W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Jarruvalokytkimessä on oma piirinsä vakkaria varten, ei liity itse polttimoihin tai kantoihin.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Vipattaako nopeusmittarinneula silloin kun vakkari "nypyttää"?
Boksi saa nopeustiedon mitariston takaa hal-anturilla ja jos mittarivaijeri on tiensä päässä ei se enään pyöri tasaisesti --> mittarinneula nypyttää --> vakkarikin nypyttää varmasti. Pienikin neulannypytys usein jo haittaa vakkarin toimintaa.
Jos päädyt vaijerinvaihdon tielle niin älä sitten osta sitä tarvikevaijeria vaikka se on kyllä halvempi
Edittiä: Toi oire mikä sinulla on ei kyllä taida johtua vaijerista jos noin sekunninvälein tekee nykimistä.
Boksi saa nopeustiedon mitariston takaa hal-anturilla ja jos mittarivaijeri on tiensä päässä ei se enään pyöri tasaisesti --> mittarinneula nypyttää --> vakkarikin nypyttää varmasti. Pienikin neulannypytys usein jo haittaa vakkarin toimintaa.
Jos päädyt vaijerinvaihdon tielle niin älä sitten osta sitä tarvikevaijeria vaikka se on kyllä halvempi
Edittiä: Toi oire mikä sinulla on ei kyllä taida johtua vaijerista jos noin sekunninvälein tekee nykimistä.
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Välillä tuo mittarinneula vipattaa, mutta ei minun mielestä ole pahemmin vaikuttanut tuohon vakkarin nykimiseen. Mutta pitää muistaa tuo.Jari Ke kirjoitti:Vipattaako nopeusmittarinneula silloin kun vakkari "nypyttää"?
Boksi saa nopeustiedon mitariston takaa hal-anturilla ja jos mittarivaijeri on tiensä päässä ei se enään pyöri tasaisesti --> mittarinneula nypyttää --> vakkarikin nypyttää varmasti. Pienikin neulannypytys usein jo haittaa vakkarin toimintaa.
Jos päädyt vaijerinvaihdon tielle niin älä sitten osta sitä tarvikevaijeria vaikka se on kyllä halvempi
Edittiä: Toi oire mikä sinulla on ei kyllä taida johtua vaijerista jos noin sekunninvälein tekee nykimistä.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Vakkarin nykiminen alkaa pahentua. Oireet ovat täsmälleen samat kuin aiemminkin kun boksia korjattiin ja sen jälkeinen tila.
Veikkaus on, että jos vakkaria vielä jonkin aikaa käyttää, niin kohta alkaa vakkari tippumaan itsestään pois päältä, ja jonkin ajan päästä se ei toimi enää lainkaan. Oire pahenee auton lämmetessä.
Ihan kuin joku muu osa (servo?) vaurioittaisi boksia, oliskohan se mahdollista tai onko joku kuullut sellaisesta että jokin (vakkarin?) muu auton sähkölaite voisi boksia jotenkin sähköisesti vaurioittaa?
Vai olisikohan boksissa tosiaan jokin huono juotos? Boksi on kuitenkin käynyt ECU repairilla, laitoin sinne kyselyä että mitä he tarkkaan ottaen korjasivatkaan.
Huono juotos boksissa kävisi laatuun; Kun autolla on ajettu hetki, huono juotos voi lämmetä ja sähkö alkaa johtaa kohdassa yhä huonommin, lopulta käy sillä tavalla että huonoon juotokseen voi tulla katkos kun se palaa tai hapettuu poikki. Ajan myötä ongelma vain pahenee.
Jos servo sattuisi olemaan rikki, mahtaisiko se kuormittaa vakkarin boksia liikaa?
Veikkaus on, että jos vakkaria vielä jonkin aikaa käyttää, niin kohta alkaa vakkari tippumaan itsestään pois päältä, ja jonkin ajan päästä se ei toimi enää lainkaan. Oire pahenee auton lämmetessä.
Ihan kuin joku muu osa (servo?) vaurioittaisi boksia, oliskohan se mahdollista tai onko joku kuullut sellaisesta että jokin (vakkarin?) muu auton sähkölaite voisi boksia jotenkin sähköisesti vaurioittaa?
Vai olisikohan boksissa tosiaan jokin huono juotos? Boksi on kuitenkin käynyt ECU repairilla, laitoin sinne kyselyä että mitä he tarkkaan ottaen korjasivatkaan.
Huono juotos boksissa kävisi laatuun; Kun autolla on ajettu hetki, huono juotos voi lämmetä ja sähkö alkaa johtaa kohdassa yhä huonommin, lopulta käy sillä tavalla että huonoon juotokseen voi tulla katkos kun se palaa tai hapettuu poikki. Ajan myötä ongelma vain pahenee.
Jos servo sattuisi olemaan rikki, mahtaisiko se kuormittaa vakkarin boksia liikaa?
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Seuraavanlainen vastaus tuli ECU repairilta:
Lisäksi, takakontti meni nyt sitten kiinni siten ettei se enää aukene. Se ei mennyt oikein kunnolla kiinni ja kaveri sitten pamautti sen vähän kovemmin kiinni.. Ei aukene napista, keskuslukituksella eikä avaimellakaan. Avain kyllä kääntyy myötäpäivään lukitussuuntaan, mutta ei avaussuuntaan. Vaikuttaisi siltä että vastakappale on vääntynyt siten, ettei kieli pääse aukenemaan. Jospa tämäkin Toivalan autossa korjautuisi.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=415921" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli seuraavaksi tuo pitäisi tsekata.This problem can be caused by different problems, it can be caused by a bad controller but also by a bad adjusted cable. The cable which goes from the gaspedal to the cruise control motor, is not allowed to have any loose stroke, that means as soon as the motor moves the car should immediately increase speed. Also it can be that the lever is not adjusted right, when it is the high the CC will response to agressief, decreasing the lever can also help.
Lisäksi, takakontti meni nyt sitten kiinni siten ettei se enää aukene. Se ei mennyt oikein kunnolla kiinni ja kaveri sitten pamautti sen vähän kovemmin kiinni.. Ei aukene napista, keskuslukituksella eikä avaimellakaan. Avain kyllä kääntyy myötäpäivään lukitussuuntaan, mutta ei avaussuuntaan. Vaikuttaisi siltä että vastakappale on vääntynyt siten, ettei kieli pääse aukenemaan. Jospa tämäkin Toivalan autossa korjautuisi.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=415921" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
W124_E300DT kirjoitti:...
Lisäksi, takakontti meni nyt sitten kiinni siten ettei se enää aukene. Se ei mennyt oikein kunnolla kiinni ja kaveri sitten pamautti sen vähän kovemmin kiinni.. Ei aukene napista, keskuslukituksella eikä avaimellakaan. Avain kyllä kääntyy myötäpäivään lukitussuuntaan, mutta ei avaussuuntaan. Vaikuttaisi siltä että vastakappale on vääntynyt siten, ettei kieli pääse aukenemaan. Jospa tämäkin Toivalan autossa korjautuisi.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=415921" onclick="window.open(this.href);return false;
Ehkä hassu kysymys, mutta oletko kokeillut ihan vain avata luukkua reippaalla voimalla siitä luukun nostokahvasta? Mulla on parinkin W124:n kanssa käynyt niin, että luukku on mennyt jumiin niin, ettei aukea lukkonupista painamalla mitenkään. Syynä on ollut jotenkin puoliväliin jäänyt kieleke tai muu vastaava, ja tilanne on tosiaan korjaantunut sillä, että reippaammalla voimalla on vetäissyt luukkua auki. On auennut ja sen jälkeen toiminut normaalisti. Voi hyvin olla, ettei tässä tapauksessa auta, mutta on ainakin helppo kokeilla, eikä ehkä tule aina ihan ensimmäiseksi mieleen, kun se luukku tosiaan tuntuu siltä, että se olisikin normaalisti lukittu, jolloin nykiminen ei varmasti auttaisi yhtään mitään...
Ja jos sen saa auki, niin kannattaa voidella lukosta se osa, joka on avoimena näkyvissä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Ei auta, kokeiltu on. Auton takapää nousee ja luukku ei vain aukene.Nozki kirjoitti:W124_E300DT kirjoitti:...
Lisäksi, takakontti meni nyt sitten kiinni siten ettei se enää aukene. Se ei mennyt oikein kunnolla kiinni ja kaveri sitten pamautti sen vähän kovemmin kiinni.. Ei aukene napista, keskuslukituksella eikä avaimellakaan. Avain kyllä kääntyy myötäpäivään lukitussuuntaan, mutta ei avaussuuntaan. Vaikuttaisi siltä että vastakappale on vääntynyt siten, ettei kieli pääse aukenemaan. Jospa tämäkin Toivalan autossa korjautuisi.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=415921" onclick="window.open(this.href);return false;
Ehkä hassu kysymys, mutta oletko kokeillut ihan vain avata luukkua reippaalla voimalla siitä luukun nostokahvasta? Mulla on parinkin W124:n kanssa käynyt niin, että luukku on mennyt jumiin niin, ettei aukea lukkonupista painamalla mitenkään. Syynä on ollut jotenkin puoliväliin jäänyt kieleke tai muu vastaava, ja tilanne on tosiaan korjaantunut sillä, että reippaammalla voimalla on vetäissyt luukkua auki. On auennut ja sen jälkeen toiminut normaalisti. Voi hyvin olla, ettei tässä tapauksessa auta, mutta on ainakin helppo kokeilla, eikä ehkä tule aina ihan ensimmäiseksi mieleen, kun se luukku tosiaan tuntuu siltä, että se olisikin normaalisti lukittu, jolloin nykiminen ei varmasti auttaisi yhtään mitään...
Ja jos sen saa auki, niin kannattaa voidella lukosta se osa, joka on avoimena näkyvissä.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Takaluukku oli tosiaan lukosta jotenkin jumissa, kieleke oli jäänyt puoliväliin. Toivalan autossa se aukeni ja toimii normaalisti.
Samalla vaihdettiin vuotava moottoriöljynlauhdutin uuteen sekä laitettiin Alpinen subbari kaapelointeineen paikalleen. Bassotoisto toimii nyt ihan hyvin, sitä on riittävästi mutta ei liikaa. Konttiin mahtuu hyvin vielä muutakin tavaraa. Vielä pitää kuitenkin viimeistellä kaapelointeja siistimmin konttiin.
Samalla vaihdettiin vuotava moottoriöljynlauhdutin uuteen sekä laitettiin Alpinen subbari kaapelointeineen paikalleen. Bassotoisto toimii nyt ihan hyvin, sitä on riittävästi mutta ei liikaa. Konttiin mahtuu hyvin vielä muutakin tavaraa. Vielä pitää kuitenkin viimeistellä kaapelointeja siistimmin konttiin.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Murheet eivät ota loppuakseen...
Perästä tihkuu öljyä. Sitten huomasin tuossa pidemmän matkan ajosta tullessa että perä ujeltaa jo 30-40 km/h vauhdissa, mutta hiljemmin kun ajaa kovempaa. Lisäksi aiempaan nähden auto rullaa huomattavan paljon tahmeammin (vauhti putoaa nopeammin), ja muutenkin tuntuu laiskemmalta. Viallinen laakeri ehkä jarruttaa menoa jonkun verran.
Toivalan autossa tarkistettiin peräöljyt, olihan niitä. Varmuuden vuoksi vaihdettiinkin, oli ne jonkun verran mustunut mutta ei mitenkään kauhean pahasti. Epäilivät laakerivikaa Ja perähän vaihdettiin tuossa keväällä... Välystä on ehkä tullut lisää, sen huomaa kardaania kokeilemalla..
No, sitten seuraava remonttikohde:
-Perän tiivisteet
-Perän laakerit
-Vetarin vaihto paksumpaan
-Turbon öljynpaluuputken tiivisteen vaihto
Uskaltaakohan laakerivikaisella perällä ajaa nyt tätä kuukautta.. Tuo ääni tuli vasta hiljattain eikä aiemmin ujellusta kuulunut ja tuota tahmimista ollut.
Perästä tihkuu öljyä. Sitten huomasin tuossa pidemmän matkan ajosta tullessa että perä ujeltaa jo 30-40 km/h vauhdissa, mutta hiljemmin kun ajaa kovempaa. Lisäksi aiempaan nähden auto rullaa huomattavan paljon tahmeammin (vauhti putoaa nopeammin), ja muutenkin tuntuu laiskemmalta. Viallinen laakeri ehkä jarruttaa menoa jonkun verran.
Toivalan autossa tarkistettiin peräöljyt, olihan niitä. Varmuuden vuoksi vaihdettiinkin, oli ne jonkun verran mustunut mutta ei mitenkään kauhean pahasti. Epäilivät laakerivikaa Ja perähän vaihdettiin tuossa keväällä... Välystä on ehkä tullut lisää, sen huomaa kardaania kokeilemalla..
No, sitten seuraava remonttikohde:
-Perän tiivisteet
-Perän laakerit
-Vetarin vaihto paksumpaan
-Turbon öljynpaluuputken tiivisteen vaihto
Uskaltaakohan laakerivikaisella perällä ajaa nyt tätä kuukautta.. Tuo ääni tuli vasta hiljattain eikä aiemmin ujellusta kuulunut ja tuota tahmimista ollut.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
voliseeko vain veto päällä ? jos volisee sekä moottorijarruttaessa että veto päällä niinku mulla niin voi olla vetoakselin nivel, puolitoistavuotta volissu, puolet volinasta hävis kun putsasin ja rasvasin kuskinpuolen vetarin nivelet uusiksi vielä pitäs ottaa vänkärin puoli työnalle niin sais ajaa hiljasella autolla mulla se ei ikinä kyllä tuntunu että se ois jarruttanu tai mitenkään muuten, volisi vain
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Volisee veto päällä sekä moottorijarrutuksessa ja ehkä voimakkaiten 30-40 km/h vauhdissa moottorijarrutuksessa. Ääni selkeästi kovenee päivä päivältä.
Tuossahan on nyt tuo toinen paksumpi vetari toisen entisen vaihtamattoman tilalle, ei ole vielä vaihdettu... Sitähän voisi kokeilla, että josko sen vaihtamalla hiljenisi. Ja voitelisi/putsaisi molemmat vetarit ennen paikalleenlaittoa.
Voisiko vetarin nivel olla niin huonosti voideltu ja hiekkainen (ts. ei ikinä voideltu), että vetarin nivel jarruttaisi menoa? Toisaalta silloin se varmaan leikkaisi kiinni melko pian lämmöstä.
Toinen vetari joka hajosi, oli ilmeisesti leikkautunut kiinni, koska se oli spiraalilla katkeamiskohdasta ja nivel ei liikkunut muuten kuin väkisin pakottamalla.
Tuossahan on nyt tuo toinen paksumpi vetari toisen entisen vaihtamattoman tilalle, ei ole vielä vaihdettu... Sitähän voisi kokeilla, että josko sen vaihtamalla hiljenisi. Ja voitelisi/putsaisi molemmat vetarit ennen paikalleenlaittoa.
Voisiko vetarin nivel olla niin huonosti voideltu ja hiekkainen (ts. ei ikinä voideltu), että vetarin nivel jarruttaisi menoa? Toisaalta silloin se varmaan leikkaisi kiinni melko pian lämmöstä.
Toinen vetari joka hajosi, oli ilmeisesti leikkautunut kiinni, koska se oli spiraalilla katkeamiskohdasta ja nivel ei liikkunut muuten kuin väkisin pakottamalla.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
ite ku kasasin nivelen uusilla rasvoilla sitte ku oli kunnolla putsattu niin toisessa päässä niveltä kävi niin etten saanu kasaan ennenku vaihoin summittain ristiin niitä laakerikuulia, oli vissiin sattunu 2 suurinta palloa vastakkaisille puolille, ei kertakaikkiaan saanu käsivoimin kasaan sitä niveltä, että ei tuo väljäksi ollu päässy vanha rasva oli sellasta vetistä vaseliini/öljymäistä ja seassa ikäänkuin karstaa
Aika järeät oli nuo vetarit ku vertasin kaverin purkuauton C250DT vetareihin, alkuperäsellä om605 turbolla oleviin niin melkeen tuplaten vahvemmat
Aika järeät oli nuo vetarit ku vertasin kaverin purkuauton C250DT vetareihin, alkuperäsellä om605 turbolla oleviin niin melkeen tuplaten vahvemmat
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Nuo kuvat eivät jostain syystä näy. Juu, tuossa toisessakin entisessä vetarissa oli sellaista hiekka-öljymössöä sisällä.johani kirjoitti:ite ku kasasin nivelen uusilla rasvoilla sitte ku oli kunnolla putsattu niin toisessa päässä niveltä kävi niin etten saanu kasaan ennenku vaihoin summittain ristiin niitä laakerikuulia, oli vissiin sattunu 2 suurinta palloa vastakkaisille puolille, ei kertakaikkiaan saanu käsivoimin kasaan sitä niveltä, että ei tuo väljäksi ollu päässy vanha rasva oli sellasta vetistä vaseliini/öljymäistä ja seassa ikäänkuin karstaa
Aika järeät oli nuo vetarit ku vertasin kaverin purkuauton C250DT vetareihin, alkuperäsellä om605 turbolla oleviin niin melkeen tuplaten vahvemmat
[ https://photos-5.dropbox.com/t/2/AADBKf0G5CHRK9ZE1ATsxhLrpnJduI6m6hyo8fKzXzy6Ew/12/422111599/jpeg/32x32/1/_/1/2/WP_20150818_004.jpg/EIKJxbEDGCkgAigC/DMLWtbpakHdGiAp6xgwdZHaUNO7Y2FcUk__iqogQHUk?size=1280x960&size_mode=2 ]
[ https://photos-3.dropbox.com/t/2/AAB0GqA7SJsZjczHhVUYaxZ8G7eXvweyOoJlXT8hkuSPbA/12/422111599/jpeg/32x32/1/_/1/2/WP_20150818_003.jpg/EIKJxbEDGCogAigC/zA52QypQZ-rDMdFKQHgf51RVfklmo7n-O6PjXlWhcmI?size=1280x960&size_mode=2 ]
Hmm... Uuden vetarin pituus laipasta laippaan on 57 cm. Täytyy käydä katsomassa että onhan varmasti entinen/toinen saman mittainen että menee paikalleen sitten. Tuossa uudessa vetarissa on vähän murtunut tuo suojakumi tuosta renkaan puolelta, mistähän saisi uuden. Mallia kun ei tiedä mistä tuo on sitten peräisin, mutta tuo on n. 26 cm suojakumien välistä (27 cm oikeastaan, suojakumi on vähän luisunut noin sentin paikaltaan) ja n. 30 mm paksu. Ja 110 mm perälaipalla.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Uusi vetari käy entisen paikalle pituuden puolesta. Ja selvisi, että tuo vetari on ilmeisesti joko E500:sta tai R129 SL:stä, kumit siihen vaihdetaan sitten, ennen kuin sitä paikalleen laitetaan.
Ulvonnan syytä kuunneltiin auto nosturilla ja kaasua antamalla. Se oli perän pienen vetopyörän laakeri.. Vetarista ei niinkään kuulunut vollottavaa ääntä. Lisäksi huomattiin myös, että vasemmassa takapyörän laakerissa on alkavaa väljyyttä, joka nyt ei sinänsä vielä ole paha, mutta vaihdetaan sekin samalla.
Onneksi en vielä myynyt entistä perää... Sen vaihtaa tilapäisesti paikalleen. Sitten remppaa tuon uudemman perän tiivisteineen rauhassa, ja rempattuna takaisin paikalleen.
Ulvonnan syytä kuunneltiin auto nosturilla ja kaasua antamalla. Se oli perän pienen vetopyörän laakeri.. Vetarista ei niinkään kuulunut vollottavaa ääntä. Lisäksi huomattiin myös, että vasemmassa takapyörän laakerissa on alkavaa väljyyttä, joka nyt ei sinänsä vielä ole paha, mutta vaihdetaan sekin samalla.
Onneksi en vielä myynyt entistä perää... Sen vaihtaa tilapäisesti paikalleen. Sitten remppaa tuon uudemman perän tiivisteineen rauhassa, ja rempattuna takaisin paikalleen.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Toivalan autossa taas käyntiä...
Uuteen 32 mm vetariin vaihdettiin suojakumit ja se vaihdettiin paikalleen. Nyt on molemmat vetarit paksuja.
Valovika joka kiusasi, hävisi myös. Kolme vikakohtaa, etuparkki oli palanut ja molemmissa takarekisterikilven valoissa oli huono kontakti (liitin löysä), joka oli puolestaan polttanut polttimoita. Toisen takarekisterikilven valon muovikuori oli rikki ja se päästi vettä tuonne takaluukun välitilaan pesussa, aiheuttaen sen että liittimet olivat moskaiset ja hapettuneet.. Ei ihme että tuli valovikaa koko ajan, jos nyt ei enää sitten.
Turbon öljypaluuputken tiiviste oli vuotanut aikojen saatossa ihan kunnon kerroksen öljyä ja möhnää konetilaan ja eturunkoon, sekä pohjalevyjen päälle, ne putsattiin pois ja tiiviste vaihdettiin. Ero oli kuin yöllä ja päivällä kun tuo öljymöhnä saatiin koneen alta pois.
Entistä perää ei vaihdettu vielä paikalleen kun se ei valmistunut korjauksesta vielä ajallaan.
Kohta kai se olisi sitten hoidettava auton pohjaa, näytti vähän etutukivarsien kohdalta runko siltä, että parempi ottaa kohta kiinni ennenkuin pahemmin leviää. Kerralla tietysti koko pohjan hiekkapuhalluttaa, ja maalaa.
Uuteen 32 mm vetariin vaihdettiin suojakumit ja se vaihdettiin paikalleen. Nyt on molemmat vetarit paksuja.
Valovika joka kiusasi, hävisi myös. Kolme vikakohtaa, etuparkki oli palanut ja molemmissa takarekisterikilven valoissa oli huono kontakti (liitin löysä), joka oli puolestaan polttanut polttimoita. Toisen takarekisterikilven valon muovikuori oli rikki ja se päästi vettä tuonne takaluukun välitilaan pesussa, aiheuttaen sen että liittimet olivat moskaiset ja hapettuneet.. Ei ihme että tuli valovikaa koko ajan, jos nyt ei enää sitten.
Turbon öljypaluuputken tiiviste oli vuotanut aikojen saatossa ihan kunnon kerroksen öljyä ja möhnää konetilaan ja eturunkoon, sekä pohjalevyjen päälle, ne putsattiin pois ja tiiviste vaihdettiin. Ero oli kuin yöllä ja päivällä kun tuo öljymöhnä saatiin koneen alta pois.
Entistä perää ei vaihdettu vielä paikalleen kun se ei valmistunut korjauksesta vielä ajallaan.
Kohta kai se olisi sitten hoidettava auton pohjaa, näytti vähän etutukivarsien kohdalta runko siltä, että parempi ottaa kohta kiinni ennenkuin pahemmin leviää. Kerralla tietysti koko pohjan hiekkapuhalluttaa, ja maalaa.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Entinen perä on korjattu välyksettömäksi/huutamattomaksi ja se pitää vielä asentaa paikalleen.
Tulikin sitten ostettua alkuperäisen ilmansuodattimen paikalle menevä K&N paneeli-vapaavirtaussuodatin (E-9165). Olikin jo korkea aika, sillä edellisen kerran (vakio)suodatin tuli vaihdettua 40 tkm (noin 1,5 v) sitten ja suodatin näytti olevan vähän tukossa.. Mitä nyt kimalaisen raato, hiekkaa ja muuta moskaa oli suodatinkotelossa. Vaihdon jälkeen kyllä huomasi eron, että auto kulki kevyemmin ja ehkä jonkun verran tuli tehoja lisää. Suhina lisääntyi odotettua vähemmän, nyt on hyvä. Ahtoihin se ei juurikaan vaikuttanut, muuten kuin että ahdot nousee ehkä vähän herkemmin ja auto kulkee kevyemmin.
Mielenkiintoista ois vertailla uutta vakiosuodatinta ja vapaavirtaussuodatinta dynossa, että mikä tehoero on, ja toisaalta vanhaa tukkoista suodatinta..
Tulikin sitten ostettua alkuperäisen ilmansuodattimen paikalle menevä K&N paneeli-vapaavirtaussuodatin (E-9165). Olikin jo korkea aika, sillä edellisen kerran (vakio)suodatin tuli vaihdettua 40 tkm (noin 1,5 v) sitten ja suodatin näytti olevan vähän tukossa.. Mitä nyt kimalaisen raato, hiekkaa ja muuta moskaa oli suodatinkotelossa. Vaihdon jälkeen kyllä huomasi eron, että auto kulki kevyemmin ja ehkä jonkun verran tuli tehoja lisää. Suhina lisääntyi odotettua vähemmän, nyt on hyvä. Ahtoihin se ei juurikaan vaikuttanut, muuten kuin että ahdot nousee ehkä vähän herkemmin ja auto kulkee kevyemmin.
Mielenkiintoista ois vertailla uutta vakiosuodatinta ja vapaavirtaussuodatinta dynossa, että mikä tehoero on, ja toisaalta vanhaa tukkoista suodatinta..
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
No niin, entinen perä on asennettu paikalleen. Ihmeellisen hyvin hiljeni volinat kyllä ja ero on kuin yöllä ja päivällä, välystäkään ei ole perässä enää.
Uudemman perän vielä kunnostaa varaperäksi, niin se on hyvä.
Välystä on kuitenkin vielä muualla voimansiirrossa. Jysähdyksiä kuuluu vaihdetta pakille vaihtaessa ja välillä vaihteen vaihtuessa... Mistähän tuota sitten seuraavaksi lähtisi etsimään/poistamaan. Varmaan kardaanin kumit ja ehkä ristikko sitten seuraavaksi pitää tsekata.
Uudemman perän vielä kunnostaa varaperäksi, niin se on hyvä.
Välystä on kuitenkin vielä muualla voimansiirrossa. Jysähdyksiä kuuluu vaihdetta pakille vaihtaessa ja välillä vaihteen vaihtuessa... Mistähän tuota sitten seuraavaksi lähtisi etsimään/poistamaan. Varmaan kardaanin kumit ja ehkä ristikko sitten seuraavaksi pitää tsekata.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
,
Viimeksi muokannut sorsasd, La 10.11.2018 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
No niin, molemmat etualatukivarret vaihdettu. 525€/kpl ja vaihto 2h, yhteensä 1202€.. Vaihdon yhteydessä huomattiin myös puoli kiekkaa jousikupin yläpäästä katkennut etujousi joka taitaa vielä mennä takuuajan (2 vuotta?) piikkiin
Samalla tutkittiin myös tuota voimansiirron välystä tarkemmin. Jysähdys kuuluu perästä, joten se on edelleen välyksellinen, välys kardaanin laipan ulkokehällä n. 8-10 mm. Kardaanin kumit on ihan ehyet ja kardaanissa/ristikossa ei välystä ollut. Sen lisäksi ensimmäiseksi vaihdettu paksumpi vetari on jonkin verran välyksellinen ja siihen pitää taas hommata toinen..
Saisikohan uudemmasta Saksasta hommatusta perästä tätä toista perää vähemmän välyksellisen korjaamalla. Vetarin ja perän välys tietysti kertautuu ja se tuon jysähdyksen aiheuttaa.
Mitenkähän nämä superturbo-harrastajat oikein saa nämä voimansiirto-ongelmat ratkaistua, vai elävätkö välyksellisten perien/vetarien ja jysähtelyjen kanssa. Mikään muu vika/ominaisuus ei tässä autossa ärsytä niin paljon kuin tuo voimansiirron välys. Paljonkohan tuossa 2.65 ASD-perässä on luonnostaan normaalia välystä, onko jollakulla mitään tietoa?
Samalla tutkittiin myös tuota voimansiirron välystä tarkemmin. Jysähdys kuuluu perästä, joten se on edelleen välyksellinen, välys kardaanin laipan ulkokehällä n. 8-10 mm. Kardaanin kumit on ihan ehyet ja kardaanissa/ristikossa ei välystä ollut. Sen lisäksi ensimmäiseksi vaihdettu paksumpi vetari on jonkin verran välyksellinen ja siihen pitää taas hommata toinen..
Saisikohan uudemmasta Saksasta hommatusta perästä tätä toista perää vähemmän välyksellisen korjaamalla. Vetarin ja perän välys tietysti kertautuu ja se tuon jysähdyksen aiheuttaa.
Mitenkähän nämä superturbo-harrastajat oikein saa nämä voimansiirto-ongelmat ratkaistua, vai elävätkö välyksellisten perien/vetarien ja jysähtelyjen kanssa. Mikään muu vika/ominaisuus ei tässä autossa ärsytä niin paljon kuin tuo voimansiirron välys. Paljonkohan tuossa 2.65 ASD-perässä on luonnostaan normaalia välystä, onko jollakulla mitään tietoa?
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Mulla on perässä rättinivelestä katsoen n.1,5cm välystä, samoin molemmissa vetareissa pieni välys. Eikä se kyllä kolahtele/jysähtele?
Onko pois suljettu ettei laatikko mitenkää aiheuta ääniä? Jotenkin tuntuu vain kovin kummalliselta jos perä pitää häiritsevää kolahtelua, kai siellä olisi paljon enemmän välystä siinä tapauksessa kuin tuo 8-10mm.
Onko pois suljettu ettei laatikko mitenkää aiheuta ääniä? Jotenkin tuntuu vain kovin kummalliselta jos perä pitää häiritsevää kolahtelua, kai siellä olisi paljon enemmän välystä siinä tapauksessa kuin tuo 8-10mm.
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Juu kyllä on mullakin puoltoista senttiä väljää perässä laipan kehältä mitattuna, eikä kyllä hyttiin kuulu minkäänlaista jysähtelyä/kolinaa.
Itse epäilisin alipaine modulaattoria pumpun kyljessä että olis liian "kovaksi" säädetty ja kolauksen aiheuttaisi vaihdelaatikko.
Itse epäilisin alipaine modulaattoria pumpun kyljessä että olis liian "kovaksi" säädetty ja kolauksen aiheuttaisi vaihdelaatikko.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
250D - 92
190E 1.8 - 91
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Hmm, tuotahan voisi kyllä kokeilla. Miten tuota säätöä pystyy pehmentämään?
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 79&start=0" onclick="window.open(this.href);return false; Tuossa ainakin jotain. Eli jos haluaa vaihtoja rauhallisemmaksi, kääntää vastapäivään. Ite sääjelly niin, että kaasu pohjaan ja modulaattoria myötäpäivään niin paljo kun tulee. Sillon ollut sopivan napakka, varsinkin tehojen kasvettua.. Tosin nyt onkin 722.6 alla.
Ja lienekkö pyöritelty laatikkoon lisää paineita? Kai sekin ainakin korostaa kolahteluja, kun lyö pykälän rajummin.
Ja lienekkö pyöritelty laatikkoon lisää paineita? Kai sekin ainakin korostaa kolahteluja, kun lyö pykälän rajummin.
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Kiitos linkistä. Tuosta ei tiedä kyllä mitään että onko laatikossa vakiota enemmän paineita kun ei ole oikein vertailuautoa. Kumma kyllä, tuo moksahdus ei aina tule. Se tulee välillä täyskaasukiihdytyksessä, tosin välillä ihan normaalistikin ylös tai alaspäin vaihtaessa. 2->3 ja 3->4 ja päinvastoin vaihdot on niitä jossa tuota esiintyy, ja jos kesken ajon vaihtaa pakko-kolmosen päälle niin silloin se myös yleensä tulee. Välys varmaan sattuu juuri vaihtohetkelle että veto katkeaa hetkellisesti, välys menee toiseen laitaan ja sitten veto tulee äkisti päälle -> välys menee toiseen laitaan.Henkkka_ kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 79&start=0 Tuossa ainakin jotain. Eli jos haluaa vaihtoja rauhallisemmaksi, kääntää vastapäivään. Ite sääjelly niin, että kaasu pohjaan ja modulaattoria myötäpäivään niin paljo kun tulee. Sillon ollut sopivan napakka, varsinkin tehojen kasvettua.. Tosin nyt onkin 722.6 alla.
Ja lienekkö pyöritelty laatikkoon lisää paineita? Kai sekin ainakin korostaa kolahteluja, kun lyö pykälän rajummin.
Välillä vaihto on hyvinkin "normaalilta tuntuva" vaikka olisi täyskaasukiihdytyskin, se tuntuu olevan ihan tuurista kiinni että osuuko välys ja vaihtohetki/laatikon toiminta juuri sille kohdalle jossa moksahdus tulee. Ja välillä kun jalan nostaa kaasulta niin sen huomaa, toisaalta myös jalan laittaessa kaasulle, toki huomattavasti vaimeampana kuin mitä vaihteen vaihtuessa.
Myös kun vaihtaa pakilta D:lle tai päinvastoin, moksahdus kuuluu (normaalia?).
Korjattu vanha perä on taas ruennut pikku hiljaa ujeltamaan, johtuen ilmeisesti perän välyksen kasvamisesta..
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Taas vaihteeksi "hyviä" uutisia, katsastuksessa meni heittämällä läpi.... oikeasta takapyöränkaaresta (massaustulpasta), ja etuosassa edestä ja oikealta alatukivarsien läheltä, inssin kanki nimittäin.... Tuntuu, että aina kun jonkin aikaa on mennyt murheettomasti, niin sitten jokin paikka leviää....
Hylkyhän siitä sitten tuli ja kiekan katkennut oikean puolen etujousikin tuli taas ilmi (se menee alkuperäisosan kahden vuoden takuun piikkiin vaihtoon). No, onpahan varattu käynti ruostevauriokorjaukselle ja tuolle jousen vaihdolle takuuseen... Yllättävää kyllä, hinta-arvio ruostevauriokorjaukselle oli vain 300 euron luokkaa, toivottavasti ei mitään isompaa paljastu, vaikka se ei tässä enää paljoa tuntuisikaan...
Hylkyhän siitä sitten tuli ja kiekan katkennut oikean puolen etujousikin tuli taas ilmi (se menee alkuperäisosan kahden vuoden takuun piikkiin vaihtoon). No, onpahan varattu käynti ruostevauriokorjaukselle ja tuolle jousen vaihdolle takuuseen... Yllättävää kyllä, hinta-arvio ruostevauriokorjaukselle oli vain 300 euron luokkaa, toivottavasti ei mitään isompaa paljastu, vaikka se ei tässä enää paljoa tuntuisikaan...
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
2 tulpan reikää molemmista takakaarista hitsanneena voin sanoa että kannattaa käyttää takaselkänoja irti hitsatessa. Meinas olla entinen penkki se
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Taitaa olla sedanilankuissa vakiopaikka.johani kirjoitti:2 tulpan reikää molemmista takakaarista hitsanneena voin sanoa että kannattaa käyttää takaselkänoja irti hitsatessa. Meinas olla entinen penkki se
Kolmeen olen nuo hitsannut, kaikki on olleet muuten tervekorisia.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
250D - 92
190E 1.8 - 91
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Alkuperäisiä osia olivat, alustanumeron mukaan, Toivalan autosta.Eetyzk kirjoitti:Ihan pahaa tekee sun puolesta, että mikä varaosaputka on noin paljoo kehdannu pyytää??W124_E300DT kirjoitti:No niin, molemmat etualatukivarret vaihdettu. 525€/kpl ja vaihto 2h, yhteensä 1202€..
Toki jos orginaaleja olivat, mutta silti.
Linkki: Etutukivarret saksasta w124 (109,90€/pari)
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Mitä kustansi toi perän kunnostus ja mitä uusia osia siihen tuli?