W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Mistähän tuo johtuu, että kylmiltään liikenteeseen autolla lähtiessä, ilmeisesti ohjaustehostin pitää sellaista vähän "mouruavaa" ääntä ensimmäiset sekunnit, kun rattia kääntelee, ennen kuin moottorille antaa enemmän kierroksia liikkeellä ollessa... ? Onkohan oire josta pitäisi huolestua?
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Nozki »

W124_E300DT kirjoitti:Mistähän tuo johtuu, että kylmiltään liikenteeseen autolla lähtiessä, ilmeisesti ohjaustehostin pitää sellaista vähän "mouruavaa" ääntä ensimmäiset sekunnit, kun rattia kääntelee, ennen kuin moottorille antaa enemmän kierroksia liikkeellä ollessa... ? Onkohan oire josta pitäisi huolestua?
Voiko olla kyse hihnan luistamisesta? Kun sama hihna kuitenkin käyttää laturia (jossa startin jälkeen kova kuorma, kun jälkihehku on päällä) sekä sitten sitä tehostimen pumppuakin.

Sen varmaan olet vilkaissut, että tehostimessa ja ASD -hydrauliikkasäiliössä on öljyä kuitenkin? Sen verran ainakin voi huolestua, että noi jutut tsekkaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Nozki kirjoitti:
W124_E300DT kirjoitti:Mistähän tuo johtuu, että kylmiltään liikenteeseen autolla lähtiessä, ilmeisesti ohjaustehostin pitää sellaista vähän "mouruavaa" ääntä ensimmäiset sekunnit, kun rattia kääntelee, ennen kuin moottorille antaa enemmän kierroksia liikkeellä ollessa... ? Onkohan oire josta pitäisi huolestua?
Voiko olla kyse hihnan luistamisesta? Kun sama hihna kuitenkin käyttää laturia (jossa startin jälkeen kova kuorma, kun jälkihehku on päällä) sekä sitten sitä tehostimen pumppuakin.

Sen varmaan olet vilkaissut, että tehostimessa ja ASD -hydrauliikkasäiliössä on öljyä kuitenkin? Sen verran ainakin voi huolestua, että noi jutut tsekkaa.
Täytyypä tsekata.

Nykyiseen rengastukseen/vanteisiin vielä satunnainen tieto.. Ei ihme että välillä vähän vetelee noilla RIAL KBA 44528:lla. Ne on 7x15 ET 35.
Auton käyttöohjekirjassa oli "Räder für Breitreifen, Leichtmetall" kohdassa 7x15 ET41.. Nuo RIAL:it on siis 6 mm leveämmällä kuin tehtaan.

Nyt uusilla 7,5x17" ET37 Ceginuksilla tuo ET onneksi korjautuu 2 mm "oikeaan" suuntaan, ET37. Saa nähdä mikä vaikutus on ajettavuuteen.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Tänään olikin sitten PP-Autohuollossa öljynvaihto, ja sen lisäksi takajarrujen vaihto. Vasemmalla puolen oli jarrusatulan toisen puolen mäntä jumissa, ei ihme että vanne yhdessä vaiheessa vähän kuumeni. Se satula piti sitten käydä uusimassa, 69€ Motonetissä siihen hätään ja vanha vaihtoon sinne.. Palat oli siltä puolen ihan raudalla, toiselta puolen oli vielä jäljellä, mutta toki meni nekin vaihtoon kuten myös takalevyt. Seisontajarruissa oli kehimisvaraa reilusti joten niitä ei tarvinnut uusia.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Ceginus-vanteetkin tulivat pitkän odotuksen jälkeen. :)
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Ilmastointi- ja puhallinremonttia tehty Toivalan Autossa ja ilmastointi toimii nyt. Hiukan huonoa tuuria matkassa. Auton vein viime viikon torstaina sinne ja tänään sain takaisin sieltä. Posti viivästytti remonttia ikävästi:

-Postilta olisi pitänyt tulla höyrystimen kenno Toivalan Autoon viime torstaiksi, no posti oli ensin hävittänyt sen jonnekkin, kuitenkin taas löytänyt ja luvannut toimittaa viime perjantaille. Viime torstaina purettiin auto valmiiksi osan vaihtoa varten.
-Perjantaina posti oli mokannut uudemman kerran ja se kenno oli lähtenyt jonnekkin Tampereelle tai Poriin. Kenno tuli tästä johtuen sitten vasta eilen Toivalan Autoon ja saivat sen sitten asennettua parissa päivässä takaisin.

Nyt toimii ilmastointi ja puhallin, viimeinkin. :) Myös lämppärin kenno on vaihdettu. Kiitoksia Toivalan Autolle venymisestä, heilläkin lomakausi painoi päälle (ja oli jo menossa).

Seuraavaksi onkin sitten uusien vanteiden/renkaiden vanteillelaittoa ja muutoskatsastus edessä. Muutoskatsastuksesta pitäisi mennä läpi heittämällä. Uudet eri pituiset rengaspultit tarvitsi, ne hain Toivalan Autosta. Partacukselta tuli tätä vanteiden/renkaiden vaihtoa ajatellen aiemmin myös uudet Mersun keskikupit sekä vielä pisteenä i:n päälle Mersun venttiilinhatut. :D Mielenkiinnolla lopputulosta odottaessa..
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mitä kustansi höyrystimen vaihto? Sehän on työläs juttu.
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

1516€ (sis. myös puhaltimen vaihdon, joka ei toiminut + lämppärin kenno).

Ihan mielenkiinnosta tutkin vanteita jotka talvirenkailla.. AS1062131948 7x15 ET44 "Gullideckel", eikä Sportlinen tietojen mukainen alkuperäinen 7x15 ET41... Eli tämän auton alkuperäiset vanteet on todennäköisesti jossain muualla, koska EPC:ssä on optiot 653 ja 953 joissa molemmissa maininta 8-reikäiset kevytmetallivanteet.

Ei ihme, että ET:n muuttuessa 9 mm:llä nykyisten 15" kesä-talvi-rengastuksen välillä, auton käytös muuttuu huomattavan paljon. Noilla tämän hetkisillä RIAL:eilla, joilla ET 35 (-6 mm alkuperäiseen) mutta muuten täysin identtiset 7x15, on todella paljon vetelyä. Taas noilla ET44:lla meno on hyvinkin vetelemätöntä (ET +3 mm alkuperäiseen).

Heräsi ajatus että voisi talvirenkaiden vanteiksi ostaa syksymmällä parempikuntoiset 15x7:t, ET41:llä olevat 8-reikävanteet kuten auton tiedoissa lukee. Onhan noi Gullideckelit kuitenkin aika papat verrattuna 8-reikäsiin :lol: Jostain luin että nuo ET44 Gullideckelit ovat W201 16V-malleissa käytettyjä. Nuo on vaan vähän huonokuntoiset, naarmuja ja lohkeamia.

Muinaisessa 200D:ssä oli joskus myös 8-reikävanteet. En vaan muista oliko ne 15x6,5 leveät, rengaskoko oli sillon ainakin 195/65/15 :)
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja karra »

Yritin löytää topikista kuvia autosi vanteista mutta en löytänyt. Jossain oli kuva tarvikevanteista auton alla ja ne oli kait ne Rialit. Tuliko auton mukana sitten ne ET44 vanteet, oliko ne 8 vai 15 reikäiset?

Saksan sivuillakin näkee eri nimityksiä mutta mielestäni 15-reikäiset on kanadeckelit eli kaivonkannet. 8-reikäiset on ne Gullideckelit.

Varmaan ET44 vanteilla ei vetele niin paljoa kuin ET37. Parhaat ajoon taitaa olla ne orkkikset sitten eli ET41, mutta renkaat pitää olla myös orkkismitoissa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Auton mukana tuli sekä nuo RIAL:it ET35 että 15-reikäset Mersun ET44 vanteet.

No, ne uudet Ceginukset ja Eagle F1 Asymmetric 3:t sitten saatiin tänään alle ja muutoskatsastettua, ei mitään ongelmia. Sanotaan että hyvinkin positiivinen yllätys oli kokonaisuus, odotuksia parempi käytös uusilla vanteilla ja renkailla. Ei kallistele mutkiin enää nimeksikään (ns. ilmapallo-efekti hävisi pois), paljon hiljaisempi rengasmelu (sekä kaupunkiajossa että motarilla), pitoa on paljon enemmän, eikä vetele yhtään mihinkään suuntaan. Uraherkkyyskin on pienempi.

Tämä siis verrattuna ET35 RIAL:eihin sekä 205/60 R15 EfficentGrip Performanceihin, entiset kesärenkaat.

No jaa, yksi huono puoli. Pikkusen isommissa montuissa tai töyssyyn kovempaa ajettaessa ottaa vähän kaariin. No, ajetaan vähän varovammin niihin.. Olikohan näihin jotain isompaa (rajoittavampaa) pohjaanlyöntikumia alustaan tms. kun laittaa 17" rengastusta? Muistelen että joku joskus vannetopicissa kertoi siitä... Johonkin etutolppan tienoille se tuli, iskarin/jousen lähelle tms.. En nyt ihan varmaksi muista?

EDIT: täällähän siitä olikin tietoa: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... start=1140" onclick="window.open(this.href);return false; , renkuloiden (jousen jouston rajoitin) lisäys pohjaanlyöntikumien päälle varmaan korjaisi tilannetta sen verran, että ei enää renkaat ottaisi kaariin kiinni montuissa tai töyssyissä?

Ja onhan nuo Ceginukset kyllä hyvännäköiset. Kombo ei taida olla ihan tavanomaisin. :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Viikonloppuna oli pidempi reissu siten että autossa oli neljä henkilöä ja matkatavaraa kyydissä. No, rubbausta etukaariin tapahtui melko monessa paikassa kaupunkiajossa, jopa liikenneympyrässä ajaessa kuului sellainen kevyt hankaamisen ääni (oikeaan pyöränkaareen). Kriittisiä rubbaukselle näkyy olevan tuollaset äkilliset useiden senttien korkeuden muutokset (>5 cm) tien profiilissa ja hidastetöyssyt, ei niinkään yksittäiset pienet kuopat tiessä. Maantieajossa ei rubbausta juuri tapahtunut, paitsi paikoissa joissa on selkeä korkeusmuutos (jotkin sillat joissa on liikkumissauma, mutta niistäkin vain hyvin harvassa).

Isompiin hidastetöyssyihin saa ajaa alle 20 km/h :D Taitaa olla nyt niin, että kevyt kaarimankeli, joustonrajoittimien ja kaaripuslien laitto kutsuu ihan oikeasti, käytettävyys muuten kärsii merkittävästi.
Sportline-varustelussa raideleveys on tehtaalta lähtien suurempi ja alusta 30 mm matalampi. Tämä taitaa myötävaikuttaa tähän rubbausongelmaan. Täytyy rueta kasaamaan listaa mistä tuollaisen paketin saa..
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja -230k- »

hyvin sopii nuo vanteet kyllä ulkonäöllisesti w124 koriin :)

mietteitä raapimis ongelmasta:
Jos ei halua autoon koskea niin voi myös laittaa hieman pienempää rengasta(205-215) tai koneistaa vanteen et:n vähän isommaksi(edestä jos vain siellä raapii), keskiöissä on usein varaa.

Auton muutoksista tuo lokarin puslalla levitys on ihan asiallinen,tehtaan ratkaisu ongelmaan.Se on helppo tehdä ja katsoa auttaako :thumbup: , myös lokasuojankaaren sisäkantin mankelointi on toimiva ratkaisu.
En usko että on tarvetta ruveta rajoittamaan joustomatkaa ,pyörät suorassa matka-ajossa pitäisi olla ihan yhdellä tai kahdella pienellä muutoksella tilaa mennä ihan täyden joustomatkan verran ilman raapimisia.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

-230k- kirjoitti:hyvin sopii nuo vanteet kyllä ulkonäöllisesti w124 koriin :)

mietteitä raapimis ongelmasta:
Jos ei halua autoon koskea niin voi myös laittaa hieman pienempää rengasta(205-215) tai koneistaa vanteen et:n vähän isommaksi(edestä jos vain siellä raapii), keskiöissä on usein varaa.

Auton muutoksista tuo lokarin puslalla levitys on ihan asiallinen,tehtaan ratkaisu ongelmaan.Se on helppo tehdä ja katsoa auttaako :thumbup: , myös lokasuojankaaren sisäkantin mankelointi on toimiva ratkaisu.
En usko että on tarvetta ruveta rajoittamaan joustomatkaa ,pyörät suorassa matka-ajossa pitäisi olla ihan yhdellä tai kahdella pienellä muutoksella tilaa mennä ihan täyden joustomatkan verran ilman raapimisia.
Rengaskokoa tai vannetta en taida lähteä nyt muuttamaan. On sen verran harvinaiset vanteet että niitä en pilaa, ja juuri kun nuo todella hyvät renkaat sai tuohon, niin en niitäkään kyllä enää muuta, ehkä sitten kun ne on loppuun kulutettu, niin voi harkita 215/45R17 kokoa.

Tuo lokarin puslalisäyksen teen, samalla pystyy korjaamaan myös sen itse kaaren kuskin puolelta koska siinä on ruostetta, ja ruosteen korjaus pitää tehdä joka tapauksessa. Samalla sitten mankeliakin... Voihan tuota tehdä vaiheittain ja jos nuo kaksi toimenpidettä ei auta niin sitten pistetään vielä joustomatkan rajoitin mukaan. Jäykemmät jouset tietysti olisi yksi ratkaisu jolla sitä voisi kompensoida, mutta toisaalta sitten alustasta tulee kivirekimäinen ja sitä en käyttöautolta halua. Nyt on (raapimista lukuunottamatta) täydellinen alusta minun mielestä, noilla alkuperäisillä Sportlinen jousilla ja tolla kokonaisuudella (rengastuksineen) muuten.. :)
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja epk »

katso mistä se raapii niin näet mitä sille pitää tehdä...
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Renkaiden pinnoissa on sellaisia jälkiä että ne raapii kaariin kiinni, ja kaarissa on myös jälkiä. Mutta myös sisälokareissa on jälkiä. Taitaa olla niin että joutuu myös joustomatkan rajoittimen lisäämään.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2259
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Nyt taitaa olla renkaan koko ja vanteen et sen verran pielessä tuohon että oikeesti joudut tekemään enenmän kuin prikat :think:
veikkaan että joudut muuttamaan rengaskokoa tai ottamaan sisälokarit pois tai sorvaamaan et:n toiseksi ja muuttamaan rengaskokoa.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja johani »

itellä sportline kans ja etujousien itse katkettua (neljäkertaa sama jousi) ja muut katkottu lyhimmän mukaan on madallusta kertynyt -70mm, iskarit eessä vakiot sportline ja takana w202 bilstein sprint ~30mm rungoltaan lyhyemmät jotta saadaan kaikki pyöräkotelotila käyttöön, pohjaanlyötikumeja lyhennetty yli puolet jokaisesta.. Edestä kaaret levitetty diy puslasarjalla, pokkaus lyhennetty puolella ja painettu ihan ulkopeltiä vasten, ja keskikaarelta vähän törkeennäkösesti ulospäin käännetty pokkaus.. puskurin ja muovihelman nurkasta otettu tieltä palat pois muttaraapii niin olemattomasti että kehtaisin sanoa että eipä raavi 225/40r18 renkailla 8x18" et43 vanteilla. Ohjaustavasten kun meet +5cm töyssyyn niin kuuluu sellanen sss ääni. Kun hipasee ja liukuu pokkausta vasten mutta koska pokkaus käännetty niiin ei sellasta rrrrr ääntä edes tee.. Sisäkaaret aina renkaan merkkaaman jäljen tullen hakattu sisäänpäin... Hehkunreleen otin kuskinpuolelta irti toiseltapuolen peltiä ennenku rupesin takomaan ettei hajoa.
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Onkohan tuohon muuten mitään kumilistaa tms. alkuperäisenä siihen väliin mitä sisälokari ei enää alta päin peitä lokarin suuntaan kun tulee nuo puslat levittämään sen 1,5 cm, vai pitääkö jollain uretaanilla tms. peittää se väli? Tuossa on sovittu erään pajan kanssa jo korjauksesta/puslien laitosta. Ostan alkuperäisen pellin saman värisestä autosta siihen, käytettynä ja se sitten sovitellaan siihen paikalleen ja tarvittavat maalaukset muualle mitä tarvii. Kuulemma ei kannata lähteä ruostunutta josta on peltiä syöpynyt, korjaamaan.. Tosin ei kannatakkaan, kun 150€ saa uuden käytetyn pellin... Täysin uusi pelti olisi alkuperäisenä jotain 500€ hujakoilla...

Tällä hetkellä paikallaan oleva tarvikepelti ei ihan istu, huomaa hyvin A-pilarin alaosasta että se linja ei ole samanlailla istuva kuin alkuperäisellä pellillä... Joskus on tuolla autolla Saksan aikana kuskin puolelta törmäilty/siihen on törmätty, kun tuon puolen pelti, miltä on helma vähän ruostunut, on tuo tarvikepelti laitettu ja yhdestä kohtaa mistä maali on kulunut, se on punainen alta. Lisäksi moottoritilassa näkyy korjailujen jälkiä.

Motivaatio projektin jatkamiseen vähän hukassa. Toistaiseksi viimeinen homma tuo puslien/pellin laitto. Näyttää siltä että projekti jäätyy sen jälkeen toistaiseksi. Mersu ei häviä minulta mihinkään, se siirtyy harrasteautoksi josta pitemmällä tähtäimellä korjataan rauhassa kaikki mitä tarvitsee korjata. Ajatuksena myös pitää tämä yksilö mahdollisimman pitkään alle 500 tkm ajettuna, se on jotenkin sellainen raja jota ei tahdo ylittää.

Hommaan tämän kaveriksi toisen käyttöauton. Vähemmän ajetun, modernimman ja kevyemmän, joka ei hajoa usein, ja joka on halvempi pitää. Näillä kokemuksilla en Mersua, mutta en myöskään muuta Saksalaista. :) Takaveto, sedan sekä kuutoskone toki periaatteina säilyy myös seuraavassa käyttöautossa.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Vastaa Viestiin