560SEC - Trip down memory lane part 1/2

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
SamuliS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 28.10.2004 18:53

Re: 560SEC - Viimeiset korjaukset ennen kesäkuntoa

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

karra kirjoitti:Kuvien hyvää laatua komppaa se että Hesarissa Dallashan kertoi perheensä harrastavan valokuvausta :D . Ja kyllähän tuo autoremppakin sujuu :thumbup:
Laitatko laiskalle linkin, ei tarvitse leikkiä nettisalapoliisia.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 560SEC - Viimeiset korjaukset ennen kesäkuntoa

Viesti Kirjoittaja karra »

SamuliS kirjoitti:
karra kirjoitti:Kuvien hyvää laatua komppaa se että Hesarissa Dallashan kertoi perheensä harrastavan valokuvausta :D . Ja kyllähän tuo autoremppakin sujuu :thumbup:
Laitatko laiskalle linkin, ei tarvitse leikkiä nettisalapoliisia.
Mietin sitä että ei ole soveliasta linkittää kun artikkelissa on oikea nimi ja kuva. Oli joskus vaan foorumilla juttua tästä, moderaattorit voi tarkentaa. Juttu ei liittynyt mersuihin suoraan :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
SamuliS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 28.10.2004 18:53

Re: 560SEC - Viimeiset korjaukset ennen kesäkuntoa

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Totta, annetaan olla vaan.
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560SEC - Viimeiset korjaukset ennen kesäkuntoa

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Mitäs SEC:ille kuuluu näin kesän kynnyksellä? :)

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560SEC - Viimeiset korjaukset ennen kesäkuntoa

Viesti Kirjoittaja Dallas »

Terve!

Viime vuoden road tripillä hommasin saksasta alkuperäisiä kankaita, niillä korjattiin talven aikana istuimia. Vaihteenvalitsimeen tuli "kulutusosia", siis tosiaan sieltä sisältä oli kaikenlaisia muoviosia hapertunu niin, että ei saanu vaihteita enää silmään.

Siinä se sitten olikin SECin osalta, nyt en ole viellä leimannut sitä koska olen täysin hurahtanut moottoripyöräilyyn. -85 Honda CBX750 ja -90 Yamaha FZR1000 on vienyt kaiken ajan :)
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 560SEC - Viimeiset korjaukset ennen kesäkuntoa

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Tämä ketju onkin näköjään jäänyt kokonaan huomaamatta :o no nyt tuli lukastua läpi!
Aika jännä, miten väri joka jossain toisessa mallissa, vaikkapa 124:ssa, on melkein kaamein mahdollinen, sopii SEC:iin täydellisesti. Hieno auto ja asiallista tekemistä.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560SEC - Viimeiset korjaukset ennen kesäkuntoa

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Tämä auto tuli bongattua tuolla Vantaa cruisingissa nyt 16.8.2019, On kyllä hieno yksilö!!
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560SEC - Viimeiset korjaukset ennen kesäkuntoa

Viesti Kirjoittaja Dallas »

Long time no write!

Syksyllä 2018 tapahtui grande catastrophe - onneksi ei kuitenkaan autolle! Olimme hiljattain palanneet Italiaan suuntautuvalta parin viikon roadtripiltä, jossa vietin tuntikaupalla aikaa valokuvaten. Eikä mitenkään kevyesti vaan sillä tavalla, että jokaista kulmaa ja valonheijastusta mietittiin ja säädettiin. Perhe tiesi hakeutua tunniksi vähintäänkin jonkin viihteen pariin kun fotovarusteita alkoi purkautua SECin takakontista, sen verran tylsää se on läheisille!

Kotona tallensin muistikortin arvokkaan sisällön kovalevylle juuri oikeaan paikkaan, hinkkasin valotusarvoja ja kontrasteja Lightroomissa varmaan viikon illat ja työhöni tyytyväisenä valmistauduin ottamaan koko arkistosta varmuuskopion. Mutta tänä iltana ei jaksa. Seuraavana iltana unohtui. Sitten oli jotain. Kunnes eräänä iltana aika hidastui ja pystyin vain toteamaan huoneen toiselta laidalta, kuinka kuusivuotiaan avustamana läppäri ja lattia kohtasivat toisensa kohtalokkain seurauksin.

Kirosin valokuvausharrastuksen ja oman laiskuuteni syvimpään maanrakoon enkä koskenut kameraan kuukausiin. Sen verran muistojen menetys kirpaisi. Loppuvuodesta tajusin, että Lightroomin preview-kuvat olivat toisella kovalevyllä ja eräällä softalla ne pystyi konvertoimaan JPG muotoon - ikävä kyllä resoluutio noissa on murto-osa alkuperäisestä. Sain siis jotain pelastettua. Pikku hiljaa kaivoin vanhat backupit jostain kaapeista ja ryhdyin uudelleenrakentamaan kuva-arkistoani menneiltä vuosilta. 2020 keväällä erilaiset ei-sosiaaliset harrastukset alkoivat jostain kumman syystä kiinnostaa entistä enemmän ja kuva kuvalta palasin normaaliin päiväjärjestykseen.

Palataan vielä loppukesään 2018. Vaihdelaatikko rempattu Pekka Nätkinillä, ohjaustehostimen simpukan tiivisteet vaihdettu, läjä muita korjauksia! (Mutta, as we shall see, oikean takajarrun kenkiä ei vaihdettu ja laturin regulaattorin hiiliä ei myöskään vaihdettu...)

Matka alkoi Tukholmasta, Greasy Spoon ravintolan terassilta jossa tilasin 2x jokaista menussa olevaa ruokaa ja juomaa, tankkasin itseni pitkää ajomatkaa varten ja katselin SECiä tien toiselta puolelta.

Kuva

Sen jälkeen ajoin ykkösellä Kööpenhaminaan, nukuin motellissa 6h ja jatkoin suorinta mahdollista tietä Egestorfiin Dipl. Ing. Steenbuckin pajalle. Sain vinkin tältä foorumilta, en enää muista keneltä. Tämä paikka on märkä uni kaikille jotka haaveilevat alkuperäisistä sisustan materiaaleista. Koska olin tullut vain yhden kangaspalan takia, toivoin ettei minua ihan sivuutettaisi ja saisin edes hetken perehtyä paikkaan.

Kuva

Kuva

Kuten jotkut lukijoista ehkä tietävätkin, tämän paikan isännällä ei ole kiire. Hän aloitti tutkimalla autoni sisustan tarkasti ja olen varma että jokin tuike niihin silmiin syttyi. Hän vannoi, että penkkien keskikaistaleen kangasta ei saa enää yhtään mistään koko maailmasta. Oli kuulemma yrittänyt ostaa sitä Saudi-Arabiasta hyvältä kontaktiltaan, mutta turhaan. Vakuutin, että tulin hakemaan sitä toista kangasta, jota on penkin reunoissa. Natürlich bist du das, mutta saanko ehdottaa mitä teet sitten jos nämä menevät joku päivä rikki? Tottakai.

Kuva

Tätä toista väriä kuulemma löytyy hyvin, se on hyvä tietää vaikka yhdistelmä ei ehkä olisikaan ihan yhtä uniikki kuin nykyinen. Tämän mielenkiintoisen alun jälkeen sain perehdytyksen koko pajaan, kakkukahvit sisäpihalla ja lopulta esittelyn hänen omasta projektistaan. Auto, josta minun olisi varmasti pitänyt olla hyvin impressed mutta tunnustan etten ymmärtänyt mitä näin. Koko hommassa meni varmasti puolitoista tuntia aikaa, mukaan otin 250€ maksavan rullan tummanruskeaa kangasta!

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten oli aika istua taas varovasti, hyvin varovasti, korvaamattomille penkin kankaille ja jatkaa brutaalia matkantekoa Müncheniin. Siellä kärsin taas yhden motelliyön ja aamulla kävin tutkimassa kolme brunssipaikkaa. Varasin parhaasta pöydän ja kävin hakemassa tytöt lentokentältä. Brunssin jälkeen ajettiin auringonpaisteessa Grossglocknerin huipulle. Maisemat olivat tyrmäävät ja niitä tietysti kuvattiin hyvä tovi :) Myös lajitoveri bongattiin huipulta.

Kuva

Kuva

Grossglocknerilta laskeutuessa alkoi jarruttaessa kuulua kitinää. Ensin pientä jonka pystyi blokkaamaan mielestä, sitten periksiantamatonta joka herätti vaimonkin huomion. Ääni yltyi puolessa välissä laskua niin pahaksi, että vaihdoin moottorijarrutukseen kepittämällä juuri rempatun laatikon aina vain pienemmälle vaihteelle... Italian puolella irroitin renkaan ja kyllä, jarrupala se oli lopussa. Rekisteröidyimme viinitilalle vieraaksi Valdobbiadeneen ja mersua toki kehuttiin parkkipaikalla. Elämä maistui jarrukenkäongelmista huolimatta hyvältä, prosecco maksoi 3€ lasi ja prosciuttolautanen about saman verran! Seuraava yö Milanossa, sitä seuraava Cinque Terressä jossa otin tämän oldskool selfien (now available in low-res...)

Kuva

Sieltä kun lähdettiin, niin oli vaihdekepin vuoro antautua. Jotkin puslat sieltä halkesi kun kepitin niin kiivaasti joka jarrutuksessa. Opin kiertämään keppiä vastapäivään aina downshiftattaessa, joka mahdollisti kepin liikuttelun :D Varsin naurettavaa eikä ollenkaan auton arvon mukaista toimintaa, mutta matka jatkui. Ajattelin, että toisessa maailmansodassa varmaan pommittajakuskeista tuntui tältä kun pari moottoria ja muutama ohjainpinta oli ammuttu seulaksi - haavoittunut lintu pitää lentää kotipesään hoidettavaksi!!! Sveitsissä ja etelä-saksassa tsekattiin vielä parit prinsessalinnat jotka pikkutyttö muistaa vieläkin.

Kuva

Kuva

Sitten oli aika viedä tytöt paluulennolle ja ajaa Münchenistä ykkösellä ruotsinlaivaan ja sieltä kohti sitä kotipesää...

Suomen kamaralla oli vielä yhden draaman paikka. Autotallini sijaitsee Tuusulassa ja ruotsinlaivan uumenista SEC rullasi nöyrästi kohti kotiaan. Tällaiselta reissulta palaaminen on aina jotenkin haikeaa. Ajatukset kuluneessa kahdessa viikossa ohjasin auton Tuusulantien rampista ylös - ja kaikki mittarit pamahtivat kerralla lepoasentoon! Hetken kuluttua ne heräsivät taas. Sitten kirjaimellisesti 400m ennen tallia auto vain sammui. En tiennyt mitä ajatella. Jätin SECin tien poskeen ja kävellessä sitten kiittelin satumaista onneani - mitä jos tämä olisi tapahtunut keski-euroopassa!!! Naapuri hinasi SEC-poloisen Transporterilla roadtripin tunteikkaan viimeisen etapin, otin auton pois liikennekäytöstä ja lähdin kotiin nukkumaan (regulaattorin hiilet lopussa...)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 560SEC - Trip down memory lane part 1/2

Viesti Kirjoittaja Karel »

Hieno reissu on ollut. Ja hienon värinen SEC. En kelannut koko ketjua läpi, mutta onko tuo Hellelfenbein vaiko peräti harvinaisempi Hellocker, oliko se nyt 690 tjsp.? Näyttää hitusen tummemmalta kuin saksan taksien sävy. Mutta hienosti pukee. Me like. Ihan aliarvostettuja nämä basic-värit, mielestäni.

Meillä katkesi kerran W126 500 SEL:llä 90-luvun alkuvuosina matka juuri samasta laturin hiilien loppumisesta. Muutama sata metriä kotiovelta sekin. Kun oli kirkas päivänvalo, niin ei lampuista tai mistään nähnyt, että auto kulkee enää akussa olevan virran turvin. Olisiko mittarissa ollut silloin noin 200 tkm, kun alkuperäinen säädin sitten otti ja loppui.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560SEC - Trip down memory lane part 1/2

Viesti Kirjoittaja Dallas »

Terve
Karel kirjoitti: Ma 06.09.2021 21:03 Hieno reissu on ollut. Ja hienon värinen SEC. En kelannut koko ketjua läpi, mutta onko tuo Hellelfenbein vaiko peräti harvinaisempi Hellocker, oliko se nyt 690 tjsp.? Näyttää hitusen tummemmalta kuin saksan taksien sävy. Mutta hienosti pukee. Me like. Ihan aliarvostettuja nämä basic-värit, mielestäni.

Meillä katkesi kerran W126 500 SEL:llä 90-luvun alkuvuosina matka juuri samasta laturin hiilien loppumisesta. Muutama sata metriä kotiovelta sekin. Kun oli kirkas päivänvalo, niin ei lampuista tai mistään nähnyt, että auto kulkee enää akussa olevan virran turvin. Olisiko mittarissa ollut silloin noin 200 tkm, kun alkuperäinen säädin sitten otti ja loppui.
Mielenkiintoista kuulla, että teillekin on käynyt sama juuri ennen kotioviea :)

Tuo VIN decoder ilmoittaa väreiksi 690 ja 23, en tiedä niiden nimiä! Jenkkien rekisteriotteessa luki väriksi "Tan", mutta se ei varmasti ole Mercedeksen nimi. Luonnossa tuo on vaalean ruskea tai ehkä hieman sinapinvärinen...

General Data
FIN WDB1260451A210067
VIN WDBCA45D6GA210067
Model Year 1986
Model 560 SEC
Engine 117968 12 001618
Transmission 722323 02 723839
Order Number 0 5 705 54837
Order Location UNITED STATES (USA)
Interior VELOUR - BRAZIL (923)
Paint 1 690
Paint 5 23
Approx. Build Date 1985-11
Code Description
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
241 FRONT SEAT LH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
242 FRONT SEAT RH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
256 REAR AXLE WITH LIMITED-SLIP DIFFERENTIAL
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
404 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
443 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL), AND STEERING COLUMN, ELCTRICALLY ADJUSTABLE
506 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR, LEFT AND RIGHT, HEATED (ELECTRICALLY ADJUSTABLE ON THE RIGHT)
532 AUTOMATIC ANTENNA WITHOUT RADIO SET
543 SUN VISOR WITH VANITY MIRROR, ILLUMINATED, LEFT AND RIGHT
570 FOLDING ARMREST, FRONT
588 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL AND ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT AND REAR DOORS)
590 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (LAMINATED GLASS)
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
611 COURTESY LAMPS FOR FRONT AND REAR DOORS
640 15-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
682 FIRE EXTINGUISHER
731 WOOD TRIM, BURRED WALNUT ROOT
812 REAR-MOUNTED LOUDSPEAKERS
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 560SEC - Trip down memory lane part 1/2

Viesti Kirjoittaja Karel »

Joo, eli se siis on Hellocker! Todella, todella harvinainen väri! :thumbup:
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin