560SEC - Trip down memory lane part 1/2

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560SEC & 380SL - Apurungon kumit

Viesti Kirjoittaja Dallas »

:lol: :lol: :lol: PAMELA :lol: :lol: :lol:
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560SEC & 380SL - Apurungon kumit

Viesti Kirjoittaja Dallas »

Terrrrrveisiä keväisestä isosta Deestä. SL:n kimpussa on hääritty ja edistystä tapahtunu melkoisesti. Vielä viikko pari näpryytä ni voisi siitäkin ehkä olla jotain raportoitavaa.

Laitetaan sitä ennen kuitenkin pikku SEC pläjäys. Vaan ei omaa koskeva: Oon kierrellyt katsomassa SECcejä kaverille suomeen lähetettäväksi. Vaan eipä ollukkaan niin helppo juttu kun ensi alkuun ajattelin. Itse asiassa niitäpä ei todellakaan täällä hirveästi ole kaupan Texasin osavaltiossa. Tavoitteena oli löytää alle $7'000 taalan auto, ruosteeton, hyvässä maalissa, max 150'000Km ajettu ja sen verran iskussa ettei olisi mitään isoa laittoa.

Ensiksi haaviin osui harmaa yksilö parinkymmenen kilsan päässä omilta tiluksilta. Ajettu alle 60'000 mailia, historia tuntematon. Hintapyyntö $5'000. Myyjänä vanhempi ukko jolla oli yhtensä neljä mersua. Tässä oli kaikesta päätellen alkuperäinen maali mun mielestä oikein hyvässä kunnossa, ruosteeton. Sisusta ei ollu mikään vaikuttava, itse asiassa aika nuhjuinen mutta puunaamisella varmaan tulisi OK. Auto jätettiin ostamatta koeajon löydösten johdosta: Seokset tässä oli varmaan sekaisin tai muuta bensajuttua, koska aika kipakka bensan haju tuli pakoputkesta. Moottorin kannakkeet varmaan revenny koska vaihdelaatikon keppi ei kulkenu ihan luonnollista reittiään... Ohjaus veti kovasti vasemmalle ja ABS-valo paloi. Ei siinä vielä kaikki, hihnat tai apulaitteen laakeri vinkui kuin tapettava sika ja konepelti pystyssä kuului selkeä nostajan naputus. Sisäinen mekaanikko ois halunnu ostaa tän ja laittaa vika kerrallaan taas loistoon... mutta ei ei, ei nyt kuiteskaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitte seuraava kandidaatti oli ihan hirvee. En haluu ees puhuu siitä. Madallettu, alkuperäinen putkisto korvattu jollain hirveellä mölytorvella, repsottavia sisustan osia, plyäääähhhhhhhh, hintapyyntö $8'000!

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kolmas kerta ajettiin tohon naapurikaupunkiin eli Fort Worthiin käytettyä SECciä katsomaan. Tiesittekö muuten, että uusimman some-tutkimuksen mukaan Fort Worth on jenkkien landein kaupunki, koska FaceBook- ja Twitter posteissa jengi oli maininnu eniten avainsanoja "Pickup truck" "Hunting" "Guns" "God" ja niin poispäin XD No sieltä sit paljastu tällanen ihan älytön Syyrialaisen äijän pitämä mesta ku European Autocenter. Tsekatkaas kuvat. Eikä autostakaan sen enempää! (hintapyyntö tais olla $6'000 luokkaa).

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Näiden jälkeen ei oo juuri tullu SEC koppia tutkaruudulle. Pakko todeta, et itellä kävi aika hyvä tuuri kun löysin omani. Ja että hyvät yksilöt alkaa tosiaan olee harvassa. SL-koppia täällä sitten onkin kerta kaikkiaan pilvin pimein kaikissa mahdollisissa kuntoluokissa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 560SEC & 380SL - SEC pläjäys

Viesti Kirjoittaja karra »

Itsekkin jonkin verran seurannut jenkkimarkkinoita kun tavallaan on projekti hakusessa, ja eräs kaveri joka roikkuu yöt craigsilla linkittelee löytöjä aina joskus :P . Yksi Klubiveli etsii valkoista taikka harmaata R129 yksilöä viissatasella koneella, löytyisköhän sieltä? Vai tartteeko tilata Richard Rawlingsilta :lol: oletko muuten käynyt heidän pajallaan :mrgreen:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560SEC & 380SL - SEC pläjäys

Viesti Kirjoittaja Dallas »

harmaata R129 yksilöä viissatasella koneella, löytyisköhän sieltä? Vai tartteeko tilata Richard Rawlingsilta :lol: oletko muuten käynyt heidän pajallaan :mrgreen:
Jo toki löytyy:

http://dallas.craigslist.org/search/cta ... =T&excats=" onclick="window.open(this.href);return false;

Katoin että Gas Monkeyllä on jonkun sortin baari/ravintola jossa ei ole vielä tullu käytyä, hyvä kun muistutit :P
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560SEC & 380SL - SEC pläjäys

Viesti Kirjoittaja Dallas »

Hyvät Wapun toivotukset mersumiehille. Vasemmisto/työläissympatioita ei näillä main tunneta eli minulle ihan normaali työviikko... NOT! Otin keskiviikon omaa lomaa töistä nauttiakseni kolmen kuukauden harrastustyön hedelmistä. Mutta kelataanpa hieman ajassa taaksepäin.

SL:n koneestahan oli ketjun ohjuri murtunut ja palanen joutunut kiertoon sillä seurauksella, että kuskin puoleinen nokka oli hypännyt kahden hampaan yli ---> pakoventtiilit ottanu kontaktin mäntiin ja vääntyneet. Näpersin siis koneen pois nokalta ja vaihdoin venttiilit uusiin. Ensimmäistä kertaa mersun konetta avaamassa mutta tulihan se lopulta tutuksi vaikka aikaa menikin. Sain kaiken vielä takaisin nippuunkin eikä pultteja jäänyt hirveästi yli :D

Kuva

Moottori-vaihdelaatikkopaketti on selvästi ollut ennenkin tästä laitteesta irti, nimittäin työn aikana törmäsin useampaankin purkkaviritykseen. Oli tyydyttävää laittaa nämäkin kuntoon. Runsas viikko sitten sain kaiken takaisin nippuun. Vastustin kiusausta lähteä tien päälle ja paikkasin pari reikää alkuperäisestä pakoputkistosta. Samalla tuli poistettua takapönttö liian ruostuneena ja suorat putkenpätkät nätisti tilalle... Sisustan verhoilun revin irti lattiasta, käytin pari kertaa pesukoneessa ja liimasin takaisin. Viimeisenä silauksena tuli hankittua tällainen jälkimarkkinatakapenkki:

Kuva

Kuva

Alkuviikosta ahdettiin kummatkin mersut talliin mahdollista raekuuroa suojaan joten koeajo jäi tiistaille.

Kuva

Tämän päivän otin tosiaan vapaaksi ja aloitin sen viemällä SL:n suuntaukseen paikalliseen merkkiliikkeeseen. Matka sujui yllättävän hienosti. Economy-mittarista päätellen imuvuotoa oli jonkun verran, tyhjäkäyntiä kone nimittäin kävi jokseenkin epävarmasti ja hieman piti kaasulla avittaa. Myös jarrutehostin oli laiska. Puolentoista tunnin odotuksella selvisin, onneksi mersulla oli mukavat odotustilat.

Kuva

Kuva

Kun fillarit osoitti suoraan niin edessä olikin kiitollinen tehtävä, käyttää iltapäivä autosta nautiskeluun! Sää suosi eli 25C lämpöä ja puolipilvistä. Hemmetin hienoa oli kruisailla runsaan kolmen kuukauden työpanoksen päälle. Koskaan en oo tällaista aikaisemmin ajanut ja kyllä oli pehmeätä ja herraskaista meno. Kahvitauolla en turhia kainostellut vaan parkkeerasin auton terassin eteen ihailtavaksi. Tuosta kun lähdin niin joku harppoi tien toiselta puolelta ja kysyi että onko mersu myynnissä! :D

Kuva

Kuva

Sivistyksen parista matka jatkui hyvissä tunnelmissa maaseudulle. Hieman askarrutti koneen käynti ja heikolta tuntuva teho. Mietin, miten sitä lähtisin ratkomaan tulevina päivinä. Aika paljon on tullu erilaisia autoja ropattua ja menestystäkin saavutettua omalla mitta-asteikolla mitattuna, mutta sitä mitä seuraavaksi tapahtui en olisi ikinä osannut ennustaa. Enkä varmaan tule vähään aikaan unohtamaan.

Liikennevalot ja poliisitutkan uhka olivat jo jääneet taakse, joten kahden maalaistien risteyksessä päätin kokeilla miten hyvin tämä oikein kulkee. Tien pinta oli OK ja näkyvyys erinomainen. Kaasu pohjaan ja mentiin, laatikko vaihtoi nykäisten kakkoselle ja kierrokset jatkoivat maltillista (huom) nousuaan. Ylitettyään 5000rpm tapahtui jotain. Kirjaimellisesti ja yhtään liioittelematta, yht'äkkiä vaan koneelle tuli menohaluja, NAPS. Penkki painautui selkään ja kierrokset kirivät nopeasti viidestä tonnista kuuteen. Laatikko vaihtoi tällä kertaa paljon sulavammin kolmosen sisään ja nopeus jatkoi nousuaan ihan eri tavalla yli 140KM/h. Horisonttiin ilmestyi rekan hahmo joten nostin jalan kaasulta ja hidastin normaalinopeuteen. Seuraavassa mutkassa panin välittömästi merkille, että jumalauta tää vastaa kaasuun ihan eri tavalla. Pakoäänetkin muuttui ja risteyksessä Economy-mittari liimautui vasempaan laitaan! Ihan eri auto, kuin päivä ja yö. Seuraavat kaksi tuntia tien päällä ylittivät odotukseni moninkertaisesti, kepeästi paras päiväni tällä mantereella. Aurinko paistoi, auto kulki kuin unelma ja liikenne harvassa. No hirveän nautinnollisia nämä suorat tiet eivät ole mutta kummiskin.

Pisti kyllä miettimään että mikä hemmetti siellä oikein kävi. Sen koommin on kulku ollut moitteetonta...
Viimeksi muokannut Dallas, La 21.02.2015 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 560SEC & 380SL - SL ajossa!

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Jaa-a, kuvauksen perusteella voisi luulla että alkupäivän ajoit seitsemällä ja sitten kun annoit lämää niin kahdeksas heräsi. Olisiko kasauksessa jäänyt jotain epäpuhtauksia tulppaan, yhteen bensalinjaan, tai kenties ilmakupla johonkin, tai jotain?

Joka tapauksessa onnittelut toimivasta autosta ja erityisesti siitä että pääsit nauttimaan vaivannäön hedelmistä! 8)
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: 560SEC & 380SL - SEC pläjäys

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Joku kateellinen ohikulkija piirtänyt hässäkän SL:n takapaksin kanteen... Eihän nyt omistaja itse tällaista, eihän...? :lol:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 560SEC & 380SL - SL ajossa!

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sen kummemmin tuntematta SL:n pakoputkistoa voisin väittää että siellä on ollut joku äänenvaimentajista tukossa.

Lappulattiassa pakopaine puski väkisin paikat auki.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 560SEC & 380SL - SEC pläjäys

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Pakardinen kirjoitti:Joku kateellinen ohikulkija piirtänyt hässäkän SL:n takapaksin kanteen... Eihän nyt omistaja itse tällaista, eihän...? :lol:
juu näky olevan samanlainen kuva mitä tuli piirreltyä -50 luvulla kansakoulun paskahuussin seinään, sillon oli vielä puuhuussit :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560SEC & 380SL - SL ajossa!

Viesti Kirjoittaja Dallas »

Mika.T kirjoitti:Sen kummemmin tuntematta SL:n pakoputkistoa voisin väittää että siellä on ollut joku äänenvaimentajista tukossa.

Lappulattiassa pakopaine puski väkisin paikat auki.
Tuossa on hyvä selitys! Aikaisemmin ehdotettiin, että injektori olisi putsaantunut ja sekin selittäisi parantuneen menon - mutta mielestäni ei korjaantunutta Economy-mittarin näyttämää tyhjäkäynnillä. Pakoputkiteoria selittäisi kummatkin: Jos putkisto tosiaan oli tukossa, niin tehoja ei olisi saatu kunnolla käyttöön. Lisäksi pakotahdilla sylinterit eivät olisi päässeet tyhjentymään kunnolla putkistoon ja niinpä imuventtiilin auetessa olisivat purkaneet paineen imusarjaan (haitallinen vaikutus alipaineeseen). Takapönttöhän tuosta oli niin pahasti ruosteessa, että leikkasin sen irti putkistosta ja laitoin suorat putkenpätkät tilalle. Keskivaimentimesta paikkasin pari reikää hitsaamalla uutta peltiä päälle - tämä vaimennin olisi tosiaan saattanut olla tukossa.

Ai niin. Totta kai piirsin koppakuoriaisen takakontin kanteen. Tänne manikyroitujen pihanurmien ja valkaistujen hampaiden rinnalle tarvitaan ripaus anarkiaa ja poliittista epäkorrektiutta. Mieluiten itseironian keinoin ;)
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 560SEC & 380SL - SL ajossa!

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Eikai tuon ikäisessä ole mitään kattiamikä vois mennä tukkoon?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560SEC & 380SL - SL ajossa!

Viesti Kirjoittaja Dallas »

On siinä katalysaattorit. Yksi pieni kummankin pakosarjan perässä ja isompi, yhteinen, hieman taaempana. Nämä näytti olevan hyvässä kunnossa, niihin näky hienosti sisälle kun putket oli irti. Sen sijaan pöntöissä on villaa sisällä ja jos pöntön läpi menevä reikäputki on ruosteessa niin sieltä sitä villaa pääsee repsottamaan. Epäilen nyt, että tästä oli kyse!
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560SEC & 380SL - SL ajossa!

Viesti Kirjoittaja Dallas »

SEC mersuun käytetyt työtunnit ja taalat kulminoituivat keskiviikko-aamuun pari viikkoa sitten, kun lastattiin proidin ja hänen tyttöystävän kanssa tavarat takakontiin ja lähdettiin kahden viikon road tripille kohti länttä. Kolme tärkeintä rastia matkaan valmistautumiselle olivat: 1) uudet jakopään ketjun muoviohjurit ja kiristin 2) uudet renkaat ja 3) roikkuvan kattoverhoilun korjauttaminen.

Dallasin ympäristöstä päästiin maaseudulle vajaassa tunnissa ja muiden nauttiessa maisemista pyörittelin mielessäni, että mitenköhän auto kestää. Eniten huolin ilmastoinnin ja moottorin jäähdytysjärjestelmän kapasiteetista, nimittäin tulisi olemaan kuumaa. Toinen peikko oli noin 110Km/h esiintyvä värinä alustassa josta en vaan ole kokonaan päässyt eroon. Uudet renkaat ja niiden tasapainotus toivat siihen askelparannuksen, mutta mersun kiitäessä lukemattomien kirkkojen ja karjatilojen ohi syvemmälle Texasiin huomasin selvästi että värinää esiintyy vieläkin. Lisäsin tai vähensin nopeutta hieman minimoidakseni värinän, se taktiikka onnistui hyvin. Paljoa ei tarvinnut edes vauhtia muuttaa.

Koko 5500Km matkalla mitä ajettiin ilmastointi päällä, oli keskikulutus 12,5 litraa korkeaoktaanista premium bensiiniä per 100Km. Ei paha! Bensatauko pidettiin siis noin 480Km välein. Hinta noin puolet suomen lukemista.

Kuva

Kolmen eurooppalaisen miehittämä klassikkomersu herätti kiinnostusta amerikan sydänmailla, mutta pahaa silmää ei saatu kovimmiltakaan pickup truckkia kuskaavalta cowboylta. Iltapäivällä ylitettiin raja New Mexicoon ja vetäisin melkein liinat kiinni kun kuumana väreilevän tien kangastuksesta ilmestyi aaltopeltiseinäinen baari. Pikku kuvaustauko ja kylmä kalja.

Kuva

Työpäivän pituisesta ajosta huolimatta kroppa ei vastustellut ollenkaan istua takaisin penkkiin. On tässä ergonomia kohdallaan ja ajomelu niin vähäinen että hyvin pystyy juttelemaan takapenkillekin matkanopeudessa. Luksusta! Ensimmäisen päivän saldoksi tuli noin 1000Km ja sillä päästiin tasangolta vuoriston helmaan. Mersu ei ollut moksiskaan yli 40C asteen ulkolämpötilasta. Värinöitä lukuunottamatta täydellinen ajopäivä.

Toisen päivän aamuna lähdettiin kiipeämään vuorten yli seuraavalle aavikolle. Maisemat muuttuivat totaalisesti. Olin aivan äimänä ettei laatikko vaihtanut ylämäissä melkein koskaan kolmoselle, isoimmalla vaihteella vaan painoi menemään. Vääntöä löytyy.

Kuva

Kuva

Kuva

Tuolla New Mexicossa tosiaan vuoret ja tasainen aavikko vaihtelevat. Tuo kuvassa oleva pitkä suora on sen verran asuttamatonta seutua, että 50Km tiestä vasemmalle räjäytettiin maailman ensimmäinen ydinpommi. New Mexico on kuitenkin melko pieni osavaltio ja iltapäivällä jo jyrättiin Arizonassa.

Kuva

Täällä sain huokaista helpotuksesta, sillä ilmastointi toimi mainiosti. Auto oli kuin avaruusalus, jonka sisällä tekniset järjestelmät tekivät olostamme mukavan ja turvallisen - kun pysäytti tien viereen ja meni heittämään kepillisen niin jo iski kuuma ilma naamaan kuin saunassa olisi! XD Jätin aina mottorin pyörimään meidän taukojen ajaksi, että auto pysyisi viileänä sisältä. Ajossa lämmöt olivat tasaisen 85C astetta ja tien sivuun pysähtyessä kipuisivat hitaasti hieman päälle 90C. Täytyy sanoa, että aavikko yllätti totaalisella hiljaisuudellaan, edes tuulenvirettä ei ollut. Mahtava ja kaunis paikka. Auton värikin sopi sinne hyvin :)

Otin mukaan reissuun auton peitteen, se olikin viimeisen päälle hyvä idea. Esimerkiksi lounaan ajaksi sai auton "varjoon" jolloin pääsi palaamaan hampurilaisilla ahdetun mahansa kanssa kohtuullisen lämpöiseen autoon. Kerran en jaksanut pressua virittää sillä sanktiolla, että 20 minuutin tauon jälkeen joutui istumaan tulikuumassa penkissä kunnes hikipisarat tippuivat rytmikkäästi hiuksista olkapäille... sairasta...! Ja ilmastoinnilla kestää niissä olosuhteissa ainakin vartin päästä taas niskan päälle.

Kuva

Kolmannen päivän iltana lähestyttiin Las Vegasia. Sielläpä jouduttiinkin pahaan liikenneruuhkaan kun valtatiellä oli sattunut onnettomuus. Katsoin että natiivi peruutti autonsa ulos jonosta ja pakitti piennarta pitkin kohti lähintä liittymää jonne oli ehkä hieman päälle puoli kilometriä. Ajattelin että perkele mennään perässä ja sinne peruutettiin. Muuten jees, mutta proidi hihkaisi pian että mitä helvettiä tuo moottorin lämpö oikein tekee. No sehän tykitti silminnähden ylöspäin, kun kierrokset vinkuivat pakkivaihteella neljässä tonnissa ja syyläri osoitti väärään suuntaan. Meinasi tulla tenkkapoo, liittymään päästessäni oli mittari tasan 120C, siinä valkoisen ja punaisen lukeman rajalla! Äkkiä auto ympärin ja raitista ilmaa pellin alle. Sataseen tippu lämmöt nopeasti mutta aikansa otti ennen kuin palasivat yhdeksäänkymppiin. Onneksi mitään pahempaa ei sattunut.
Viimeksi muokannut Dallas, Pe 20.06.2014 11:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560SEC & 380SL - SL ajossa!

Viesti Kirjoittaja Dallas »

Las Vegasista pari juttua. Ensinnäkin:

Kuva

Sielläkin oli kuuma. Oltiin kaksi yötä ja toisena iltana päätettiin ottaa iisimmin, kruisattiin muun muassa The Stripin päästä päähän kaikki ikkunat alhaalla ja kattoluukku auki. Uskomatonta kyllä, vanhalle mersulle huudeltiin kohteliaisuuksia kadulta vaikka kaiken maailman superautoja vilisi joka valoissa. Menee sivuun autoaiheesta, mutta omalla kohdalla pakko sanoa että Vegas on mainettaan parempi ja coolimpi paikka. Niinsanottu vanha Vegas eli 50- ja 60-luvuilla rakennettu pohjoispää The Stripistä on todella trendikäs ja hieno paikka. Eteläpäässä on sitten uudet kasinot ja aikamoinen rähinä päällä, jokaiselle jotain. Suosittelen!

Kuva

Kuva

Vegasista oli tarkoitus poistua seuraavaan määränpäähän todella uskaliasta aavikkotietä pitkin. Pituus 120Km ja heti tien alussa merkki, että bensa-asemia EI sitten ole matkan varrella. Myöskin kännykän kuuluvuus katosi nopeasti kokonaan, kaikilta kolmelta matkustajalta. Ajettiin tietä kymmenen minuuttia ja ketään ei tullut vastaan. Nielaisin. Tsekkasin lämmöt ja öljynpaineet. Tankki oli täynnä. Viitisen litraa vettä ihmisille kabiinissa. Kolme krapulaista henkilöä... Sitten tienpinta vaihtui sanoisinko järkyttävän huonoksi:

Kuva

Tässä kohtaa oli pakko nielaista ylpeys ja todeta, että ei helvetti. 100Km tällaista tien pintaa... Kestäisikö nuo renkaat sitä edes... Sitä en saa nyt koskaan tietää, koska otin tilanteesta vielä yhden kuvan ja käänsin auton takaisin isolle tielle jolla seuraava etappi kesti puolitoista tuntia pitempään kuin tätä oikoreittiä pitkin! :)

Kuva

Seuraavien viiden päivän aikana nähtiin vielä lisää aavikkoa, tyynenmeren ranta, Los Angelesin ruuhkat ja pari etnistä gettoa (kiroan sinut alimpaan helvettiin, navigaattori!) joissa toivoin kerta kaikkiaan käsittämättömän hartaasti, että moottori jatkaisi toimintaansa. Herätettiin nimittäin pikkusen huomiota valkonaamaisina klassikkomersussa, kun varttituntiin ei näkynyt yhtään ainutta rotutoveria. Viimeinen etappi oli tarkoituksella 26h maratoniajo San Diegosta takaisin Dallasiin. Haluttiin kokea miltä tuntuu ajaa niin että perse repeää. Mutta jälleen kerran, pakko sanoa että kyllä on fantastinen matka-ajoauto.

Kuva

Kuva

Välillä on tuntunut, että tuo SEC on minulle liian hieno auto. Aina pelkään, että joku sitä naarmuttaa tai muuten tuhoaa. Ajattelin jopa panna myyntiin tämän reissun jälkeen ettei tarvitsisi sitä stressata. Ja että pääsisi auto kotiin jossa sitä paremmin säilöttäisiin. Mutta reissu kirkasti ajatuksia. SEC oli helvetin mahtava road trip kumppani. Nautin kilometreistä, autosta nousemisesta ja siihen palaamisesta. Nautittavaksi nämä peltilehmät on tehty, joten nautitaan ja annetaan naarmujen tulla jos on tullakseen :)

Korjauslista matkan seurauksena:
- Kuskin oven lukko lakkasi toimimasta aivan yhtäkkiä (olisiko jokin vakuumiletku tms)
- Taka-akseliin tutustumista, värinä pitää saada pois
- Tasonsäädön neste vaihtoon, on likaisen väristä ja sitä on liian vähän kun lataa kontin täyteen
- Kunnon pesu ja vahaus
Viimeksi muokannut Dallas, La 21.02.2015 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 560SEC & 380SL - SL ajossa!

Viesti Kirjoittaja karra »

Hienoa! Hyvä tarina ja kuvat. Kuvat on yleensäkin sinulla hyvin toteutettuja kaikin puolin.

Olisin voinut antaa Vegasissa osoitteen, siellä on firma RollinArt jota olisi voinut käydä jututtamassa. Mutta tarve meni pari viikkoa sitten ohi :D . Kirjoittelin M-100 Message Boardiin mutta ihme ja kumma kukaan ei ilmoittautunut Vegasissa majailevaksi vaikka ensi vuoden M100 Lode Fest siellä järjestetäänkin :P .
Viimeksi muokannut karra, Pe 20.06.2014 14:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 560SEC & 380SL - Road trip

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tosi hyvä stoori ja kuvat näyttävät myös muuta kuin itse jtuun kohdetta. On nuo Ameriikan maisemat vaan hienoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 560SEC & 380SL - Road trip

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Jämäkkä postaus ja hienon näköinen reissu, onnittelut. Mukava oli lukea!
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Chailou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 23.02.2013 12:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560SEC & 380SL - Road trip

Viesti Kirjoittaja Chailou »

Hieno auto, hienot kuvat ja loistava kerronta :D :clap: :thumbup:
Forum
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 23.08.2009 14:25

Re: 560SEC & 380SL - Road trip

Viesti Kirjoittaja Forum »

Mukavan oloinen reissu klassisella Mercedeksellä. Miten mahtaa käydä Volvo harrastuksen, kun noin olet päässyt tähtikeulan makuun?
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2465
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: 560SEC & 380SL - Road trip

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Eihän tätä tarinan kerrontaa voi kuin ylistää :thumbup: Ja vielä, että joku osaa oikeasti kuvatakkin :!:

Todella mielenkiintoista luettavaa jatka samaan tyyliin. Itse tein toissa talvena itä rannikolla pienen 2000 mailin road tripin ja joskus suunnitelmissa ajella amerikan halki länsirannikolle asti, on siellä niin erilaista laskea menemään.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
Avatar
Bercedes Menz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 560SEC & 380SL - Road trip

Viesti Kirjoittaja Bercedes Menz »

Maailma on pieni. Nimimerkki Dallas näyttää olevan entinen kollega hissibusineksen ajoilta :wink:

Hienoja Mersuja ja hienoja maisemia! Toivottavasti tämä tarina jatkuu myös tulevaisuudessa.
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: 560SEC & 380SL - Road trip

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Juttu kyllä vaatisi hieman tarkennusta LA-San Diego-kotimatka osuudesta! Tuo alku vei mukanaan ja haave päästä taas ajelemaan sinne kasvoi...
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
300cd
Mersumies
Mersumies
Viestit: 556
Liittynyt: Ti 14.08.2012 19:01
Paikkakunta: Joroinen

Re: 560SEC & 380SL - Road trip

Viesti Kirjoittaja 300cd »

Parasta :thumbup:
Diesel, ainut vaihtoehto

W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex

W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
Sähkäri 08
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 09.03.2013 17:52
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: 560SEC & 380SL - Road trip

Viesti Kirjoittaja Sähkäri 08 »

Asiaa sivuten -09 liikun Route 66 mp 2 viikkoa 50v lahja itselleni maisemat / tuntemukset aika mielee jäävät
w220 400cdi 01 & w210 270cdi 01& w210 270cdi 02 ollut....nyt w211 270 cdi & w212 350cdi 4matik
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 560SEC & 380SL - SEC pläjäys

Viesti Kirjoittaja karra »

Dallas kirjoitti:
Vai tartteeko tilata Richard Rawlingsilta :lol: oletko muuten käynyt heidän pajallaan :mrgreen:
Katoin että Gas Monkeyllä on jonkun sortin baari/ravintola jossa ei ole vielä tullu käytyä, hyvä kun muistutit :P
Mitäs kuuluu Dallasiin? Suomen telkussa on uudet jaksot GMG toiminnasta jo käynnissä ja entistä showpohjaisempaan menossa, onko baari jo tsekattu?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560SEC & 380SL - Road trip

Viesti Kirjoittaja Dallas »

onko baari jo tsekattu
Hahaa, on käyty pari kertaa lauantai-iltana katsomassa Gas Monkey Bar & Grill, mutta jonot on ollu kauheita ja sisäänpääsymaksu $20 per nuppi. Joten jätetty väliin. Paljon kivempi ajella päiväsaikaan siellä teollisuusalueella jossa se niiden paja on ja katsella ympärilleen.

SEC on ollut kovassa käytössä, tosin lähinnä lauantaisin! Työmatkat tehdään firman autolla tai jenkkiautolla ja SEC on vetäytynyt 'hoviautoksi' joka otetaan esille osana illanviettoa. Ja auto onkin yllättävän iso osa iltaa, nimittäin kotoa matka yhtään mihinkään mielenkiitoiseen paikkaan ottaa sen tunnin suuntaansa. Kun lastenvahti on saapunut, niin auton henkeen sopivasti otetaan mukaan kuoharilasit ja pullo, joista sopii ryystää pari lasillista matkan aikana. Täällähän raja on 0,8 promillea joten it's cool :D Liikennevirrassa on sitten mukava ajella ja katsella kaupungin valoja S-mersun ylellisestä kabiinista. Auto herättää yllättävän paljon huomiota. Jo viisivuotias auto on täällä vanha ja korimalli loppujen lopuksi harvinainen. SEC vetoaa hyvin eritaustaisiin ihmisiin. Mustat miehet on huudellu valoissa että "kinda dig what'chr drivin'!!" ja Dentonin opiskelijakaupungissakin auton ympärille kertyi pieni utelias joukko kun jätin sen baarin eteen.

Kuva

Edit 21.2.2015: SEC kärsi kahdesta erillisestä tyhjäkäyntiongelmasta joita alunperin erehdyin luulemaan yhdeksi. Eli:

#1 Tyhjäkäynnin laatu oli huono:
- Kone kävi epätasaisesti, tuntui siltä että välillä jäisi kipinä väliin tai sitten kone kävisi liian laihalla
- Kierrokset olivat kuitenkin koko ajan siellä missä pitääkin, ~750rpm
- Tämä pulma oli koko ajan päällä

#2 Tyhjäkäynti saattoi kadota kokonaan, kierrokset saattoivat tipahtaa todella alas ja kone sammua
- Varsinkin jos antoi hieman kaasua lähteäkseen liikkeelle tai jos käänsi rattia (ohjaustehostin hidastaa kampiakselin pyörimisnopeutta)
- Tämä pulma tuli ja meni satunnaisesti, mutta esiintyi tihenevään tahtiin

Helpointa olisi poissulkea sytytykseen liittyviä osia, joten päätin aloittaa niistä. Tulpat olivatkin vaihtokunnossa, elektrodi kulunut nysäksi ja kärkiväli kasvanut siitä...

Kuva

Valitettavasti käynti ei tulppia vaihtamalla parantunut juurikaan. Sitten tulpanjohdot ja niiden kohdalla myös pettymys. En kyllä hirveästi odottanutkaan että niistä olisi tämän ongelman ratkaisijaksi. Halusin jäljitellä alkuperäistä asennusta ja hommasin sopivat pätkät supistemuovia Boschin tulpanjohtojen ympärille. Myös pyöreän clampin uusin kun siitä oli suojakumi hapertunut, siis sen joka pitää tulpanjohdot pois vakionopeudensäätimen tangon läheltä. Olin ihan varma, että supistemuovi tuolla pellin alla kutistuisi moottorin lämmöstä mutta niin ei ole ainakaan vielä käynyt!

Kuva

Kuva

Seuraava helposti vaihdettava osa olisi puola, mutta en kyllä keksinyt miten se aiheuttaisi näitä ongelmia. Tilasin sen varmuuden vuoksi autohausAZ verkkokaupasta ja ruuvasin eilen sisään. BOOOOM! Ero tyhjäkäynnissä kuin yöllä ja päivällä! Pikku koeajelu todisti lopullisesti, että syyllinen oli löytynyt:

Kuva

Tyhjäkäyntiongelma #1 ratkesi siis puolan vaihdolla. Heikko kipinä sai koneen käymään heikosti tyhjäkäynnillä. Ehkä se on vain korvien välissä, mutta melkein sanoisin että hiukkasen tuntuu jopa parantuneena suorituskykynä kiihdytyksissä. Mene ja tiedä.

Harmi kyllä tämä ei poistanut tuota toista, pahempaa ongelmaa #2. Vietin muutamia iltoja netissä perehtyen siihen, miten voisin lukea idle air valven ja EHAn ohjausvirtaa yleismittarilla. Aloin kolvailemaan johtoa jolla kytkisin yleismittarin sarjaan idle air valven kanssa ja voisin ajon aikana lukea sen ohjausvirtaa kabiinista käsin. Ennen kuin sain tämän valmiiksi, tuli hullun professorin idea:
- Mitä jos lambda-anturi olisi sökö?
- Se lähettäisi satunnaisesti sekopäisiä arvoja?
- Tyhjäkäynnillä EHA seuraisi näitä arvoja ja heittäisi seoksen välillä aivan liian laihalle?
- Voisinko kokeilla tätä teoriaa ruuvaamalla EHAn perusasetusta rikkaammalle, jolloin kone ei koskaan pääsisi liian laihalle?

Viidentoista minuutin kuluttua ilmanputsari oli irti ja EHA kädessä. Irroitin suojaruuvin ja käänsin sen alla olevaa säätöruuvia (3mm Allen) puoli kierrosta myötäpäivään. Tämän jälkeen ongelma #2 on kadonnut aivan kokonaan.

Olisi todella hienoa kuulla kokemuksia ja mielipiteitä tästä "korjauksesta". Mulla on jo uusi lambda-anturi hyllyssä odottamassa, mutta muiden kiireiden vuoksi en ole päässyt sitä vielä vaihtamaan. Aikomuksena olisi vaihtaa lambda uuteen ja kääntää EHA takaisin alkuperäiseen asetukseensa. Mitä mieltä? Tiedän kyllä, että oikeasti sen arvon saa kohdalleen vain pakokaasumittauksella ja lukemalla oskilloskoopilla EHAn ohjausvirtaa.

Mikä tärkeintä, SEC rullaa taas ja tuottaa lauantai-iltoihin iloa :D

Kuva
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560SEC & 380SL - Tyhjäkäyntiongelman ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Dallas »

Neuvoa kysytään EHA asetuksesta edellisessä postissa
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Re: 560SEC & 380SL - Tyhjäkäyntiongelman ratkaisu

Viesti Kirjoittaja kekka »

Moro
Onko jenkkimallin koneessa bensapaineen säädintä joka sijaitsee vakionopeussäätimen vieressä. Itellä euromallissa samaa tyhjäkäynti vikaa ja epäilen vian olevan ko. osassa. sisällä bi-metalli jousi joka säätelee bensan painetta. Itellä oli autossa saksassa jälkiasennettu lambda jonka poistin kokonaisuudessaan mutta ei vaikuttanut käyntiin.
T:MJ
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560SEC & 380SL - Tyhjäkäyntiongelman ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Dallas »

kekka kirjoitti:Moro
Onko jenkkimallin koneessa bensapaineen säädintä joka sijaitsee vakionopeussäätimen vieressä. Itellä euromallissa samaa tyhjäkäynti vikaa ja epäilen vian olevan ko. osassa. sisällä bi-metalli jousi joka säätelee bensan painetta. Itellä oli autossa saksassa jälkiasennettu lambda jonka poistin kokonaisuudessaan mutta ei vaikuttanut käyntiin.
T:MJ
Moi

Ilmeisesti sulla on tuo vanhemman mallinen kone. Niissä oli vakionopeudensäätimen vieressä Warm Up Regulator jota uudemmissa koneissa ei ole ollenkaan. On vain EHA, joka on tulitikkurasian kokoinen ja muotoinen musta boksi siinä polttoaineenjakajan kyljessä (ilmanputsari peittää sen näkyvistä).
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Re: 560SEC & 380SL - Tyhjäkäyntiongelman ratkaisu

Viesti Kirjoittaja kekka »

aivan. en huomannutkaan että sun autos on facelifti...
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Vastaa Viestiin