
W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 vm. 89
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 vm. 89
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Kesärenkaita ei vielä ole kiinni, kun ei ole vanteet vieläkään valmiit


Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 vm. 89
Mulla olisi vieläkin se konepelti autossa paikoillaanMighty190 kirjoitti:Hiljaista on ollut tallilla... Listan kiinnikkeet tuli kiinasta ja saatiin ne asennettua. Ei ole mitään valitettavaa laadussa tai sopivuudessa, istuu kun nyrkki silmään
Kesärenkaita ei vielä ole kiinni, kun ei ole vanteet vieläkään valmiitVäliäkö tuolla, kun ei läheskään joka päivä ajeta. Konepelti pitäisi vaihtaa, perä pitäisi tiputtaa pois ja katsoa mikä siellä mättää. Menee paljon puslaa ja laakeria vaihtoon takapäästä muutenkin. Jos tämän jälkeen pääsisi pellin alle katsomaan megaa kiinni
Saattaa toki olla että auto vaihtuu vielä, kun ei ABSeja ole.



(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Re: W201 vm. 89
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Johtoa on vedetty oville ja enää puuttuu toisen takaoven johdot. Kuskin puolella on jo sähkömoottorit molemmissa ovissa.

Tämän verran kuvaa löytyy sisustan vaihdosta.
Nyt on jo kesänakitkin alla, tosin mustana


Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 vm. 89

- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W201 vm. 89
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »
No perhanajezze rs kirjoitti:No mulla on kyseisen jokkisauton tekniikka tallessa hyvään tarkoitukseen


Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 vm. 89
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Lämppärin säätimien ympärille tuleva osa täytyy vielä tilata/ostaa jostain purkuautosta. Muuten olisi tullut muun sisustan mukana, mutta ilmastointi oli jo myyty ja sen mukana meni

Sitten vielä kuvaa vanteista kun ei nähtävästi ole tullut laitettua

Jatketaan harjoituksia...
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 vm. 89
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »




Jatketaan taas kun tulee jotain kerrottavaa

Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 vm. 89 (Megasquirt tilattu!)
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »
Tänään on soviteltu kauppoja Saabin suutintukista, suuttimista ja bensanpaineensäätimestä. Tällä viikolla pakkaa oli sekoittamassa risteily joten mersun laittaminen jäi vähälle

Konehuonetta sain kuitenkin hieman putsattua
Vielä tarvitsee hieman osia hommata ennen kun pääsee kunnolla tekemään. Kuvia tulee sitä mukaa kun edistyy!


Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 tarinointia ja Megasquirtin asennusta
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »


Suutintukin kiinnikkeet tehtynä, vielä pitäisi maalata. Hukkakipinän kiinnikkeillä sama tarina ja trikkeripyörä on nyt tutulla sorvautettavana.
Purkki on löytänyt paikkansa, kuten myös suurin osa johtosarjasta, sulakkeista ja releistä.
037 pumppu odottaa asentamista letkuineen ja välisäiliö ja suodatin on tilattu eilen.
Tilaukseen lähti eilen myös PLX-DM6, johtoa suuttimille, sytytysjohdon liitinsarjat sekä ilmansuodatin.
Imusarjan ja kaasuläpän tiivisteet saapunee huomenna.
Teoriassa enää en tarvitse kuin kaasuläppäkotelon ja holkin lambdaa varten (ellei tule mukana).
Pelkkää tekstiä, tylsä päivitys tiedän


Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 tarinointia ja Megasquirtin asennusta
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Kuvat ovat hieman huonoja, kaikki kuvat ylintä lukuunottamatta on otettu eilen neljän aikaan aamuyöstä

Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 tarinointia ja Megasquirtin asennusta
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »
Mitenkäs tuo mersun (W124 230E) tyhjäkäyntimoottori onko PWM vai on/off tyylinen? Tällä hetkellä tyhjäkäyntiä haettu kaasuläppää ruuvaamalla auki, joka tuottaa omat ongelmansa. Esimerkkinä alipaine, joka vetää läppää kiinni muodostaen pienen "kynnyksen", joka ylittyy helposti kun kaasua yrittää polkaista vain vähän. Eli siis tarkoitus nostaa kierrokset vaikka 1500rpm tienoille, kaasuläppä menee "kynnyksen" yli ja kierroksia onkin 2000-2500. Liekö tottumiskysymys, tai vika herkästi regoivassa kaasuvivustossa, jonka jouduin itse tekemään

Näillä mennään tällä kertaa, toivottavasti tekstistä näkee ongelman laadun


Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 tarinointia ja Megasquirtin asennusta
Kuvien perusteella kone vetää kuumaa ilmaa konehuoneesta, mikä todennäköisesti aiheuttaa ongelmia. Tilannetta voi helpottaa ruiskun imuilman lämpötilan kompensoinnilla (seokset, sytky), mutta parempi olisi lisäksi rakentaa kunnollinen ilmansuodatinkotelo tai -putkisto siten, että kone saisi viileämpää ilmaa sisäänsä.
tomant

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 2.0 tarinointia ja Megasquirtin asennusta
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »
Kiitokset tästä! Lähdetäään aluksi näillä liikkeelle, ilmansuodatin vaihtanee kyllä paikkaansa.tomant kirjoitti:KE-Jetissä ainakin on PWM-tyyppinen kaksinapainen tyhjäkäyntimoottori. Kaasuläpän pitää olla tyhjäkäynnillä KE-Jetillä täysin kiinni, jolloin tyhjäkäyntipiiri hoitaa oikean ilman ja polttoaineen määrän. Samaa asetusta olen käyttänyt myös ohjelmoitavilla ruiskuilla, vaikka niillä ei saakaan tyhjäkäyntiä niin hyvin hallittua kuin KE-Jetillä, jolla tyhjäkäynti käy kuin kello 750 kierroksella.
Kuvien perusteella kone vetää kuumaa ilmaa konehuoneesta, mikä todennäköisesti aiheuttaa ongelmia. Tilannetta voi helpottaa ruiskun imuilman lämpötilan kompensoinnilla (seokset, sytky), mutta parempi olisi lisäksi rakentaa kunnollinen ilmansuodatinkotelo tai -putkisto siten, että kone saisi viileämpää ilmaa sisäänsä.
tomant
Kävin hakemassa tarvittavat osat PWM-tyhjäkäyntiä ja mersun jenkamittaria varten, kolvailen ne tänään kiinni laatikkoon ja ihmetellään siitä. Kierrosluvun näkyminen ei ole prioriteettina tällä hetkellä, mutta kerran kun boksi avataan niin samalla senkin modaa.
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 tarinointia ja Megasquirtin asennusta
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 tarinointia ja Megasquirtin asennusta
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »
Kokonaan ongelmitta ei (taaskaan

Hihnäpyörä päässyt pyörimään akselin ympäri jo jonkun aikaa. Ilmeisesti prässätty osa, oli haljennut ja irronnut vesipumpun päästä ja välillä päässyt pyörähtämään. Kuvan ottamishetkellä oli klappia jo 4mm.
Ei muutakun pikapuhdistus, "uusi" pumppu kiinni ja ajoa.
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 tarinointia ja Megasquirtin asennusta
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »
Päästölappu kädessä, suuntasin johtotähden kohti katsastuskonttoria ja jännitin tulosta. Megasta ei tullut sanomista eikä liiemmin tuosta mittarista kabiinissakaan. Leimasetä tuumaili kyllä kuskinpuolen takajousen olevan kaput (kuoleentunut) ja että vaihtaa pitäis

Sain lapun käteen ja ajelin hymy huulilla ja rokki pauhaten kohti varaosaliikettä nimeltä Motonet. Totesin kaupan päädyssä olevan tiskin kyllästyneelle asiakaspalvelijalle että merssuun takajousia. Sain vahvistetut, tosin vakiokorkuiset.
Pääsin tiistaina kaverin hallille ihmettelemään ja perinteisesti kenttävittuilijoita oli paljon enemmän kuin tekijöitä

Kuvassa kuskinpuolen uusi ja vanha. Taitaa olla jo uusista 1.5 kierrosta pois tässä kuvassa

Ja kuvaa jousista. Tänään kävin toisella konttorilla jälkitarkastuksessa ja insinööri tuumasi että hän kattoo nyt ainakin nämä ja nuo ja jos totakin. Totesin että jos nyt ne jouset vilkaiset ja jatketaan elämäämme eri suuntiin. Pienen vänkäyksen jälkeen tehtiin iskaritesti ja auton ollessa ylhäällä vilkaistiin uusia jousia. Tämän jälkeen lähdin konttorilta uudet laput kourassa kotiin kirjoittamaan tätä tarinaa

Tuossa vielä huono kuva valmiista tekeleestä. Ajettu tosin 0km joten on asettunut tuosta vielä
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 tarinointia ja Megasquirtin asennusta
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Tämän kirjoituksen kirjoitettuani lähden vaihtamaan myllyä, kuvien ja päivitysten kera. Kävin paikallisessa varaosaliikkeessä hakemassa
-Pakoputken asennustahnaa
-Tiivistemassaa (ei ollut tiivisteitä)
-Öljyt ja suodattimen
-Jäähdytysnestettä
-Jarrukliineriä
-Puhdistusliinoja
-Nippusiteitä
-Tulpat
Näillä eväillä, työkaluilla ja työhaluilla luulisi yhden moottorin vaihtavan

(Jos kone ei olisi alkanut pokkuroimaan tänään, ja vielä 1km kotoa, tämä päivitys koskisi bemarin ZF laatikon hakemista

Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 tarinointia ja Megasquirtin asennusta


Re: W201 2.0 tarinointia ja Megasquirtin asennusta
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »
Onneks on halpoja lohkojaHoseer kirjoitti:Jaa jollain muullakin hajoo kone tenavasta.Itellä hajos kangenlaakerit ja samalla koko kone siinä. Vaihoin itekkin tilalle suoraa 2.3 2l eculla se käy jo mutta tosin huonosti, koska klästä venailen huohotin letkuja. Vanhat oli kivikovat.


Taisin jotain kuviakin luvata

Pakoputki ja kardaani irti "autonosturin" varassa

Mahtaakohan nosturi jaksaa

Vanha kone ulos, ja vielä mitään rikkomatta!
Konehuone vaatii putsausta
Kuten myös moottori, moottorinkannakkeet ym. pikkuosat
"Uusi" pannu pestynä

Lähti muuten laakista käymään 6 vuoden seisomisen jälkeen

ZF tuli kuitenkin haettua

Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 tarinointia ja Megasquirtin asennusta
Joo ite paininu k-jetin ongelmien kanssa. Kaikki johtu pelkästään siittä et klästä sain väärän imusarjantiivisteenMighty190 kirjoitti: Onneks on halpoja lohkojaEcun kanssa ei onneksi ollut ongelmaa, ei muutakun req fuelia hieman lisää ja karttaa säätämään
![]()


Re: W201 2.0 tarinointia ja Megasquirtin asennusta
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »
K-Jet, hyiHoseer kirjoitti:Joo ite paininu k-jetin ongelmien kanssa. Kaikki johtu pelkästään siittä et klästä sain väärän imusarjantiivisteenMighty190 kirjoitti: Onneks on halpoja lohkojaEcun kanssa ei onneksi ollut ongelmaa, ei muutakun req fuelia hieman lisää ja karttaa säätämään
![]()
No tulipahan kolvattua releet ja vaihdettua suuttimet paineensäätimen määränjakajan potikan ja ehan.
on sitten hyllyssä toinen setti niin ei tartte vaihtaa ruiskua.




Logia löytyy, kierrosluku ei käy nollassa, joten trikkeri toimii, anturista en mene sanomaan. Kartta ok, siihen en koskenut ennen tai jälkeen kun vika tuli (vanhalla koneella) ja tulpanjohdot on katsottu, ja kokeiltu vaihtaa, ei vaikutusta. Tulpat ovat uudet, suuttimet vaihdoin uusiin ja vuotoja ei ole. Dwelliä yritin pienentää, ei vaikutusta. Uusi prossu on tossa keittiön pöydällä, sitä en ole laittanut vielä kiinni kun moni epäili ettei siinä ole mitään vikaa.
Logia:
http://aijaa.com/PPpfdM" onclick="window.open(this.href);return false;
http://aijaa.com/n39X7P" onclick="window.open(this.href);return false;
http://aijaa.com/kovwY1" onclick="window.open(this.href);return false;
Asetustiedosto:
http://aijaa.com/B968FB" onclick="window.open(this.href);return false;
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 tarinointia ja Megasquirtin asennusta
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Korisarja on vihdoin kiinni (Zender)
Kävin ostoksilla, ja ostin 2.8 24V M104 moottorin, ja siihen mukaan kaiken tarvittavan (laatikko, voimansiirto, jarrut, vakaajat ym.)
Vakaajan kannakkeet oli hieman piukassa
Jarrujen koko suureni hieman
Pohjaan on myös kiinnitetty huomiota
Tavoitteena on saada rapiat 200 ulos tuosta moottorista megalla. Suurin osa ajastani menee intissä, joten edistyminen on hidasta

Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V kootut kommellukset
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »
Moottorinohjaukseen en ole vielä ehtinyt paneutumaan, mutta vein kuitenkin jo kampuran hihnapyörän ja trikkeripyörän paikalliselle koneistamolle, jossa ne sulautetaan yhteen. Uusi moniurahihna on hommattava, koska tuossa on vakiona ollut ilmastoinnin kompura.
Sain moottorin mukana täydellisen johtosarjan pl. ECU. Moottorinohjaukseksi tulee tuo MS, joka lienee suht helppo rakentaa kun on kaikki johdot jo nipussa ja liittimet kiinni. Ensimmäisenä kysymysmerkkinä tulee tuo muuttuva nokka, jota ei vielä kuitenkaan oteta käyttöön. Jostain luin että vesiruiskutuksen asetuksilla sen saisi toimimaan halutulla tavalla.
Akku siirtyy takakonttiin ajan myötä, painojakauman tasaamiseksi. Seuraavaksi olisi tarkoitus lähteä purkamaan vanha johtosarja, releet ja sulakkeet, jonka jälkeen on hyvä aloittaa "puhtaalta pöydältä" tekemään uutta.
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V kootut kommellukset
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »
Sulakepohja
Relepohja
Kuvat on härskisti otettu Ebayn sivuilta

Suunnittelin tekeväni jännitteenjaon siten, että otan 6 neliöistä hienosäikeistä "kiskoksi" sulakepohjan alle, ja liitän siitä 2,5 neliöisellä johtimella sulakkeeseen. Liitokset kolvataan, ja ennen viimeistä kiinnitystä sukitetaan/teipataan mahdollisuuksien mukaan. Tuohon 6 neliön johtoon saattaa tulla pääsulakkeeksi 50A sulake, johtuen siitä että sen takana tulee olemaan mm. sähköikkunat, penkinlämmittimet, moottorinohjaus hilppeineen ja saattovalot. Jokaisella laitteella on kuitenkin erikseen sulakkeet, ja ohjattavien releiden määrästä johtuen myös ohjaukseen tulee sulakkeet (pl. sähköikkunoiden ohjaus, joka tulee ACC).
Asiasta seuraavaan, tuuletin ei mahdu enää konehuoneeseen syylärin ja moottorin väliin, joten pitänee kehitellä siihen jotain. MS tarjoaa vaihtoehdon tuulettimen ohjaukselle, ja bilteman tuulettimia olen kuullut kehuttavan. Kokemuksia?
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V kootut kommellukset
Onhan tuo konepuoli menossa kokoajan oikeaan (isompaan) suuntaan

Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V kootut kommellukset

w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V kootut kommellukset
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »
kuokka12 kirjoitti:Näin kun en mistään mitään tiedä varsinaisesti, niin pitää kysäistä. Laitatko samalla jarrupääsylinterin vaihtoon, vai jaskaako vanha vielä tuon verran laajempia jarruja palvella?
Onhan tuo konepuoli menossa kokoajan oikeaan (isompaan) suuntaan
Kyllä se tuolla alkuperäisellä toimii, mutta tuntuma on vähän heikko


Katotaan nyt ensin tuo M104 kuntoon, ja ihmetellään sitten uusia koneitapikachu kirjoitti:Seuraavaksi sitten M119 keulalle.E500Eboardilla juttua, missä w201 koriin asennettu M119+manuaali yhdistelmä. http://www.500eboard.com/forums/showthread.php?t=5931" onclick="window.open(this.href);return false; Kuvat näkyy vain kirjautuneilla kait. Tosin leiman kanssa voi mennä hankalaksi..

Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V kootut kommellukset
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »


Polttoainelinjoja on odotettu neljättä kuukautta, sellasta se on kun ulkoistaa asioita

Mätähommia olisi vielä jonkun verran ennen uusien linjojen asentamista, mutta ei tänä(kään) viikonloppuna joutanut. Ohjaustehostinta ei ole kyseiselle moottorille, joten yritän sovittaa tuon M102 tehostimen sinne. Toki jos halvalla on tarjolla tuohon suoraan sopiva niin miksei sekin kävisi.
Pakoputkiston rakentamista on myös suunniteltu alustavasti. Tuo putken "keskipätkä" tulee kahtena lambdalle asti jonka jälkeen yhdistyy lambdan kohdalla, ja erkanee taas kahdeksi ~2" putkeksi. Kysymys kuuluu, kannattaako se tehdä kahdella loppuun asti ja laittaa äänenvaimennin jossa kaksi sisääntuloa? Vaiko yhdistää jollain keskivaimentimella ja siitä taas yhdellä eteenpäin? Lähinnä kiinnostaisi vaikutus huminaan ja sen sellaiseen.
Ulostulo on sekavaa ja hyppii paikasta toiseen, mutta ottakaa huomioon että tuossa tuli 2-3h oltua aikamoisissa höyryissä kun se aine ei aina mennyt kannuun asti

Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V kootut kommellukset
Viesti Kirjoittaja Mighty190 »
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
- Mersuforum.net
- ↳ Yhteistyökumppanit
- ↳ Tietoa Mersuforumista
- ↳ Kirjoittajien ohjeet
- ↳ Mersuforumin ylläpito tiedottaa
- MB-Keskustelut
- ↳ Suomen Mercedes-Benz -Klubi
- ↳ Tekniikka
- ↳ Muuta Mersuasiaa
- ↳ Koodaukset ja lisävarusteet
- ↳ Tuning
- ↳ Turbot
- ↳ Projektit
- ↳ Äänentoisto
- ↳ Oldtimers
- ↳ MB-linkit
- ↳ Hyvät huollot
- ↳ Koeajot
- ↳ Raskas kalusto
- ↳ Shoppailu
- Kauppatori
- ↳ Yhteistyökumppaneiden ilmoitukset
- ↳ Myydään Mersuja
- ↳ Myydään osia
- ↳ Ostetaan Mersuja
- ↳ Ostetaan osia
- ↳ Renkaat ja Vanteet
- ↳ Race- ja viritysosat
- ↳ Oldtimers-kauppatori
- ↳ Lahjoitetaan
- Muut forumit
- ↳ English forum