W123 300D Kunnostus + tekniikan päivitys (OM606)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

W123 300D Kunnostus + tekniikan päivitys (OM606)

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Pitkän etsinnän jälkeen löytyi vihdoinkin se kauan haettu mannemersu, 300D automaattivaihteistolla! :clap: Tarkoitus olis ruosteet korjata ensimmäisenä ja sen jälkeen miettiä mitä tekniikalle tehdään. Pirun mukava kylläkin tuo 3 litran diisseli ja automaattivaihteisto. :P Mersu on alkuperäinen suomiauto ja autoon löytyy alkuperäiset huoltovihkot ja käsikirjat.


Kuva
Kuva

Onhan tuossa vikojakin paljon mutta niitä nyt kaikissa vanhoissa autossa tuppaa olemaan. Osaako joku sanoa mitä tuolle ilmastoinnille kannattaa tehdä? Ainakin kylmäaineet on lopussa/loppu, mutta miten muuten se kannattais huoltaa? Tekniikka tuntuu pelaavan muuten hyvin, mutta kun laatikko vaihtaa 2->3 vaihteelle kierroksia tarvitsee olla aika paljon, 3->4 vaihteelle vaihtaa melkein heti perään nätisti. tuota saa varmasti säädettyä jostakin, jotta ei tarvisi kierrättää niin paljoa? Muuten tuntuu pelaavan niin kun mersun kuuluukin. :thumbup: Onhan nuo sisätilatkin todella mukavat, pehmeet ja melko leveet penkit. Kyllä tuolla kelpaa päästellä menemään hymy suussa! :D
Viimeksi muokannut Isto95, La 11.07.2015 19:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

-
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1015
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W123 300D

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Tuollainen 123D ja jonkun läpikäymä on ollut hiljaisessa haussa jo useamman vuoden... :shh:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W123 300D

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ryhdikäs aihio, ja suomiautoksi harvinaisesti varustettu ilmastoinnilla. Onko laite alkuperäinen? Eipä sille oikein muuta huoltoa osaa ensi alkuun tehdä kuin täyttää systeemi R12:a korvaavalla aineella (esim. Isceon 49) ja katsoa pyöriikö kompressori ja onko vuotoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 300D

Viesti Kirjoittaja dealer »

... mitä tuolle ilmastoinnille kannattaa tehdä? Ainakin kylmäaineet on lopussa/loppu, mutta miten muuten se kannattais huoltaa?
Omassa 123:ssa oli sama asia mietinnässä keväällä. Käytin ensin huollossa jossa todettiin että järjestelmä on tiivis mutta kierto tukossa, ja pääteltiin että kuivaimen sisuskalut saattaa olla irronneet ja tukkineet paisuntaventtiilin.
Kuulemma yleistä kun kuivain oli sen näköinen ettei koskaan vaihdettu.
Päätelmä oli oikea. Kuivaimen tilasin nettikaupasta n. 50 eurolla ja paisuntaventtiili maksoi alkuperäisosana alle 30 euroa.
Jos kuivain on kovin vanhan näköinen voisi oikeastaan suositella että hankit em. osat ja tarvittavat tiivisteet valmiiksi...tietysti voi olla vuotoakin kennossa.
Kompuran ja flektin toiminnat voit kokeilla yhdistelemällä tunnistimien johtoja (kuivaimen vieressä).

Hieno 123 :thumbup:
oulaistenliikenne.fi
kuokka12
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 19.12.2011 22:31

Re: W123 300D

Viesti Kirjoittaja kuokka12 »

Tuon kuivaimen perään meinasin itsekin huudella että jos täytön ottaa, niin kannattaa samalla toi kuivainkin vaihtaa. Ja pyytää toki että väriaineen liipasevat samalla täytöllä sisään. Niin näkee sitten että onhan systeemi muuten tiivis/ei vuoda. Kuivain on kuiten sellainen perinteinen ikiliikkuja autossa kuin autossa, jota harvempi vaihtaa jos siinä ei ole vikaa. On se kuiten niin kallis kun maksaa sen n. 50€ :?
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Kyllä luulisin ilmastoinnin olevan alkuperäinen lisävaruste. Ei ainakaan vaikuta siltä että olis jälkikäteen asennettu.

Kuva

Katsoin ebaystä noita kuivaimia niin kyllähän niitä sieltä löytyikin edullisesti. Auto menee kohta purkuun jotta korityöt saataisiin aloitettua, sen jälkeen täytyy miettiä jos laittaisi hieman uudempaa moniventtiili tekniikkaa pellin alle. Samalla sitte ilmastointi toimimaan.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Hieman purkamista olen tässä aloitellut. Melko hidas työtahti mulla on mutta onneks ei oo kiire. :D

Kuva
Kuva
Oven alareunat yllättävän hyvät! :thumbup:
Kuva
Takakaaret näyttää kovilta ulkoapäin mutta hitsattu suoraan ruosteiden päälle eli auki joutuu ottamaan.
Kuva
Kuva
Takakontti melko kovapeltinen, vaatii kyllä hieman sivuista hitsausta.
Kuva
Takaikkunan alta löyty hieman ruostetta. :)
Kuva
Tästä jatketaan.. :thumbup:
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Salamine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 10.11.2013 13:46
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: W123 300D

Viesti Kirjoittaja Salamine »

On kyllä yllättävän hyväpeltinen. Ainakin kun vertaa omaan lähtökohtaan. Mukava seuraa kun muutki kunnostelee näitä 123 koppasia. Hiljaa hyvä tulee :thumbup:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W123 300D

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tuo on tarvikemallin ilmastointi. Mikä tuo on vuosimalliltaan? Vanhemmissa oli vain yksi kiertokatkaisija ja tuoreemmissa rulla tuossa yläkatkaisinpaneelissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Noniin! Nyt asiat on saatu siihen mallilleen että mersu olis korigrillissä. Takapää vaatii jonkinverran hitsaamista, vaihtoon menee paljon peltiä mutta lattiat ja etupää on yllättävän hyvät, ne ei vaadi paljoa hitsaamista, Päivitystä ja kuvia tulee kun jotain hyödyllistä on saatu aikaan.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Hieman taas mersua näprätty, Tuli tilattua korjauspelleäki lisää. :D Tietääkö muuten joku saako tota poikkipalkkia uutena jostain mikä on pohjassa suunnilleen polttoaine tankin alapuolella missä perä on kiinni.
Se on todella hapero ja helpoimmaksi tulisi ostaa uusi korjauspala.

Kuva
Kuva
Kuva
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Pikku hiljaa alkaa pohja näyttämään paremmalta. :)

Kuva

Kuva

Kun sais noi suurimmat massat pois ni tarttis vielä hiekkapuhaltaa että pääsis hitsailemaan. :D

Oon tässä myös noita puslia irrotellu noista alustan osista et sais maalaamoon.
Kuva
Kuva

Mistäs noi puslat ja nivelet kannattais ostaa uudet? Onks saksassa jotain edullista kauppaa mistä kaikki sais kerralla? Kattelin ebaystä ja siellä ei oikeen löytynyt mitään järkevää sarjaa...

Jos joltain muuten löytyy ehjiä w126 etujarruja mitkä sopis suoraan w123 saa semmosia tarjota.

Tekniikkaa en ole vielä ehtinyt kauheesti katsoa mutta todennäköisesti se 606 pata tulee.. :)
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: W123 300D

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Itse olen Lemförderiä laittanut alustaan. Niitä joutuu metsästämään sieltä sun täältä. Ebaystä löytyy aika mukavasti.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W123 300D

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

Millä oot tota massa irrottanu? :eh:
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Ihan rälläkällä teräsharjalaikalla oon sitä hinguttanu. Kosaanilla oon kyl joitain paikkoja lämmitelly ni lähtee paremmin, mut tulee vaan kauheesti käryä. :x

Perseestähän toi homma on joka tapauksessa. :lol:

Sanokaas muuten kumpi maalaus noihin alustan osiin kannattaa pistää, poltto vai märkämaalaus? :problem: Ainakin tuota pulverimaalausta on kehuttu kestäväksi...
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mä mietin ihan samaa, että kuskaanko kaikki alustan osat, ja kasan kaikkea muutakin pulverimaalaamoon, vai maalaanko itse :roll: Ainakin vanteissa toi pulveri kestää :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Hieman päivitystä. :)

Tuli kuskattua kaikki alustan osat pulverimaalaamoon ja veholta tuli tilattua osia, mm helman päälle tulevat listat, puskurin päihin tulevat pellit sekä kumi osat. Myös tuon poikittais runkopalkin sain tlattua. :) Vielä tarttis tilata ovien tiivisteet, puslat ja nivelet alustaan sekä pyörien laakerit. Myös varmasti jotain muutakin uutta osaa tarvitsee jossain vaiheessa tilailla.

Eílen tuli puhallettuu koppaa muutaman tunnin ja näyttää hieman paremmalta mutta täytyy vielä jatkaa ku tulee sopivammat kelit.


Kuva

Kuva

Hieman on toi massa muute tiukassa, täytyy vielä hinkata rälläkällä noita suurinpia pois.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mitä se palkki maksoi? Mä olin katsovinani yhdeltä sivulta että se maksaa niin pirusti.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

51e makso toi palkki veholta, yllättävän halpa. :lol:
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Alustan osat hain maalauksesta. Ja myöskin veholta hain osat pois.
Kuva

Uusi runkopalkki. vanhasta palkista joutuu perän kiinnitys mutterilaatat ottamaan. Muuten saa suoraan hitsata kiinni.
Kuva
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Olipa positiivinen yllätys tuo 51 e! Aina kannattaa kysyä, mieluummin sitä originaaliosaa kiinni pistää kuin suoraan tarvikepeltiä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Oikeastaan mitään suurempaa ei oo tapahtunut mutta päivitetään nyt ni ei tarvi laittaa paljo kuvia yhteen viestiin. :D

Kopan pääsin puhaltamaan viikoloppuna loppuun, hieman venähti muitten töiden ja kelien takia. :roll:
Kuva

Eilen vedin vähä epoksii pintaan jottei heti vedä ruosteeseen. :)

Kuva
Kuva

Seuraavaks päivitystä tulee varmaan hitsaushommista. :) Koitan talven aikana saada suuremmat hitsaus hommat tehtyä niin kesällä vois päästä jo maalaamaan. :P
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
300cd
Mersumies
Mersumies
Viestit: 556
Liittynyt: Ti 14.08.2012 19:01
Paikkakunta: Joroinen

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja 300cd »

Tätä täytyy seurata :thumbup:
Diesel, ainut vaihtoehto

W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex

W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Näyttää kyllä huomattavasti motivoivammalta tuo hiekkapuhallettu pohja, mitä ruosteinen, tectylin ja kuran peittämä pohja. Kun tuon pvc massan hinkkaa jollain suurinpiirtein pois, niin lähteekö se loppu kuinka helposti hiekkapuhaltamalla?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

300cd kirjoitti:Tätä täytyy seurata :thumbup:
Mukavaa että sentää joku seuraa mun projektia :mrgreen:
S202 kirjoitti:Näyttää kyllä huomattavasti motivoivammalta tuo hiekkapuhallettu pohja, mitä ruosteinen, tectylin ja kuran peittämä pohja. Kun tuon pvc massan hinkkaa jollain suurinpiirtein pois, niin lähteekö se loppu kuinka helposti hiekkapuhaltamalla?

Tuo massa lähtee aika huonosti hiekkapuhaltamalla pois vaikka olisi kunnon kompura ja hiekkapuhalluslaitteet. Kannattaa vaan kunnolla putsata tuo pohja ennen kun puhaltaa.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
kuokka12
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 19.12.2011 22:31

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja kuokka12 »

Hep! Toinenkin täältä löytyy joka seuraa :) Ei vaan ilikee huudella takarivistä joka väliin. Äkkiä tulee kuiten huudeltua jotain typerän pikkunohevaa, kuten "mites noi takakaaret, meneekö paljonki pelliä uusiks?". Kun tekijä itte tietää minkä verran pajasteltavaa tulee vastaan :D Jokaanen kuiten tekee tuossa kohtaa mahdollisimman paljon puhtaalle pellille ja ruostetta pois - eihän sitä yhtä autoo viitti kovin monesti purkaa korille ja puhaltaa puhtaaksi.

Kommia rillaamista, yllättävän hyvä pohja 123:seksi. Mitä nyt näitä on tässä tullu seurattua niin rapioita on ollunna..
Avatar
300cd
Mersumies
Mersumies
Viestit: 556
Liittynyt: Ti 14.08.2012 19:01
Paikkakunta: Joroinen

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja 300cd »

Millaisilla puhallusvehkeillä puhalsit?
Diesel, ainut vaihtoehto

W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex

W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Päivitettääs välillä! :)

Paljoa ei olla saatu aikaan, johtuu siitä ku joululomalla tuli vaan sluipailtua eikä mentyä talliin. :lol:

Kuva
Kuskin lattia oli niin rapee että laitoin kokonaan uuden.

Kuva
Kuva
Toiselle puolelle täytyy tehä sama homma. :?

Kuva
Kuva

Semmosta tälläkertaa, täytyy nyt vaan tiivisti koittaa tehä ni jos se joskus tulis vaikka kuntoonki. :D
300cd kirjoitti:Millaisilla puhallusvehkeillä puhalsit?
Tutulla on tommonen kärry mis on kompura mitä pyöritetään traktorin ulosoton kautta, ja siinä on sitte hiekkapuhallin ja n100l hiekka säiliö. Ei mikään ite tehty vaan joku tehtaalainen.
Kuva
Siinä vähä huonolaatunen kuva.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: W123 300D Kunnostus

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Kyllä se vaan tuntuu siltä että takapää alkaa kohta puoliin olemaan kunnossa, Peräpelti ja alanurkat tarvitsisi vielä hitsata paikalleen sekä jotain pienempiä paikkauksia.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Vastaa Viestiin