MB 300 OM603 St goes OM606
MB 300 OM603 St goes OM606
Noniin! Elikkäs tuli tässä jokunen viikko sitte käytyä Savonlinnasta st mese lapin teille Sodankylään. Lähtökohtana ostolle oli suht siisti asennusjälki,varusteita, hyvä kori ja tottakai aina se soppeli hinta
Tämmönen sieltä sitte tuotiin
Tekniikkana
-Om603 alkuperäinen turbo kone Om606 peltitiivisteellä
-Master Power ar70 turbo
-Griffin alumiinisyyläri
-722.3 vaihdelaatikko, vahvistamaton ja ohjauspaine nostettu
-ASD 3.07 perä kivimäen billet vetoakseleilla
-7mm elementeillä oleva mynän pumppu
-3" putkisto alusta loppuun yhdellä vaimentajalla
-lauhduttimia sun muita hilppeitä
Varusteina
-Sähkölasit
-sähkö kattoluukku
-lämpöpenkit
-vakionopeudensäädin
-10cd vaihtaja peräkontissa
-Ortopedin penkit edessä
Tulomatkalla napsahti Kalajoen kohilla oikean puolen vetoakseli poikki, uus saatiin nopeasti hinausautoyrittäjän toimesta paikalleen, vakio tosin.
Siitä viikonpäivät niin saatiinki Kivimäeltä uutta rautaa, entistä vahvempaa, kiitokset hyvästä palvelusta ja vielä on tikku tähän asti kestänyt
Jonku aikaa meni ja kerkesin pari tuhatta ajaa, sitten alko kannentiiviste valskaan. No eihän se auttanu ku alkaa kantta aukomaan, jolloin paljastui yllätys, kakkos sylinteri oli melko heikolla hapella
lähtökohta
Kansi pois
Ja tämmöstä sieltä löyty
Noh ei siinä, päätettiin ettei aleta enään kapiakantista laittaan kuntoon vaan tilalle tulee om606 kone, jonka löysinkin ja on parin viikon sisään perillä. Jatketaan kertomusta ku keretään purkaan konetta irti ja uutta paikalleen! Neuvoa tuun varmasti kyseleen ja saa vapaasti tietävät neuvoakkin
Tämmönen sieltä sitte tuotiin
Tekniikkana
-Om603 alkuperäinen turbo kone Om606 peltitiivisteellä
-Master Power ar70 turbo
-Griffin alumiinisyyläri
-722.3 vaihdelaatikko, vahvistamaton ja ohjauspaine nostettu
-ASD 3.07 perä kivimäen billet vetoakseleilla
-7mm elementeillä oleva mynän pumppu
-3" putkisto alusta loppuun yhdellä vaimentajalla
-lauhduttimia sun muita hilppeitä
Varusteina
-Sähkölasit
-sähkö kattoluukku
-lämpöpenkit
-vakionopeudensäädin
-10cd vaihtaja peräkontissa
-Ortopedin penkit edessä
Tulomatkalla napsahti Kalajoen kohilla oikean puolen vetoakseli poikki, uus saatiin nopeasti hinausautoyrittäjän toimesta paikalleen, vakio tosin.
Siitä viikonpäivät niin saatiinki Kivimäeltä uutta rautaa, entistä vahvempaa, kiitokset hyvästä palvelusta ja vielä on tikku tähän asti kestänyt
Jonku aikaa meni ja kerkesin pari tuhatta ajaa, sitten alko kannentiiviste valskaan. No eihän se auttanu ku alkaa kantta aukomaan, jolloin paljastui yllätys, kakkos sylinteri oli melko heikolla hapella
lähtökohta
Kansi pois
Ja tämmöstä sieltä löyty
Noh ei siinä, päätettiin ettei aleta enään kapiakantista laittaan kuntoon vaan tilalle tulee om606 kone, jonka löysinkin ja on parin viikon sisään perillä. Jatketaan kertomusta ku keretään purkaan konetta irti ja uutta paikalleen! Neuvoa tuun varmasti kyseleen ja saa vapaasti tietävät neuvoakkin
Viimeksi muokannut GL Jokke, Su 10.08.2014 01:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Komean näköinen auto tai sitten sä olet harjoitellu valokuvaamista
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Kiitoksia! Kuvat otettu ihan vain samsungin xcover2 hyvässä kunnossa on auto, mitä nyt ovien alahelmat vähän kukkii, pitää siitäki tänne laittaa juttua ku ne laittelee kuntoon joskus.
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Niinjoo ja onhan tästä penkkilappukin entiseltä omistajalta, 1.6bar paineita ja takapyörätehoa 306hp/486Nm, kun auton ostin oli paineet 2bar ja laskennallinen teho varttimailin perusteella noin 380+hp renkailta ja jotakin vääntöjä.
Saatihan sitä tänään jotakin aikaseksikkin. Vaihdelaatikko irti ja kunhan tulee alipainerasia pumpun kylkeen niin saadaan paketti meneen JM koneelle vahvistettavaksi, pumpun pneumatiikka sylinteriä joutuu vähän siirtämään että tuo rasia saadaan mahtumaan, myös pulssipakosarja ja ehkä painekotelokin on hankintalistalla Raptecilta, moottoria on alettu irrottelemaan elintenluovuttajasta, katsotaan koska sitä pääsee sovittelemaan paikalleen, uusien osien myötä joudutaan luultavasti myös muuttamaan ahtoputkia, mutta tuskin merkittävästi.
Asennus ja irrotushommathan tehään näppärästi katoksessa all go no show tyyliin
Saatihan sitä tänään jotakin aikaseksikkin. Vaihdelaatikko irti ja kunhan tulee alipainerasia pumpun kylkeen niin saadaan paketti meneen JM koneelle vahvistettavaksi, pumpun pneumatiikka sylinteriä joutuu vähän siirtämään että tuo rasia saadaan mahtumaan, myös pulssipakosarja ja ehkä painekotelokin on hankintalistalla Raptecilta, moottoria on alettu irrottelemaan elintenluovuttajasta, katsotaan koska sitä pääsee sovittelemaan paikalleen, uusien osien myötä joudutaan luultavasti myös muuttamaan ahtoputkia, mutta tuskin merkittävästi.
Asennus ja irrotushommathan tehään näppärästi katoksessa all go no show tyyliin
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Mitäpäs billetti tikut maksoivat Veskulla?
Seuraillaan
Seuraillaan
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
160e uutena, mutta tämä tuli puoleen hintaan, toinen oli kuulemma mikä menny poikki ikinä
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Noniin ja taas ollaan saatu rokkista askel etiäpäin! Vaiheloota lähti tänään kalajokea kohti vahvistukseen ja moottori nostettiin pois keulalta.
Om603 pääs taksikyydillä leposijalle laitettavaksi
Om603 pääs taksikyydillä leposijalle laitettavaksi
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Pikkuhiljaa alkaa osat olla haalittuna, pakosarja on tulossa kivimäeltä ja imusarja rantautui raptecilta tänään, erittäin hyvältä näytti ja tais olla aika harvinainenki sarja kyseessä , samalla hommasin raptecilta vasemman takalasin nostinmoottorin, kiitokset Petehrille!
Vähän joutuu tekeen ilmeisesti lisää nippoja imusarjaan, jotta saadaan ahtopaine laatikolle ja ahdonalaiselle syötölle letku vedettyä.
Vähän joutuu tekeen ilmeisesti lisää nippoja imusarjaan, jotta saadaan ahtopaine laatikolle ja ahdonalaiselle syötölle letku vedettyä.
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Onko helpompi siirtää tuosta om603 apulaitteet 606 koneeseen vai alkaako toimimaan omilla apulaitteilla? Ilmeisesti moottorin kannakkeet,öljynsuodattimen jalka, polttoaineensuodattimen jalka vaihdetaan myös vanhasta koneesta?
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Kuka osaa sanoa mitkä nämä kaks on, minkä antura ja mihin vaikuttava alipaineletku? tuleeko tarpeeseen 606 koneen kans , tuossa uudessa imusarjassa kun ei ole muuta kuin ahtopaineen mittarin nippa
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Tuo ei ole tarpeellinen. Se vähentää vakio aitossa syöttöä jos ahtopaine meinaa mennä yli kilon.
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Turhaan kait siihen on enempää reikiä tehdä. Otat kompurakotelosta ohjauksen t-haaralla kummallekkin.GL Jokke kirjoitti:Pikkuhiljaa alkaa osat olla haalittuna, pakosarja on tulossa kivimäeltä ja imusarja rantautui raptecilta tänään, erittäin hyvältä näytti ja tais olla aika harvinainenki sarja kyseessä , samalla hommasin raptecilta vasemman takalasin nostinmoottorin, kiitokset Petehrille!
[ [url=http://i497.photobucket.com/albums/rr337/GLJokke/20140724_173348.jpg] ][/url]
[ [url=http://i497.photobucket.com/albums/rr337/GLJokke/20140724_173406.jpg] ][/url]
Vähän joutuu tekeen ilmeisesti lisää nippoja imusarjaan, jotta saadaan ahtopaine laatikolle ja ahdonalaiselle syötölle letku vedettyä.
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Onko tuo alipaineletku tuon anturamolikan kanssa samaa systeemiä, että voi senkin jättää pois?jukkis. kirjoitti:Tuo ei ole tarpeellinen. Se vähentää vakio aitossa syöttöä jos ahtopaine meinaa mennä yli kilon.
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
siitä menee ahtopaine tieto syöttöpumpulle. samaa systeemiä mutta se tarvitaan ja kytke se vaan suoraa imusarjasta pumpun kelloon.
Edit. sulla taitaa olla syöttöpumpun ahtopainekello siinä sammutinvivussa. siitä vaan letku imusarjaan.
Edit. sulla taitaa olla syöttöpumpun ahtopainekello siinä sammutinvivussa. siitä vaan letku imusarjaan.
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Niin elikkäs kun tältä pumpussa olevalta kellolta lähtee kabinettiin letku, ilmeisesti sammutukseen liittyvä homma?jukkis. kirjoitti:siitä menee ahtopaine tieto syöttöpumpulle. samaa systeemiä mutta se tarvitaan ja kytke se vaan suoraa imusarjasta pumpun kelloon.
Edit. sulla taitaa olla syöttöpumpun ahtopainekello siinä sammutinvivussa. siitä vaan letku imusarjaan.
Ja se imusarjasta lähtevä letku menee tuohon sinisen kellon vasemmalla puolella olevaan mustaan molikkaan josta lähtee toisessa kuvassa näkyvä puna harmaa letku, joka on tulpattuna pumpun tykönä, syynä taisi olla vaihteiston alipainerasian puuttuminen joka tulee kyllä vahvistetun laatikon myötä takaisin pumpun kylkeen. Olisko kellään linkata mitään hyvää kuvaa näistä letkujen paikoista, että tietäis sitte rasian kans laitella letkut oikein Entisessä kokoonpanossa kun alipainerasiaa ei ollut, meni imusarjasta ahtopaineletku suoraan vaihteistoon ja vaihteiston kyljestä vaihtopaine täysillä, oonko miettiny oikein että tätä imusarjasta lähtevää ahtopaineletkua ei enään tarvita rasian kans vai onko se ihan tehtaalta tullu systeemi?
Kuva 1
Kuva 2
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Turhaan kait siihen on enempää reikiä tehdä. Otat kompurakotelosta ohjauksen t-haaralla kummallekkin.[/quote]
Onko tästä toteutuksesta kuvaa, ku ei nyt satu lamppu syttymään
Onko tästä toteutuksesta kuvaa, ku ei nyt satu lamppu syttymään
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
- Messerschmitt
- Mersumies
- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
On se sammutukseen liittyvä kun tuosta se auto nimenomaan alipaineella sammuu.Hätävarana tuo käsivipu.
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Mitenkä on, riittääkö 300 turbo d jarrut katsastuksessa tuon 606 koneen kans?
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
jos penkität maksimissaan 300 12v pensan tehot.
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
om606 turbo vakiona 177hpjukkis. kirjoitti:jos penkität maksimissaan 300 12v pensan tehot.
m103.980 engine (2960 cm³) produces
177 hp or 132 kW at 5700 rpm (with catalyst)
188 hp or 138 kW at 5700 rpm (without catalyst)
"aliviritteiset" ei käy eli yli 177hp, alle 188hp pitää penkittää.
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Tänään haettiin kone ja vaihelaatikko kaukokiidon terminaalista, huomenna olis tarkotus alottaa purkamaan tuosta 606 vakio hilppeitä pois ja pestä kone. Onko antaa mitään koneen asennuksen helpottavia niksejä ja kikkoja mitä tarttis tietää? Tuleeko öljypohjassa olevaan paikkaan tehdä kierroslukumittarin anturan paikka jos oon oikein tulkinnu muita rojekteja?
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Elikkä onnettomilla syötöillä ja paineilla, voisko olla mahiksia? meneekö se raja siinä 180hp vai 188hp, kun eikös nuitaki oo eri tehosena?johani kirjoitti:om606 turbo vakiona 177hpjukkis. kirjoitti:jos penkität maksimissaan 300 12v pensan tehot.
m103.980 engine (2960 cm³) produces
177 hp or 132 kW at 5700 rpm (with catalyst)
188 hp or 138 kW at 5700 rpm (without catalyst)
"aliviritteiset" ei käy eli yli 177hp, alle 188hp pitää penkittää.
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Joo. Siihen poraat anturille paikan.
Jos niille samoille jarruille tehokkaimmaksi on ilmotettu 188hv niin siinä on se raja. Se penkkilappuhan voi olla mitä vain vakio koneen tehojen ja tuon maksimi tehon väliltä.
Jos niille samoille jarruille tehokkaimmaksi on ilmotettu 188hv niin siinä on se raja. Se penkkilappuhan voi olla mitä vain vakio koneen tehojen ja tuon maksimi tehon väliltä.
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Onnistuuko laittaa kone vaihelaatikon kanssa paikalleen, mahtuuko?
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Onkos tuota muutoskatsastettu noille hiluille aijemmin ? Teho, paino ja kuutiotilavuushan saa nousta maksimissaan 20% vertailukohteesta, eli periaatteessa jos 300-12v on tehoa 188 niin siitä saa 37,6 hevosta nousta tehot
S124 250TD Käyttis
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää
Entisiä piisaa
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää
Entisiä piisaa
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Turbo ja välijäähy otteessa ollu. Elikkä sais olla max 225hv??Bestec kirjoitti:Onkos tuota muutoskatsastettu noille hiluille aijemmin ? Teho, paino ja kuutiotilavuushan saa nousta maksimissaan 20% vertailukohteesta, eli periaatteessa jos 300-12v on tehoa 188 niin siitä saa 37,6 hevosta nousta tehot
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
GL Jokke kirjoitti:Turbo ja välijäähy otteessa ollu. Elikkä sais olla max 225hv??Bestec kirjoitti:Onkos tuota muutoskatsastettu noille hiluille aijemmin ? Teho, paino ja kuutiotilavuushan saa nousta maksimissaan 20% vertailukohteesta, eli periaatteessa jos 300-12v on tehoa 188 niin siitä saa 37,6 hevosta nousta tehot
ei saa kun tuo 300 12v ei ole mallisarjan tehokkain.
niin ja mahtuu menemään laatikoin kanssa paikoilleen, vähän ahdasta tosin mutta menee kyllä.
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Mutta sehän on ihan tapauskohtainen tuo vertailukohde, jollakin saattaa olla 300-12v ja jollaki 320-24v. Mutta vertailukohteen tehosta saa nousta maksimissaan sen 20% tehot, paino ja tilavuus. Esim vertailukohteena 300-12v, maksimi teho papereihin on 225hv. Sitte taas jos vertaillaan 320e, niin maksimi tehot 264.jukkis. kirjoitti:GL Jokke kirjoitti:Turbo ja välijäähy otteessa ollu. Elikkä sais olla max 225hv??Bestec kirjoitti:Onkos tuota muutoskatsastettu noille hiluille aijemmin ? Teho, paino ja kuutiotilavuushan saa nousta maksimissaan 20% vertailukohteesta, eli periaatteessa jos 300-12v on tehoa 188 niin siitä saa 37,6 hevosta nousta tehot
ei saa kun tuo 300 12v ei ole mallisarjan tehokkain.
niin ja mahtuu menemään laatikoin kanssa paikoilleen, vähän ahdasta tosin mutta menee kyllä.
S124 250TD Käyttis
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää
Entisiä piisaa
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää
Entisiä piisaa
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Bestec kirjoitti:Mutta sehän on ihan tapauskohtainen tuo vertailukohde, jollakin saattaa olla 300-12v ja jollaki 320-24v. Mutta vertailukohteen tehosta saa nousta maksimissaan sen 20% tehot, paino ja tilavuus. Esim vertailukohteena 300-12v, maksimi teho papereihin on 225hv. Sitte taas jos vertaillaan 320e, niin maksimi tehot 264.jukkis. kirjoitti:GL Jokke kirjoitti:Turbo ja välijäähy otteessa ollu. Elikkä sais olla max 225hv??Bestec kirjoitti:Onkos tuota muutoskatsastettu noille hiluille aijemmin ? Teho, paino ja kuutiotilavuushan saa nousta maksimissaan 20% vertailukohteesta, eli periaatteessa jos 300-12v on tehoa 188 niin siitä saa 37,6 hevosta nousta tehot
ei saa kun tuo 300 12v ei ole mallisarjan tehokkain.
niin ja mahtuu menemään laatikoin kanssa paikoilleen, vähän ahdasta tosin mutta menee kyllä.
Teho saa nousta 20% mallisarjan tehokkaimmasta moottorista ja paino myös 20% mutta yli 10% painon lisäys on kompensoitava. Iskutilavuus saa muuttua mallisarjan suurinta iskutilavuutta 25%
Esim. 3,2 litranen porataan 4 litraseks
Lueskelin äsken noita juttuja trafilla.
Aika paljon saa porata putkia jos haluais esimerkiksi 3,2 litrasen neljä litraseks
Re: MB 300 OM603 St goes OM606
Millä kohin pumpun akselin hammaspyörän merkin pitää olla kun kone on ot merkissä?
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti