W114 Coupe M104 3,2L...

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W114 Coupe M104 3,2L. Ahveniston jälkeen...

Viesti Kirjoittaja A »

Tervehdys Johannes.

Oliko noi sun recarot nahkaa? Jos on niin tossa olis yksi vaihtoehto verhoilulle. http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php ... 0&start=75" onclick="window.open(this.href);return false; Omat "pystärin penkit on tällä hetkellä saamassa uutta mustaa pintaan.

P.S. Huonosti etenee se siirtymistä nopeuttava homma.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W114 Coupe M104 3,2L. Ahveniston jälkeen...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Golffin penkit on sitten aika kapeat, ja minusta aivan liian lyhyt istuin, etureuna jää liian kauas polvitaipeesta. Audi s-line varustettu 2004 tms. On hyvät penkit ja a3 kippaavat
https://www.dropbox.com/s/va35hkqrn0470 ... 5.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L. Ahveniston jälkeen...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

A kirjoitti:Tervehdys Johannes.

Oliko noi sun recarot nahkaa? Jos on niin tossa olis yksi vaihtoehto verhoilulle. http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php ... 0&start=75" onclick="window.open(this.href);return false; Omat "pystärin penkit on tällä hetkellä saamassa uutta mustaa pintaan.

P.S. Huonosti etenee se siirtymistä nopeuttava homma.
Moi A,

hyvä vinkki jos sattuisi olemaan nahkaiset. Ovat sitä Bemarin "kauniinvihreää" plyshiä :( Mä olen ruvennut tutkimaan tuota "siirtymistä nopeuttavaa hommaa" muutenkin. Ilmoittele jos jotain rupeaa tapahtumaan... :thumbup:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L. Ahveniston jälkeen...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Sergey kirjoitti:Golffin penkit on sitten aika kapeat, ja minusta aivan liian lyhyt istuin, etureuna jää liian kauas polvitaipeesta. Audi s-line varustettu 2004 tms. On hyvät penkit ja a3 kippaavat
https://www.dropbox.com/s/va35hkqrn0470 ... 5.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvä huomio. Bemarin Recaroissahan on se liikuteltava "pala", josta pystyy säätämään penkin istumapituutta. Pitää tutkia noita S-linen penkkejä.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L. Ahveniston jälkeen...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Uusi rengastus 16" vanteilla. Lähikuva myös takarenkaan ja kaaren toleranssista. Autoa on ainoastaan työntäen liikuteltu, joten toleranssi tod.näk. kasvaa kun pyörät asettuvat ajossa.


Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L. Ahveniston jälkeen...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Nokkaketjun koppaan uudet tiivisteet.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L. Ahveniston jälkeen...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Jarrujen jäähdytys paranee huomattavasti jarrukilpien poistolla.

Kuva

Kuva


Onneksi tuli huomattua myös tämä. Olen autoa nostaessa asettanut lankun väärään kohtaan kynnyspalkkia. Bensaputki on painunut lähes poikki sauman kohdalta. Onneksi paluulinja, joten melko alhainen paine ja pystyy korjaamaan kumiletkulla ja klemmareilla.

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2022
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W114 Coupe M104 3,2L. Ahveniston jälkeen...

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Nyt joutuu etsimään koneeseen lisää tehoa kun renkaat levenee ja bensalinja ahistaa :wink: :wink: :wink:
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L. Ahveniston jälkeen...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

slsl77 kirjoitti:Nyt joutuu etsimään koneeseen lisää tehoa kun renkaat levenee ja bensalinja ahistaa :wink: :wink: :wink:
Hehheh...:) Suunnitelmia on... :wink:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L. Ahveniston jälkeen...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Takalokasuojien kaaria joutuu muokkaamaan. Rengas ottaa kiinni syvemmässä joustossa. Simuloin joustoa nostamalla autoa iskarin alakiinnityksen kohdalta ja ylimmässä kohdassa oli rengas kaaressa kiinni.

Kaarimankelilla ei ilmeisesti tee mitään, lokasuojat ovat enemmänkin suorakaiteen muotoiset kuin kaarevat. Mikä olisi paras tapa saada suhtkoht siistiä jälkeä aikaan?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L. Ahveniston jälkeen...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Olen pohdiskellut näitä perän välityksiä. Tekniikkahan on alunperin ollut kiinni 3,06 perässä ja nyt autossa on 3,69.

ZF 717.450 vitosvaihde on suora ja yhdessä tiheän perän ja alhaisen painon kanssa (n. 1300 kg) tekee autosta todella vikkelän. Niin vikkelän, että 1. vaihdetta ei tarvitse lainkaan. Moottoritienopeudessa kierrokset ovat tietty hieman korkealla. Maantieohjusta tuosta ei tarvitse tulla mutta kun Timpalla (slsl77) sattuu olemaan 3,46 perä ylimääräisenä, niin rupesin pohtimaan sen mielekkyyttä käytännön suorituskyvyn kannalta.

Muutama laskelma näytti, että lopputulos ei ehkä olisi tarpeeksi mielekäs ottaen huomioon hankinnan ja suurehkon työmäärän. 100 km/h vauhdissa keirrokset putoaisivat 3,46 perällä vain vajaat 200rpm. Tässä muutama simulaatio:

3,06
Kuva

3,46
Kuva

3,69
Kuva

Täältä löytyy käyttämäni laskuri: http://www.advanced-ev.com/Calculators/ ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

No joo, täytyy sanoa, että tässä on vielä kilsoja edessä sertifioiduksi auton säätäjäksi. Etupyörä tuntui pikkasen väljältä ja rupesin kiristämään laakeria. Kiristin pari kierrosta ja vieläkin oli välystä. Pari kierrosta lisää, sama juttu. Jotenkin kumma homma. Tallipäällikkö tuli paikalle ja koulutetun musiikkikorvansa ansiosta paikallisti glappiäänen tulevan ylätukivarsien puslien kiinnityksestä. Ja kuinka ollakaan, siellähän oli jäänyt pulttien kireys tarkastamatta. Löysällä oli, molempi puoli :eh:

Ei välystä enää. Ja ehkä se loppusyksystä ilmennyt lievä ohjauksen veteleminen ei ollutkaan kiinni pelkästään väljästä ohjausiskarista :think:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tuning-kärpänen toi alumiiniputkea ilmanottoon. Paljon tukevampi kuin aikaisempi tuning-haitari ja ennenkaikkea ilman poimuja.

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Parempien etupenkkien kanssa on tullut vatvottua edestakas. Hyllyssä olevat Recarot olisivat vaatineet verhoilun, budjetti vain karkasi käsistä. Olin alunperin ajatellut käyttää korkeussäädettävää BMW E24 kiskoa koska uskoin sen olevan hyvä juttu. Sitähän se kylläkin on mutta vaaka kertoi yhden puolen kiskorakennelman painavan +10kg. Recaron penkki 10kg. Alkuperäinen Coupen penkki painaa +20kg.

Sain frendiltä sopuisasti penkin, joka painoi kiskoineen 10kg. Kaupan päälle tuli vielä selkäosan groovy logo "Designer 2000".

Kuva

Kuva

Kuva

Olen etsinyt tietoa tästä "Designer 2000" penkistä koska toinenkin olisi kiva. Jotkut lähteet kertovat sen olevan Recaron 80-luvun lopun tai 90-luvun alun no-name tuotantoa . Ilmeisesti aikoina kun Keiper oli juuri ostanut Recaron.

Voi hyvinkin pitää paikkansa sillä penkki muistuttaa melko tarkasti esim. vanhempien Opeleiden Recaroita. Nyt siis pitäisi löytää vielä toinen.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2259
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:) ...ilmeeltään sopii kuin nenä päähän !
...ilmetty recaro :thumbup:
...jotenkin vaan näkis sisustan sellaisena että olis pelkkä kuskin penkki :arrow: ei molemmat :eh:
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

cuuno kirjoitti::) ...ilmeeltään sopii kuin nenä päähän !
...ilmetty recaro :thumbup:
...jotenkin vaan näkis sisustan sellaisena että olis pelkkä kuskin penkki :arrow: ei molemmat :eh:
Kiitti vaan :) Tässä vaiheessa joutuu menemään tuolla yhdellä. Katsotaan sitten mitä tulee kulman takana vastaan...
Viimeksi muokannut hismajestics, La 28.03.2015 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

On ollut tuon sinällään siistin ja tyyliin sopivan kierroslukumittarin kanssa koko ajan pientä säätöä. Ei lue kierroslukuja :problem:. Ainakaan luotettavasti. Paneuduin asiaan pitkän kaavan mukaan ja opin sen verran, että aftermarket mittarit ovat pääsääntöisesti yhden puolan/12V systeemeille. Niin kutsutuissa Coil on Plug ja/tai DIS systeemeissä ne eivät luotettavasti toimi. Löysin ja hankin sitten tällaisen:

Kuva

Toimii induktio-menetelmällä.

"Just think of the things you can easily accomplish with our GMR Pickup! This little device simply attaches, with no splicing or cutting, to a current carrying wire and turns that information into a 12 volt rpm signal. This signal can be used to activate a shift light, rpm activation switch or a tachometer. One example is to connect the GMR, which stands for Giant Magnetoresistive, to a diesel injector current wire. This will produce a signal that can be used to trigger a tachometer or shift light! Another example is on late-model engine equipped with a coil-on-plug ignition system. One of the coil's primary current wires is simply routed into the pickup clip and GMR converts this pulsing into a 12 volt signal for a shift light!"
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
ST250
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 24.08.2014 11:37

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja ST250 »

Terve !

Todella komeaa hommaa pojat ! Toivottavasti tämä tulisi nähtyä livenä jossakin karkeloissa tänä kesänä :)

PS. meillä muuten tuommoinen moottori jouten jos kiinnostaa esim. varamoottoriksi ;)
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kiitti, hehe, pitää pitää mielessä :thumbup:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Onko joku tietoinen löytyykö näistä M104-koneista kierrosluvun rajoitin?

Silmään ja kojelautaan hyvin sopiva nykyinen kierroslukumittari ei tietenkään käytännössä ole kovin hyödyllinen. Kooltaan liian pieni. Hommasin tällaisen, vapaavalintaiselle kierrosluvulle säädettävä vaihteen vaihtovalo. Muodikas punainen led-valo. Ehkä ei liikaa voi tolla hinnalla odottaa, mutta näyttää kuvissa ja spekseissä pirun samanlaiselta kuin esim. Summit Racingin oma lamppu. Se vaan on 8x kalliimpi.

Kuva

http://www.ebay.co.uk/itm/Black-Housing ... 0793702116" onclick="window.open(this.href);return false;?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Sain juuri tiedon, että pääsen mukaan BMW Racingin ratapäiville :thumbup: Näitä on pari jo ensi kuussa ja muutama vielä kesän aikana. Hyvä homma varsinkin nyt kun MB-Klubi on onnistunut puristamaan vuoden ainoan ratapäivän vappu- ja Lahden Classic -viikonloppuun. Höh...

Brcf-tietoa kiinnostuneille http://www.brcf.fi/rataharjoittelu/" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
sleepercooler
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 02.04.2015 10:23
Paikkakunta: skavaböle

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja sleepercooler »

Täytyy myöntää, siisti sliipperi :thumbup:
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sleepercooler kirjoitti:Täytyy myöntää, siisti sliipperi :thumbup:
Kiitos :)

Oli aikomus ottaa auto liikenteeseen tänään/huomenna, mutta pieleen meni suunnitelma. Tuli sen sijaan ruuvattavaa.

Kuva

Aiemmin vaihtamani tiiviste ja tiivistys ei onnistunut. Hetken koekäytön jälkeen rupesi öljyä tihkumaan siitä perinteisestä paikasta. Helvetet... :evil: Tehtyäni homman luin jostain, että kuvan vihreä tiiviste tulee ensin liimata paikoilleen. Ei tullut liimattua, ei. Gör om, gör rätt.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
RSOCUstin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 21.06.2011 19:39
Paikkakunta: Porvoo

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja RSOCUstin »

Kylläpä on hieno kampe ja varmasi hyvä ajettava. Peukkua :)
2008 Octavia Combi vRS tdi cr+dsg6 170hp
ex 2010 Skoda Octavia Combi 1.6tdi cr+dsg7 105hp
ex 2008 Seat Altea XL 2.0tdi+dsg6 140hp
ex 2009 Skoda Octavia Combi 1.9tdi+dsg6 105hp
ex 2006 Skoda Octavia vRS Combi 2.0tdi manuaali 170hp
ex 2002 Skoda Octavia Hb 1.9tdi manuaali 90hp
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kiitos, kiitos :) Ajettavuudesta kohta lisää.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Terveisiä Ahvenistolta, Bimmer Tuning ratapäiviltä. Hyvä meininki :!:

Jäsenenä pääsee ajamaan myös erimerkkisillä. Yleensä ajopäivän viimeisellä tunnilla. Tänään siis 17-18. Tulin paikalla klo 16 jälkeen ja vaikutti olevan hyvin tilaa. Olin ainut ei-merkkinen. Ilmoittautuminen, jäsenyyden todistaminen ja ohjaajakokouksen allekirjoitus. Auton katsastus; pakoäänten mittaus (kuulemma tasan sallittu 95dB :) ), takakontin, moottoritilan ja ohjaamon tarkistus. Kypärä päähän ja pääsin heti radalle. Kypärä päässä tuli olo, että this time it's for real.

Noh, luulot karisivat jo heti ensimmäisellä kierroksella kun M-bemareita singahteli ohi oikealta ja vasemmalta. Turbolla tai ilman. On ne muuten vakionakin hemmetin nopeita vehkeitä noissa E30 ja E36 kuosissa. 6-koneiset. Yksikin jahtasi meikäläistä oikein urakalla ja viimein rinnalle päästyään huikkasi "sulta vuotaa bensaa!". Kiitti vaan vinkistä ja eiku varikolle. Eka kierroksella siis. Olin unohtanut, että meillä oli Timpan kanssa viime syksyn ajoissa sama fiilis, bensaa vuotaa jostain. Osoittautui olevan tankin "huohotin", joka oli päässyt irti takakonttiin menevästä muoviletkusta. Käänsi letkutumpin yöspäin. Silleen toimi.

On se vaan pelottavan nopea peli 43 v. iässä. Suolenkin parilla lyhkäisellä suoralla on äkkiä 120 km/h lasissa jos ei ole varovainen. Huomasi, että kuski ei oikein luottanut itseensä tai autoonsa kun pääsuoralla nopeus oli "vain" 150 km/h ennen jarrutusta. Siinä olisi helposti mennyt vaikka kuinka kovaa. Ei uskaltanut. Se on jostain syystä mulle pikkasen kinkkinen suora, en tiedä miksi enkä vielä osaa mennä. Viimeksikin meinasin vetää ulos maaliviivan kohdalla

Hauskaa kesti tovin ja sitten yhdestä sairaan nopeasta ja selkeästi vaikeasti ajettavasta M3 Turbosta tuli nesteet varikkosuoralle ja auto liukasteli renkaat käryten melkein kaiteeseen. Palokunta paikalle ja autot pois radalta. Siinähän sitten saneerattiin ja harjattiin käytännössä koko varikkosuora puhtaaksi öljystä. Aikaa meni. Puoli tuntia jäi kuitenkin vielä ajettavaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Eturengas kulunut melko tasaisesti.

Kuva

Takarenkaassa ollut ehkä pikkasen liian vähän ilmaa.

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2022
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

:thumbup:
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
kuokka12
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 19.12.2011 22:31

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja kuokka12 »

Nyt on ollu kumit hyötykäytössä, sen verran vaakakulumaa pitkittäisen sijaan :D . Seuraatko miten paineita kun oot ajopäivillä? Mä tykkäsin että ihan perus renkaan täyttöön tarkoitettu "ilmantäyttölaite mittarilla" on helppo ja kätevä olla mukana. Voi päästellä ylimääräset ulos. Ja kun on aina sama mittari, tulee samoja tuloksia.. Radan kompuralla voipi yleensä täytöt tehdä.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

kuokka12 kirjoitti:Nyt on ollu kumit hyötykäytössä, sen verran vaakakulumaa pitkittäisen sijaan :D . Seuraatko miten paineita kun oot ajopäivillä? Mä tykkäsin että ihan perus renkaan täyttöön tarkoitettu "ilmantäyttölaite mittarilla" on helppo ja kätevä olla mukana. Voi päästellä ylimääräset ulos. Ja kun on aina sama mittari, tulee samoja tuloksia.. Radan kompuralla voipi yleensä täytöt tehdä.
Pitääpä ottaa opiksi. Tällä kertaa en edes saanut lisättyä painetta suunnitelmien mukaan koska ABC:n mittari ei ollut yhteensopiva auton venttiilien kanssa. Ei tiivistynyt venttiiliin :!: Muualta en mittaria löytänyt. Onko radalla mittari... mennyt kyllä ihan ohi.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
kuokka12
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 19.12.2011 22:31

Re: W114 Coupe M104 3,2L...

Viesti Kirjoittaja kuokka12 »

Alastarolla ainakin on ilmapiste, siinä kun tullaan varikolle, het oikealla. Mutta :oops: täytyy myöntää, etten Ahvenistolla ole vielä millään kamppeella ajanut joten ei tietoa missä siellä on ilmaa tarjolla - jos on. Ehkä korjaan tuon puutteen tänäkesänä. Itse otin viimeksi (turhaan) 25ltr "satkun" kompuran mukaan (täynnä ilmaa) jotta sai säädeltyä ratakumit oikeille paineille.
Joskin aluksi lähdin pienillä paineilla liikkeelle, ajoin viis kiekkaa - tarkistin paineen nousut. Etuvetoisessa takarenkaat ei juuri lämmenneet, joten nostin niissä paineita. Eturenkaissa oli noussut 0.3 bar paineet, mutta renkaat (205/45R16) näyttivät taittuvan puoleen kumiin asti alle - lisäsin painetta noin 2.6 tuntumaan.
Noiden paineiden säätely on kuiten mielestäni pieni, mutta merkittävä osa ajamisen mukavuutta.
Vastaa Viestiin