W115 kunnostus220D->605Tbo + Vakio220D

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

W115 kunnostus220D->605Tbo + Vakio220D

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

Olen aloittanut kunnostaa tuollaista vanhaa taxi pystäriä liikenteeseen, museoautoa tästä ei ole tulossa vaan ihan kesä-käyttikseksi. Tämä on siis w115 220D, kone on saatu jo käyntiin yli 10v seisonnan jälkeen suodattimien ja öljyjen, polttoaineiden ja polttoaineletkujen vaihdon jälkeen :D Autoa on joskus 10 vuotta sitten alettu hitsaamaan kaarista ja takajalkatilasta, mutta se on kuitenkin jäänyt kesken joten hanttarin ja kuskin etupohjat saa hitsata lähes kokonaan uudestaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut jarnoh98, La 23.12.2017 21:54. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja petri »

Tsemppiä projektiin ja laitahan kertomusta ja kuvia etenemisestä :thumbup:
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

Nyt on lattiaan alkanut tulemaan uutta peltiä 8)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

On ollut haaveena siitä asti ku tätä autoo kattomaan/ostamaan lähdin, niin laittaa tähän tollane 605 tbo. diiseli kone ja nyt innostuin asiasta vielä enemmän kun täällä foorumilla joku sai katsastettua sillä tekniikalla pystärin :) Joten 605TD tekniikkaa saa kaupata, jos löytyy joltain ylimääräisenä :thumbup:
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Pitää varotella heti, että ei se sinne ihan helpolla mene. Runkoa pitää ohentaa ja ohjaushilppeet ahistaa myös niin, ettei konetta saa riittävän alas. Mulla kardaanin etupätkä toistaiseksi keulii vähän ja se aiheuttaa jonku verran vibraatiota ajossa. Täytyy yrittää laskea konetta vielä alemmas ja muuttaa noita ohjaustankoja jotenkin, tai muokkailla kardaani jossa on 2 niveltä. om605 koneessa ja C-mersussa koko kardaanilinja kulkee mielestäni korkeammalla, kuin pystärissä + om615 moottorissa niin tuo 605 pitäis saada todella alas, että kardaani ois täysin suorassa. Imu- ja pakosarjat joudut myös tekemään itse, pakosarja ottaa runkoon ja imusarja jarrutehostimeen.

Jos kuitenkin päädyt moottorinvaihtoon niin asennuta vertailuauton etujarrut jossain korjaamolla. Tarvitset muutoskatsastusta varten paperin, jossa joku allekirjoitusoikeudellinen (käytännössä korjaamo) vakuuttaa, että autoosi on asennettu vertailuautoa vastaavat jarrut. Minulla kävi hel**** hyvä tuuri, kun sain yhden huoltoukon allekirjoittamaan tuon lapun, vaikka olin itse vaihtanut jarrut. Eihän kukaan halua ottaa vastuuta toisen tekemästä työstä. Onnea projektille, voin antaa vinkkiä jos tulee jotain moottorinvaihtoon liittyvää problematiikkaa :thumbup:
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kedle kirjoitti:
Jos kuitenkin päädyt moottorinvaihtoon niin asennuta vertailuauton etujarrut jossain korjaamolla. Tarvitset muutoskatsastusta varten paperin, jossa joku allekirjoitusoikeudellinen (käytännössä korjaamo) vakuuttaa, että autoosi on asennettu vertailuautoa vastaavat jarrut. Minulla kävi hel**** hyvä tuuri, kun sain yhden huoltoukon allekirjoittamaan tuon lapun, vaikka olin itse vaihtanut jarrut. Eihän kukaan halua ottaa vastuuta toisen tekemästä työstä. Onnea projektille, voin antaa vinkkiä jos tulee jotain moottorinvaihtoon liittyvää problematiikkaa :thumbup:
Mistä lähtien tuollaista "todistusta" on alettu vaatia?
Taitaa olla jonkun oma päähänpisto vaatia moista lappua...
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja kedle »

No enpä tiedä, ei minulle annettu leimaa ennenkuin hankin tollasen. Samanlaisia on vaadittu parilta tuntemaltani w124 koriin tekniikkaa vaihtaneilta.

TRAFI/17674/03.04.03.02/2011:
5 § 2:

auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna
Mitenpä tämän muuten virallisesti todistaa, kuin riippumattoman tahon allekirjoittamalla todistuksella? Jos sulla on kokemusta vastaavista katsastuksista ilman näitä lappuja niin kai se sitten riippuu konttorista. Nuo kaikki dokumentit toimitetaan kuitenkin trafille katsastuksen jälkeen.

EDIT: Aloinpa tonkimaan nettiä kun alkoi mietityttämään, että onko täällä päin vaan erityisen pilkkua viilaava inssi :D On noita samanlaisia tilanteita ollut näemmä muillakin, tuossa joku cosworth palstan epäonnistunut muutoskatsastus: http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... 1&t=126290" onclick="window.open(this.href);return false; Tuossakin puhutaan, että pitää olla joku lappu siitä mistä jarrut on peräisin. Saattais kait vaikka ostokuitti tai lähetyslista käydä, mutta kun omaan autoon jarrut on otettu pellolla lojuvasta varaosa-autosta niin niistä ei ollut mitään lappuja olemassa.
Viimeksi muokannut kedle, Ti 07.10.2014 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

kedle kirjoitti:Pitää varotella heti, että ei se sinne ihan helpolla mene. Runkoa pitää ohentaa ja ohjaushilppeet ahistaa myös niin, ettei konetta saa riittävän alas. Mulla kardaanin etupätkä toistaiseksi keulii vähän ja se aiheuttaa jonku verran vibraatiota ajossa. Täytyy yrittää laskea konetta vielä alemmas ja muuttaa noita ohjaustankoja jotenkin, tai muokkailla kardaani jossa on 2 niveltä. om605 koneessa ja C-mersussa koko kardaanilinja kulkee mielestäni korkeammalla, kuin pystärissä + om615 moottorissa niin tuo 605 pitäis saada todella alas, että kardaani ois täysin suorassa. Imu- ja pakosarjat joudut myös tekemään itse, pakosarja ottaa runkoon ja imusarja jarrutehostimeen.

Jos kuitenkin päädyt moottorinvaihtoon niin asennuta vertailuauton etujarrut jossain korjaamolla. Tarvitset muutoskatsastusta varten paperin, jossa joku allekirjoitusoikeudellinen (käytännössä korjaamo) vakuuttaa, että autoosi on asennettu vertailuautoa vastaavat jarrut. Minulla kävi hel**** hyvä tuuri, kun sain yhden huoltoukon allekirjoittamaan tuon lapun, vaikka olin itse vaihtanut jarrut. Eihän kukaan halua ottaa vastuuta toisen tekemästä työstä. Onnea projektille, voin antaa vinkkiä jos tulee jotain moottorinvaihtoon liittyvää problematiikkaa :thumbup:
Juu olen lueskeellut tuota sinunun projektia niin huomasin ettei se ihan helposti menekkään, mutta tällä projektilla ole kiire niin koitan tehdä ajankanssa ja huolella :angel: varmasti kysyn jos jotain ongelmia tulee ja kiitos jo näistä vinkeistä :thumbup:
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

kedle kirjoitti: Jos kuitenkin päädyt moottorinvaihtoon niin asennuta vertailuauton etujarrut jossain korjaamolla. Tarvitset muutoskatsastusta varten paperin, jossa joku allekirjoitusoikeudellinen (käytännössä korjaamo) vakuuttaa, että autoosi on asennettu vertailuautoa vastaavat jarrut. :thumbup:
Tuolla periaatteellahan pitäisi joka jousenvaihdostakin esittää korjaamon lappu.
Mikäs se tällainen konttori on? Voisit vaikka vihjaista yksityisviestillä niin tietää kiertää kaukaa.
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Jousistahan pitää esittää TUV hyväksyntälaput. Eiköhän tämä projektitopikki ole väärä paikka tälle keskustelulle? Kannattaa käydä kysymässä omalta konttorilta mitä haluavat jos ja kun katsastuksen aika koittaa, näin kuitenkin täällä.
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

Rupes toi pellin hitsaamine luanaaman hianosti ku laitoin o,6 lankarullan migiin :thumbup:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

Nyt on latttiat ja konetila paikkailtu :D, ja tuollainen alkuperäisvaraosa lokari ostettu, joka lojunut jollain vanhalla mb varaosamyyjällä hyllyssä käyttämättömänä :wink:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

Mitäs eroa muuten w114 ja 115 etujarruissa on, että minkä kokoiset levyt w114 on ja onko jarrusatuloissa millaisia eroja? Ja onkos muuten näissä pystäreissä useinkin levyjarrut joka nurkassa?
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

jarnoh98 kirjoitti:Mitäs eroa muuten w114 ja 115 etujarruissa on, että minkä kokoiset levyt w114 on ja onko jarrusatuloissa millaisia eroja? Ja onkos muuten näissä pystäreissä useinkin levyjarrut joka nurkassa?
Moi, hieno projektisuunnitelma :thumbup: .

Pystäreissä on levyjarrut edessä ja takana. W114/115 etujarrut ovat samat 278x9mm (jokus 10mm tjsp) ja satulassa 56mm mäntä. W114 280E/CE on ainoa poikkeus, edessä 278x22mm jäähdytetyllä levyllä ja 60mm männällä.

terv.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

hismajestics kirjoitti:
jarnoh98 kirjoitti:Mitäs eroa muuten w114 ja 115 etujarruissa on, että minkä kokoiset levyt w114 on ja onko jarrusatuloissa millaisia eroja? Ja onkos muuten näissä pystäreissä useinkin levyjarrut joka nurkassa?
Moi, hieno projektisuunnitelma :thumbup: .

Pystäreissä on levyjarrut edessä ja takana. W114/115 etujarrut ovat samat 278x9mm (jokus 10mm tjsp) ja satulassa 56mm mäntä. W114 280E/CE on ainoa poikkeus, edessä 278x22mm jäähdytetyllä levyllä ja 60mm männällä.

terv.
Kiitos näistä tarkennuksista :thumbup:
Avatar
jussaP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Ma 31.12.2007 21:21
Paikkakunta: ylivieska

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jussaP »

se on aina ilo seurata kun näitä vanhuksia elvytetään takaisin tienpäälle :)
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

Hiukan vannepäivitystä eli osti tuollaiset BBS RM 15" vanteet, taakse 10,5" ja eteen 9,5" leeveet 8) Mutta sitten... itsellä ei ollut suunnitelmissa purkaa vanteita ja kunnostaa vaikka joitain naarmuja on siellä täällä se nyt kuitenkin on välttämätöntä, kun toinen takavanne vuotaa kehän välistä kuten kuvassa näkyy :thumbdown: vaikka myyjän mukaan vanteissa ei pitänyt olla mitään käyttöä haittaavaa vikaa :x
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
pake1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 377
Liittynyt: Ke 07.03.2012 14:40
Paikkakunta: Rauma

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja pake1 »

Harmittavaa löytää vikaa jostain mitä on ostanut ehyenä :/ Mutta se on pakko sanoa että vanteiden suhteen sulla on silmää kyllä ja paljon, sopii tohon autoon kuin nenä päähän ;)
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

pake1 kirjoitti:Harmittavaa löytää vikaa jostain mitä on ostanut ehyenä :/ Mutta se on pakko sanoa että vanteiden suhteen sulla on silmää kyllä ja paljon, sopii tohon autoon kuin nenä päähän ;)
Juu pitäis vaan aina tutkia ja testata tarkaan kaikki mitä ostaa vaikka kuin olis luotettavan olonen myyjä. Itseni mielestä bbs:ät on kyl hienoimmat vanteet mitä pystäriin saa ja yleensäkki sopii hienosti vanhoihin autoihin :)
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

Eli nyt sain 605 tbo. tekniikan hommattua ja sen perässä on 722.4automaattilaatikko :thumbup: joka myöskin luultavasti tulee kiinni. Ja sitten onko ehdotuksia, että minkä perän pystäriin saisi laitettua helpoiten, vai mahtaako tuo vakio kestää ja kuitenkin haluaisin jonkinlaisella lukolla olevan perän. :problem:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
viitala115
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 08.01.2014 09:18

Re: W115 kunnostus220D->605TD

Viesti Kirjoittaja viitala115 »

ohoh. näitähän on alettu laittaan heti urakalla :D itellä mese.fin puolella topikkia ku rojektina w115 ja tulossa om605 kone keulille :D. minä ku aattelin että teen semmosen mitä muilla ei ole tai ainakaan jokapojalla :D

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=49093" onclick="window.open(this.href);return false; tuossa linkkiä jos kiinnostaa seurailla. samallaiselta rojektilta näyttäis tuo sunkin vanhus :)
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W115 kunnostus220D->605TD

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

No niinpäs näkyy :) Ja lähtökohtakin lähes sama 8)
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W115 kunnostus220D->605Tbo.D

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

Joo ei oo hetkeen tulllut kirjoiteltua täällä, kun tuntuu ettei oo saanut mitään aikaiseksi, mutta vanha kone on irroitettu ja uutta konetta on nyt ekan kerran sovitettu paikalleen. :clap: Seuraavaksi tarvis vaan rakentaa tallin kattoon moottorinostin, kun tuo "JD":n kuormaaja on vähän ronkeli tuossa hommassa. :(
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W115 kunnostus220D->605TD

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

Ja toiselle puolelle uutta helmapeltiäkin sovitettu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W115 kunnostus220D->605Tbo

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

Terve taas. Nyt on moottorinostin tehty ja kone nostettu pois paikaltaan tuon koneen alla olevan palkin muokkaamisen vuoksi. Ensimmäisellä nostolla seinä jossa nostin on kiinni hiukan natisi joten siihen tein tullaiset vahvikkeet niin nyt pystyy jo nostamaan isompiakin koneita :D . Ostin myös jalopuuratin, minkä joku oli mennyt maalamaan mustaksi :evil: , jonka sitten hioin ja tarvii vielä lakata pinta niin tulee priimaa :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W115 kunnostus220D->605Tbo

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

Elikäs Taka-akseliston vein hiekkapuhallukseen, maalasin ja vedin massat päälle ja nakkasin takaisin auton alle :D ...Onkos jollain tietoa saako näihin alustasarjoja tai edes jousia tai iskareita sarjoina :eh: :?:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
votsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:33

Re: W115 kunnostus220D->605Tbo

Viesti Kirjoittaja votsi »

H&R:ltä näyttäis löytyvän jousisarja tosin aika suolaseen hintaan mun mielestä http://www.modificars.fi/tuotteet/merce ... -w114-w115" onclick="window.open(this.href);return false;
S212 350CDI 4-MATIC -10
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W115 kunnostus220D->605Tbo

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

votsi kirjoitti:H&R:ltä näyttäis löytyvän jousisarja tosin aika suolaseen hintaan mun mielestä http://www.modificars.fi/tuotteet/merce ... -w114-w115" onclick="window.open(this.href);return false;
No juu kyl 120€ per. jousi on melko reilusti :? ,vaikka kyllähän noi merkkituotteet aina vaan maksaa :D
ToNPa92
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 27.08.2009 23:14
Paikkakunta: Pertteli

Re: W115 kunnostus220D->605Tbo

Viesti Kirjoittaja ToNPa92 »

Mitäs tälle nykyään kuuluu? Terveisin elinluovuttajan entinen omistaja :)
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W115 kunnostus220D->605Tbo

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

ToNPa92 kirjoitti:Mitäs tälle nykyään kuuluu? Terveisin elinluovuttajan entinen omistaja :)
Jääny vähä tää kirjottelu mut siis kone istuu paikallaan...hehkut puuttuu enää et sais käymään testattuu. Täytyy ottaa kuvia ja kirjotella tännekki jokupäivä lisää :)
Vastaa Viestiin