Juttu alkaa vuoden 2013 keväästä,kun tuttava sai soiton edesmenneen omistajaherran kuolinpesän osallisilta:
"Olitte kuulemma olleet jutuissa autosta joskus isäni eläessä?" Tästä 2vk myöhemmin auto tuotiin tuttavani pihaan,nimellistä kauppasummaa vastaan.
Heillä käydessäni minulla tuli melkoinen polte autoon,harvemmin ovat noin hyvin säilyneet,mainitsin nähdessäni auton.
Tästä alkoi sitten miltei vuoden kestänyt kaupan vääntö.
Malli on w123 200D vm-82,uutena Vehosta ostettu,ensimäiseltä omistajalta (juuri tältä edesmenneeltä herrasmieheltä)
Mukana oli mm. alkuperäinen Vehon luovutusote,ensimmäinen rek.ote,Vehon uutena teettämän Finicor-käsittelyn laput,huoltokirja,ohjekirjat,kaikki vanhat katsastuslaput,kuolinpesän kaikki paperit,Rymättylän Osuuspankin 2kpl ensiapulaukkuja (Viagra levy tietysti sisällä

Kaupat saatiin lukkoon tämän vuoden alussa.Konttorin kautta moitteetta kotiin.
Tässä kohtaa kävi jo ajatus museoinnista...
Väiliin pari kuvaa,edelliseltä omistajalta ja autosta kun se minulle tuli,kertaalleen pestynä.


Tovin fiilistelyn jälkeen museointi tuli uudestaan mieleeni,kovin suuria vikoja tai puutteita en kuvitellut autosta löytyvän.Mutta kuluneiden tilalle autosta vaihdettiin molemmin puolin kumiset helmalistat,
Veholta tietysti

Auto matkasi tutulle fixarille joka teki noin viikon homman auton kimpussa,niin sisältä,kuin ulkoa.
Tässä kuva konehuoneesta 5h jälkeen,sekä valmiista yleisilmeestä.


Menin näyttämään autoa museotarkastukseen.Konehuone oli kuulemma liian hyvin pesty, siihen oli tullut muutamia ruoste pilkkuja näkyville.
Sekä B pilarin pysty verhouksessa oli kulumaa.
Näille piti kuulemma jtn tehdä ja sitten uudestaan näyttämään.Tarkkaa hommaa oli.
Tässä muutama kuva projektista,joka vähän karkasi käsistä.
-MB akku
-konehuone purettiin osiin,hiottiin ja puhallettiin pisteet pois.
-konepelti maalattiin sisäpuolelta koska siinä oli liimattu joskus aikaan äänieriste mattoa.
-takaluukku maalattiin ulkoa ja sisältä
-syyläri,tuulitunneli,kaikki letkut ja klemmarit vaihdettiin
-valojen lasit
-pissapojan säiliö
-vesiventtiili
-pyyhkijänvarret puhallettiin ja maalattiin
-kaikki konehuoneen irto-osat puhallettiin ja maalattiin mm.akkuteline,pakosarja,ilm.putsarinkotelo+kaikki irtoavat kiinnikkeet
-käyttöhihnat
-joitain sisustan pisteosia
Ja varmasti muutakin,mutta nämä nyt ensimmäisenä tulevat mieleeni.
Ja kaikki osat tietysti OEM ja Veholta.















Sitten uudestaan näyttö tarkastajille ja paperiasiat kuntoon.
Otteessa on nyt kuvankera maninta:museoajoneuvo.
Tässä välissä auto puleerattiin vielä uusiksi maalisumun takia.
Kaiketi kesä meni niin fiiliksissä,että perushuollot tehtynä autolla vaan ajettiin ja kuvat jäivät suurilta osin ottamatta.
Väli projektina vanteiksi entisöitiin 15" ATS Barockit.

Kohta olikin jo alkusyksy ja uusi tuulilasi vaihdettiin.
Kuinkas ollakkaan ensi myrskyssä huomasi,kuinka auto vuoti kuin seula,lasin ja tiivisteen välistä.
Harvemassa autossa on pohja pesty sisäpuoleltakin kunnolla,vahashamppoon ja sienen kanssa.


Tuli siinä ohimennen purettua ja vahattua kaikki pyyhkijöiden vivustot ja ympäröivät kotelotkin.
------------------
PART TWO
Hommahan näyttää nyt hyvältä,eikö?
EI,nyt siihen tuhoamiseen!
Liian vakavat harrastajat voivat lopettaa tähän lukemisen.

Ikinä ei ole toista autoa ollut,jota olisi ohitettu oikealta ja vasemalta samanaikaisesti!
Asiaan on siis tehtävä muutos.Auton originaali kuosia kunnioittaen tottakait.
Lunastin foorumilaiselta,melko täydellisen alustaratkaisun.
-Toisen taka-akselin kokonaisuudessaan.Sovitettuna e36 M3 210 lukkoperä,custom Karpiolan vetarit
VW Transportterin 108mm sisänivelillä,e36 BMW ulkonivelillä.
-custom perän kannake
-GAZ custom säädettävät iskarit
-560SEC etusatulat w123/6 vakio takasatulat+levyt
-uuden BMW e36 M3 perän vakionopeusnivelen+Komet OY puntittaman,hitsaaman kardaanin
Kilometrejä näillä oli kertynyt ST w123 laitteessa toin 20tkm.Sisäänajetuista siis puhutaan.
Vaikka osat olivatkin siisissä käyttökunnossa,auton ideologian mukaan,jos jtn tehdään niin se tehdään viimisenpäälle.
Nämä siis samoin tein purkuun.


Iskarit ovat siis mallia GAZ säädettävät custom mitoilla ja kiinnikkeillä.
Reseptillä tarkka pesu/putsaus/purku/puhallus ja maalaus korinväriin,samalla kun autoa maalataan.
Jousiksi valikoituivat H&R -50mm eteen ja taakse.





Jarrusatulat puhallettiin,maalattiin upporasitus mustalla,uudet tiivisteet,pölysuojat,asennus-sarja,Black Diamond jarruletkut,Black Diamond Predator palat,Black Diamond Combi-levyt eteen ja taakse.Myös taakse hankittiin valmiiksi kaikki uudet jarrutavarat,vaijerit,palat yms.




Vetarit purettiin,putsattiin,puhallettiin,maalattiin upporasitus mustalla,koottiin hoidettujen kumien kera Red Line CV2








Kelkasta ja tukivarsista prässättiin vakio puslat pois.Ja nuo toimitettiin perän kera paikalliseen teollisuuspuhaltamoon/maalaamoon.(Jossa ovat kiireiden takia vieläkin.)Kun itse palkki tulee pohjaväreissään,niin siihen pitää hitsata vähän vielä vahvikkeita perälle.Tämän jälkeen tarkoituksena on maalata se korinväriin valkoiseksi.
Akselin kanssa pakettiautoon mahtuivat mukaan myös 16" 3-osaiset Barockit.Foorumilta tutut.
Koossa 8.75x16 ja 9.75x16,joihin taakse asenettiin astetta isommat gummit.

255/50/R16 Toyo R888

Auto on tällä hetkellä peltisepällä löytyneiden ruosteiden takia,kuskin etulokari oli hävinnyt alimmaisen lista alta,sekä takalaatikossa oli toisessa kulmassa reikä.Syylärin alapelti menee vaihtoon myös.
Takaluukku on riisuttuna ja pestynä,tärpättiä+puutarhaletku+vannehappoa +tiskiharja+3h

Myös puskurit,valot,vilkut,maski ovat irti tarkempaa läpikäyntiä varten.
Alkuperäinen etulokari ja syylärin pelti tulivat Veholta

Takaluukku maalataan sisältä malliin:happo,ruiskutettava korikitti,musta,mattalakka



Tarkemmin irroitettujen osien kimppuun...
Sain ostettua toiseen etu-umpioon kymppi kuntoiset heijastimet foorumilaiselta.
Lampunrungot purettiin,pestiin,heijastimet vaihdettiin,pohjat maalattiin uudestaan metallihohtohopealla,lähes gunmetal sävyllä.Uudet polttimot,klipsien pesu,tiivisteet Veholta,takakansien maalaus mustaksi.


Takavalojen pohjat maalattiin uudestaan hopealla/mustalla.Kuoret,tiivisteet tulivat Veholta.
Takavalojen "piirilevyt" puhalettiin,maalattiin,kaikki polttimot uusittiin.




Maskiin tuli sama sävy kuin umpioiden taustoihin ja tietysti kiillotusta




Tuo viimeksi tullut tilaus Veholta oli kyllä melkoinen.
En niitä tässä sen tarkemmin rupea listaamaan
Mutta mm.
-uusi takapuskuri kaikkineen,kiinnikeineen,kumeineen
-kylkilistoja
-vilkut
-takavalot
-kelkan puslat,tukivarsien puslat
-peränkannatin
-etukilven tausta
-jätesäkillinen kumiosia
Yms nippaa,näppää ja paljon!
Neljäsivuinen tilauslista.
Jos harrastajat miettivät alkuperäisillä osilla entisöintiä,niin nyt on oikea aika kysellä OEM osia Mersulta.Moni tilaamani oli viimeinen tai viimeistäerää.




Kunhan auton saa peltisepältä takaisin,niin jatkuvat maalaushommat,sekä vanteiden sovitus.Näiltänäkymin maalataan takaovista taakse poislukien jo maalattu luukku.Tämän jälkeen auto menee Finicor käsittelyyn,jossa vanhat massat pestään pois ja auto suojataan pohjasta uudelleen.Sitten vielä osien asennukset.
Koko projektin suunnitelma on,että akseli,jarrut yms hankitut osat ovat paikalla ennen ensilumia.Lopuun pesu ja vahaus.
Kun näiltä osin homma pulkassa niin rakentaja siirtyy harrastamisesta talvilomalle.
Lisäilen kuvia ja tarinaa sitä mukaan kun homma etenee.
http://www.metacafe.com/watch/an-LRKJJJ ... econd_car/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitoksia jo auttaneille varsinkin broidille!