W123 200D museointi --> YETI

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja Leze »

Muhkea rengastus :D

Minkäkokoiset nämä takakummit on ja minkälevynen vanne ja et?

hejola kirjoitti:Hommat korin osilta toistaiseksi hanskassa.Talliin odottelemaan että saa tekniikan osia nippuun ja pääsee sovitus hommiin.
Etukumit huomattavasti liian matalat,katsotaan minkä kokoiset valikoituu kunhan saa alustan paikoilleen.

Tulevalla viikolla vielä jumppaa taka-akselin merkeissä,jonka jälkeen loppuvuoden loma harrastamisesta.

...
MB W123 300D 2.0
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Huutelen väliin ulkomuistista noista vanteista, ovat 9,75" leveet takana, 6" sisäkannuilla ja 3,5" radinox ulkokannuilla. ET lukuja ei itsellä tullut koskaan mitattua, mutta karkeesti tais olla jossain ET30 suunnilla? :)

Kuva
Käyttis: W210 E55 AMG -00
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Takakumi 255/50r16 Toyo R888
Suoraan eivät mahdu pyörimään,kantit mankeloitu melko rankasti ja koko kaarta vedetty ulospäin mankelilla inanverran.
Kaaren sisältä "ulkoreunasta" rankalla kädellä tasoitettu se "kyhmy" jonka jälkeen mankelilla tasoitettu.
Auton perä vedettiin kahdella räikkäliinalla ajosiltaan kiinni ja jouset puristettiin näin kasaan,että mahtuvat pyörimään koko liikeradan.
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Tankki hommaa visioinut,tähän tyyliin näillä näkymin pitäisi vakio tankki muokata.
Tankin takaluukun puolelle noin 20x15cm aukko,valmiiksi tehty laatikko sisään ja tigillä kiinni.
Punaiset täplät edustavat noin 15mm reikiä.JIC12 on pumpun imu ja JIC10 paluulinja.
Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Piirto harjoittelua.

Kuva
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja kekka »

komeeta puuhaa. kertooko tarina miksi vetarien ulompina nivelinä on käytetty transportterin niveliä eikä mersun omia?
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

kekka kirjoitti:komeeta puuhaa. kertooko tarina miksi vetarien ulompina nivelinä on käytetty transportterin niveliä eikä mersun omia?
Sisemmät ovat Transportterin 108mm CV nivelet.
Tästä oli Sultzin kanssa juttua miksi näihin päätyi.Ovat rakenteeltaan täysin BMW vastaavat.Uudet VW tarvikkeena joitain kymppejä kpl vs. BMW OEM marmorilta,VW osille saatavuus taattu.

Noista BMW e36 ulkonivelistä Sultzi voisi valoittaa.Suoraan sanoen en ole koskaan w123 vakio niveltä pitänyt edes kädessä,joten en osaa sanoa.

Purettiin tuossa ohimennen yksi e36 josta saatiin yksi nivelpari varalle,3 varaniveltä nyt hyllyssä. :lol: Kuitenkin melko varmasti nuo ovat heikoin lenkki tässä akselikokoonpanossa.

Putsasin tuossa foorumilta löytyneet w126 ABS navat,kävin kierteet läpi ja poistin vanhat laakerit.Odottelevat tuossa puhallusta ja maalia niskaan. W126 ABS olka-akselit löytyivät toisesta päästä Suomea, Haaparannasta.Foorumin kautta nuokin. Pitäisi lähteä MH tänne etelään vielä tällä viikolla.Putsausta/puhallusta/maalia/uudet nivelet niin saa niputtaa etujarrutkin jo irtonaisena.
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Vaikka ne 123 omat ulkonivelet on fyysisesti isot, sisuskalut ei allekirjoittanutta vakuuttaneet. Ajattelin että ei voi kestää.. Tosin ei noi aikataulun takia tulleet e36 pienemmät niveletkään kestävimmät ole, mutta voittaa vakiot. Boorihan istuu suoraan w123 napaan, keskelle täytyy vaan porata ja kierteyttää m8 pultille paikka että saa kiinni kuten orkkis nivel on 123 navassa kiinni. :)

Havainnollistavia kuvia
http://www.peachparts.com/shopforum/att ... intact.jpg
http://www.aussiefrogs.com/forum/attach ... 3614_1.jpg
Käyttis: W210 E55 AMG -00
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Ohho,melko mielenkiintoiset vakio nivelet. :lol:

Kokeilemalla mennään noiden ulkonivelten kanssa,viime kesänä oli ajossa 10tkm E36 500hp/680nm ilman mitään ongelmia nivelten kanssa.Kait se jtn kestosta kertoo.
Jos rupeaa ongelmia tulemaan niin mahdollinen päivitys noihin Drivesaft Shop päivitettyihin niveliin.Saa tilattua pelkät nivelet tarvittaessa.
Suunnitelin että kun kaveri pystyy karkaisuja/uunituksia tekemään niin nuo vara nivelet voisi tehdä hyllyyn odottamaan. Esim uudestaan karkaisu/inconelli pinnoitus sopivaan syvyyteen voisi olla kokeilemisen arvoinen.

http://www.driveshaftshop.com/import-ax ... -v-upgrade" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja kekka »

Kuva on parempi kuin tuhat sanaa. itellä on hyllyssä 126 sec vetarit. täytyypä tutkia onko niissäkin yhtä kesyt nivelet. Aihe ei ole vielä aivan ajan kohtainen mutta pihassa sattuu olemaan myöskin mr 123:n jota voisi ruveta kiusaamaan hivenen tehokkaammalla diesel moottorilla. Aluksi suunnittelin siihen 126:n perää mutta tämä ratkaisu vaikuttaa kuitenkin asiallisemmalta ratkaisulta. Voidaan sitten piinata pussihousuja näillä museoauton "raiskaus"-topikeilla.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

kekka kirjoitti:Voidaan sitten piinata pussihousuja näillä museoauton "raiskaus"-topikeilla.
Oikein! :lol:
Avatar
300cd
Mersumies
Mersumies
Viestit: 556
Liittynyt: Ti 14.08.2012 19:01
Paikkakunta: Joroinen

Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti

Viesti Kirjoittaja 300cd »

hejola kirjoitti:
S202 kirjoitti:Oliko noi alkuperäiset ovien tiivisteet kalliit, ja hommasit varmaan myös takaluukun tiivisteen?
Ovien tiivisteet olivat listalla myös vaikka niissä varsinaisesti mitään vikaa olekkaan.
Jätin ne tähän väliin ostamatta,kun kuulin hinnan. noin 340€/kpl!
Takaluukun tiivisteen otin,noin 150€.
Vai on ne noin tyyriit. Sattuu olemaan kaikkiin paitsi apparin oviin uudet, jos vaikka sedan vielä joskus tulis taloon..
Diesel, ainut vaihtoehto

W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex

W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mä tilasin sieltä classicshopista, jotain 350€ sedanin kaikki tiivisteet, peräkontin myös.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
300cd
Mersumies
Mersumies
Viestit: 556
Liittynyt: Ti 14.08.2012 19:01
Paikkakunta: Joroinen

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja 300cd »

S202 kirjoitti:Mä tilasin sieltä classicshopista, jotain 350€ sedanin kaikki tiivisteet, peräkontin myös.
http://www.mbclassics.de/index.php?a=136&lang=eng" onclick="window.open(this.href);return false;
Diesel, ainut vaihtoehto

W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex

W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

300cd kirjoitti:
S202 kirjoitti:Mä tilasin sieltä classicshopista, jotain 350€ sedanin kaikki tiivisteet, peräkontin myös.
http://www.mbclassics.de/index.php?a=136&lang=eng" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarvisi myös tilata tuolta sarja,nuo veholta ostetut tulivat melko kalliiksi mutta kiire teki sen siinä kohtaa,olivat noudettavissa seuraavana päivänä.

Veho ohjelma ilmoittaa tuon kyseisen putiikin OEM osille joissa valmistus jo loppunut.
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

kekka kirjoitti:Kuva on parempi kuin tuhat sanaa. itellä on hyllyssä 126 sec vetarit. täytyypä tutkia onko niissäkin yhtä kesyt nivelet. Aihe ei ole vielä aivan ajan kohtainen mutta pihassa sattuu olemaan myöskin mr 123:n jota voisi ruveta kiusaamaan hivenen tehokkaammalla diesel moottorilla. Aluksi suunnittelin siihen 126:n perää mutta tämä ratkaisu vaikuttaa kuitenkin asiallisemmalta ratkaisulta. Voidaan sitten piinata pussihousuja näillä museoauton "raiskaus"-topikeilla.
Mitäs vakiota kestävempää perää ja vetareita suosittelisitte pystäriin :?:
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Homma etenee... Maalia niskaan ja nuo voikin laittaa jo nippuun.
Onko pallonivelten asennukseen olemassa jtn salaista Mersumiesten kikkaa?
Kyllä vakiot pois sai mutta melkoinen suunnittelu kukka tuntuu olevan tuo kohta. :)

Jos jollain sattuu olemaan uutta w126 sopivaa ABS anturia niin voi tarjota.

Kuva
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Prässissä sain itse ainakin sen painettua paikalleen :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Sultzi kirjoitti:Prässissä sain itse ainakin sen painettua paikalleen :)
Täytyy koittaa uusinta yrityksellä,prässiin tuota sovittelin,ei vaan tuntunut olevan mitn järkevää kiinnitys kohtaa...
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ei sitä saanu siihen oikeella tavalla, mutta pallo meni paikoilleen vaikka prässäs ns. sivusta kun suoraan ei mahtunu.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Aste eteenpäin

Kuva

Tuli oikein uudet pultitkin napamuttereihin setin mukana. :)
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Eteenpäin.

Puslien kanssa kävi pienoinen mittaus/oletus virhe. Tukivarret eivät ole tosiaan keskellä kelkan kiinnikkeitä.
Kaveri lupasi leikata laserilla 2mm shimmit happosesta väliin niin saa tuon paikattua.Mahdollisesti tulevia versioita varten pitää tuo muuttaa vaan piirrokseen.Sen verran hintavaa oli tuo kyseinen materiaali että uudestaan ei näitä ruveta tekemään.
Laakerit ja stefat paikoillaan med Redline CV-2.
Tiesittekö että Mersun tehtaalla oli samanlaiset tammiset työpöydät,kynttilänvalossa musiikin soidessa noita siellä hieroivat. :lol:

Kuva

Kuva

Kuva
räkänokka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 16.02.2014 20:23

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja räkänokka »

Noista puslista lähin kyseleen. Paljos sulla meni tota polymassaa noihin kelkan isoihin ja tuoho perän kannakkeeseen ?
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

räkänokka kirjoitti:Noista puslista lähin kyseleen. Paljos sulla meni tota polymassaa noihin kelkan isoihin ja tuoho perän kannakkeeseen ?
Laitoin tuonne aikaisemmin linkkiä tavarasta mitä käytettiin. Yhteensä 1kg oli ja purkin pohjallinen sitä jäi.

Ensiviikolla lisää päivitystä projektin vierestä,melkoinen kiire ollut viimeaikoina,ei ole kovin paljoa kerennyt Meseä harrastamaan.
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Ollut varsinaisesti autoprojekti jäissä nyt hetken.Saatiin veljen kanssa tovi sitten uudet hallitilat.Aika mennyt tehokkaasti sen ympärillä viimeaikoina.
Viikonloppuna olisi tarkoitus saada lattiaan uusi väri pintaan ja muutenkin hommaa vielä edessä.Pitkä tovi tätä suunniteltu ja visioitu,tehdään kerralla hyvä.
Pistän kuvia kunhan saadaan homma sellaiseen malliin että saadaan autot paikanpäälle ja hommaa vähän eteenpäin.

Projektia ei ole unohdettu,homma vaan venyy :)
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Tänään sovittiin alustavasti yksi taho lisää auttamaan projektissa.
Lind-Tec Hydro toimittaa kaikki käytettävät letkut,liittimet,putket,nipat yms.
Nettisivut melko suppeat valikoimaan nähden.
Saatavilla parasta mitä markkinoilta löytyy mm. Aeroquip letkujen ja AN liittimien muodossa,Setrab jäähdyttimiä yms.

Kannattaa kysyä puhelimitse Petri Kalliokorpea tai mennä vaikka katsomaan paikanpäälle.

Kannattaa mainita mersuprojekti,saattaa vaikka vaikuttaa hintoihin ;)


PS.Tämä EI ole mikään mainos vaan,pidän kaupankäynnistä ja yhteistyöstä sellaisten firmojen kanssa joissa homma toimii!
Sama pätee kaikkiin allalistattuihin yrityksiin,paikkoja joiden kanssa on ollut tekemisissä monien projektien merkeissä.
Tällä harrastuksen puolella on kullanarvoista tietää yrityksiä jotka,tietävät mitä tekevät,eivät mene mistä aita on matalin,aikataulut pitävät ja jos tähän saa yhdistettyä hinnoittelun joka on suhteessa tehtyyn työhön/ostettuihin osiin niin se on melkoinen ihme jo :D
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Sellainen mieleeni,kun tosiaan saadaan hallin lattia kuivumaan niin pitäisi nostaa konehuone tyhjäksi.
Jos kiinnostunut löytyy niin tekniikka koskien konetta/laatikkoa/syyläriä/letkuja/putsarinkoteloa/akkukoteloa yms
Jotka hyvin pitkälle kaikki joko uusia tai täysin läpikäytyjä.Tulisi myyntiin,mieluusti kokonaisena.
Laitan lavaan kiinni ja trukilla saadaan nostettua kyytiin.

Virheetön vakio tankki löytyisi,tilasin alumiinisen vakion tilalle....

VARMASTI yksi yksi parhaita,ei halvin mutta asiallisia tarjouksia voi esittää YV....

Aikatauluna tyyliin kuukausi.
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Halli projekti etenee.Paljon tekemättä,paljon on jo saatu tehtyä. :)
Paineilma ja pesuri linjojen osat tulivat kaikki Lindtecistä.
Ei tarvi ihan perusmallin muttereiden ja pulttien takia lähteä kaupoille.Lokerot nyt noin 130 eri nippelille ja laatikon pohjalle jäi vielä 50 erilaista pussia... :lol:
Nosturin pitäisi kotiutua 2vk päästä.Työtasojen/hyllyjen pokatut rosterit pitäisi saada tällä viikolla.
Samalla tulee työpistevalojen heijastus suojat.
Kompuran säiliölle/vedenerottajalle pitäisi tehdä sähköinen veden poisto.
Ylihuomenna alkaa osien ja tavaroiden roudaaminen ja työkalujen ihmettely.

Täytyy ottaa parempia kuvia kunhan saa homman loppusuoralle.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

hejola kirjoitti:Halli projekti etenee.Paljon tekemättä,paljon on jo saatu tehtyä. :)
Paineilma ja pesuri linjojen osat tulivat kaikki Lindtecistä.
Ei tarvi ihan perusmallin muttereiden ja pulttien takia lähteä kaupoille.Lokerot nyt noin 130 eri nippelille ja laatikon pohjalle jäi vielä 50 erilaista pussia... :lol:
Nosturin pitäisi kotiutua 2vk päästä.Työtasojen/hyllyjen pokatut rosterit pitäisi saada tällä viikolla.
Samalla tulee työpistevalojen heijastus suojat.
Kompuran säiliölle/vedenerottajalle pitäisi tehdä sähköinen veden poisto.
Ylihuomenna alkaa osien ja tavaroiden roudaaminen ja työkalujen ihmettely.

Täytyy ottaa parempia kuvia kunhan saa homman loppusuoralle.

[ http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/Halli/IMG_0927.JPG/_full.jpg ]
H
[ http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/Halli/IMG_0932.JPG/_full.jpg ]



[ http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/Halli/IMG_0934.JPG/_full.jpg ]

[ http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/Halli/IMG_0936.JPG/_full.jpg ]

[ http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/Halli/IMG_0929.JPG/_full.jpg ]
Sillä lailla! ☺️
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> 2JZ

Viesti Kirjoittaja hejola »

Halli projekti etenee,saatiin veljen auto haettua mestoille myös...

Pöytiin/hyllyihin tuttu pokkasi 1,5mm ferriittiset rosteri pinnat.Ruuvipenkki asenettu ja tuolle yhdistelmäkoneele pitäisi alkaa jalustaa suunnittelemaan.
Hylly ja kaapit rupeaa täyttymään ihan omaan tahtiinsa,satakakskolmosen osat sotilaallisessa järjestyksessä hyllyssä :)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin