Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Joo, saisivat jättää asentamatta.. Viime keväänä kun purin SECin kojelaudan pois, en tosin huomannut mitään epä-asiallisia asennuksia. Muutama hälyn johto ja joku ohjainpurkki siellä oli. Porschessa oli asennukset tehty joten kuten. Kai se lopulta riippuu vain asentajan viitseliäisyydestä ja ammattiylpeydestä miten niitä laittelee :)

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

On tullut osallistuttua vähän huonosti klubin tapahtumiin, mutta nyt pääsin Högforsin ruukille, mukava tunnelma ja runsaasti erilaisia autoja :thumbup:

Muuten SECille ei ole tullut tehtyä mitään kuin ajettua vaan. Kesän paras ajokokemus oli ruukilta lähdettäessä, hiljaisia pikkuteitä pitkin Asikkalaan ja edelleen Keski-Suomeen. Ikkunat alhaalla, helteisen iltapäivän päätteeksi polveilevaa maalaismaisemaa pitkin – kyllä kelpasi.

Pikkutiet on usein päällysteeltään enemmän tai vähemmän huonokuntoisia, mutta tuolla ei tarvitse madalluksesta huolimatta pelätä huonojakaan paikkoja. Jousitus on tukeva, paksut kumit auttaa nielemään pienet epätasaisuudet ja lieneekö AMG-jousten ja iskareiden ansiota, mutta mielestäni se menee jopa sporttisesti. Maavaraakaan ei tarvitse pelätä. Syheröisemmällä osuudella kun laittaa pakkokolmosen, niin moottori on enemmän alueella eikä vaihda suotta isommalle. Kaasupolkimen kulmaa loiventamalla etenee sopivan ahnaasti kohti seuraavaa kurvia grand touring-tyyliin. SECin jarruista olen tykännyt alusta saakka, verrattuna esim. aikaisempaan 300E-24:ään, joissa oli hieman raskaskäyttöisemmät ja tehottomamman tuntuiset hidastimet.

Suunnittelin että SEC saa nyt seistä loppukesän, otin 944:n ajoon. Puolta pienempi turbomoottori on aivan eri luonteinen, turbon tullessa kunnolla mukaan se sysää ihan huolella ja mutkanopeudet pystyy tasapainoisen ja hyvän alustan ansiosta pitämään SECiä korkeammalla, aivan sohjoista iskareistaan huolimatta.

SEC saa olla nyt 944:n vara-autona, sillä rehellisyyden nimissä ei ikinä tiedä mitä näiden kanssa tapahtuu. Tarkoituksena olisi ottaa loppusyksystä moottorille menevät bensan tulo- ja paluuputket irti ja teettää kumiletkut uusiksi, sitten on kaikki bensaletkut uusittu. Paljon muutakin voisi tehdä; kuten iskarit, uudet vanteet+renkaat, taka-akseliston kumeja, purkaa ja huoltaa tasonsäädön venttiili, viedä perä huollettavaksi (ilmeisesti siellä on väljää, mikä ilmenee klopsahduksina ajossa) Vaihteistokin vähän vuotaa jostain, pitäisi varmaan ottaa sekin irti ja viedä saman tien täysremonttiin. Mutta jos nyt jotain noista saisi tehtyä ensi kesään mennessä, niin hyvä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja E38 »

Oli vähän ajatuksena, että olisi voinut tuonne Högforssin ruukille ajella, mutta perjantain Stadin Cruising night veti sitten mehut. Hienolle kyllä näytti meininki kuvassa. :thumbup:

Kun puhuit että laitat seisomaan, niin sulla ei siis ole SEC tai 944 kumpikaan museorekisteröity? Ne varmaan kuntonsa puolesta sinne menisivät aika heittämällä. Itsellä tuon Caddyn ja Warren kanssa on helppoa ja hyvin halpaa kun ovat museossa. Museoautojen nykyään oleva 4 vuoden katsastusväli on myös aika mannaa.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Häksä kirjoitti:Muuten SECille ei ole tullut tehtyä mitään kuin ajettua vaan. Kesän paras ajokokemus oli ruukilta lähdettäessä, hiljaisia pikkuteitä pitkin Asikkalaan ja edelleen Keski-Suomeen. Ikkunat alhaalla, helteisen iltapäivän päätteeksi polveilevaa maalaismaisemaa pitkin – kyllä kelpasi.

Pikkutiet on usein päällysteeltään enemmän tai vähemmän huonokuntoisia, mutta tuolla ei tarvitse madalluksesta huolimatta pelätä huonojakaan paikkoja. Jousitus on tukeva, paksut kumit auttaa nielemään pienet epätasaisuudet ja lieneekö AMG-jousten ja iskareiden ansiota, mutta mielestäni se menee jopa sporttisesti. Maavaraakaan ei tarvitse pelätä. Syheröisemmällä osuudella kun laittaa pakkokolmosen, niin moottori on enemmän alueella eikä vaihda suotta isommalle. Kaasupolkimen kulmaa loiventamalla etenee sopivan ahnaasti kohti seuraavaa kurvia grand touring-tyyliin. SECin jarruista olen tykännyt alusta saakka, verrattuna esim. aikaisempaan 300E-24:ään, joissa oli hieman raskaskäyttöisemmät ja tehottomamman tuntuiset hidastimet.
Ai että kun alkaa (leppoisaa grand touring -henkistä) kaasujalkaa vipattaa kun lukee tällaista fiilistelyä! Itsellä sormet tiukasti ristissä ettei Norja sulje rajaa ennen ensi lauantaita, ja päästään suhailemaan vuonomaisemissa SL:llä.
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Kun puhuit että laitat seisomaan, niin sulla ei siis ole SEC tai 944 kumpikaan museorekisteröity? Ne varmaan kuntonsa puolesta sinne menisivät aika heittämällä.
Ei ole ainakaan vielä, molemmat on kuitenkin myös käyttöautoja. Mitään estettä ottaa nykyinen (OP harrasteajoneuvon laaja kasko) myös museoautoon, ei olisi. Kuitenkin olen kuullut että jotkut MA-tarkastajat pitävät sitä porsaanreikänä ja museoajoneuvohengen vastaisena, minkä kyllä ymmärrän. Tästä on paljon mielipiteitä, mutta toistaiseksi olen siis pitänyt ne normaalisti rekisteröityinä koska ajoa tulee.

Oon myös pyöritellyt mielessä että jos tulevaisuudessa möisi 944:n ja S8:n, hommaisi tilalle yhden ympärivuotisen uudemman käyttöharrasteen ja laittaisi SECin museoon. Nyt menee nimittäin aika paljon aikaa noiden kolmen huoltamisen, korjaamiseen, pesuun, vahaamiseen ym. ym. enkä tiedä onko se ihan mitä haluan :)

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Ai että kun alkaa (leppoisaa grand touring -henkistä) kaasujalkaa vipattaa kun lukee tällaista fiilistelyä! Itsellä sormet tiukasti ristissä ettei Norja sulje rajaa ennen ensi lauantaita, ja päästään suhailemaan vuonomaisemissa SL:llä.
Toivotaan parasta! Jos ei ole aikatauluja, niin ilman muuta Suomessakin kannattaa aina valita sivutie tai vanha maantie 8)

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja RH »

Häksä kirjoitti:

Oon myös pyöritellyt mielessä että jos tulevaisuudessa möisi 944:n ja S8:n, hommaisi tilalle yhden ympärivuotisen uudemman käyttöharrasteen ja laittaisi SECin museoon. Nyt menee nimittäin aika paljon aikaa noiden kolmen huoltamisen, korjaamiseen, pesuun, vahaamiseen ym. ym. enkä tiedä onko se ihan mitä haluan :)
Sähköistät käyttöharrasteen kertaluokkaa uudemmaksi, eikä tartte pelätä, että life is too short to drive boring cars... :wink: :D
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Juuei kiitos :D

ps. no nyt tunnistin nimimerkin miehen takaa

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja RH »

Häksä kirjoitti: ps. no nyt tunnistin nimimerkin miehen takaa
:thumbup: :thumbup:
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Bensan tulo- ja paluuletkut on nyt uusittu. Pohjassa on fiksusti liitokset putkille, jotka tulee moottorin takaa ylös. Ajatuksena oli ottaa putket irti ja teettää hydrauliikkaliikkeessä uudet letkut. Kävin liikkeessä putkien kanssa, eikä se ollutkaan niin suoraviivainen homma kuin mitä kuvittelin. Päädyin sitten tilaamaan uudet putket/letkut, sillä nekään ei olleet niin kalliita mitä kuvittelin. Yhteensä reilu parisataa Saksanmaalta tilattuna.

Mielenkiinnosta taas avasin tuon vanhan bensaletkun, ja yllättäen se olikin sisältä ihan priima. Käytetty letku on kaksikerroksista, jossa sisäosa on muovin tapaista materiaalia. Se ei ollut halkeillut, mutta päälliskumi sen sijaan oli hieman hapertunut. Aikaisemmin kesällä uusin 944:ään samat letkut, ja siinä ne oli kokokumisina myös sisältäpäin halkeilleet. Tulipahan tehtyä, kestää taas seuraavat 35 vuotta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Häksä kirjoitti:Bensan tulo- ja paluuletkut on nyt uusittu. Pohjassa on fiksusti liitokset putkille, jotka tulee moottorin takaa ylös. Ajatuksena oli ottaa putket irti ja teettää hydrauliikkaliikkeessä uudet letkut. Kävin liikkeessä putkien kanssa, eikä se ollutkaan niin suoraviivainen homma kuin mitä kuvittelin. Päädyin sitten tilaamaan uudet putket/letkut, sillä nekään ei olleet niin kalliita mitä kuvittelin. Yhteensä reilu parisataa Saksanmaalta tilattuna.

Mielenkiinnosta taas avasin tuon vanhan bensaletkun, ja yllättäen se olikin sisältä ihan priima. Käytetty letku on kaksikerroksista, jossa sisäosa on muovin tapaista materiaalia. Se ei ollut halkeillut, mutta päälliskumi sen sijaan oli hieman hapertunut. Aikaisemmin kesällä uusin 944:ään samat letkut, ja siinä ne oli kokokumisina myös sisältäpäin halkeilleet. Tulipahan tehtyä, kestää taas seuraavat 35 vuotta.
Tuliko letkut Mersulta vai jonkun muun firman kautta?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

MB orkkisletkut, ei noita varmasti muina saakaan.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Häksä kirjoitti:MB orkkisletkut, ei noita varmasti muina saakaan.
Ok, hyvä tietää kun omasta projektista pitää myös laittaa uusiksi kaikki Polttoaine letkut ja putket.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Täsmennetään vielä sen verran että orkkisletkut tuli carparts-pros.comin kautta. Porscheen uusin bensaletkuja alkuperäisiin liittimiin, se onnistui asioidessani Jyväskylässä eräässä tunnetussa hydrauliikkaliikkeessä. Vantaan toimipisteessä oltiin sitä mieltä ettei he saa tehdä autojen pa-liitoksia, ja noihin SECin putkiin se olisi ollut muutenkin hankalaa.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Sekki on ollut jo jonkin aikaa seisonnassa. Vaihdoin talvea vasten öljyt ja suodattimen, samaa ölppää kuin viimeksikin eli Liqui Moly MoS2 Leichtlauf 10W-40. Öljynsuodattimelle tein huvikseni ruumiinavauksen, paperipatruuna on helppo tarkistaa. Onneksi ei löytynyt mitään epäilyttäviä hippuja. Lisäksi pesin pyöränkaaret ja tukivarret, ja suojasin alustaa ja konehuonetta ACF-50 korroosionsuojalla. Nahkoille sivelin muhimaan Tallipojan Valjasrasvat. Kesän ajoiksi tuli ainoastaan 4547 km, sillä toinen mokoma tuli 944:n mittariin. Yhteensä olen ajanut SECillä 25 700 km keskikulutuksella 12,5 L/100 km.

Täytyy katsoa ensi keväänä, ajanko SECillä vai 944:llä ja kuinka paljon. Myös museorekisteröinti on ollut mielessä. Koronan myötä on ollut aika paljon vapaa-aikaa, ja autoja on tullut korjattua tänä vuonna ihan ennätysmäärä. Kaikkiin kolmeen käyttöautoon on tullut tehtyä remppaa, ja varsinkin Porschen saaminen parempaan kondikseen on syönyt aikaa ja rahaa. Siihen päälle vielä kaikkien pesut, vahaukset, imuroinnit ym. näppäily, vikojen ja korjaushjeiden selvittely netissä, niin tuntuu että koko ajan on jotain :D SECissä ei ole onneksi mitään akuuttia korjattavaa, mitä nyt vaihteisto on alkanut tihuttaa yhä enemmän öljyä jostain. Lisäksi renkaiden ja vanteidenkin vaihto ja iskareiden vaihto/huoltaminen on ollut mielessä jo pidemmän aikaa, kuten myös välyksen saaminen perästä (?) pois.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Viime päivityksen jälkeen on SECin mittariin tullut noin 8 tkm, öljyt vaihdettu kertaalleen, kuten myös jarrunesteet. Jäähdytysjärjestelmään pistin pesuliuoksen viime syksynä, huuhtelin ja täytin uudelleen, helppo homma laskea jäähdyttimen ja lohkon propuista nesteet pihalle. Ilmauskaan ei edellyttänyt mitään poppaskonsteja.

Katsastin auton tänä syksynä kun otin sen kuukaudeksi ajoon. Meni läpi rimaa hipoen, jarruissa maksimi ero edessä takana pyörä laahaa. Osansa teki se että ajoin suoraan pitkästä seisonnasta katsastukseen, mutta laahaava jarru oli jo tiedossa. Aikeissa onkin ottaa talven aikana jarrut auki ja vaihtaa vähintään tiivistesarjat ja letkut, mitkä hommasin jo vuosi sitten.

Vaihteisto vuotaa varmaan vähän sieltä sun täältä, tekisi mieli ottaa se irti ja kiikuttaa remppaan. Ketkäs näitä 722.3 -vaihteistoja kunnostaa, Nätkin Porissa ainakin? Sama tuon perämurikan suhteen, siellä on jotain väljää, vanhat Mersumiehet osaa varmaan sanoa mikä noista kuluu kun lonksahtaa pakille laitettaessa. Tuossa on kitkalukkoperä. Sitten on iskarien tasonsäätö, säätömekansimi kaipaisi purkua ja kasausta, Kent Bergsmalla oli ainakin jossain vaiheessa myynnissä juuri tähän ykkössarjan tasonsäätöön sopiva korjaussarja. Paljon siis aikeita, eiköhän tässä talven aikana saa jotain aikaiseksi. Mutta olisi kiva kuulla kokemuksia vaihteistorempoista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja JPM »

Hieno auto! Olen Coupen laatikon korjauttanut Nätkinillä ja hyvä siitä tuli, oli kiva paikka asioida muutenkin.
Mikäli perä on perinteinen esijännitetty kitkalukko niin välyksen voi aiheuttaa kuluneet kitkalevyt. Pitääkö lukko?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Kiitos kommenteista :) Kyllä lukko pitää ihan hyvin, mitä nyt oon jossain soralla kokeillut. Tuntuu et siellä on vaan joku välys kun vaihtaa D–R, mutta toki se voi olla muuallakin.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Dallas »

Moi

Minä olen korjauttanut 560 SEC laatikon Nätkinillä muistaakseni 2018. Vein sen sinne öljyvuotojen takia, mutta bonuksena sain korjattua juuri tuon D-->R loksahduksen jonka mainitsit. Kitkalevyt olivat lopussa ja autolla oli tuossa vaiheessa ajettu alle 160'000Km.
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Dallas »

P.S. voi olla että autoa oli pidetty sikäli huonosti ennen minua, että laatikkoöljyt olivat tosi vähissä kun ostin sen 2013. Ihan omistukseni alkuvaiheessa laatikko ei edes vaihtanut kakkoselta isommalle muuta kuin isoilla kierroksilla jos sittenkään. Muistaakseni lisäsin öljyä tuolloin ja ongelma korjaantui sillä...
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

On kyllä häksällä hienoa kalustoa kun allekirjoitusta katselee! Ja kuvia ja tarinointia ylläpidosta kun katselee niin laitteiden kunto meinaa nostaa semmosta pientä kateutta… Hienoja vehkeitä! :thumbup:
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Karel kirjoitti: Ma 20.07.2020 20:42
Amen! Viime vuodenvaihteessa oli melkoinen savotta operoida jokin Defa-häly-sätös pois yhdestä 260 SE:stä. Välillä käynnistyi ja välillä ei... koko auto täys kaiken maailman ylimääräisiä piuhoja, rosvoliittimiä, alkuperäiseen kaapelisarjaan tehty rukkauksia, tinauksia jne. Kamalaa!

Ihme, että moista paskaa on onnistuttu kalliilla aikoinaan myymään, ja samalla pilattu hyviä autoja. Ihan tehdasasenteisia hälyjäkin ON ollut saatavilla.
Off topikkia, sorry, mutta minkälaisia "hälyjä" tämän ikäisiin autoihin on saanut uuden auton varusteoptiona? Meilläkin muistaakseni 202-koriseen laitettiin joku Defa sen takia että saatiin ovien lukkoihin kaukosäätö. Joku ajonestoviritelmä siinäkin, ei muistaakseni mitään hälyä. Vaati merkkiliikkeeltä pari yritystä saada toimimaan mutta pelasi sitten sen lyhyen aikaa mitä autoa pidettiin. Helppo uskoa että myöhemmin ongelmallinen.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja karra »

DBFI kirjoitti: Su 19.11.2023 10:18
Karel kirjoitti: Ma 20.07.2020 20:42
Amen! Viime vuodenvaihteessa oli melkoinen savotta operoida jokin Defa-häly-sätös pois yhdestä 260 SE:stä. Välillä käynnistyi ja välillä ei... koko auto täys kaiken maailman ylimääräisiä piuhoja, rosvoliittimiä, alkuperäiseen kaapelisarjaan tehty rukkauksia, tinauksia jne. Kamalaa!

Ihme, että moista paskaa on onnistuttu kalliilla aikoinaan myymään, ja samalla pilattu hyviä autoja. Ihan tehdasasenteisia hälyjäkin ON ollut saatavilla.
Off topikkia, sorry, mutta minkälaisia "hälyjä" tämän ikäisiin autoihin on saanut uuden auton varusteoptiona? Meilläkin muistaakseni 202-koriseen laitettiin joku Defa sen takia että saatiin ovien lukkoihin kaukosäätö. Joku ajonestoviritelmä siinäkin, ei muistaakseni mitään hälyä. Vaati merkkiliikkeeltä pari yritystä saada toimimaan mutta pelasi sitten sen lyhyen aikaa mitä autoa pidettiin. Helppo uskoa että myöhemmin ongelmallinen.
Kyllä, eihän se häly mytta että sai langattoman kaukosäädön keskuslukkoon. Omassa 1984 280SE:ssä oli tehdashäly mutta se huuteli omia aikojaan niin oli kytketty mikrokytkimet irti. Asensin siihen Viipurista ostetun hälyn jossa langaton kauko-ohjain lukoille. En asentanut ajonestoa siihen. Mukavuus, koska käyttis.

Nykyään on 1987 SECissä sekä 1993 Cabriossa tehdashälyt, ja ne toimii.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Minä olen korjauttanut 560 SEC laatikon Nätkinillä muistaakseni 2018. Vein sen sinne öljyvuotojen takia, mutta bonuksena sain korjattua juuri tuon D-->R loksahduksen jonka mainitsit. Kitkalevyt olivat lopussa ja autolla oli tuossa vaiheessa ajettu alle 160'000Km.
Katselinkin tuossa yksi päivä sun jutut läpi vaihteistoa koskien, niistä on vielä hyötyä jos/kun alan vaihteistoa irrottamaan :thumbup: Muistan kun kokeilin sun autoa silloin kerran, niin kyllä se vaihtoi nätimmin kuin omani, jolla on nyt lähes 300 tkm mittarissa. Voisi kiikuttaa lootan Nätkinille, hän varmasti tietää mitä tekee. Jos sen jälkeen vielä loksuu, niin ottaa perän tarkastelun alle.
On kyllä häksällä hienoa kalustoa kun allekirjoitusta katselee!
Nää työllistää aika tehokkasti. Nyt syksyllä huolsin viimeistä hankintaa eli S8:ia, noin 1,5 kuukautta meni vapaapäivät kivasti tallilla :) Ikääntyvät luksusautot on paheeni... Viime talvena 944 oli nosturilla, nyt olisi vuoro laitella SEC:iä. Jos instagrammia käyttää, niin mun autotilin löytää sieltä @hptalli

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Tuli otettua jarrut ja iskarit irti. Tässä on siis jo todennäköisesti auton alkutaipaleella laitettu AMG-alustasarja eli jouset+iskarit. Edessä Bilsteinin valmistamat ja takana Sachsin nestesylinterit, AMG-osanumeroilla. Takana on tasonsäätö, jonne olen jo aikaisemmin vaihtanut nesteet sekä painevaraajat. Silti takapään jousitus on tuntunut olevan jotenkin vähän paria etupään kanssa, takarengas löytää jysähtäen sellaiset töyssyt joista eturengas ei ole ollut moksiskaan. Lisäksi peräpää on laskenut reilun sentin verran auton ollessa sammuksissa, joten säätöventtiilissä on lienee jokin sisäinen vuoto, ja tuskin nestesylinterit on erää parhaassa terässä lähes 300 tkm jälkeen.

Koska nuo vanhat AMG-kamat on nykyään arvossaan, niin halusin säilyttää ne mahdollisimman alkuperäisinä. Siispä etuiskarit toimitin Rally Systemsille Kellokoskelle, jossa huoltavat sinne uudet sisuskalut ja varret. Tasonsäätöiskareita ei enää saa, mutta Saksasta löytyi RSC-Autotechnik joka tekee noille huoltoja, joten ne lähtee pian sinne. Samalla vaihtuu alapään pallonivelet uusiin ja työllä on kolmen vuoden takuu. Sillä välin otan säätöventtiilin auki ja vaihdan siine tiivisteasarjan, kuten myös hydraulipumppuun. Tästä juttua sitten myöhemmin.

Jarrusatulat soodapuhalsin kotikonstein, mutta ei niistä mitään nättejä tullut. Siksi mietin että jos ne veisi puhallettaviksi ja pulverimaalattaviksi. Kai normaali pulverimaalaus kestää satuloissa? Vaikutti siltä että alun perin noi on maalattu mustiksi. Jarrut on tässä Girlingin tuotteet.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
JyrkiA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 16.05.2022 22:55

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja JyrkiA »

Tuolla aiemmmin oli maininta umpioiden kiillottamisesta. Voisiko sen saman jutun saada myös tänne luettavaksi?

T.
Jyrki
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Jos olet MB-klubin jäsen, niin lehti 2/20 löytyy digiarkistosta klubin nettisivujen kautta. Mutta tuskinpa ketään haittaa jos laitan sen tähän.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
JyrkiA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 16.05.2022 22:55

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja JyrkiA »

Kiitos.
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Otin jouset irti ja hämmästyin kun edessä oli jousen yläpään kumit eri paria. Vasemmalla paksumpi 126 321 0984 (muut merkinnät "5" ja "4035", oikealla 126 321 0884 ("nr.10" ja "4034"). Vai onko tämä ihan yleistä, tyyliin kompensoidaanko sillä vasemmalla istuvaa kuskia?

Katsoin että kumit etukumit on satasen kappale, taakse reilut kuusi kymppiä. Taidan laittaa samat takaisin, sillä ne vaikutti kaikin puolin hyväkuntoisilta, mutta tuo paksuusero edessä ihmetytti.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kyllä kulmapainoja haetaan kohdalleen eri paksuisilla aluskumeilla, itsellänikin on toisen merkkisessä harrasteautossa noin.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Vastaa Viestiin