20.11.-29.11. shop.mersuforum.net:ssä kaikki -15 %!

Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Joo, saisivat jättää asentamatta.. Viime keväänä kun purin SECin kojelaudan pois, en tosin huomannut mitään epä-asiallisia asennuksia. Muutama hälyn johto ja joku ohjainpurkki siellä oli. Porschessa oli asennukset tehty joten kuten. Kai se lopulta riippuu vain asentajan viitseliäisyydestä ja ammattiylpeydestä miten niitä laittelee :)
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

On tullut osallistuttua vähän huonosti klubin tapahtumiin, mutta nyt pääsin Högforsin ruukille, mukava tunnelma ja runsaasti erilaisia autoja :thumbup:

Muuten SECille ei ole tullut tehtyä mitään kuin ajettua vaan. Kesän paras ajokokemus oli ruukilta lähdettäessä, hiljaisia pikkuteitä pitkin Asikkalaan ja edelleen Keski-Suomeen. Ikkunat alhaalla, helteisen iltapäivän päätteeksi polveilevaa maalaismaisemaa pitkin – kyllä kelpasi.

Pikkutiet on usein päällysteeltään enemmän tai vähemmän huonokuntoisia, mutta tuolla ei tarvitse madalluksesta huolimatta pelätä huonojakaan paikkoja. Jousitus on tukeva, paksut kumit auttaa nielemään pienet epätasaisuudet ja lieneekö AMG-jousten ja iskareiden ansiota, mutta mielestäni se menee jopa sporttisesti. Maavaraakaan ei tarvitse pelätä. Syheröisemmällä osuudella kun laittaa pakkokolmosen, niin moottori on enemmän alueella eikä vaihda suotta isommalle. Kaasupolkimen kulmaa loiventamalla etenee sopivan ahnaasti kohti seuraavaa kurvia grand touring-tyyliin. SECin jarruista olen tykännyt alusta saakka, verrattuna esim. aikaisempaan 300E-24:ään, joissa oli hieman raskaskäyttöisemmät ja tehottomamman tuntuiset hidastimet.

Suunnittelin että SEC saa nyt seistä loppukesän, otin 944:n ajoon. Puolta pienempi turbomoottori on aivan eri luonteinen, turbon tullessa kunnolla mukaan se sysää ihan huolella ja mutkanopeudet pystyy tasapainoisen ja hyvän alustan ansiosta pitämään SECiä korkeammalla, aivan sohjoista iskareistaan huolimatta.

SEC saa olla nyt 944:n vara-autona, sillä rehellisyyden nimissä ei ikinä tiedä mitä näiden kanssa tapahtuu. Tarkoituksena olisi ottaa loppusyksystä moottorille menevät bensan tulo- ja paluuputket irti ja teettää kumiletkut uusiksi, sitten on kaikki bensaletkut uusittu. Paljon muutakin voisi tehdä; kuten iskarit, uudet vanteet+renkaat, taka-akseliston kumeja, purkaa ja huoltaa tasonsäädön venttiili, viedä perä huollettavaksi (ilmeisesti siellä on väljää, mikä ilmenee klopsahduksina ajossa) Vaihteistokin vähän vuotaa jostain, pitäisi varmaan ottaa sekin irti ja viedä saman tien täysremonttiin. Mutta jos nyt jotain noista saisi tehtyä ensi kesään mennessä, niin hyvä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja E38 »

Oli vähän ajatuksena, että olisi voinut tuonne Högforssin ruukille ajella, mutta perjantain Stadin Cruising night veti sitten mehut. Hienolle kyllä näytti meininki kuvassa. :thumbup:

Kun puhuit että laitat seisomaan, niin sulla ei siis ole SEC tai 944 kumpikaan museorekisteröity? Ne varmaan kuntonsa puolesta sinne menisivät aika heittämällä. Itsellä tuon Caddyn ja Warren kanssa on helppoa ja hyvin halpaa kun ovat museossa. Museoautojen nykyään oleva 4 vuoden katsastusväli on myös aika mannaa.
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Häksä kirjoitti:Muuten SECille ei ole tullut tehtyä mitään kuin ajettua vaan. Kesän paras ajokokemus oli ruukilta lähdettäessä, hiljaisia pikkuteitä pitkin Asikkalaan ja edelleen Keski-Suomeen. Ikkunat alhaalla, helteisen iltapäivän päätteeksi polveilevaa maalaismaisemaa pitkin – kyllä kelpasi.

Pikkutiet on usein päällysteeltään enemmän tai vähemmän huonokuntoisia, mutta tuolla ei tarvitse madalluksesta huolimatta pelätä huonojakaan paikkoja. Jousitus on tukeva, paksut kumit auttaa nielemään pienet epätasaisuudet ja lieneekö AMG-jousten ja iskareiden ansiota, mutta mielestäni se menee jopa sporttisesti. Maavaraakaan ei tarvitse pelätä. Syheröisemmällä osuudella kun laittaa pakkokolmosen, niin moottori on enemmän alueella eikä vaihda suotta isommalle. Kaasupolkimen kulmaa loiventamalla etenee sopivan ahnaasti kohti seuraavaa kurvia grand touring-tyyliin. SECin jarruista olen tykännyt alusta saakka, verrattuna esim. aikaisempaan 300E-24:ään, joissa oli hieman raskaskäyttöisemmät ja tehottomamman tuntuiset hidastimet.
Ai että kun alkaa (leppoisaa grand touring -henkistä) kaasujalkaa vipattaa kun lukee tällaista fiilistelyä! Itsellä sormet tiukasti ristissä ettei Norja sulje rajaa ennen ensi lauantaita, ja päästään suhailemaan vuonomaisemissa SL:llä.
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Kun puhuit että laitat seisomaan, niin sulla ei siis ole SEC tai 944 kumpikaan museorekisteröity? Ne varmaan kuntonsa puolesta sinne menisivät aika heittämällä.
Ei ole ainakaan vielä, molemmat on kuitenkin myös käyttöautoja. Mitään estettä ottaa nykyinen (OP harrasteajoneuvon laaja kasko) myös museoautoon, ei olisi. Kuitenkin olen kuullut että jotkut MA-tarkastajat pitävät sitä porsaanreikänä ja museoajoneuvohengen vastaisena, minkä kyllä ymmärrän. Tästä on paljon mielipiteitä, mutta toistaiseksi olen siis pitänyt ne normaalisti rekisteröityinä koska ajoa tulee.

Oon myös pyöritellyt mielessä että jos tulevaisuudessa möisi 944:n ja S8:n, hommaisi tilalle yhden ympärivuotisen uudemman käyttöharrasteen ja laittaisi SECin museoon. Nyt menee nimittäin aika paljon aikaa noiden kolmen huoltamisen, korjaamiseen, pesuun, vahaamiseen ym. ym. enkä tiedä onko se ihan mitä haluan :)
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Ai että kun alkaa (leppoisaa grand touring -henkistä) kaasujalkaa vipattaa kun lukee tällaista fiilistelyä! Itsellä sormet tiukasti ristissä ettei Norja sulje rajaa ennen ensi lauantaita, ja päästään suhailemaan vuonomaisemissa SL:llä.
Toivotaan parasta! Jos ei ole aikatauluja, niin ilman muuta Suomessakin kannattaa aina valita sivutie tai vanha maantie 8)
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3831
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja RH »

Häksä kirjoitti:

Oon myös pyöritellyt mielessä että jos tulevaisuudessa möisi 944:n ja S8:n, hommaisi tilalle yhden ympärivuotisen uudemman käyttöharrasteen ja laittaisi SECin museoon. Nyt menee nimittäin aika paljon aikaa noiden kolmen huoltamisen, korjaamiseen, pesuun, vahaamiseen ym. ym. enkä tiedä onko se ihan mitä haluan :)
Sähköistät käyttöharrasteen kertaluokkaa uudemmaksi, eikä tartte pelätä, että life is too short to drive boring cars... :wink: :D
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Juuei kiitos :D

ps. no nyt tunnistin nimimerkin miehen takaa
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3831
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja RH »

Häksä kirjoitti: ps. no nyt tunnistin nimimerkin miehen takaa
:thumbup: :thumbup:
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Bensan tulo- ja paluuletkut on nyt uusittu. Pohjassa on fiksusti liitokset putkille, jotka tulee moottorin takaa ylös. Ajatuksena oli ottaa putket irti ja teettää hydrauliikkaliikkeessä uudet letkut. Kävin liikkeessä putkien kanssa, eikä se ollutkaan niin suoraviivainen homma kuin mitä kuvittelin. Päädyin sitten tilaamaan uudet putket/letkut, sillä nekään ei olleet niin kalliita mitä kuvittelin. Yhteensä reilu parisataa Saksanmaalta tilattuna.

Mielenkiinnosta taas avasin tuon vanhan bensaletkun, ja yllättäen se olikin sisältä ihan priima. Käytetty letku on kaksikerroksista, jossa sisäosa on muovin tapaista materiaalia. Se ei ollut halkeillut, mutta päälliskumi sen sijaan oli hieman hapertunut. Aikaisemmin kesällä uusin 944:ään samat letkut, ja siinä ne oli kokokumisina myös sisältäpäin halkeilleet. Tulipahan tehtyä, kestää taas seuraavat 35 vuotta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1094
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Häksä kirjoitti:Bensan tulo- ja paluuletkut on nyt uusittu. Pohjassa on fiksusti liitokset putkille, jotka tulee moottorin takaa ylös. Ajatuksena oli ottaa putket irti ja teettää hydrauliikkaliikkeessä uudet letkut. Kävin liikkeessä putkien kanssa, eikä se ollutkaan niin suoraviivainen homma kuin mitä kuvittelin. Päädyin sitten tilaamaan uudet putket/letkut, sillä nekään ei olleet niin kalliita mitä kuvittelin. Yhteensä reilu parisataa Saksanmaalta tilattuna.

Mielenkiinnosta taas avasin tuon vanhan bensaletkun, ja yllättäen se olikin sisältä ihan priima. Käytetty letku on kaksikerroksista, jossa sisäosa on muovin tapaista materiaalia. Se ei ollut halkeillut, mutta päälliskumi sen sijaan oli hieman hapertunut. Aikaisemmin kesällä uusin 944:ään samat letkut, ja siinä ne oli kokokumisina myös sisältäpäin halkeilleet. Tulipahan tehtyä, kestää taas seuraavat 35 vuotta.
Tuliko letkut Mersulta vai jonkun muun firman kautta?
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

MB orkkisletkut, ei noita varmasti muina saakaan.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1094
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Häksä kirjoitti:MB orkkisletkut, ei noita varmasti muina saakaan.
Ok, hyvä tietää kun omasta projektista pitää myös laittaa uusiksi kaikki Polttoaine letkut ja putket.
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Täsmennetään vielä sen verran että orkkisletkut tuli carparts-pros.comin kautta. Porscheen uusin bensaletkuja alkuperäisiin liittimiin, se onnistui asioidessani Jyväskylässä eräässä tunnetussa hydrauliikkaliikkeessä. Vantaan toimipisteessä oltiin sitä mieltä ettei he saa tehdä autojen pa-liitoksia, ja noihin SECin putkiin se olisi ollut muutenkin hankalaa.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Sekki on ollut jo jonkin aikaa seisonnassa. Vaihdoin talvea vasten öljyt ja suodattimen, samaa ölppää kuin viimeksikin eli Liqui Moly MoS2 Leichtlauf 10W-40. Öljynsuodattimelle tein huvikseni ruumiinavauksen, paperipatruuna on helppo tarkistaa. Onneksi ei löytynyt mitään epäilyttäviä hippuja. Lisäksi pesin pyöränkaaret ja tukivarret, ja suojasin alustaa ja konehuonetta ACF-50 korroosionsuojalla. Nahkoille sivelin muhimaan Tallipojan Valjasrasvat. Kesän ajoiksi tuli ainoastaan 4547 km, sillä toinen mokoma tuli 944:n mittariin. Yhteensä olen ajanut SECillä 25 700 km keskikulutuksella 12,5 L/100 km.

Täytyy katsoa ensi keväänä, ajanko SECillä vai 944:llä ja kuinka paljon. Myös museorekisteröinti on ollut mielessä. Koronan myötä on ollut aika paljon vapaa-aikaa, ja autoja on tullut korjattua tänä vuonna ihan ennätysmäärä. Kaikkiin kolmeen käyttöautoon on tullut tehtyä remppaa, ja varsinkin Porschen saaminen parempaan kondikseen on syönyt aikaa ja rahaa. Siihen päälle vielä kaikkien pesut, vahaukset, imuroinnit ym. näppäily, vikojen ja korjaushjeiden selvittely netissä, niin tuntuu että koko ajan on jotain :D SECissä ei ole onneksi mitään akuuttia korjattavaa, mitä nyt vaihteisto on alkanut tihuttaa yhä enemmän öljyä jostain. Lisäksi renkaiden ja vanteidenkin vaihto ja iskareiden vaihto/huoltaminen on ollut mielessä jo pidemmän aikaa, kuten myös välyksen saaminen perästä (?) pois.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Vastaa Viestiin