560SEL - Käyttöauton tarina

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

560SEL - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Tämä kertomus alkaa jo kolmen-neljän vuoden takaa;
autokuume vaivasi melkoisesti ja noiden vuosien aikana ehti tulla ties minkälaista vaihtoehtoa esiin: Ensimmäiseksi A124, sitten W124 V8 (400E), W123 OM615-6, W123 230E/CE ja sitten viimeisimpänä /8 diesel ja 560SEC/SEL. Myös faceliftin Väyrynen E430 4Matic sedanina kävi useaan otteeseen mielessä.

Osasyynä tämän auton hankkimisen pitkittymiseen oli parikin syytä, ensimmäinenä ongelmana oli löytää juuri sellainen yksilö mikä kelpaisi, ei kompromisseja. Auton tuli olla automaatti, täysin alkuperäinen (eli ei kv/tv) ja ehdottomasti mahdollisimman vähäruosteinen. Etenkin pystylampun kohdalla tuli ongelmaksi se että auton piti olla juuri nimenomaan vuosimalliltaan '68-'70 koska avuttomat sivupeilit sekä mustat kilvet. Olen lukenut että myös '71 mallisiin saisi nuo 5-lukuiset kilvet mutta halusin pelata varman päälle ja rajata entisestään vaihtoehtoja. Vasta pystylampun kohdalla homma alkoi käydä vakavemmaksi kun Mobileen ilmestyi 1968 vuoden 220D pystylamppu ja auto näytti todella hyvältä jolloinka päätin ottaa yhteyttä välittäjään jota moni on suositellut täällä ja luotto oli kova. Firman nimeä/nimiä en kumminkaan viitsi mainita.
Välittäjä kertoi tiedustelleensa autosta ja oli kuulema aikoinaan diisselöity - iski jonkinasteinen masennus ja into laantui.
Kului tovi ennenkuin löysin netistä mitään oikeasti varteenotettavaa ehdokasta. C/V126:een mielenkiinto sen kuin kasvoi kun tajusin kuinka vaikeaa oli löytää mieleistä pystylamppua etenkin kun kriteerit ovat tosi kovat ja W126:sta löytyi vielä suht reilusti markkinoilta vaikka kriteerit olivat tässäkin aika tiukat; viimeistä sarjaa eli 89-91, ehdottomasti joko 560SEL tai SEC, nahkasisusta ja kaikki kivat härpäkkeet ynnä muuta.
Sitten yksi kaunis kesäpäivä tänä vuonna löytyi tosi hieno antrasiitin värinen 560SEC johon oli liikkeen mukaan viimeisen viiden vuoden aikana satsattu yli 30.000€, uudet maalipinnat ja kaikki. Auton hintakin oli erittäin kohtuullinen jolloinka innostus sekä hermostuneisuus iski pahasti päähän. Ilmoitin samalle välittäjälle että tarkistakaa tämä, sillä jos se on niinkuin pitää niin ostan sen heti. Välittäjä sanoi ryhtyvänsä asap toimiin. Kului viikkoja eikä mitään kuulunut. Soitin useaan otteeseen hermoraunion partaalla että joko on jotain tapahtunut niin vastaus oli aina On vaikeaa löytää tuon ikäiselle autolle tarkastajaa, lopulta koko kesä sekä kesäloma kului eikä mitään koskaan tapahtunut. Myös yhteydenpito lakkasi välittäjän osalta kokonaan, tuntuu kuin mies olisi maannielemä; puheluihin, tekstiviesteihin ja sähköpostiin ei mitään vastausta. Myös autokin ehdittiin myydä sinä aikana. Jos olisi edes ilmoittanut että tehtävä on hänelle/heille liian vaikea tai että edes muut asiakkaat ovat tärkeämpiä niin olisin ollut suht sujut asian kanssa mutta ei, en tule unohtamaan tai antamaan tälläistä hylkäystä ikinä anteeksi enkä aio olla kyseisen henkilön/firman kanssa missään tekemisissä.

Noh vitut siitä, uutta matoa koukkuun vaikka usko alkoi jo horjua. Tämän ensimmäisen välittäjän jälkeen ehti pyörähtää yksi välimallin välittäjä joka tuntui aika hampaattomalta sekin joten unohdin koko asian aika nopeasti - en aikonut tuhlata toiset 3 kuukautta siihen että jotain konkreettista tapahtuisi.
Tällävälin kaksi erittäin kiinnostavaa SEL-mallia oli ollut myynnissä ja hinnat oli kohtuulliset, toista myi yksityinen kun toista taas autoliike. Tämän kolmas välittäjä sai asiat heti liikkeelle ja kävi ilmi että yksityisen myymä 560SEL oli ollut viimeiset 15 vuotta Romaniassa sekä oli muutenkin hiukan epäilyttävän näköinen (auto siis). Autoliikkeen myymä Kölnissä sijaitsevä yksilö oli asiakkaan lukuun myytävä ja luulin pitkään että nämä kaksi autoa on samat koska autot eivät ulkonäöllisesti poikenneet toisistaan ollenkaan; kilometrejä melkein samat, sama vuosimalli ja sama kone. Autot ainoastaan erotti toisistaan se että 'Romanian autossa' oli sähkörullaverho, muuten täysin identtiset.

Pikakelattuna; Kölnin 560SEL tarkastettiin, maksoin auton sekä välityspalkkiot ja auto oli haettavissa Hangon satamasta 24.11 ja nyt on auto melkein jokapäiväisessä ajossa.
Karpoa lainaten; "Voiko tämä olla totta?" auto on vihdoinkin hankittu.

Lisävarustelistaus;
199 BLAUSCHWARTZ
224 INDIV.REAR SEAT AND HEAD RESTRAINTS, ELEC.ADJUSTAB
228 AUXILIARY HEATER
261A LEATHER BLACK
326 ARMREST, FRONT FOR HANDSET
442 AIRBAG IN STEERING WHEEL
471 ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
581 AUTOMATIC AIR CONDITIONER
620 AIR POLLUTION CONTROL
682 FIRE EXTINGUISHER
810 SOUND SYSTEM
872 ELECTRIC SEAT HEATER FOR REAR SEAT BENCH, LEFT AND RIGHT
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS

Mainittakoon että näiden varusteiden lisäksi autosta löytyy (käsittääkseni vakiona)
- tasonsäätö
- lätäkkövalot
- lukuvalot takana
- valaistut meikkipeilit edessä
- kattoluukku
- sähkösäädettävä ratti
- kaksiääninen töötti
- vakionopeussäädin
- ulkolämpömittari
- pähkinäpuuverhoilu

Radio hiukan ärsyttää kun en pääse testaamaan sound systemin toimivuutta koska en saanut mitään koodia mukaan. Mistähän tuommoisen saisi?
Auto on itselle siitä erikoinen että tässä on erilliset sähköpenkit takana joita en ole koskaan ennen nähnyt kuvissa tai varsinkaan livenä, tuovat semmoista eksrtaluksusta normaalin sohvapenkin sijaan.

Auton ensimmäinen omistaja oli mööpelifirma nimeltä Möbel Unger, Wikipediastakin löytyi jotain tietoa tuosta. kaikki seuraavat omistajat ovat olleet yksityisiä.

Tässä myös pari hätäistä kuvaakin, oli pakko napsia pari kuvaa kun paistoi aurinko.

Autoa hakiessani Hangosta huomasin että vahapinta on kohtuullisen hyvä laseissa sekä pelleissä, en tiedä onko välitysfirma vahannut vai onko tuo jo Saksan puolelta mutta eipähän heti tarvitse olla vahaamassa uusiksi. Auto on hiukan likainen tällä hetkellä koska ei näillä kurakeleillä ole hirveemmin järkeä pestä autoa. Ajatuksena oli hankkia keraaminen vaha seuraavaksi pintaan.

Kuva


Kuva

Auton mukana tuli todella hyväkuntoiset W126:n kaivonkannet mukaan joissa oli Firehawk 700 kesärenkaat päällä. Hyvä kuntoiset näytti olevan vaan täristi niin maan perkeleesti etenkin kovemmissa nopeuksissa, 80km/h pahin tärinä.
Talvirengaspakko lähestyi uhkaavasti ja nastarenkaat oli saatava alle, Hakkapeliitta 8 olisi kiinnostanut eniten mutta W126:n koossa niitä ei valmisteta enää :eh: 205/65/15 koossa kylläkin, rengasliike tosin sanoi ettei kapeampia renkaita voi laittaa koska kantavuus ei riitä, täh? Ei kai se kantavuus nyt noin pienestä voi olla kiinni..
Noh en jaksanut enempää alkaa väittelemään vaan tilalle tuli sitten Michelin X-Ice North 3:t alkuperäisellä koolla eli 215/65/15. Talvivanteina toimii isäni vanhan 300SE:n kaivonkannet joiden varaosanumero on sama kuin tämän auton alkuperäiset vanteet joka on muistaakseni 1264003002, eli mahtuu pyörimään :) Samalla tärinä lakkasi kokonaan, varmaan johtui pelkästään tasapainotuksesta.



Kuva


Kuva

Lisää kuvia tulee myöhemmin sisustasta, auto on tosi siisti sisältä :)

Autossa toimii kaikki varusteet sähköpenkkejä, vakkaria yms myöten. Ainoastaan ilmastointi ei toimi sekä webastostakin pimahti näyttö kun kokeilin testata toimivuutta (välittäjä oli kertonut sen toimivan :think: )
Myös auton tyhjäkäynti aaltoilee. Vaihde päällä kierrokset ~700rpm ja vapaalla/P-vaihteella 1000-1500rpm, mistähän se voi johtua? Bensamittarin varoitusvalon toimivuudesta ei ole ainakaan vielä mitään tietoa koska en ole ajanut vielä niin tyhjäksi eikä bensamittari muutenkaan ole kauhean tarkka, heiluu miten sattuu. Korjaantuu varmaan anturin vaihdolla.

Samalla viikolla kun hain auton Hangosta niin jo seuraavana päivänä menin Espoon pakoputkihuoltoon (PK-seudun foorumimiitissä käyneet taitavat tietää paikan, La Luna -kahvilaa vastapäätä) jossa vaimentimien edestä olevat putkenpätkät vaihdettiin kun olivat rikki. Rikkinäisellä putkella meteli kuullosti sisällä hyvinkin paljon Juha_M117:n SEC:in putkistolta tai ainakin mitä Youtubesta olen kuunnellut :D Hommaan meni noin parisen tuntia ja hintaa olikos se nyt 100-200€ eli hyvin kohtuullinen hinta. Samalla kun röörisetä näytti mistä kohti olevat putkea uusineet niin tarkastelin auton pohjan - todella hyvältä näytti :)
Samalla viikolla myös kävin viemässä autoveroilmoituksen Tullin toimistoon Pasilaan, eivätpä tietenkään tulleet katsomaan :D Nostavat todennäköisesti persettä vasta sitten jos vaadin matalaa verotusta. Auto kävi myös viime viikolla ruostesuojattavana, töhnäksi tuli Tectyliä (eli sitä paskinta), 250€ maksava ruostesuojaus oli toisaalta niin halpa hinta että oikeastaan ihan sama. Ruostesuojaan auton uudestaan jokatapauksessa kahden vuoden sisällä Tuff-Kote Dinolilla. Autoon myös tehtiin ilmastointijärjestelmän huuhtelu.
Seuraavana olisi maahantuontikatsastus edessä, koskas tämä pitikään tehdä viimeistään? Siirtokilvet olivat voimassa muistaakseni 24.2.2016 asti.

Autoon tulen seuraavaksi vaihtamaan kaikki öljyt, nesteet ja filtterit mihin käsiksi pääsen, myös tuossa yhdessä kuvassa näkyvä ekstra-antennipätkän tulen irroittamaan, katsotaan minkälainen jälki jää ja miten sen saisi piiloon.

En muista mitä muuta piti tähän kirjoittaa, myös kappalejako ja kirotusvirheet jäi tarkistamatta mutta ihan sama, toivottavasti saitte selvää mitä tässä viestissä kerrotaan :D
Viimeksi muokannut Hage, Su 12.03.2017 16:43. Yhteensä muokattu 19 kertaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Alku

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Onnea uuden hankinnan johdosta :thumbup:
Lisäkuvia ja -tarinoita odotellessa.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Alku

Viesti Kirjoittaja pazo »

Mukavaa luettavaa. Kiitos jakamisesta!
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Alku

Viesti Kirjoittaja RH »

Hage kirjoitti: Noh vitut siitä, uutta matoa koukkuun vaikka usko alkoi jo horjua.
:lol: :clap:
Tulipa mieleeni varusmiesaikainen viisaus vuosikymmenten takaa: "Suomalainen sotilas ei koskaan peräänny, vaan tekee täyskäännöksen ja etenee uudelleen."
Noh, täyskäännöstä et tietty tehnyt, mutta muutoin tuossa meiningissä ja asenteessa on paljon samaa. Hyvä tarina(n alku...) 8)
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Alku

Viesti Kirjoittaja simoks »

Voe perse, meikän unelma-auto. 199 värillä 560SEL :) Löytyy jo 300:nen mutta pitäshän isossa autossa olla iso moottori... :idea:

Lisää kuvia vaatis?
W210 E320cdi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Alku

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Paljon onnea! Nyt on hieno kyyti alla, erillisistuimet takana ovat kyllä luxusta parhaimmillaan. Onko niissä lämmitys? Tuo on ilmeisesti 279 hv versio, kun on katti. Kyllä silläkin ehtii :-).
Mexico 2000:n koodia voisi kysyä Veholta, kun radio on ollut autossa uudesta saakka. Sound-system on harvinainen, etuovien ritilöitä ei varmaan enää saa joten käsittele varoen. Mikä on ruostetilanne, oletko tsekannut jo takalasin alusen?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Alku

Viesti Kirjoittaja Hage »

Timo L. kirjoitti:Paljon onnea! Nyt on hieno kyyti alla, erillisistuimet takana ovat kyllä luxusta parhaimmillaan. Onko niissä lämmitys? Tuo on ilmeisesti 279 hv versio, kun on katti. Kyllä silläkin ehtii :-).
Mexico 2000:n koodia voisi kysyä Veholta, kun radio on ollut autossa uudesta saakka. Sound-system on harvinainen, etuovien ritilöitä ei varmaan enää saa joten käsittele varoen. Mikä on ruostetilanne, oletko tsekannut jo takalasin alusen?
872 varustekoodi löytyy, eli on myös takana lämmitykset :)
Joo 205kW versio on tämä, eikä ei minulla oo kiire mihkään, hyvä jos satasta tulen tällä kesäisin ajamaan. Talvella vauhtia on aina max 85km/h.
Onkohan tämä vähäpäästöinen vai ei? Tekisi mieli tyhjentää katti kun taitaa olla pakollista pitää se pönttö siellä.
Takalasin alus on virheetön, joka olikin yksi monista kriteereistä.
Becker Mexico on joo kiinni, valot toimii ja näyttö myös tai ainakin teksti CODE näkyy :D
Vehosta tulikin mieleen että laitoin klubijäsenyyden jo viikko kaks sisään eikä mitään vastausta ole tullut. Liekö liian ruma auto tai omistajan ikä on liian pieni :?

Lisää kuvia on tulossa heti kun säät suosii :)
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Alku

Viesti Kirjoittaja karra »

Onnea vaan, upea auto! Jos autossa on ollut katti uutena, niin 1990 mallisena ei saa ei-vähäpäästöisenä rekisteriin. Oli muistaakseni jossain vaiheessa 1988 se raja, itse rekkasin 1/88 saksantuonti-500 SE:n ei-vähäpäästöiseksi.

Mikäs tuo veho-klubi on? Vai tarkoitatko mersukerhoa, se ottaa aikansa ennen kuin saat mitään ilmoitusta :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Alku

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hage kirjoitti:
Timo L. kirjoitti: Vehosta tulikin mieleen että laitoin klubijäsenyyden jo viikko kaks sisään eikä mitään vastausta ole tullut. Liekö liian ruma auto tai omistajan ikä on liian pieni :?

Lisää kuvia on tulossa heti kun säät suosii :)
Jos MB-klubia meinaat, hallitus kokoontuu joka kk ja hyväksyy uudet jäsenet.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Alku

Viesti Kirjoittaja petri »

Onnittelut hankinnasta! :thumbup:

Mielenkiinnolla odottelen lisäkuvia ja tarinaa autosta.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Alku

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Onnea hankinnan johdosta, hmm mielenkiintoiset varusteet ,tuohan täytyisi nähdä livenä!?? :clap:

Olisiko mahdollista sunnuntaina vuoden viimeisessä PK-miitissä La Lunan parkkiksella! :?:
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Alku

Viesti Kirjoittaja Hage »

Joo Mersuklubia juuri tarkoitin.
Tälle sunnuntaille en kyllä millään ehdi tulla, lisäksi haluan pari juttua fiksata/tarkistaa ennenkuin tuon autoa minnekkään näytille (jonkintasoista perfektionismia sairastan). Tosin jos auton bongaa jossain parkkipaikalla tai liikenteessä niin mieluusti jään höpisemään hetkeksi, karkuun en sentään lähde :D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Alku

Viesti Kirjoittaja petri »

Hage kirjoitti:Myös auton tyhjäkäynti aaltoilee. Vaihde päällä kierrokset ~700rpm ja vapaalla/P-vaihteella 1000-1500rpm, mistähän se voi johtua?
Paljonkos tällä on kilometrejä takana? Alipainevuodot tai kulunut EHA?
Karrahan oman SECin tyhjäkäynnin kanssa taisi touhuta, löytyisiköhän sieltä suunnalta apuja?
unski taas on foorumin tietopankki näissä, josko sieltä saisi apuja?
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Alku

Viesti Kirjoittaja Pontus »

No nyt on hieno peli, ja hyvillä varusteilla :!:

Tämä täytyy nähdä paikan päällä miitissä. :wink:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Alku

Viesti Kirjoittaja epk »

onnea paljon ! en näkisi itse vähemmillä varusteilla tuollaista ostettavan edes :)
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Alku

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Asennetta osoittava käyttöauto isolla KOOlla :thumbup:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Alku

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Täytyy myöntää että on kyllä todella paljon kateutta herättävä Ässä! :D Siisti peli on! :P Laitahan lisää kuvia. :thumbup:
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Alku

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Hieno peli! Itselläkin joskus 560 voisi tulla harkintaan,tietenkin SEL-mallina. Tarkista auto tarkkaan, ruoste tykkää pesiä vähän siellä sun täällä, massojen ja listojen alla. Jopa tuontiautoissa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Huoltoa & Ke-Jet?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Päivitystä pitkästä aikaa,
viime päivityksestä tähän päivään olen ajellut tuolla 300E-24:llä kun 560 on ollut oman sekä hovikorjaajan kätösissä. Moottoriöljyksi tuli tällä kertaa Mobil Super 3000xe 5w30 Longlifea, uudet tulpat, jäähdytysnesteet, ilmanputsari, öljyfiltteri ja laatikon nesteet. Hovikorjaajalla uusittiin pari perän tiivistettä ja lisätty samalla hiukan GL5 80W-90. Myös vasen alapallo vaihdettiin eli nämä pitäisi nyt olla ok. Myös täydellinen koneremontti tekisi mieli tehdä tähän, onhan autolla ajettu jo 267tkm mutta tiedä sitten.

Vielä on pari häiritsevää ongelmaa; kylmänä laatikko ei tahdo vaihtaa alhaisilla kierroksilla ylöspäin. ~40-50km/h -> 3 ja ~70-80km/h 4. Jonkin matkaa kun ajaa kaupunkiajoa niin laatikko alkaa toimimaan kuin unelma, eli vaihtaa suurimmalle vaihteelle hiukan alle 50km/h, missä vika? Jos se olisi kaasuvaijerin löysyydestä kiinni niin luulisi ton ongelman olevan jatkuva.
Päästöt huolettaa, hovimekaanikko epäili että KE-Jet kenkkuilee kun päästää semmoista pörinää mutta en usko suorilta käsin että olisi oikeassa. Viimeksikin kun sanoin 300E-24:n kanssa että suuttimet on paskat (ne on) niin sanoi että ejjei se on KE-Jet :D Mutta otan kumminkin väitteen vakavasti ja kysynkin nyt että tietääkö kukaan ketään joka osaisi Ke-Jetronicia säätää?
Bensa-anturikin olisi hakusessa, näyttää mitä sattuu. Kenelläkään ylimääräisenä A1265420104 -varaosanumerolla olevaa bensa-anturia järkihintaan?

Seuraavana olisi maahantuontikatsastus, saas nähdä että pääseekö läpi ja tarviiko sitä vastaavuustodistusta ollenkaan.
Jube kirjoitti:
karra kirjoitti:
Hage kirjoitti:Nyt sain vihdoinkin 560SEL:n (ehkä) maahantuontikatsastusta varten valmiiksi.
Vastaavuustodistus pitää varmaan hankkia..? Mistähän sellaisen lähtisi tilaamaan :think:
Ei sitä tarvi, yhdessäkään mersussa mitä olen tuonut ei sellaista ole tarvittu...
Riippuu niin monesta asiasta, esim. tuontimaasta, Saksasta tuotuihin ei yleensä tarvi mutta esim. Ruotsista tuotuihin tarvii jos Version ja Variant kohdat ovat Ruotsalaisessa rekisteriotteessa tyhjänä!
Saksaan uutena myydyissä nuo versiot ja variantit löytyy siitä kortista missä on auton tekniset tiedot, jos taas auto on tuotu Saksaan jostain muualta niin tuontimaasta riippuen silloinkin vastaavuustodistusta voidaan tarvia...
Päästivät myös meikäläisen vihdoinkin Mersuklubiin mukaan, naurettavan kauan kesti tulla tunnukset. Sain myös jotkut tarrat mukana, toisessa on liimapuoli tekstipuolella ja toisella taas takapuolessa. Paperissa sanottiin että nämä menevät "vaunun" etu- ja takalasiin mutta mitä järkeä on tuosta toista laittaa ulkopuolelle kun se kostuu ja maatuu pois hetkessä :D Jostain keulamerkeistäkin siinä puhuttiin, hevosenkengänkö tuohon saa :lol:

Kuvia ei valitettavasti nyt vielä saada kun olen aina töissä valoisaan aikaan eikä noita nettiautomaisia pimeitä kuviakaan viitsi ottaa. Kärsivällisyyttä :)
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Huoltoa & Ke-Jet?

Viesti Kirjoittaja karra »

Hage kirjoitti:viime päivityksestä tähän päivään olen ajellut tuolla 300E-24:llä kun 560 on ollut oman sekä hovikorjaajan kätösissä. Moottoriöljyksi tuli tällä kertaa Mobil Super 3000xe 5w30 Longlifea. Myös täydellinen koneremontti tekisi mieli tehdä tähän, onhan autolla ajettu jo 267tkm mutta tiedä sitten.
Miksi laitoit tuollaiset modernit moottoriöljyt autoon jonka koneen juuret juontaa 1960-luvulle? Itse en uskaltaisi noin ohkaisia öljyjä laittaa, ellet sitten aja nyt vaan talven noilla... koneremontista; mersun moottorithan kestää hyvin, noillahan voi ajaa monia satoja tuhansia jos ei mitään erityostä ole sattunut. Miksi korjata ehjää? Arvaa mitä tulee maksamaan ja nykyisellä meiningillä korjattu voi olla huonompi kuin ennen korjausta...
Hage kirjoitti: Vielä on pari häiritsevää ongelmaa; kylmänä laatikko ei tahdo vaihtaa alhaisilla kierroksilla ylöspäin. ~40-50km/h -> 3 ja ~70-80km/h 4. Jonkin matkaa kun ajaa kaupunkiajoa niin laatikko alkaa toimimaan kuin unelma, eli vaihtaa suurimmalle vaihteelle hiukan alle 50km/h, missä vika? Jos se olisi kaasuvaijerin löysyydestä kiinni niin luulisi ton ongelman olevan jatkuva.
Päästöt huolettaa, hovimekaanikko epäili että KE-Jet kenkkuilee kun päästää semmoista pörinää mutta en usko suorilta käsin että olisi oikeassa. Viimeksikin kun sanoin 300E-24:n kanssa että suuttimet on paskat (ne on) niin sanoi että ejjei se on KE-Jet :D Mutta otan kumminkin väitteen vakavasti ja kysynkin nyt että tietääkö kukaan ketään joka osaisi Ke-Jetronicia säätää?
Kylmänä sähköohjatut pidättää isolle vaihtamista mutta tuossahan on perinteinen neliportainen laatikko, en osaa kyllä sanoa. Oletko mitannut päästöt, miksi ne huolettaisi? Aja kone todella kuumaksi ennen kun menet mittaamaan. Toki suuttimet voi olla kuluneet noilla kilsoilla, ensi se alkaa oireileen tyhjäkäynnillä ja laihalla seoksella kun ei jaksa enää sumuttaa.... huomaa käynnistä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Huoltoa & Ke-Jet?

Viesti Kirjoittaja Hage »

karra kirjoitti:
Miksi laitoit tuollaiset modernit moottoriöljyt autoon jonka koneen juuret juontaa 1960-luvulle? Itse en uskaltaisi noin ohkaisia öljyjä laittaa, ellet sitten aja nyt vaan talven noilla... koneremontista; mersun moottorithan kestää hyvin, noillahan voi ajaa monia satoja tuhansia jos ei mitään erityostä ole sattunut. Miksi korjata ehjää? Arvaa mitä tulee maksamaan ja nykyisellä meiningillä korjattu voi olla huonompi kuin ennen korjausta...

Kylmänä sähköohjatut pidättää isolle vaihtamista mutta tuossahan on perinteinen neliportainen laatikko, en osaa kyllä sanoa. Oletko mitannut päästöt, miksi ne huolettaisi? Aja kone todella kuumaksi ennen kun menet mittaamaan. Toki suuttimet voi olla kuluneet noilla kilsoilla, ensi se alkaa oireileen tyhjäkäynnillä ja laihalla seoksella kun ei jaksa enää sumuttaa.... huomaa käynnistä.
Piti nyt jotkut öljyt laittaa mitkä soin sopiviksi väliaikaöljyiksi :D pitikin tuohon edelliseen viestiin kirjoittaa että ensi kerralla sitten sitä Teboilia.
Päästöt huolettaa noin niinkuin yleisesti, etenkin kun kaikki muu tuntuu toimivan katsastusta varten niin pitäähän sitä jostain huolehtia :D
Käynnistyksessä ainakaan ei ole mitään vikaa, starttaa nätisti. Menohalujakin tuntuu olevan (en tiedä mikä on normaali menohalu tämmöselle kun tämä on ensimmäin V8 Mersu mitä oon ajanut / ollut kyydissä :oops: )
Koneremontti kiinnostaisi siksi että eipähän pitäisi olla mitään ongelmia konehuoneen puolella taas hetkeen, mitä jos tämän veisi takaisin Saksaan ja Brabukselle remonttiin? Halvempaa kuin vaneri.. :mrgreen:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Huoltoa & Ke-Jet?

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Vielä on pari häiritsevää ongelmaa; kylmänä laatikko ei tahdo vaihtaa alhaisilla kierroksilla ylöspäin. ~40-50km/h -> 3 ja ~70-80km/h 4. Jonkin matkaa kun ajaa kaupunkiajoa niin laatikko alkaa toimimaan kuin unelma, eli vaihtaa suurimmalle vaihteelle hiukan alle 50km/h, missä vika? Jos se olisi kaasuvaijerin löysyydestä kiinni niin luulisi ton ongelman olevan jatkuva.
Päästöt huolettaa, hovimekaanikko epäili että KE-Jet kenkkuilee kun päästää semmoista pörinää mutta en usko suorilta käsin että olisi oikeassa. Viimeksikin kun sanoin 300E-24:n kanssa että suuttimet on paskat (ne on) niin sanoi että ejjei se on KE-Jet :D Mutta otan kumminkin väitteen vakavasti ja kysynkin nyt että tietääkö kukaan ketään joka osaisi Ke-Jetronicia säätää?
Bensa-anturikin olisi hakusessa, näyttää mitä sattuu. Kenelläkään ylimääräisenä A1265420104 -varaosanumerolla olevaa bensa-anturia järkihintaan?


Miten kauan annat käydä tyhjäkäyntiä, ennenkuin lähdet liikkeellle? Omassa W123 on sama juttu jos lähden ajamaan heti starttauksen jälkeen, niin laatikko vaihtaa huonosti isommalle vaihteelle, mutta jos annan Moottorin ja laatikon lämmetä tyhjäkäynnillä noin 10-15 min niin silloin laatikko toimii heti normaalisti!


Päästivät myös meikäläisen vihdoinkin Mersuklubiin mukaan, naurettavan kauan kesti tulla tunnukset. Sain myös jotkut tarrat mukana, toisessa on liimapuoli tekstipuolella ja toisella taas takapuolessa. Paperissa sanottiin että nämä menevät "vaunun" etu- ja takalasiin mutta mitä järkeä on tuosta toista laittaa ulkopuolelle kun se kostuu ja maatuu pois hetkessä :D Jostain keulamerkeistäkin siinä puhuttiin, hevosenkengänkö tuohon saa :lol:

Kuvia ei valitettavasti nyt vielä saada kun olen aina töissä valoisaan aikaan eikä noita nettiautomaisia pimeitä kuviakaan viitsi ottaa. Kärsivällisyyttä :)
[/quote]

Itse laitoin nuo Klubi tarrat Takaovien kolmio ikkunoihin.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Huoltoa & Ke-Jet?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Pontus kirjoitti: Miten kauan annat käydä tyhjäkäyntiä, ennenkuin lähdet liikkeellle? Omassa W123 on sama juttu jos lähden ajamaan heti starttauksen jälkeen, niin laatikko vaihtaa huonosti isommalle vaihteelle, mutta jos annan Moottorin ja laatikon lämmetä tyhjäkäynnillä noin 10-15 min niin silloin laatikko toimii heti normaalisti!
En kauaa, mutta tein eilen n. 100km 'testi'lenkin jonka aikana huomasin että saa ajaa ainakin n. 10km kaupunkiajoa jotta alkaa laatikko vaihtamaan isommalle pienemmissä nopeuksissa. Joulukuussa kun ajelin pidempiä matkoja pelkästään Espoosta Kouvolaan niin moottoritienopeuksien jälkeen kaupunkiajossa vaihteet ei siltikään vaihtunut pienemmissä nopeuksissa!
Tuntuu että että tuo vaihteet lämpenee vasta kun ne on käyty kaikki läpi x kertaa. Mistähän tuo vois johtua?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Huoltoa & KE-Jet?

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Onhan laatikossa riittävästi öljyä ?.
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Huoltoa & KE-Jet?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Ville126 kirjoitti:Onhan laatikossa riittävästi öljyä ?.
Pitäisi olla sen 7,7l eikä ole allekkaan kussut. Täytyy vielä tarkistaa asia kunhan kerkeän. Autolla en aja muutenkaan ennenkuin olen saanut sen maahantuontikatsastuksesta läpi joka olisi muuten ensiviikolla.
Röörisetä sanoi että takavaimentimet on aika loppu, hitsaus tuskin kestää kauaa. Pitäisköhän ne ottaa kokonaan pois vai laittaa jotain tilalle? OEM osia en pakoputken kohdalla osaa arvostaa, etenkin kun muualtakin saa samanlaista räkärautaa ja varmasti halvemmalla. Kenelläkään ehdotuksia mistä kannattaisi hankkia toiset vaimentajat? En kumminkaan haluaisi autosta mitään maailmanlopun ääniä.
Auto muuten nykii kylmänä, ei mitenkään pahasti eikä kauheen tiuhaan tahtiinkaan mutta ärsyttävästi silti.
+ viimeisen 200km matkalla keskikulutus oli 24l/100km :lol: Törkeä kulutus kun otetaan huomioon se että en revittele tai aja ylinopeutta muutenkaan. Voisiko olla lambda? Vai se kirotun KE-jet vaiko normaalia?

Vanhassa autossa on vikansa, pitäisikö viedä romuttamolle koko auto kun ei ole täydellisessä kunnossa sormia napauttamalla :mrgreen:

Kiitos muuten Ekille ja Marko M.lle neuvoista :thumbup:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Huoltoa & KE-Jet?

Viesti Kirjoittaja simoks »

Hage kirjoitti:
Ville126 kirjoitti:Onhan laatikossa riittävästi öljyä ?.
Pitäisi olla sen 7,7l eikä ole allekkaan kussut. Täytyy vielä tarkistaa asia kunhan kerkeän. Autolla en aja muutenkaan ennenkuin olen saanut sen maahantuontikatsastuksesta läpi joka olisi muuten ensiviikolla.
Röörisetä sanoi että takavaimentimet on aika loppu, hitsaus tuskin kestää kauaa. Pitäisköhän ne ottaa kokonaan pois vai laittaa jotain tilalle? OEM osia en pakoputken kohdalla osaa arvostaa, etenkin kun muualtakin saa samanlaista räkärautaa ja varmasti halvemmalla. Kenelläkään ehdotuksia mistä kannattaisi hankkia toiset vaimentajat? En kumminkaan haluaisi autosta mitään maailmanlopun ääniä.
Auto muuten nykii kylmänä, ei mitenkään pahasti eikä kauheen tiuhaan tahtiinkaan mutta ärsyttävästi silti.
+ viimeisen 200km matkalla keskikulutus oli 24l/100km :lol: Törkeä kulutus kun otetaan huomioon se että en revittele tai aja ylinopeutta muutenkaan. Voisiko olla lambda? Vai se kirotun KE-jet vaiko normaalia?

Vanhassa autossa on vikansa, pitäisikö viedä romuttamolle koko auto kun ei ole täydellisessä kunnossa sormia napauttamalla :mrgreen:

Kiitos muuten Ekille ja Marko M.lle neuvoista :thumbup:
Ootko ihan perus sytkäosat tarkistanu että missä kunnossa lienee? Ties koska viimeks vaihdettu. Ite en laittais mitään putkivirityksiä tämmöseen, saahan niitä tarvikeputkistoja halvemmalla? Vaikka lähtishän tosta varmaan hienot murinat jos tekis kunnolla koko putkiston uusiks parilla vaimentimella :)
W210 E320cdi
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Pikkuvikoja..

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Kaverilla oli samanlaista nykimis vikaa 560sec:ssä ja siinä oli viallinen tyhjäkäynti venttiili. Helvetin vaikea löytää ja kallis osa
Dodge Charger 440 R/T 1969
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Pikkuvikoja..

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Karra ja JuhaM117 ovat myös kirjoittaneet em. aiheesta foorumille. Kannattaa tsekata. Kulutus lienee linjassaan nurkka-ajossa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Huoltoa & KE-Jet?

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hage kirjoitti:
Ville126 kirjoitti:Onhan laatikossa riittävästi öljyä ?.
Pitäisi olla sen 7,7l eikä ole allekkaan kussut. Täytyy vielä tarkistaa asia kunhan kerkeän. Autolla en aja muutenkaan ennenkuin olen saanut sen maahantuontikatsastuksesta läpi joka olisi muuten ensiviikolla.
Röörisetä sanoi että takavaimentimet on aika loppu, hitsaus tuskin kestää kauaa. Pitäisköhän ne ottaa kokonaan pois vai laittaa jotain tilalle? OEM osia en pakoputken kohdalla osaa arvostaa, etenkin kun muualtakin saa samanlaista räkärautaa ja varmasti halvemmalla. Kenelläkään ehdotuksia mistä kannattaisi hankkia toiset vaimentajat? En kumminkaan haluaisi autosta mitään maailmanlopun ääniä.
Auto muuten nykii kylmänä, ei mitenkään pahasti eikä kauheen tiuhaan tahtiinkaan mutta ärsyttävästi silti.
+ viimeisen 200km matkalla keskikulutus oli 24l/100km :lol: Törkeä kulutus kun otetaan huomioon se että en revittele tai aja ylinopeutta muutenkaan. Voisiko olla lambda? Vai se kirotun KE-jet vaiko normaalia?

Vanhassa autossa on vikansa, pitäisikö viedä romuttamolle koko auto kun ei ole täydellisessä kunnossa sormia napauttamalla :mrgreen:

Kiitos muuten Ekille ja Marko M.lle neuvoista :thumbup:
Soita KL-varaosiin Vantaalle Juuri vaihdoin kokoputkiston omaan autoon ja hinta putkistolle oli alkukäyristä lähtien 680€.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Huoltoa & KE-Jet?

Viesti Kirjoittaja tango »

Hage kirjoitti: viimeisen 200km matkalla keskikulutus oli 24l/100km :lol: Törkeä kulutus kun otetaan huomioon se että en revittele tai aja ylinopeutta muutenkaan. Voisiko olla lambda? Vai se kirotun KE-jet vaiko normaalia?
Timo L. kirjoitti: Kulutus lienee linjassaan nurkka-ajossa.
Vieks tommonen oikeasti noin paljon bensaa kunnossa ollessaan? Ei kai.
Vastaa Viestiin