W201 vetari projekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja Exami »

Oli omaan projekti autoon tarkoitus saada vahvaa akselia W201 taka-tuentaan ja muutamien mutkien kautta custom palikkaa tuli teetettyä ja tässä nyt vähän työn tuloksia.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ihan halvat näistä ei tullu, mutta luultavasti kestää jonkun momentin enemmän kun vakiot :I

Yhteyttä vaa mikäli kiinnostais omaan autoon saada vastaavat.
Viimeksi muokannut Exami, Ke 23.12.2015 07:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mistä tuo itse vetoakseli on kotoisin ja minkäkokoinen (pulttijako) on perän puoleinen laippa?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja Exami »

Porsche 930, 6x108mm (BMW Typ210)

Stumpin materiaali: 34CrNiMo6, jos joku sitä empii
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja tomant »

Exami kirjoitti:Porsche 930, 6x108mm (BMW Typ210)

Stumpin materiaali: 34CrNiMo6, jos joku sitä empii
Onko tämä tehty Bemarin perää varten? Laipat 6x108 eivät taida sopia W201:n ja W124:n perään, vai kuinka?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja Exami »

tomant kirjoitti:
Exami kirjoitti:Porsche 930, 6x108mm (BMW Typ210)

Stumpin materiaali: 34CrNiMo6, jos joku sitä empii
Onko tämä tehty Bemarin perää varten? Laipat 6x108 eivät taida sopia W201:n ja W124:n perään, vai kuinka?

tomant
Oletettavasti ei, en tunne mersun osia juurikaan.. mutta bemarin perän vaihtoa ajatellen nuo palikat tehty. tai vastaavan suuremman pulttijaollisen perän. joka tuo mukanaan vahvemmat ja isommat niveletkin.
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja tomant »

Exami kirjoitti:...Oletettavasti ei, en tunne mersun osia juurikaan.. mutta bemarin perän vaihtoa ajatellen nuo palikat tehty. tai vastaavan suuremman pulttijaollisen perän. joka tuo mukanaan vahvemmat ja isommat niveletkin.
OK. Pienemmällä laipalla tuon Porschen vetoakselin voisi saada sovitettua myös Mersun W201/W124 -perään, jos vetoakselin kestävyys on ongelmana.

Tuohon Bemarin perään taitaa löytyä paljon erilaisia välityksiä, Mersun tihein on ikävä kyllä 3,92. Löytyykö Bemarin perään sopuhintaisia lukkoja hitsatun lisäksi?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja Exami »

Bemarin periin löytyy välityksiä jostain 2.4? lähtien johonkin 4.5? asti helpohkosti saatika sitte kaupasta ostamalla uusiakin. lukkoja on vakio perissä, kitkalukkoja joihin suht helppo vaihtaa uudet levyt jos käytetty huonossa kunnossa tai huollattaa esim särkikoskella, taikka modauttaa 25% kitkan tilalle kaikkea 50/50, 75/50, 75/75 väliltä taikka ramppikulmia muokkaamalla melkeenpä mitä vaan tuolta väliltä.
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Bemarin ja mersun 110mm laipat käy ristiin. Ainaki w124 mersun asd-vetari sopii suoraan bemarin typ210 perään.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kuinka leveä on tuo Bemarin typ 210 perä laipan ulkopinnasta laipan ulkopintaan?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja Exami »

~290mm
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja tomant »

Exami kirjoitti:~290mm
Aika lailla samanlevyinen kuin Mersun ns. iso ASD-perä pienemmillä 100 mm laipoilla. Mikähän on Mersun ison ASD-perän leveys isommilla 110 mm laipoilla, onko kellään perää irrallaan mittausta varten?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

tomant kirjoitti:
Exami kirjoitti:~290mm
Aika lailla samanlevyinen kuin Mersun ns. iso ASD-perä pienemmillä 100 mm laipoilla. Mikähän on Mersun ison ASD-perän leveys isommilla 110 mm laipoilla, onko kellään perää irrallaan mittausta varten?

tomant
Väittäisin että laipat ei vaikut perän leveyteen ainakaan merkittävästi. Ei tullut kyllä mitattua kun vaihdoin laipat pienistä isoihin.
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja Exami »

Nyt jos tuntuu ettei vakio vetarit kestä navan ja vetarin kiinnityspisteestä, 800€ pari sisältäen napojen modauksen kun toimitat puhdistetut navat.
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja Timo N »

tomant kirjoitti:
Exami kirjoitti:~290mm
Aika lailla samanlevyinen kuin Mersun ns. iso ASD-perä pienemmillä 100 mm laipoilla. Mikähän on Mersun ison ASD-perän leveys isommilla 110 mm laipoilla, onko kellään perää irrallaan mittausta varten?

tomant
285
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja Exami »

Noniin nyt on tuota ekaa paria saatu vähän asennettua, vaatii hieman hieno säätöä sorvissa, mutta ei mitään vakavaa, ainut ongelma kohta on käsijarru vaijeri.. onneksi tuota saa kavennettua, jos jotain tuommoisten osto kiinnostaa niin nuo uudet muutokset luonnollisesti tehdään seuraaviin kappaleisiin jo valmiiksi eli sitten pitäs olla 100% bolton kitti..
Kuva
Kuva

Ja tässä nyt paketti vielä minkälaisena tuo kitti on mahdollista tilata suoraan.
Kuva
edit: laakerit myös saatavana pakettiin
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Exami kirjoitti:Porsche 930, 6x108mm (BMW Typ210)

Stumpin materiaali: 34CrNiMo6, jos joku sitä empii
W201 250DT 20V
w201 190E
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja Exami »

Eka vetari + tumppi pari sovitettu omaan autoon typ210 perän kanssa, tiukkaa tekee mutta sinne se sujahti. sanotaanko nyt suoraan että tän isompia osia ei W201 vakio palikoihin oikeen pysty tekemään. eli osat menee millien sovituksella sekä vakaaja tangon että käsijarru vaijerin väliin,

Muutamia muutoksia tuli tumppiin nyt ekan sovituksen kohdalla jotka on jatkossa huomioitu jos joku näitä tahtoo.. taitaa vaan olla tyypillistä et kyselyitä muutamia mut taitaa jäädä ainoiksi kappaleiksi :roll:
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja tomant »

Exami kirjoitti:Noniin nyt on tuota ekaa paria saatu vähän asennettua, vaatii hieman hieno säätöä sorvissa, mutta ei mitään vakavaa, ainut ongelma kohta on käsijarru vaijeri.. onneksi tuota saa kavennettua, jos jotain tuommoisten osto kiinnostaa niin nuo uudet muutokset luonnollisesti tehdään seuraaviin kappaleisiin jo valmiiksi eli sitten pitäs olla 100% bolton kitti..
[ [url=http://exami.kuvat.fi/kuvat/MB+W201+M50T/Tammikuu+2016/IMG_0183.JPG/_smaller.jpg] ][/url]
[ [url=http://exami.kuvat.fi/kuvat/MB+W201+M50T/Tammikuu+2016/IMG_0185.JPG/_smaller.jpg] ][/url]

Ja tässä nyt paketti vielä minkälaisena tuo kitti on mahdollista tilata suoraan.
[ [url=http://exami.kuvat.fi/kuvat/MB+W201+M50T/Tammikuu+2016/IMG_0104.JPG/_smaller.jpg] ][/url]
edit: laakerit myös saatavana pakettiin
Kuvat eivät näy enää.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Uteliaisuudesta kysyn aiheeseen liittyen....miten suuritöinen sovitettava tuollainen Bemarin typ210 perä on w124 Mersun kelkkaan? Tiedän että niitä on muutama tehty tälläkin foorumilla. Lukollisia periä näyttää olevan välillä saatavilla ihan sopuhintaan, välitykset ja tehonkestokin lienee reilusti parempaa ku mb perissä eikä tartte leikkiä asd systeemien kanssa.
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja Exami »

tomant, juu palvelu kerkis tuossa välissä vanhentua.

Työtä kyllä riittää perän sovittamisessa, eniten lienee ongelmaa sen saamisessa suoraan, ja että löytää sopivan kombinaation, esim Typ210 perä E34M5 taka kannella on hyvä lähtökohta (pieni kokoinen ja 2 pultin kiinnitys kannesta)
Ja viellä huomioiden kardaani mahdollisuudet ehkä alan itse kallistumaan että yksi parhaista vaihtoehdoista voisi olla melkeen E39 M5 perä, typ210 sarjaa(matala etuosa, 3.15 välitys), 6pultti kiinnitys kardaanille (CV).
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja Exami »

Kuva

Siittä vähän kuvaa paketti paikallaan :)
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Nostetaan vähän...

Erittäin siistiä duunia. Mihin laatikkoon rakensit kardaanin ja mistä paloista? Esim. kardaanin tukilaakeri...
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja Exami »

hismajestics kirjoitti:Nostetaan vähän...

Erittäin siistiä duunia. Mihin laatikkoon rakensit kardaanin ja mistä paloista? Esim. kardaanin tukilaakeri...
Laatikoks tuli GS6-53DZ, kardaani E60 530d:stä(Lyhennetty, Ko-met Oy), tukilaakeri W202 C280(korin puolen kiinnike muokattu), Pinjoni E39 540i:n perästä..

Tumpit sai viellä käydä karkasussa Sten karkasimossa ja kevyen värin pintaan..

Kuva

Kuva
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W201 vetari projekti

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Exami kirjoitti:Porsche 930, 6x108mm (BMW Typ210)

Stumpin materiaali: 34CrNiMo6, jos joku sitä empii
Sama materiaali kuin rynkyn lukossa....
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin