Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti: To 21.01.2021 20:56
Pidän katsastusta hyvänä palveluna. Muutamalla kympillä puolueeton taho tutkii auton kunnon (ainakin teoriassa puolueeton). Yritän pitää autoa kunnossa itseäni varten, mutta aina saattaa olla jotain, mitä ei osaa ennakoida tai arvata vialliseksi.
Aivan juurikin näin.
Minulla jää itselläni tutkimatta alustan nivelet yms. omista autoista nykyään niin, että saattaa katsastusvälin verran lipsahtaa autoa nosturilla käyttämättä jos renkaat kesä/talvi tulee kotipihassa vaihdettua.
Samoin minäkin annan leimasedän tutkia välykset yms. Renkaidenvaihdon yhteydessä yleensä vilkaisen jarrupalat ja yleisilmeen alustassa. Käsijarrua tulee yleensä säädettyä juuri ennen katsastusta, ettei siitä jäisi kiinni. Muutoin auton kunnon tarkkailu tapahtuu ajamalla, tunnustelemalla ja kuulostelemalla.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Oli aika taas isommalle huollolle, kun edellisestä perä- ja vaihteistoöljyjen vaihdosta oli takana 60tkm ja hieman yli 2 vuotta. Hyvän väriset olivat molemmat öljyt, eikä mitään yllätyksiä löytynyt öljypohjasta. Automaattilootaan öljyksi Mobil ATF 220 ja tietysti uusi suodatin sekä öljypohjan tiiviste. 6,1 litraa meni öljyä. Peräöljyksi Fuchs Titan Sintopoid fe 75w-85, noin 1,1 litraa.
autom_suodatin.jpg
Samalla vaihdoin myös kardaanin kannattimen ja laakerin. Edellinen vaihto oli noin 100tkm sitten, mutta laakeri alkoi ääntämään(ulisemaan) jo 40tkm jälkeen kylmänä tietyssä nopeudessa. Ostin uuden laakerin jo kaksi vuotta sitten, mutta ei ole ollut syttyjä vaihtaa ennen kuin nyt. Kaksi vuotta sitten ajattelin vaihtaa pelkän laakerin, mutta nyt ostin myös kannatinkumin, se kun ei ihan hirveän kallis ole ja vaihtuu kätevästi samalla vaivalla. Vanha laakeri oli visuaalisesti ihan ehjä, eikä tuntunut väljältä.
kannatin_1.jpg
Kilometrit olivat täynnä myös moottoriöljylle, joten vaihdoin uudet. Ja uusi suodatin, tottakai. Kuten myös ilmansuodattimen, ohjaustehostimen suodattimen + öljyt ja molemmat polttoainesuodattimet. 550tkm nyt taulussa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Jos tuosta joskus luovut, niin tuleva omistaja saa kyllä erittäin hyvin läpikäydyn ja perusteelisesti huolletun auton. :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pontus kirjoitti: Ti 09.02.2021 22:54 Jos tuosta joskus luovut, niin tuleva omistaja saa kyllä erittäin hyvin läpikäydyn ja perusteelisesti huolletun auton. :thumbup:
No joo, kyllähän tästä on yritetty huolta pitää. Ja jos huoltokirjaa on uskominen, niin myös ennen minun omistusta on ainakin perushuollot tehty ajallaan.
Luopua en ole kyllä ajatellut :)
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jokunen päivä sitten kesken ajon keskimmäisistä raitisilmasuulakkeista alkoi puhaltamaan kylmää ulkoilmaa. Ilmastointi päällä sieltä normaalisti tulee lämmitettyä ilmaa, ainoastaan EC kytkettynä (ilmastointi pois) ulkoilmaa. Mikään ilmastoinnin ohjausnapeista ei myöskään toiminut, edes valo ei syttynyt mihinkään nappulaan. Lämönsäätö ei myöskään toiminut, kaikista muista suulakkeista puhalti kuumaa vaikka pyynti oli muuta. Sitten huomasin ettei kierroslukumittarikaan toiminut. Vika löytyi onneksi vain palaneesta sulakkeesta (nro 7). Mistä lie kärvähtänyt, mutta ehjä tilalle ja hyvin on toiminut taas.

Lievä dieselin katku tuoksuu välillä nenään konehuoneen lähellä. Pumpun päällä on hieman kostean näköistä, täytynee valmistautua vaihtamaan paineventtiilien O-renkaat. Mitenkään pahasti eivät vielä vuoda.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Käsijarru lakkasi pitämästä ja poljin painui ihan pohjaan. Pari kk sitten katsastuksessa kuitenkin piti riittävästi, joten ajattelin tutkia. Kummaltakin puolen loppui kiristysvara ennen kun sai kenkiä pitämään, jotenka piti purkaa levyt pois. Vänkärin puolella toisesta kengästä oli kulutuspinta palasina ja muruina levyn sisällä, toisessa kengässä oli pari milliä pintaa. Kuskin puolella molemmat kengät olivat kuluneet ihan loppuun. Levyjen puolella pinta oli vielä kohtuullinen.
Tallilta löytyi käyttökelpoiset kengät ja asensin ne paikalleen. Linkut ja kiristimet yms toimivat vielä hyvin. Herkistelin kengät kohdalleen ja nyt toimii. Poljinkin pysähtyy jo ensimmäiseen naksaukseen.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Jos mahdollista, laita liike pidemmäksi? Itte huomasin lyhyellä liikkeellä, että alkoi herkemmin linkku jumimaan kun ei saanut riittävästi liikettä :)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

joop79 kirjoitti: Su 21.03.2021 10:13 Jos mahdollista, laita liike pidemmäksi? Itte huomasin lyhyellä liikkeellä, että alkoi herkemmin linkku jumimaan kun ei saanut riittävästi liikettä :)
Aivan, täytyy renkaiden vaihdon yhteydessä löysätä säätöä ellei siihen mennessä ole käytössä liike pidentynyt.

Auton alla könytessä löytyi paikattava kohta kuskin puolen takarenkaan etupuolelta pohjasta. Aikalailla siitä kohtaa, missä jarru- ja polttoaineputket taittuvat kulkemaan pohjan suuntaisesti. Ja aiemmin löytyi paikattavaa yhden jarru -ja PAputken kiinnikken kohdalta hieman keskemmältä. Myös ASD putket (perään menevä ja pohjassa kulkevat) kaipaisivat huomiota. Siinäpä sitä seuraavaa työn sarkaa;
-pohjan tarkastus/paikkaus
-ASD putkien tarkastus/kunnostus
-paineventtiilien O-renkaat
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kesärenkaat vaihdoin tänään alle. Kyllähän se varmasti vielä takatalvea tarjoaa, mutta äRRään jäi vielä nastat.
Syksyllä havaitsemani epätasaisesti kulunut rengas oli nyt siis oikealla edessä ja se oli jatkanut epätasaista kulumistaan kuluen aikalailla sakkorajalle sisälaidasta. Samalla puolella takana rengas oli kulunut tasaisesti, pintaa oli reilu 4mm ja vain 3 nastaa uupui, joten taitaapa olla renkaan vika. Kuskin puoleiset renkaat oli parhaassa kunnossa, pintaa noin 6mm ja kaikki nastat tallessa. Aiempienkin mittailujeni mukaan oikean puolen takarengas kuluu nopeiten, joskin tasaisesti.
Ensitalveksi ainakin 2 rengasta kannattaa uusia. Noin 41tkm ovat Kormoranit nähneet tietä.

Kesärenkaina edellisvuoden tapaan Kormoran UHP ja vanteina Monoblokit. Pesin myös kaikki pyöränkotelot talven kurista pois.

OT: Olipas muuten vaihteleva sää renkaanvaihtoon; Välillä aurinkoista, välillä myrskyistä. Räntää, lunta ja rakeita satoi ihan joka suunnasta :)
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

25.2 kirjoitti: Jokunen päivä sitten kesken ajon keskimmäisistä raitisilmasuulakkeista alkoi puhaltamaan kylmää ulkoilmaa. Ilmastointi päällä sieltä normaalisti tulee lämmitettyä ilmaa, ainoastaan EC kytkettynä (ilmastointi pois) ulkoilmaa. Mikään ilmastoinnin ohjausnapeista ei myöskään toiminut, edes valo ei syttynyt mihinkään nappulaan. Lämönsäätö ei myöskään toiminut, kaikista muista suulakkeista puhalti kuumaa vaikka pyynti oli muuta. Sitten huomasin ettei kierroslukumittarikaan toiminut. Vika löytyi onneksi vain palaneesta sulakkeesta (nro 7). Mistä lie kärvähtänyt, mutta ehjä tilalle ja hyvin on toiminut taas.
Tänään teki uudestaan tuon kesken ajon. Edellisestä kerrasta siis jonkun aikaa ja muutama tuhat km ajoa.
Tällä kertaa uusi sulake (16A) paloi samantien, kun auton käynnisti. Takavaloumpioiden liitännöistä löytyi hapettumaa, mutta edelleen sulake paloi (8A sulake paloi jo pelkästään virrat kytkemällä). Tarkastin/mittasin pissapojan lämityksen liittimet, mutta en löytänyt niistä vikaa. Samoin vesiventtiilien ja kv-pumpun liitännät näyttivät ehjiltä. Irroitin vielä ilmastoinnin/kickdown releen. Ei sekään näyttänyt erikoiselta, eikä haissut millekään. Putsailin kuitenkin kontaktipinnat ja laitoin releen takaisin. Irrotin sitten vesiventtiilit, kv-pumpun ja pesurin suuttimien lämmityksen, valot pois ja puhatimen nollille. Uudella (8A koska vaaditut 16A:t olivat loppu) sulakkeella virrat päälle ja auto käyntiin. Kun sulake jäi ehjäksi aloin yksitellen kytkemään irroitettuja liitoksia. Mikään ei saanut sulaketta tällä kertaa palamaan. Vaikuttaisi siis, että KD releessä olisi ollut jokin häikkä, muttei voi olla ihan varma. En yllättyisi vaikka vika uusisi vielä....

Dieselin katku johtuu maahan asti vuotavasta naftasta, ei niinkään pumpun paineventtiileistä.. Selkeää vuotoakohtaa en ole vielä havainnut, mutta tippa ilmestyy ainakin Eberin pakoputkeen lähelle maata. Pakoputken juuri oli hieman märkä dieselistä myös lämmittimen lähdössä. En iha ymmärrä miten lämmittimen pakoputkeen tai sen juureen päätyy polttoainetta varsinkaan nyt, kun en ole hetkeen lämmitintä käyttänyt. Autokin oli pari viikkoa ajamatta ja sillä aikaa huomasinkin tuon vuodon kun teki pienen läikän maahan. Auton pa- letkutkin kulkevat eberin alla, eli niistä ei oikein voi siirtyä. Voiko lämmitin kusta polttoainetta läpi koko ajan?
Laitan nyt kuvankin, jos jollakulla olisi arvausta, ihan kauheasti kun en ole vielä kerennyt tutkimaan. Pakoputken lähtö on eberin alapuolella suurinpiirtein kuvassa ohjaustehostimen säiliön kohdalla. Ulostulopää noin ABS pumpun kohdalla pohjamuovien tasalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Otin pois joku aika sitten tuon Eberspächerin, eikä vuotoa ole sen jälkeen esiintynyt. Eperin pakoputken alimmassa mutkassa oli loraus dieseliä ja pieni halkeama putkessa. Siitä se sitä tipautteli maahan. Mieleen muistui myös, että muutaman kerran tuo lopputalvesta rankasti savuttikin lämmityksen aikana.

Palastelin lämmittimen osiksi katsoakseni, mitä se on syönyt. Ei ollut mitenkään karstainen/tukkoinen palopesä, mutta polttimen tiivisteet olivat hieman kärsineen näköisiä. Hehkun sihdin O-rengas oli hieman painautunut kulmikkaaksi, muttei mitenkään fyysisesti rikki. Täytyy tilata ainakin nuo tiivisteet uudet, ei ihan kauhean kalliit näyttänyt olevan. Kalliimpi vaihtoehto olisi että hehku tai liekkivahti olisi sökö ja siksi puskisi naftaa pakoputkeen? Kokeilen eka pelkillä tivisteillä. Kesä aikaa laittaa kuntoon, eikä tuon purkaminen ihan hirveä työmaa ole.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vaikuttaisi siis, että KD releessä olisi ollut jokin häikkä, muttei voi olla ihan varma. En yllättyisi vaikka vika uusisi vielä....
Sulake 7 paloi taas. 2 viikoa toimi 8A sulakkeella ja sitten paloi startatessa. Uusi sulake toimi pari päivää ja sitten taas kärähti kesken ajon. Nyt uusi sulake paloi startissa (huomaa kierroslukumittarissa, kierrokset käy yläällä ja sitten neula tipahtaa alas)
Nyt otin yksitellen sulakkeen perässä olevia komponentteja pois (närhenmunat, kv-pumppu, pissapojan lämmitys, KD-rele) ja vasta KD-releen irrallaanolo jätti sulakkeen ehjäksi. Takaisinlaittaminen auto käynnissä ei kuitenkaan polttanut nallia. Ja toimi nyt noin 30km matkan (ja on edelleen ehjä).
Tuohon releeseen viittaisi vahvasti, ilmastointi ja kick-down ovat sen takana.Omituisesti saattaa toimia pitkäänkin, sulake on palanut pakkasella, kevätlämpöisillä, ajossa ja startin yhteydessä... :? En osaa yhdistää sulakkeen palamista mihinkään, se vain yks kaks päättää kyrvähtää. Täytyy ottaa rele auki ja katsastaa sisälmys...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ihan vaan sivusta heittona, että jos epäilet sitä KD-relettä niin mitä tapahtuu jos ajossa polkaisee kick-downin? Palaako sulake?
Ts. kantsii varmaan tarkistaa myös sen releen perässä olevat hilppeet, jos rele itsessään vaikuttaa ehjältä...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Zac kirjoitti: Su 09.05.2021 12:05 Ihan vaan sivusta heittona, että jos epäilet sitä KD-relettä niin mitä tapahtuu jos ajossa polkaisee kick-downin? Palaako sulake?
Ts. kantsii varmaan tarkistaa myös sen releen perässä olevat hilppeet, jos rele itsessään vaikuttaa ehjältä...
En ole huomannut, että Kick-down polttaisi sulakkeen. Eikä mielestäni ilmastoinnin kytkeytyminenkään ole syynä.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ok, tämä voi olla myös niitä vikoja jotka kesän lämpö ja kuivemmat kelit pitävät poissa...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Voi olla. Epäsäännöllinen vika on ikävä selvittää, mutta kyllä se sieltä kuntoon tulee.
Tänään aamulla sain sulakkeen palamaan kesken ajon, kun kytkin huurteenpoiston päälle. Tämä on käsittääkseni jonkinlainen pakkokäynnistys ilmastoinnille. Eli viittaisi kuitenkin ilmastoinnin suuntaan...mutta. Vaihdoin tien päällä sulakkeen, eikä se enää uudelleen palanut samalla toimenpiteellä... Tuo oli kuitenkin ensimmäinen kerta, kun nalli paloi selkeästi jonkun toimenpiteen johdosta.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ilmastoinnin kompuralle tulevat kolme johtoa ovat siinä aivan päällä ydessä tökkelissä. Jos on tarttenu joskus sitä osastoa kaivella ja johdot on jääny hankautumaan niin siinä voisi olla yksi otollinen vikapaikka?

Mullahan Matikissa kompura alkoi käynnistyä silloinkin kun sen ei olisi pitnyt. Ei oikeastaan koskaan temppuillu lyhyillä ajoilla vaan Ilmeni pidemmän ajon jälkeen ja silleen etä läx käyntin ja sammu samontein ja läx uudelleen ja sammu. Sitä olis varmaan kestäny ties kuin kauan mutta sammutin sit aina auton. Jonkinaikaa kun oli sammuksissa ja mosa jäähtyi ni temppuilukin oli poissa. No jossain kohtaa sit nyppäsin sen kompuran tökkelin irti ni siinä sit huomasin yhden johdon hankautuneen suojakuori rikki. Sen sitte korjasin ja tökkeli kiinni. Siihen loppu temppuilu.

Se tossa oli hämäävää et vain pitkän ajon jälkeen temppuili eikä oikeastaan koskaan tullu tuollainen vika mieleen enkä taatusti olisi osannut tuolta vikaa ettiä.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jari Ke kirjoitti: Ma 10.05.2021 16:07 Ilmastoinnin kompuralle tulevat kolme johtoa ovat siinä aivan päällä ydessä tökkelissä. Jos on tarttenu joskus sitä osastoa kaivella ja johdot on jääny hankautumaan niin siinä voisi olla yksi otollinen vikapaikka?

Mullahan Matikissa kompura alkoi käynnistyä silloinkin kun sen ei olisi pitnyt. Ei oikeastaan koskaan temppuillu lyhyillä ajoilla vaan Ilmeni pidemmän ajon jälkeen ja silleen etä läx käyntin ja sammu samontein ja läx uudelleen ja sammu. Sitä olis varmaan kestäny ties kuin kauan mutta sammutin sit aina auton. Jonkinaikaa kun oli sammuksissa ja mosa jäähtyi ni temppuilukin oli poissa. No jossain kohtaa sit nyppäsin sen kompuran tökkelin irti ni siinä sit huomasin yhden johdon hankautuneen suojakuori rikki. Sen sitte korjasin ja tökkeli kiinni. Siihen loppu temppuilu.

Se tossa oli hämäävää et vain pitkän ajon jälkeen temppuili eikä oikeastaan koskaan tullu tuollainen vika mieleen enkä taatusti olisi osannut tuolta vikaa ettiä.
Kiitti vinkistä, täytyy tarkastaa tuo kompura. Jos kompura lähtisi omia aikojaan päälle, niin siten tässä olisi jotain järkeä... :think:

Mutta sitten seuraavaa...
Tänään aamulla painoin myös sisäilmankierron päälle, kun ränkkäsin ilmanvaihdon nappeja, ja kuului normaalia kovempi kolahdus (normaalistikin kuuluu pieni ääni kun jokin läppä vaihtaa asentoa)
En kiinnittänyt aamutokkurassa sen enempää huomiota, mutta nyt kotimatkalla huomasin, ettei puhalla kunnolla ilmaa sisälle. Eikä juurikaan vaikuttanut, onko ilmastointi päällä vai ei. Eikä sisäilmankierrollakaan puhalla kunnolla. Puhaltimen nopeus muuttuu pyydettäessä, mutta ilmavirtaan se ei vaikuta.

Onko mahdollista, että jokin ilmaa ohjaava läppä irtosi ja tukkii nyt ilmakulkua?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Niin ajattelin vaan sitä että niistä johdosta joku varmaankin on virtajohto ja joku on maa? Veikkaan että ohjaus on "maadoittava" kuten se tuon osaston ohjauslaitteissa taitaa olla? Närhenmunat ja kiertovesipumppu? Oletan että minulla maajohto sai "ylimääräistä maata" ja kytki kompuraa päälle? Jos sattuu virtajohto olemaan huonona ni se saattaisi sulakkeenpäälle käydäkin?

No kaukaa haettuahan tuo on mutta yksi ehdokas kuitenkin?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sain vihdoin Eeperin tiivisteet vaihdettua. Vaihdoin siis palopesän tiivisteet, hehkun sihdin ja o-renkaan. Ja samalla vesipumpun o-renkaat ja lämpötunnistimien O-renkaat. Nämä eivät olleet vuotaneet, mutta muutaman euron kustannus niin sama vaihtaa kun lämmitin levällään.
Laitoin lämmittimen autoon kiinni ja ilmaamisen jälkeen testailin toimintaa. Vieläkin savuttaa, mutta saattaa johtua pakopukessa olevasta vanhasta dieselistä. Muutaman käyttökerran jälkeen näkee, jos savutus loppuu. Naftaa ei näyttänyt vuotavan pakoputkeen ainakaan näin pienellä testailulla.

Seiskasulake on palanut mutaman kerran, eikä vieläkään selkeää syytä. AC/KD- releen avasin ja silmämääräisesti oli ihan ehjä, joskin tuoksui hieman palaneelle. Ilmastoinnin kompuran liitäntöjä tutkailin löytämättä vikaa. Seurailin myös tyhjäkäynnillä kompuran toimintaa, eikä sen kytkeytyminen polta sulaketta... Kuskin puolen lämmönsäätö oikuttelee taas. Viimekesänä putsailin närhenmunia pariinkin kertaan :crazy:

Ilmastoinnin kompuraa tarkkaillessa huomasin, ettei flekti lähtenyt päälle. Painekytkimeltä johdot liittämällä puhallin toimii, joten kytkin on varmaankin sökö? Pitääkö kylmäaineet tyhjätä jos tuon panekytkimen vaihtaa?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Olisko painekytkimen sijaan se vastus poikki siinä runkoaisan päällä? Sen saa ainakin helposti mitattua. Näillä vuosilla on ihan purua yleensä. Sitten sitä flektiä ohjaa toki relekin. Katsoisin nuo eka ennen painekytkimen vaihtoa, on kuitenkin hyvin harvinaista että se menis rikki. Ja juu silloin täytyy tyhjätä järjestelmä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos vastus on rikki, niin ei painekytkimen ohituksella pitäisi lähteä pyörimään ? Vastus kyllä kannattaa vaihtaa ellei ole muistikuvaa onko vaihdettu.
Lienee sama kaavio:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/4452.pdf

Sitten myös suora ohjaus ilman vastusta toisella releellä jota ohjataan lämmityslaitteen ohjainpaneelista tulevalla tiedolla, olisiko lämpötila sitten.
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kyllä Mosanlämpö kun nousee toiselle sataa ni sit lähtee tuo flekti täyttä laukkaa riippumatta siitä oliko ilmastointi päällä tai ei ja sen kyllä sit äänestäkin erottaa kun täysiä pyörii. Sillon tosiaan virta menee ohi tuon vastuken.

Kahdessahan mulla on ilmastointi ja kumpikin tekee sellaista et kun virrat käntää päälle kun auto on seissy puolikin tuntia ajon ja joskus pidemmänkin jälkeen ni flekti lähtee pyörimään. Olisko sitten niin että ilmastoinnin paine nousee kun mosa lämmittää paikkoja vai mikä? Talvella ei koskaan.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Näin minäkin olen ymmärtänyt, että rikkinäisellä vastuksella ei puhallin toimi vaikka painekytkin olisi ehjä. Olen ymmärtänyt niin, että tuon vastuksen kautta menee painekytkimen ohjaamana matalampi nopeus flektille (tässä vain yksi puhallin) ja lämpökytkimellä lähtisi täysi laukka vastus ohittaen. En tosin tiedä, missä tuo lämpöanturi on, eikä sellaista tuossa kaaviossa näy...

Mittasin myös vastuksen, yleismittarin "piiparilla" yhteys löytyy. Vastusta noin 1.4 Ohmia. En ole sitä koskaan vaihtanut ja oli kyllä jo elämää nähnyt.

Mutta voiko vika olla muualla kuin painekytkimessä jos se ohittamalla puhallin toimii? Kaavion mukaan noiden releiden ohjausvirta tulisi sulakkeelta 7 ja sehän on oikutellut. Ainakaan painekytkimen ohitus ei polttanut sulaketta... Täytyy katsoa vielä nuo releet.

Kiitos kaaviosta
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sen sä varmaan tiesitkin että se flekti ei välttämättä lähde heti kun kompura lähtee. Mutta joo muisti palaa pätkittäin. Mullahan oli ex E300D:ssä tuo sama vika ja siinä syy oli se että sulakeboksissa kun on niitä ohjausreleitä ni joissain niissä on myös sulake ja yhdestä oli sit sulake palanu. Se muten meni kaksikin eri kertaa.

Jossain täällä foorumin syövereissä taitaa siitä juttukin olla kun löytäis ja olikohan samassa kerrottu et mikä rele?

Edit:

Tuosta keskimmäinen postaus. Kuvat olen näemmmä sillon upannu kuvablogiin joka on sit ollu nurin jo kauan. (Tuohon liitetyistä linkeistä se olis löytyny) Kuvaa ei siis foorumilta enään löydy. Löytyisiköhän mun omalta koneelta?

viewtopic.php?f=2&t=176643&p=1145658&hi ... A#p1145658

Edit vielä:

Sehän löytykin helposti :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jari Ke kirjoitti: Ma 31.05.2021 06:04 Sen sä varmaan tiesitkin että se flekti ei välttämättä lähde heti kun kompura lähtee. Mutta joo muisti palaa pätkittäin. Mullahan oli ex E300D:ssä tuo sama vika ja siinä syy oli se että sulakeboksissa kun on niitä ohjausreleitä ni joissainniissä on myös sulake ja yhdestä oli sit sulake palanu. Se muten meni kaksikin eri kertaa.

Jossain täällä foorumin syövereissä taitaa siitä juttukin olla kun löytäis ja olikohan samassa kerrottu et mikä rele?
Pariinkin kertaan käyttelin autoa joitan minuutteja (ehkä 5min?), niin että kompura oli toiminnassa. Tiedän, ettei se heti lähde flekti laulamaan, mutta arvelin että muutaman minuutin jälkeen lähtisi? Voihan se olla, että pitäisi käyttää vielä kauemmin...
Jostain joskus olen lukenut painerajatkin, olikohan 20bar käyntiin ja 15bar seis?

Sulakeboksin takana olevat puhaltimen releet katsoin sulakkeiden osalta ja olivat ehjät molemmissa. Myös yleismittarin piipparilla katsottuna sulakkeet olivat ehjät.
Ja ainakin hitaan nopeuden rele on oltava ehjä, kerran painekytkimen ohituksella puhallin pyörii.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Totta!

Luin nuita juttuja ni sulake D ja sit ne kaksi relettä ja niiden sulakkeet ja oliko 7 josta menisi ohjausvirta nuille releille? Nuo ja se etuvastus tosiaan varmaan ovat kunnossa kun pakkokäskyllä lähtee. Ei taida paljo muuta jäädä kuin se että laittaa ilmastoinnin huoltoletkut kiinni ja pistää ilmastoinnin päälle ja mittaa tai koittaa siitä painekytkimeltä et käskeekö ja nouseeko järjestelmän paine yli 20bar? Jos painekytkin on edelleen auki ja yhteenkytkemällä flekti lähtee ni painekytkin rikki --> järjestelmän tyhjäys ja kytkimen vaihto?

Jos aineet on todella vähissä ni voiko se olla niinkin ettei paine vaan nouse ylitte tuon 20bar kovinkaan nopeasti? Olin itte joskus mitannu aikaa ni olinko laittanu tuonne et 2 - 3min ni sit flekti lähtisi?

Omista olen mitannu 0.5 ohmia tuolle etuvastukselle mutta mittaristakin se varmaan osin riippuu kun noin pieniä resistansseja mitataan.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Seiskasulake säilyi ehjänä pari viikkoa. Vaihdoin varulta myös valovahtireleen, kun sellainen varalla sattui olemaan. Muutamat hellepäivätkin sulake säilyi ehjänä, mutta tänään kärähti kesken ajon ja vika jäi "päälle" eli uusi sulake paloi miltei heti käynnistyksen jälkeen. Aloin sitten taas testailemaan ja huomasin, että ilmastointi pois päältä nalli säilyi pidempään ehjänä. Kun ilmastoinnin kytki päälle, sulake paloi. Huomasin ehjällä sulakkeella, että ilmastoinnin kytkeytyessä öljynsuodattimen maljan vierestä menevä hieman öljyinen johtonippu alkoi kärytä. Sammutin auton ja sieltä putsauksen jälkeen löytyi yksi johto, josta oli kuori vioittunut. Se otti todennäköisesti satunnaisen osuman maihin, ja aiheutti oikosulun. En ihan tarkkaan tutkinut, mihin tuo sininen piuha päätyi, mutta ilmastoinnin kompressorille päin.
Suojasin viottuneen kohdan, täytyy seurailla.
Oli muuten aika hikevä ajella, kun sulakkeen rikkoutuessa lämppäri haluaa puskea kaiken kuuman kabiiniin :oops:

Samalla huomasin, että ilmastoinnin flekti lähti pyörimään melkein heti kompressorin käynnistymisen jälkeen. Aiemmin testailin useammankin kerran ja pitkään, eikä flekti pyörinyt. SIlloin ei ihan näin lämmin ollut, mutta kesäkeli jokatapauksessa. Liittyikö sitten jollain lailla tuohon vialliseen johtoon, en tiedä.

Kuskin puolen lämmönsäätö oikuttelee edelleen ja puskee tulikuumaa hyttiin. Putsasin närhenmunat taas, muttei auttanut. Mittailin niille tulevaa jännitettä ja molemmille tulee 12V jännite, joka käskee venttiiliä kiinni. Kuskin puoli kuitenkin jumii. Täytyy hiplata uudelleen
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Purin närhenmunat uudelleen ja hioin pinnat P1000 ja P2000 paperilla ja WD40 öljyllä. Silmämääräisesti pinnoissa ei ollut vikaa ja munikset irrallaan venttiilin karat liikkuivat ihan ongelmitta.
Kasasin takaisin ja hetken päästä kuskin puoli alkoi jälleen puhaltaa kuumaa. Mittasin ohjausta uudelleen ja jännite tulee venttileille, eli vika ei ole ohjauksessa. Otin varaosa-autosta sitten magneettiventtiilit ja kokeilin niillä. Ja kas, lämmönsäätö alkoi toimimaan.

Korjasin vaurioituneen piuhan, joka aiheutti 7 sulakkeen palamista, tinaamalla ja kutistesukalla. Eristin myös nipun muita johtoja, jotka olivat hieman kuluneet samasta kohtaa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tiedät varmaan paremmin ja kyselen että muistanko väärin että munissa jännite tulee keskelle ja sit maadoittamalla toimisi nuo venttiilit? Se keskimmäinen siis olisi yhteinen jännite molemmille piireille ja olisi jatkuva kaiken aikaa riippumatta säädöistä?

Jos noin ni jännite tosiaan tulisi kaikkiin kolmeen nastaan täysiä silloin kun lämmönsäätö on täysillä ja sit kun minimillä ni reunimmaisten jännite maitavasten mitattuna olisi selvästi alempi mutta ilmeisesti ei kuitenkaan ihan nolla?

Täytyypä oikein mitata omista. Tjaa mutta olikos kv -pumppu sun kulkineessa jo samassa paketissa munien kanssa ja onko siinä tökkelissä johtoja enempikin kuin vain kolme?

p.s Ei liity täähän mitenkään muuta ilmeisesti rauha maassa ja foorumilla ni voi taasen aloitella Hyvä!
Vastaa Viestiin