Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Edellisestä ilmastointihuollosta oli kulunut ko kolme vuotta joten käytin auton sellaisessa pari viikkoa sitten. 600g oli vajetta kylmäaineessa, vuotoja ei alipainetesti löytänyt. Kevätpesu ja vahaus tuli myös tehtyä, konepellille näytin hieman kiillotuskonetta.
Alavesiletku alkoi vuotaa hieman liitoksestaan jäähdyttimeen. Tippaa hieman paikalla ollessaan niin että työpäivän aikana parkkipaikalle jää noin kämmenen kokoinen läntti. Käytin letkua irti, mutten löytänyt mitään vikaa letkusta enkä jäähdyttimen lähdöstä. Siirsin klemmaria hieman eri kohtaan, vuoto väheni muttei ihan kokonaan loppunut. Täytyy tutkailla uudelleen :eh: Ilmojen hieman lämmettyä on kuskin puoli saanut taas välillä kuumaa ilmaa kabiiniin. Teki viime keväänä samaa mutta tokkeentui kesällä. Närhenmunat kaipaavat ilmeisesti putsausta.

Pieni onnettomuuskin sattui kun roska-auto luuli tätä ilmeisesti ongelmajätteeksi. Mersu oli siis parkissa. Vastapuolen vakuutuksesta menee korjaus, ensi viikolla täytyy käydä näyttämässän korjaamolla.
kolhu.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Voi pentele, tuo kyllä harmittaa vaikka maksaja löytyykin. Toivottavasti saa maalari sävyn osumaan kohdalleen.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

MJPfin kirjoitti:Voi pentele, tuo kyllä harmittaa vaikka maksaja löytyykin. Toivottavasti saa maalari sävyn osumaan kohdalleen.
No joo, onneksi aika pieni kolhu kuitenkin. Vilkku ja lokasuoja uusiksi. Tänään kävin näyttämässä kolarikorjaamolle. Alkoivat tekemään kustannusarviota vakuutusyhtiölle lokasuojan vaihdosta ja maalauksesta alkuperäisosalla.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Dodii..!

Lokasuoja ehjätty uudella alkuperäisellä :) Sävy osui hienosti kohdalleen. Myovipaneeli ei asettunut kunnolla paikalleen yläreunasta, siihen lupasivat tilata vielä uudet kiinnitysklipsit ja vaihtaa. Uusi vilkku tuli myös alkuperäisosana. Vanhan lokasuojan otin vielä roskalavalta mukaan :)
lokasuoja_10.jpg
Vaihdoin molemmat etu-umpion lasit uusiin Hella-merkkisiin. Uudet lasit löytyivät hauskasti kahdelta eri yksityishenkilöiltä myynnistä eri puolilta Suomea. Vanhoissa oli kiveniskemiä paljon ja kuskin puoli oli kahdesta kohtaa halki. Alunperin tässä on Boschin umpiot, mutta Hellan lasit istuivat hienosti. Heijastinpinnat olivat hyvässä kunnossa, vänkärin puolta puhdistin ihan kevyesti kostealla liinalla.
umpio_1.jpg
umpio_2.jpg
Otin myös edestä lokarin sisälokasuojat pois ja asensin tästä puuttuneet alkuperäiset etusisälokasuojat paikalleen. Nyt ei rengas hipsi enää tien heitoissa mihinkään. Uudet iskunvaimentimet odottaisivat asennusta kunhan kerkiää
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tippaa hieman paikalla ollessaan niin että työpäivän aikana parkkipaikalle jää noin kämmenen kokoinen läntti. Käytin letkua irti, mutten löytänyt mitään vikaa letkusta enkä jäähdyttimen lähdöstä. Siirsin klemmaria hieman eri kohtaan, vuoto väheni muttei ihan kokonaan loppunut. Täytyy tutkailla uudelleen :eh: Ilmojen hieman lämmettyä on kuskin puoli saanut taas välillä kuumaa ilmaa kabiiniin. Teki viime keväänä samaa mutta tokkeentui kesällä. Närhenmunat kaipaavat ilmeisesti putsausta.
Jäähdytysnesteen vuotoa ei ole enää esiintynyt. Kerran piti nestettä lisätä klemmarin kiristelyn jälkeen, mutta saattoikin olla ilmaa joka hävisi hetken päästä. Sen jälkeen ei nestepinta ole vajonnut eikä tippaa alleen. Kuskin puoli alkoi saada oikeastaan joka kerta ajaessa kuumaa hyttiin. Putsasin vesiventtiilit P2000 santapaperilla. Venttiilien säköliittimen putsasin myös, pinneissä oli hieman vihreää patinnaa. Ainakin nyt pari reissua lämpötila on pysynyt säädetyssä.

Etuiskunvaimentimet sain vaihdettua. Uudet ovat mallia Koni STR.T. Madalletulle alustalle tarkoitetut kepit ilman jäykkyyssäätöä. Vaihdoin myös iskarin yläpään tukikumit samalla. Vanhat eivät iskarit olleet vuotaneet tai muutenkaan silminnähden rikki, mutta alkoivat tuntua jo kuluneilta. Niistä löytyi Mersun logot, voisko olla peräti alkuperäiset :shock: Tai sitten joku on joskus vaihatanut tähtilogolliset? Takaiskarit vaihdan vielä ja samalla korjaan paremmin aiemmin löytämäni ruostekohdan vänkärin puolen iskaritolpasta.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja dealer »

voisko olla peräti alkuperäiset
Hyvin mahdollista. Etuiskarit kestävät todella todella pitkään 124:ssä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti:
voisko olla peräti alkuperäiset
Hyvin mahdollista. Etuiskarit kestävät todella todella pitkään 124:ssä.
No jo on... 25,5 vuotta ja 536700km :D
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niinpä. meillä oli yli 700tkm ajettu sedan 124 johon vaihdettiin meillä ollessa ensimmäinen iskari, toinen takanen kun alkoi vuotaa.
Edellinen omistaja jolla auto oli ollut lähes uudesta kertoi että jousia on kyllä mennyt mutta iskaria ei.
Oli ne kyllä sen näköisetkin että tietä nähneet....
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Aika hurjia matkoja. Johan siinä iskarin varsikin on jumpannut 100000km edestakaisin.

Näistäkin oli se ihan uutuuden kiilto jo aavistuksen karissut matkan varrelle. :) Katsotaanpa ensi viikolla miltä takaset näyttää. Niissäkään ei vuotoja ole ollut ja katsastuksen iskaritestissä on ollut tasaista joka nurkassa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nyt on takaiskunvaimentimetkin vaihdettu. Hieman epävakaata säätä on ollut ulkosalla askarrella, mutta sain auton takapäätä sen verran katokseen, että pysyin kuivana. Purin vanhat tolpat pois ja tiedossa oli jo että apukuljettajan puolella on ruostetta iskarin läpiviennin kohdalla. Rälläkän teräsharjalaikalla harjasin irtoruosteet pois ja suihkuttelin fosforihappoa poistamaan jäljelle jääneet syöpymät. Myös kuskin puolelta löytyi ihan samanlainen ruosteinen alue massan alta. Päällepäin näytti aivan ehjälle, mutta kun massausta rapsutteli talttapäämeisselillä pois, paljastui alta alkavaa mätää:
takakuppi.jpg
Hapotuksen jälkeen harjasin vielä kertaalleen rälläkällä ja maalasin käsitellyt kohdat. Tälläkertaa vain vasaralakakalla, en alkanut epoksien kanssa turaamaan. Maalin päälle sitten hyvät ruostesuojat. Sitten uudet tolpat paikoilleen. Taaksekin samaa sarjaa kuin eteen eli Koni STR.t. Ihan toimivilta vaikuttavat näin pienen ajan testauksella. Ei mitenkään jäykät/kovat, melko mukavan tuntuiset. Vanhoihin verrattuna ylimääräiset keinahdukset ja liika kallistelu jäivät pois. Vanhoista takaiskareista löytyi muovisuojuksesta MB:n aikaleima 7/96. Auto on käsittääkseni valmistunut 1994 lopussa ja ensirekisteröity Tammikuussa 1995. Jokatapauksessa hyvinkin aikaa nähneet iskarit oli joka nurkassa.

Tarkastakaa satalankuilla ajavat nuo takaiskarin läpiviennit. Toinen paikka, minkä huomasin potentiaaliseksi ruostepaikaksi on helmapellin etupuoli. Sisälokasuoja tarjoaa taitteeseen oikein mukavan "astian" mihin kertyy maa-ainesta ajan saatossa. 200D:stä lainasin etusisälokasuojat tähän autoon ja ne olivat aivan täynnä multaa. Samoin 230E:ssä, joka on parhaillaan remontissa , samasta paikasta löytyi ämpärillinen multaa/hiekkaa.
multakuppi.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nyt on muutamatuhat kilometriä Koneila matkaa takana ja kohtuu päteville iskareille tuntuvat. Ihan sellaiset "mukavat", ei ainakaan liian jäykät. 540tkm pyörähti matkamittariin ja oli taas aika vaihtaa öljyt ja suodattimet. Kätevä on tuo Biltemasta hommattu öljyimuri, kun ei tarvitse pohjamuoveja enää rassailla irti.

Alavesiletku alkoi taas tippaamaan. Mahdollisesti se vuotaa letkun ompeleiden välistä, koska selvää reikää en ole siitä löytänyt. Oudosti se osasi myös olla hetken vuotamatta :think: Eipä siihen onneksi kovin kallis näyttänyt uusikaan letku olevan. Ihan varuiksi vaihdoin uuden paisuntasäiliön korkin, ettei ainakaan liiallisesta paineesta vuotaisi. Vesiventtiilit alkoivat pian ensimmäisen putsauksen jälkeen puskemaan lämmintä ilmaa hyttiin pyytämättä joten ne piti ottaa uudestaan auki ja puhdistaa. Nyt ovat toimineet pidemmän aikaa.

100tkm yhteistä taivalta tuli täyteen tällä autolla. Polttoaineen kulutus on ollut tasan 6,9l/100km tuolla matkalla. Huoltoja ja korjauksia on tullut tehtyä melko paljon ja taitaapa kaikki olla kirjattuna tähän topikkiin. Melko vähän mitään yllättäviä remontteja, suurimman osan on remonteista on saanut tehdä ennakoidusti, eikä matka ole ainakaan vielä katkennut kertaakaan. Ihan alussa oli jonkunlainen starttaus-ongelma, kun auto ei suostunut pyörittämään starttia, mutta se korjaantui kaikkien sulakkeiden vaihdolla. Laturi kyykkäsi ilman ennakkovaroitusta, mutta esikammiodieselillä ei matka katkea ja uusi laturi vaihtui saman tien. Tai hiilet siitä oli loppu, mutta sattui varaosa-autossa olemaan uusi laturi tyrkyllä.
Kirjaa olen pitänyt kaikesta muusta paitsi pesuista, niitä en ole merkinnyt mihinkään enkä laskenut kustannuksia. Talvisin käytän silloin tällöin harjattomassa pesuautomaatissa huuhtelemassa suolat ja kurat pois. Kesäisin pesen käsin. Syksyin keväin vahakerros pinnalle. Muutoin siis autoiluni on kustantanut 22,75€/100km sadantuhannen kilometrin aikana sisältäen hankintahinnan, polttoaineet, verot ja vakuutukset, huollot, korjaukset, renkaat, katsastukset jne. Aikalailla kaikki mahdolinen on tehty itse. Kaveri on auttanut hitsaustöissä ja nosturin tarpeessa silloin tällöin. Mukava auto ajaa ja vaikka tuo ilma-alustainen äRrä löytyy nykyään pihasta, niin silti tämän rattiin on aina ilo hypätä :) Jatketaan kohti seuraavaa sataatuhatta!
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tilasin uuden alavesiletkun, kun jäähdytysnesteen vuoto on kiihtymään päin. Pientä ylihuoltoa samalla ja vaihdoin myös ylävesiletkun uuteen :) Vedet pois, vanhat letkut veks, uudet tilalle ja nesteet takaisin koneeseen.... Mutta, mutta.... edelleen vuotaa. Tarkempi tutkimus näyttäisi siltä, että tuo 2019 keväällä vaihdettu Thermotecin jäähdytin vuotaa alavesiletkun putkiliitoksesta jostain saumasta. Prkl!
Jäähdyttimen_vuoto.jpg
En vanhastakaan letkusta löytänyt mitään vikaa. Laitoin Alvadiin viestiä, että olisiko tuolla vielä takuuta jäljellä. Reilun vuoden ja noin 40tkm ollut nyt käytössä tuo syyläri. Odotellaan vastausta. EPC:n mukaan varaosa-auto 200Deen jäähdytin sopisi myös, ainakin tarjoaa samaa varaosanumeroa molempien VIN-koodilla. Se on BEHR merkkinen ja jos alkuperäinen niin vajaat 700tkm mittarin mukaan ollut käytössä :) Pitää tosin nesteet sisällä.

Pesin auton kunnolla ja vahasin Collinitella talvea vasten. Ikkunat käsittelin TurtleWaxin pinnoitteella. 80km/h vauhdista ylöspäin ei tarvitse pyyhkijöitä vaivata. Vaikutus kestää muutaman pesukerran. Moottoritilan huljauttelin myös varovasti liotinpesuaineella ja hieman harjalla avustaen. Ei se nyt mitenkään kiillä, mutta ihan siisti tuli.
konehuone.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Minä kirjoitti:Laitoin Alvadiin viestiä, että olisiko tuolla vielä takuuta jäljellä. Reilun vuoden ja noin 40tkm ollut nyt käytössä tuo syyläri. Odotellaan vastausta.
Alvadista oli tullut vastaus melkein heti, oli vaan mennyt roskapostiin. Pyysivät tekemään virallisen reklamaation. Sen tein ja sain vastauksen, että uusi osa olisi tulossa. Kerkesin varaosa-autostakin purkaa jo syylärin irralleen, mutta odotellaanpa uusi kenno tontille.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kävin ruuvaamassa uuden jäähdyttimen paikalleen. Nyt pysyi nesteet sisällä. En silmällä erottanut vanhasta syyläristä mitään reikää tai murtumaa eli melko pienestä raosta tippasi. Viikon aikana valuma-astiaan oli valunut noin litra glykolia.

Reilu desi tuli vaihteistoöljyä pihalle ja saman verran laitoin uutta tilalle. Uudet jäähdytysnesteet laitoin myös. Nyt saisi nestevuodot olla jo ohi :)

Ja pisteet Alvadille mutkattomasta reklamaation hoidosta. Ei tarvinnut tapella yhtään vaan lähettivät mukisematta uuden osan.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kävin ruuvaamassa talvirenkaat alle. Huomasin renkaita kantaessa, että yksi nastarenkaista oli kulunut sisälaidasta lähes sakkorajalle ja sisäreunan nastoista ainakin puolet oli hukassa. Kolme muuta omasivat vielä reilusti pintaa ja kaikki nastat. Renkailla ajettu noin 35000km. Pyörimissuunta rajasi kuluneen renkaan apukuljettajan puolelle, mutta en tiedä oliko viimetalvena edessä vai takana.
En kuitenkaan löytänyt mistään väljää ja kaikki kesärenkaat oli kulunut tasaisesti. Sisä -ja ulkoreunoissa ei juurikaan mittaheittoa löytynyt, takarenkaat olivat hieman kuluneemmat kuin etuset, mutta tämä on ihan normaalia. Kesänakeilla 15000km tietä takana. Mikäköhän tuon yhden talvirenkaan on syönyt?

Vaihdoin samalla vasemmalle taakse jarrupalat, olivat kuluneemmat kuin toisella puolella. Hyllystä löytyi käytetyt, noin saman paksuiset kuin toisella puolen.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Jos nastoja on kadonnut sen täytyy olla takarengas. Voisiko pyöräkulmat olla pielessä, haritusta takana? Kuskin puoli on hieman painavampi joten apparin puoli luistaa. Kesärenkailla runko joustaa.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sharedoc kirjoitti: Ma 19.10.2020 23:01 Jos nastoja on kadonnut sen täytyy olla takarengas. Voisiko pyöräkulmat olla pielessä, haritusta takana? Kuskin puoli on hieman painavampi joten apparin puoli luistaa. Kesärenkailla runko joustaa.
Joo takarengas hyvin todennäköisesti. Pyöränkulmat voi tietysti olla syynä, noin 100tkm sitten laitettu kohdilleen alustan uusimisen jälkeen. Sen jälkeen en tosin ole koskenut muuhun kuin iskunvaimentimiin ja nekin uusin tänä kesänä kesärenkaiden ollessa alla. Ainakin camberia takana on jonkun verran johtuen madalluksesta.

Sellainen tuli mieleen,että yhtä talvirengasta jouduin paikkaamaan kun siitä meni ruuvi läpi. On siis ajettu vajaalla paineelle hetki. En tosin tarkastanut, onko se juuri tämä kulunut rengas.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Leimapäivä... :lol: :lol:
Screenshot_20210119_191154.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja dealer »

Veikataan, että meni dynamometritestissä takaa jarruputki poikki. Tuskin sileällä renkaalla leimalle veit, tai pitämättömällä seisontajarrulla.
Pakokaasupäästötkään eivät liene niin korkealla...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti: Ti 19.01.2021 19:25 Veikataan, että meni dynamometritestissä takaa jarruputki poikki. Tuskin sileällä renkaalla leimalle veit, tai pitämättömällä seisontajarrulla.
Pakokaasupäästötkään eivät liene niin korkealla...
No sehän osui heti kerrasta oikeaan :thumbup:

Käsijarruakin oikein vasiten kiristelin eilenillalla, että varmasti pitää. Tuota yhtä rengasta hieman jännitin, on se toki kulutuspinnan puolesta ihan laillinen, mutta nastoja puuttuu. Ei kuitenkaan kiinnittänyt katsurin huomiota.

Mutta pohjaan painuva jarrupoljin ja lattialle pärskivä jarruneste kiinnosti inssiä sen verran, että laputti tuulilasin :D

Sain ajella auton tallille, oli kyllä melko veltto poljin. Sen verran kerkesin könytä auton alle, että vänkärin puolelle menevä putki vuoti reilusti kiinnikkeen alta suunnilleen perämurikan kohdalta. Koko takapiiri edessä olevasta jatkopalasta taaksepäin menee kuitenkin vaihtoon. Jatkopalan sain auki, mutta taaemmat pitänee palastella kun ei avain tuntunut pitävän.

Huomenna haen uudet putket ja letkut, ja toivottavasti saan ujuteltua paikalleen.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja joop79 »

😁😁😁

Nyt jo jarruputki sökö. Kyllä on huono laatu Mersussa kun ei 50 vuotta putket kestä 🤣
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

joop79 kirjoitti: Ke 20.01.2021 11:52 😁😁😁

Nyt jo jarruputki sökö. Kyllä on huono laatu Mersussa kun ei 50 vuotta putket kestä 🤣
Niin on, hyvä että puolet tuosta 50 vuodesta. Näillä putkilla oli 26 vuotta ja 548tkm tietä takana :) Feispuukkiin möyhyämään, kuinka paskoja Mersut on :twisted:

Vaihdoin uudet putket edessä olevasta jatkopalasta taaksepäin. Mätänet myy valmiita putkia ja sellaiset sinne ujutin. Aavistuksen reilun mittaisia olivat, ehkä ihan kaikki kurvit ei myöskään ole samalla lailla kuin alunperin. Takakelkan ylitys on vähän ahdas ja yksi polttoaine - ja jarruputkien pidike on kelkan takana piilossa. Pisteet Saksaan, sillä kelkassa on sopivalla kohdalla reikä, josta saa ristipäämeisselillä kiinnikkeen muoviruuvin auki/kiinni.
Screenshot_20210121_062039.jpg
Hieman ahdas oli saada putket takaisin tuohon kiinnikkeesen, mutta onnistui lopulta. Kannattaa hommata uusia muovimuttereita putkenkannakkeisiin, jos niitä joutuu irrottamaan. Vanhat eivät tahdo enää purra kun kerran purettu.
Yksi pohjassa olevista kannakkeen ruuveista irtosi korista noin takaoven etureunan kohdalta. Siihen joutuu jossain vaiheessa paikan väkertää, nyt ei ollut intoa.

Uusiksi meni samalla myös takajarruletkut ja ilmausnipat sekä jarrunesteet. Tänään pitäisi tarjota uudestaan konttorille jos saisivat tarran tuulilasista veks
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ai pahus, jo on heikkoa tekoa putket. No on niitä mennyt paljon uudemmistakin kulkineista takaa putkia poikki.
Ennen oli putket rautaa hiiohoi. Nyt ne on jotain mikä ruostuu silmissä.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

MJPfin kirjoitti: To 21.01.2021 06:51 Ai pahus, jo on heikkoa tekoa putket. No on niitä mennyt paljon uudemmistakin kulkineista takaa putkia poikki.
Ennen oli putket rautaa hiiohoi. Nyt ne on jotain mikä ruostuu silmissä.
Oli piiput ennen puuta, hipit rautaa :)

Onneksi petti dynolla, ainut turvallinen paikka putkella hajota... Vielä kun olisi tajunnut uusia putket silloin kun kelkka oli pois...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nyt saa taas ajaa. Putkityöt kelpasi inssille ja jarrut pitivät tasaisesti.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Toi on kyllä totta et parempi se on katsastuksessa mossahtaa putki kuin liikenteessä jossain paniikki tilanteessa.
Hieno auto kaikinpuolin tuo, väri on just passeli tuohon koriin.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo, kyllä siitä katsastuksesta voi hyötyäkin vaan olla, vaikka monet saattavat muutakin mieltä sen tarpeellisuudesta olla.

Itsellä aikanaan 250D:n kanssa kävi niin, että takajarruputki repesi liikenteessä suht kevessä jarrutuksessa myöhään syksyllä, enkä mä kyllä huomannut niin mitään eroa jarrutehossa normaalissa liikenteessä. Poljin meni syvemmälle joo, mutta ei siinä muuta ongelmaa ollut. Sitten kun lumi satoi maahan, niin huomasi paremmin, että pelkillä etupyörillä jarruttaminen on vähemmän tehokasta kuin kaikilla pyörillä, ja sen huomasi lähinnä pienissä vauhdeissa esim. vähän muhkuraiseen kadunvarteen pysäköidessä. Automaattivaihteinen jos olisi ollut, niin varmaan olisi vielä selkeämmin tullut tuo ongelma esiin. Ja tietysti ääritilannejarrutuksissa tilanne olisi ollut toinen, mutta niitä nyt ei onneksi vastaan tullut. Mulle silloin Motonetista myytiin ne jarruputket niin, että edestä taakse -putki oli vaan kiepillä ja itse sai taivutella sen haluamaansa muotoon. En nyt muista, että missä muodossa ne T-haaran ja takapyörien väliset putket oli.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

MJPfin kirjoitti: To 21.01.2021 16:05 Toi on kyllä totta et parempi se on katsastuksessa mossahtaa putki kuin liikenteessä jossain paniikki tilanteessa.
Hieno auto kaikinpuolin tuo, väri on just passeli tuohon koriin.
Kiitos, itsekin pidän tästä väristä.
Nozki kirjoitti: To 21.01.2021 16:52 Joo, kyllä siitä katsastuksesta voi hyötyäkin vaan olla, vaikka monet saattavat muutakin mieltä sen tarpeellisuudesta olla.

Itsellä aikanaan 250D:n kanssa kävi niin, että takajarruputki repesi liikenteessä suht kevessä jarrutuksessa myöhään syksyllä, enkä mä kyllä huomannut niin mitään eroa jarrutehossa normaalissa liikenteessä. Poljin meni syvemmälle joo, mutta ei siinä muuta ongelmaa ollut. Sitten kun lumi satoi maahan, niin huomasi paremmin, että pelkillä etupyörillä jarruttaminen on vähemmän tehokasta kuin kaikilla pyörillä, ja sen huomasi lähinnä pienissä vauhdeissa esim. vähän muhkuraiseen kadunvarteen pysäköidessä. Automaattivaihteinen jos olisi ollut, niin varmaan olisi vielä selkeämmin tullut tuo ongelma esiin. Ja tietysti ääritilannejarrutuksissa tilanne olisi ollut toinen, mutta niitä nyt ei onneksi vastaan tullut. Mulle silloin Motonetista myytiin ne jarruputket niin, että edestä taakse -putki oli vaan kiepillä ja itse sai taivutella sen haluamaansa muotoon. En nyt muista, että missä muodossa ne T-haaran ja takapyörien väliset putket oli.
Pidän katsastusta hyvänä palveluna. Muutamalla kympillä puolueeton taho tutkii auton kunnon (ainakin teoriassa puolueeton). Yritän pitää autoa kunnossa itseäni varten, mutta aina saattaa olla jotain, mitä ei osaa ennakoida tai arvata vialliseksi.

Minullakin muutama vuosi sitten 200Dstä hajosi takajarruputki liikenteessä lievässä jarrutuksessa. Taisi olla sulan maan aikaan ja jarruteho säilyi tarvittavan hetken hyvänä. Vuoto oli pieni ja poljin säilyi melko jäykkänä. Nyt tämän kanssa takaputki oli ihan kunnolla poikki ja poljin todella veltto. Tiet lumisia ja liukkaita, että ihan keskittyneesti piti tallille ajaa.

Pitkä jarruputki oli kiepillä ja lyhemmät suorana tikkuna. Yritin taitella samaa reittiä, mutta eihän ne ihan just samalla lailla onnistu, varsinkaan takakelkan ylitys pitkällä putkella. Tuntui että putket oli hieman reilun mittaisia kun joutui ylimääräisiä kurveja taittelemaan. Parempi tietysti niin päin, kuin että liian lyhyet. Jos tekisi metritavarasta uudet niin saisi ehkä siistimmät. Mutta en alkanut hommailemaan vehkeitä sitä varten.
Viimeksi muokannut JanneW124, To 21.01.2021 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tupla
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pidän katsastusta hyvänä palveluna. Muutamalla kympillä puolueeton taho tutkii auton kunnon (ainakin teoriassa puolueeton). Yritän pitää autoa kunnossa itseäni varten, mutta aina saattaa olla jotain, mitä ei osaa ennakoida tai arvata vialliseksi.
Aivan juurikin näin.
Minulla jää itselläni tutkimatta alustan nivelet yms. omista autoista nykyään niin, että saattaa katsastusvälin verran lipsahtaa autoa nosturilla käyttämättä jos renkaat kesä/talvi tulee kotipihassa vaihdettua.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin