Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Joo niin oli, että keskimmäinen on magneettiventtilien yhteinen pinni. Ja kylläpä se niin oli, että keskellä oli +, ja reunoille sitten -.
Mittasin niin, että keskimmäisestä ja reunimmaisista tarkastin, että saan mitattua jännitteen. Toiminta on niinpäin, että 0V jännitteellä venttiili on auki ja hyttiin saadaan kuumaa. 12V jänitteellä venttiili menee kiinni.
Mutta en mitannut niitä pinnejä erikseen maata vasten, mitä silloin näyttäisi...? Täytyypä kaivella, löytyisikö kytkentäkaaviota jostain..
Joo, faceliftissä tuo kiertovesipumppu ja munikset ovat samaa pakettia, mutta sähköliitännät erilliset. Kv-pumpulle tulee oma 2-pinninen liitin.
Varaosa-auto on myös facelift, mutta siinä ei ole ilmastointia ja vesiventtilipaketti oli hieman erilainen. Ilmastoidussa on erillinen osa kolmannelle vesiletkulle ja paketti on korkeampi. Pelkkä magneettiventtili oli molemmissa kuitenkin samanlainen.
Mittasin niin, että keskimmäisestä ja reunimmaisista tarkastin, että saan mitattua jännitteen. Toiminta on niinpäin, että 0V jännitteellä venttiili on auki ja hyttiin saadaan kuumaa. 12V jänitteellä venttiili menee kiinni.
Mutta en mitannut niitä pinnejä erikseen maata vasten, mitä silloin näyttäisi...? Täytyypä kaivella, löytyisikö kytkentäkaaviota jostain..
Joo, faceliftissä tuo kiertovesipumppu ja munikset ovat samaa pakettia, mutta sähköliitännät erilliset. Kv-pumpulle tulee oma 2-pinninen liitin.
Varaosa-auto on myös facelift, mutta siinä ei ole ilmastointia ja vesiventtilipaketti oli hieman erilainen. Ilmastoidussa on erillinen osa kolmannelle vesiletkulle ja paketti on korkeampi. Pelkkä magneettiventtili oli molemmissa kuitenkin samanlainen.
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Alfamerin kaavion mukaan keskimmäiseen pinniin tulee jännite sulakkeelta 7, ja toimii molemmille puolille. Sama jännite jatkuu tuosta kiertovesipumpulle. Vesiventtiilien reunimmaiset pinnit menevät sitten "lämmitysautomatiikkayksikköön" N18. Ymmärtääkseni tämä on keskikonsolissa, siellä lämmönsäätönamiskoiden takana? Tuo sitten hoitaa sisäilman lämpöanturin ja kennon vas/oik lämpöantureiden tiedoilla venttiilien toiminnan? Sulakkeen 7 takana on myös tuo lämmitysautomatiikkayksikkö.Jari Ke kirjoitti:Tiedät varmaan paremmin ja kyselen että muistanko väärin että munissa jännite tulee keskelle ja sit maadoittamalla toimisi nuo venttiilit? Se keskimmäinen siis olisi yhteinen jännite molemmille piireille ja olisi jatkuva kaiken aikaa riippumatta säädöistä?
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Lämmönsäätöpaneeliin menee ne johdot juu, seiskasulakkeen palaminen aiheuttaa vain sen että sisälle tulee maksimikuumaa lämmityslaitteesta, puhaltimen nopeussäätö ym. toimii silti.
Edit; toki myös pakkivalo lakkaa toimimasta, ja olikohan muuta, mutta lämmityslaitteen osalta vain se että tulee kuumaa.
Edit; toki myös pakkivalo lakkaa toimimasta, ja olikohan muuta, mutta lämmityslaitteen osalta vain se että tulee kuumaa.
oulaistenliikenne.fi
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Jep, oli mukavia hetkiä ajella tässä alkukesästä. Jos 7sulake halusi palaa, auton sisällä tarkeni hyvin
Sitten kun sulake pysyi ehjänä, niin kuskin puolen lämmönsäätö päätti puskea tulikuumaa hyttiin. Silloin on melkein pakko laittaa ilmastointi pois, jotta keskisuulakkeista saa ulkoilmaa, ja sulkea kuskin ikkunasuulake. Silti kuumaa tulee väkisin tuulilasille tai jaloille... Menee ilmastoidusta autosta hieman se hyöty ohi
Mutta nyt kun viat löytyivät niin ainakin toistaiseksi lämmönsäätö toimii ja sulakkeet pysyy ehjänä.
Lämmönsäätö, kiertovesipumppu, kierroslukumittari, pakkivalo, lämmitettävä pissapoika. Jos on niin, ilmastointi, ilmastoinnin flekti ja kickdown.Edit; toki myös pakkivalo lakkaa toimimasta, ja olikohan muuta, mutta lämmityslaitteen osalta vain se että tulee kuumaa.
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Lakkasiko sinun autossa siis kierroslukumittarikin toimimasta kun seiskasulake paloi ?
Enpä muista tuollaista, joku muu sulake on mittaristolle / kiekkamittarille. Onko jossain mallissa sitten eri tavalla.
Enpä muista tuollaista, joku muu sulake on mittaristolle / kiekkamittarille. Onko jossain mallissa sitten eri tavalla.
oulaistenliikenne.fi
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Kyllä lakkasi. Kierrostieto tulee KD/ilmastoinnin releen kautta ja se on 7 sulakkeen perässä
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Ilmastointi ja lämmönsäätö ovat toimineet moitteetta edellisten toimenpiteiden jälkeen. Tulikin kreivin aikaan kuntoon, olisi ollut hikevää kyytiä viimeviikkoina
560000km vaihtui mittaristoon ja oli taas aika tehdä huolto. Vaihdoin öljyt ja suodattimen, ilmansuodattimen ja ohjaustehostimen suotimen. Imuvaihtajalla on kyllä miellyttävä ja vaivaton tehdä öljynvaihto kun ei tarvitse konttailla eikä irrotella pohjamuoveja yms. Moniurahihnaa en muistanut ostaa, edellisellä alkaa olla 90tkm ja 3vuotta takana. Ei siinä pahempia pykimiä onneksi ollut. Seuraavasssa huollossa sitten...
Öljynpaninemittari on alkanut temppuilemaan. Välillä putoaa nollaan, välillä näyttää ihan mitä sattuu ja toisinaan toimiikin loogisesti. Pienellä kopautuksella yleensä tokenee. Vikaantuuko noista jokin vaihdettavissa oleva komponentti? Muistelen, että joku korjasi lämpömittarin kuntoon. Olisikohan painemittarissa vastaava tehtävissä?
560000km vaihtui mittaristoon ja oli taas aika tehdä huolto. Vaihdoin öljyt ja suodattimen, ilmansuodattimen ja ohjaustehostimen suotimen. Imuvaihtajalla on kyllä miellyttävä ja vaivaton tehdä öljynvaihto kun ei tarvitse konttailla eikä irrotella pohjamuoveja yms. Moniurahihnaa en muistanut ostaa, edellisellä alkaa olla 90tkm ja 3vuotta takana. Ei siinä pahempia pykimiä onneksi ollut. Seuraavasssa huollossa sitten...
Öljynpaninemittari on alkanut temppuilemaan. Välillä putoaa nollaan, välillä näyttää ihan mitä sattuu ja toisinaan toimiikin loogisesti. Pienellä kopautuksella yleensä tokenee. Vikaantuuko noista jokin vaihdettavissa oleva komponentti? Muistelen, että joku korjasi lämpömittarin kuntoon. Olisikohan painemittarissa vastaava tehtävissä?
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Otin mittariston levälleen ja tutkailin tuota painemittarin osiota. Eipä siinä päällepäin ollut silmällä erotettavaa vikaa. Selvittelin kytkentäkaaviosta, että anturin liitin tulee 4-pinniseen liittimeen nastaan nro 4 tuohon paneeliin. Johto ja siinä oleva liitin näytti ihan ehjältä, joten kolvasin hieman uutta tinaa tuohon mittariston liittimen tinaukseen. Jospa siinä olisi ollut kylmäjuotos tms. Muutama sata kilometriä on nyt ajeltu, eikä viisari ole houraillut entiseen tapaan.
Jouduin purkamaan mittariston vielä uudelleen, kun ensimmäisellä kerralla painemittarin viisari ei osunutkaan kohdalleen. Täysillä paineilla kohosi reilusti yli asteikon. Olin asettanut viisarin lepäämään nollakohdan tappiin, mutta sen liikerata onkin suurempi kuin 0-3 asteikko taustalevyssä. Viisari piti asettaa tapin väärälle puolelle ja taittaa varovasti sen yli, jotta viisarin ääriliike pysähtyy mittaritaulun 3 lukeman kohdalle.
Jouduin purkamaan mittariston vielä uudelleen, kun ensimmäisellä kerralla painemittarin viisari ei osunutkaan kohdalleen. Täysillä paineilla kohosi reilusti yli asteikon. Olin asettanut viisarin lepäämään nollakohdan tappiin, mutta sen liikerata onkin suurempi kuin 0-3 asteikko taustalevyssä. Viisari piti asettaa tapin väärälle puolelle ja taittaa varovasti sen yli, jotta viisarin ääriliike pysähtyy mittaritaulun 3 lukeman kohdalle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Painemittari on toiminut loogisesti, ei ole häröillyt ollenkaan. Oletettavasti liittimen tinauksessa oli kylmäjuotos tai jokin muu katkoksen aiheuttava murtuma. Minähän vaihdoin tuon osion mittaristoon noin 5 vuotta sitten hourailevan lämpömittarin takia. Vaihdokki oli peräisin yli 600tkm ajetusta 200deestä.
Tein autolle kunnon pesun ja vahauksen syksyä/talvea vasten. Korin kunto alkaa paikka paikon vaatimaan toimenpiteitä. Kilometrit näkyy kyllä jo pintapelleissä. Pitää yrittää saada 230E tallista valmiiksi ja saisi tämän sitten työn alle korin osalta. Laitetaampa pari kuvaa vaihteeksi sisältä, se on nimittäin yksi paikka missei kilometrit eikä ikä näy:
Tein autolle kunnon pesun ja vahauksen syksyä/talvea vasten. Korin kunto alkaa paikka paikon vaatimaan toimenpiteitä. Kilometrit näkyy kyllä jo pintapelleissä. Pitää yrittää saada 230E tallista valmiiksi ja saisi tämän sitten työn alle korin osalta. Laitetaampa pari kuvaa vaihteeksi sisältä, se on nimittäin yksi paikka missei kilometrit eikä ikä näy:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Eberin vuotamiseen kellään ideaa? viewtopic.php?f=2&t=212242
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Eberin vuotamisen tutkiminen jatkuu: viewtopic.php?f=2&t=212242
Takarengas piti paikata. Siitä oli mennyt ruuvi läpi. "Koiranpaskalla" onnistui. Vaihdoin renkaat samalla edestä taakse. Alkaa olla kulutuspinta lopussa Kormoraneissa. About 27tkm ajetut tällä hetkellä, eli ei ihan hirveän hyvä kestävyys ollut näissä. Tasaisesti ovat kuluneet, oikea takarengas kuluu aavistuksen nopeammin kuin muut.
Takarengas piti paikata. Siitä oli mennyt ruuvi läpi. "Koiranpaskalla" onnistui. Vaihdoin renkaat samalla edestä taakse. Alkaa olla kulutuspinta lopussa Kormoraneissa. About 27tkm ajetut tällä hetkellä, eli ei ihan hirveän hyvä kestävyys ollut näissä. Tasaisesti ovat kuluneet, oikea takarengas kuluu aavistuksen nopeammin kuin muut.
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Talvirenkaat tuli vaihdettua alle viikolla. Ostin uuden satsin nastarenkaita, vanhoista renkaista yksi oli kulunut kelvottomaksi. Kaksi varsin kelpoa rengasta olisi vielä sarjassa ollut, mutta yli 41tkm noilla kerkesin ajaa eikä uusi satsi ollut kovinkaan pahan hintainen. Edelleen luotan Kormoraniin. Stud 2 nastarenkaat koossa 195/65R15 pyöräytettiin kasireikävanteille.
Vaihto piti tehdä tietysti taas loskassa vesisateella. Edellispäivänä olisi ollut aurinkoinen päivä vahdella, mutta ei tietenkään silloin kannata...
Vaihto piti tehdä tietysti taas loskassa vesisateella. Edellispäivänä olisi ollut aurinkoinen päivä vahdella, mutta ei tietenkään silloin kannata...
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Huoltoa huoltoa. 10tkm taas täynnä joten öljyt, öljynsuodatin ja ilmansuodatin vaihtoon. Vaihdoin myös moniurahihnan. Edellinen hihnan vaihto oli aika tasan 100tkm sitten ja remmi alkoi olla jo työnsä tehnyt. Nyt piti ensimmäistä kertaa minun omistusaikana lisätä öljyä vaihtovälillä. Pari tuhatta kilometriä sitten syttyi öljymäärän merkkivalo, kun pinta oli tikun mukaan vajonnut minimiin. Täytän sen yleensä tikun merkkien puoleen väliin tai vähän yli. Mitään selkeää vuotopaikkaa en ole havainnut.
Tilasin viimein Eeperiin uuden polttoainepumpun, jonka vaihdoin nyt samalla. Toivottavasti vuoto loppuu sillä. Nyt pakkasilla olen aina tulpannut lämmittimen polttoainelinjan ajon ajaksi ja liittänyt sitten takaisin lämmittimeen kun sitä on tarvinnut. Kätevästi se onnistuu, mutta saisihan tuo toimia ihan "hyttimallina". Kokeilin myös hanaa imulinjaan, sen käyttö oli paljon vaivattomampaa. Ei kuitenkaan jaksanut Eeperi imeä yli -15 asteen pakkasella enää hanan läpi En tiedä supistiko asentamani hana linjaa sitten juuri sopivasti vai mitä, mutta hanan kun poisti niin taas pelasi... Noh, enpä sitäkään ihan pysyväksi ratkaisuksi ajatellut
Mikä säätää tyhjäkäyntiä? Se tuntuu välillä olevan liian alhainen (arviolta 550rpm-580rpm) ja vähän heijaa joskus. Käynti usein notkahtaa, vähän kuin esim. ilmastoinnin kompressori lähtee päälle. Mutta tekee tätä myös kylmillä ilmoilla jolloin ainakaan kompurasta ei johdu. Tuota käynnin pientä heijausta on esiintynyt "aina", mutta tyhjäkäyntikierrokset ovat laskeneet viimeisen vuoden aikana. En jaksa enää muistaa oliko sama homma kesällä, mutta ainakin nyt talvikeleillä.
Tilasin viimein Eeperiin uuden polttoainepumpun, jonka vaihdoin nyt samalla. Toivottavasti vuoto loppuu sillä. Nyt pakkasilla olen aina tulpannut lämmittimen polttoainelinjan ajon ajaksi ja liittänyt sitten takaisin lämmittimeen kun sitä on tarvinnut. Kätevästi se onnistuu, mutta saisihan tuo toimia ihan "hyttimallina". Kokeilin myös hanaa imulinjaan, sen käyttö oli paljon vaivattomampaa. Ei kuitenkaan jaksanut Eeperi imeä yli -15 asteen pakkasella enää hanan läpi En tiedä supistiko asentamani hana linjaa sitten juuri sopivasti vai mitä, mutta hanan kun poisti niin taas pelasi... Noh, enpä sitäkään ihan pysyväksi ratkaisuksi ajatellut
Mikä säätää tyhjäkäyntiä? Se tuntuu välillä olevan liian alhainen (arviolta 550rpm-580rpm) ja vähän heijaa joskus. Käynti usein notkahtaa, vähän kuin esim. ilmastoinnin kompressori lähtee päälle. Mutta tekee tätä myös kylmillä ilmoilla jolloin ainakaan kompurasta ei johdu. Tuota käynnin pientä heijausta on esiintynyt "aina", mutta tyhjäkäyntikierrokset ovat laskeneet viimeisen vuoden aikana. En jaksa enää muistaa oliko sama homma kesällä, mutta ainakin nyt talvikeleillä.
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
YJ-releestä kannattaa tinaukset käydä läpi.JanneW124 kirjoitti: ↑Ke 08.12.2021 21:16 Mikä säätää tyhjäkäyntiä? Se tuntuu välillä olevan liian alhainen (arviolta 550rpm-580rpm) ja vähän heijaa joskus. Käynti usein notkahtaa, vähän kuin esim. ilmastoinnin kompressori lähtee päälle. Mutta tekee tätä myös kylmillä ilmoilla jolloin ainakaan kompurasta ei johdu. Tuota käynnin pientä heijausta on esiintynyt "aina", mutta tyhjäkäyntikierrokset ovat laskeneet viimeisen vuoden aikana. En jaksa enää muistaa oliko sama homma kesällä, mutta ainakin nyt talvikeleillä.
Niin ja katto nyt vielä se kompura et tosiaan ei pyöri. Meinaan mullahan teki tuota ja syy oli juurikin tuo et kompura läx pyörimään ja oli epämääräisiä aikoja päällä. Joskus vain muutamia sekuntejakin. Löysin sit syyllisenkin eli yksi johto oli hankautunut puhki kompuran likeltä. Kompura tosiaan läx vaikka napista oli valittu "kompura pois päältä"
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Tänks.Jari Ke kirjoitti: ↑Pe 10.12.2021 18:33YJ-releestä kannattaa tinaukset käydä läpi.JanneW124 kirjoitti: ↑Ke 08.12.2021 21:16 Mikä säätää tyhjäkäyntiä? Se tuntuu välillä olevan liian alhainen (arviolta 550rpm-580rpm) ja vähän heijaa joskus. Käynti usein notkahtaa, vähän kuin esim. ilmastoinnin kompressori lähtee päälle. Mutta tekee tätä myös kylmillä ilmoilla jolloin ainakaan kompurasta ei johdu. Tuota käynnin pientä heijausta on esiintynyt "aina", mutta tyhjäkäyntikierrokset ovat laskeneet viimeisen vuoden aikana. En jaksa enää muistaa oliko sama homma kesällä, mutta ainakin nyt talvikeleillä.
Niin ja katto nyt vielä se kompura et tosiaan ei pyöri. Meinaan mullahan teki tuota ja syy oli juurikin tuo et kompura läx pyörimään ja oli epämääräisiä aikoja päällä. Joskus vain muutamia sekuntejakin. Löysin sit syyllisenkin eli yksi johto oli hankautunut puhki kompuran likeltä. Kompura tosiaan läx vaikka napista oli valittu "kompura pois päältä"
Otin releen pöydälle ja avasin sen kuoristaan. Oli ihan ehjän näköinen mutta kävin varuikseen kaikki tinaukset läpi. Seuraillaan, miten muuttui.
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
YJ-releen tinaus ei ainakaan huonontanut tilannetta, mutta ei tainnut parantaakaan. Jotenkin tuntuisi, että harvemmin esiintyy alhaista tyhjäkäyntiä, mutta ei se ihan kokonaan loppunut. Vähän hankala seurata, kun ei aina osaa keskittyä niin tarkasti. Tyhjäkäyntiä on muutenkin melko vähän omassa käytössä. Enemmänkin vain mennään.
Eberi vuotaa edelleen läpi, eli pumpun vaihto ei auttanut. Reilulla pakkasella polttoaine ei mene pumpun läpi, mutta nollakelillä ja lievillä pakkasasteilla kyllä. Jokin, mikä ei johdu Eberistä, tuossa polttoaineen liikkumisessa on siis muttunut. Täytynee eriyttää tuo imulinja lämmittimelle omaksi.
Mistä kohtaa tankista kannattaa tehdä otto?
Tänä vuonna ajoa kertyi noin 25000km. Kulutus näyttäisi olevan ensimmäistä kertaa seiskalla alkava (7,03l/100km), kun aiempina vuosina ollut 6,9XXl/100km.
Hyvää Uutta Vuotta kaikille!!
Eberi vuotaa edelleen läpi, eli pumpun vaihto ei auttanut. Reilulla pakkasella polttoaine ei mene pumpun läpi, mutta nollakelillä ja lievillä pakkasasteilla kyllä. Jokin, mikä ei johdu Eberistä, tuossa polttoaineen liikkumisessa on siis muttunut. Täytynee eriyttää tuo imulinja lämmittimelle omaksi.
Mistä kohtaa tankista kannattaa tehdä otto?
Tänä vuonna ajoa kertyi noin 25000km. Kulutus näyttäisi olevan ensimmäistä kertaa seiskalla alkava (7,03l/100km), kun aiempina vuosina ollut 6,9XXl/100km.
Hyvää Uutta Vuotta kaikille!!
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Mähän olen joskus nähny silleenkin tehtävän että kun kaikki sähkölaitteet on pois päältä niin nyppästy rele pois paikaltaan auton käydessä. Tyhjäkäynti ainakin siinä putosi reilusti. Sitä en sit tiedä voiko tuo temppu rikkoa jotain? Jos noin voi tehdä niin siitä ehkä pääsee jyvälle johtuuko mahdollisesti yj:stä vai ei?
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Mitens se tässä nyt, kun ei ulkoa muista, niin kun on turbo ja ilmastointi ja automaattivaihteisto, niin tässä kai on se ELR tyhjäkäynnin säätösysteemi, jolle on oma ohjausboksinsa akun takana ABS:n boksin takana / edessä, missä nyt olikin tarkeemin? Ja syöttöpumpun päässä sähkötoimilaite, niinkö se menee?
Omassa turbottomassa ja ilmastoimattomassa ja manuaalivaihteisessa 250 D:ssä ei sellaista ole, ja kylmänä tyhjäkäynnin korotus hoidetaan jotenkin alipainesysteeillä, en ole koskaan tarkemmin perehtynyt.
Omassa turbottomassa ja ilmastoimattomassa ja manuaalivaihteisessa 250 D:ssä ei sellaista ole, ja kylmänä tyhjäkäynnin korotus hoidetaan jotenkin alipainesysteeillä, en ole koskaan tarkemmin perehtynyt.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Viimeksi otin akun ja ASD releen pois tieltä, että mahduin kourineni YJ-releelle Täytyy koittaa vielä toisella releellä, sellainen löytyisi.Jari Ke kirjoitti: ↑Pe 31.12.2021 09:51 Mähän olen joskus nähny silleenkin tehtävän että kun kaikki sähkölaitteet on pois päältä niin nyppästy rele pois paikaltaan auton käydessä. Tyhjäkäynti ainakin siinä putosi reilusti. Sitä en sit tiedä voiko tuo temppu rikkoa jotain? Jos noin voi tehdä niin siitä ehkä pääsee jyvälle johtuuko mahdollisesti yj:stä vai ei?
Syöttöpumpun päässä on mokkula, johon tulee pistoke. PArts Infon mukaan A0000744688 (OPERATING MAGNET ELECTRONIC IDLING CONTROL). Kuva netistä: .Nozki kirjoitti: ↑Pe 31.12.2021 11:07 Mitens se tässä nyt, kun ei ulkoa muista, niin kun on turbo ja ilmastointi ja automaattivaihteisto, niin tässä kai on se ELR tyhjäkäynnin säätösysteemi, jolle on oma ohjausboksinsa akun takana ABS:n boksin takana / edessä, missä nyt olikin tarkeemin? Ja syöttöpumpun päässä sähkötoimilaite, niinkö se menee?
Omassa turbottomassa ja ilmastoimattomassa ja manuaalivaihteisessa 250 D:ssä ei sellaista ole, ja kylmänä tyhjäkäynnin korotus hoidetaan jotenkin alipainesysteeillä, en ole koskaan tarkemmin perehtynyt.
Mutta sitä ELR-relettä tässä ei ole akun takana. En tiedä, mihin tuon säätimen johdot menevät.
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Löytyi pari tiedostoa liittyen tyhjäkäynnin tutkimiseen.
https://w124performance.com/service/w12 ... 1-2053.pdf
https://w124performance.com/service/w12 ... 1-2006.pdf
Täytyypä kokeilla irrottaa käydessä tuo pumpussa oleva säädin, onko sillä vaikutusta. Ekan tiedoston mukaan om602 automaatin kierrokset olisivat säädön toimiessa (kone lämpöisenä) 680 +/- 20rpm. Jotain tuollaista se usein onkin. Ilman säätöä taas 620 +/- 40rpm. Tuo voisi osua tuohon omaan arvioon liian alhaisesta käynnistä. En ole vielä millään tarkemmalla mittarilla tarkastanut kierroksia.
https://w124performance.com/service/w12 ... 1-2053.pdf
https://w124performance.com/service/w12 ... 1-2006.pdf
Täytyypä kokeilla irrottaa käydessä tuo pumpussa oleva säädin, onko sillä vaikutusta. Ekan tiedoston mukaan om602 automaatin kierrokset olisivat säädön toimiessa (kone lämpöisenä) 680 +/- 20rpm. Jotain tuollaista se usein onkin. Ilman säätöä taas 620 +/- 40rpm. Tuo voisi osua tuohon omaan arvioon liian alhaisesta käynnistä. En ole vielä millään tarkemmalla mittarilla tarkastanut kierroksia.
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
...ja sitten on vielä tämä:
https://w124performance.com/service/w12 ... 1-1841.pdf
Sulla varmaan on kuitenkin testipistoke autossa?
Tää sisältää myös OM602.96, kun taas toi alempi kahdesta aiemmasta linkistä viitannee vain 603:een, jos oikein tulkitsen.
Ja tässä yleiskuvaus (polttoaine)systeemistä, myös ELR:stä, vaikka varmasti tämän itsekin jo katsoit...:
https://w124performance.com/service/w12 ... 1-0010.pdf
Sinänsä mielenkiintoista, että tuossa sivun 23 kuvassa kerrotaan, että komponentit ovat juuri tuolla tavalla vain Suomeen ja Itävaltaan viedyissä autoissa. Tuota dokumenttia kun riittävästi kelaa alaspäin, niin tulee vaikka mitä eri versioita erilaisilla ohjausbokseilla jne. Muistelisin, että omassa -94 E 300 DT:ssä on sekä ELR/ARA ohjausrele että se ABS-boksin takana oleva isompi moottorinohjausboksi.
https://w124performance.com/service/w12 ... 1-1841.pdf
Sulla varmaan on kuitenkin testipistoke autossa?
Tää sisältää myös OM602.96, kun taas toi alempi kahdesta aiemmasta linkistä viitannee vain 603:een, jos oikein tulkitsen.
Ja tässä yleiskuvaus (polttoaine)systeemistä, myös ELR:stä, vaikka varmasti tämän itsekin jo katsoit...:
https://w124performance.com/service/w12 ... 1-0010.pdf
Sinänsä mielenkiintoista, että tuossa sivun 23 kuvassa kerrotaan, että komponentit ovat juuri tuolla tavalla vain Suomeen ja Itävaltaan viedyissä autoissa. Tuota dokumenttia kun riittävästi kelaa alaspäin, niin tulee vaikka mitä eri versioita erilaisilla ohjausbokseilla jne. Muistelisin, että omassa -94 E 300 DT:ssä on sekä ELR/ARA ohjausrele että se ABS-boksin takana oleva isompi moottorinohjausboksi.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Kiitos.
En ollut noita vielä huomannut. Onhan tuossa jo vähän sisäistettävää. Ja tosiaan melko paljon variaatioita "samanlaisissa" autoissa...
Minulla ilmeisesti tuollainen EDS-boxi akun takana. Viakoodit voisi kyllä lukea. Teinkin sellaisen vilkkuvalolukijan jo aikoja sitten, mutta en ole vielä testannut.
En ollut noita vielä huomannut. Onhan tuossa jo vähän sisäistettävää. Ja tosiaan melko paljon variaatioita "samanlaisissa" autoissa...
Minulla ilmeisesti tuollainen EDS-boxi akun takana. Viakoodit voisi kyllä lukea. Teinkin sellaisen vilkkuvalolukijan jo aikoja sitten, mutta en ole vielä testannut.
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Luin vikakoodit tuolla omatekoisella staarilla. Ihme ja kumma, se vaikuttaisi toimivan. Ei ollut kovin kallis, joitain euroja meni koteloon, liittimiin, kytkimeen ja valoon. https://www.mercedescodereader.com/ tuolla idealla tehty, tuolta löytyy myös pdf-tiedosto koodien merkityksestä.
Valo vilkkui iloisesti useampaakin vikaa järjestyksessä 5, 15, 8, 4, 2, 3
Jos linkin vikakoodilistaus pitää kutinsa niin näyttäisi tältä:
1 No fault found
2 Fuel rack position sensor (L7)
3 Air flow sensor signal (B2/1)
4 Electronic diesel system (EDS) control unit (N39) or atmospheric pressure sensor
5 Exhaust gas recirculation valve vacuum transducer (Y31/1) or fault in exhaust gas
recirculation (EGR) control circuit
6 Electronic diesel system (EDS) control unit (N39), internal voltage supply
7 Starter ring gear speed sensor (L3)
8 Engine coolant temperature sensor (B11/4)
9 Intake air temperature sensor (B2/1a)
10 Voltage supply insufficient
11 Electronic idle speed control actuator (Y22) or exhaust gas recirculation (EGR) valve
vacuum transducer (Y31/1) or Boost pressure cut-out switchover valve
12 Not used
13 Electronic diesel system control unit (N39), faulty (internal fault memory)
14 Electronic diesel system pressure sensor (B5/1), defective
15 Boost pressure control/ pressure control flap vacuum transducer (Y31/5) , or defect in
Boost pressure control circuit.
Jotenkin tuntuisi, että kaikki noista johtuu lähinnä tuosta aiemmin tekemästäni EGR:n tulppaamisesta, jonka yhteydessä poistin myös raittiin ilman läpän ahtoputkesta ja kolvasin vastuksen lämpöanturin johtoon. Ei olisi iso homma palauttaa kaikkea ennalleen, ainoa haaste on etten yhtään muista mihin olen laittanut ahtoputkesta poistamani läpän. Tuo EGR-toimenpide ei kyllä tehdessä vaikuttanut tyhäkäyntiin mitenkään.
Tosin tuo 2-Fuel rack position sensor ei tuntuisi kuuluvan tuohon joukkoon.
Aiemmissa viesteissä olevat vianhaut ohjeistavat tekemään vikakoodinluvun samasta pistokkeesta 4, mutta koodeja olisi vain 1-6 väläystä.
Jos linkin vikakoodilistaus pitää kutinsa niin näyttäisi tältä:
1 No fault found
2 Fuel rack position sensor (L7)
3 Air flow sensor signal (B2/1)
4 Electronic diesel system (EDS) control unit (N39) or atmospheric pressure sensor
5 Exhaust gas recirculation valve vacuum transducer (Y31/1) or fault in exhaust gas
recirculation (EGR) control circuit
6 Electronic diesel system (EDS) control unit (N39), internal voltage supply
7 Starter ring gear speed sensor (L3)
8 Engine coolant temperature sensor (B11/4)
9 Intake air temperature sensor (B2/1a)
10 Voltage supply insufficient
11 Electronic idle speed control actuator (Y22) or exhaust gas recirculation (EGR) valve
vacuum transducer (Y31/1) or Boost pressure cut-out switchover valve
12 Not used
13 Electronic diesel system control unit (N39), faulty (internal fault memory)
14 Electronic diesel system pressure sensor (B5/1), defective
15 Boost pressure control/ pressure control flap vacuum transducer (Y31/5) , or defect in
Boost pressure control circuit.
Jotenkin tuntuisi, että kaikki noista johtuu lähinnä tuosta aiemmin tekemästäni EGR:n tulppaamisesta, jonka yhteydessä poistin myös raittiin ilman läpän ahtoputkesta ja kolvasin vastuksen lämpöanturin johtoon. Ei olisi iso homma palauttaa kaikkea ennalleen, ainoa haaste on etten yhtään muista mihin olen laittanut ahtoputkesta poistamani läpän. Tuo EGR-toimenpide ei kyllä tehdessä vaikuttanut tyhäkäyntiin mitenkään.
Tosin tuo 2-Fuel rack position sensor ei tuntuisi kuuluvan tuohon joukkoon.
Aiemmissa viesteissä olevat vianhaut ohjeistavat tekemään vikakoodinluvun samasta pistokkeesta 4, mutta koodeja olisi vain 1-6 väläystä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Näissä kierrätys kyl sottaa imusarjan sekä imuaukot joten siinä mielessä jos on vaan vikakoodit ni mitäs se haittaakaan?
Paitsi tjaa....Olikos tässä kulkineessa alipaineella ohjattu hukkaportti / Toimiko ahtaminen oikein käyntilämmössäkin? Meinaan kun laitoit vastuksen lämpöanturijohtoon niin kierrätystä ei edes aloiteta ja hiukan ihmettelen miksi vikakoodit? Mähän taistelin tuon kanssa aikoinaan enempikin ja ECU:n huijaaminen mosalämmöistä sen sit lopulta ratkaisi. Kun vikakoodi on myös lämpöanturista niin eikait vain olis johto menny poikki tinauksen vierestä?
Paitsi tjaa....Olikos tässä kulkineessa alipaineella ohjattu hukkaportti / Toimiko ahtaminen oikein käyntilämmössäkin? Meinaan kun laitoit vastuksen lämpöanturijohtoon niin kierrätystä ei edes aloiteta ja hiukan ihmettelen miksi vikakoodit? Mähän taistelin tuon kanssa aikoinaan enempikin ja ECU:n huijaaminen mosalämmöistä sen sit lopulta ratkaisi. Kun vikakoodi on myös lämpöanturista niin eikait vain olis johto menny poikki tinauksen vierestä?
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Juuh, teikäläisen tutkimusten pohjalta tuon tulppauksen tein. Kaikenkaikkiaan koin positivisena tuon EGR:n poiston. Syy poistoon oli, koska ahtamisessa oli jotain ongelmia. Oli satunnaisesti tehoton ennen roplausta ja sellaista ei ole enää esiintynyt. Sen puoleen vikakoodit ei haittaa, en ole niiden olemassaolosta tiennytkään ennen tätäJari Ke kirjoitti: ↑Ti 04.01.2022 08:11 Näissä kierrätys kyl sottaa imusarjan sekä imuaukot joten siinä mielessä jos on vaan vikakoodit ni mitäs se haittaakaan?
Paitsi tjaa....Olikos tässä kulkineessa alipaineella ohjattu hukkaportti / Toimiko ahtaminen oikein käyntilämmössäkin? Meinaan kun laitoit vastuksen lämpöanturijohtoon niin kierrätystä ei edes aloiteta ja hiukan ihmettelen miksi vikakoodit? Mähän taistelin tuon kanssa aikoinaan enempikin ja ECU:n huijaaminen mosalämmöistä sen sit lopulta ratkaisi. Kun vikakoodi on myös lämpöanturista niin eikait vain olis johto menny poikki tinauksen vierestä?
Täytyy tarkastaa tuo lämpöanturi, olisiko ottanut kipeää. Ja ahtamista täytyy mitata. Voi olla, että mennee kevväämmälle, kun auto kuitenkin sinällänsä toimii normaalisti.
Ja tarkastella myös tuo Fuel rack position sensor onko liitin/johto kunnossa. Sen verran googletin, että on pumpun päällä sijaitsee ja saattaisi olla jotain tekemistä tyhjäkäynnin kanssa. En ole siihen koskenutkaan, eikä sen enempää hajua toiminnasta.
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Ahtamattomuuden kyllä ainakin tuossa huomaa heti on niin suuri ero vedoissa.
Mutta mutta jos tuo position sensor on tuo ni pumpun sisällähän on liukuvastus ja se kun aikansa on liikkunu niin alkaa pätkiä. Olisko nyt käyny noin kun siitä protestoi? Tuokin liittyy kierrätykseen ja on käsittääkseni se mikä piirikaaviossa on merkattu "referenssivastukseksi"? Itte ettiin tuota aikoinaan kauan et missä se on ja kun en löytäny mistään ajattelin ettei se voi olla muu kuin pumpun sisällä oleva vastus? Olikohan oman piirikaaviossa jotenkin 18/2 merkinnällä noin niiku ulkomuistista heitettynä ?
Tuli nyt vaan mieleen vielä sellainenkin et onko tyhjäkäyntimuutoksella sekä latausjännitteellä mitään korrelaatiota?
Mullon muuten tuo punainen solenoidi pumpun persiissä ARA ja se kiusasi silleen et tasaisella ajettaessa taajamanopeudessa veto ei ollut tasaista vaan aavistuksen nypyttävää. Nyppäsin siitä tökkelin irti ni siihen loppu nypytys. Alkuun ettiin polttoainelinjoista ilmavuotoja ja vaikka mitä. Tuohan empi kun paikallaan käski ottaa kierroksia. Ravisti mosaa aivan kuin polttoainepulassa. No sekin oire loppu tuon tökkelin irroittamisen myötä. On ilmeisesti manuaalien varuste jolla sitä kenguruefektiä on taltutettu? Sullahan tais olla automaatti ni sillon ARA:ta käsittääkseni ei ole?
Mutta mutta jos tuo position sensor on tuo ni pumpun sisällähän on liukuvastus ja se kun aikansa on liikkunu niin alkaa pätkiä. Olisko nyt käyny noin kun siitä protestoi? Tuokin liittyy kierrätykseen ja on käsittääkseni se mikä piirikaaviossa on merkattu "referenssivastukseksi"? Itte ettiin tuota aikoinaan kauan et missä se on ja kun en löytäny mistään ajattelin ettei se voi olla muu kuin pumpun sisällä oleva vastus? Olikohan oman piirikaaviossa jotenkin 18/2 merkinnällä noin niiku ulkomuistista heitettynä ?
Tuli nyt vaan mieleen vielä sellainenkin et onko tyhjäkäyntimuutoksella sekä latausjännitteellä mitään korrelaatiota?
Mullon muuten tuo punainen solenoidi pumpun persiissä ARA ja se kiusasi silleen et tasaisella ajettaessa taajamanopeudessa veto ei ollut tasaista vaan aavistuksen nypyttävää. Nyppäsin siitä tökkelin irti ni siihen loppu nypytys. Alkuun ettiin polttoainelinjoista ilmavuotoja ja vaikka mitä. Tuohan empi kun paikallaan käski ottaa kierroksia. Ravisti mosaa aivan kuin polttoainepulassa. No sekin oire loppu tuon tökkelin irroittamisen myötä. On ilmeisesti manuaalien varuste jolla sitä kenguruefektiä on taltutettu? Sullahan tais olla automaatti ni sillon ARA:ta käsittääkseni ei ole?
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Omassa vapari 250D:ssä muutama vuosi sitten oli ihmeellinen kalkattava käyntiääni ja kävin tuossa paikallisen MB gurun luona. Se nyppäs juuri ton töpselin irti ja niin loppu kalkatukset ja löytyi normaali tyhjäkäynti. Ajelin sillä autolla sen 100tkm sen jälkeen ennenkö myin eteenpäin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Kiitokset aiemmista vinkeistä, enpä ole tyhjäkäynnin osalta tehnyt vielä mitään. Kylmänä käynnistettäessä kierrokset ovat korkeammat ja koneen lämmettyä (yleensä noin 60C) tipahtavat. Näin sen kuuluukin kaiketi toimia, mutta satunnaisesti lämpöisenä kierrokset tuntuvat olevan liian alhaiset. Tänään katsastuksessa näin päästömittauksen yhteydessä tyhjäkäyntikierrokset ja savukone näytti 740rpm. Kone oli ihan lämmin. Hetken päästä kierrokset notkahtivat, mutta rpm anturi oli jo irroitettu.
Noh, eipä tuosta mitään haittaa tunnu olevan... Tutkitaan tutkitaan...
Katsastuksesta sai vuoden lisää ajoaikaa. Leimalle vaihdoin käsijarrukengät uusiin.
Katsastuksen jälkeen ajoin konttorin parkkiin hakemaan uuden rekkarin. Siitä lähdettyäni näin hangessa vänkärin puolella jotain ruskeaa ja kotiin päästyäni ajattelin varulta katsoa, onko ASD säiliö varmasti täynnä kuten se oli ennen katsastusta. No säiliöhän oli tyhjä . Eli ASD putki on päättänyt puhjeta jossain takaoven tienoolla pohjassa....
Kaikenlaista harmia...
Noh, eipä tuosta mitään haittaa tunnu olevan... Tutkitaan tutkitaan...
Katsastuksesta sai vuoden lisää ajoaikaa. Leimalle vaihdoin käsijarrukengät uusiin.
Katsastuksen jälkeen ajoin konttorin parkkiin hakemaan uuden rekkarin. Siitä lähdettyäni näin hangessa vänkärin puolella jotain ruskeaa ja kotiin päästyäni ajattelin varulta katsoa, onko ASD säiliö varmasti täynnä kuten se oli ennen katsastusta. No säiliöhän oli tyhjä . Eli ASD putki on päättänyt puhjeta jossain takaoven tienoolla pohjassa....
Kaikenlaista harmia...
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Jos on orginaaliputket niin niistä yksi "koukkaa" likeltä sitä muovisuojaa. Kun sen muovisuojan päälle kerääntyy hiekkaa ja tomua ni jossain kohtaa se putki makaa kurassa ja lopulta ruostuu puhki. Kaikista nuista kolmesta on tuo putki tullu vaihdettua. Tuossa 250DT:ssä se vielä on alkuperäinen. "Tyyppivika"
Jaa niin sitä viä pitikin että mulla tuossa tyhjäkäyntikierrokset ovat aina olleet samat oli sitte kylmä tai kuuma. Käytös ei muuttunu EGR peukaloinnissa eikä silloinkaan kun käytin pumppua mynällä. Tuo että sulla muuttuu 60 kohdilla niin sellaisen havainnonhan mä muistaakseni tein että pakokaasunkierrätystä aletaan koittaa juurikin tuossa lämpötilassa jos nyt en ihan väärin muista?
Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL
Tyyppivika tosiaan. Kesti kuitenkin pidempään kuin jarruputket jotka antautui viime vuonnaJari Ke kirjoitti: ↑To 20.01.2022 19:10Jos on orginaaliputket niin niistä yksi "koukkaa" likeltä sitä muovisuojaa. Kun sen muovisuojan päälle kerääntyy hiekkaa ja tomua ni jossain kohtaa se putki makaa kurassa ja lopulta ruostuu puhki. Kaikista nuista kolmesta on tuo putki tullu vaihdettua. Tuossa 250DT:ssä se vielä on alkuperäinen. "Tyyppivika"
Kävin lumitöissä ja heitin pitkäkseni takarenkaan viereen. Kamera osui suoriltaan oikeaan kohtaan.... Onhan noita putkia muistaakseni joskus tullut pällisteltyä, että heikossa hapessa ovat... Olikos noissa samanlainen liitos kuin jarruputkissa? Voisi saada tehtyä uudet putket vanhoilla liittimillä. Vai onkohan liitinkoko jokin yleinen?
Kiitos tiedostaJaa niin sitä viä pitikin että mulla tuossa tyhjäkäyntikierrokset ovat aina olleet samat oli sitte kylmä tai kuuma. Käytös ei muuttunu EGR peukaloinnissa eikä silloinkaan kun käytin pumppua mynällä. Tuo että sulla muuttuu 60 kohdilla niin sellaisen havainnonhan mä muistaakseni tein että pakokaasunkierrätystä aletaan koittaa juurikin tuossa lämpötilassa jos nyt en ihan väärin muista?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.