G500 vm -00 käyttöautona - myyty uuteen kotiin 2021

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12260
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja karra »

Kolmena aamuna on toiminut webasto eli hyvältä näyttää toistaiseksi.

Luin tuon linkin läpi ajatuksella ja kävin katsomassa ylläpitolaturiani, ja perhana sentään en ollut tajunnut laittaa sitä ns lumihiutale- eli AGM-asentoon. Siksi en ollut saanut akkua täyteen... ja liikkeessä se ladattiin oletettavasti kunnolla.

Jos tuo nyt toimii jonkin aikaa niin aion silti latailla akkua silloin tällöin ylläpitolaturilla. Itse asiassa olin ostanut toisenkin ylläpitolaturin jostain halpahallista, Energy-merkkisen ja siinäkin on AGM toiminto. Avasin pakkauksen ja huomasin että siinä on lisäksi ruuvikiinnitteiset kaapeliliittimet ja pistoke välissä, hauenleukapiuhojen lisäksi. Tuonhan voisi virittää kiinteäksi eli tökkäisi vaan pistokkeen kun haluaa ladata...

https://www.tokmanni.fi/auton-huoltotar ... 4890844/dp" onclick="window.open(this.href);return false;

DEFAn kiinteät ylläpitolaturit antavat maksimissaan vain 14,3 V eikä niissä ole mitään ohjelmanvalintakytkintä, kait. Joten se ei ole hyvä AGM-akun kanssa :roll:
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14775
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja dealer »

Esimerkiksi 211-korisen latausjännite joutokäynnillä taitaa olla jossain 13,7-13,9 voltissa ja akkuhan niissä on AGM. Sitten taas 204-korisessa jossain 14,5 ja yli. En tiedä miksi noin, mutta :?:
mbosa.fi
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 594
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Ja 211ssa oli koko ajan pakkasilla oranssi varoitus jännitteestä ja mukavuus toiminnot pois päältä hetken... :D
Sen kanssa tappelin aina... Mulla oli tuo ctek 5A laturi kiinni melkein joka päivä.
Nämä ongelmat 211ssa oli kuuleman mukaan akkuohjaimen säädöksiä ja niitä on kuulemma viilattu Suomessa jossain marmoreilleilla ainakin takseihin.
Näin ainakin muutama paikallinen akku firma kertoi...
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

www.mtbracingteam.co.nr
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14775
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja dealer »

Varoitus tulee punaisena (oranssina) vain kun on jossain oikeasti vikaa, mukavuustoimintojen pois kytkemisestä varoitus ei ole punainen.
Akkuohjaimen päivitys ja kunnollinen akku poistaa herjat, paitsi lyhyessä ajossa jossa akku ei ehdi latautua joutuu käyttämään erillistä laturia välillä. "Akkufirmat" harmillisen usein myyvät 211:een tavallisen akun sensijaan että myisivät oikeanlaisen, AGM:n.
Anteeksi runsas OT, karra :idea:
mbosa.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12260
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja karra »

dealer kirjoitti:"Akkufirmat" harmillisen usein myyvät 211:een tavallisen akun sensijaan että myisivät oikeanlaisen, AGM:n.
Anteeksi runsas OT, karra :idea:
Ei kun tää on hyvää tietoa, etenkin kaikki mitä sinulta tulee :D ja toki muiden kommentit on avuksi.

Eli toivoa on, oma autonihan on melkein W211 aikakauden paitsi että Geehen tuli facelift niitä main kun W211 esiteltiin; enemmin väylää yms hilpettä... eli 2000 mallisen G500 laturi ei taida olla mitenkään AGM-akuille tarkoitettu kuten ei ehkä W211:kään...

Muutenhan se toimii tässä mutta jos jää vajaalatinkiin niin se jännitetaso putoaa enemmin kuin lyijyakussa? Nyt seuraan tilannetta ja osaan käyttää ylläpitolaturia oikein tarvittaessa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja simosami »

OT lisää

Mittasin oman s212 latauksen. 14,85V vaiheilla pyörii jo tyhjäkäynnillä, penkin lämmittimet yms päällä, mitkä vaan keksin laitaa. Ei nouse siitä, vaikka laittaa kierroksia

Erikoista, että tätä akku juttua on säädetty vuosikymmeniä. Erityisesti w211 ketjussa.
Tuo on ihan perusjuttu, että pitää olla vähintään 14,4V, jos menaa saada auton käymään talvella. Webastot vielä lisäksi vaatii akusta puhtia

Tuo minun on ehkä jo korkea. Voihan olla, että mittareissa on myös hiukan eroja. Mutta eipä ole akua vielä vaihdettu. 6v nyt.
Enkä ole itse asiassa akkuja ostanut varmaan liki 20 vuoteen. Edellisen MB akku (s204 320CDI) taisi olla yli 7V, 300tKm.
Lataukset ovat olleet aina 14,50V yläpuolella, mitä muistan.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 594
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja Berglund »

dealer kirjoitti:Varoitus tulee punaisena (oranssina) vain kun on jossain oikeasti vikaa, mukavuustoimintojen pois kytkemisestä varoitus ei ole punainen.
Akkuohjaimen päivitys ja kunnollinen akku poistaa herjat, paitsi lyhyessä ajossa jossa akku ei ehdi latautua joutuu käyttämään erillistä laturia välillä. "Akkufirmat" harmillisen usein myyvät 211:een tavallisen akun sensijaan että myisivät oikeanlaisen, AGM:n.
Anteeksi runsas OT, karra :idea:
Muistan värin väärin, kuitenkin tuo mitä mainitsit että lyhyet ajot ei ole ideaalisia akulle.
Itselläkin tuo oli about 25km suunta, ettei akku kerennyt latautumaan kunnolla.

En kyllä muista enää oliko tuo akkuohjain päivitetty itsellä, vaikkakin AGM oli.
Ja suht samoja latausjännite arvoja kyllä oli mitä dealer jo tuossa aikaisemmin postasi.

Lisälaturista on kyllä hyötyä jos on webasto, lyhyitä ajoja & vajaa 14V latausjännite (jos on mallille sopiva nk. 211ssa)
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

www.mtbracingteam.co.nr
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja simosami »

Tutkin hiukan lisää. Tajusin, että minulla on S212:ssa AGM akku vakiona.

http://www.motonet.fi/fi/varaosat/798/2 ... aine-Exide" onclick="window.open(this.href);return false;

”Tuotekuvaus: Exide AGM-akku, Start-Stop toiminnolla varustettuihin ajoneuvoihin. Ajoneuvoon johon autonvalmistaja on määrittänyt käytettävän AGM-akkua, ei voida asentaa muuta kuin AGM tyypin akku. AGM akun etuja verrattuna tavalliseen käynnistys akkuun: - nelinkertainen syklikestävyys - erittäin korkea varauksen vastaanottokyky Voidaan asentaa myös tavallisen akun tilalle. AGM-akut sopivat autoihin, joissa on Start-Stop-automatiikka sekä lisäksi jarrutusenergian talteenottojärjestelmä ja muita polttoainetta säästäviä toimintoja.”

No sitten Vartan sivulta: ”Käytä IU-laturia ja korkeampaa varausjännitettä (2,6 V / kenno)” (=15,6V)

https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/v ... varaaminen" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja sitten kuva vielä, AGM akku, akun, Lataus, Lataaminen, Latausjännite :
B4AD890E-8185-4C94-A96D-031EAE822757.jpeg
Siellähän 14,8V on mainittu, jonka omasta autosta mittasinkin.


Tässä vielä selvyydeksi, miksi AGM akulle säädettyyn autoon, ei pidä laittaa tavallista akkua:
Tämä on tavallisen akun lataus suositus
DFB7BB07-A507-4083-9C30-2767BCE54356.jpeg
Latausjännite on siinä 14,4V
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut simosami, Ti 02.01.2018 08:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja simosami »

Jatketaan tätä vielä

Tämä olikin mielenkiintoinen juttu.
Jostakin syystä Bosch lataussäädin on asetettu 14,0V tasolle. Eli noi mitatut 13,9V ovat oikein mitattuja. Miksi näin, ei minulle selviä. Samoja ongelmia on muillakin mersu foruumeilla käsitelty vaikka millä mitalla.

Mutta, mutta

Bosch laturi, lataussäädin
F 00M 144 152 , F00M144152

https://www.autodoc.fi/search?keyword=F00M144152" onclick="window.open(this.href);return false;

Boschin latausjännite 14,0V

https://www.autodoc.fi/bosch/770072" onclick="window.open(this.href);return false;. Katsokaa yhteensopivuus luettelo, (vastaavia ajoneuvoja +mercedes)


Yhteensopivat, mutta näissä latausjännite 14,5V Katsokaa yhteensopivia ajoneuvoja

https://www.autodoc.fi/hitachi/8124160" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.autodoc.fi/metzger/7080104" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.autodoc.fi/hella/7154269" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja simosami »

karra kirjoitti:
dealer kirjoitti:"Akkufirmat" harmillisen usein myyvät 211:een tavallisen akun sensijaan että myisivät oikeanlaisen, AGM:n.
Anteeksi runsas OT, karra :idea:
Ei kun tää on hyvää tietoa, etenkin kaikki mitä sinulta tulee :D ja toki muiden kommentit on avuksi.

Eli toivoa on, oma autonihan on melkein W211 aikakauden paitsi että Geehen tuli facelift niitä main kun W211 esiteltiin; enemmin väylää yms hilpettä... eli 2000 mallisen G500 laturi ei taida olla mitenkään AGM-akuille tarkoitettu kuten ei ehkä W211:kään...

Muutenhan se toimii tässä mutta jos jää vajaalatinkiin niin se jännitetaso putoaa enemmin kuin lyijyakussa? Nyt seuraan tilannetta ja osaan käyttää ylläpitolaturia oikein tarvittaessa.
Miten asia ratkesi? Vaihdettiinko akku takuuna, vai käytät lisälaturia?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12260
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja karra »

simosami kirjoitti:
karra kirjoitti:Nyt seuraan tilannetta ja osaan käyttää ylläpitolaturia oikein tarvittaessa.
Miten asia ratkesi? Vaihdettiinko akku takuuna, vai käytät lisälaturia?
Niin kaksi viikkoa testattu about; ja normikäytössä toimii 4-5 päivänä, sitten ei syty vaan vaatii latauksen ylläpitolaturilla. Akkuliike ei oikein halunnut tulla vastaan vaan vetosi siihen että auto ei osaa ladata AGM akkua oikein, jotta jännitetaso riittäisi webaston käyttöön.

Nyt akku oli ylläpitolaturissa 3 päivää kun torstaina ajoin viimeiksi ja eilen se näytti täyttä kun vilkaisin eli oli ylläpidossa. Käytin webastoa tänään 35 min ja sen aikana ylläpito oli koko ajan päällä eli webasto ei purkanut akkua niin paljon että ylläpitolaturi olisi lähtenyt lataamaan akkua. Kävin mönkimässä lähistön metsäteillä ja pellolla, parikymmentä minuuttia ja kotiin palattuani laitoin heti laturin päälle ja se alkoi lataamaan 3A virralla, ja reilun tunnin päästä latasi vielä samaa kolmea ampeeria. Vaikuttaa että auton oma laturi ei tuossa ajassa ehtinyt lataamaan kylmää akkua entiselleen...

Teen sillä lailla että kun joku muu mersuni vaatii uutta akkua laitan tuon AGM:n siihen ja ostan tähän sitten tavallisen akun.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1551
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja aziz »

Saatko Karra kuvat uudelleen näkyviin? Menny tämä tarina multa täysin ohi ja olisi kiva lukea kuvien kanssa.
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja simosami »

Minkälainen homma olisi vaihtaa se lataussäädin 14,5V malliseen? Ei luulisi, että on iso homma? Vai onko laturi hankalassa paikassa tms?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12260
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja karra »

No niin ajelin aamulla suoraa tietä jäähallia kohti kun syttyi iso punainen ilmoitus että alternator failure go to service tms . Ajattelin että nyt se laturi sippasi. Otin seuraavissa liikennevaloissa takaisin kotiin päin ja huomasin että ohjaus on jäykkä, ja vilkkukin alkoi tikuttamaan. Tässä vaiheessa laitoin sisäpuhaltimen nollalle ja paikalla ollessani valoissa kohta tuoksahti jäähdytysneste vienosti :twisted: Lämmöt nousi tuossa vaiheessa vähän ja pistin webaston päälle että lisäkiertopumppu lähtee pyörimään, ja puhalluksen kovemmalle. Matkaa takaisin kotin oli 4 km ja piti vähän oikoa eli hitaasta uneksijasta oikealta bussikaistaa ohi, kerran päin punasia... oli hiljaista puol seittemän aikaan...

No joo kotona katsoin että hihna kaput, laturi pyörii sekä taittorulla kunnossa, nestettä ei missään, kuminmujua vaan. Kiristäjän rulla oli jumissa ja itse asiassa joku oli siellä äännellykkin muutaman päivän ja minulla on takapaksissa jo uusi taittorulla, mikä halkesi minulla ML320:ssani.

Ääntelyn takia eilen katselinkin jo kiristäjien hintoja ja netistä ohjeita kuinka se vaihdetaan.

Kysymys, tuulettimen tai onko se vesipumppu, hihnapyörä on sileä, ei uritettu ja siinä oli kumia osittain pinnassa, eli onko se kumi tullut siihen hihnasta vai onko se ollut kumitettu joka on nyt kulunut osittain pois?
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12260
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja karra »

Kiristin:
merkkiliikkeestä 432,- Helsinki
Atoy INA 160,-
Fixus Ruville 200,-
Autodoc.com Saksasta netistä alkaev Vaico 47 euroa ... siitä melkein kaheensataan, Febi noin satasen

Otin tutulta myyjältä INA:n huomiseksi kun se on kuulemma laadukas osa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1551
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja aziz »

Mites noi alkupään kuvat, saatko niitä enää näkyviin?
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12260
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja karra »

aziz kirjoitti:Mites noi alkupään kuvat, saatko niitä enää näkyviin?
Ei saa kun rahalla, kait :D . Ei ole nyt inspiraatiota alkaa siirtää kuvia, sitten joskus eläkkeellä ehkä...

Luottoasentaja vaihtoi illalla kiristimen. INA merkkisessä laatikossa oli samoilla merkinnöillä ollut osa mitä oli siinä alkuperäisessäkin, vaikuttaa OE-laadulta siis. Taittorulla meni myös uusiksi, ja uusi Gatesin hihna.

Moottoriöljyn jäähdyttimen o-renkaat alkaa tihkuttaa tässäkin, vaikuttaa samalta homma kuin M112 kohteessa eli tarttee vaihtaa ne.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1551
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja aziz »

Ainakin Hotmaililla ja Gmaililla saa jakaa ilmaiseksi kuvia, näin myös varmaankin muillakin sähköpostipalveluilla. Ei tarvii murehtia kuvien katoamisista...wink wink..
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12260
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja karra »

Kävin hakemassa merkkiliikkeestä öljynjäähdyttimen o-renkaat, 60 euroa maksoi:

Kuva

Kiinasta ois saanu parilla kympillä, ja kolmella kympillä Liettuasta. Liettuasta olisi saanut myös Elring merkkiset 35 eurolla, mutta mistä tietää mitä kumia ne on...

Kattelin juutuubista ja siellähän näytettiin että ilmapumppu lähtee näppärästi pois tieltä yhtä pantaa aukaisemalla. Saa enemmin tilaa sinne väliin...

Kuva

En nyt muista miten se oli veekasissa mutta kuutoseen tuo pumpun irrotus kait pätee... no sitten selviää kun alkaa vaihtaan.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2689
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Kai otit myös suodatinkotelon tiivisteen?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12260
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja karra »

laineracing kirjoitti:Kai otit myös suodatinkotelon tiivisteen?
En kun en ole kuullut/lukenut sellaisesta, mihin väliin se tulee ja onko yleistä että alkaa vuotamaan?
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2689
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja laineracing »

karra kirjoitti:
laineracing kirjoitti:Kai otit myös suodatinkotelon tiivisteen?
En kun en ole kuullut/lukenut sellaisesta, mihin väliin se tulee ja onko yleistä että alkaa vuotamaan?
Vuotaa myös siitä hyvin yleisesti, eli laitan aina samalla sen kun laitan noita lämmönvaihtimen tiivisteitä. Öljynsuodatin pois ja siellä näkyy olikohan 46mm mutteri, se auki ja sit kotelo nousee pois ja siellä tiiviste. Sekä samalla moottorin etupäähän se pienen luukun tiiviste uusiksi.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12260
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja karra »

laineracing kirjoitti:
karra kirjoitti:
laineracing kirjoitti:Kai otit myös suodatinkotelon tiivisteen?
En kun en ole kuullut/lukenut sellaisesta, mihin väliin se tulee ja onko yleistä että alkaa vuotamaan?
Vuotaa myös siitä hyvin yleisesti, eli laitan aina samalla sen kun laitan noita lämmönvaihtimen tiivisteitä. Öljynsuodatin pois ja siellä näkyy olikohan 46mm mutteri, se auki ja sit kotelo nousee pois ja siellä tiiviste. Sekä samalla moottorin etupäähän se pienen luukun tiiviste uusiksi.
Kiitti vinkistä!

Tästä hommasta siis kyse: http://www.benzworld.org/forums/w163-m- ... ooler.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kerrotko tuosta luukusta vielä, ja oisko vaikka osanumero tiivisteelle niin pääsen guuglettaa :P
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2689
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja laineracing »

https://mbworld.org/forums/e-class-w210 ... -leak.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitä pienen luukun tiivistettä kahta versioo, riippuen luukusta onko siinä keskellä sitä tulppaa vai ei.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1566
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

tuon luukun takana on varmaan öljynpaine? onkohan ennen vai jälkeen suodattimen.
Diesel on puhtaampi.

ex. http://www.youtube.com/watch?v=myNfCjopy6Y

ex. http://www.youtube.com/watch?v=Z2OYaSClZH0
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja MouTine »

karra kirjoitti:Kävin hakemassa merkkiliikkeestä öljynjäähdyttimen o-renkaat, 60 euroa maksoi. Kiinasta ois saanu parilla kympillä, ja kolmella kympillä Liettuasta. Liettuasta olisi saanut myös Elring merkkiset 35 eurolla, mutta mistä tietää mitä kumia ne on...
Ootko nyt varma mitä kumia sait? Ethän huolinut alennettua hintaa koska se vaikuttaa heti kumin laatuun? :mrgreen:
Nykyiset...
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6

Ollut joskus...
'04 SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'01 Maxima 3.0i V6
'00 Passat 2.8i 4motion
'99 S80 2.9i I6
'00 300M 3.5 V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'00 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12260
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja karra »

MouTine kirjoitti:
karra kirjoitti:Kävin hakemassa merkkiliikkeestä öljynjäähdyttimen o-renkaat, 60 euroa maksoi. Kiinasta ois saanu parilla kympillä, ja kolmella kympillä Liettuasta. Liettuasta olisi saanut myös Elring merkkiset 35 eurolla, mutta mistä tietää mitä kumia ne on...
Ootko nyt varma mitä kumia sait? Ethän huolinut alennettua hintaa koska se vaikuttaa heti kumin laatuun? :mrgreen:
No kumithan on oltava tuoreita, niin hain merkkiliikkeestä toki :mrgreen: . Ja tänään hain öljynsuodattimen kotelon pohjatiivisterenkaankin A1121840061 laineracingin vinkistä, se oli muutaman euron vaan.
laineracing kirjoitti:https://mbworld.org/forums/e-class-w210 ... -leak.html

Sitä pienen luukun tiivistettä kahta versioo, riippuen luukusta onko siinä keskellä sitä tulppaa vai ei.
Joo kyselin marmorilta niin ainut mikä löyty oli tämä:

Kuva

Kuva

Tuo on joku öljynpaineanturin tiiviste tai takaiskuventtiili:

Die Dichtbelage besitzt einen Schlitz (Ventilfunktion, roter Pfeil), damit die Ölleitung vom Motor zum Druckgeber bei Motorstillstand nicht leerläuft. Eli estää jonkun putken tyhjenemisen kun moottori ei käy...
jukkis kirjoitti:tuon luukun takana on varmaan öljynpaine? onkohan ennen vai jälkeen suodattimen.
Tämäkin kuva liittyy aiheeseen:

Kuva

Eli öljynpaineesta kyse. No, tämän jätin vielä tekemättä koska tuli tehtyä paljon:

- nuo kolme o-rengasta vaihdettiin
- asennettiin uusi peruutusvalo kun orkkis oli murtunut ruuvien kiinnikkeistä ja lasi tiessään, lasia ei enää saa; huom orkkis on TYC merkkinen nykyään, satasen maksoi marmorilla
- etupuskurin asento oikaistiin, vasen reuna oli sisässä... johonkin sillä nojattu
- vaihdoin reistailevat kiinan-led-parkit takaisin hehkulampuiksi, sinne meni päivävalot :twisted:
- kuskin oven lukon vastakappaletta säädettiin kun oli kunnon lyöntimeisseli jolla sai ne auki; ei suhista ja kihnuta tiivisteet enää, ilmiö tuli alasaranatapin vaihtamisen/heloituksen jälkeen
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2689
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja laineracing »

https://www.ilcats.ru/mercedes/?functio ... anguage=en" onclick="window.open(this.href);return false;

Tossa kuvassa näkyy ne kaksi luukun/tiivisteen versioo
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja jackie »

karra kirjoitti:
laineracing kirjoitti:https://mbworld.org/forums/e-class-w210 ... -leak.html

Sitä pienen luukun tiivistettä kahta versioo, riippuen luukusta onko siinä keskellä sitä tulppaa vai ei.
Joo kyselin marmorilta niin ainut mikä löyty oli tämä:

Kuva
Mie oon vaihtant hiljattain kahteen pre facelift m112 väyryseen tuon(kin) tiivisteen. Niissä oli molemmissa tossa kannessa toi tulppa, ja oli tullu tilattua just noit "umpinaisia" tiivisteitä (en muista miks just se, mut oisko ollu vaik niin et näitä sattu olee Hesassa ja niit toisia Saksassa tjsp), ja niinhän se oli et ton tulpallisen kannen alta paljastu pelkkä tiivisterengas. Totesin sit et siitä saatavilla olevasta tiivisteestä ku leikkaa mattoveitsellä sen keskiosan pois, niin se reuna on just käypänen myös tulpallisen kannen alle.

Eli tää vaihtoehto käy tarvittaessa molempiin!

Ton kannen ruuvien jengat alumiinisessa jakopään kopassa on sit meko hennot! Varovasti 1/4" räikällä kiristäessä sain ekasta kierteen korkkaamaan, joten pusin sen sit uuestaan ja laitoin lukitteen kanssa... Seuraavaa potilasta varten kävinki sit vihdoin ostamassa pienen momenttiavaimen.
w126 300 SEL -89
w124 200D -89 (käyttis, saattohoidossa) ja -92 (tuon -89:n edeltäjä ja ehkä vielä seuraajakin)
w124 250D -90 (seuraava käyttis)
w124 300D -90 (pyhäauto)
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
s202 C180 -98
w460 300GD -83
w638 Vito 110CDI -03
w168 A160 automatic Avantgarde -01
Mazda B2000 GLX -89 :oops:

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12260
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Viesti Kirjoittaja karra »

Kävin tänään ajelemassa jääradalla, ihan kunnon sellaisella joka oli kivan mallinen, Saimaalle tehty.

Kolmeen otteeseen kävin, ensin ajoin tunnustellen ja pari kertaa pyörähdin; kun perä lähtee luisuun ja korjaa niin se alkaa tekemään vastaheittoja ja lopuksi pyörähtää.

Toisella kerralla laitoin keski- ja takalukon päälle ja ajo rauhoittui todella paljon. Loivaa pitkää kaarretta pystyi jopa ajamaan jatkuvassa sladissa kunhan vaan ei lipsauttanut yli jolloinka olisi pyörähtänyt.

Kolmannella kerralla napsuttelin lukkoja päälle ja pois kesken ratakierrosta ja tosiaan rauhallisemmin se kulki ne pari lukkoa päällä. Lukot päällä ollessa ABS:t on pois kytkettynä niin lopussa kekkasin kun teki kurvissa lukkojarrutuksen niin perä heitti ulos päin ja kun saman tien painoi kaasua auto jatkoi samaa sladia, oli kivan tuntuista :P

Lopussa pojat vaan joista oli joku jopa tullut pk-seudulta asti Ruokolahdelle kysyi josko pääsisi kyytiin, kun oli ollut hauskan näköistä menoa mutta puolison piti lähteä siinä vaiheessa jo poispäin; meni nopeasti päivä jäällä, ehkä ensi kerralla sitten voisi ajatella muitakin kun itseään :P
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Vastaa Viestiin