S211 320CDI -03 "black on black"

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Rentturanki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 29.07.2020 21:02

Re: S211 320CDI -03 "black on black"

Viesti Kirjoittaja Rentturanki »

kxtxnprvmi kirjoitti:Touhuttu taas niin kaikkea, että aika päivittää.
Toukokuun alussa vaihdatin autoon vaihteistoöljyt (huuhdeltiin). Samalla vaihtui pistoke, kyb ja peräöljyt. Ajo muuttui vaihdon jälkeen melkoisen töksähteleväksi/nykiväksi. Aikani tuota mietin, ja lueskelin kauhuskenaarioita, kunnes työkaveri hoksasi sanoa, että miten ne adaptaatiot. No eipä niitä kukaan oo muistanu nollata. :roll: Tuumasta toimeen ja star tulille. Nollauksen jälkeen ei moitteen sanaa. :thumbup:
Kesäkuun aikana bongasin autoon myös käytetyt OEM kangasmatot edullisesti. Pesulla sai vielä ihan siistit.

[ https://farm2.staticflickr.com/1721/41877695345_1c42465547_c.jpg ]

[ https://farm2.staticflickr.com/1759/41070686570_814ba66f0b_c.jpg ][ https://farm2.staticflickr.com/1749/42832506672_9efdfe6503_c.jpg ]

[ https://farm2.staticflickr.com/1784/28011930047_d4e2bc8d63_c.jpg ][ https://farm2.staticflickr.com/1744/28011935667_f23dd753e5_c.jpg ]

Perus sunnuntai huoltona käytin tuossa taannoin myös ilmansuodatin koteloa auki ja kappas. Oli suodatin revennyt :oops: Ei ihan tullut vielä 5tkm täyteen sille filsulle, mutta eihän se ollutkaan ku halvin tarvike, kun ei muuta ollut siihen hätään saatavilla. Otin tästä opiksi ja vaihdoin samalla raikkarinkin. Taisinpa samoihin aikoihin suorittaa öljynvaihdonkin. Oli miltei 20tkm tullut öljyille täyteen.

[ https://farm2.staticflickr.com/1781/41070717620_b364f70665_c.jpg ]

Sitten kiinnitinkin huomioni tuohon takaluukun toimintaan, kun ei se jaksanut omin voimin enää aueta ja läsähti kiinni melko vauhdilla. Tilasin tuohon vaivaan lääkkeeksi kuskin puolelle 1300N ja vänkärin puolelle 1500N kaasuiskarit.
Alkujaan molemmat 1300N malleja tässä sähkö(hydraulisessa?) luukussa ja kuvan 1500N iskari onkin normiluukulliseen malliin tarkoitettu. Verhoiluja ei tarvinnut purkaa. Luukun alta vain muovit pois ja kontin puolelta se koiraverkon kiinnike pois ja sieltä reijästä sorkkimalla vaihtu molemmat. Pirun ahdasta on kyllä. Nyt pelaa ja menee nätisti kiinni. En edes tiennyt, että tässä on tuo jonkimoinen soft close/imu toimintokin. :D

[ https://farm1.staticflickr.com/917/43058856262_3584e7efa4_c.jpg ]

Projektit ne ei sitten lopu koskaan. Kävin nimittäin miettimään, että onkohan tuossa nyt kuitenkaan ihan kaikki ohjelmoidun 320cdi:n tehot käytössä. No ei ole ei. Livedataa seurailin ja noin 4s lappu lattiassa kiihdytyksellä pomppaa ahtoilmalämpö taajama-ajon 38 asteesta välille 70-80 astetta. Selkeä puutuminen ja kesti melko kauan ennen kuin taas lämmöt laski alle 50 asteeseen.

Saksasta tilasin sitten pikku coolerin ja alum. käyrät hankin paikallisilta tekijöiltä. Jätetään välivaiheet pois tästä tarinasta ja siirrytään valmiiseen tuotteeseen. :lol:
Auton omista letkuista halkaisin foorumin ohjeiden mukaan vain holkit pois jolloin letkut sujahtaa sopivasti 2,5" röörin päälle.

[ https://farm1.staticflickr.com/918/29455727708_65f72334a8_c.jpg ][ https://farm2.staticflickr.com/1897/44347129151_30f34e5f99_c.jpg ]

Samaan projektiin sisällytin umpion lasien vaihdon. Vanhat myllytetyt meni niin huonoon kuntoon lyhyessä ajassa. Mm. halki monesta paikasta ja aivan säröillä :shock: Kuvia nyt ei hirveästi jäänyt, kun tuli melko vauhilla nakeltua osia paikalleen.

[ https://farm2.staticflickr.com/1843/44347146231_3736c255ea_c.jpg ]

No yhden kerran ehdin käymään töissä ja kotimatkalla kesken ohituksen meni uudella jäähyllä vikatilaan. Ei savumerkkejä ja uudelleen käynnistämällä pelasi jälleen. Star kertoi, että ahtopaine liian pieni, joten vuotoja etsimään. No löytyihän sieltä ahtoputkista pientä vuotoa monestakin kohtaa. Tarkistettiin jäähdytin ja vaihdoin samalla alkup. auton ahtoputkistoon o-renkaat ja vuodot oli poissa. Siltikin vikatilaan reilussa kiihdytyksessä.

Lopulta löytyi vikakin, kun jarrua vasten poljin kaasua ja toinen samalla kuunteli konehuoneessa, jos jostain selvästi viheltää/suhisee. Turbon imuilmaputki pois ja syyllinen löytyykin kuvista. Paikalliselta korjaamolta löytyi V6 koneen vastaava osa ja voiman kanssa meni kaikki paikalleen. :lol: Taas mennään ja ahtolämmötkin pysyy selvästi alempana, eivätkä käy missään välissä yli 50 asteen. Auto pelaa nyt tuolla uudella jäähdyttimellä niin kuin kuuluukin. Ainakin tässä tapauksessa ero on huomattava.

[ https://farm2.staticflickr.com/1858/43420108595_73e1145b01_c.jpg ][ https://farm2.staticflickr.com/1882/43609099424_dcf4bb37c2_c.jpg ]

3.9 käytin pirssin leimalla ja vuoden saa taas ajella. Samalla reissulla huomasin etempää katsellessa, että vänkärin puolen lähivalo punottaa reilusti. Saksasta pärähti alle viikosa pihaan asti uudet Osramin perus polttimot ja vaihtokin meni kohtuudella. Täytyy antaa erityismaininta toimitus nopeudesta :lol: Keskiviikko iltana tilasin -> maanantaina kuriiri toi pihalle. Mielenrauhan vuoksi tarkistin vielä valmistajan sivuilta ja näyttäisi olevan vielä aidotkin. :)

Kuvissa vääristää, sillä todellisuudessa eivät ole läheskään noin kellertävät :lol: 4300K.

[ https://farm2.staticflickr.com/1874/30749512818_93696967bf_c.jpg ]

[ https://farm2.staticflickr.com/1886/43710754555_654799acd4_c.jpg ]

Ruostesuojailu projekti jäänee myöhempään ajankohtaan. Tarkoitus oli lämpimillä ilmoilla touhuta, mutta eipä aikataulut antanu myöden.
Inspiroivaa luettavaa! ja ennen kaikkea komia pirssi. Samoja vaivoja löytyy omastakin kulkupelistä.
Muutama kysymys, sisusta on todella upean näköinen, millä olet saanut sen noin mustaksi? Tuo taitaa olla nahkaa eikä vinyyliä?

Kiinan umpionlasit, oletko saanut pysymään umpiot tiiviinä, millainen homma oli vaihtaa?
Vastaa Viestiin