W203 C180 käyttöauto
W203 C180 käyttöauto
Tästä alkaa kertomus käyttöautostani, mikä saattaa sisältää korjauksia ja ohjeita myöhemmässä vaiheessa. Ainakin aion esittää paljon kysymyksiä niille, jotka tällaista autoa peremmin tuntevat. Tämän tarinan tarkoitus on lähinnä kehua Mersun ratkaisuja eikä haukkua huonosti hoidettuja autoja. Edellisen käyttöauton juttu löytyy täältä.
Vaihdoin käyttöautoni tammikuussa 2018 W203 C180 Classicin, joka on otettu käyttöön toukokuussa 2001 Suomessa. Moottori on kaksilitrainen 111.951 ja viisivaihteinen automaattivaihteisto 722.615. Autolla on Suomessa ajettu noin 178000 km ja sitä on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti merkkihuoillossa 90000 km asti ja sen jälkeen muualla.
Autossa on vakionopeudensäädin, lohkolämmitin ja penkinlämmittimet. Siinä on automaattinen ilmastointi ja irrotettava peräkoukku. Ikkunat ovat sähkökäyttöisiä ja penkin korkeussäätö ja selkänojan kallistus samoin. Lisäksi siinä on Mersun tutuista vakiovarusteista haljennut tuulilasi sekä (toivottavasti) kevyttä ruostetta. Auto on myyntimoodissa eli kaikki vikailmoitukset ja varoitusvalot on saatu sammutettua.
Ajossa auto on samanoloinen kuin W201 ja rauhallisempi kuin W202 eli kulkee tasaisesti ja yllätyksettömästi. Alusta tuntuu napakammalta kuin tyypissä W202. Autossa on hyväpintaiset halpisrenkaat: talvirenkaat peltivanteilla 185/65R15 ja kesärenkaat alumiinivanteilla 195/65R15. Muutaman sadan kilometrin pääasiassa maantieajon perusteella tuntuu 722.6-laatikko vaihtavan jopa paremmin ja pehmeämmin kuin W201-mallisen 722.4-laatikko.
Moottori on malliltaan M111.951 eli M 111 E 20 EVO, jossa evoluutio tässä tapauksessa tarkoittaa tehon laskemista 100 kW -> 95 kW ,-) Muutoksilla lienee pyritty parantamaan koneen toimintaa alakierroksilla. Tässä on vissiin onnistuttu, koska ajaessa pikkupakkasilla satasta (noin 2600 rpm) ja kahdeksaakymppiä (noin 2100 rpm) näyttää maantiekulutus pyörivän tietokoneen mukaan keskimäärin tuolla seitsemän litran pinnassa sadalla kilometrillä. Kulutusta ja muita kuluja seuraan jatkossa ainakin puolivuosittain tässä jutussa, aluksi ehkä useamminkin. Tämä lienee viimeisimpiä C-malleja, jossa on käytössä kestävänsorttinen M111-kone, vuodesta 2002 se vaihtuu M271-koneeseen, josta on löytynyt nokkaketjuongelmia. Minulla on ollut kolmessa korissa neljä M111-konetta vaparina ja ahdettuna ja olen ollut niihin tyytyväinen.
tomant
Vaihdoin käyttöautoni tammikuussa 2018 W203 C180 Classicin, joka on otettu käyttöön toukokuussa 2001 Suomessa. Moottori on kaksilitrainen 111.951 ja viisivaihteinen automaattivaihteisto 722.615. Autolla on Suomessa ajettu noin 178000 km ja sitä on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti merkkihuoillossa 90000 km asti ja sen jälkeen muualla.
Autossa on vakionopeudensäädin, lohkolämmitin ja penkinlämmittimet. Siinä on automaattinen ilmastointi ja irrotettava peräkoukku. Ikkunat ovat sähkökäyttöisiä ja penkin korkeussäätö ja selkänojan kallistus samoin. Lisäksi siinä on Mersun tutuista vakiovarusteista haljennut tuulilasi sekä (toivottavasti) kevyttä ruostetta. Auto on myyntimoodissa eli kaikki vikailmoitukset ja varoitusvalot on saatu sammutettua.
Ajossa auto on samanoloinen kuin W201 ja rauhallisempi kuin W202 eli kulkee tasaisesti ja yllätyksettömästi. Alusta tuntuu napakammalta kuin tyypissä W202. Autossa on hyväpintaiset halpisrenkaat: talvirenkaat peltivanteilla 185/65R15 ja kesärenkaat alumiinivanteilla 195/65R15. Muutaman sadan kilometrin pääasiassa maantieajon perusteella tuntuu 722.6-laatikko vaihtavan jopa paremmin ja pehmeämmin kuin W201-mallisen 722.4-laatikko.
Moottori on malliltaan M111.951 eli M 111 E 20 EVO, jossa evoluutio tässä tapauksessa tarkoittaa tehon laskemista 100 kW -> 95 kW ,-) Muutoksilla lienee pyritty parantamaan koneen toimintaa alakierroksilla. Tässä on vissiin onnistuttu, koska ajaessa pikkupakkasilla satasta (noin 2600 rpm) ja kahdeksaakymppiä (noin 2100 rpm) näyttää maantiekulutus pyörivän tietokoneen mukaan keskimäärin tuolla seitsemän litran pinnassa sadalla kilometrillä. Kulutusta ja muita kuluja seuraan jatkossa ainakin puolivuosittain tässä jutussa, aluksi ehkä useamminkin. Tämä lienee viimeisimpiä C-malleja, jossa on käytössä kestävänsorttinen M111-kone, vuodesta 2002 se vaihtuu M271-koneeseen, josta on löytynyt nokkaketjuongelmia. Minulla on ollut kolmessa korissa neljä M111-konetta vaparina ja ahdettuna ja olen ollut niihin tyytyväinen.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W203 C180 käyttöauto
Km 177978
Raitisilmasuodattimen vaihto oli todella helppoa. Työkaluja ei tarvittu, suodattimen kansi oli kolmella soljella kiinni ja vaihto oli parin minuutin juttu. Tarvikeosa mallia aktiivihiili maksoi 20€.
Keväthuollon yhteydessä / jälkeen pitää harkita automaattilaatikon öljyn, suodattimen ja tiivisteen vaihtoa, mitä ei ole tehty huolto-ohjelman puitteissa. Tähän 722.6-laatikkoon pitää vissiin hankkia myös öljytikku, kun ovat sen tehtaalla unohtaneet pois.
tomant
Raitisilmasuodattimen vaihto oli todella helppoa. Työkaluja ei tarvittu, suodattimen kansi oli kolmella soljella kiinni ja vaihto oli parin minuutin juttu. Tarvikeosa mallia aktiivihiili maksoi 20€.
Keväthuollon yhteydessä / jälkeen pitää harkita automaattilaatikon öljyn, suodattimen ja tiivisteen vaihtoa, mitä ei ole tehty huolto-ohjelman puitteissa. Tähän 722.6-laatikkoon pitää vissiin hankkia myös öljytikku, kun ovat sen tehtaalla unohtaneet pois.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Ongelmia liukkaalla peruuttaessa 622.6-vaihteistolla
Jouduin pinteeseen tuon 622.6-automaatin kanssa, kun jouduin pysäköimään nokka alamäkeen jäisellä kadulla. Kun yritin peruuttaa siitä pois, en saanut millään otetta jäiseen pintaan enkä saanut autoa edes työntöavulla liikkeelle, kun toinen pyörä löi joutavaa. Auton sai liikkumaan noin puoli metriä taaksepäin edellisen auton puskurista, mutta takapyörät olivat jäisissä urissa eikä niitä saanut ylös niistä eikä edessä riittänyt kääntövara. Yritin ESP päällä ja pois, S- ja W-asennolla, jarrulla auttaen sekä ilman, mutta mikään ei tepsinyt. Pakkia ei saanut millään ottamaan niin pehmeästi, että pito olisi säilynyt. Lopulta sain auton liikkeelle hinurin vinssillä.
Mikä on paras tapa tuollaisella sähkölaatikolla peruuttaa jyrkähköön ylämäkeen jääpinnalla? ESP vai ei? W vai S? Jarrua vai ei? Vai onko tuollaisella automaatilla joku muu temppu, joka auttaa? Vai pitääkö vain välttää tuollaista ainoaa parkkipaikkaa ja patikoida kauempaa?
tomant
Mikä on paras tapa tuollaisella sähkölaatikolla peruuttaa jyrkähköön ylämäkeen jääpinnalla? ESP vai ei? W vai S? Jarrua vai ei? Vai onko tuollaisella automaatilla joku muu temppu, joka auttaa? Vai pitääkö vain välttää tuollaista ainoaa parkkipaikkaa ja patikoida kauempaa?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W203 C180 käyttöauto
Niin se sinun edellinen 202 olikin manuaali. Olin omalla automaatti 202:lla kerran mäessä pulassa, liukkaalla ja jouduin pyytämään ohikulkijoita työntöapua. Sen jälkeen välttelin moisia paikkoja...
Ainakin oma 1996 W202 oli huono lähtemään liukkaalla koska kun kerran pyörähti toinen rengas se meinasi olla siinä, kokeilin toisilla renkaillakin mutta yhtä surkea oli. Jos sai lähdön pehmeästi ettei sutaissut niin silloin oli ok. Taisin käyttää sitä laiskempaa asentoa vaihteistossa, en muista oliko se W vai E asento mutta se laiskempi kumminkin.
Ainakin oma 1996 W202 oli huono lähtemään liukkaalla koska kun kerran pyörähti toinen rengas se meinasi olla siinä, kokeilin toisilla renkaillakin mutta yhtä surkea oli. Jos sai lähdön pehmeästi ettei sutaissut niin silloin oli ok. Taisin käyttää sitä laiskempaa asentoa vaihteistossa, en muista oliko se W vai E asento mutta se laiskempi kumminkin.
1929 Ford Model A Roadster https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... st-3832425
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Ford Model A myynnissä: https://www.nettiauto.com/ford/a-model/13096752
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Ford Model A myynnissä: https://www.nettiauto.com/ford/a-model/13096752
Re: W203 C180 käyttöauto
Kiitos karra, ymmärtääkseni W on winter-asento ja ainakin eteenpäin se lähtee aina kakkosella, kun S eli standard-asento lähtee ykkösellä. Yritin molempia, mutta kumpikaan ei toiminut noilla kitkakertoimilla.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W203 C180 käyttöauto
ainakin 203-korissa W-asennossa on pitempi välitys myös pakilla.
Eli auttaa, jos on ylipäänsä auttaakseen, myös peruuttaessa.
Kai se noin on kaikissa 722.6xx askeissa, luulisin?
Jos käsijarru (no, jalkajarru kai sekin näissä) ottaa tasaisesti, voi sitä pistää muutaman naksun päälle liikkeellelähtöä helpottamaan.
Noin teoriassa pakottaa jonkin verran momenttia myös toiselle puolelle.
Vanhan BWM:ni ohjekirjassa oikein neuvottiin tekemään niin..
Eli auttaa, jos on ylipäänsä auttaakseen, myös peruuttaessa.
Kai se noin on kaikissa 722.6xx askeissa, luulisin?
Jos käsijarru (no, jalkajarru kai sekin näissä) ottaa tasaisesti, voi sitä pistää muutaman naksun päälle liikkeellelähtöä helpottamaan.
Noin teoriassa pakottaa jonkin verran momenttia myös toiselle puolelle.
Vanhan BWM:ni ohjekirjassa oikein neuvottiin tekemään niin..
SL C 280 -74 kesäharraste
Outlander PHEV -14
Outlander PHEV -14
Re: W203 C180 käyttöauto
Kiitos Risto113, täytyy kokeilla, jos tuo käsijarrukikka toimisi. Kokeilin vain jalkajarrulla, mutta se ei tuntunut auttavan.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W203 C180 käyttöauto
Km 183213
Autoon vaihdettu useita polttimoita, kaikki haluavat nyt mustua yhdellä kertaa ,-) Tuli ostettua myös halvat sulat, joissa ei ollut metallirunkoa lainkaan, joku muovirunko niissä oli, joka oli kaarella ja sitten läsähti lasia vasten. No, sama juttu kuin W202:sen kohdalla - tällaiset sulat eivät pyyhi lasia joka paikasta, vaan jättävät paskamaisia läikkiä pesunesteestä lasille! Sitten, kun vaihdoin Boschin kunnolliset rautarunkoiset sulat, alkoi tuulilasi taas pysyä puhtaana.
Auto on hyvä ajaa ja vakkarin kun pitää päällä, voi melkein ottaa torkut maantiellä ajaessa, kun mitään ei tarvitse tehdä ,-) Lämmitys ja ilmanvaihto on toiminut pikkupakkasilla hyvin ja kulutusmittari on mukava lelu, josta näkee esim. että kun kylmällä kelillä ja moottorilla ajaa 6 km matkan ilman lohkolämmitystä (ei ole vielä sopivaa johtoa löytynyt), on keskikulutus 15-20 l/100 km. Jos taas ajaa kuivalla plussakelillä maantiellä 80 rajoituksella 75 kilsan lenkin, voi laskettu keskikulutus menna juuri alle 7 l/100 km. Keskikulutus on ollut tankkauksista laskettuna noin 9,5 l satasella eli noin litran enemmän kuin W202 manuaalilla. Auton oma laskin näyttää hieman alhaisempia kulutuksia kuin todellinen kulutus, ero ehkä 0,5-1 l satasella. Jäljellä oleva ajomäärä (range) heittelee paljon, kun bensa on vähissä. Se taitaa laskea jotenkin hetkellistä kulutusta, mutta ei ole kovin etevä siinä, kannattaa etsiä bensa-asema, kun varatankin valo syttyy. Tosin kerran ajoin rangen nollaan kilometriin ilman, että tarvitsi työntää autoa bensamittarille, vaikka pieni pelko /C:ssä olikin ,-) Auto tuntuu tarkkailevan hyvin polttimoiden kuntoa, nestetasoja ym. Vähän väliä tulee jotain "malfunctioneita" eli virhetoimintoja, mutta toistaiseksi niistä on selvinnyt polttimon vaihdolla tai nesteen lisäämisellä eli visiitti omalle work shopille on riittänyt.
Huhtikuun alussa alkoi jarrupoljin tuntua vähän pehmeältä ja jarruneste kadota säiliöstä. Jarrunestettä on kulunut täydestä säiliöstä varoitusvaloon 4-7 päivässä ja noin 300-400 km ajossa (pääosin maantiellä). Parkkipaikan asfaltilla kun pumppasin oikein kunnolla, ilmestyi oikean takapyörän viereen pieni läntti jarrunestettä. Täytyy mennä auton alle ja katsoa, mikä siellä oikein vuotaa. Joku letku on mennyt rikki tai sitten on jarruputkessa reikä, joita näissä kuulemma on löytynyt. Täytyy laittaa jarrut kuntoon ennen katsastusta, ettei tule ajokieltoa. Ilmeisesti katsastus tiukkenee 20.5.2018 alkaen, jolloin esim. halkeillut tuulilasi saattaa tuoda hylkäyksen asemasta ajokiellon. Kannattaa otta huomioon, kun näissä Mersuissa on vakiovarusteena tuo halkeillut tuulilasi.
tomant
Autoon vaihdettu useita polttimoita, kaikki haluavat nyt mustua yhdellä kertaa ,-) Tuli ostettua myös halvat sulat, joissa ei ollut metallirunkoa lainkaan, joku muovirunko niissä oli, joka oli kaarella ja sitten läsähti lasia vasten. No, sama juttu kuin W202:sen kohdalla - tällaiset sulat eivät pyyhi lasia joka paikasta, vaan jättävät paskamaisia läikkiä pesunesteestä lasille! Sitten, kun vaihdoin Boschin kunnolliset rautarunkoiset sulat, alkoi tuulilasi taas pysyä puhtaana.
Auto on hyvä ajaa ja vakkarin kun pitää päällä, voi melkein ottaa torkut maantiellä ajaessa, kun mitään ei tarvitse tehdä ,-) Lämmitys ja ilmanvaihto on toiminut pikkupakkasilla hyvin ja kulutusmittari on mukava lelu, josta näkee esim. että kun kylmällä kelillä ja moottorilla ajaa 6 km matkan ilman lohkolämmitystä (ei ole vielä sopivaa johtoa löytynyt), on keskikulutus 15-20 l/100 km. Jos taas ajaa kuivalla plussakelillä maantiellä 80 rajoituksella 75 kilsan lenkin, voi laskettu keskikulutus menna juuri alle 7 l/100 km. Keskikulutus on ollut tankkauksista laskettuna noin 9,5 l satasella eli noin litran enemmän kuin W202 manuaalilla. Auton oma laskin näyttää hieman alhaisempia kulutuksia kuin todellinen kulutus, ero ehkä 0,5-1 l satasella. Jäljellä oleva ajomäärä (range) heittelee paljon, kun bensa on vähissä. Se taitaa laskea jotenkin hetkellistä kulutusta, mutta ei ole kovin etevä siinä, kannattaa etsiä bensa-asema, kun varatankin valo syttyy. Tosin kerran ajoin rangen nollaan kilometriin ilman, että tarvitsi työntää autoa bensamittarille, vaikka pieni pelko /C:ssä olikin ,-) Auto tuntuu tarkkailevan hyvin polttimoiden kuntoa, nestetasoja ym. Vähän väliä tulee jotain "malfunctioneita" eli virhetoimintoja, mutta toistaiseksi niistä on selvinnyt polttimon vaihdolla tai nesteen lisäämisellä eli visiitti omalle work shopille on riittänyt.
Huhtikuun alussa alkoi jarrupoljin tuntua vähän pehmeältä ja jarruneste kadota säiliöstä. Jarrunestettä on kulunut täydestä säiliöstä varoitusvaloon 4-7 päivässä ja noin 300-400 km ajossa (pääosin maantiellä). Parkkipaikan asfaltilla kun pumppasin oikein kunnolla, ilmestyi oikean takapyörän viereen pieni läntti jarrunestettä. Täytyy mennä auton alle ja katsoa, mikä siellä oikein vuotaa. Joku letku on mennyt rikki tai sitten on jarruputkessa reikä, joita näissä kuulemma on löytynyt. Täytyy laittaa jarrut kuntoon ennen katsastusta, ettei tule ajokieltoa. Ilmeisesti katsastus tiukkenee 20.5.2018 alkaen, jolloin esim. halkeillut tuulilasi saattaa tuoda hylkäyksen asemasta ajokiellon. Kannattaa otta huomioon, kun näissä Mersuissa on vakiovarusteena tuo halkeillut tuulilasi.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W203 C180 käyttöauto
Km 183750
Kolme kuukautta ajettu eikä isompia murheita ole ollut. Jarrunestettä katoaa ja vuotokohta on oikean takapyörän tuntumassa. Jarruletku on hankittu ja odottaa vaihtoa, toivottavasti sillä paranee. Muuten pitää jarruputki vaihtaa ja se saattaa olla neljän metrin putki.
Katsastus täytyy tehdä kohtapuoliin s.e. mahdollinen uusinta ehtii ennen 20.5.2018, jolloin ensi vuoden katsastukseen saa vielä 4 kk aikaa. Jos katsastaa auton 20.5.2018 jälkeen, on katsastusaikkaa käytännössä vain 30 päivää, muuten katsastusaika siirtyy aiemmaksi.
Kustannukset 2018-04-25: km 183750, ajettu 6160 km, rahaa käytetty 1568 €. Pääoma 0,05 €/km, polttoaine 0,14 €/km ja muut 0,06 €/km, yhteensä 0,25 €/km.
Kolme kuukautta ajettu eikä isompia murheita ole ollut. Jarrunestettä katoaa ja vuotokohta on oikean takapyörän tuntumassa. Jarruletku on hankittu ja odottaa vaihtoa, toivottavasti sillä paranee. Muuten pitää jarruputki vaihtaa ja se saattaa olla neljän metrin putki.
Katsastus täytyy tehdä kohtapuoliin s.e. mahdollinen uusinta ehtii ennen 20.5.2018, jolloin ensi vuoden katsastukseen saa vielä 4 kk aikaa. Jos katsastaa auton 20.5.2018 jälkeen, on katsastusaikkaa käytännössä vain 30 päivää, muuten katsastusaika siirtyy aiemmaksi.
Kustannukset 2018-04-25: km 183750, ajettu 6160 km, rahaa käytetty 1568 €. Pääoma 0,05 €/km, polttoaine 0,14 €/km ja muut 0,06 €/km, yhteensä 0,25 €/km.
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W203 C180 käyttöauto
Km 186810
Auto seisoi puoli vuotta, kun katsastuksessa hylky jarruputkista ja vas. etujousesta. Lopulta sain auton laitettua ja vedin uudet jarruputket taakse yhtenä putkena ABS:ltä jarrusatulan letkulle asti. Etujousen vaihdossa loppui liikevara perusmallin jousipuristimista, onneksi sain Bilteman Mersu-puristimella sen verran esi jännitystä, että lyhyet puristimet riittivät. Puolen vuoden seisomisen jälkeen 15 km ajoa katsastusasemalle ja vähän koneen kierrätystä ja jarrujen kunnon käyttöä. Auto hyväksyttiin ja päästöt seka jarrut hyvässä kunnossa.
EDIT: Maksoin loppuvelan toisella lainalla, joten pääomakustannus tuli kerralla hoidettua.
Kustannukset 2018-12-09: km 186810, ajettu 9220 km, rahaa käytetty 7603 €. Pääoma 0,57 €/km, polttoaine 0,14 €/km ja muut 0,10 €/km, yhteensä 0,82 €/km.
Auto seisoi puoli vuotta, kun katsastuksessa hylky jarruputkista ja vas. etujousesta. Lopulta sain auton laitettua ja vedin uudet jarruputket taakse yhtenä putkena ABS:ltä jarrusatulan letkulle asti. Etujousen vaihdossa loppui liikevara perusmallin jousipuristimista, onneksi sain Bilteman Mersu-puristimella sen verran esi jännitystä, että lyhyet puristimet riittivät. Puolen vuoden seisomisen jälkeen 15 km ajoa katsastusasemalle ja vähän koneen kierrätystä ja jarrujen kunnon käyttöä. Auto hyväksyttiin ja päästöt seka jarrut hyvässä kunnossa.
EDIT: Maksoin loppuvelan toisella lainalla, joten pääomakustannus tuli kerralla hoidettua.
Kustannukset 2018-12-09: km 186810, ajettu 9220 km, rahaa käytetty 7603 €. Pääoma 0,57 €/km, polttoaine 0,14 €/km ja muut 0,10 €/km, yhteensä 0,82 €/km.
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W203 C180 käyttöauto
Km 189851
Nyt on auton ulkolämpömittari seonnut. Ulkona on -17 astetta ja auton mittari näyttää -23 astetta 6 km ajon jälkeen. Mistäköhän tällainen johtuu?
tomant
Nyt on auton ulkolämpömittari seonnut. Ulkona on -17 astetta ja auton mittari näyttää -23 astetta 6 km ajon jälkeen. Mistäköhän tällainen johtuu?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W203 C180 käyttöauto
Km 194246
Moniurahihna katkesi tien päällä ja moottorin lämpövaroitukset syttyivät. Hihnan vaihdon jälkeen käynnistin auton ilman ilmansuodatinkoteloa ja MAF oli ilman johtoa. Nyt auto toimii OK, mutta keltainen moottorivalo palaa. Saako sitä moottorivaloa pois kotikonstein vai vaatiiko sen sammuttaminen STARia tai korjaamokäyntiä? Aiheuttaako moottorivalo ongelmia OBD-testissä katsastuksessa?
Kustannukset 2019-05-09: km 194246, ajettu 16656 km, rahaa käytetty 8996 €. Pääoma 0,32 €/km, polttoaine 0,14 €/km ja muut 0,08 €/km, yhteensä 0,54 €/km.
tomant
Moniurahihna katkesi tien päällä ja moottorin lämpövaroitukset syttyivät. Hihnan vaihdon jälkeen käynnistin auton ilman ilmansuodatinkoteloa ja MAF oli ilman johtoa. Nyt auto toimii OK, mutta keltainen moottorivalo palaa. Saako sitä moottorivaloa pois kotikonstein vai vaatiiko sen sammuttaminen STARia tai korjaamokäyntiä? Aiheuttaako moottorivalo ongelmia OBD-testissä katsastuksessa?
Kustannukset 2019-05-09: km 194246, ajettu 16656 km, rahaa käytetty 8996 €. Pääoma 0,32 €/km, polttoaine 0,14 €/km ja muut 0,08 €/km, yhteensä 0,54 €/km.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 92
- Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: W203 C180 käyttöauto
Terve!
Jos moottorivalo palaa niin ei tule läpäisemään katsastusta, se moottorivalon palaminen näkyy myös OBD-testissä jolloin antaa varmasti vikakoodeja. Omassa kakkosautossa (Vw Polo 9N vm. -03) kun moottorivalo paloi niin ei mennyt sen takia katsastuksesta läpi. Katsuri vaatii ettei vikakoodeja saa olla yhtään auton OBD-järjestelmässä eikä muutakaan mittaristossa palavia varoitusvaloja. En tiedä, vaikuttaako tässä korimallissa jos rattia veivaa edestakaisin niin nollaako se jotain vikakoodeja, mutta sitä voisit kokeilla. Jos ei auta niin melkeinpä pistäisin Starin autoon kiinni ja lähtisin siitä jatkamaan, tietenkin vikakoodit voi nollata jos kaiken pitäisi olla kunnossa niin hyvällä tuurilla moottorivalo sammuu ja vikakoodit poistuu.
Onneksi harraste Stareja löytyy melkeinpä joka kunnasta ja kaupungista.
Jos moottorivalo palaa niin ei tule läpäisemään katsastusta, se moottorivalon palaminen näkyy myös OBD-testissä jolloin antaa varmasti vikakoodeja. Omassa kakkosautossa (Vw Polo 9N vm. -03) kun moottorivalo paloi niin ei mennyt sen takia katsastuksesta läpi. Katsuri vaatii ettei vikakoodeja saa olla yhtään auton OBD-järjestelmässä eikä muutakaan mittaristossa palavia varoitusvaloja. En tiedä, vaikuttaako tässä korimallissa jos rattia veivaa edestakaisin niin nollaako se jotain vikakoodeja, mutta sitä voisit kokeilla. Jos ei auta niin melkeinpä pistäisin Starin autoon kiinni ja lähtisin siitä jatkamaan, tietenkin vikakoodit voi nollata jos kaiken pitäisi olla kunnossa niin hyvällä tuurilla moottorivalo sammuu ja vikakoodit poistuu.
Onneksi harraste Stareja löytyy melkeinpä joka kunnasta ja kaupungista.
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää
Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)
MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää
Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)
MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
-
- Mersumies
- Viestit: 4455
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W203 C180 käyttöauto
Ko autosat pitäis saada nollatua vaikapa motonetin pihalla olevassa kopissa katsatukseen vaikutavat koodittomant kirjoitti:Km 194246
Moniurahihna katkesi tien päällä ja moottorin lämpövaroitukset syttyivät. Hihnan vaihdon jälkeen käynnistin auton ilman ilmansuodatinkoteloa ja MAF oli ilman johtoa. Nyt auto toimii OK, mutta keltainen moottorivalo palaa. Saako sitä moottorivaloa pois kotikonstein vai vaatiiko sen sammuttaminen STARia tai korjaamokäyntiä? Aiheuttaako moottorivalo ongelmia OBD-testissä katsastuksessa?
Kustannukset 2019-05-09: km 194246, ajettu 16656 km, rahaa käytetty 8996 €. Pääoma 0,32 €/km, polttoaine 0,14 €/km ja muut 0,08 €/km, yhteensä 0,54 €/km.
tomant
Mökkillä
'
'
Re: W203 C180 käyttöauto
Sinullahan tuo olikin M111 ja 2001, aloitusviestistä katsoin. Omassa M113 moniurahihna katkesi ja joulukuusi syttyi kojetauluun. Samoin aikaisemmin olin käytellyt auto ilman MAFfia. Kumpikaan kerta ei jättäny moottorinvaloa palamaan, tosin näissähän on erilaiset järjestelmät - sekä iän (sukupolven) että sylinterien määrän takiatomant kirjoitti:Moniurahihna katkesi tien päällä ja moottorin lämpövaroitukset syttyivät. Hihnan vaihdon jälkeen käynnistin auton ilman ilmansuodatinkoteloa ja MAF oli ilman johtoa. Nyt auto toimii OK, mutta keltainen moottorivalo palaa. Saako sitä moottorivaloa pois kotikonstein vai vaatiiko sen sammuttaminen STARia tai korjaamokäyntiä? Aiheuttaako moottorivalo ongelmia OBD-testissä katsastuksessa?

1929 Ford Model A Roadster https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... st-3832425
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Ford Model A myynnissä: https://www.nettiauto.com/ford/a-model/13096752
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Ford Model A myynnissä: https://www.nettiauto.com/ford/a-model/13096752
Re: W203 C180 käyttöauto
Kiitos tiedosta!FinlandMerceds kirjoitti:Ko autosat pitäis saada nollatua vaikapa motonetin pihalla olevassa kopissa katsatukseen vaikutavat koodit
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W203 C180 käyttöauto
Km 201610
Moottorivalo tosiaan sammui Motonetin pihassa ja operaatio maksoi viitosen ,-) Normaali öljyn ja suodattimen vaihto ja ajoa sen jälkeen.
Kustannukset 2019-11-25: km 201610, ajettu 24020 km, rahaa käytetty 10567 €. Pääoma 0,22 €/km, polttoaine 0,15 €/km ja muut 0,07 €/km, yhteensä 0,44 €/km.
tomant
Moottorivalo tosiaan sammui Motonetin pihassa ja operaatio maksoi viitosen ,-) Normaali öljyn ja suodattimen vaihto ja ajoa sen jälkeen.
Kustannukset 2019-11-25: km 201610, ajettu 24020 km, rahaa käytetty 10567 €. Pääoma 0,22 €/km, polttoaine 0,15 €/km ja muut 0,07 €/km, yhteensä 0,44 €/km.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W203 C180 käyttöauto
Kiitos, toimivatko nuo halvimmatkin versiot vai suositteletko tiettyä laitetta?dealer kirjoitti:Osta ELM327 tms ja nollaile sillä jos vielä syttyy.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W203 C180 käyttöauto
Minulle tuli W209 mukana tällainen
https://www.e-ville.com/fi/3045309-obd2 ... LwQAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
ja hyvin toimi, joku ilmaissofta vaan playkaupasta luuriin.
Siinä autossa oli M271 moottori ja vaikeasti selvitettävä toimintahäiriö, kapulasta oli suuri apu kun pystyi aina heti nopeasti tien päälläkin lukemaan (+nollaamaan) vikakoodin.
Varsinaisesti "testeriksi" näistä ei tietenkään ole, mutta OBD vikakoodilukijana toimi ainakin em. autossa ihan hyvin. Juurikin noihin häiriövalon nollauksiin riittää.
https://www.e-ville.com/fi/3045309-obd2 ... LwQAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
ja hyvin toimi, joku ilmaissofta vaan playkaupasta luuriin.
Siinä autossa oli M271 moottori ja vaikeasti selvitettävä toimintahäiriö, kapulasta oli suuri apu kun pystyi aina heti nopeasti tien päälläkin lukemaan (+nollaamaan) vikakoodin.
Varsinaisesti "testeriksi" näistä ei tietenkään ole, mutta OBD vikakoodilukijana toimi ainakin em. autossa ihan hyvin. Juurikin noihin häiriövalon nollauksiin riittää.
oulaistenliikenne.fi
Re: W203 C180 käyttöauto
OK.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W203 C180 käyttöauto
Moi
Sattui silmään tuo ELM. Jossain laatikon pohjalla on vanhempi johdolla oleva ELM. Mutta mikä sen kanssa olis hyvä ilmaissofta?
TJ
Sattui silmään tuo ELM. Jossain laatikon pohjalla on vanhempi johdolla oleva ELM. Mutta mikä sen kanssa olis hyvä ilmaissofta?
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: W203 C180 käyttöauto
Km 203908
Auto herätetty henkiin pitkän seisonnan jälkeen. Korjasin jarrut ja polttoainevuodot sekä uusin akun. Polttoaineputki suodattimen jälkeen oli hapertunut, joten kumiletkuja piti vähän pidentää. Llisäksi suodattimessa oli pistesyöpymä, josta tuli bensaa. Katsastuksessa löytyi katkennut etujousen alalenkki ja jousi piti myös uusia. Uudet kesärankaat tuli myös hankittua ja ne laitettiin W210 kasireikäisten vanteiden päälle, jotka sopivat mielestäni yhtä hyvin W203-koriin kuin W202-koriinkin.
Ilmastoinnin täyttö maksoi maltaita ja toi iloa vain muutamaksi päiväksi, sen jälkeen kylmän ilman tulo loppui. Vikatietojen mukaan säätömoottorit tai -läpät toimivat huonosti ja kylmäaineen määrä ja paine olivat alhaiset. Vikakoodien poistamisen jälkeen katosi ilmoitus alhaisesta kylmäaineen määrästä ja EC-valo sammui, vaikka kylmää ei kuitenkaan tule. Saattaa olla vuotoa jossain lämmönvaihtimessa, pitää katsoa ajan kanssa.
Pitkän seisonnan ja akun väsymisen vuoksi vikalista oli käsivarren mittainen, mutta pyyhkimisen jälkeen tuli vain ilmastoinnista vikailmoituksia.
Ilmastoinnin puutteista lukuun ottamatta auto on kohtuullisen mukava ja vaivaton ajaa. Automaatti toimii erittäin hyvin ja vakionopeussäädintä käytän pääsääntöisesti aina.
Kustannukset 2022-07-15: km 203908, ajettu 26318 km, rahaa käytetty 12912 €. Pääoma 0,20 €/km, polttoaine 0,15 €/km ja muut 0,14 €/km, yhteensä 0,49 €/km.
tomant
Auto herätetty henkiin pitkän seisonnan jälkeen. Korjasin jarrut ja polttoainevuodot sekä uusin akun. Polttoaineputki suodattimen jälkeen oli hapertunut, joten kumiletkuja piti vähän pidentää. Llisäksi suodattimessa oli pistesyöpymä, josta tuli bensaa. Katsastuksessa löytyi katkennut etujousen alalenkki ja jousi piti myös uusia. Uudet kesärankaat tuli myös hankittua ja ne laitettiin W210 kasireikäisten vanteiden päälle, jotka sopivat mielestäni yhtä hyvin W203-koriin kuin W202-koriinkin.
Ilmastoinnin täyttö maksoi maltaita ja toi iloa vain muutamaksi päiväksi, sen jälkeen kylmän ilman tulo loppui. Vikatietojen mukaan säätömoottorit tai -läpät toimivat huonosti ja kylmäaineen määrä ja paine olivat alhaiset. Vikakoodien poistamisen jälkeen katosi ilmoitus alhaisesta kylmäaineen määrästä ja EC-valo sammui, vaikka kylmää ei kuitenkaan tule. Saattaa olla vuotoa jossain lämmönvaihtimessa, pitää katsoa ajan kanssa.
Pitkän seisonnan ja akun väsymisen vuoksi vikalista oli käsivarren mittainen, mutta pyyhkimisen jälkeen tuli vain ilmastoinnista vikailmoituksia.
Ilmastoinnin puutteista lukuun ottamatta auto on kohtuullisen mukava ja vaivaton ajaa. Automaatti toimii erittäin hyvin ja vakionopeussäädintä käytän pääsääntöisesti aina.
Kustannukset 2022-07-15: km 203908, ajettu 26318 km, rahaa käytetty 12912 €. Pääoma 0,20 €/km, polttoaine 0,15 €/km ja muut 0,14 €/km, yhteensä 0,49 €/km.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020