juusmon R129 SL600 -97

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Mullon yhden ylimääräiset Bosch AL kopiot jos kiinnostaa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mikä tuon puu/nahkaratin halkaisija on? Olen miettinyt jos tekis omaani "maltillisen" tuningin... Tuo SLK-tyylinen ratti ei vaan 5v jälkeen edelleenkään istu minun silmään. :roll:
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Wikke kirjoitti: To 25.08.2022 21:54 Mikä tuon puu/nahkaratin halkaisija on? Olen miettinyt jos tekis omaani "maltillisen" tuningin... Tuo SLK-tyylinen ratti ei vaan 5v jälkeen edelleenkään istu minun silmään. :roll:
Taisit jo omasta ketjustasi päätellen löytää vastauksen, mutta 390mm se tosiaan on.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

SL:ään ei ole paljon muuta tehty pariin vuoteen kuin öljynvaihtoja. Kilsojakin on tullut varsin vähän, kun ei ole osunut road trippejä tämän auton kohdalle, mutta säännöllisen epäsäännölisessä käytössä se kuitenkin on. Toki nyt kun on tuon taksin kanssa tullut pelailtua, SL:lle on riittänyt vähemmän sekä ropaushuomiota että ajopäiviä. Kun pimeys taas tuli, ja taksinkin ajokausi alkaa olla finaalissa, MouTinen tuossa muutama viesti aiemmin eli pari vuotta sitten istuttama ajatus xenon-projektorien päivityksestä alkoi taas kutitella takaraivossa.

Silloin ajatuksen ollessa tuore olin yhteydessä Retrofitlabiin. Lopulta purin toisen omista umpioistani ja otin mittoja. He totesivat että valitettavasti sopivaa adapteria tai varsinkaan suoraan sopivaa projektoria ei löydy, mutta jos askarteluhalua riittää niin mittojen puolesta 2,5" linssillä varustettu Aharon Optimus TR Mini olisi mahdollinen sovittaa paikoilleen. Tarina jäi silloin siihen. Viime vuonna sattui käymään niin, että olimme Norjassa syyslomareissulla, ja huomasin vähän ennen matkaa, että joku myi paria R129:n xenoneja suunnilleen reittimme varrella ja kohtuulliseen hintaan. Päätin hakea ne pois, kun mietin että tuskin näiden hinnat ja saatavuus ovat ainakaan paranemaan päin, ja ajovalot tuppaavat ottamaan kipeää aina joskus. Ja tietysti mielessä oli sekin, että näihin voisi kokeilla tuota projektoripäivitystä.

Toinen vuosi eteenpäin ja ollaan tässä viikossa, kun UPS kiikutti nuo yllämainitut projektorit kotiin.
IMG_2340.jpeg
IMG_2342.jpeg
IMG_2343.jpeg
Heijastimessa on kiinnityspisteitä kolme ja uudessa projektorissa neljä, ja lisäksi projektorin pituus kiinnityspaikasta linssiin on alkuperäistä lyhyempi joten se uppoaa paljon syvemmälle. Aikomuksena on nakertaa alumiinilevystä sopiva pala, jonka saa kiinni heijastimen pisteisiin ja johon uusi projektori kiinnittyy sopivien korotushylsyjen avulla. Nuokin hilppeet kävin tänään hankkimassa. Sitten pitää vielä taikoa aikaa tehdä homma loppuun. Toivottavasti siihen ei mene taas vuotta.

Toinen tulevaisuuden projekti on etujarrujen vaihto viimeisen faceliftin 334mm 4-mäntäisiin, jotka myös Silver Arrow -jarruina tunnetaan, vaikka oikeasti kaikki MY99+ R129:t tulivat noilla samoilla, erona muistaakseni vain väri ja jarrulevyjen rei'itys tai sen puute. Satulat ostin tässä taannoin, kun halvalla sai, mutta niitä pitäisi ainakin vähän siistiä. Lisäksi pitää hommata 17" varapyörä ja miettiä mitä tekee nytkin alla oleville 16" talvifillareille, kun nuo jarrut vaativat sen 17". Sikäli kun autoa tulee vielä pidettyä talviajossa (viime talvena tuli joku 300km), niin ne ostaessa alla olleet 18" AMG Monoblockit ovat vielä tallessa, mutta katsellaan. Ketjureaktiomaisesti tarkoitus on joskus siirtää SL:n alkuperäiset 320mm etujarruhilppeet taksiin, joka muutenkin kärsii pienestä jarrujen ravistuksesta joten levyjen uusinta on todennäköisesti tulossa ajankohtaiseksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Noniin, ikuisuusprojekti etenee hissunkissun, mutta lopultakin myös ihan konkreettisesti. Jokunen viikko sitten askarreltiin jnesin tallilla kolme kappaletta adapterilevyjä melko epätieteellisesti. Epätieteellisyys konkretisoitui niin, että ensi yrittämällä projektori oli aivan vinossa, joten kiinnityspisteitä piti vielä vähän modata. Aiemmin mainittujen hilppeiden lisäksi piti hommata myös vähän ohuemmat nylon-spacerit adapterilevyn ja heijastimen väliin, jotta projektorin sai istumaan fiksusti. Nämä löytyivät Radioduosta.

Lopputuloksesta tuli aika hyvä, sanoisin, ja valo on selvästi kirkkaampi kuin ennen. Valokeilan reuna on myös silmiinpistän terävä vanhaan verrattuna, näkee varsin hyvin kun ajaa maanalaiseen parkkihalliin ja vasemmalla näkyy tiukka raja ja oikealla hähmäinen gradientti. Huonona puolena näissä projektoreissa tosin on jenkkimallin valokuvio.

Vasen umpio on nyt paikallaan uudella projektorilla, oikea odottaa vielä vuoroaan. Kellotin, että vasen umpio lähtee irti ballasteineen n. 8 minuutissa. Oikeaan menee vähän enemmän aikaa, koska ballasti on jemmassa pyöräkotelon puolella, joten en ole sitä vielä edes kokeillut paikalleen.

Lisäksi puuttuu vielä virrat bi-xenonin solenoideilta. Retrofitlabilta tilatut H1 splitter -johdot eivät riitä, koska ne on suunniteltu umpiolle jossa positiivinen ja negatiivinen ovat erillisissä liittimissä, mutta tässä ovat yhdessä, enkä halua rosvota alkuperäisistä johdoista. Lisäksi siellä on aika ahdasta, ja sarjassa valmiiksi tulevat liittimet ovat hankalan kokoisia. Sopivia lisäadaptereita on tilauksessa, niiden avulla saan modattua splitteristä sopivan.
IMG_2798.jpeg
IMG_2801.jpeg
IMG_2851.jpeg
IMG_2852.jpeg
IMG_2850.jpeg
IMG_2862.jpg
IMG_2857.jpeg
IMG_2900.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

👍

Onko kummassakin valossa samanlaiset ja ikäiset polttimot?
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Bemaristi kirjoitti: Pe 16.02.2024 19:25 👍

Onko kummassakin valossa samanlaiset ja ikäiset polttimot?
Se on pieni mysteeri koska en yhtään muista olenko koskaan vaihtanut polttimoita. "Kirjanpidon" mukaan en ole, mutta voi olla että olen unohtanut merkitä. Mutta unohdin näköjään laittaa vertailukuvat ennen vs jälkeen, jotka on otettu samalla polttimolla. Hotspotti on kyllä ihan selvästi kirkkaampi uudella.
IMG_2896.jpeg
IMG_2897.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

No niin, homma tuli maaliin pari viikkoa sitten.

Oikeankin puolen umpio irtoaa varsin vähällä vaivalla, kunhan vähän raottaa sisälokaria. Autoa ei tarvitse edes nostaa.
passenger_ballast.jpeg
Kun umpiot olivat paikallaan ja projektorien asento todettu kelvolliseksi, viimeisenä oli virittää adapterit, joilla bi-xenonin solenoideille kaapataan virta H1-halogeeneilta pitäen halogeenit edelleen myös toiminnassa.
adapters.jpeg
adapter_finished.jpeg
Pitkien vertailu "laboratoriossa":
h1_highs.jpeg
new_highs.jpeg
Ja uudet lyhyet vs pitkät luonnossa:
lows_in_wild.jpeg
highs_in_wild.jpeg

... toki huomioiden, että osa glooriasta kuuluu iPhonen kameran valotusominaisuuksille. Enkä ole onnistunut löytämään sopivaa pimeää paikkaa jossa saisin kuvan suoralla tiellä. Kaupunkilaisen ongelmia. Oli miten oli, lopputulos on kyllä mielestäni todella hyvä. Lyhyillä ero ei ole niin dramaattinen, mutta pitkillä ero on aivan käänteentekevä. Halogeenipitkät valaisevat spottimaisesti yhteen pisteeseen kukin, kun xenonilla keila on paljon laajempi. Näkyvyyttä on ihan eri tavalla.

Sopii kysyä mitä järkeä tällaisessa projektissa on, kun kilsoja pimeään aikaan ja varsinkaan valaisemattomilla teillä tulee todella vähän, mutta kyllä tämä siitä huolimatta tuntuu mainiolta päivitykseltä. Kiitokset siis Moulle idean istuttamisesta :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Kiitosta vaan. Kyllä valot pitää kunnossa olla hienossa autossa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Vastaa Viestiin