juusmon R129 SL600 -97

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Reissussa on oltu nyt muutama päivä ja mikäpä jottei tässä kirjoittaisi kuulumisia välillä.
IMG_7904.jpeg
Finnlady lähti siis Helsingistä perjantaina klo 17:00, ja matka kesti sen reilut 29 tuntia. Tympeää odottelua näin loman alkuun, varsinkin kun mukana on nuori koira, jonka viihtymisestä pitää pitää sen verran huolta, ettei sen turhautuminen aiheuta mitään yllätyksiä. Matka meni kuitenkin yllättävän mukavasti, ja otus oli ihan rauhassa meidän ihmisten syödessämme itsemme älyttömään ähkyyn laivan buffassa useampaan kertaan. Eipä siitä sen enempää.
IMG_7985.jpeg
Laivan aikataulunmukainen saapumisaika Travemündessä oli 21:30 paikallista aikaa. Hieman siitä myöhästyttiin, mutta ei paljoa. Laivasta lähinnä ajettiin Lyypekin Ibis-hotelliin, josta sitten aamulla baanalle kohti pikkukaupunkia nimeltä Eisenberg vähän Leipzigistä etelään. Vajaan 500km mittainen ajo sujui sutjakkaasti sunnuntaina aamupäivällä. Sen verran liikennettä kuitenkin oli, että huiput jäivät tällä reissulla kokeilematta. 240km/h oli lasissa kunnes järjen ääni (osittain pelkääjän paikalta) puuttui peliin. Osaltaan tähän vaikutti sekin, että Google Maps päätti reitittää meidät Hannoverin kautta, vaikka olin valinnut reitiksi Berliinin suunnan, jossa pitäisi olla enemmän rajoittamattomia pätkiä. Auton menohalut olisivat kyllä vielä riittäneet.

Mahtavasti SL kyllä kulkee - ajo-ominaisuudet eivät pahemmin muutu nopeuden funktiona. Huomaa, että auto on tehty juurikin suoran tien ajamiseen kovaa. Vasemmalle kaistalle siirtyessä 160 -> 210 -tyyppiset kiihdytykset sujuvat vielä lähestulkoon pintakaasulla sen kummemmin konetta huudattamatta. V12 se siellä vain humisee kuin turbiini. Ainoa ikävä juttu oli koko matkan jatkunut melko kova sivutuuli, joka puuttui peliin jossain 180km/h hujakoilla. Niin, ja tietysti se muu liikenne.
IMG_8002.jpg
Eisenbergiin saavuttiin hyvissä ajoin joskus yhden maissa iltapäivällä. Paikalle päästessä paljastui, että meneillään oli jonkun sortin kaupunkifestivaali, jonka takia useita (monesti yksisuuntaisia) teitä oli suljettu tai kulkusuuntaa muutettu. Google Maps oli ihan pihalla, ja ajoreittejä piti käydä tutkimassa jalan, koska hotelli oli aivan pöhinän ytimessä. Kadut olivat täynnä ihmisiä, ruoka- sekä olutkojuja ja ties mitä karuselleja. Perille kuitenkin löydettiin. Tässä kohtaa tärkeää oli päästä kostuttamaan huulensa pilsnerillä, saada murua rinnan alle ja järjestää hotellihuoneeseen riittävästi olutta, jotta päästiin katsomaan lätkän MM-finaalia. Aika turha toivo, että sitä missään muualla näkisi näillä main.
IMG_7990.jpeg
IMG_8027.jpeg
Eisenbergissä viihdyttiin suunnitelman mukaisesti yksi yö. Matka jatkui maanantaina kohti Itävallan Alpeilla sijaitsevaa Fieberbrunnia.
IMG_8070.jpeg
Tähän kohtaan täytyy sanoa, että panoraaman mukaan ottaminen oli erinomainen ratkaisu. Pitkä matka on kovalla katolla todella paljon rättiä miellyttävämpi ajaa, ja panoraamalla avoakaan ei juuri kaipaa. Perillä Kroatiassa olemme viikon, joten panoraaman voi siellä nostaa pikkutiefiilistelyä varten pois.
IMG_8076.jpeg
IMG_8086.jpeg
Täytin tankin Lyypekin jälkeen 100km ennen Eisenbergiä ja juuri Itävallan puolelle päästyämme (bensa on muuten rajan takana heti 0,2-0,3e halvempaa per litra). Yhteensä Lyypekin ja Itävallan väliin osui 940km matka ja kulutus oli alle 12,3l/100km. Kummankin puoliskon kulutus oli suunnilleen sama. Oma ajovuoroni (= raskaampi kaasujalka) osui suurimmaksi osaksi Eisenbergiä edeltävälle osiolle, ja jälkimmäisen puoliskon kulutusta tietysti kasvattivat sompailu festivaalin sekoittamassa kaupungissa sekä eteläisen Saksan mäkisemmät maastot. Mielestäni kuitenkin aika hyviä lukemia, kun joka tapauksessa suomalaisittain reippaista moottoritienopeuksista puhutaan.
IMG_8118.jpeg
Itävaltaan päästyämme matka perille oli lyhyt, tosin ajallisesti sitä pidensi Google Mapsiin unohtunut "avoid toll roads" -täppä, jonka vuoksi teimme tuttavuutta hyvin kapeiden teiden ja lehmien kanssa.
IMG_8127.jpeg
Sää ei reissumme tätä vaihetta suosinut, sillä täällä Fieberbrunnissa on satanut kutakuinkin tasan saapumisestamme lähtien, ja se loppuu ennusteen mukaan suunnilleen heti kun lähdemme huomenna. Matka jatkuu Triesteen, ja toiveena oli ajaa Grossglocknerin alppitietä siihen suuntaan, mutta näiden sateiden jäljiltä se on turha toivo. Joskus toiste sitten.

Auto on toiminut muuten hyvin paria pientä juttua lukuun ottamatta. Ensimmäinen paljastui auton seistyä pidemmän aikaa sateessa hieman oikealle viettävässä rinteessä, jolloin kovan katon etuosan kourun oikeaan reunaan kertyy vettä. Aiemmin tekemäni katon oikean etunurkan tiivistys on joko huono tai pettänyt, sillä jokunen tippa sieltä tulee läpi. Pitää tutkia syssymmällä.

Toinen murhe on, että tyhjkäynti vaeltaa joskus hieman, ja kabiiniin asti välittyy vähän epätasaisuutta. Veikkailen pientä alipainevuotoa jossain, pitää sitäkin joskus metsästellä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Hyvää reissuraporttia! Tuo se on sitä elämää.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Kiitos!

Grossglocknerin alppitie jäi tosiaan kelin vuoksi ajamatta, kuten uumoilinkin. Eipä se onneksi valtava katastrofi ollut, koska myös vaihtoehtoinen reitti Kitzbühelin ja Lienzin kautta tarjosi kiinnostavia maisemia. Matkalle osui yksi pitkä tunneli, Felbertauernin tunneli, jonka käyttö maksoi 11 euroa. Raja ylitettiin Plöcken-solan (Plöcken Pass) kautta. Varsin kiva reitti ajaa, ja ainakin helatorstaina muuta liikennettä oli kohtuullisesti.
IMG_8301.jpeg
IMG_8312.jpeg
Italian puolella oli sitten vuoristosta päästyämme daa daa autostraadaa lähestulkoon Triesteen asti. Kesä saapui kaupunkiin kutakuinkin samaan aikaan meidän kanssamme, ja kompaktissa kaupungissa oli mukava kuljeskella ja nauttia italialaisen keittiön antimista. Ihan mukava paikka, olisi voinut pidempäänkin olla, ja turisteja ei vielä tähän vuodenaikaan ole liikaa. Viivyimme kaupungissa pari yötä ja jatkoimme lauantaina matkaa kohti Kroatiaa.
b0174c26-2a61-4da2-89d5-b027ac73f36d.jpg
IMG_8467.jpeg
Matka Kroatiaan sujui sekin melko ripeästi. Sloveniassa piti pysähtyä ostamaan vinjetti, ja maasta poistuttaessa oli hieman jonoa koska rajalla oli passintarkastus, koska kyseessähän on Schengen-alueen raja. Tai tarkemmin ottaen Slovenian puolella piti näyttää että autossa on oikea määrä passeja. Kroatian puolella ei sitten ollutkaan yhtään mitään tarkastusta.

Perille päästyä oli tietysti kiire saada katto pois päältä, koska keli oli huikea.
IMG_8486.jpeg
Pian paljastui, että täkäläinen säätyyppi on sellainen, että lähes koko päivän paistaa aurinko, mutta jossain vaiheessa tulee vettä ja kunnolla (tämä on toistunut joka päivä). Katolle ei löytynyt sopivaa sijoituspaikkaa sateelta suojassa, joten sateen lähestyessä piti improvisoida. Huvilan omistajilla sattui olemaan ylimääräinen ilmapatjasänky.
IMG_8531.jpeg
IMG_8493.jpeg
Täällä Kroatiassa riittää korkeuseroja ja ällistyttäviä maisemia. Kyllä kelpaa! Täällä pysymme lauantaihin asti.
IMG_8480.jpeg
IMG_8513.jpeg
IMG_8514.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Aamulla lähdetään pikkuhiljaa kotimatkalle. Ensimmäinen, parin yön pysähdys tehdään jo Sloveniassa. Tänään laitettiin kovakatto taas päälle. Muuten meni hyvin, mutta kun napin vapauttaa katon sulkeuduttua, sen merkkivalo syttyy ja jää palamaan, mikä tarkoittaa että joku lukko ei ole automatiikan mielestä kiinni. Starin mukaan kyseessä on vasen takalukko. Jumppasin kattoa edestakaisin, välillä säätäen lukon asentoa auton puolella, mutta mikään ei auttanut. Rättikaton kanssa homma toimii täydellisesti edelleen.

Kun katon sulkee, Starin mukaan kyseinen lukko on kiinni niin kauan kun nappia pitää pohjassa, mutta aukeaa kun napin vapauttaa. Lukkoahan pystyy operoimaan manuaalisesti 10mm kiintoavaimella kontin verhoilun takaa, ja varmistin että se on kyllä kunnolla kiinni. Tehtiin myös niin, että samalla kun nappia painetaan, joku painaa kyseistä nurkkaa alas. Ei auta.

Ideat loppuivat kesken, ja piti ehtiä nautiskelemaan viimeisestä päivästä huvilalla. Ongelma piti kuitenkin jotenkin ratkaista, koska palavan kattonapin merkkivalon lisäksi autossa on summeri, joka huutaa kun auto on vauhdissa. Summeri sijaitsee sen kuvun takana, jonka alla peili ja lukuvalot ovat. Otin kuvun auki ja napsaisin piuhan poikki.

Tätä pitää tutkia kotona. Ehkä mikrokytkimessä on jotain häikkää.

Lisäksi tässä viimeisen päivän kunniaksi huomasin todella onnenkantamoisella pari "kosmeettista" ongelmaa. Ensinnäkin matkustajan peilin muovikuori repsotti, ja kun sitä vähän nykäisi, se jäi käteen
IMG_8710.jpeg
Tämä nyt näyttää ratkenneen sillä, että otin muovikuorta paikallaan pitäneen metalliklipsin irti ja kiristin sitä. Kuori meni sen jälkeen tiiviin oloisesti paikalleen ihan vain painamalla.

Toinen kovin samankaltainen juttu: Huomasin matkustajan puolen etuvilkun hieman repsottavan. Kun siihen koski, se lähtikin irti. Etuvilkkuhan kiinnittyy näissä niin, että vilkku painetaan paikalleen ja metallinen klipsi lukitsee sen paikalleen. Metalliosa on kuitenkin kiinni vilkun muovisessa rungossa, ja sitä kiinni pitävä heppoinen muoviosa halkesi, jolloin metalliosa irtosi.
IMG_8706.jpeg
Tämä täsmälleen sama juttu kävi myös kuskin puolella tässä joku aika sitten. On ihan tuurista kiinni, ettei kumpikaan vilkku lentänyt matkoihinsa kesken ajon. Molemmat vilkuthan ovat viime vuonna ostettuja Automotive Lightingin tuotteita. Kyseinen firma on Boschin ja Magneti Marellin yhteisyritys, ja olen käsittänyt että se toimittaa myös alkuperäisosat. Toivottavasti ei, koska näiden laatu on jotain ihan surkeaa. Kuskin puolen liimasin epoksilla ja nyt myös tämän, toivottavasti pitää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Ongelma katon kanssa selvisi jo alkumatkasta. Äkkiä nimittäin kävi selväksi, että ongelma oli vasen etulukko, koska vauhdissa tuulen suhina vasemmassa etunurkassa oli melkoista. En tiedä tulkitsinko Staria väärin vai vaikuttiko etulukon liika kireys myös taakse tai jotain muuta mystistä. Oli miten oli, moottoritien levähdyspaikalla napsautin katon auki, tuin sen sopivasti jollain mitä kontista löytyi, ja säädin katon puolella olevaa etulukon vastakappaletta. Paria torxia löystäen ja eteenpäin työntäen lukitus löystyy. Ja voilà, ongelma ratkesi.
IMG_8728.jpeg
Lopuksi hupaisa kuva siitä, miltä auto olisi voinut näyttää, jos en olisi huomannut löysää sivuvilkkua ja peilin kuorta. Sivupeili on muuten näissä 97-98-mallivuosissa ilmeisesti tasan sama kuin W210:ssa.
IMG_8712.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Moniosaaja97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Moniosaaja97 »

On kyllä mukavaa luettavaa hyvien kuvien kera. Palaa itselle mieleen heti parin vuoden takainen moporeissu kun ajoin kaverin kanssa Vuosaaren satamasta Norjan Skibotniin honda monkeyllä, maisemat kruunasivat koko reissun. Tästä tuli väsättyä vielä youtube-pätkääkin kaverin toimesta, pahoittelut offtopikista.
Itsekin haaveillut, että pääsisi Alpeilla käymään sekä saksan autobaanalla. Nyt tosin työura on vasta alussa sekä perheenlisäystä tulossa loppukesästä niin menisi pakosti parin vuoden päähän.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko tuolla Etelä-Euroopassa monella bensa-asemalla myynnissä 98E bensaa? Norjassa ei juurikaan enää mikään asema myy 98:a vaan pelkkää ysivitosta.
Ja kuinka paljon polttoaineen hinnat poikkeavat suomen hinnoista?
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää

Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)

MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Moniosaaja97 kirjoitti: Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko tuolla Etelä-Euroopassa monella bensa-asemalla myynnissä 98E bensaa? Norjassa ei juurikaan enää mikään asema myy 98:a vaan pelkkää ysivitosta.
Ja kuinka paljon polttoaineen hinnat poikkeavat suomen hinnoista?
Norjassa ja Tanskassa pitää etsitä Shellejä. Ne my 98:sia. KeskiEuroopassa muuten saa kyllä ihan helposti 98:sia. Aralilta jopa 102:sta.

Perhettä ei kannata hankkia. :mrgreen:
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja seppola »

Äläs nyt Mou; perheen voi opettaa pienestä pitäen "kestämään" automatkoja(kin) :D .

Sopivan viihdykkeen turvin matkat kyllä sujuu ilman suurempia ongelmia ! Nimim. lapset reissuissa mukana 3 kk:n iästä alkaen...

Tietysti kovinkin paljon kuulee näitä vastakkaisiakin juttuja joissa kysellään takapenkiltä perille pääsyä heti kun koti häviää näkyvistä.

Mutta olipas tämä kiinnostavaa luettavaa taas kerran, kiitokset raportoinnista, toivottavasti vielä lisää kuvia tulossa :thumbup:
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

100-oktaanista tuntui ainakin Kroatiasta ja Sloveniasta löytyvän monesta paikasta, Saksassa ja Itävallassa taisi olla 98:a enemmän. Itse tosin tankkaan ihan ysifemmaa, kun en ole mitään eroa huomannut. Sen hinnat ovat tämän reissun havaintojen perusteella olleet karkeasti sellaiset, että Saksassa suunnilleen samanhintaista kuin Suomessa, kun taas Itävallassa, Sloveniassa, Kroatiassa ja Tsekissä n. 20 senttiä halvempaa (n. 1,3e/l) ja Italiassa 10-20 senttiä kalliimpaa (n. 1,6-1,7l/l) kuin Suomessa. Puolaan ei ole vielä päästy, mutta siellä on vielä karvan verran halvempaa kuin esim. täällä Tsekissä.

Lauantaina tosiaan matkustimme Istrian niemeltä Sloveniaan, päämääränä pienehkö kaupunki nimeltä Celje.
IMG_8726.jpeg
IMG_8737.jpeg
Into oman auton kuvailuun on matkan edetessä lientynyt - ei vähiten siksi, että alkumatkan maisemat Alpeilla ja Istriassa olivat aika paljon näyttävämpiä. Saatte nyt tyytyä vähän yleisempään turistitarinaan ja -kuviin :)

Celjestä emme tienneet käytännössä yhtään mitään, mutta paljastui että paikalla on kiinnostava historia. Kaupungin viereisellä kukkulalla on linna, joka oli aikanaan Slovenian ja koko itäisten Alppien alueen tärkein. Paikalliset kreivit olivat ilmeisesti aikoinaan isoja pelureita, mutta erinäisten kähmintöjen ja salamurhien ja ties minkä jälkeen Itävalta-Unkari peri kaiken. Oli miten oli, kaupunki on erittäin mukava paikka vierailla. Kävellen pääsee kaikkialle täälläkin, ja hyviä ravintoloita on paljon.
IMG_8752.jpg
Vietimme Celjessä yhden kokonaisen päivän, jonka aamuna kiipesimme jalan linnalle. Se on aikoinaan raunioitunut, mutta nyttemmin osia siitä on restauroitu, ja maisemat sieltä ovat mielettömät. Majoituksestamme vanhastakaupungista sinne tarpoi reilut 2km, johon kuului 175m jyrkkää polkua. Hyvä aamupäiväreippailu, varsinkin kun keskipäivällä lämpötila nousi jo 30 asteeseen. Koirasta ainakin saatiin mehut pois. Pääsy linnaan maksoi 6 euroa per aikuinen, ja pedonkin sai ottaa mukaan. Muita turisteja ei tähän vuodenaikaan ollut nimeksikään, kuten ei itse kaupungissakaan.
IMG_8831.jpg
IMG_8860.jpg
Tänään matka jatkui kohti Ostravaa. Reitti kulki Itävallan kautta, ja matkalla päästiin jo toistamiseen ostamaan Itävallan vinjetti. Niitä muuten saa netistäkin, mutta ilmeisesti paikallisten etämyynnin perumisehtojen takia vain aikaisintaan 15 päivän päähän, joten reissun päällä ollessa on pakko ostaa tarra.

Melko alkumatkasta Itävallassa syttyi jäähdytysnesteen varoitusvalo, joka ehti sammua ennen kuin pääsin huoltoasemalle. Mielestäni nesteen taso ei ollut mitenkään liian alhainen, mutta laitoin sinne vähän vettä silti. Oma arvaukseni on, että paisuntasäiliön korkki saattaa olla entinen, eikä päästä painetta pois kuten pitäisi, jolloin nestettä menee ylivuotosäiliön puolelle, josta se sitten paineen laskiessa imeytyy takaisin. Käyn huomenna täällä Ostravassa kysymässä, josko paikallisella Mersuliikkeellä olisi hyllyssä korkkeja, se kun sattuu olemaan 210-alkuinen osa (A2105010315, nykyinen versio ilmeisesti A2105010615). Tulin samalla tarkistaneeksi öljyt, ja ilokseni pinta ei ollut reissun aikana laskenut yhtään.

Reitti kulki Wienin kautta, jossa pysähdyimme Tonavansaarella paikallisella nakkikioskilla lounaalla. Oli muuten aika paljon jengiä - helluntai on siellä kaksipäiväinen ja maanantai on vapaapäivä. Tästä tuli tehtyä "note to self" itselle - näillä reissuilla kannattaa nähdä vähän vaivaa selvittääkseen milloin missäkin on pyhäpäiviä, ja miten ne ja sunnuntait vaikuttavat elämään. Suomessa meinaa nykyään unohtua, että ne vaikuttavat monessa maassa kauppojen ja ravintoloiden aukioloaikoihin, ja tietysti liikennemääriin.
IMG_8874.jpeg
Ennen Tsekin rajaa pysähdyimme ostamaan taas vinjetin. Virhe. Se maksoi BP:n asemalla 17 euroa, kun virallinen hinta rajan toisella puolella on reilut 12 euroa (310 korunaa). Lisäksi avovaimo sai tiskillä ihan älyttömän töykeää palvelua - olisi pitänyt vielä maksaa vessan käytöstä ja toinen asiakas, joka tankkasi asemalla, käskettiin kassajonossa ohi. Hienoa meininkiä.
IMG_8873.jpg
IMG_8878.jpeg
Tsekin puolella matka sujui myös melko joutuisasti, mitä nyt muutamia työmaita ja yhden peltikolarin jälkipeliä nähtiin. Se mitä ei nähty, oli isompi kolari juuri ennen Ostravaa, koska tilanteen jatkuttua ainakin tunnin Google Maps kertoi, että tie on suljettu parin liittymän välistä ja reititti meidät pikkuteitä paikan ympäri. Tiedä sitten mitä oli käynyt, onneksi ei osuttu kohdalle kun tilanne oli päällä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Tarkistettiinko noita vinjettejä millään rajalla?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Ei niitä rajoilla tarkasteta, eihän se maahantulon edellytys ole. Mutta ainakin Sloveniassa oli moottoritiellä välillä tarkastuspisteitä, joissa raskas liikenne ajoi tiettyä kaistaa, jossa niiden etäluettavat tiemaksuvekottimet ilmeisesti luettiin, ja vinjettiliikenne meni omia kaistojaan. En usko että mikään automaatti niitä tarroja lukee, mutta yhdellä pisteellä oli henkilökuntaa kiikaroimassa lähestyviä autoja, joten luulen että he niitä valvoivat. Eli "manuaalista" valvontaa tienpitäjän ja varmaan myöskin poliisin toimesta. Rapsut ovat ilmeisesti maassa kuin maassa ihan tuntuvat, jos tarra puuttuu tai on vanhentunut. Kaikilla teillähän sitä ei vaadita - maasta riippuen moottori-/moottoriliikenneteillä tai vain osalla niistä.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

juusmo kirjoitti:Ei niitä rajoilla tarkasteta, eihän se maahantulon edellytys ole. Mutta ainakin Sloveniassa oli moottoritiellä välillä tarkastuspisteitä, joissa raskas liikenne ajoi tiettyä kaistaa, jossa niiden etäluettavat tiemaksuvekottimet ilmeisesti luettiin, ja vinjettiliikenne meni omia kaistojaan. En usko että mikään automaatti niitä tarroja lukee, mutta yhdellä pisteellä oli henkilökuntaa kiikaroimassa lähestyviä autoja, joten luulen että he niitä valvoivat. Eli "manuaalista" valvontaa tienpitäjän ja varmaan myöskin poliisin toimesta. Rapsut ovat ilmeisesti maassa kuin maassa ihan tuntuvat, jos tarra puuttuu tai on vanhentunut. Kaikilla teillähän sitä ei vaadita - maasta riippuen moottori-/moottoriliikenneteillä tai vain osalla niistä.
Joissain maissa ovat kirjoittaneet sakkoja rajoilla jos vinjetti on puuttunut. Itse en ole moista tavannut eikä ole kameratkaan mua koskaan kiinni saaneet vaikken koskaan ole mitään vinjettejä ostellut.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

No juu, on tietysti monta rajaa missä vinjettitie alkaa suoraan. Mielestäni hölmöä jättää ostamatta. Siinä kuitenkin paitsi noudattaa lakia, myös maksaa sujuvasta matkanteosta yleensä erinomaisilla teillä, joista Suomessa voi vain unelmoida.
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja seppola »

Itävallassa viime vuonna oli tarkastuspiste moottoritieltä poistuttaessa. Onneksi oli vinjetti ostettuna, päästiin kädenheilautuksella jatkamaan matkaa.
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Eilen suhailtiin Ostravasta 700km matka Puolan läpi lähelle rajaa Suwalkiin.
IMG_8897.jpeg
IMG_8947.jpeg
Matka alkoi aika kehnosti, sillä lähes heti Puolan puolella jäähdytysnesteen varoitusvalo syttyi taas. Pysähdyttiin huoltoasemalle ja täytin säiliön. En ollut saanut ostettua Ostravasta paisarin korkkia, koska toimitusaika olisi ollut liian pitkä. Päätin että se pitää nyt hoitaa, joten lähdettiin kokeilemaan onnea kohti Katowicen lähellä olevaa Mersupajaa nimeltään Merc-Lux, jonka Google minulle ystävällisesti osoitti. Matkaa oli ehkä parikymmentä kilometriä, ja jo alkumatkasta valo syttyi uudestaan. Sinnekin kuitenkin päästiin ilman ylikuumenemista. Seurasin koko matkan pelkääjän paikalta jäähdytysnesteen lämpötilaa ilmastoinnin diagnostiikan kautta.
IMG_8951.jpeg
Merc-Lux vaikutti aika uskottavalta nimenomaan Mersuihin erikoistuneelta korjaamo-varaosakauppa-jobbarilta. Tiskin takana ollut rouva ei tainnut puhua muuta kuin puolaa, mutta näytettyäni kännykästä kuvan siitä mitä haluan, hän sanaakaan sanomatta haki selkänsä takaa sopivan korkin ja myi sen minulle. Aluperäisosa, 95 zlotya eli reilut 22 euroa. Olin jo ehtinyt varata Veholta noudettavaksi kyseisen osan (38 euroa). Peruin varauksen.
IMG_8982.jpeg
IMG_8977.jpeg
Matka jatkui lähemmäs 400km, mukaan lukien pitkähkö pätkä ruuhkamatelua Varsovan läpi, jonka kuluessa ulkolämpö nousi auton mittarin mukaan enimmillään 38 asteeseen. Pian Varsovan jälkeen valo silti syttyi. Ostin huoltoasemalta 5 litran pöntön akkuvettä, kun kotoa mukana raahattu litran pullo alkoi olla tyhjä. Täytin säiliön ja matka jatkui reilut 20km kunnes valo syttyi jälleen.

Tällä kertaa pysähdyin moottoriliikennetien hätäpysähdyslevikkeelle, ja tajusin, että syylärin ylävesiletkun seudulla pihisee ja jäähdytysnestettä tiputtelee samoilta seuduilta. Tämän olin itse asiassa huomannut jo jonain aikaisempana kertana kun valo oli syttynyt. Aiemmin oletin, että paisarin korkin kunnon takia paine vain purkautuu tästä kohtaa ulos, kun ei muualta pääse. Aloin jo pelätä, että syyläri on entinen. Katsoin kuitenkin vähän lähemmin, ja huomasin että pihinä lakkaa kun letkua hieman koskee.
IMG_8980.jpeg
Sitten tajusin, että letkun syylärin puoleinen klemmari ei mene kunnolla letkun ympäri koko matkalta, vaan alapuolelta vähän irvistää. Kiinnitin letkun uudestaan siinä tien varressa, täytin säiliön ja jatkoin matkaa. Ajettiin illaksi perille Suwalkiin, ja tänään Riian pohjoispuolelle vielä viimeiseksi yöksi.

Nyt noin 700km myöhemmin näyttää, että letkun uudelleenkiinnitys ratkaisi ongelman. Syylärihän on ollut irti silloin, kun vesipumppu taannoin vaihdettiin. Oletan, että joko Kahvimaan auton asentajalla on käynyt pieni huolimattomuusvirhe, tai ehkä on mahdollista, että viallinen paisarin korkki nosti painetta niin, että seuraavaksi heikoin kohta petti, ja se sattui onneksi olemaan sellainen joka oli lopulta helppo korjata tien päällä. Kuulostaako uskottavalta?

Moottorin lämmöt eivät missään vaiheessa näyttäneet huonoilta, mutta korkin vaihdon jälkeen vaikutti, että lämpötila laski moottoritieajossa parisen astetta 94-96 kieppeiltä suunnilleen 92-95 asteen hujakoille. Testi ei toki ollut mitenkään tieteellinen, joten en tiedä vaikuttiko korkin vaihto oikeasti. Koko eilisen ajomatkan ajan ulkolämpötila oli pääsääntöisesti jossain 32-35 asteen välillä. Ruuhkamatelun aikanakin jäähdytysnesteen lämpö kävi maksimissaan 100 asteessa. Ison padan lämmöt pysyvät siis hyvin kurissa, mitä nyt vähän nestettä pääsi karkuun.

Tänään tuli 4000km reissua täyteen. Huomenna tulee vielä n. 300km Tallinnaan, ja kotiin Helsinkiin päästäneen illansuussa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Lauantaina päästiin kotiin sen kummemmitta kommelluksitta.
IMG_9056.jpg
Reissun kulutus oli mielestäni tällä autolla vähintäänkin kohtuullinen. Viimeinen 200km Latvian ja Viron rajalta Tallinnaan meni 9,5l/100km - uusi ennätys ja ensimmäistä kertaa alle kympin. Via Baltican Viron osuus on siitä kiva, että tasaisen maan lisäksi nopeusrajoitus ei sahaa edestakaisin vaan on lähes koko matkan 90-100km/h. Lisäksi sattui olemaan hiljainen ajankohta pohjoiseen päin menevän liikenteen osalta.
IMG_9011.jpeg
IMG_9020 (1).jpeg
IMG_9036.jpeg
juusmo kirjoitti:Melko alkumatkasta Itävallassa syttyi jäähdytysnesteen varoitusvalo, joka ehti sammua ennen kuin pääsin huoltoasemalle. Mielestäni nesteen taso ei ollut mitenkään liian alhainen, mutta laitoin sinne vähän vettä silti. Oma arvaukseni on, että paisuntasäiliön korkki saattaa olla entinen, eikä päästä painetta pois kuten pitäisi, jolloin nestettä menee ylivuotosäiliön puolelle, josta se sitten paineen laskiessa imeytyy takaisin. Käyn huomenna täällä Ostravassa kysymässä, josko paikallisella Mersuliikkeellä olisi hyllyssä korkkeja, se kun sattuu olemaan 210-alkuinen osa (A2105010315, nykyinen versio ilmeisesti A2105010615).
Puolassa tienposkessa kyykin sen verran auton alle, että kurkkasin pelkääjän puolella puskurin taakse. Eihän siellä mitään ylivuotosäiliötä ole. Edellisen mallivuoden 320:ssa sellainen oli. Eilen sain selvitettyä, että (suunnilleen?) mallivuodelle 97 rakenne muuttui siten, että metallinen paisuntasäiliön korkki ja ylivuotosäiliö vaihtuivat muoviseen korkkiin, joka osaa päästää ylipaineet pihalle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Viime vuonna asentamassani euromallin mittaristossa on ollut yksi pienen pieni perfektionistia ärsyttävä pikkujuttu, nimittäin se, että bensavalo ei toimi. Ei syty kun laittaa virrat päälle, eikä syty silloin harvoin kun tankin päästää niin tyhjäksi, että pitäisi. Kroatian-reissun aikana tutkiskelin yhtenä päivänä, että valolle kyllä tulee jännite, mutta valo ei silti syty, vaikka polttimo on varmasti toimiva.

Eilen otin sitten pikkuprojektina mittariston irti autosta ja avasin sen. Piirilevyä suojaava takakansi lähtee irti muutamalla torx-ruuvilla. Vähän aikaa yleismittarilla piippaillen oli helpohko todeta, että polttimon negatiivinen johdin on jostain poikki tai ainakin otti huonosti kontaktia. Sain kaivettua netistä myös kytkentäkaavion, jonka perusteella varmistin, että sen pitäisi päätyä samaan johtimeen mittariston liittimessä kuin lukuisat muut varoitusvalot. Suurin osa johtimesta menee piirilevyn toisella puolella, joten sinne piti päästä. Tätä varten piti irrottaa mittariston lasi (pari torxia ja muoviklipsuja) ja itse mittarit (3 torxia per mittari), minkä jälkeen piirilevy irtosi valkoisesta kehyksestään. Kivaa suunnittelua muuten sikäli, että kaikki mittariston torx-ruuvit ovat samanlaisia.
IMG_9287.jpg
IMG_9288.jpeg
Kun sain piirilevyn irti, silmään pisti heti epäilyttävä tinatäppä tämän kyseisen johtimen alussa. Näytti siltä, että johdin levyllä on poikki, ja sitä on joku käynyt korjaamassa jo aiemmin, mutta kyseinen korjaus on nyt sitten pettänyt. Ja niinhän se tosiaan oli - lämmittelin paikan uudelleen kolvilla ja laitoin mittariston taas pakettiin, ja nyt toimii. Itse en mikään varsinainen elektroniikkavelho ole, mutta veikkaisin että näitä voi korjata paremminkin. Jos ongelma palaa, pitää opiskella asiaa vähän enemmän.
IMG_9293.jpeg
IMG_9294 (1).jpeg
Seuraavana projektina pitäisi saada auto jonnekin nosturille ja vaihtaa ne takapään hydraulipallot, jotka tulin jo ostaneeksi aiemmin. Autossa lienee alla alkuperäiset ja en usko, että ne ovat enää ihan priimakunnossa. Ajattelin vaihtaa kaikki neljä, jotta niistä ei tarvitsisi sitten huolehtia pitkään aikaan. Tilasin jo Trodosta uudet eteenkin, mutta taidan palauttaa ne, koska niiden valmistusleima on vuodelta 2015. Lukemani perusteella palloista karkaa jatkuvasti hieman kaasua, enkä haluaisi asentaa jo valmiiksi 4 vuotta vanhoja palloja. Merteilistä ostamani takapallot ovat viime vuoden lopulta - sen uudempia tuskin tarvitsee yrittää etsiä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Sain jokin aika sitten vihdoin hankittua SmartTop-moduulin. Edelliseen SL:ään asensin toisen valmistajan vastaavan tuotteen, ja eihän sitä ilman mitenkään voi enää elää. Kyseessä on siis katton automatiikkamoduuli, jonka avulla:

- rättikaton voi avata tai sulkea auton omalla kaukosäätöavaimella
- katon voi avata ja sulkea auton ollessa liikkeessä (nopeusraja säädettävissä 10-60km/h välillä)
- katto aukeaa ja sulkeutuu yhdellä napin painalluksella
- katon ollessa liikkeessä kun autosta sammuttaa virrat, se jatkaa loppuun asti

Asennus ei tässä autossa ole ihan plug&play, vaan erinäisiä piuhoja pitää katkoa ja toisista vain ryövätä signaali. Kävikin niin, että kun tilasin tuotteen Mods4Cars.eu:sta eli firman viralliselta Euroopan-edustukselta Saksasta, tilaus ystävällisesti peruttiin suoraan. Syyksi (vasta kysyttäessä) ilmoitettiin, että R129:n tapauksessa asennus on niin vaikea, että he myyvät tuotetta vain saksalaisille pajoille, mm. koska eivät ovi tarjota englanninkielistä tukea. Noh, pyysin tekemään poikkeuksen kohdallani, koska olen jo ennen menestyksekkäästi asentanut vastaavan moduulin, ja toisaalta amerikkalainen valmistaja tarjoaa hyvät englanninkieliset ohjeet ja varmasti myös tukea, jos sitä tarvitsen. Suostuivat ja tein uuden tilauksen.
IMG_9422.jpg
Asentamaan sitten. Rättikaton ohjausmoduulihan löytyy pelkääjän penkin takaa. Tässä takapenkittömässä mallissa siellä on säilytyslokero, jonka pohjan alla ohjausboksi asustelee.
IMG_9581.jpeg
IMG_9582.jpeg
IMG_9583.jpeg
IMG_9584.jpeg
IMG_9586.jpeg
Eipä siinä sen kummempaa sitten. Moduulin asetuksia voi säätää tietokoneella tai suoraan katon avausnappulasta. Hyvin toimii! Suosittelen lämpimästi. Hintaa tuli toimituksineen 350 euroa. Suoraan jenkeistä veroineen olisi tullut vähän enemmän.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Moni tuota mailmalla kehuu mutta itse en henk.koht. pysty hintaa perustelemaan noihin ominaisuuksiin nähden. Ja asentamisen vaivakin vielä. Hieno vekotin mutta ei kyllä mua sytytä. :D
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Mulle jo yksin se, että katon voi avata tai sulkea liikennevaloissa ilman että tarvitsee jäädä siihen näyttämään urpolta, jos valot vaihtuvat liian aikaisin, on riittävä peruste kun siihen on kerran tottunut :)
Mustikka60
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Mustikka60 »

juusmo kirjoitti:Mulle jo yksin se, että katon voi avata tai sulkea liikennevaloissa ilman että tarvitsee jäädä siihen näyttämään urpolta, jos valot vaihtuvat liian aikaisin, on riittävä peruste kun siihen on kerran tottunut :)
Samaa mieltä. Minulla on tuollainen SLK:ssa ja eniten tulee käytettyä juuri liikkuessa esim. kotitallista lähdettäessä tai sateen yllättäessä.
En ole kokeillut tietokoneliitäntää - pitääkin tarkistaa onko kaikki päivitykset ajan tasalla.
-- C200 4Matic 2019 --
tk00129
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 03.06.2012 17:37

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja tk00129 »

juusmo kirjoitti:No niin, rekisteröintikatsastus läpi. On muuten nopea prosessi kun on voimassaoleva EU-katsastus - päästöt, silmämääräinen alustan tutkailu, valokuvio silmämääräisesti seinää vasten, VINin tarkistus tulipellistä ja EPA-tarran etsintää (ei löytynyt, mutta ei haittaa kun on vanhempi kuin 2001 => käytönaikainen päästötesti riitti). Valokuvio oli vähän pielessä oikean puolen osalta, pitää sitä vähän ruuvailla, ja CO hieman koholla, mutta kummastakaan ei tullut korjauskehotusta. Sivuvaloistakaan ei ollut mitään puhetta. Lieköhän se häkä merkki siitä, että kat(e)issa on jotain sanomista, jospa se tehohukkakin selittyisi siltä puolelta sitten.

Oli miten oli, paperitöissä meni pidempään kuin itse tarkastuksessa, ja nyt sitten vain verotuspäätöstä odottelemaan. Siellä varmaan verottajalla arvontalaulu raikaa, kun nettiautossa ei ole hirveästi sopivia verrokkeja.

Harmikseni autoon tulee pikkukilvet, koska lyhyt/korkea EU-kilpi ei korkeutensa puolesta mahdu kunnolla taakse. Aikomus on kuitenkin toisinaan käydä ulkomailla, joten sitä varten pitää sitten asentaa tarra.

Yritin esittää tyhmää kolarihistorian suhteen mutta eihän se mennyt läpi :) Katsuri googlasi VINin perusteella jenkkiläisen huutokauppalistauksen, jossa oli kuvat. Saman sivun olin toki itsekin löytänyt heti kun VINin sain käsiini. Eipä siitä mitään mainintaa mihinkään tullut, ja totesi katsurikin että on niin pienen näköinen juttu että ei mikään ongelma. Terveiset ja kiitokset vaan Matille Tattarisuon autokatsastukseen, jos satut tätä lukemaan. Homma meni todella kivuttomasti ja onhan se hyvä että vähän yritetään pitää silmällä millaisia autoja tuolta Baltian seppien pajoilta tänne tulee. Monesti taitaa kuitenkin olla aika paljon rajumpaa ja liikenneturvallisuuteen vaikuttavaa kolarihistoriaa niillä peleillä...

Tänään tuli uusi termostaattikin (Mahle). Nyt tosin viime päivinä on vaikuttanut siltä, että vanha ei välttämättä enää jumittelisi niin pahasti. Kai se voi olla käytön myötä notkistunut, kun auto on ollut vähällä ajolla viime vuosina? Varmaan kuitenkin vaihdan sen ehtiessäni joka tapauksessa.

Eilen tutkailtiin E38:n kanssa kovankaton tiivistystä. Matkustajan puolen A-pilarin kohdalta tosiaan tuli hieman vettä sisään pesun yhteydessä. Katselin etukäteen WISistä ohjeet ja kiristys oli varsin helppo homma (löytyy myös mm. täältä). Katto auki, etuosan ja tuulilasin yläkarmin väliin kumivasara, tussilla merkinnät kovan katon puolen lukituskynsiin, ruuveja löysemmälle ja varovasti hivuttaen vähän taaksepäin (kiristyy) tai eteenpäin (löystyy). Vielä en ole mitään vesitestiä tehnyt, mutta katto istui tiivisteeseen paljon tukevamman näköisesti.


Moi, mistä löysit netistä sen Vin koodi sivun.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

tk00129 kirjoitti:Moi, mistä löysit netistä sen Vin koodi sivun.
Mitähän sivua tarkoitat? Viittaamassasi viestissä en mistään sellaisesta puhunut, sanoin vain että katsastusmies googlasi VINin. Jos haluat varustelistausta yms selvittää VINin perusteella, niin googlaamalla "mercedes vin decoder" niitä löytyy monta. Yksi toimiva on https://www.datamb.com/.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Tässä on mennyt nyt niin monta viikkoa ilman että on tarvinnut kaataa yhtään kottikärryllistä euroja ongelmien ratkomiseen, joten pitäähän sitä sitten johonkin kuitenkin hassata...

Kuva

Ps. näköjään foorumi sanoo:
Pahoittelut, mutta liitetiedostojen maksimiraja on tullut vstaan.
(sic)

Laskeskelin että vastahan näitä fotoja on reilut parisataa tänne postattu. No, laitetaan sitten jatkossa muualle ne kuvat.
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Noi on makeat vanteet, sopii hyvin :thumbup: :thumbup:

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

No niin, nyt ovat alla:

Kuva

Vanhat AMG-monoblockit ovat siis edessä 8" ET31 ja takana 9" ET35, uudet 2-osaiset 8.5" ET25 ja 10" ET25. Istuvat kyllä autoon ihan eri tavalla, kun eivät jää niin syvälle. Rengastus on ollut tehtaalta molempien settien kanssa sama, 245/40 ja 275/35, jollaiset tässäkin on alla, joten vanhat renkaat laitettiin uusille vanteille.

Monoja on turut ja torit täynnä, koska niitä on viety Jenkkeihin sport-paketin yhteydessä niin paljon. Samat löytyvät käsittääkseni W210 AMG-malleista, kun taas R129:n faceliftin jälkeisissä AMG-malleissa on nämä 2-osaiset. Euroopassa niitä sai myös AMG-paketin mukana tai erikseen tilattuna. Maksoivat enemmän kuin panoraama.

Monoblock:
Kuva
2-osainen:
Kuva
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Tämä se vain paranee koko ajan.
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kyllä istuu ihan mielettömän hyvin nuo uudet vanteet. Ja näyttää hyvältä.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Kiitos! Nimimerkki E38 on mut ystävällisesti aivopessyt näiden kiekkojen parhaudesta, joten olihan ne sitten lopulta pakko hankkia kun tuli "kohtuulliseen" hintaan vastaan maailmalla nämä...
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja E38 »

juusmo kirjoitti:Kiitos! Nimimerkki E38 on mut ystävällisesti aivopessyt näiden kiekkojen parhaudesta, joten olihan ne sitten lopulta pakko hankkia kun tuli "kohtuulliseen" hintaan vastaan maailmalla nämä...
Nämä ne on, ne Mersun valssien kuninkaat! Moniosaiset, 10-tuumaset AMG-huuli-monoblockit. NYT sun auto on kyllä aika helmi. Kuva

PS. Sun vanteet on niin nätissä kunnossa, että pitää laittaa noi omatkin tip-toppiin ens kesäksi.
Vastaa Viestiin