juusmon R129 SL600 -97

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Arvostan tämmöistä laadukkaiden kuvien ja tiedon jakamista.
Auto itsessään aivan huippu. Ainakin suhteessa ajettuihin kilometreihin.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Bemaristi kirjoitti: Ke 04.08.2021 23:10 Arvostan tämmöistä laadukkaiden kuvien ja tiedon jakamista.
Auto itsessään aivan huippu. Ainakin suhteessa ajettuihin kilometreihin.
Kiitos kiitos! Omat rahkeet tekemiseen ovat rajalliset, kun ei ole omaa paikkaa eikä usein aikaakaan, mutta opettelu on kivaa ja onnistumisen elämyksiä saa usein asioista jotka ovat lopulta yllättävän helppoja, kun opiskelee etukäteen ja vaivautuu yrittämään :)

Ja kilsojen keräilyhän tässä on ihan alkutekijöissään. Jenkkifoorumeilla on eräälläkin eläkeläisherrasmiehellä hienosti pidetty ja esimerkillisesti huollettu saman mallivuoden kuussatku jolla on mittarissa lähes tuplamäärä - maileina.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Hienot säädettävät tangot. Osaatko sanoa minkä mittaiset nuo on? Minimi ja maksimi?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

En tullut mitanneeksi. Vanhat kyllä ovat tallessa ja voin tarkistaa jos muistan jossain välissä. Sulla siintää varmaan joku muu käyttötarkoitus mielessä, mutta mainitsen kuitenkin muuten vain, että näiden ADS II -autojen kanssa tason voi säätää myös Starilla. Vanhemmassa ADS-versiossa säätö tehdään juurikin vastaavaa (ei kuitenkaan samanlaista) tankoa ruuvaamalla.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Njoo ajattelin että olis hienoa kun olis originellit säädettävät MB osat, mutta jos noi maksaa 20-30€ kpl, niin'niin... ei kyllä ole rahan väärti kun muokkaan alkuperäisistä säädettävät ilmaiseksi. Mutta joo jos vanhat tulee vastaan niin mittailehan toki mielenkiinnosta. Onks etu- ja takapäässä samanlaiset?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Erilaiset ovat, edessä lyhyempi ja kiinnitys samalla puolella, kun taas takana vastakkaisilla puolilla.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Pontus »

MouTine kirjoitti: To 05.08.2021 11:06 Njoo ajattelin että olis hienoa kun olis originellit säädettävät MB osat, mutta jos noi maksaa 20-30€ kpl, niin'niin... ei kyllä ole rahan väärti kun muokkaan alkuperäisistä säädettävät ilmaiseksi. Mutta joo jos vanhat tulee vastaan niin mittailehan toki mielenkiinnosta. Onks etu- ja takapäässä samanlaiset?
Kyllähän nuo on orginaali osaksi erittäin halvat, varsinkin tuollaiseen R129 mallisarjan autoon.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Pontus kirjoitti: To 05.08.2021 17:15
MouTine kirjoitti: To 05.08.2021 11:06 Njoo ajattelin että olis hienoa kun olis originellit säädettävät MB osat, mutta jos noi maksaa 20-30€ kpl, niin'niin... ei kyllä ole rahan väärti kun muokkaan alkuperäisistä säädettävät ilmaiseksi. Mutta joo jos vanhat tulee vastaan niin mittailehan toki mielenkiinnosta. Onks etu- ja takapäässä samanlaiset?
Kyllähän nuo on orginaali osaksi erittäin halvat, varsinkin tuollaiseen R129 mallisarjan autoon.
Parempi esimerkki 129-alkuisten osien hinnoista löytyy vanhemman polven ADS:stä, jossa vastaavat tangot - joihin kylläkin liittyy myös hydrauliikkaa - maksavat rapiat 600e/kpl. Jos niitä enää edes saa... Huh :D
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Laatikkoöljyn osalta jäi keskiviikkona vähän epäselväksi, että tuliko sitä nyt sittenkään tarpeeksi. Ulosvalutettua öljyä saatiin mitattua 7,2 litraa + desi tai pari roiskeita, ja täytettiin suunnilleen saman verran. Tikku jäi turhan kuivaksi, mutta epäiltiin käyttäjävirhettä tai sitten vain kylmiä öljyjä syyksi, ja lopulta päätin jättää seuraavaan päivään tarkastaa sen uudestaan.

Eilen ajoin auton lämpimäksi ja paremman ajan kanssa tarkistelin uudestaan. Starilla katsoin, että laatikkoöljyn lämpötila oli 81 astetta - mittatikussahan on asteikot 25 asteelle ja 80 asteelle - joten olosuhteet olivat kunnossa. Tikku kastui mutta taso oli lähempänä sitä alempaa 25 asteen asteikkoa kuin 80 astetta. Lisäilin sitä sitten aina desin-pari kerrallaan auton käydessä, välissä aina kepittämässä hitaasti P-R-N-D-N-R-P, kunnes kahdeksaskin litran törppö oli tyhjä ja päästiin vähän alarajan yli. Ohjeet tason tarkistamisesta tuntuvat vaihtelevan ja jotkut lähteet sanovat, että se pitäisi tarkistaa vaihteen ollessa päällä, mutta WIS:n ohje on aika yksiselitteinen tuon suhteen, että P:llä mennään. Liekö tuo D:llä tarkistaminen vanhempien hydraulilootien juttu?

WIS-dokkareita pläräämällä sitten huomasin, että 722.6:ssa on SL600:n tapauksessa poikkeuksellisen paljon öljyä, 8,2 + 0,5l (oletan että tuo puolikas on jäähdyttimessä?), kun muissa malleissa pääsääntöisesti määrä on luokkaa 7-7,5 litraa. Lienee ollut sitten alakanttiin täytetty jo pidemmän aikaa, jollei sitten vain mitattu väärin kun valutettiin. Tänä aamuna mökille ajaessa olin taas kuvittelevinani, että vaihdot ovat entistä nätimpiä, varsinkin kylmänä ja ohituksen yhteydessä kickdownin kautta, mutta tiedä häntä miten paljon tästä on korvien välissä.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Viimeiset reilut pari viikkoa ollaan oltu kiertämässä Baltiaa SL:llä. Reitti on kulkenut Tallinna-Pärnu-Jurmala-Liepaja-Klaipeda-Riika-Saarenmaa ja huomenna kotiin. Hirveästi ei ole tullut surkeiden kelien vallitessa autoa kuvattua joten ne fiilistelyt jätetään vähemmälle, mutta sen sijaan autoon liittyvää jännitystä on riittänyt, kenties kosteuden takia tai sitten ei.

Mittariston disko alkoi ensin matkalla Pärnuun reilun tunnin kaatosadeajon jälkeen, kun jarrupalojen kuluneisuusvalo alkoi räpsiä. Jarruhilppeet eivät ole kovin vanhat joten tiesin, että tämä ei ole todellinen ongelma vaan jotain anturien kanssa, ja kelien kuivuttua tämä katosi. Varsinainen hupi antoi ensimmäisen viitteen itsestään Jurmalassa reilu viikko sitten, kun yhtenä aamuna pian liikkeellelähdön jälkeen syttyivät ABS- ja ESP-vikavalot ja hetken päästä myös ADS-alustan valo.

Kuva

Auton sammuttaminen ja uudelleenkäynnistys poisti ongelman, ja matkaa jatkettiin ensin pariksi yöksi Liepajaan ja sitten kolmeksi yöksi Klaipedaan. Lukematta vikakoodeja päätin etsiä käsiini uuden jarruvalokatkaisimen, koska se on yksi harvoja sähköosia joita sekä ABS/ESP että ADS käyttävät. Sellaisen sitten löysinkin Liepajasta vajaan päivän toimitusajalla, mutta en heti asentanut paikalleen. Klaipedassa satoi käytännössä koko ajan ja auto seisoi sen ajan ulkona. Lähtiessä valot syttyivät taas, eivätkä poistuneet edes parilla uudelleenkäynnistyksellä, joten otettiin alkumatkasta Riikaa kohti pieni paussi ja vaihdoin jarruvalokatkaisimen kylmäasemaksi muuttuneen Nesteen entisen kaupan oven edessä.

Kuva

Helppo muutaman minuutin homma, mutta valitettavasti ongelma ei ratkennut. Lähdimme jatkamaan matkaa kohti Riikaa kaatosateessa varoitusvalot päällä, ja välillä vanha tuttu jarrupalavalokin vilkutteli iloisesti. Pidimme paussin Siauliaissa, johon mennessä keli oli muuttunut aurinkoiseksi, ja kaivoin esiin Starin (don't leave home without it!) lukeakseni vikakoodit. Niitä löytyi seuraavasti:

ESP: C1141 Brake pressure sensor B34
ADS: C1110 Wheel speed signal FL

Totesin että selvä, pitää tutkia asiaa joku toinen kerta, ja ajoimme tankkaamaan. Mutta kas! Bensakorkkipa ei auennutkaan. Ei sitten millään. Jonkin aikaa pähkäiltyäni etsin paikallisen mersukorjaamon - onneksi oli perjantai eikä viikonloppu - jossa kundi sitten aikansa pähkäiltyään kaivoi esiin pihdit ja pakotti korkin auki.

Kuva

Googlailin asiaa, ja ilmeisesti ongelma on yleinen näiden ns. kaksivaiheisten korkkien kanssa. Ajan myötä ylikiristyksen takia täyttöaukon puolella olevat metallihuulet taittuvat ja korkki jää jumiin.

Kuva

Mekaanikolla oli harrastaja/jobbarikaveri, joka tuli myymään minulle (hyvin) perinteisen bensakorkin jolla ongelmaa ei ole. Blau (jonka valmistama alkuperäinen korkki on) valmistaa myös vähän vähemmän retroja yksinkertaisella rakenteella varustettuja korkkeja, joten hankin sellaisen kunhan pääsen kotiin. Merteilillä näkyy olevan hyllyssä.

Kuva

Matka jatkui Riikaan varoitusvalojen loisteessa. Riiasta hommasin kontaktipuhdistusainetta ja yritin putsailla ESP:n ohjausboksin liittimiä, ja täällä Saarenmaalla myös ESP:lle yms virtaa tarjoilevan base modulen liittimiä sekä tuon aiemmin mainitun B34-anturin liitintä, mutta mikään ei auta. ABS- ja ESP-valot syttyvät kun autolla ajaa 10km/h, ja ADS-valo syttyy aina joskus kun sille päälle sattuu. Onneksi ei kuitenkaan vedä alustaa kivikovaksi, kuten joissain vikatiloissa tekee.

Foorumien kahlailu jatkui ja vastaavia kokemuksia löytyi muiltakin, ja syynä on ollut ESP charging pump -niminen kapistus (A0004301032) joka sijaitsee kuskin puolen pyöräkotelossa. Pumpun sähkömoottori tapaa kuoleentua. Otin sitten pyöräkotelon muovin auki ja tutkailin asiaa, ja niinhän se sitten oli. Starilla ja yleismittarilla varmistin, että pumpulle tulee jännite, mutta se ei inahdakaan. Yritin myös koputella sen kylkeä ja tarjoilla Starin kautta 12 volttia, mutta ei.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tuo pitäisi sitten varmaan paremmalla ajalla ottaa irti ja yrittää jotenkin korjata/korjauttaa. Kukahan osaisi? Jostain syystä muillakin oli myös ollut samassa yhteydessä myös noita pyöränopeusanturien vikakoodeja, joten ajattelin antaa sen nyt olla kunnes tämä on ratkaistu - sen verran tosin jo tein, että putsasin sen kuskin puolen anturin josta ADS valitti.

Samalla huomasin, että yksi samassa paikassa sijaitsevalle bensahöyryjen aktiivihiilisuodattimelle menevistä letkuista oli halki. Letkussa oli sen verran löysää että nyppäisin haljenneen osan pois ja laitoin uudelleen kiinni.

Kuva

Jarrupalojen kuluneisuusanturin osalta ongelma taisi olla niinkin vaikea kuin että kuskin puolen etuanturi oli irti.

Yksi fiilistelykuva loppuun:

Kuva
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Ai että, reissua reissua... Oon just lähdössä paikalliseen satelliittikeskukseen ottamaan toista sumutetta.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

MouTine kirjoitti: Ti 31.08.2021 08:24 Ai että, reissua reissua... Oon just lähdössä paikalliseen satelliittikeskukseen ottamaan toista sumutetta.
Jeps, me saatiin omamme jo kuun alussa, viikko ennen reissua, helpotti kyllä elämää huomattavasti. Aika monessa raflassa kyseltiin, ja tietysti maahantulo käytännössä vapaata, paitsi että kaikilla kolmella maalla on oma nettilomake täytettävänä etukäteen. Viroon pääsee Pfizerin ruiskeella jo 7 päivän jälkeen toisesta, muihin tarvitsi sen pari viikkoa tuotteesta riippumatta.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Onpas häijy hinta laitettu tuolle ESP-pumpulle :oops: : https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-65577-0
Onkohan tuo ihan hiiliharjamoottori johon voisi hiilet vaihtaa?

On tällä autolla varmasti mukava reissata :)
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

JanneW124 kirjoitti: Ti 31.08.2021 11:08 Onpas häijy hinta laitettu tuolle ESP-pumpulle :oops: : https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-65577-0
Onkohan tuo ihan hiiliharjamoottori johon voisi hiilet vaihtaa?
Joo pitäisi olla, olen löytänyt muutamia mainintoja siitä että korjaus onnistuu kyllä. Tutkitaan pikimmiten. En vain ole koskaan moisten kanssa pelannut joten uusilla vesillä taas. Mistähän esimerkiksi löytyy sopivat hiilet?
JanneW124 kirjoitti: Ti 31.08.2021 11:08 On tällä autolla varmasti mukava reissata :)
Onhan se mukava peli joo. Täytyy tosin sanoa että rätin kanssa en enää lähde pitkään reissuun. Meluisaa ja epämukavaa, oli katto kiinni tai auki, ja pääasiassa se onkin kiinni koska parempi puolisko parhaimmillaankin vain sietää avoilua... ja nyt tosiaan satoi ihan älyttömästi. Panoraamalla on hiljaista ja aina hyvät maisemat.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Onkohan vastaava homma kuin absi pumpun hiilet? Ainakin täällä merilapin alueella sercap vaihtaa absin hiiliä.

Ja yksi toinen tuttu on laittanut lämppärin moottorin hiilet pikku säädöillä abs pumppuun.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Joo, niitä hiiliähän voi viilata pienemmiksi jos jostain löytyy sellaiset "melkein" sopivat joissa johdot suurinpiitein samanlaiset kuin alkuperäisissä, useasti lämppärimooottoriin ym. itse viilaillut jos sopivia ei ole löytynyt. Viilatessa vaan hioo aina yhden sivun kerrallan ja mittailee että tulee suora ja pysyy muoto.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Kuulin vinkin, että pumpun sähkömoottorin voisi saada irti ilman, että ottaa pumppua ulos autosta. Sähkömoottorin päässä pumppua on metalliset lipareet jotka on taitettu pitämään moottori paikallaan, ja niitä sopivasti vääntämällä moottorin voisi saada pullautettua ulos sieltä. Joopajoo, ei mitään toivoa.

Kuva

Huomasin myös jossain välissä operaatiota, että pumpussa on kaksi pulttia, jotka saa helposti auki. Näytti, että kapistuksen saa sillä kahteen osaan. Tällaisten rakenteesta kun en paljon tiedä, niin otin tietoisen riskin että pultit avaamalla sieltä saattaa tulla nesteet pihalle. Niinhän siinä juuri kävi, ja hirveä paniikki päällä äkkiä takaisin kiinni. Tästä hetken päästä lisää. Totesin, että pumppu on otettava ulos autosta, joten piti hankkia tulppasarja jolla jarrunestelinjat saa tukittua. Sopiva löytyi Motonetistä ja pumppu löysi tiensä ulos autosta.

Kuva

Päätin etten lähde itse pumppua avaamaan, kun ei mulla ole edes ruuvipenkkiä sen murjomiseen, joten ei siitä tulisi mitään. Puhumattakaan sitten varaosia tai tietämystä sellaisten hankkimiseen, jos vaikka joku laakeri pitäisi uusia. Löysin sitten tuolta Roihupellosta sähköliikkeen nimeltä Sähkö-Team, joka tekee myös sähkömoottorihuoltoja. Maanantaiaamuna menin sinne aamutuimaan, ja ensireaktio oli, että kannattaakohan tällaista korjaamattomaksi tarkoitettua yrittää korjata, mutta kun kerroin tuon reilun kolmen tonnin hinnan uudelle, työ otettiin vastaan :) Toki sillä varauksella, että ei siitä välttämättä tule mitään. Ensin piti tosin saada alta pois kiireellisenä kerrostalon hissimoottori kuntoon, että mummot pääsevät kauppaan.

Tänään tuli sitten iltapäivästä puhelu, että nyt moottori käy ja kukkuu. Oli kuulemma laakeri ollut täysin jumiin ruostunut - niin täysin, että tekijä epäili, että kapistus ei ole pyörinyt pitkään pitkään aikaan. Jännä juttu. Viime talvena tuli tosi vähän ajoa mutta sen verran kuitenkin, että kyllä muistaakseni ABS ja ESP liukkaalla toimivat normaalisti. Lisäksi tosiaan ESP:n tietokone kyllä vahtii pumpun tuottamaa painetta ja päräyttää vikakoodin heti kun sitä ei ole.

No, oli miten oli, nyt moottori pyörii, mutta seuraava ongelma on että pumppu ei. Kaveri huomasi, että sieltä hydraulipuolelta puuttui pienenpieni osa, joka välittää voimaan moottorin akselilta pumpulle. Tässä kohtaa nousi aavistuksen verran kylmä hiki, että tulikohan kallis moka, jos se palikka lähti lentoon kun avasin moottorin ja meni jarrunesteisten rättien mukana roskikseen. Kävin saman tien tutkimassa. Helmakotelon pohjalta ei löytynyt muuta kuin hiekkaa, mutta sitten vilkaisin auton alle ja siellähän se osa oli pyörän vieressä. Onneksi ei tullut siirrettyä autoa, olisi varmaan joko murskaantunut tai kadonnut lopullisesti.

Huomenna käyn lunastamassa pumpun pois aamusta matkalla mökille, ja katsellaan josko sunnuntaina saisi laitettua auton nippuun kunhan pääsen takaisin. Ensi viikolla pitänee viedä jarrut ilmattavaksi.

Kuva
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Homma vähän venähti. Hain pumpun pajalta, ja paljastui että sen kanssa oli jouduttu tosissaan askartelemaan ja laskuakin tuli yli 300 euroa. Lisäksi tekijä huomasi, kuten minäkin jo aiemmin, että olin onnistunut hätäpäissäni murjomaan pumpun kahden puolikkaan välillä olevan O-renkaan rikki. Hän mittasi nopeasti, että uran halkaisija oli 47mm ja renkaan paksuus 1,8mm, ja menin sitten läheiseen Laakerikeskukseen etsimään sopivaa. Ei ollut, lähimmät paksuudet 1,5mm ja 2mm. eBaysta sitten löytyi onneksi renkaita paksuudessa 1,78mm ja halkaisijoilla 44,17mm ja 47,37mm, joita molempia tilasin kaksi. Jännän spesifejä nuo koot, mikä lienee historia?

Tiivisteet tulivat Hollannista vihdoin eilen tavallisessa kirjeessä ja lähdin sitten heti asennushommiin, koska aikomus olisi viedä auto näytille Uudenmaan klubitallille ensi maanantain R129 Workshopiin, ja viikonloppuna ei ehdi puuhailla. Sain pumpun kasaan ja paikoilleen autoon, ja koeajolla vikavalot syttyivät taas tuttuun tapaan 10km/h vauhdin jälkeen. Prkle. Pohdin jo, että onko ESP-mäntäyksikön (mikähän tuon suomenkielinen nimi oikeasti on?) kyljessä oleva paineanturi viallinen mutta ei se siltä vaikuttanut, koska se reagoi jarrun painamiseen ihan oikein. Tökkäsin Starin kiinni autoon ja yritin käyttää pumppua, ja siitä kuului vain naksahdus kun laittoi päälle/pois. Otin jopa pumpulta mäntäyksikölle menevän piuhan irti varmistaakseni tuleeko sieltä yhtään mitään yhtään millään paineella, ja eihän sieltä tullut.

Kuva

Hetken jo luulin että moottorin korjaus oli mennyt vikaan ja ajattelin muiden kiireiden takia luovuttaa ja miettiä asiaa myöhemmin uudestaan. Aikataulupaineita uhmaten kuitenkin otin pumpusta vielä kertaalleen jarrulinjat irti ja lopulta myös avasin aiemmin mainitut pultit erottaakseni pumppupuolen moottoripuolesta, ja annoin starilla virtaa. Ei tullut jostain syystä otettua kuvia pumpusta kun se oli levällään, mutta allaolevassa jo aiemmin nähdyssä kuvassa havainnollisesti ympyröitynä tai siis suorakulmioituna mitä näillä pulteilla tarkoitan.

Kuva

Ja kas, hyvinhän se moottori surisi. Pumppupuoli takaisin kiinni yhdellä pultilla hyvin löysästi, ja edelleen kävi. Molemmat pultit kiinni ja kireälle, ja taas kuuluikin vain naks. Molemmat pultit auki ja hyvin löysään sormikireyteen ruuvarilla. Ja taas toimi. Sitten jarrulinjat takaisin kiinni ja kas, painetta:

Kuva

Alkuperäinen diagnoosi varmistui myös oikeaksi, koska nyt vikavalot pysyivät autohallikoeajolla pois päältä ja ABS:nkin toiminta tuli varmistettua kiiltäväpintaisella lattialla helposti.

Eli pumppu ei kerta kaikkiaan jaksa käydä jos pultit ovat "kunnolla" kireät. Suhteellisen tukevasti ne puolikkaat olivat kiinni siitä huolimatta, mutta silti vähän arveluttaa miten ajan mittaan käy, ja pitää seurata tilannetta vuotojen varalta. Oma veikkaukseni on, että tuo sähkömoottorinkorjausoperaatio aiheutti sen, että moottori ja siten myös sen akseli työntyvät aavistuksen verran liian pitkälle pumpun suuntaan, ja kun pultit vetää kunnolla kiinni, ne painavat akselin pumppua vasten niin ettei joko moottori tai pumppu pyöri vapaasti. Aika pienestä toleranssista täytyy olla kyse. Pitää seurata tilannetta ja ehkä joskus harkita, että ottaa paketin taas auki ja viilaa akselin päästä millin pois.

Maanantaina sitten vielä panoraamakatto päälle ja illansuussa klubitallille :)
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Rälläkkää akselille tai shimmilevyjä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Joo, ehkä pitää talven mittaan ottaa vielä auki jos motivaatiota riittää. Shimmiä en laittaisi koska sitten on riskinä että pumpun puolikkaiden tiivistyspinnat eivät kohtaa.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

liimaa ruuveihin (kierteisiin) ja sillä selvä?

Tuo on ikävä jos ajossa aukeaa, itse en kyllä malttaisi olla tekemättä jotain sille.
Jarruihin kun liittyy.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Omia aikojaan tuo ei kahtia jakaudu ihan helposti. Se on tiiviisti omalla paikallaan siten, että ylä- ja alapuolella on kumilimppu värinänvaimentimena ja molempia limppuja pitää paikallaan metallinen kiinnike auton puolella. Vähän piti jopa sovitella, että pumpun ja kumit sai paikalleen, niin tiiviisti ne sinne asettuvat. Enemmän huolettaa se, että lievä löysyys, kierrelukitteella tahi ei, aiheuttaa pienenpientä vuotoa, tai sitten että liian tiivis sovitus sähkömoottorin akselin ja pumpun välillä aiheuttaa ylimääräistä rasitusta esim. jollekin laakerille.

Eipä tässä kauheasti ajoa tule hetkeen, joten kunhan kuukauden tai parin päästä erääntyvä leima on hoidettu pois alta, ehkä sitä akselia pitää hieman lyhentää. Ei kyllä varmaan ole edes millistä kiinni.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Ääni akselin lyhentämiselle, jos se on noin pienestä kiinni.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Lyhensin akselia, samoin kuin holkkia akselin ja pumpun välissä. Sormin kokeilin, että pumpun pyöriminen on todella pienestä kiinni, eli jos vähänkin liikaa painaa, se alkaa vastustella. Ja mistään isoista voimista ei ole kyse. Lyhensin sitä toooodella varovasti.

Kuva
Kuva
Kuva

Erittäin ammattimaisessa testipenkissäni eli käsivaralla parilla piuhalla ja 18650-akulla varmistin, että pumppu pyöri harjoituksen jälkeen. Asennus autoon meni jo melkein rutiinilla kunnes PRRRKLE huomasin että olin kasannut pumpun väärinpäin, siis silloin kun jarrulinjat olivat jo paikallaan. Sen voi laittaa nippuun tasan kahdella tavalla ja väärällä tavalla virtaliitin jää väärälle puolelle. Ärsyttävän tyhmä moka, varsinkin kun tuollaisten hienokierteisten hydraulilinjojen kiinnitys (jarrunesteen koko ajan valuessa säiliöstä käsille) on vähän riskaabelia. Kaikki taas uudestaan auki, pumppu auki ja kasaus oikeinpäin ja taas nippuun. Auto käyntiin. Testiajo. Ja eiköhän taas ollut joulukuusi mittaristossa.

Löystin taas pultteja aavistuksen, ja valot pysyivät pimeinä. Tällä kertaa pultit jäivät kuitenkin selvästi kireämmiksi kuin aiemmin, joten jotain edistystä tapahtui, mutta kai tuo pitää vielä ainakin kertaalleen ottaa auki talven mittaan. Nyt se on kuitenkin niin hyvä, että uskallan lähteä tässä lähiakoina isänmaan kustantamalle lomaviikolle muutaman sadan kilometrin päähän.

Seuraavan murheen pariin! Baltian-reissun yhteydessä kuskin puolen ajovaloon jäi kosteutta joka ei lähtenyt viikkojenkaan jälkeen. Näissähän ajovalon linssi on ihkaoikeaa lasia ja umpion avaaminen oli ennestään tuttu kuvio, ja asiaa piti tietysti selvittää kunhan edellinen ongelma oli riittävän hyvin selvitetty, ja nyt sen aika tuli.

Kuva

Itse linssi ei tietenkään ole vain pala lasia, vaan lasi on liimalla ja tiivisteellä kiinni muovikehyksessä, joka kiinnittyy klipseillä umpioon. Umpion ja linssin muovikehyksen välissä on tiiviste, mutta siinä ei näyttänyt olevan mitään vikaa tai kosteutta. Sen sijaan lasin ja muovin välissä oleva tiiviste näytti kupruilleen monesta kohtaa. Paras veikkaukseni on, että ongelma löytyy sieltä, joten laitoin harmaata Permatexiä koko sauman ympäri. Saa nähdä miten käy. Ilmeisesti näitä linssejä saa vielä uutena, mutta maksavat ulkomaillakin yli 200 euroa kappale, joten kokeillaan nyt ensin. Ajovalothan eivät ole tämän auton alkuperäiset eivätkä samasta autosta, ja juuri tämä kuskinpuoleinen on jo selvästi kuluneempi muutenkin. Pitäisi varmaan ostaa hinnasta huolimatta varastoon linssipari kun niitä vielä saa.

Kuva
Kuva
Kuva

Ajovaloa irroittaessa tuli taas kerran vastaan koko korimallin kenties surkein suunnittelukukkanen, jota on tässäkin ketjussa käsitelty kaiketi jo pari kertaa - etusivuvilkut. Vilkku on tosiaankin paikallaan vain metalliklipsillä, jonka pitää kiinni muovisessa umpiossa ainoastaan kitka ja pari surkeaa muovinpalasta jotka murtuvat aina. Siis aina. Nämä vilkut ovat jo kertaalleen takuuvaihdetut alkuperäisvalmistajan tuotteet.

Kuva
Kuva

Turha kai niitä on enää edes yrittää uudelleen vaihtaa takuuseen. Vaihtoehtoja miettiessäni tajusin, että metalliosissa on pienet väkäset, joiden lienee tarkoitus tehdä kitkaa umpion ja metallin väliin. Niitä ei kuitenkaan ole taivutettu yhtään, joten väänsin niitä hieman umpiota kohti, ja ajattelin laittaa vielä epoksia väliin. Toisen puolen ehdin laittaa paikalleen jo ennen liiman sekoittamista, ja sekoituksen ollessa valmis totesin että ei metalliosaa enää irrota rikkomatta umpiota. Toiselle puolelle laitoin sekä epoksia että taitoin väkäset, joten toivottavasti nyt pysyy. Lisäksi otin vihdoin vaarin vinkistä jonka sain jo aikaa sitten maailman foorumeilla:

Kuva

Eli reikä sopivaan kohtaan vilkku-umpion taustaa ja kiinni autoon nippusiteellä. Eipähän lähde lentoon moottoritiellä.

Loppukevennyksenä vielä hieman orvonnäköinen auto kun tulin askartelujen jälkeen takaisin laittamaan osia paikoilleen:

Kuva
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Nyt olis ollut hyvä sauma päivittää projektorit sinne umpion sisälle uusiin läppä-mallisiin.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

MouTine kirjoitti: Pe 15.10.2021 07:14 Nyt olis ollut hyvä sauma päivittää projektorit sinne umpion sisälle uusiin läppä-mallisiin.
Mielenkiintoinen ajatus, vaikka ajoa pimeällä tuleekin tosi vähän. Eli idea olisi, että vaihtaisi bi-xenon-projektoreihin ja kaappaisi pitkiltä virran solenoidille? Hmm. Googlailin ja en löytänyt yhtä ainoaa projektikertomusta tai oikeastaan edes pohdintaa aiheen tiimoilta R129:n osalta. Pitääpä tutkia asiaa!
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

juusmo kirjoitti: Pe 15.10.2021 10:16
MouTine kirjoitti: Pe 15.10.2021 07:14 Nyt olis ollut hyvä sauma päivittää projektorit sinne umpion sisälle uusiin läppä-mallisiin.
Mielenkiintoinen ajatus, vaikka ajoa pimeällä tuleekin tosi vähän. Eli idea olisi, että vaihtaisi bi-xenon-projektoreihin ja kaappaisi pitkiltä virran solenoidille? Hmm. Googlailin ja en löytänyt yhtä ainoaa projektikertomusta tai oikeastaan edes pohdintaa aiheen tiimoilta R129:n osalta. Pitääpä tutkia asiaa!
Juurikin näin kytkentä. Kyllä se palkitsee kun sen ainoan kerran ajaa pimeässä ja valoteho on kuin uudessa autossa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Laitoin mielenkiinnosta retrofitlabille kyselyä, että mikähän projektori voisi sopia, ja myivät eioota. Omasta takaa ei löytynyt kuvia, mutta eBayssa sattuu olemaan yksi projektori- ja heijastinkombo myynnissä ja sen kuvien perusteella osasivat tuomita kun linkkasin. Kyselin vielä lisätietoa, että mikä mättää ja auttaisiko jos kyhäisi itse sovittimen jos kiinnitysreiät eivät natsaa, mutta eivät vielä vastanneet.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Aika harvoin ne projektorit sopii ihan suoraan, mutta eihän se ole mikään ongelma askarrella itse joko adapterilevy tai ihan uudet reijät kehikkoon. Varsinkin jos umpiot irtoaa autosta noin helposti.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Jep. Tutkin asiaa tässä joskus kun on aikaa, eli en varmaan ihan pian.
Vastaa Viestiin