juusmon R129 SL600 -97

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Aamupuhteena vaihdoin termostaatin, oli aika helppo homma tässäkin. Piti vain irrottaa kolme neljästä moottorin nostokorvakkeen pultista, että sai sitä vähän käännettyä pois tieltä.

Samalla sitten huomasin että kuskin puolella oli puskurin alla vähän vihreää nestettä. Vertailin hajultaan ADS- ja ohjaustehostinlitkuihin, ja vaikutti jälkimmäiseltä. Taitaa olla aika tyypillinen juttu näissä. Nyt kuitenkin juhannuksen sääennusteista huolimatta ykkösprioriteettinä se ilmastointi. Nelipyöräsuuntaukselle varattu aika huomiselle, pitää kysellä josko ehtisivät katsoa ilmastointia kanssa.
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Jaahas. Selvitin että Liettuassa sekä ohjaustehostimeen että ADS:ään oli laitettu Febin 06161 (Pentosin CHF 11S / MB 345.0). Tehostimessa pitäisi olla 08972 ja ADS:ssä 02615 (ZH-M / MB 343.0). Tuo on kai tarkoitettu ABC:lle ja muille uudemmille vekottimille. Näinköhän uskaltaa lähteä juhannusreissulle väärillä ADS-litkuilla... Eli seuraavana ohjelmassa taitaa olla ainakin sen vaihto. Netissä väitetään että tämän ADS II:n kanssa tarvitsisi starin tähän jumppaan, mutta en kyllä itse ihan hiffaa miksi. Luulisi että onnistuisi apulaisen kanssa ilmankin? Siis säiliö tyhjäksi, paluulinja tyhjään tonkkaan, säiliö täyteen, kone käyntiin ja ADS:n jumppausta sekä nesteen täyttöä kunnes tonkkaan alkaa tulla uutta nestettä.
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Onnittelut hienosta autosta. Jos joskus tarvitset apua SL:n kanssa ropaamiseen, laita viestiä, tulen mielelläni auttamaan. Samalla voitaisiin yhdessä ihmetellä oman kärrryni muutamaa kohtaa, joiden korjaamiseen osaat varmaan antaa vinkkejä.
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Tottahan toki! Meillä on E38:n kanssa jo pieni kahden miehen R129-puuharinki tässä muodostunut, ja varmaankin voidaan joskus mennä isommallakin porukalla ihmettelemään :)

Jenkkifoorumilla vinkattiin, että kannattaa pelkän huuhtelun sijaan ensin valuttaa nesteet edestä ja takaa pois tyhjennyspropuista. Edessä se on vasemmalla, puskurin ja pyörän välissä, ja takana oikealla ilmeisesti jossain saman luukun alla kuin bensafiltterikin. Tänään yritettiin kaverin kanssa aloittaa hommaa mutta valitettavasti ei ollut irrotusöljyä matkassa ja etupään proppu ei auennut. Väkivalloin sitä ei uskaltanut yrittää, koska se on niin hennoissa hydrauliputkissa kiinni että siinä olisi äkkiä käynyt tosi huonosti. Juhannuksen jälkeen sitten uusi yritys - samalla se bensafiltteri sitten, sen pitäisi tulla huomenna. Yritän muistaa ottaa fotoja jälkipolville.

Edit: Niin joo, ja ilmastoinnista paljastui sen verran koeponnistuksessa, että ilmeisesti kuivaimelta kennolle menevä putki vuotaa. Se on juurikin siellä kolarissa vaurioituneella alueella, joten ei sinänsä mikään ihme.
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

No juu, yritettiin tänään saada niitä proppuja auki mutta ei onnistunut sitten millään, vaikka laittoi irrotusöljyä ja odotteli tovin. Enkä tietysti muistanut mitään fotojakaan ottaa. Tehtiin sitten alkuperäisellä suunnitelmalla ilman tyhjennystä proppujen kautta. Tyhjensin säiliön, irrotin paluulinjan, säiliö täyteen ja sitten tosiaan kone käymään, ADS:n jumppausta ja uutta litkua sisään tason laskiessa.

Paluuletkusta alkoi aika pian tulla kirkasta nestettä. Sitten kävin pariin otteeseen viereisellä asfalttikentällä mutkittelemassa ja jarruttelemassa, että saisin litkuja liikkeelle joka nurkasta. Kummankin kerran jälkeen imin säiliön tyhjäksi ja laitoin uudet nesteet sinne. Sama juttu vielä kertaalleen normaalin ajon jälkeen. Eihän siinä kaikki vanha tullut ulos, mutta ainakin suuri osa. Yhteensä meni jotain 8-9 litraa nestettä ja pari on vielä jäljellä. Säiliössä ensimmäisellä kerralla ollut neste oli tosi tummaa joten oli varmaan syytäkin vaihtaa pois, vaikka vanhaa nestettä sinne nyt sitten väkisinkin jäi.

Eilen kävi sattumalta kaksi juttua. Ensin DHL:n lähetti toi Kiinasta Star C3:n. Sitten syttyi moottorin vikavalo. Heti tositoimiin! Moottorin puolella oli koodit ilmapumpusta ja öljytason anturista. Sain ne nollattua ja valo sammui, eikä ole vielä tullut takaisin, mutta eipä ole kilsojakaan tullut montaa sen jälkeen. Ilmapumppu pitää aika ikävää ääntä - pitäisi kai uusia/korjata se, jos kerran tässä vehkeessä tulee muuten vikakoodi. Öljytason varoitusvalohan syttyi silloin kun toin autoa Liettuasta. Lieköhän koodi voinut jäädä siitä?

Starista sen verran, että tämä Aliexpress-yksilö ei jostain syystä toimi kaikkien moduulien kanssa. Ainakaan rättikaton ja ilmastoinnin ohjaimiin ei päässyt käsiksi ollenkaan.
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 880
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Saiskohan sen ilmapumpun koodattua pois? Ainakin M113:ssa saa.
Nykyiset...
'07 CL63 AMG
'04 Mondeo V6

Ollut joskus...
'04 SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'01 Maxima 3.0i V6
'00 Passat 2.8i 4motion
'99 S80 2.9i I6
'00 300M 3.5 V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'00 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

En löytänyt sellaista vipua ainakaan vielä.

Voi kiesus, uusi pumppu (A1201400485) maksaa pikaisella googlauksella halvimmillaan uutena 1200e ja hihnapyöräsatsi (A1191401286) reilut 300e. Jenkeissä on joku putka joka korjaa näitä, ilmeisesti $450 maksaa ja $150 saa takaisin kun lähettää vanhan tilalle.

Netissä on kyllä näkynyt juttua pumpun ohittamisesta lyhyemmällä hihnalla. Se on noin mekaanisesti täysin mahdollista poistamatta pumppua, mutta kysymys tosiaan on, että tuleeko siitä vikakoodi. Kai sen voisi kokeilla, tulee ainakin pirusti halvemmaksi jos toimii...
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja RH »

juusmo kirjoitti:En löytänyt sellaista vipua ainakaan vielä.
Siis *:sta?

Mulla kun oli tuommonen M113 E500 ja siinä tupo lisäilmapumppu myös "häiriköi", niin koodattiin se pois ohjelmasta ihan osaavan kaverin toimesta. Eikä sitten muuta sille tarvinnut tehdä. Vähän siinä piti veivata kyllä, kun harasi vähän vastaan, vaikka oli noita vastaavia poistoja tehnyt ennenkin.
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Joo starista nimenomaan. Vähän pahaa pelkään että näissä vanhemmissa vekottimissa ei vain ole niin paljon vipuja väännettävänä starissa ja enemmän asioita on kovakoodattu tietokoneisiin, mutta pitää tutkia vielä.

Alkuviikosta TNT:n lähetti löysi vihdoin perille ja toi muutamia osia, jotka tilasin latvialaisesta fixparts-onlinesta. On muuten aika edullinen paikka ostaa alkuperäisiä Mersun varaosia. Nyt on mm. uusi öljytikku ja asennustaan odotteleva bensafiltteri. Lisäksi tilauksessa oli mukana selkänojien ilmapussit molempiin penkkeihin, joten eilen sitten kevytprojektina askartelin ne paikalleen kuskin puolelle.

Ristiselän tukea säätävät pussit löytyvät varaosakoodilla A1299101575 (yksi osa, jossa kaksi ilmapussia), ja selkänojan sivuttaistukia paisuttavat pussit koodilla A1299101375, joita siis tarvitaan kaksi per istuin. Valitettavasti reisituen säätö on sisäärakennettu pehmusteeseen, joten pitäisi shoppailla koko pehmuste, joka maksaa mansikoita. Pitäisi ottaa se auki, selvittää miten pussin saa irti, ottaa pussista mitat ja yrittää löytää jostain vastaavahko tai vaihtoehtoisesti teettää sellaiset.

Noh, oli miten oli, selkänoja oli aika helppo homma, meni varmaan reilu tunti kaikkineen. Ensin otetaan istuinosa irti - se on kiinni kahdella 10mm pultilla, joiden jälkeen se liukuu eteenpäin. Sen alla on kiinni vielä penkilämmityksen sähköpiuha sekä reisituen säädön alipaineletku, mutta niitä ei tässä kohtaa tarvinnut irrottaa koska istuinta piti saada vain vähän sivuun että selkänoja liukuu irti.
istuin1.jpg
istuin2.jpg
Seuraavaksi kallistetaan selkänoja ja irrotetaan pari ristipääruuvia. Mulla siellä oli myös yksi torxi, mutta se näytti jälkiasenteiselta eikä liittynyt selkänojan kiinnitykseen joten annoin olla.
selkanoja-ruuvit.jpg
Selkänojan puolelta pitää irrottaa penkinlämmittimen piuha sekä 4 ilmaletkua. Niiden irrotus sujuu näppärästi WISinkin mukaan 7mm kiintoavaimella.
irrotus.jpg
irti.jpg
Seuraavaksi pitää saada selkänojan runko ilmapusseineen irti pehmusteesta. Verhoilua ei tarvitse irrottaa, mutta verhoilun klipsut pitää irottaa rungosta. Kuvissa keskellä näkyvä levy on siis varaosa A1299101575, johon kuuluu levyn lisäksi kaksi ilmapussia letkuineen. Levy on kiinni rungossa rei'istään ilman mitään kiinnityskamppeita.
ennen-purkua.jpg
purettuna.jpg
Sivupussit sen sijaan ovat kiinni ärsyttävillä kertakäyttöniiteillä (3kpl per puoli), joita en ollut osannut tilata. Sain ne kuitenkin onneksi riittävän ehjinä irti ja käytin uudelleen.
niitti.jpg
Kasaamisessa ei ollut mitään ihmeempää. Vanhat pussit olivat tosiaan aika karussa kunnossa, ihan riekaleina. Peto sitten edisti hommaa vielä vähän lisää...
peto.jpg
Samalla oli sitten hyvä tilaisuus näyttää selkänojalle vähän mehiläisvahapohjaista nahankäsittelyainetta. Nyt kiiltää.

Tuntuu kyllä aika kivalta tuo ristiselän tuki vanhaan verrattuna. Se on itselleni pitkäselkäisenä ja -jalkaisena usein ongelma autoissa. Sivuttaistuki ei tunnu pitävän ilmaa ainakaan ihan täysin sisällään, pitää vielä jossain vaiheessa ottaa auki ja katsoa jäikö liitos huonosti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut juusmo, To 16.08.2018 13:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Keksin miten Starilla saa ilmastoinnin celsiukseksi, mutta valitettavasti samalla vaihtuu ulkolämpömittarin yksikkö ja jenkkimallisen mittariston lämpötilanäyttö menee ihan solmuun, näyttää siis ihan roskaa. Erillistä valintaa lämpötilayksikölle ei löytynyt, mutta KI-moduulin (mittariston) koodauksen alta löytyy aluevalinta joka on tässä autossa tietenkin "USA", mutta jos siihen laittaa vaikka "Canada" tai "Rest of the world", ilmastoinnin yksikkö muuttuu. En sitten tiedä mitä nopeus- ja matkamittareille tässä yhteydessä tapahtuisi - en kokeillut koska totesin että ulkolämpömittari fahrenheiteissa on kuitenkin parempi kuin ei ulkolämpömittaria ollenkaan.

Samalla tutkailin moottorinohjauksen asetuksia ja koodeja. Sinne oli taas pullahtanut koodi ilmapumpusta ja tällä kertaa myös "P0441 Right purging malfunction", joka pikaisella googlailulla voi tarkoittaa monia asioita, mm. huonoa bensatankin korkkia. Korkissa onkin halkeama ja uusi on tilauksessa, katsotaan auttaako se tähän. Molemmat koodit tulevat oikeanpuoleisesta moottorinohjauksesta (ME1RE), tässähän niitä on tosiaan kaksi. Yritin etsiä sen alaisista valikoista ilmapumpun poiskytkentää, mutta en löytänyt. Siellä tosin on jotain pelottavia valintoja kuten "Carry out identification without coding" joka vaati vahvistusta ennen kyseiseen valikkoon menoa, enkä uskaltanut sitä tehdä koska en tiedä mitä tuo oikeasti tarkoittaa.
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Verottaja on selaillut nettiautoa kohta kuukauden päivät löytämättä yhtään kuussatkua verrokiksi, mutta arvontalaudun raikuessa rupesin tässä pohdiskelemaan tulevaa rekisterikilvenkiinnitysharjoitusta. Kuten aiemmin mainitsin, tulossa on siis pikkukilvet. Takana paikka on normaali USA-mallinen, mutta kuten ensimmäisen postauksen kuvista näkyy, edessä on Liettuan EU-mittainen kilpi sille sopivassa telineessä. Kilvet on kiinnitetty poppareilla, joten en ole vielä tutkinut, miten kilpiteline on kiinni puskurissa, mutta oletan että siellä on ruuvit läpi.

Mitenhän etukilven saisi kiinnitettyä siististi? Lähes 22cm suomalaista pikkukilpeä pidemmälle EU-kilvelle tarkoitettu teline näyttänee höhlältä, ja siinä on tieysti vieläpä neljä reikää, jotka pitäsi jotenkin peittää. Pikkukilvethän toimitetaan ilman reikiä ja internetin konsensus näyttää olevan, että ne kannattaa kinnittää 3M Dual Lock -tarranauhalla. Saisikohan tuosta fiksun näköisen ja laillisen, jos ottaisi koko telineen pois, pakkeloisi & maalaisi tarvittaessa ruuvinreiät umpeen ja kiinnittäisi kilven suoraan puskuriin? Voi tosin olla että tämä ei onnistu puskurin muodon takia. Onko muita ideoita?

Spekuloin tätä lomareissulta Puolan ja Tsekin rajan tuntumasta n. 1500km päässä autosta, enkä pääse vielä pariin viikkoon mallailemaan yhtään mitään. Mutta kun askarruttaa, niin askarruttaa...
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1050
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Savonlinna

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Dual lock on erinomainen, saa reiättömän, erittäin tukevan asennuksen ja äärimmäisen helppo säätää jos ei mene millilleen kohdalleen ensimmäisellä yrittämällä.


Kuva

Kuva
Tesla Model S 85

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Antti V »

juusmo kirjoitti:Verottaja on selaillut nettiautoa kohta kuukauden päivät löytämättä yhtään kuussatkua verrokiksi, mutta arvontalaudun raikuessa rupesin tässä pohdiskelemaan tulevaa rekisterikilvenkiinnitysharjoitusta.
Kun on vähänkin erikoisempi auto, niin se arvontalautkunta kyllä käyttää aikaa, eikä se päätös ole välttämättä kovin fiksu sieltä saavuttuaan. Mulla kesti tuon oman R230:sen kanssa lähes kolme kuukautta, vaikka laitoin paprut talvella. No toivotaan sieltä sulle hyvää päätöstä :thumbup:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

luokyio kirjoitti:Dual lock on erinomainen, saa reiättömän, erittäin tukevan asennuksen ja äärimmäisen helppo säätää jos ei mene millilleen kohdalleen ensimmäisellä yrittämällä.
Kiitos kuvista! Näyttää että W220:ssa on mukavan pystysuora puskuri, mutta R129:ssa ei taida olla ihan niin onnekas tilanne, joten voi olla että ihan vastaava temppu ei onnistu. Pitää silti tutkia, onko olemassa joku järkevä vaihtoehto älyttömän leveälle telineelle.
Antti V kirjoitti:Kun on vähänkin erikoisempi auto, niin se arvontalautkunta kyllä käyttää aikaa, eikä se päätös ole välttämättä kovin fiksu sieltä saavuttuaan. Mulla kesti tuon oman R230:sen kanssa lähes kolme kuukautta, vaikka laitoin paprut talvella. No toivotaan sieltä sulle hyvää päätöstä :thumbup:
Niinpä. Verottajan taulukoiden mukaan viimeisten 5 vuoden aikana maahan ei ole tuotu kovin montaa R129 SL600/600SL:ää. Saa nähdä mihin keksivät vertailla.
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 880
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

CLK:ssa, johonka laitoin usa-mallin takakontin kilpipohjan, suomen pikkukilpi sopi ruuvinreikien väliin isoilla prikoilla. Makuasia, mutta musta kiinnitys oli siisti ja erikoinen. Sittemmin autoliike on sen pilannut vaihtamalla rumat normaalit fin-kilvet.

Eteen kai ei ole mitään muuta kuin tuo mainittu DualLock tai sitten ruuvilla. Miksei voisi laittaa kahdella valkoisella ruuvilla?
Nykyiset...
'07 CL63 AMG
'04 Mondeo V6

Ollut joskus...
'04 SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'01 Maxima 3.0i V6
'00 Passat 2.8i 4motion
'99 S80 2.9i I6
'00 300M 3.5 V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'00 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

MouTine kirjoitti:Eteen kai ei ole mitään muuta kuin tuo mainittu DualLock tai sitten ruuvilla. Miksei voisi laittaa kahdella valkoisella ruuvilla?
No mieluiten jätän reiät poraamatta jos mahdollista. Mutta en tosiaan vielä edes tiedä miten rekisterikilven telineen kiinnitysruuvit suhtautuvat pikkukilpeen, eli peittyvätkö alle tai voisiko kilven kiinnittää samoihin reikiin. Nykyisen telineen kanssa pikkukilpi näyttänee tyhmältä joka tapauksessa.
puskuri.jpg
Ylläolevassa kuvassa näkyy tosiaan se puskurin muoto. Ilman telinettä kilpi tulisi takakenoon, ja koska puskuri on myös vähän kiilamainen, kilpi taittuu hieman (kuten näkyy, taittuu myös telineessä). Takakenossa ja taitettuna se ei välttämättä näytä kovin fiksulta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1108
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Jaksaa ihmetyttää tämä Suomen kilpipolitiikka. Kun vihdoin saatiin ne pikkukilvet, minkä takia niistä ei voinut tehdä myös korkeudeltaan USA-kilpien kokoisia. Ja vielä reiättömät - reikiähän ei säännösten mukaan saisi itse porailemalla tehdä. :eh: USA-kilpien kokoisina menisi sikäläisiin kilpitelineisiin. Mullakin jäi wanhasta SL:stä hieno Mercedes-kilpiteline kromattuine nuppeineen, mutta mites sen pikkukilven siihen sait, et mitenkään. Samoten, miksi etu- ja takakilpi eivät voisi olla eri kokoisia... Puhumattakaan siitä, että edes normi kilpi olisi eurooppalaisen kokoluokan mukainen. Esim. Ruotsissa tuntuu kilven fonttikin vaihtuvan joka toinen vuosi...

(Pitipähän vain avautua) :)
Avatar
wezze72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 413
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

Antti V kirjoitti:
juusmo kirjoitti:Verottaja on selaillut nettiautoa kohta kuukauden päivät löytämättä yhtään kuussatkua verrokiksi, mutta arvontalaudun raikuessa rupesin tässä pohdiskelemaan tulevaa rekisterikilvenkiinnitysharjoitusta.
Kun on vähänkin erikoisempi auto, niin se arvontalautkunta kyllä käyttää aikaa, eikä se päätös ole välttämättä kovin fiksu sieltä saavuttuaan. Mulla kesti tuon oman R230:sen kanssa lähes kolme kuukautta, vaikka laitoin paprut talvella. No toivotaan sieltä sulle hyvää päätöstä :thumbup:


Aikalailla kolme kuukautta arvontalautakunta pohti tuota minunkin avon päätöstä ja melkoista tuubaahan sieltä tuli. :thumbdown:

Mutta pidetään peukkuja että sulla käy tuuri veron kanssa. :thumbup:
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
s123 300TD
w124 260E Sportline
exät:
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Wikke kirjoitti:Jaksaa ihmetyttää tämä Suomen kilpipolitiikka. Kun vihdoin saatiin ne pikkukilvet, minkä takia niistä ei voinut tehdä myös korkeudeltaan USA-kilpien kokoisia. Ja vielä reiättömät - reikiähän ei säännösten mukaan saisi itse porailemalla tehdä. :eh: USA-kilpien kokoisina menisi sikäläisiin kilpitelineisiin. Mullakin jäi wanhasta SL:stä hieno Mercedes-kilpiteline kromattuine nuppeineen, mutta mites sen pikkukilven siihen sait, et mitenkään. Samoten, miksi etu- ja takakilpi eivät voisi olla eri kokoisia... Puhumattakaan siitä, että edes normi kilpi olisi eurooppalaisen kokoluokan mukainen. Esim. Ruotsissa tuntuu kilven fonttikin vaihtuvan joka toinen vuosi...

(Pitipähän vain avautua) :)
No niinpä! Mullekin olisi paljon helpompaa, jos takana voisi olla pikkukilpi ja edessä normaali EU-kilpi. Eihän se suomalainen toki ole samanmittainen kuin Euroopassa, mutta lähempänä. Syy lyhyeen kilpeenhän siis on vain se, että korkea EU-kilpi on jenkkimalliseen takakonttiin liian korkea.
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
Avatar
Susiraja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 27.10.2004 22:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Susiraja »

juusmo kirjoitti:
Wikke kirjoitti:Jaksaa ihmetyttää tämä Suomen kilpipolitiikka. Kun vihdoin saatiin ne pikkukilvet, minkä takia niistä ei voinut tehdä myös korkeudeltaan USA-kilpien kokoisia. Ja vielä reiättömät - reikiähän ei säännösten mukaan saisi itse porailemalla tehdä. :eh: USA-kilpien kokoisina menisi sikäläisiin kilpitelineisiin. Mullakin jäi wanhasta SL:stä hieno Mercedes-kilpiteline kromattuine nuppeineen, mutta mites sen pikkukilven siihen sait, et mitenkään. Samoten, miksi etu- ja takakilpi eivät voisi olla eri kokoisia... Puhumattakaan siitä, että edes normi kilpi olisi eurooppalaisen kokoluokan mukainen. Esim. Ruotsissa tuntuu kilven fonttikin vaihtuvan joka toinen vuosi...

(Pitipähän vain avautua) :)
No niinpä! Mullekin olisi paljon helpompaa, jos takana voisi olla pikkukilpi ja edessä normaali EU-kilpi. Eihän se suomalainen toki ole samanmittainen kuin Euroopassa, mutta lähempänä. Syy lyhyeen kilpeenhän siis on vain se, että korkea EU-kilpi on jenkkimalliseen takakonttiin liian korkea.
Itse kun japsituonnissa kirosin pienen kilven asettelua&kilpitelinettä takakontissa niin ajattelin sitten, että onhan nää kuiteskin aika ensimmäisen maailman ongelmia. Positiivisesti kun ajattelee niin kyllähän ne pienet kilvet sentään jotakuta tuulipukukansalaista kuitenkin ketuttaa, vaikka itse ei optimaalista telinettä saisikaan kilvelle :thumbup:
http://finnishcodriver.blogspot.fi/
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Ilmeisesti sveitsiläinen etukilpiteline on suomalaista pikkukilpeä pienempi. Löysin saksalaiselta foorumilta kuvan jossa joku oli asentanut sellaisen japanintuonti-SL:ään paikallista lyhyttä kilpeä varten. Pitää ehkä pistää tilaukseen, mutta eipä sillä kiire kun verottaja arpoo yhä.

Palasin eilen reissusta. Sillä välin auto oli ehtinyt käydä pajalla, jossa oli vaihdettu ilmastoinnin lauhduttimen ja kuivaimen välinen putki. Siinä oli oikomisen jälkiä, mutta pahin vuoto oli kuulemma täyttöventtiilissä, jonka olin onneksi varmuuden vuoksi tilannut myös. Nyt toimii taas ilmastointi. Samalla vaihdettiin bensansuodatin.

Pyysin myös tunnustelemaan mahdollista tehonhukkaa. Oli sitä mieltä, että ei tuntunut mitenkään poikkeukselliselta. Itse olen edelleen vähän eri mieltä, mutta pitää pähkäillä vielä. Takapöntössä kuulemma on sisuskalut irti, mitä en ole itse huomannut.
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Tänään syttyi toistamiseen moottorin vikavalo. Nyt katselin vähän tarkemmin, mitä lukemia sieltä oikeastaan löytyikään. P0410 eli Secondary air injection malfuction sieltä taas oli pullahtanut.
IMG_8796.jpg
IMG_8797.jpg
IMG_8798.jpg
IMG_8801.jpg
Tulkitsenko nyt oikein, että syynä näyttäisi olevan niinkin simppeli juttu kuin se, että sisäänottoilman lämpötilasensori näyttää välillä omiaan? Kyseessä on varmaankin se imutorvessa oleva sensori? Olen ollut huomaavinani, että välillä varsinkin kylmänä valoissa seistessä on ihan pientä tärinää - voinee liittyä samaan? Tämän lyhyen V12-urani aikana olen jo oppinut siihen että minkään sortin värähtely ei ole hyväksyttävää... :)

Muitakin arvoja vikakoodin yhteyteen oli tietysti tallentunut, mutta ne näyttivät äkkiseltään järkeviltä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2429
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja markoala »

-40 on äärilämpö. Testaa irroittamalla imulämpö anturilta liitin näyttääkö silloin - 40. Jos niin, kyseessä voi olla huono kontakti tai piuha poikki.
W213 220d + W201 1.8e
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Joo, näyttää tosiaan -40 piuha irti, ja normaalisti ihan järkeviä lukuja. Yritin vähän räpeltää johtoa liittimen ollessa kytkettynä, ja tuolloin lukema ei muuttunut miksikään eli ei näyttäisi että liittimessä tai johdossa sen lähistöllä olisi mitään ilmeistä vikaa. Voi tietysti olla piuha poikki jossain pidemmällä. Meinasin nyt kuitenkin aloittaa helposta paikasta eli vaihtamalla sensorit, niitä kun saa Merteilistä 14 eurolla kappale.
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Ai niin. Taannoisessa nelipyöräsuuntauksessa ei saatu tehtyä puoltamiselle oikein mitään, vaikka arvot vihreälle menivätkin. Vetosivat siihen että auto on kolaroitu joten ei voi luvata mitään kun ei ole papereita oikaisusta. Noh, kolarihan oli tosiaan niin pieni, että mitään oikaisua ei tehty. Parilta koripajalta kyselin, ja kuvien perusteella sanoivat että ei tuollainen tälli mitään oikaisua ole vaatinut. Voikohan silti joku alustan osa olla kiero, vaikka runko onkin ok ja auto kulkee muuten täydellisesti?

Huomasin myös vasta nyt katsoa suuntausraporttia tarkemmin. Siinä auton malli on 129 "ilman mukautuva vaimennusjärjestelmä, AMG SL 500 6.0 : paitsi USA". Tuossahan on kutakuinkin kaikki metsässä - autossa kun on ADS, se on 600 eikä AMG ja se on USAsta :D Mitenhän paljon näissä on eroa nelipyöräsuuntauksen kannalta?
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Itse itselleni vastaten: Kyllä on eroa. Varmaan olisin saanut edelliseltäkin korjaamolta uusintakierroksen ilmaiseksi, mutta koska oli kiire saada auto kuntoon viikonlopuksi, varasin ajan Vianor Herttoniemeen johon sai heti tälle aamulle aikoja. Toinen satku siihen sitten meni mutta nyt kulkee auto suoraan.
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Tulipahan sitten ajettua ensimmäistä kertaa auton tuonnin jälkeen pidempi maantiepätkä, kun kävimme kaverin kanssa tekemässä yhden yön visiitin Teuvalle siirrettävien saunojen kokoontumisajoihin. Siellä oli 50 saunaa, joista ehdimme reilut 20 koestaa eilisen aikana. Tuli saunottua mm. Volvossa, Transitissa, VW LT:ssä, Zilissä ja International-paloautossa. Takaisin tultiin hissukseen maisemareittejä. Auto toimi täydellisesti, ja kyllä täytyy sanoa että on tuolla suuresta massastaan huolimatta varsin mukava ajella myös koiranoksennusteitä. ADS nielee mutkat ja huonompien teiden epätasaisuudet eleettömästi. Kilometrejä kertyi reilut 800 ja kulutus oli jossain 11 kieppeillä.

Äsken kotiin päästyäni jaksoin vielä pitkästä ajopäivästä (johon edellisillan tervehenkinen harrastustoiminta toi vähän lisärasitusta) huolimatta lukaista vikakoodit, ja ilokseni totesin että ilmapumppuun tai ilmanotton lämpöantureihin liittyviä tai mitään muitakaan koodeja ei ollut yhtään. Sormet ristissä seurataan tilannetta, mutta näyttää lupaavalta. Tosin edellisen koodinollauksen jälkeen ei ole tullut kuin kaksi kylmäkäynnistystä, joten en vielä pidättele hengitystäni.

Sauna-ajojen parkkialueella oli muutamia mielenkiintoisia autobongauksia, tosin vain yksi kiinnostava Mersu - ainakin pintapuolisesti oikein nätti avo-124 kivannäköisillä OZ-vanteilla (Opera 2?). Eihän ollut kenenkään foorumilaisen? Kuvaa en tullut räpsäisseeksi.
IMG_8867.jpg
IMG_8870.jpg
IMG_8869.jpg
IMG_8866.jpg
IMG_8894.jpg
Hauska reissu oli! Kyllä kannatti mennä yhdeksikin päiväksi. Eipä tuota festarimeininkiä paljon pidempään ainakaan allekirjoittanut jaksakaan, varsinkaan kun lämpöä on +30 ja majoituksena teltta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Ei liity tähän autoon mutta menihän se 320:kin lopulta kaupaksi, varsin alhaiseen hintaan mutta menipä ainakin harrastajalle. Enpä tiennyt että autoon voi kiintyä näin. Melkein kyynel tirahtaa... No ei sentään, kummasti auttaa kun istuu täysmoottorisen ruorissa :D
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
juusmo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 489
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Jatketaan monologia! Kootut sekalaiset kertomukset alkakoot:

On tullut nyt ajeltua päivittäin ja näyttäisi siltä, että ilmanoton anturien vaihto ratkaisi ongelman eli vikavalo ei ole enää syttynyt eikä moottorissa tänään ollut ensimmäistäkään vikakoodia. Tekniikka pelaa hienosti.

Ei tainnut tulla tänne mainittua, mutta rekisteröintikatsastuksessa kesäkuussa katsuri totesi, että valojen kuvio on symmetrinen, vaikka molemmat siis ovat euroumpioita. Itse en ollut tullut tutkineeksi kuviota tai suuntaustakaan yhtään, asensin vain ostamani matkustajan puolen umpion. Rupesin sitten miettimään, että onkohan sattunut vahingossa niin että tulin ostaneeksi vääränpuoleiseen liikenteeseen tarkoitetun. En jaksanut murehtia siitä sen enempää kunnes nyt vihdoin tänään jaksoin ottaa taas umpion irti ja vähän tutkia sitä. Eipä siellä sen kummempaa ollut kuin että xenon-projektorin kuvion tasaava vipu oli päällä. Matkustajan puolella on niin ahdasta, että siihen päästäkseen umpio tai pissapojan (ja tämän auton tapauksessa myös ADS:n) säiliö pitää irrottaa, mutta noin muuten se löytyy ihan helposti xenon-puolen kannen alta ja on helppo kääntää.

Syy siihen, miksi kuvio oli tasattu, oli se että umpio on kotoisin autosta, joka myytiin uutena Saksaan oikeanpuoleiseen liikenteen varustetetuna mutta vietiin sitten Japaniin, josta myöhemmin Suomeen. Sehän nyt ei ole mikään uutinen, että monissa autoissa on näitä kuvion tasaavia vipuja, mutta olin jotenkin kuvitellut että se on uudempien juttu. Näköjään myös R129:n.

Eilen tapahtui kaksi asiaa, jotka mahdollistivat vihdoin avoautoilun aloittamisen, juuri parahiksi kun lämpimät kelit ovat lopuillaan. Ensimmäinen oli SL320:n myynti - se vapautti katon telineen, jota olin halunnut pitää vapaana koeajojen takia. Toinen oli se, että sain vihdoin korjatuksi panoraaman rullaverhon peitepaneelin kiinnitykset, jotka nyt vain halusin korjata että on sitten syksyllä (eli ensi viikolla tai jotain?) kunnossa. Siitä oli monta kiinnitysklipsua irronnut liimauksistaan, ja montaa oli liimattu jo ennen uudestaan, joten ei ihme kun rämisi. Kaikki olivat onneksi tallessa ja ehjiä. Vähän epoksia kehiin, aamulla paneeli paikalleen ja vot, njet problem, räminä tiessään. Joskus on helppoa ja palkitsevaa tämäkin harrastus.

Sivuvilkuista on tullut jo aiemmin todettua, että ne eivät oikein istu vaan irvistävät ikävästi, ja eilen huomasin että vasemmalla puolella polttimon kanta oli luiskahtanut ulos vilkku-umpiosta, eikä sitä saanut mitenkään lukittua kiinni sinne. Totesin että en edes yritä leikkiä näiden TYCin halpisten kanssa, jotka edellisen omistajan korjaamo on tähän asentanut, vaan pistin Magneti Marellit tilaukseen kantoineen. Toivottavasti ne istuvat kunnolla.

Laitetaan sitten lätinän jatkeeksi vielä viimeinen kesäkuva kovan katon kanssa ja pari ilman!
IMG_8944.jpg
IMG_8955.jpg
IMG_8958.jpg
Löylyn taksitolpalta lähti Saab 99-taksi. Museotakseja on viime aikoina näkynyt, yhden W123:n olen nähnyt monta kertaa ja taitaapa täällä yksi pystylamppukin pyöriä. Mutta 2-ovisessa on kyllä tiettyä asennetta taksikäytössä!
IMG_8959.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL600 -97
CL55 AMG -01
ex: SL320 -96
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2009
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Yksi hienoimpia avo autoja nää SL:llät. Hieno laite sulla ja mahtava moottori varmasti ajella. :thumbup:
w124 300tdt -93
w115 240 D 3.0 -75

V220cdi -99,W210 220d,w211 200cdi -03,W115 220d -73,W203 c180 Kompressor -02,W202 c180 -98,w202 c180 -93,w124 200d -92,w202 c180 -94, 230te -90,vito 110 2.3td-96,w126 280se -80,w124 200d -91,w126 300se -89, w124 200d -85, w201 2.0 -87, w202 C180 esprit -93, w124 200d -85, w124 300ce -91, w124 200d -86, w202 c180 esprit -94, w124 230 -91, w210 290td -97, w201 2.0 -89, w124 300 -86, w124 200d -90, w124 260 -86, w126 420se -89, w124 230ce -90, w202 c180 esprit -94, w123 220d -77, w126 260se -86
Vastaa Viestiin