Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Bemaristi kirjoitti:[youtube][/youtube]
EVO X kirjoitti:Ihan perus M6 kierre niissä inserteissä on. Yhden pultin katkaisin silloin purettaessa niin liimasin neliön korimutterin sinne tilalle.
Oliko sinulla spoilerin pinta noussut?
Tuo mun spoileri oli ihme kyllä ihan muodossaan. Sillä myyjällä oli toinenkin 16v niin siinä oli juurikin samalla tavalla mennyt kun tuossa omassasi. Veikkaampa että tuo omakin pullahtaa jossakin välissä.

On kyllä jämerän kokoset nuo kajarit :lol: onko sinne tehty tilaan oveen vai onko ne vaan tuossa päällä?

Tulee kyllä kotonakin käsiteltyä sohva aika usein, kun tuo muksu osaa hoitaa sen sotkemispuolen. Itse olen tykästynyt kovasti tuohon Prestan Leather Conditioneriin, vaikka mehiläisvahaa käytin vuosia.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Ovipahvin ja kaiuttimen väliin tulee 30mm paksu korokerengas. Tuolloin itse oveen ei tarvitse kajota ja ikkunamekanismikin liikkuu vapaasti.
Silloin tällöin noita mustia ovipahveja näkyy myytävänä, mutta sitten kun kunto ja hinta olisi OK, niin niissä on veivin reikä.
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Täytyy laittaa ketjuun kuva viimeisimmästä löydöstä. Mistään super harvinaisuudesta ei ole kyse paitsi kunnon puolesta. Alkuperäinen pakkaus käyttöohjeineen, 4370 luottokortti kaukosäädin ja itse soitin 7619r.

Sen verran nyt pelannut näiden kasettisoittimien kanssa, että uskallan väittää tämän olevan Alpinen paras C-kasettisoitin. Äänen laatu ihan valmiiksi äänitetylläkin C-kasetilla pistää ihmettelemään, kuinka hyvä laatuista ääntä C-kasetilla on mahdollista saada.

Kuva
Hesusnis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 30.03.2019 23:57

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Hesusnis »

”Vihreä nappiset” Alpinet. Ei voi kuin tykätä.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Viime vuonna ei tullutkaan tällä autolla ajettua. Kerran käytin lämpöiseksi ja muutaman metrin sai hallissa liikutettua ees taas ja jätettyä renkaat eri asentoon.

Nyt on tullut tehtyä osa hankintoja ja yksi niistä oli tuo takaspoileri. Alkuperäisessä oli ne pienet kohoumat nurkissa.
Yhden täysin samanlaisen ostin Englannista, toisen Suomesta ja lopulta Kreikasta löytyi spoileri mikä oli pysynyt koko ikänsä sen verran kuivana, ettei vesi/ruoste ole päässyt turvottamaan metallia spoilerin sisällä.

Kuva

Alustaan ostin uudet Sachs tasonsäätöiskarit, jousipallot ja moottorin kumityynyt.

Kuva
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Pikkuisen vahaa orkkis 15" vanteisiin niin niistähän tuli oikein hyvät. Luulisi menevän aikanaan museotarkastuksesta läpi tältä osalta. Varsinkin kun maalikin on alkuperäinen.

Kuva
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Hyvän näköinen spoileri! Vanteet menee kyl helposti tarkastuksesta, mutta niin se menis 16”:llakin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

10.1 tilasin Englannista nuo Sachs tasonsäätöiskarit ja toissa päivänä ups toimitti ne kotiovelle. Reilu 3kk piti odottaa.

Kuva
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Pitkään tuli etsittyä keskikyynärtukea ja nyt koitti se hetki kun sai sellaisen pistää paikoilleen. Pidän tuota varustetta mukavuuden kannalta melkeinpä tärkeämpänä kuin kattoluukkua tai ilmastointia.

Kuva
Viimeksi muokannut Bemaristi, Pe 28.04.2023 16:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Auton alkuperäisiin ovipahveihin oli joskus aikoinaan asennettu isot kaiuttimet, enkä vastaavia ehjiä ilman kammen reikää olevia löytänyt ahkerasta etsimisestä huolimatta mistään.
Toki ulkomaille sellaisia aina silloin tällöin putkahti, mutta kunnoltaan heikkoja.
Parhaaksi vaihtoehdoksi tuntui jäävän etsiä Suomesta koko auto ja ottaa ovipahvit siitä. Käytännössä etsinnät rajoittui -92 ja -93 vuosimallin 1.8E malleihin, mutta haasteena oli se, ettei niissäkään kovin usein näe tuota koko mustaa ja sitten kun sellainen osui kohdalle niin se oli veivilaseilla.
2021 lopputalvesta sitten Kajaanista autoliikkeestä bongasin vähän ajetun yksilön missä nuo oli. Useista kuvista päätellen virheettömät ja pitkään Suomen olosuhteissa olleena ei mitään vinyylin kutistumistakaan ollut tapahtunut.
Ostin auton ja se toimitettiin Jyväskylään. Muuten hyvä, mutta myyjä unohti mainita sen, että koko auto oli sisältä kyllästetty nikotiinilla ja tervalla. Usean pesunkaan jälkeen en ollut täysin tyytyväinen, mutta sitten kävi tuuri ja sain pienellä välirahalla vaihdettua tervatut pahvit toisen harrastajan hajuttomiin pahveihin.

Kuva
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Seuraavaksi voisi taas perehtyä vakkarin toimintaan. Se on minun ajeluihin täysin tarpeeton, mutta saisi sekin toimia.

Ilmastoinnin flektin lähtiessä käyntiin, ottaa joku siiven kärki kiinni suojaritilään ja sitä joutuu vähän säätämää.
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Itsellä on tenavassa juurikin tuommoset kokomustat pahvit. Niissä on ilkeästi päässyt vinyyli kutistumaan, onko tähän mitään järkevää konstia yrittää korjata?
Star C3 @LPR
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja EVO X »

anselmi123 kirjoitti: Ke 30.06.2021 12:07 Itsellä on tenavassa juurikin tuommoset kokomustat pahvit. Niissä on ilkeästi päässyt vinyyli kutistumaan, onko tähän mitään järkevää konstia yrittää korjata?
Ei ole, kun se kerran on kutistunut niin se on kutistunut.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja EVO X »

:problem:
Bemaristi kirjoitti: Ke 30.06.2021 09:46 Auton alkuperäisiin ovipahveihin oli joskus aikoinaan asennettu isot kaiuttimet, enkä vastaavia ehjiä ilman kammen reikää olevia löytänyt ahkerasta etsimisestä huolimatta mistään.
Toki ulkomaille sellaisia aina silloin tällöin putkahti, mutta kunnoltaan heikkoja.
Parhaaksi vaihtoehdoksi tuntui jäävän etsiä Suomesta koko auto ja ottaa ovipahvit siitä. Käytännössä etsinnät rajoittui -92 ja -93 vuosimallin 1.8E malleihin, mutta haasteena oli se, ettei niissäkään kovin usein näe tuota koko mustaa ja sitten kun sellainen osui kohdalle niin se oli veivilaseilla.
2021 lopputalvesta sitten Kajaanista autoliikkeestä bongasin vähän ajetun yksilön missä nuo oli. Useista kuvista päätellen virheettömät ja pitkään Suomen olosuhteissa olleena ei mitään vinyylin kutistumistakaan ollut tapahtunut.
Ostin auton ja se toimitettiin Jyväskylään. Muuten hyvä, mutta myyjä unohti mainita sen, että koko auto oli sisältä kyllästetty nikotiinilla ja tervalla. Usean pesunkaan jälkeen en ollut täysin tyytyväinen, mutta sitten kävi tuuri ja sain pienellä välirahalla vaihdettua tervatut pahvit toisen harrastajan hajuttomiin pahveihin.

Kuva
Hyvältä näyttää! Juuri tänään kattelinkin, että omassa on suorastaan ihme, että nuo on ihan virheettömät.
Itse uusin kanssa viime kesänä tuon sähköflektin kun vanha leikkas kiinni, niin sehän rapsutti vaikka ja mihin kiinni. Se oli varmaan 10krt irti ennenkö sain sen hiljaiseksi kaikenmaailman shimmailuilla, mutta silti se alkoi kesällä uudestaan pärisemään. Viikko sitten irrotin sen taas ja lämmitin siipiä ja taivutin hieman sisäänpäin, niin nyt ei enää osu mihinkään ja on hiljainen.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Jokunen vuosi sitten löysin käyttämättömät ja alkuperäiset made in Germany takavalot. Nyt tuli aika pistää ne kiinni samalla kun uusin merkit.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Bemaristi, Pe 28.04.2023 16:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Kuva

Kuva

Puskurin alta tuli myös pestyä pellit.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tämä on kyllä hieno auto
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Viime vuonna päätin irrottaa ovien tuulihaat, puhdistaa ne sekä samalla tietysti uusia vaseliinit niihin.
Höyrynsulkumuovit oli jo hiukan hapristuneet ja päätinkin poistaa ne kokonaan. Uudet muovit on 3M:n valmistamat ikään kuin paksua kontaktimuovia.
Selkeästi työläin vaihe oli vanhasta muovista jääneiden liimojen poisto. Tärpätillä liima pehmeäksi ja siitä sitten kaapimaan enimmät ja loput liinalla pyyhkien.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Bemaristi, Ke 03.05.2023 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Seuraava projekti olisikin tuossa ylemmässä kuvassa näkyvä B-pilarin verhoilu, mikä ei tahdo pysyä pohjassa. Tuo vika on ollut jokaisessa omistamassani W124 ja W201:ssa.
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Bemaristi kirjoitti: Ti 29.06.2021 18:41 Pitkään tuli etsittyä keskikyynärtukea ja nyt koitti se hetki kun sai sellaisen pistää paikoilleen. Pidän tuota varustetta mukavuuden kannalta melkeinpä tärkeämpänä kuin kattoluukkua tai ilmastointia.

Kuva
Onkohan 2,5 sama automaattilaatikko kuin 2,3:ssa kun mun automaatissa ei ollut tuota S/E kytkintä?
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Enpä olekaan pistänyt merkille tuota S/E kytkimen puuttumista.
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Pieni mutta häiritsevä vaiva ilmaantui.

Kääntäessä autoa pihassa kuuluu taka-akselistosta pieni lonksahdus? Onko antaa vinkkejä mistä tuo mahtaa johtua.

Jos lähtee suoraan liikkeelle, niin silloin ei kuulu mitään ääniä. Ei myöskään montuissa eikä töyssyissä. Ainoastaan rauhallisissa käännöksissä.

Lisätään vielä sellainen havainto, että pyörän pitänee hiukan painua sisään, jotta lonksahdus kuuluu.
Viimeksi muokannut Bemaristi, Pe 19.05.2023 16:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja S202 »

Jousi poikki
S124 300TE
S211 E500
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Voisko olla koiranluu poikki? Toki myös jousi, mutta se muovinen koiranluu ei ihmeitä vaadi jos murtuu.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Jouset ja koiranluut ehjät.

Hankala on kyllä selvittää syytä äänen, niin pieni ja satunnainenkin tuo lonksahdus.
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Huomasin että matkamittari ei toimi.

105924km ja pääakseli on paikoillaan.

Vika ilmenee kun tripin oikeanpuoleinen sadat metrit rulla tulee yhdeksän yli ja pitäisi pyöräyttää uusi kilometri. Siihen jumittuu.
Jos hammastikulla kääntää ratasta tuon pienen vaiheen yli niin sitten taas rullaa kunnes tulee seuraavan kilometrin aika.

Tämän enempää en itse uskalla tutkia ja tarkkaan harkitsen viitsinkö edes viedä korjattavaksi. Pelkään että turaavat tuohon mittaritauluun, sen ruuveihin tai neulaan jotain jälkiä.

Kuva



Nopeusmittari kyllä toimii.

Laitan tähän muistin varalta kuvan. Tuo nopeusmittarin neulan akselissa oleva hahlo osoittaa 80km/h. Jos tuossa vaikka onkin joku esijännitys

Kuva
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Nosta neula tuon tapin yli, niin näet sen esijännityksen kohdan. Siihen pikku merkki. Sitten pahvi väliin ja kampeat neulan ylös. Ruuvit auki ja levy pois. Matkamittarin rullan oikeassa päädyssä oleva harmaa metalliratas pyörii tyhjää. Paina akseli vasemmalta puolelta ensin paikalleen niin paljon oikealle kun menee.

Kuva
(Tässä vihreä ratas pitää olla painettuna sisään niin että pystyruuvi pyörittää sitä)

Sitten 0,5mm terällä sen harmaan rattaan hampaan urasta poraa reikä akselin läpi. Voin luvata että se pora katkeaa ja toimii samalla sokkana, mutta jos ei katkea, niin sitten 0,5mm tikku sinne niin akseli ei enää irtoa.

Kuva
(Tässä näkyy 0,5mm porattu reikä rattaan urassa.)

Olen moisen operaation tehnyt eikä se ole mikään ihme temppu. Jos et itse halua tehdä niin Mittarihuolto Palanto Tampereella pystyy tekemään.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

EVO X kirjoitti: Ti 09.05.2023 07:22 Nosta neula tuon tapin yli, niin näet sen esijännityksen kohdan. Siihen pikku merkki. Sitten pahvi väliin ja kampeat neulan ylös. Ruuvit auki ja levy pois. Matkamittarin rullan oikeassa päädyssä oleva harmaa metalliratas pyörii tyhjää. Paina akseli vasemmalta puolelta ensin paikalleen niin paljon oikealle kun menee.

Kuva
(Tässä vihreä ratas pitää olla painettuna sisään niin että pystyruuvi pyörittää sitä)

Sitten 0,5mm terällä sen harmaan rattaan hampaan urasta poraa reikä akselin läpi. Voin luvata että se pora katkeaa ja toimii samalla sokkana, mutta jos ei katkea, niin sitten 0,5mm tikku sinne niin akseli ei enää irtoa.

Kuva
(Tässä näkyy 0,5mm porattu reikä rattaan urassa.)

Olen moisen operaation tehnyt eikä se ole mikään ihme temppu. Jos et itse halua tehdä niin Mittarihuolto Palanto Tampereella pystyy tekemään.
Minullahan tuo vihreä ratas ei ole luiskahtanut pois paikoiltaan, kuten näissä hyvin usein on käynyt. Oletko siis sitä mieltä, että tämä minun kuvailemani oire johtuu tuon harmaan rattaan sutimisesta?

Neula tuntuu olevan ihan älyttömän tiukassa. Kahdella tasapää meisselillä koitin kammeta tuon ohuen tapin yläpuolella olevasta paksunnoksesta eikä inahtanutkaan.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kyllä se siitä johtuu 99% että tuo päätyratas pyörii tyhjää. Sen muistaakseni pystyi kokeilla niin että pyörittää sieltä vihreän rattaan päästä sitä km rullaa. Itsellä se vihreä ratas kyllä pyöri, mutta se luiskahti sen verran akseleineen ulos aina, ettei tarrannut enää siihen harmaaseen rattaaseen. Siinä akselissa on varmaan jotkut purseet/hampaat siinä rattaan kohdalla.

Se neula on kyllä välillä todella tiukassa. Yleensä niissä missä ei ole koskaan mittaria avattu. Muistaakseni käyrät kärkipihditnja tukeva pahvi väliin oli voittava ratkaisu joskus.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: Bemaristin 190E 2.5-16 1992

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

No lähti se neula irti kun vähän lisäsi voimaa.

Ratas on halki.

Kuva
Vastaa Viestiin