MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto *MYYTY*

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

joskami kirjoitti:Tässä topicissä kun on käyty lävitse erinäisiä ehostus toimenpiteitä valoille niin onko keinoa millä saisi kiveniskuja hiottua pois ajovalon laseista?
Miten onnistuisi jos lakkaisi ja sen jälkeen välihionta ja kiillotus vai onko jotain muuta konstia? Secin euro ajovalon lasit kun on nykyään kultaakin kalliimmat..

edit. BTW Hieno auto tulee.. ja hyviä vinkkejä omaan projektiin.
Ei lasisia linssejä kannata lakata. On kokemusta, ei kestä. Se ei tarvi kun pienen kiveniskun ja siitä vesi pääsee lakan väliin ja se liuskottuu irti... jos se auto olis vitriinissä museossa niin joo sitten.
Ceriumoksidilla noita on joskus hiottu. Voit kokeilla johonkin purkuauton linssiin ensin eri metodeja, mutta itse lähtisin epäkesko plus vesihiomapaperi, ehkä noin 600-800 ja vettä sopivasti. Sitten kova huopalaikka rotarykoneeseen ja ceriumoksidista suht jäpäkkä seos. Vaatii rajusti painetta ja nopeutta. Kuumeneminen on riski. Ei silläkään uutta siitä saa, mutta paremman. Ehdottomasti helpoin tie on ostaa uudet valojen lasit.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Hauska kun satuit kysymään joskami! Olen nimittäin tänään hionut SECin ajovalon lasia miettien samoja juttuja. Ostin yhdet käytetyt lasit ja ajattelin hioa ja kiillottaa ne. Ekaksi kokeilin 1000 vesihiomapaperia. Sillä sai hädin tuskin naarmuakaan aikaan. Luin jostain että pitäisi olla selvästi karkeampaa, siispä 180 kuiva laikka. Sillä alkoi jo tapahtua jotain ja sainkin 6 hiomapaperin jälkeen melkein kaikki kiveniskeymät pois. Vaatii paljon työtä.

Nyt luin jenkkien M5-foorumilta juttua sumarin valojen hiomisesta. Siellä kaveri aloitti 40-karkeudella. Kuumenemisesta sekin varoitteli. Ajattelin nyt seuraavaksi hakea vähän 180 karkeampaa ja kokeilla sillä.

Kiillotusta varten kokeilen Sonaxin lasinkiillotustahnaa puuvillalaikalla. Kiillotin sillä menestyksekkäästi Audin takalasin pesunaarmut. Koneena on ollut kaikissa hommissa epäkesko ja ajovalojen lasit pitää olla irti umpiosta.

Sori jos on vähän offtopikkia. SECin ajovalon lasi on Saksassa 238 € kpl ja sumarien laseja ei ole saatavilla niin siksi kiinnostaisi koittaa.

Kiva lukea vannehommista. Ajattelin kunnostuttaa omat kasaribebsini siten että kehä olisi paljas sorvattu (?) alumiini lakalla, ja keskiöt maalattu. Siten ne on käsittääkseni olleet alun perin. Pitäisi keksiä joku paikka missä onnistuu toi kaikki.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Häksä kirjoitti:Hauska kun satuit kysymään joskami! Olen nimittäin tänään hionut SECin ajovalon lasia miettien samoja juttuja. Ostin yhdet käytetyt lasit ja ajattelin hioa ja kiillottaa ne. Ekaksi kokeilin 1000 vesihiomapaperia. Sillä sai hädin tuskin naarmuakaan aikaan. Luin jostain että pitäisi olla selvästi karkeampaa, siispä 180 kuiva laikka. Sillä alkoi jo tapahtua jotain ja sainkin 6 hiomapaperin jälkeen melkein kaikki kiveniskeymät pois. Vaatii paljon työtä.

Nyt luin jenkkien M5-foorumilta juttua sumarin valojen hiomisesta. Siellä kaveri aloitti 40-karkeudella. Kuumenemisesta sekin varoitteli. Ajattelin nyt seuraavaksi hakea vähän 180 karkeampaa ja kokeilla sillä.

Kiillotusta varten kokeilen Sonaxin lasinkiillotustahnaa puuvillalaikalla. Kiillotin sillä menestyksekkäästi Audin takalasin pesunaarmut. Koneena on ollut kaikissa hommissa epäkesko ja ajovalojen lasit pitää olla irti umpiosta.

Sori jos on vähän offtopikkia. SECin ajovalon lasi on Saksassa 238 € kpl ja sumarien laseja ei ole saatavilla niin siksi kiinnostaisi koittaa.

Kiva lukea vannehommista. Ajattelin kunnostuttaa omat kasaribebsini siten että kehä olisi paljas sorvattu (?) alumiini lakalla, ja keskiöt maalattu. Siten ne on käsittääkseni olleet alun perin. Pitäisi keksiä joku paikka missä onnistuu toi kaikki.
Joo se lasi ei ihan kevyellä työstöllä muutu miksikään. P180 kuulostaa melko rajulta, mutta toisaalta aikanaan lasikurssilla hiottiin katkaistua lasipintaa kivitahkolla. Hionnan jälkeen kiillotus tapahtui nauhahiomakoneella missä oli paperin tilalla korkkipanta(luonnonkorkkia). Sillä kyllä lähti. Ja jokaisesssa vaiheessa vettä niin pirusti ettei kuumene ja möhnä leikkaa kiinni.
Onhan W124/W201 alkuperäiset lasitkin jo siellä 150€/kpl tuntumassa. Toki tarvikkeita saa puoli-ilmaiseksi toisin kun Seciin. Hieman dissaan tuota epäkeskoa kiillotukseen näissä hommissa kun se on niin tajuttoman hidas..

Se mitä haet vanteillesi kulkee nimellä diamond cut. Käytännössä homma menee niin, että vanne puhalletaan, pulverimaalataan tai ruiskutetaan, jonka jälkeen se ajetaan CNC tyyppisessä sorvissa Halutuilta alueilta puhtaaksi eli tässä tulee se diamond cut. Sen jälkeen vanne lakataan vielä yli kauttaaltaan. Tuon tyyppistä hommaa tekee monikin firma, mutta ei ainutkaan Suomessa. Taitaa lähin olla Saksa/UK. YouTubesta löytyy hyvin infoa hakusanalla diamond cut. Rimfix tätä yritti hetken saada toimintaan, mutta tietääkseni homma on kuopattu sielläkin suunnalla.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Muutamat vannesarjan sorvanneena en ihmettele että on kuopattu, tavattoman hidasta hommaa kellottaa "pyöreä" vanne sorviin edes välttävän keskeisesti ja sitten mittaamaan muotoa kärjellä että saa jonkinlaisen ohjelman tehtyä pisteistä.
Hidasta eikä saisi maksaa mitään, kuitenkin isot riskit että vanne menee sudeksi.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

MJPfin kirjoitti:Muutamat vannesarjan sorvanneena en ihmettele että on kuopattu, tavattoman hidasta hommaa kellottaa "pyöreä" vanne sorviin edes välttävän keskeisesti ja sitten mittaamaan muotoa kärjellä että saa jonkinlaisen ohjelman tehtyä pisteistä.
Hidasta eikä saisi maksaa mitään, kuitenkin isot riskit että vanne menee sudeksi.
Vähän rivien välistä olen ymmärtänyt että hieman sutta ja sekundaa oli lopputulos kokeiluissa, eikä yrittäjä oikein ollut kiinnostunut aiheesta enää.
Ja tuohan on perusjuttu, että mitään se ei saa maksaa kun "kone tekee työt".. Tietysti tehtaalla tuo toimenpide on helpompi kun A vanteet on uusia ja suoria ja B sitä samaa vaneetta tehdään sillä yhdellä ohjelmalla todennäköisesti satoja kappaleita. Neljän vanteen takia polun tekeminen on vähän tyyristä lystiä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja AK47 »

EVO X kirjoitti:
MJPfin kirjoitti:Muutamat vannesarjan sorvanneena en ihmettele että on kuopattu, tavattoman hidasta hommaa kellottaa "pyöreä" vanne sorviin edes välttävän keskeisesti ja sitten mittaamaan muotoa kärjellä että saa jonkinlaisen ohjelman tehtyä pisteistä.
Hidasta eikä saisi maksaa mitään, kuitenkin isot riskit että vanne menee sudeksi.
Vähän rivien välistä olen ymmärtänyt että hieman sutta ja sekundaa oli lopputulos kokeiluissa, eikä yrittäjä oikein ollut kiinnostunut aiheesta enää.
Ja tuohan on perusjuttu, että mitään se ei saa maksaa kun "kone tekee työt".. Tietysti tehtaalla tuo toimenpide on helpompi kun A vanteet on uusia ja suoria ja B sitä samaa vaneetta tehdään sillä yhdellä ohjelmalla todennäköisesti satoja kappaleita. Neljän vanteen takia polun tekeminen on vähän tyyristä lystiä.
Juu, susi ja sekunda tulee jos ei ole kokemusta koneistamisesta. Liikaa heittoa ei saisi olla, ehkä kolme kymppiä. Riippuu vähän vanteesta. Tarkoitus ottaa viimeistelylastu sopivilla arvoilla ja uudella terällä. Värinät pois muutoin ei tule mitään. Diamond cut viittaa terän ominaisuuksiin eli ei ehkä kuitenkaan timanttiterä vaan pinnoite teräpalassa timantin kaltaista. Alumiini vaatii kunnon terän ja nopeuden että tulee sorvista valmis pinta.

Jos rimfix tms pulju on yrittänyt hitsattuja tai edes oikaisua varten lämmitettyjä vanteita sorvata niin ei onnistu. Lämpö tekee alumiinista ns "paskaa" Semmoinen onnistuu joka on tehdas sorvattu vastaava pinta eli sorvattavissa ja vauriot hapettumaa tai pientä kanttari-ihottumaa. Lämmitys estää sorvaamisen sillä diamond cut tyylillä. Muutoin kyllä voi sorvata hitsattua/lämmitettyä, mutta sitten pitää hioa ja kiilloittaa niin kalliisti ettei varmasti yritystoimintana kannata.

Itsellä vanteenkiilloituskone johon on mekaniikkaa jo hommattu nc probeamista ja sorvausta varten, mutta saa nähdä valmistuuko se ikinä... Tähän mennessä vasta käsin vanteita kunnosteltu sillä.

Kuva

Kuva
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tuota noin kyllä sitä pehmeetä normalisoituakin voi sorvata ihan hyvin, paljon riippuu terän nirkosta ja leikkuunesteestä. On sitä ihan taikinaakin saanut sorvattua niin että on nättiä pintaa.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja AK47 »

EVO X kirjoitti:
S202 kirjoitti:Onko toi väri mersun oma hopea vai mikä?
Tuo maalari tilaa sitä jenkeistä Prismaticilta. Se on BMW:n vannehopea. Hyvin lähellä astralsilberiä, mitä on käytetty näis kasarivanteis. Ysärillän mersu siirtyi käyttämään brilliant silberiä ja 2000-luvulla sterling silveriä.
Palataas sivuraiteilta topikin "omistajan" aiheeseen. Vanteet tosiaan näyttää kivalta. Eli vanhat maalit pois ja puhallettu ja sit se pulveri ja lakka siihen?

Oliko tuo värin valinta jostain syystä juuri tuo? Eikö saa alkuperäisemmän väristä pulveria ja lakkaa? Astral taisi olla 735 ja briljant 744 ja sterling 9709.

Mutta jotenkin ei näytä mikään niistä mersun vanteiden väriseltä.

Sillä kyselen saisko jostain AMG vanteiden vastaavia värejä. Niissä googlauksen mukaan osa sterlingiä ja osa jotain mysteeristä väriä.

Ajateltiin kokeilla kaverin kanssa ostaa purkki skannerilla määriteltyä (kiikutetaan monoblokki maalikauppaan) maalia ja kokeillaan tuleeko samaa väriä kuin alkuperäiset. Mikähän lakka kävisi ihan ruiskumaalin päälle. Saisi hieman kestääkin sekä suolaa että pakkasta.

Onkohan noi mersun ja AMG:n vanteet millaisella maalilla ja lakalla tehtaalla maalailtu?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

AK47 kirjoitti:
EVO X kirjoitti:
S202 kirjoitti:Onko toi väri mersun oma hopea vai mikä?
Tuo maalari tilaa sitä jenkeistä Prismaticilta. Se on BMW:n vannehopea. Hyvin lähellä astralsilberiä, mitä on käytetty näis kasarivanteis. Ysärillän mersu siirtyi käyttämään brilliant silberiä ja 2000-luvulla sterling silveriä.
Palataas sivuraiteilta topikin "omistajan" aiheeseen. Vanteet tosiaan näyttää kivalta. Eli vanhat maalit pois ja puhallettu ja sit se pulveri ja lakka siihen?

Oliko tuo värin valinta jostain syystä juuri tuo? Eikö saa alkuperäisemmän väristä pulveria ja lakkaa? Astral taisi olla 735 ja briljant 744 ja sterling 9709.

Mutta jotenkin ei näytä mikään niistä mersun vanteiden väriseltä.

Sillä kyselen saisko jostain AMG vanteiden vastaavia värejä. Niissä googlauksen mukaan osa sterlingiä ja osa jotain mysteeristä väriä.

Ajateltiin kokeilla kaverin kanssa ostaa purkki skannerilla määriteltyä (kiikutetaan monoblokki maalikauppaan) maalia ja kokeillaan tuleeko samaa väriä kuin alkuperäiset. Mikähän lakka kävisi ihan ruiskumaalin päälle. Saisi hieman kestääkin sekä suolaa että pakkasta.

Onkohan noi mersun ja AMG:n vanteet millaisella maalilla ja lakalla tehtaalla maalailtu?
Lähtökohtaisestihan kun puhutaan jauhemaaleista, on käytössä RAL värikartta. Ja jos rallisävyt on tuttuja, niin tietää, että valinnanvaraa ei kovinkaan paljon ole. Suomessa noita vanteita maalaa pulverilla lähinnä teollisuusmaalaamot, ja teollisuudessa tuo RAL on enemmän sääntö kun poikkeus. Ral hopea, mitä monet maalaamot käyttää pelkästään, on melko kammottava, sillä en ole maalauttanut mitään pitkiin aikoihin. Tämä BMW hopea on sentään hopea, eikä harmaa jossa on hileitä niin kuin tuo RAL sävy. Tokihan esimerkiksi Teknos sävyttää mallin mukaan vaikka minkälaisen jauheen, mutta eipä sillä teollisuusmaalaamon hefellä oikein ole sellaista järkeä ruveta teettämään, ellei joku tilaa satoja vanteita samalla värillä. Näissä jauheissa ei siis ole mitään kauppaa joka tekisi odottaessa halutunlaisen sekoituksen johonkin tiettyyn määrään, toisin kun vaikka automaalikaupassa missä saat sitä 744 Brilliant silberiä vaikka sen 2dl. Prismatixilläkin nämä spesiaalihopeat on nimetty "BMW Silver" tai "Mercedes Silver" tyyppisesti, eli sielläkään ei sillä värikoodilla tee mitään.. tai oikeastaan sillä värikoodilla ei tee jauheiden kanssa yleisestikään mitään kun ne autojen värikoodit on märkämaaleille.
Lakkaa sen sijaan on olemassa huomattavasti parempaakin, ja tämäkin maalaamo on käyttänyt joskus italialaista pulverilakkaa. Sen kiilto oli varmasti lähmpänä 100, mutta syy miksi sitä ei ole nyt käytössä on hinta. Ja jos 9/10:stä harrastajasta kelpaa tuo Teknoksen lakka, niin taas päästään siihen ettei sen maalarin kannata tilata sitä kallista.

Noissa mun vanteissa on vielä tehtaan värissä olevat keskikupit, joten ei se sävyero nyt ihan mahdoton ole.

Kaikki monoblockit mitä olen itse maalannut on olleet 744 Brilliant silberiä. Jos ihan 100% varmuuden asialle haluaa, niin voihan sen kuvauttaa. Massan päällehän tulee ihan tavallinen akryyli 2K lakka. Ruiskulla. Siinähän se kestää suolat ja pakkaset niin kuin auton omakin maali.

Väittäisin että tehtaalla on käytetty pitkälle 90-luvulle märkämaaleja. Nykyiset on vähän siinä ja tässä onko ne pulverilla. Jauheiden värit ja värivaihtoehdot on parantuneet vasta tällä vuosituhannella, joten tuskin metallivärisiä osia on pulverilla maalailtu oikein missään ennen 2000-lukua. Mersullahan on varmasti itsellään sävytettynä noita jauheita omassa käytössään. Mutta eipä niitä oikein mistään saa ulos ostettua.

Olen näitä vannesarjoja kunnostellut kymmeniä, ja omassa päässä se menee kutakuinkin niin, että yksiväriset vanteet(ei kiillotuksia) sekä edullisemmat sarjat aina puhallukseen ja pulveriin. Lopputulos ei ole niin hyvä, mutta se ei vaadi omaa työpanosta ja toimenpide on kohtuullisen edullinen. Sitten harvinaisemmat, kalliimmat ja esim. kiiltävällä lipalla olevat olen järjestään maalannut itse ruiskulla.
Työvaiheethan pulverin kanssa on seuraavat, eli vanteet ihan sellaisenaan vaikka paskaisina puhallukseen (mielellään lasi), jonka jälkeen käsin hionta epäksekolla tai vastaavalla. Tällätavoin saadaan se pahin karkeus pois puhalluksen jäljiltä. Sitten maalamoon, jossa pohjalle vedetään ensin yksi kerros esim. valkoista tai mustaa paremman pinnan aikaansaamiseksi. Sen jälkeen haluttu pintaväri, ja lopuksi lakka. Käytännössä siis uunituksia tulee kolme tuollaiselle perus sarjalle.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

anteeksi nyt tämä off-topic, mutta ku tässä nyt on ollut puhetta vanteiden kunnostamisesta /kunnostuttamisesta niin tuollainen paikka osui silmään.

https://www.instagram.com/wheelworks_by_fame/?hl=fi" onclick="window.open(this.href);return false; omakohtaista kokemusta ei ole mutta yksi vaihtoehto kumminkin.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja AK47 »

EVO X kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
EVO X kirjoitti:
S202 kirjoitti:Onko toi väri mersun oma hopea vai mikä?
Tuo maalari tilaa sitä jenkeistä Prismaticilta. Se on BMW:n vannehopea. Hyvin lähellä astralsilberiä, mitä on käytetty näis kasarivanteis. Ysärillän mersu siirtyi käyttämään brilliant silberiä ja 2000-luvulla sterling silveriä.
Palataas sivuraiteilta topikin "omistajan" aiheeseen. Vanteet tosiaan näyttää kivalta. Eli vanhat maalit pois ja puhallettu ja sit se pulveri ja lakka siihen?

Oliko tuo värin valinta jostain syystä juuri tuo? Eikö saa alkuperäisemmän väristä pulveria ja lakkaa? Astral taisi olla 735 ja briljant 744 ja sterling 9709.

Mutta jotenkin ei näytä mikään niistä mersun vanteiden väriseltä.

Sillä kyselen saisko jostain AMG vanteiden vastaavia värejä. Niissä googlauksen mukaan osa sterlingiä ja osa jotain mysteeristä väriä.

Ajateltiin kokeilla kaverin kanssa ostaa purkki skannerilla määriteltyä (kiikutetaan monoblokki maalikauppaan) maalia ja kokeillaan tuleeko samaa väriä kuin alkuperäiset. Mikähän lakka kävisi ihan ruiskumaalin päälle. Saisi hieman kestääkin sekä suolaa että pakkasta.

Onkohan noi mersun ja AMG:n vanteet millaisella maalilla ja lakalla tehtaalla maalailtu?
Lähtökohtaisestihan kun puhutaan jauhemaaleista, on käytössä RAL värikartta. Ja jos rallisävyt on tuttuja, niin tietää, että valinnanvaraa ei kovinkaan paljon ole. Suomessa noita vanteita maalaa pulverilla lähinnä teollisuusmaalaamot, ja teollisuudessa tuo RAL on enemmän sääntö kun poikkeus. Ral hopea, mitä monet maalaamot käyttää pelkästään, on melko kammottava, sillä en ole maalauttanut mitään pitkiin aikoihin. Tämä BMW hopea on sentään hopea, eikä harmaa jossa on hileitä niin kuin tuo RAL sävy. Tokihan esimerkiksi Teknos sävyttää mallin mukaan vaikka minkälaisen jauheen, mutta eipä sillä teollisuusmaalaamon hefellä oikein ole sellaista järkeä ruveta teettämään, ellei joku tilaa satoja vanteita samalla värillä. Näissä jauheissa ei siis ole mitään kauppaa joka tekisi odottaessa halutunlaisen sekoituksen johonkin tiettyyn määrään, toisin kun vaikka automaalikaupassa missä saat sitä 744 Brilliant silberiä vaikka sen 2dl. Prismatixilläkin nämä spesiaalihopeat on nimetty "BMW Silver" tai "Mercedes Silver" tyyppisesti, eli sielläkään ei sillä värikoodilla tee mitään.. tai oikeastaan sillä värikoodilla ei tee jauheiden kanssa yleisestikään mitään kun ne autojen värikoodit on märkämaaleille.
Lakkaa sen sijaan on olemassa huomattavasti parempaakin, ja tämäkin maalaamo on käyttänyt joskus italialaista pulverilakkaa. Sen kiilto oli varmasti lähmpänä 100, mutta syy miksi sitä ei ole nyt käytössä on hinta. Ja jos 9/10:stä harrastajasta kelpaa tuo Teknoksen lakka, niin taas päästään siihen ettei sen maalarin kannata tilata sitä kallista.

Noissa mun vanteissa on vielä tehtaan värissä olevat keskikupit, joten ei se sävyero nyt ihan mahdoton ole.

Kaikki monoblockit mitä olen itse maalannut on olleet 744 Brilliant silberiä. Jos ihan 100% varmuuden asialle haluaa, niin voihan sen kuvauttaa. Massan päällehän tulee ihan tavallinen akryyli 2K lakka. Ruiskulla. Siinähän se kestää suolat ja pakkaset niin kuin auton omakin maali.

Väittäisin että tehtaalla on käytetty pitkälle 90-luvulle märkämaaleja. Nykyiset on vähän siinä ja tässä onko ne pulverilla. Jauheiden värit ja värivaihtoehdot on parantuneet vasta tällä vuosituhannella, joten tuskin metallivärisiä osia on pulverilla maalailtu oikein missään ennen 2000-lukua. Mersullahan on varmasti itsellään sävytettynä noita jauheita omassa käytössään. Mutta eipä niitä oikein mistään saa ulos ostettua.

Olen näitä vannesarjoja kunnostellut kymmeniä, ja omassa päässä se menee kutakuinkin niin, että yksiväriset vanteet(ei kiillotuksia) sekä edullisemmat sarjat aina puhallukseen ja pulveriin. Lopputulos ei ole niin hyvä, mutta se ei vaadi omaa työpanosta ja toimenpide on kohtuullisen edullinen. Sitten harvinaisemmat, kalliimmat ja esim. kiiltävällä lipalla olevat olen järjestään maalannut itse ruiskulla.
Työvaiheethan pulverin kanssa on seuraavat, eli vanteet ihan sellaisenaan vaikka paskaisina puhallukseen (mielellään lasi), jonka jälkeen käsin hionta epäksekolla tai vastaavalla. Tällätavoin saadaan se pahin karkeus pois puhalluksen jäljiltä. Sitten maalamoon, jossa pohjalle vedetään ensin yksi kerros esim. valkoista tai mustaa paremman pinnan aikaansaamiseksi. Sen jälkeen haluttu pintaväri, ja lopuksi lakka. Käytännössä siis uunituksia tulee kolme tuollaiselle perus sarjalle.

Niinpä. Pulverina ois kiva saada alkuperäis-sävyjä mutta uusi tieto toi bmw ja mese silver, RAL tosiaan se mitä tarjotaan. Monojen maali on niin kovaa etten usko liukkariksi. Mutta saatavuus tosiaan lähes mahdotonta. Taitaa mennä liukkareiksi.

Sehän se ongelma kun pitäis yksi naarmuinen maalata ja muut 3 on hyviä. Tahtoo erottua liian selvästi se yksi siitä toisesta joka samalla puolella.

Onkohan entisöijälle tietoa mitä värejä vanteen sisäpuoli on, siinähän vaaleaa ja vähemmän vaaleaa harmaata ollut. Tarkoitus tosiaan entisöidä mahdollisimman alkuperäiseen näköön.

Lakka tosiaan tärkeä, vaikuttaa ulkonäköön paljon. Alumiinihuulelle sopiva lakka itselle mysteeri.
Viimeksi muokannut AK47, To 19.09.2019 23:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Se monoblockien tai oikeastaan kaikkien uudempiin MB alkuperäisvanteiden sisäpuolen väri on kyllä mystinen.. se taitaa olla jopa ilman hilettä, joten siihen saattaisi joku RAL sävy osuakin aika lähelle. Jotenkinhan ne on sitten maskannut sen sisäpuolen kun ulkopuoli on maalattu. Joskus näyttää että niissä olis vähän metallia seassa, mutta voisko olla että maskaus on vaan vähän falskannut. En tiedä voisko se olla jotain muuta kun akryyliä se alkuperäinen maali kun se on tosiaan melko jäpäkkää..

Tuosta kiillotetun lipan lakkaamisesta on kans jotain kokemusta. Yhdet vetäistiin märkänä normi 2K autolakalla, ja yhdet pulverilakalla. Molempiin pääsi lopulta vesi jostain kiveniskusta tms. Ja ne hapettui. Pulverilakka myös tappoi kiillon melko tehokkaasti. Sellasta tavaraa monesti olen harkinnut hankkia kun Glisten PC. Kokeileppa googlata niin siinä vois olla aika hyvä tuote tuohon tarpeeseen.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Itse todennut että parhaimman näköisenä pysyy kun kiillottaa ja vetää jonkun kunnollisen vahan päälle silloin tällöin. Lakka ei kestä, ei akryyli eikä epoxi. Ehkä joku kalvo kestäisi mitä noi dipparit käyttää kun se jää joustavaksi.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

MJPfin kirjoitti:Itse todennut että parhaimman näköisenä pysyy kun kiillottaa ja vetää jonkun kunnollisen vahan päälle silloin tällöin. Lakka ei kestä, ei akryyli eikä epoxi. Ehkä joku kalvo kestäisi mitä noi dipparit käyttää kun se jää joustavaksi.
Näinhän se on, samasta syystä itsekin pidän ne paljaalla alumiinilla. Tämmösessä entisöintihommassa toki ymmärrän että olis hyvä saada se alkuperäinen ulkonäkö.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kuva

Vihdoin kotona :thumbup: Juuri ja juuri kerittiin saamaan myös lokarit maalattua ja kyytiin. Pohjanmaalla laittelin uuden lämppärin puhaltimen paikalleen ja kasasin pyyhkijän ja loput muovi/listat tuulilasiin. Nosturilla irrottelin vielä sivuhelmat ja tein yhden puuttuvan kiinnikkeen reijän molemmin puolin. Sitten kiristelin käsijarrun ja irroitin vielä vaihdekepin että saan sen mekanismin rasvattua kunnolla.

Kuva

Kuva

Kuva

Iltasella aloitin asentamaan vielä STP:n bitumimattoa. Sitä tulee se paketillinen (4m2) uhrattua. Kaikki ovet, kontti, pohja, takapenkin alus/tausta jne. Tänään sitten lähdettiin kohti etelää romukuorman kanssa. Kyllähän tuossa reilusti on vielä tekemistä että kaikki pelaa, nyt vähän tuntuu että mikään ei toimi, mutta kaippa se on taas lähdettävä pala kerrallaan tutkimaan ongelmakohtia.. onpahan se nyt tossa neljän metrin päässä sentään.

Kuva

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Pari viikkoa ollaan menty kotiutumisesta, ja onhan se aika juhlavaa kun projekti vihdoin etenee. Ihan niin paljon en ole tallissa tosin ehtinyt olla kun olis virtaa riittänyt, mutta sanotaanko että isyysvapaaviikon päikkäritunnit on otettu hyötykäyttöön. Viime viikolla vaihdoin ensitöikseen etulokarit alkuperäisiin, mutta täytyy kyllä mainita, ettei tuo alkuperäisyys mitenkään autuaaksi asiaa tehnyt. On ne nyt paremmat, mutta kovin suurta eroa istuvuudessa ei noihin edellisiin ole. Lokarien vaihdon jälkeen saikin sitten laittaa loput korisarjan osat paikalleen. Pisteenä iin päälle pääsi vihdoin pesemään auton ja vaihtamaan vanteet. Ja kas kummaa sehän näytti jo melkein valmiilta takaapäin..tosin kovin korkealta sellaiselta. Toivotaan että alusta hieman asettuu kunhan saadaan vähän kilsoja alle.

Kuva

Kuva

No, helpot hommat oli tehty, mutta tekemistään riittää. Jatkoin seuraavaksi äänieristyksen kanssa, ja liimailen mattoa loppuihin lattioihin ja peräkonttiin. Samalla siistin hieman paikkoja ja putsailin pölyjä. Myös audiokaapelit tuli vedettyä konttiin varmuuden vuoksi, vaikkei ne nyt käyttöön tulekaan. Sitten olikin aika tökätä kojelauta paikalleen ja lähteä pärvottämään sähkölaitteita. Siinä menikin muutama ilta, kun mikään ei aluksi toiminut. Ensin selvisi että molemmat etulasinnostimet on mykät, kun eivät toimineet edes suoralla sähköllä. Toiset purkuautosta, niin johan alkoi pelaamaan. Edelleenkään kytkimistä ei tapahtunut mitään joten otin ja irroitin koko sulakerasian. Siinä sitten olikin hapettumaa kerrakseen. Moni muu sähkölaite alkoi pelata rasian putsauksella, mutta lasit ei. Sitten huomasin että laseilla pitäisi olla oma rele, jota yllätys yllätys ei sitten ollutkaan. Taas purkuosa paikalleen ja kappas, lasit pelaa.

Kuva

Valokytkin oli myös outo, kun se oli omituisesti releytetty. Releestä vaan ei mennyt virtaa mihinkään niin nyppäsin sen huis helkattiin ja tinasin alkuperäiset johdot takaisin. Samalla korjasin katkaistun johdon, joka paljastui rekisterikilpien valoille meneväksi. Niinpä nyt nekin toimii kuten myös kontin valo. Sähköjen ollessa reilassa muovitin ovet uusiksi. Etuoviin tuli ihan aidot MB muovit, mutta taakse leikkasin ne metritavarasta kun olivat moninkertaisesti kalliimmat.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Siinähän se nälkä kasvaa syödessä ja kohta olinkin sprayliiman kanssa ähräämässä matonpaloja lattiaan. Fiiliskin alkoi nousta kun kabiini muuttui pikkuhiljaa kotoisammaksi. Mittaristo piti ottaa vielä kertaalleen pöydälle kun kello ei toiminut. Sen purin toisesta mittarista kokonaan ja vaihdoin vanhan tilalle. Toimimattoman abs:n ja huonon käynnin syyksi paljastui perinteinen YJ-rele. Se oli jo kertaalleen kolvattu, mutta sulakkeen pinnit olivat niin levällään, ettei virta kulkenut sen läpi. Näin myös ABS valo saatiin pois palamasta ja ratin asennuksen jälkeen myös (S)RS valo.

Kuva

Loppusilauksena sitten penkit ja ovipahvit kiinni, ja viimein pääsi nauttimaan entisöinnin lopputuloksesta. Ehjät ovipahvit oli mukava asentaa ja istuvat hienosti. Keskikonsolin yläosan asennus oli jotenkin hankalaa, mutta kyllä sekin sinne solahti lopulta. Pieni pettymys oli kun Beckerin 760 ei enää suostunut toimimaan, joten se piti lähettää Lappeenrantaan korjattavaksi. Mankan virkaa hoitaa siihen saakka BE1100. Myöskään lisämittareiden volttimittari ei yrityksistä huolimatta lähtenyt pelittämään, mutta Vesa T pelasti päivän ja toi ehjän tilalle.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sisusta alkaakin olla aikalailla jiirissään poislukien a-pilarin verhoilut, jotka olin unohtanut Pohjanmaalle. Yksi savotta oli saada valaistut meikkipeilit toimimaan, mutta niin vaan nekin pelaa nyt. Mukavan säväyksen antaa nuo uudet kangasmatot 2.3-16 logoineen.

Kuva

Kuva

Kuva

Eihän se tekeminen vieläkään loppunut. Keula on vielä paljas, mutta ennen sen kokoamista täytyy vielä tehdä konehuoneen puolella reilusti töitä. Tänään irroitin lauhduttimen ja syylärin ja sitten olisi tarkoitus vaihtaa uutta vesipumppua, hihnaa, termaria jne. Samalla keulan raudat vielä maalataan ennen kennojen asennusta. Samalla nyt irrotetaan KE-jetti ja pinnoitellaan osia uusiksi.. noitten jälkeen vihdoin sitten saa ulkokuorenkin valmiiksi ja taitaa se olla valmis koko kotterokin siinä vaiheessa.

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tuosta kyllä tulee niin hieno että meinaa oikein herkistyä. Ei voi käyttää sanontaa kuin uusi kun osa hommista on parempaa kuin uusi.
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

tulee siitä poskettoman hieno! :thumbup: muita sanoja ei enää löydy.... :clap:
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tullee kyllä komea. Ja näyttää kyllä korkealta vielä :) toivottavasti tosiaan vähän laskee.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

MJPfin kirjoitti:Tuosta kyllä tulee niin hieno että meinaa oikein herkistyä. Ei voi käyttää sanontaa kuin uusi kun osa hommista on parempaa kuin uusi.
Hahhah, eikai nyt sentään. Mersu on kyllä yksi harvoista autoista missä tehdaslaatu on niin ensiluokkaista, ettei sitä kyllä entisöimällä paranneta.
wezze72 kirjoitti:tulee siitä poskettoman hieno! :thumbup: muita sanoja ei enää löydy.... :clap:
Lähtökohta huomioiden ja ottaen huomioon ettei tämä ole mikään vähän ajettu, niin olen samaa mieltä. Mutta kyllä sellanen vaarin tallista uloskaivettu muutaman kympin ajettu yksilö olis kyllä parempi.
joop79 kirjoitti:Tullee kyllä komea. Ja näyttää kyllä korkealta vielä :) toivottavasti tosiaan vähän laskee.
On se ehkä aavistuksen tuosta jo tullutkin alas. Kuvat tuli otettua heti renkaanvaihdon jälkeen, eikä se noin korkea ollut sillon ostettaessa.. mutta viimeistään Eibach hoitaa suunnan alaspäin jos ei muu auta. Missään nimessä en siis halua tästä mitään linttaa, ryhti pitää säilyä.. mutta ei nyt sentään tarvi metsään päästä :wave:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Onko sinulla takana 16v takajouset?
Eteen löytyisi uudet H&R n. 20mm madaltavat jouset. Maalautettu pulverissa mustaksi ja töppäsin vielä valkoiset täplät miranolilla, jotta näyttää alkuperäisillä.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Bemaristi kirjoitti:Onko sinulla takana 16v takajouset?
Eteen löytyisi uudet H&R n. 20mm madaltavat jouset. Maalautettu pulverissa mustaksi ja töppäsin vielä valkoiset täplät miranolilla, jotta näyttää alkuperäisillä.
Juu kaikki jouset on alkuperäiset 16v. Takajousethan on ne ohuemmasta langasta olevat niinkun kuuluukin, eikä tuo perä ole sinänsä ongelma kun sielä on SLS niin korkeutta voi vähän hakea. Keula on enempi se ongelma kun se on perinteinen. Nuo alkuperäisethän pitäis olla -15mm, mutta ei ne kyllä siltä näytä. Samat jousethan siinä siis alla on kun tuolla ekalla sivulla olevissa kuvissa, mutta ei se siinä näytä niin korkealta. Toki alla on siinä nuo vakio 15” pyörät mikä voi tehdä sen eron.
Noi H&R:t vois kiinnostaakin, olis ainakin valmiiksi tehty MR tyyliseksi.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Laitan kuvan H&R madalluksesta tuohon omaan topiciin.

Mitkäs kumit siellä jousien päässä on? Minulla oli tehtaan jäljiltä kolmoset.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Bemaristi kirjoitti:Laitan kuvan H&R madalluksesta tuohon omaan topiciin.

Mitkäs kumit siellä jousien päässä on? Minulla oli tehtaan jäljiltä kolmoset.
Mulla oli ykköset ja vaihdoin sinne uudet ykköset samalla kun maalasin ne jouset.

Tuo hooärrä ja 4-kumi on aika jetsulleen. Samaa itsekin ajattelin. Mitkä sulla siellä nyt sitten on?
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Vaihdoin alkuperäiset jouset takaisin ja ykkösen kumeilla. Tuo H&R nelosen kumeilla meni ihan pikkusen liian matalaksi minun makuun noille 205/50 renkaille.
Vesa T auton topicissa ilmeisesti samat jouset ja kumit, mutta parempi kuva madalluksesta.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Bemaristi kirjoitti:Vaihdoin alkuperäiset jouset takaisin ja ykkösen kumeilla. Tuo H&R nelosen kumeilla meni ihan pikkusen liian matalaksi minun makuun noille 205/50 renkaille.
Vesa T auton topicissa ilmeisesti samat jouset ja kumit, mutta parempi kuva madalluksesta.
Onko sulla kuvaa miten se on nyt asettunut niillä vakiojousilla? 10-15mm kun sais tuosta omasta nykytilanteesta pois niin se olis semmonen soppeli..
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Tuossa kuva viime vuodelta. Kun saisi jotenkin stancen tuon ja H&R väliltä. Pitäisi melkein leikata joku 5mm kumi sinne lisäksi, mutta taidan vain nostaa perää hiukan.
Sinullahan taisi olla vielä matalammat renkaat?

Kuva
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Juu mulla on noissa koottavissa takana 215/45-16 ja edessä 195/50-16. Noilla Evoilla mulla on 195/50-16. 15” orkkisvanteilla on vakiokoko 205/55-15
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja cuuno »

mistä ostit jouset :eh:
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

cuuno kirjoitti:mistä ostit jouset :eh:
Niin minä vai bemaristi? Itsellä on ihan auton alkuperäiset jouset kiinni mitkä on maalattu. Sitä en tiedä mistä Benaristi on H&R:t ostanut. Itse olen katsellut Saksasta Eibachin sarjaa jota saa 120€(4-jousta)..
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Vastaa Viestiin