MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto *MYYTY*

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Vesa T kirjoitti:
EVO X kirjoitti:
jukkis. kirjoitti::roll:
EVO X kirjoitti:Hieman itseä ihmetyttää tuo öljynpaineen määrä, kun se on mittarin mukaan kolmosessa koko ajan. Yleensä olen tottunut että se tippuu lämpösenä tyhjäkäynnillä jonnekin kakkosen nurkille.. tai niin se on muissa vehkeissä tehnyt. Voi olla että ylipaineventtiilin kuula on jumissa, tai sitten kone on vaan tikissä.
Uskoisin mittaria jos se ei kone sammuksissa näytä sitä 3bar. :D Ylipaineventtiili taitaa aueta noin 5.5bar niin ei se niihin mittarin käyttämiin vaikuta.
Samaa tuo eräs -16v harrastaja sanoi. Kyllä se toisiaan sammuttaessa tippuu nollaan :P varuiksi vaihdoin jo anturinkin loppuvuodesta, joten sekin on kunnossa, tai mitään vaikutusta sillä ei ollut. Mitään ei vuoda ja kaikki toimii normaalisti, joten eiköhän tuo kunnossa ole.
Miten paineet nousee mittarin mukaan käynnistettäessä? Normaali mittarin neulan nousu vai neula tapissa välittömästi?
Mikä on normaali nousu? Sillon kun vaihdoin anturin niin se hivutti hiljalleen kolmoseen, mutta muuten se mun mielestä menee aika hätäseen sinne ylös..!?
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Bemaristi kirjoitti:Kyllä se 205/50 rengas 16" vanteelle on hyvä koko ulkonäön ja ajettavuuden puolesta.
Valitettavasti oli vain tuo yksi koko tarjolla uusia Hankookeja satasella, joten täytyy nyt vaan kestää noilla 195:lla.. :roll:
Tämä profiilin koko on kyllä kirvoittanut yllättävän paljon nillitystä muuallakin, ehkä se kuvissa näyttää jotenkin oudolta, mutta ei kyllä mun mielestä livenä. Eipä nyt nyt mikään master-vannesarja olekaan, joten loppujen lopuksi ihan se ja sama.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

EVO X kirjoitti:
Bemaristi kirjoitti:Kyllä se 205/50 rengas 16" vanteelle on hyvä koko ulkonäön ja ajettavuuden puolesta.
Valitettavasti oli vain tuo yksi koko tarjolla uusia Hankookeja satasella, joten täytyy nyt vaan kestää noilla 195:lla.. :roll:
Tämä profiilin koko on kyllä kirvoittanut yllättävän paljon nillitystä muuallakin, ehkä se kuvissa näyttää jotenkin oudolta, mutta ei kyllä mun mielestä livenä. Eipä nyt nyt mikään master-vannesarja olekaan, joten loppujen lopuksi ihan se ja sama.
Niin no ehkä tuon mielipiteen olisin voinut jättää kirjoittamatta jos olisin tiennyt, että muuallakin asiasta puhuttu.

Omassani on tuolla 8" leveällä vanteella 205/50 rengas ja kapealta se siinä näyttää.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Tuola maailmalla tuntuu olevan pyhää, että tuolle vanteelle asennettaisiin vaan 225/45R16. Itse olen kumminkin näissä euro-autoissa enemmän venytetyn kuin pullakumin ystäviä, joten 225 on mielestäni överi vain 8” vanteelle. 9” se on sopiva. Se 205/50 tai jopa 215/50 vois olla hyvä, mutta näiden vanteiden kohdalla tuo edullinen hinta juuri tuon kokoisille renkaille oli se miksi ne ylipäätään ostin. Alunperinhän noille ei ollut tarkoitus edes ostaa renkaita, vaan nakata varastoon odottamaan, mutta edulliset uudet nakit sattui eteen niin päätin tehdä niistä tollasen varasetin. Ei vieläkään ole poissuljettua, että ostaisin noille talvirenkaat. Nuo alla olleet 195/65R15 lankun kasireijillä olevat nastat on kumminkin ihan liian isot.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mä hommasin 123:seen 16x8 ja 9 vanteet ja niille 205/50 ja 225/45 renkaat. Toi 205/50 on justiin eikä melkein hyvä tuolle kasituumaiselle, mutta 225 on ehkä aavistuksen liika veny mun makuun tuolla ysille. Ei nyt liikaa mutta ehkä 235 olis ollut parempi.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti:Mä hommasin 123:seen 16x8 ja 9 vanteet ja niille 205/50 ja 225/45 renkaat. Toi 205/50 on justiin eikä melkein hyvä tuolle kasituumaiselle, mutta 225 on ehkä aavistuksen liika veny mun makuun tuolla ysille. Ei nyt liikaa mutta ehkä 235 olis ollut parempi.
Sekin on tosi paljon renkaan valmistajasta kiinni kuinka ne venyy. Noissa koottavissa mulla on edessä 8x16 195/50 ja takana 9x16" 215/45 ja ne on mun mielestä just passelit. Jos niissä olis leveämmät niin ne olis jo laatikkomaiset. Kevyt veny vaan parantaa ajomukavuutta, kun täällä härmässä tiet on niin hanurista muutenkin. Pyöreä olka menee urissa paremmin kun teräväkanttinen rengas. Samalla pääseen eroon myös turhista raapimisista jos on vähänkkän madallettu auto.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Brabuksetkin saatiin sepittyä. Nuo kylla natsaa varmaan todella hienosti lankkuun.

Kuva

Kuva

Samalla kaivoin kohta kolme vuotta pannuhuoneessa muhineet 15-reikäset repsut maalaukseen. Ensin nämä oli varmaan toiset 3-vuotta puhaltajalla, eli pitkän sitkeä projekti :lol: ostin nuo aikanaan ihan vaan siitä syystä kun ne oli just R129/EVO vanteen malliset ja toki halvat. Kattoo nyt mihin noita edes alkaa tunkea, täytyis kokeilla meneekö nuo cossuun kun on 6,5x15 ET45. Talvipyöriksi ihan passelit.

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
kuomanen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 19.08.2018 13:39

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja kuomanen »

Joutuuko katsastukseen vaihtamaan noi eibachin jouset aina orkkiksiin, kun auto on nyt museorekisterissä?

Mitä autoon tulee, niin on kyllä viimesen päälle upea! :thumbup:
W126 500SEL -88
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

kuomanen kirjoitti:Joutuuko katsastukseen vaihtamaan noi eibachin jouset aina orkkiksiin, kun auto on nyt museorekisterissä?

Mitä autoon tulee, niin on kyllä viimesen päälle upea! :thumbup:
Ei tarvi, sillä 1985 on ollut mahdollista asentaa autoon alustasarja. Aikakauden lisävarusteet on hyväksyttyjä myös museoautoissa. Täytyy kuitenkin muistaa hyvä maku, sillä jotkin vihreät -60mm TA techinx jouset ei varmasti saa leimasedän hyväksyntää.

Ja kiitos.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Näyttelykevät alkaakin olla aikalailla peruttu tämän Koronan vuoksi :thumbdown:
Classic motorshow ilmoitti peruvansa koko 2020 näyttelyn ja ACS taas ilmoitti siirtävänsä näyttelyn kesäkuun alkuun 5-7.6. Vielä on aikaista sanoa tuleeko tuo kesäkuukaan toteutumaan, jos tilanne äityy oikein pahaksi. Rehellisestiboin sanoa, että ketuttaa. Järjestelyt näyttelyihin olivat jo hyvällä mallilla, mutta eniten harmittaa se sosiaalisen kanssakäymisen puute mitä nämä peruutukset aiheuttaa... ei nyt onneksi ollut vielä kalenteria lukittu tuonne kesäkuulle.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No et ole ainoa varmasti ketä nyppii yhden jos toisen tapahtuman kaatuminen. Aivan hanurista koko tilanne mutta onhan se toisaalta parempi katsoa kuin katua.
melastinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja melastinen »

Tämä bongattu eilen liikenteessä, kyllä se vaan hienolta näyttää livenäkin. :thumbup:
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

melastinen kirjoitti:Tämä bongattu eilen liikenteessä, kyllä se vaan hienolta näyttää livenäkin. :thumbup:
:thumbup:

Tänään kävin vähän pitemmällä lenkillä ja alla oli oikeat vanteetkin :!:

Vanteet sai sitä ennen pinnoitteen, mikä veikin koko päivän :lol: ei muuten, mutta pinnoitetta suositeltiin 3 kerrosta ja niiden välissä 3h kuivumisaika. Lopuksi vielä 12h ennen kun sai hipelöidä. Aine tulipaikallisesta fiksaamosta ja on Tenzin Quartz coat.

Kuva

Sitten pyörät alle oikeen momenttiin..

Kuva

Ja lopuksi alle:

Kuva

Oli pakko ottaa todistusaineistoa, että auto on oikeasti ollut ajossa :D

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja epk »

Kyllä nyt kelpaa :)

onkos vanteet mallia japsi ja suurennetulla keskilätkän reiällä :think:
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

epk kirjoitti:Kyllä nyt kelpaa :)

onkos vanteet mallia japsi ja suurennetulla keskilätkän reiällä :think:
Juu on, tässä topicissa on noista isompi projektikertomus tehty aiemmin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

hyvä hyvä :clap: autot tykkää kun niillä ajetaan. :thumbup:
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

wezze72 kirjoitti:hyvä hyvä :clap: autot tykkää kun niillä ajetaan. :thumbup:
Kyllä ja joka kerta autokin tuntuu vetreämmältä :thumbup: Olisko nyt joku 60km takana :lol:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

kyllä se vaan paranee kun paikat sijautuu ja notkistuu. mun ex ässä oli myös pitkään seisonut ja ensmäisen kesän aikana se vetristyi tosi paljon.

jo 60km :shock: ettei nyt ihan vallattomaksi rallaamiseksi menisi. :D
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kuva

Tässä kun koko kevät on nyt ollut vapaata ja työt hoidetaan etänä, niin on ollut aikaa testailla tuota autoakin kohtuullisesti. Kilometrejä takana ehkä noin 500 ja kaikenlaista on tullut huomattua.
Ilmojen lämmetessä ja auton ollessa enemmän ajossa ilmaantui kylmäkäynnistys ongelma. Kunnostuksen jälkeenhän tuo toimi kuin kello, mutta toisaalta sillä ei hirveästi ajeltu. Nyt kun pitempääkin lenkkiä on jo tehty, ilmaantui ikävä käyntiinlähtö ongelma. Ongelma on vain ns. aamulla, tai pitemmän seisotuksen jälkeen. Eli kun auto on seissyt vaikkapa yön yli, sitä piti sahata alkuun käyntiin varmaan 20-30sek. Aina se kuitenkin lähti, ja jos sammutti ja käynnisti uudelleen, niin se käynnistyi välittömasti. Itselleni tuo kertoi lähinnä jotakin bensapuolen toiminnasta. Niinpä sitten alkoi se osien vaihtelurumba. Alkuun vaihdoin uuden Boschin bensapumpun, sillä autossa oli paikallaan edelleen alkuperäinen enkä oikein ollut varma onko se enää täysin hengissä. Pumpun vaihdolla ei ollut muutosta kylmäkäynnistysongelmaan, mutta uusi pumppu on hiljaisempi ja jotenkin auto ei nytkytä vedoissa, eli toisin sanoen saa varmaan paremmin bensaa. Samalla vaihdoin pumpun vieressä olevan paineenvaraajan toiseen, mutta eipä silläkään vaikutusta ollut. Imusarjan alta irrotin tyhjäkäynti moottorin ja testasin että se toimii ja on puhdas, kuten oli. Samalla irrotin polttoaineen paineensäätäjän, johon vaihdoin varmuuden vuoksi uuden kumisen lähdön alipaineletkulle. Seuraavaksi vaihtoon meni 2-napainen veden lämpötila-anturi, joka antaa tietoa ECU:lle ja sitäkautta myös kylmäkäynnistyssuuttimelle. Ei suurta merkitystä, mutta ehkä aavistuksen parempi käynti, sillä vastusarvo oli vanhassa erilainen kuin uudessa (OEM MB), joten vanha lienee kulunut ja nyt ecu säätää ennakkoa paremmin. Sitten vaihtui ilmansuodattimen lämpötila-anturi, mikä onkin tässä -85 mallissa omansa eli 3-napainen. Onneksi tuota saa vielä Mersulta eikä ole edes kovin tyyris. Vaihdolla ei merkitystä kylmäkäynnistykseen sen kummemmin, mutta koneen tyhjäkäynti tasoittui ja tippui sinne 800-900rpm tuntumaan kun se oli pysytellyt kokoajan aiemmin siellä yli 1000. Tämän jälkeen listalla oli vielä kylmäkäynnistys suutin imusarjassa, minkä löysin uutena NOS osana ebaysta. Tuota palikkaa ei saa edes mersulta enää. Valitettavasti kuitenkaan tälläkään ei suurta vaikutusta.Kaikkien osien yhteisvaikutus oli että kylmänä se käynnistyy nyt 5-10sek starttauksella sen edellisen 20-30sek sijaan. Eli parempaan suuntaan mentiin kumminkin.
Auto seisoi sitten viikon verran noitten osien vaihdon jälkeen, ja se lähti ihan palmun alta käyntiin ilman mitään viivettä. Ajattelin, että olikohan se kylmäkäynnistyssuutin nyt sitten kumminkin auttanut, mutta seuraavana päivänä oli taas sama sahaus edessä. Aloin miettimään mikä tässä nyt mättää, niin olin laittanut tallin lämmöt päälle tuossa välissä. Eli silloin kun auto toimi hyvin, oli talviaika ja kylmä, ja nyt kun talli oli ollut ilman lämmitystä ja siellä oli noin 5'c, niin se starttasi heti. Sitten kun lämmöt olikin 15-20'c niin se ei starttaakaan. Tästä päästiin yhteisymmärrykseen erään jenkkiläisen 16-v spesialistin kanssa, eli kun on tarpeeksi kylmä, kylmäkäynnistyssuutin ruiskuttaa niin kauan bensaa, että kone on riittävän lämmin tyhjäkäyntiä varten. Jos on lämpöisempi, suutin ruiskuttaa vain vähän ja Ecun pitäisi ohjata ruiskua syöttämään enemmän soppaa tms. No, se mitä tässä voi tapahtua, on että polttoaineen jakaja vuotaa paineet takaisin tankkiin tai paluulinjaan. Niinpä se täytynee ottaa työn alle ja vaihtaa sinne uudet tiivisteet paikalleen.

Kuva

Kaikenkaikkiaan auto on kuitenkin toiminut hienosti ja kulkee hyvin. Joitakin pieniä juttuja on tullut ilmi, kuten takarenkaiden osuminen kaariin, kun ajaa tiukkaan mutkaan. Tämä siis tapahtui vain noilla koottavilla vanteilla. Tutkin hieman kaarta ja huomasin, että varaosaautosta otetuissa kaarissa oli paljon enemmän kanttia sisäänpäin kuin alkuperäisissä 16 takakaarissa. Sen huomasi melko helposti, sillä peltikaari tuli noin 10mm pitemmälle kuin muovinen cosworthin lokarin levike. Tämä ongelma poistui kun kylmästi leikkasin kaarien sisäkantista hieman tavaraa pois. Sen jälkeen maalasin reunat uudelleen.

Trippimittari on myös välillä pätkinyt, joten olen irrotellut mittaria varmaan kymmenen kertaa irti ja purkanut sen. Viimeisellä kerralla purin koko systeemin ja kävin koko rakenteen läpi niin vihdoin se toimii kuten pitääkin. Ongelma oli että akseli pyöri rattaan sisällä tyhjää.

Kuva

Sitten huomasin vielä, ettei kuskin penkin lämmitys toimi. En kyllä edes muista tuliko tuota testattua kasausvaiheessa. Apparin lämmitys kuitenkin toimii, joten sähköt oli ok. Kokeilin toisella katkaisimella, mutta ei vaikutusta. Sitten muistin, että lattiamaton alla on tässä vanhemmassa versiossa lämmittimen ohjainrele. Otin irti ja ulkoisesti se näytti ihan ookoolta, mutta sitten kun sen avasi niin alkoi ehkä syy toimimattomuuteenkin löytyä :lol:

Kuva

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Onpas se hyvin maatunut :D
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Näyttää siltä kun toi ois ollut sukelluksissa.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kyllähän se on kastunut joskus aika pahasti. Lattiahan tuolla alueella oli hyvä, joten lienee ollut vaas jatkuvasti kosteaa. Tuo releen kansihan ei ole mitenkään vesitiivis. Kerkesihän tuo auto olla ennen mua melko pitkään ulkona, joten en sinänsä ihmettele.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Ei voi mitään! Loppuu sanat kuvailla tämän auton ulkonäköä! Hiljaiseksi vetää työn laatu ja ulkonäkö.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä näin on, vanteet vielä kruunaa kokonaisuuden, sopii aivan täydellisesti!
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Tenutähti kirjoitti:Ei voi mitään! Loppuu sanat kuvailla tämän auton ulkonäköä! Hiljaiseksi vetää työn laatu ja ulkonäkö.
MJPfin kirjoitti:Kyllä näin on, vanteet vielä kruunaa kokonaisuuden, sopii aivan täydellisesti!
Kiitokset! Vielä kun saadaan nuo pikku lastentaudit kitkettyä niin on mukava juonia uusia kuvioita.

Itseasiassa tilanpuute vaivaa täälläkin, ja jos kotopuolen tilukset menee kaupan nopealla aikataululla, voi Mersu jäädä ulkoruokintaan.. no, toivotaan että löytyy jokin hyvä tila Lahden suunnalta ennen tuota skenaariota.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

EVO X kirjoitti:Hieman itseä ihmetyttää tuo öljynpaineen määrä, kun se on mittarin mukaan kolmosessa koko ajan.
Tämäkin asia tuli kuntoon uudella anturilla. Sekä alkuperäinen, että käytetty varaosa minkä olin syksyllä vaihtanut olivat viallisia. Uudella toimii niin kuin pitää, eli ACC asennossa mittari nollilla, käynnissä 3:ssa ja pysyy siellä aika lailla hyvin. Oikeastaan viisarin verran laskee, kun kone on moottoritieajon jälkeen tyhjäkäynnillä. Eli yksi rasti taas ruutuun. :thumbup:

Kylmäkäynnistys on tullut siihen pisteeseen, että lähtee heti viivyttelemättä käyntiin JOS pari kertaa polkaisee kaasua ennen kuin starttaa. Suhteellisen hyvällä mallilla siis. Veikkaampa, että bensajakajan tiivisteiden vaihdolla tuo pienikin ongelma poistuu.

EDIT: Tänään vaihdoin "uuden" penkinlämmittimen releen ja nyt toimii grillit :thumbup: Purkuautossakin kuskin puoli oli juurikin samassa kunnossa kuin omassa, mutta apparin puolemmainen oli tosi siisti. Tyyppivika näköjään.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Vehon lehdistöpäällikkö ja TM:n avustajana toimiva toimittaja kävivät tekemässä jutun 16v:stä. Vehon tarkoitus on julkaista kuudesti vuodessa MB klubin helmiä nimen alla toimivaa juttusarjaa, josta tämä auto sai kunnian olla ensimmäinen.
Juttu on mediatiedote muodossa, joten se saatetaan julkaista oikeastaan missä tahansa mediassa. Tällähetkellä juttu löytyy Vehon omilta sivuilta ja Autotoday.fi sivustolta.

https://news.cision.com/fi/veho-oy-ab/r ... i,c3115542" onclick="window.open(this.href);return false;

https://autotoday.fi/historian-havinaa- ... lassikoksi" onclick="window.open(this.href);return false;




Ja kylmäkäynnistysongelma ratkaistiin niinkin yksinkertaisesti kun polttoainejärjestelmän puhdistusaineella :oops: Pullollinen Liqui Molyn fuel system cleaneria (500ml) tankkiin ja 50km ajoa. Sen jälkeen on lähtenyt heti käyntiin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

tästähän taitaa kohta loppua tekeminen oikeasti :)
mukava juttu ja hyvät kuvat :thumbup:
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

wezze72 kirjoitti:tästähän taitaa kohta loppua tekeminen oikeasti :)
mukava juttu ja hyvät kuvat :thumbup:
No, ensi viikolle on sovittu ilmastointihuolto, eli testaus ja täyttö.. tai vaihtoehtoisesti seuraava työmaa :lol: Kenno ja kuivainhan on uudet ja kytken ne vasta kiinni kun vien auton. Sitten testataan vuotaako ja toimiiko kompura. Ei suoraan sanottuna mitään haisua missä kunnossa muu järjestelmä on. Mutta siitä sitten lisää vaikka ensi viikolla.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja jackie »

EVO X kirjoitti:
wezze72 kirjoitti:tästähän taitaa kohta loppua tekeminen oikeasti :)
mukava juttu ja hyvät kuvat :thumbup:
No, ensi viikolle on sovittu ilmastointihuolto, eli testaus ja täyttö.. tai vaihtoehtoisesti seuraava työmaa :lol: Kenno ja kuivainhan on uudet ja kytken ne vasta kiinni kun vien auton. Sitten testataan vuotaako ja toimiiko kompura. Ei suoraan sanottuna mitään haisua missä kunnossa muu järjestelmä on. Mutta siitä sitten lisää vaikka ensi viikolla.
Pyöriikö se kompura kuiteski käsin kokeilemalla siitä hihnapyörän keskiöstä?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Vastaa Viestiin