MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto *MYYTY*

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

jackie kirjoitti:
EVO X kirjoitti:
wezze72 kirjoitti:tästähän taitaa kohta loppua tekeminen oikeasti :)
mukava juttu ja hyvät kuvat :thumbup:
No, ensi viikolle on sovittu ilmastointihuolto, eli testaus ja täyttö.. tai vaihtoehtoisesti seuraava työmaa :lol: Kenno ja kuivainhan on uudet ja kytken ne vasta kiinni kun vien auton. Sitten testataan vuotaako ja toimiiko kompura. Ei suoraan sanottuna mitään haisua missä kunnossa muu järjestelmä on. Mutta siitä sitten lisää vaikka ensi viikolla.
Pyöriikö se kompura kuiteski käsin kokeilemalla siitä hihnapyörän keskiöstä?
Pyörii kyllä vapaasti, sen verran sitä kokeilin kun syksyllä vaihdoin hihnan.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja Karel »

Käsin pyöritettäessä pitää tuntea mäntien liikkeet ja läppien toiminta, kevyttä ja vaihtelevaa vastusta.

Höyrystimen olet ilmeisesti jo rempan aikana puhdistanut? Minulla on tällä hetkellä atomeina yksi Klimatisierungsautomatik vuoden -90 126-mallista, jolla ajettu 337 tkm. Puolet kennosta ihan ummessa kosteuteen pakkautuneesta pölystä ja liasta. Eli siinä suurin syy vanhojen laitteiden tehon heikkenemiselle. Yksi tehty viime vuonna ja seuraava odottaa pihalla vuoroaan.

Onko konvertoitu jo 134:lle? Jos ei, etkä aio R12:lla seikkailla ja kaikki tiivisteet on vanhoja, niin uusi samalla x-venttiili, koska siinä neljä o-rengasta. Maksaa vain muutaman kympin, ja 134:lle tarkoitetut on tehty nimenomaan sille aineelle. Jos käytät vanhaa R12 venttiiliä, ja laitat 134:ää sisän, niin teho on vähän heikompi.

Huomioi öljylaadut ja etenkin sen oikea määrä: R12-mineraaliöljy, 134-synteettinen. Kompressori irti, kaada vanhat öljyt ulos, ja uudet sisään speksien mukaan. Suurin osa näistä ilmastointien "huolloista" on mitä sattuu. Töhkät sisään ja menoksi, ja vuoden kahden sisällä kompura hajoaa. Harva kun haluaa maksaa ammattiliikkeelle koko systeemin asianmukaisesta korjauksesta/huollosta.

Jos ei halua tehdä kunnolla, niin vanhaan R12 systeemin voi yhtä hyvin tyrkätä propaania. Toimii vanhojen mineraaliöljyjen kanssa ja kylmää tulee halvalla. Täyttömääräksi sitten n. 70%. R134a on nykyään kallista, ja uusi kompurakin tulee kalliiksi, eli joko tekee kunnolla, tai ei tee ollenkaan.

______________________
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Thermo tek saa hoitaa alusta loppuun homman. Ostan vaan osat jos tarvii, ei ole minkäänlaista mielenkiintoa koskeakaan tuohon ilmastointiin. Höyrystin oli harvinaisen puhdas kun tarkastin sen viime kesänä. Kylmäaineeksi tulee R24. Jos kompura ei toimi, ja joudutaan uusia, niin ehkä siinä vaiheessa vaihdetaan sitten R134. En mä tiedä onko 350€ uudesta hellan kompurasta paljon? Mun mielestä ei. Melkein jo meinasin sen huvikseen uusia, mutta kokeillaan nyt ensin tuolla vanhalla mitä se tekee.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Onpa mukavaa, kun tällaisella helteellä voi lähteä ilmastoidulla harrasteautolla liikkeelle :thumbup:
Se ilmastoinnin kuntoon saaminen hieman sitten vastustikin, mikä toki oli vähän odotettavissa. Ensimmäisen omistajan mukaan ilmastointi ei ollut toiminut enää hänen aikanaan lopuksi, joten siitä on se 20-vuotta kun suulakkeesta on viimeksi puhaltanut kylmää.
Tosiaan uuden kennon löysin vuosi sitten Kyprokselta. Veholta sen olisi saanut vielä hulppeaan 1400€ hintaan, mutta tarvikkeet oli jokapaikasta loppu, paitsi yksi oli jäänyt hyllyn tuonne Saarelle. Hauskaa että vinkki tuohon tuli Bankokilaiselta 16v harrastajalta :lol: Maailma on pieni. Motonetista ostin sitten uuden Behrin kuivaimen ja marmorilta uudet tiivisteet letkuihin.

Kuva

Kytkin kennon ja kuivaimen letkut vasta nyt käyttöön ennenkuin vein ilmastointia täytettäväksi. Samalla huomasin, että kuivaimen ja kennon välinen letku ei toimi, kun uuden kennon lähtö on hieman eri kulmassa. Uuden letkun mittojen mukaan Valmisti Nastolalainen ThermoTec, joka muutenkin oli isona apuna hommassa. Letku kun saatiin kiinni, niin huomasin, ettei ylipaineventtiili mene uuteen kuivaimeen kierteelle, ja taas nastolaan. Uusi venttiili paikalleen ja kaikki valmiina koeponnistusta varten. Oli puhetta, että tehdään typellä testi, mutta alipainetesti oli hyvä, joten päätimme laittaa suoraan öljyt ja RS24 kylmäaineen sisään. Ainut vaan ettei kompura lähtenyt käyntiin.. sitten kokeiltiin suoralla virralla kompuraan ja se toimii moitteettomasti. Huomasimme myös ettei flekti käynnisty. No apuvirralla saatiin järjestelmään aineet sisään ja lähdin kotiin tutkimaan ohjainlaitevikaa. Hetken googlattuani huomasin, että ilmastoinnille on oma rele alun takana. Suojamuovi pois, ja kappas, ei relettä ollenkaan. Varaosa-auto on varaosa-auto..

Kuva

Samana iltana sain Mäntsälästä puuttuvan releen ja lykkäsin paikalleen. Ja sehän toimi! Kylmää alkoi puskea ja kolme minuuttia olikin kivaa, kunnes kuului tatam ja poks. Seuraavaksi sitten katselinkin kun RS24:t vuotaa taivaan tuuliin. Vartin päästä menin tutkimaan asiaa ja selvisi että kompuran ja kennon välinen korkeapaineputki oli haljennut, kahdesti! Flekti ei tälläkään kertaa lähtenyt päälle, ja ilmeisesti tiensä päässä ollut letku ei kestänyt sitä kuumuutta ja painetta. Aiemmin viikolla vuotamaan alkanut ohjaustehostimen pumppu oli myös vuotanut öljyt letkun ja kompuran päälle. Ei siinä muuten mitään, mutta tehostimessa oli sisällä silloin AT-205 re-seal tiivisteen pehmitysainetta.. liekö mössö pehmittänyt sitten letkunkin, tarina ei kerro. Pumpunhan jo kunnostin ennen ilmastointihuoltoa, joten se oli jo kunnossa tässä vaiheessa.
Letkun irroitus olikin sitten yks työmaa. Sen irrottamiseksi piti taas tyhjätä pumppu, sillä hydeletku oli tiellä. Samoin ac-letkun kiinnike oli pumpun kannakkeessa saman ruuvin alla. Tietysti myös kompura piti irrottaa letkun tieltä, muta sitä ennen piti irrottaa vakaajan tanko :roll: melko työlästä. Sain kuitenkin letkun irti ja vein sen Nastolaan. Sainkin sen pari viikkoa sitten perjantaiksi, sillä oli tarkotus saada viikonloppuna kasaan. Juuri kun olin saanut lähes kaikki romut nippuun, selvisi, että varoiksi vaihdettu matalapaine yläletku oli jäänyt 5cm liian lyhyeksi.. voi elämän kevät.

Kuva

Kuva

Sain lauantaina Nastolan miehen kiinni, ja sunnuntaina hän korjasikin letkun oikean mittaiseksi. Loistavaa palvelua. Sunnuntaina sain vihdoin auton kasaan yhtä kadonnutta o-rengasta lukuunottamatta ja pääsin kevään ensimmäisille klubin kahveille Ace cornerille.

Kuva

Seuraavaksi selvitin sitten flektin ongelmaa, ja kas kummaa, taas puuttui rele. Uusi rele ja flekti pyörii johdot yhdistämällä. Tässä vaiheessa uusin vielä varmuuden vuoksi molemmat painekytkimet kuivaimeen. Sitten olikin toisen täyttöyrityksen vuoro, ja kaikki näytti toimivan hyvin.. kunnes flekti hirtti ensimmäisen minuutin jälkeen kiinni :lol: Aineet kuitenkin saatiin sisään ja pääsin jatkamaan ostoksia. Uusi flekti lähti matkaan Saksasta viime viikonloppuna, ja saapui juuri juhannukseksi. Uusi kenno aihetti tähänkin ongelmia, ja flektin sovittaminen oli työpäivän mittainen ponnistelu, ettei se osunut pyöriessään mihinkään. Outoa tässä oli se, että uusi flekti oli tasan samanlainen kun vanha mutta silti se ahdisti. Vaihdoin vanhasta vielä kehyksenkin päikseen, mutta ei sekään poistanut ongelmaa. Ilmeisesti uuden flektin siivet olivat hieman ulompana ja eri muotoiset joka aiheutti niiden osumisen rungon välitankoon. Shimmaamalla tästä ongelmasta lopulta päästiin.

Kuva

Kuva

Ja nyt, siis vihdoin kaikki toimii hienosti.. ja on kylmä!

Tätä episodia ennen Mobilisti-Lehti kävi tekemässä Jutun autosta. Se ilmestynee jossain vaihessa loppuvuoden aikana. Löysin myös jonkinaikaa etsimäni EVO-2 vanteet. Toki nämä oli ne 7,5x17 ET37 versiot, eli ei evon 8,25x17 ET34. Tätä ohuempaa versiotahan on saanut mersulta lisävarustevanteena ja tehtaalta näitä on asennettu SLK:hon. Vanteet on nyt puhallettu ja ovat maalattavana. Lisää kuvia sitten kun ovat valmiit.

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

no on todellakin mennyt ilmastointisavotta lisälenkin kautta. :o

mulla on käynyt tuuri kun kaikki vanhan aineen järjestelmät ovat heränneet ainetta lisäämällä, ja sportline osoittatui jo alunperin r134 aineella olevaksi..
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Evo2 -vanteista kyssäri: Ovatko ne sorvikiilloitetut ja meinatko sellaisen pinnan hankkia vai meneekö maalilla? Onko tietoa missä kyseinen käsittely onnistuisi?
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Efraim kirjoitti:Evo2 -vanteista kyssäri: Ovatko ne sorvikiilloitetut ja meinatko sellaisen pinnan hankkia vai meneekö maalilla? Onko tietoa missä kyseinen käsittely onnistuisi?
Sitä kutsutaan Diamond cut-pinnaksi, ja kyllä nuo oli sellaiset. Tällähetkellä vanteet on puhallettu ja hiottu ja ovat juuri maalauksessa. Evossa ei koskaan ollut Diamond cutteja, joten mielummin itsekin otan ne maalattuna. Diamond cuttina näitä oli E500 Limited editionissa ja noissa SLK:ssa.
Suomessa ei kukaan tee yksityisasiakkaalle vanteisiin palveluna tuota timanttileikkuuta, eli toisin sanoen CNC pinta sorvausta. Tuota on yrittänyt muutamakin firma tässä vuosien varrella ottaa valikoimaan, mutta aina ne on kariutunut. Käytetyissä vanteissa kun usein on heittoa, niin yrityksistä on syntynyt lähinnä sutta ja sekundaa.
Jos jollakulla tutulla sattuu olemaan CNC vehkeet, niin sellaisen kautta viraabelihommina saattaa onnistua. Saksassa, briteissä ja jenkeissä löytyykin sitten firmoja jotka tekevät tuota asiakkaille.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Ei siis ole sinullakaan tiedossa tekijää Suomessa.

Haaveilin pari vuotta sitten timantti- tai sorvikiilloitetuista (ihan miten vaan) vanteista. Huonokuntoiset löytyi netin kautta (olisiko ollut Saksasta), ennen kauppaa selvittelin kunnostusmahdollisuutta. Tuolloin en löytänyt tekijä Suomesta, eikä näköjään ole vieläkään. Ruotsissa oli lähin. Joten vanteet jäivät haaveeksi.

Sorvikiilloitus lienee työläs. Nähdäksen ensiksi pitää tehdä normi pohjatyöt ja maalata vanteet. Sitten pinnasta lastu pois, pyöristää syntyneet terävät reunat ja lopuksi lakkaus.

Onko missään mallissa ollut 7,5x17 ET37:t diamond cut vanteita alla vakio- tai lisävarusteena? Vai ovatko nuo olleet aina jälkiasenteiset, sillä E500 Ltd:n vanteethan ovat 8,25x17 ja SLK:ssa oli edessä ja takana eri kokoiset vanteet.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Efraim kirjoitti:Ei siis ole sinullakaan tiedossa tekijää Suomessa.

Haaveilin pari vuotta sitten timantti- tai sorvikiilloitetuista (ihan miten vaan) vanteista. Huonokuntoiset löytyi netin kautta (olisiko ollut Saksasta), ennen kauppaa selvittelin kunnostusmahdollisuutta. Tuolloin en löytänyt tekijä Suomesta, eikä näköjään ole vieläkään. Ruotsissa oli lähin. Joten vanteet jäivät haaveeksi.

Sorvikiilloitus lienee työläs. Nähdäksen ensiksi pitää tehdä normi pohjatyöt ja maalata vanteet. Sitten pinnasta lastu pois, pyöristää syntyneet terävät reunat ja lopuksi lakkaus.

Onko missään mallissa ollut 7,5x17 ET37:t diamond cut vanteita alla vakio- tai lisävarusteena? Vai ovatko nuo olleet aina jälkiasenteiset, sillä E500 Ltd:n vanteethan ovat 8,25x17 ja SLK:ssa oli edessä ja takana eri kokoiset vanteet.
Joo en osaa auttaa tuon kanssa. Inhoan itse noita dianondcutteja muutenkin kun ne on niin perhanan krantut olosuhteista. Yksi kivenisku ja pinta hapettuu lakan alta. Eikös SLK:ssa tämä Ceginus ole kuitenkin aina ollut 7,5x17 ET37 joka nurkassa? Ei siinä ainakaan 8,25:ia ole takana ollut, enkä kyllä ole muunkaan kokoisiin Ceginuksiin törmännyt. Nuohan B-alkuisella mersun varaosanumerolla mikä viitannee lisävarusteeseen. Näitähän oli muutamia vuosia sitten vielä uusia marmorilla.. okei no ehkä 10vuotta sitten :lol:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Efraim kirjoitti:Ei siis ole sinullakaan tiedossa tekijää Suomessa.

Haaveilin pari vuotta sitten timantti- tai sorvikiilloitetuista (ihan miten vaan) vanteista. Huonokuntoiset löytyi netin kautta (olisiko ollut Saksasta), ennen kauppaa selvittelin kunnostusmahdollisuutta. Tuolloin en löytänyt tekijä Suomesta, eikä näköjään ole vieläkään. Ruotsissa oli lähin. Joten vanteet jäivät haaveeksi.

Sorvikiilloitus lienee työläs. Nähdäksen ensiksi pitää tehdä normi pohjatyöt ja maalata vanteet. Sitten pinnasta lastu pois, pyöristää syntyneet terävät reunat ja lopuksi lakkaus.

Onko missään mallissa ollut 7,5x17 ET37:t diamond cut vanteita alla vakio- tai lisävarusteena? Vai ovatko nuo olleet aina jälkiasenteiset, sillä E500 Ltd:n vanteethan ovat 8,25x17 ja SLK:ssa oli edessä ja takana eri kokoiset vanteet.
Sorvilla sorvaus on tosiaan haastavaa. Kiinnitys on paras tehdä kehältä käytännössä siis sisäreunasta. Tehtaalla varmaan useampileukainen pakka joka ottaa sisältä kiinni jo sorvatusta pinnasta jolloin saadaan vähemmän värinälle altis kiinnitys. Teräasia on toinen ongelma terä ei saa mennä koko ajon aikana tukkoon (irtosärmä) ja leikkuunesteenä olisi paras käyttää etanolia. Jos menee suteen voi ajaa toisen yrityksen jne kunnes vanne on pilalla jos ei onnistu. Itsellä vannesorvi joka tehty reunojen kunnostukseen ja kiilloitukseen. Suunnitelma on että siihen tulee mittaus ja sorvaus numerisesti ohjattuna. Mutta siinä kiinnitys on kuten auton navassa ja vanne tuppaa soimaan sellisessa kiinnityksessä. Vaatii tynnyriosaan vanteeseen laahaimen tai vapaapyöriä jotka estää soimisen. Mutta ns "diamond cut" vaatii hyvät olosuhteet jotka vaihtelee tapauskohtaisesti. Myös koska halkaisija vaihtelee suuresti täytyy olla vakiolastuamisnopeus eli pyörimisnopeus laskee kehän ulkoreunassa ja kiihtyy lähelle keskiötä mennessä. Pelkän reunan sorvaus onnistuu hyvin vakiopyörimisnopeudella.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei se tarvii mitään etanoolia, ja pakaksi riittää kolmileukainen irtoleuolilla mitkä on ulkokehän muotoon sorvattu noin 100mm leveät. Normi Kluthen alumiinille ja nopeaan poistoon tarkoitettu neste. DCGT pala 0.2 nirkolla. Ja sopiva leikkunopeus ja lastun paksuus alumiinille. Noita jonkun sarjan sorvannu, onneksi ei enään ole konetta mihin vanteita mahtuu.
Ei se mitään rakettitiedettä ole se on vaan sorvausta.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja AK47 »

MJPfin kirjoitti:Ei se tarvii mitään etanoolia, ja pakaksi riittää kolmileukainen irtoleuolilla mitkä on ulkokehän muotoon sorvattu noin 100mm leveät. Normi Kluthen alumiinille ja nopeaan poistoon tarkoitettu neste. DCGT pala 0.2 nirkolla. Ja sopiva leikkunopeus ja lastun paksuus alumiinille. Noita jonkun sarjan sorvannu, onneksi ei enään ole konetta mihin vanteita mahtuu.
Ei se mitään rakettitiedettä ole se on vaan sorvausta.
Sithän sä voit sorvat niitä halukkaille kun se sujuu :D Kiva sorvata pehmeet leuat muotoon joka vanteelle (ja mitata se ensin). Sopiva leikkuunopeus ei löydy tällaisessa tapauksessa taulukosta vaan sen joutuu haarukoimaan kuten varmaan tiedät. Rakettitieteeksi se muuttuu sen takia kun et tee 1000kpl samanlaisia johon on optimiarvot, vaan joka kerta on erilainen tilanne ja joutuu vetämään koelastuja kun ei satu kuitenkaan kerrasta kohilleen. DCGT on pelkkä palan muoto, sillä ei pitkälle pötkitä - pinnoitus on merkittävä tieto (salainen?). Joka vanteessa pikkuisen eri seos - pahimpia hitsattu....

Aika rohkea väite että ei ongelmaa, olet varmaan pohjanmaalta? :D
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

En ole pohjanmaalta enkä savosta. Mut en mä mitään tiedä tai osaa niin annetaan asian olla.
Ihan vaan mielenkiinnosta mitä sä teet työksesi?
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

No no, mä oon pohjanmaalta ja sovitaan että jätetään se vittuilu tästä topicista muualle.

Olipa muuten lämmin päivä. Oli mukava ajella kylmällä mersulla Vintage rusty cafelle Vääksyyn kaffelle. Niin ja noi vanteetkin hain eilen. Olis kumeja vailla..

Kuva

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hyvältä näyttää, kävitkö kanavalla kahvilla? Vieläkö siinä on kahvila siinä kanavan suulla? Ainakin joskus muinoin oli.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Vintage rusty cafe on siinä ennen vääksyä valtatie 24:n varressa. Olisko se pari vuotta nyt toiminut. Siellä on kesäisin joka torstai harrasteajoneuvoilta. Kanavalla ei ole oikeastaan muuten tullut käytyä kun vuosittain heinäkuun alussa normaalisti järjestettävissä mobilisti iltamissa.. Mutta jos muistan oikein niin kyllä siinä kioski taitaa edelleen olla.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Terve, yllä mielenkiintoista keskustelua sorvikiilotuksesta. Kiitos.

Ja hienot ovat vanteet myös maalipinnalla. :thumbup:
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Tänään tuli uusin Mobilisti lehti postiluukusta sisään, ja tästä kyseisestä oli tehty juttu lehteen :!: :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Pontus kirjoitti:Tänään tuli uusin Mobilisti lehti postiluukusta sisään, ja tästä kyseisestä oli tehty juttu lehteen :!: :thumbup:
Kuva

Juu niin ne teki, ja melkoisen pitkän sellaisen :thumbup: Itse en ole vielä lehteä saanut, vaikka tekstin olenkin toki lukenut. Eiköhän se perjantaina kolahda. Viimeisimmässä Tähdelliset-lehdessähän tämä oli kannessa ja osana M3 vs. 16v vertailua. Niemisen Markushan kävi kesälomani aikana lainaamassa auton tuonne Ahvenistolle kun olin itse mökillä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Kun tätä nyt ei ole hetkeen päivitetty, niin kerrottakoon, että auto on ollut hyvin ajossa ja viimeksi tänään kävin sillä töissä. Mitään ihmeempää ei ole ollut, mitä nyt ilmastoinnin kompura leikkas kiinni tuon Ahveniston keikan aikoihin, päätin silloin että vaihdan sen vasta talvella. Kilsoja on tullut joku 2500-3000km ja ihan pitkiäkin lenkkejä mm. Pohjanmaalle ja takasin olen tehnyt.

Kuva

Kuva

Kuva

Ja onhan noita tapahtumiakin kierretty, mitä nyt on järjestetty. Itätähdessä tuli käytyä ja samalla kertaa Kouvolan Swap Meetissa, mistä irtosikin Top5 autot pysti. Ensimmäinen laatuaan tälle kanppeelle. Myös Kangasalalla kävin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kohta alkaa ollakin talviunien aika, ja auto pääseekin vuokraamaani talliosakkeeseen loikoilemaan talveksi kun Cadillac siirtyy Pohjanmaalta kotitalliin. Osake piti toki sisustaa teemaan sopivaksi.

Kuva

Kuva

EDIT: Ai niin, tuon 300D:n rahoittamiseksi molemmat EVO vannesarjat meni myyntiin ja vaihtoivat omistajaa. Totesin että en ehdi neljää vannesarjaa tässä käyttämään, joten turhaan hilloan niitä hyllyssä. Silti voisin joskus ostaa toiset 16” EVO:t vielä jemmaan, jos joskus sattuu tulemaan vastaan. Myös Fifftin mustat takavalot lähti Kemijärvelle, mutta enpä olisi niillä mitään tehnytkään.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Taas on uusi kesä käsillä niin päivitetään tämänkin kuulumisia. Kevät meni Cadillacin kunnostuksen kanssa niin ajallisesti kuin rahallisestikin, niin cossie ei paljoa ollut mielessä.

Kuva

Vappuajelut tuli tällä heitettyä mutta sen jälkeen se olikin tallissa aina Lahden Renkomäki Motor Showhun asti, johon kävin sen extempore hakemassa.

Kuva

Koska Caddy tyhjäsi kassan aika tyystin, niin ajattelin etten ala nyt tähän sijoittamaan sen isommin tänä kesänä. Sitten kumminkin tuli helteet ja totesin että pakko toi ilmastointi on saada toimimaan. Rockautosta laitoin Denson uuden kompuran tulemaan ja se oli tasan samanlainen kuin paikallaan ollut alkuperäinen vuodelta -85. Tänään käytin auton kolmatta kertaa Thermotekillä ja nyt vihdoin siinä on toimiva ilmastointi. Toki takkua oli loppuun asti, kun paineet nousi turhan korkealle, joten paisuntaventtiili meni vielä kalkkiviikoilla uusiksi. Sen vaihdon jälkeen alkoi näyttää vihdoin hyvältä. Tässähän vanhaa on enää höyrystin, sillä kompura, kenno, letkut, kuivain, kytkimet ja paisuntaventtiili on nyt uutta. Samasta syystä tälläkertaa sisään meni R134, koska RS24 käytölle ei oikein enää ollut perusteita kun uudet hilut on R134 speksattuja.

Kuva

Kuva

Seuraavaksi ajattelin vielä tilata uudet suuttimet, sillä kylmäkäynnistysongelmat välillä muistuttaa olemassaolostaan. Ongelmat ei tule aina, mutta välillä saa sahata turhan kauan käyntiin. Oikeastaan muutahan tuossa ei ole.. saa nyt nähdä päästäänkö tämän kanssa joskus näyttelyitä kiertämään vai mitä tapahtuu tämän viruksen kanssa. Vai ehtiikö auto vaihtaa omistajaa ennen sitä, tiedä häntä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Simpp_a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 16.11.2018 21:51

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja Simpp_a »

Onko tuo RS24 minkähintaista verrattuna R134? Täytyisi myös kahteen vanhukseen entrata kylmästöinnit kuntoon ja käyttää juuri tuolla Thermotekillä. Vai vaihtaako suoraan osia sen verran että saa luotettavan järjestelmän ja uudelle aineelle samalla..
W124 300E-24 -89
W201 2.6 -89
W201 1.8 -93
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Simpp_a kirjoitti: Su 04.07.2021 23:33 Onko tuo RS24 minkähintaista verrattuna R134? Täytyisi myös kahteen vanhukseen entrata kylmästöinnit kuntoon ja käyttää juuri tuolla Thermotekillä. Vai vaihtaako suoraan osia sen verran että saa luotettavan järjestelmän ja uudelle aineelle samalla..
Ei se nyt niin paljon kalliimpaa ole, että pelkästään sen takia kannattaisi lähteä päivittämään osia 134:lle. Karkeasti 20-30% kilo kalliimpaa, mutta sekin vaihtelee kausittain. Puhutaan kuitenkin muutamasta kympistä.
Järjestelmän luotettavuus ei mun mielestä parane siitä millään lailla vaikka kaikki osat päivittäisikin R134:lle. Ongelma on enemmänkin se, että porukka käyttää suoraan sitä R134:sta noissa R12 järjestelmissä ja uudempi öljy tuhoaa tiivisteet ja letkut pikkuhiljaa. Kun käyttää korvaavia aineita, niin alkuperäisillä osilla toimii ihan yhtä hyvin kun uudemmillakin. Se vaan että tiedetäänkö, onko autossa jo aiemmin käytetty 134:sta, jos on niin tuho on jo alkanut.

Tuossa toisessa harrastemersussa oli juuri käynyt noin, eli on käytetty R134:sta ja siitä syystä letkut oli niin huonossa kunnossa, että päästi läpi. Varsinaista halkeamaa niissä ei ollut vaan pienen pientä mikrosäröä. Siihen tehtiin uudet letkut, ja aineeksi tulee RS24, koska kaikki muu järjestelmässä on edelleen R12 tavaraa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ei se RS24 tai mikään muukaan "korvaava" aine täysin autuaaksi tekevää ole. Jos letkut ovat jotakin seosta, joka ottaa itseensä r134:stä, niin RS24 on yhtä myrkkyä, koska sekin on n. 90% samaa 134:sta. Siinä on vain mm. butaania/propaania seassa, jotta se kuljettaisi vanhan systeemin mineraaliöljyä mukanaan.

Toinen asia on metalliseokset. R134 altistaa galvaaniselle korroosiolle, jos käytetään sekaisin vääriää metalliseoksia, esim.kupari/alumiini. Tämä on se suurin ero r134 speksatuissa osissa. Ei tuho äkisti tapahdu, mutta siltä osin RS24 on yhtä paha kuin puhdas r134.

Tässä tuli nyt ilmi yhden vuosia käyttämättä seisseen W126:n kanssa erikoinen vika. Viime vuonna ilmastointi tuotti hyvin kylmää kun sitä kokeiltiin, mutta nyt yhtäkkiä ei enää kun auto on tarkoitus katsastaa. Ainetta on sisällä, kompura pyörii, mutta paineet ovat noin 6,5 ja 9 baria. Eli joko kompressori on heikko, tai X-venttiili olisi jumittunut auki. Kumpikin taitaa olla aika harvinainen vika. Olisiko venttiili voinut talven pakkasilla, kun kanava on auki, juuttua kiinni, eikä nyt enää lämmetessään sulkeudu.

Venttiili ei paljoa maksa, mutta systeemi pitää evakuoida asianmukaisesti ensin, mikä tekee vaihdon kokeilumielessä tylsäksi. Taidan kokeilla antaa siihen anturipäähän vähän kuumaa, jos se vaikka heräisi.
Viimeksi muokannut Karel, Ti 06.07.2021 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Jep, aina paras kun löytäis ihan rehtiä R12:sta noihin vanhoihin järjestelmiin. Kyllä sitäkin vielä välillä vastaan tulee. -20 keväälläkin velimies sai vielä paikallisesta kylmäkonehuollosta R12 aineet omaan mersuunsa.

Tuo 126:n vika oli käytännössä sama kun tossa cossussa oli. Tosin uus kompura rajasi vaihtoehdot tuohon venttiiliin, ja sen vaihdollahan se sitten tokeni.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja Karel »

Sinänsä surkuhupaisaa, että sitä kiellettyä 12 kaasua ei mistään saa, mutta silti sitä makaa pitkin vajoja ja takapihoja vanhoissa jääkaapeissa ym. odottamassa syöpymien tuomaa vapautusta ilmakehään. Osa niistä toki edelleenkin käytössä. Niistä aineet talteen keräämällä saisi ihan pikku busineksen myymällä se eteenpäin vaikka vanhojen autojen harrastajille. 134:kin hinta on pompannut taivaisiin.

Tässä 126:ssa vika on siis tavallaan toisin päin, eli laite ei kehitä tarvittavaa painetta vaikka ainetta on. Yleensä kun venttiili jumittaa, niin paine nousee yläpuolella liian korkeaksi. Tässä on nyt tilanne ihan päinvastainen. Jos pumppu olisi viallinen, se ei jaksaisi kehittää liian korkeaa yläpainetta. Ymmärsin, että tämä oli Cossun tilanne? Eli pumppu toimi, mutta venttili ei auennut. Tässä 126:ssa on nyt potentiaalisina vikakohteina sekä pumppu, että venttiili, koska paine-eroa ei muodostu tarpeeksi vaikka kylmäaineen määrä on oikea.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Karel kirjoitti: Ti 06.07.2021 13:01 Tässä 126:ssa vika on siis tavallaan toisin päin, eli laite ei kehitä tarvittavaa painetta vaikka ainetta on. Yleensä kun venttiili jumittaa, niin paine nousee yläpuolella liian korkeaksi. Tässä on nyt tilanne ihan päinvastainen. Jos pumppu olisi viallinen, se ei jaksaisi kehittää liian korkeaa yläpainetta. Ymmärsin, että tämä oli Cossun tilanne? Eli pumppu toimi, mutta venttili ei auennut. Tässä 126:ssa on nyt potentiaalisina vikakohteina sekä pumppu, että venttiili, koska paine-eroa ei muodostu tarpeeksi vaikka kylmäaineen määrä on oikea.
Tässä ongelma oli, että venttiili on jumissa niinkuin auki asennossa, eli päästi liikaa läpi? Tai niin ainakin huoltomies sen selitti. Harvemmin ilmeisesti noinpäin jumittaa. Kuulemma jos kompura on holo, niin se voi aiheuttaa vastaavan ongelman, mutta tässä se oli uusi ja käyttämätön. Toki myös muu vuoto vissiin tekee saman asian.. no oli miten oli niin omassa tuo venttiilin vaihto tiputti paineet yli kolmesta sinne reiluun kahteen.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kuva

Leimakin ehti mennä jo kylmäksi kun oletin, että joulukuussa -19 leimattuna se olisi sitten seuraavan kerran joulukuussa -21, mutta tuossa oli vissiin käyny joku käpy ja tuli vaan 1,5v leima. Noo, ei muutakun konttorille ja nimeä paperiin. Nyt sitten vasta 2025 seuraavan kerran.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
SamuliS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 28.10.2004 18:53

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Mielettömän hieno projekti. Tuli lueskeltua molemmat lehdet ja tääkin on tullu jo kertaalleen aiemmin kahlattua. Meinasitko tosissas luopua?
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

SamuliS kirjoitti: Ma 26.07.2021 23:52 Mielettömän hieno projekti. Tuli lueskeltua molemmat lehdet ja tääkin on tullu jo kertaalleen aiemmin kahlattua. Meinasitko tosissas luopua?

Kiitokset, kyllä, mutta vain jos hinta on oikea. Suurella todennäköisyydellä osoite on Eurooppa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto

Viesti Kirjoittaja Zac »

Hienoahan se oli saada tämä harvinainen mersu jäämään Suomeen, mutta faktahan on se ettei täällä juurikaan ole markkinaa.
Tosin eihän se vaadi kuin sen yhden tosiostajan jolla on riittävästi pelimerkkejä... :thumbup:

Mutta jollei tuo nyt ihan just ole tapahtumassa, niin oletko tuomassa tätä vielä 1kk päästä Kangasalalle Mersut -tapahtumaan näytille? Kiva olisi tuo vielä nähdä ihan livenä ennen kuin sen joku menee ja ostaa pois (täältä Suomesta...)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin