Tässä ei Toimi. Tasonsäätöventtiili taka akselistossa vuotaa ja nestesäiliö rikki. Mulla on kummatkin purkuautosta otettu mutta en ole vielä vaihtanut niitä. Tullut muu projektiauto väliin joten tämä lepäilee just nyt..Sharedoc kirjoitti:Toimiiko S123 perän tasonsäätö? Oletko perehtynyt siihen?
w123 300tdt
Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Re: w123 300tdt
Re: w123 300tdt
Noniin huonosti meni tuon oikean perän haku.. purkuautossa josta se piti irroittaa niin olikin vaihdettu perä ja oli väärällä välityksellä.. 3,46 siinä oli.. mitä mä nyt teen tän kanssa? Kohta alan sovitteleen w210 perää tähän kun ei mistään löydy Näitä oikeaan hintaan.. 

Re: w123 300tdt
3.46 perä on ihan hyvä yleiskäytössä ja sillä pärjää kyllä.
Ajossa: S123 300TDT autom -82 659tkm http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=165053
Vastaanottotarkastuksessa: C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
Odottaa museotarkastusta: Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922
Lomalla: W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Lomalla: Monark Monarped -61 http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Vastaanottotarkastuksessa: C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
Odottaa museotarkastusta: Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922
Lomalla: W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Lomalla: Monark Monarped -61 http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Re: w123 300tdt
Joo varmaan mutta ei noihin turhaan laitettu 3,07 periä turbodieseleihin.. en halua huudattaa moottoria turhaan koska eniten mulla on maantie ja moottorietieajoa sillä sitten… 3,07 perän haluan tai 2,88(amerikan mallista)...Sharedoc kirjoitti:3.46 perä on ihan hyvä yleiskäytössä ja sillä pärjää kyllä.
Re: w123 300tdt
Hei
Ootko kattellu S mersujen w126 1 sarjalaisten "isojen" perien saatavuutta? Niis on kans harvempia välityksiä. Ja varmaan myös pykälää vanhemmassakin. Sekin kai sopii 123 takakelkkaan. Omaan autooni tulee 2,47 kun taas kerkeis sitä joskus tehdä... löytyy myös 2,24 mutta se jo turhan harva...
TJ
Ootko kattellu S mersujen w126 1 sarjalaisten "isojen" perien saatavuutta? Niis on kans harvempia välityksiä. Ja varmaan myös pykälää vanhemmassakin. Sekin kai sopii 123 takakelkkaan. Omaan autooni tulee 2,47 kun taas kerkeis sitä joskus tehdä... löytyy myös 2,24 mutta se jo turhan harva...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300tdt
Täällä on kaikki perät loppu 3,07 välityksellä ja siitä alaspäin.. ei missään romulassa ole.. mistä olet 2,24 perän löytänyt?Maastis kirjoitti:Hei
Ootko kattellu S mersujen w126 1 sarjalaisten "isojen" perien saatavuutta? Niis on kans harvempia välityksiä. Ja varmaan myös pykälää vanhemmassakin. Sekin kai sopii 123 takakelkkaan. Omaan autooni tulee 2,47 kun taas kerkeis sitä joskus tehdä... löytyy myös 2,24 mutta se jo turhan harva...
TJ

Re: w123 300tdt
Just joo, sultako sain sitä vinkkiä tässä joskus ? Onko kaikissa w202 200cdi sellaiset perät mitkä käy? entä 220cdi?jari_w123 kirjoitti:Sitäkö ei mistään löydy w202 200cdi perää mistä sais sisuskalut?
Re: w123 300tdt
Ostin taannoin 500SE mersun siinä toivossa että olis lukollinen isoperä... eipä ollut. Oli avoin 2.24 välityksellä. Sitte ruuvasin purkaamolla toisen perän vastaavasta ässästä ja se oli 2,47 LSD. On jäänyt harmittamaan kun sielä olis ollu silloon 2 sarjan 126 jossa myös 2.47 LSD... siitä kai olis sopinu sisäkalut tuon 2.24 kuoreen niin olis saanu "varaperän".Täällä on kaikki perät loppu 3,07 välityksellä ja siitä alaspäin.. ei missään romulassa ole.. mistä olet 2,24 perän löytänyt?
Tuo 3.07 kaiketi vaikea löytää. Onkohan niin että ollut vaan kolmesatkujen turbojen peränä?
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300tdt
Jep, näin näyttää olevan. 3.07 välityksen tekevät hammaspyörät (A1233501439) löytyvät vain malleista w116.120, w123.193 ja w126.120 eli 300 turbodiesel.Maastis kirjoitti:Tuo 3.07 kaiketi vaikea löytää. Onkohan niin että ollut vaan kolmesatkujen turbojen peränä?
TJ
Hammaspyöräpari lienee vielä tilattavissa varaosana, jolloin rikkinäisen perän korjaaminen olisi mahdollinen.
Tiuhalla perällä 300TD on veikeä, kiihtyvyys erinomainen mutta maantiellä moottori huutaa ja nopeusmittarin viisari kaakossa. Alkuperäinen välitys tekee tuosta auton.
Re: w123 300tdt
Joo näin onEfraim kirjoitti:Jep, näin näyttää olevan. 3.07 välityksen tekevät hammaspyörät (A1233501439) löytyvät vain malleista w116.120, w123.193 ja w126.120 eli 300 turbodiesel.Maastis kirjoitti:Tuo 3.07 kaiketi vaikea löytää. Onkohan niin että ollut vaan kolmesatkujen turbojen peränä?
TJ
Hammaspyöräpari lienee vielä tilattavissa varaosana, jolloin rikkinäisen perän korjaaminen olisi mahdollinen.
Tiuhalla perällä 300TD on veikeä, kiihtyvyys erinomainen mutta maantiellä moottori huutaa ja nopeusmittarin viisari kaakossa. Alkuperäinen välitys tekee tuosta auton.


Re: w123 300tdt
Joo just niin on, 300turbodieselit niin niissä oli 3,07 peräMaastis kirjoitti:Ostin taannoin 500SE mersun siinä toivossa että olis lukollinen isoperä... eipä ollut. Oli avoin 2.24 välityksellä. Sitte ruuvasin purkaamolla toisen perän vastaavasta ässästä ja se oli 2,47 LSD. On jäänyt harmittamaan kun sielä olis ollu silloon 2 sarjan 126 jossa myös 2.47 LSD... siitä kai olis sopinu sisäkalut tuon 2.24 kuoreen niin olis saanu "varaperän".Täällä on kaikki perät loppu 3,07 välityksellä ja siitä alaspäin.. ei missään romulassa ole.. mistä olet 2,24 perän löytänyt?
Tuo 3.07 kaiketi vaikea löytää. Onkohan niin että ollut vaan kolmesatkujen turbojen peränä?
TJ

Re: w123 300tdt
Viesti Kirjoittaja jari_w123 »
Kyllä, minä niin sanoin joskus. Sitä en tiedä onko myös 220cdi sama perä. Isäni w202 200cdi mersusta vuosimallia 99 löytyy 3,07 välitteinen perä. Sisuskaluissa on 123 alkuiset varaosanumerot.pasi84 kirjoitti:Just joo, sultako sain sitä vinkkiä tässä joskus ? Onko kaikissa w202 200cdi sellaiset perät mitkä käy? entä 220cdi?jari_w123 kirjoitti:Sitäkö ei mistään löydy w202 200cdi perää mistä sais sisuskalut?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: w123 300tdt
Kiitos. Jos katson varaosaluetteloista niin ei ole missään w202 sarjassa 123 numerolla noita periä..jari_w123 kirjoitti:Kyllä, minä niin sanoin joskus. Sitä en tiedä onko myös 220cdi sama perä. Isäni w202 200cdi mersusta vuosimallia 99 löytyy 3,07 välitteinen perä. Sisuskaluissa on 123 alkuiset varaosanumerot.pasi84 kirjoitti:Just joo, sultako sain sitä vinkkiä tässä joskus ? Onko kaikissa w202 200cdi sellaiset perät mitkä käy? entä 220cdi?jari_w123 kirjoitti:Sitäkö ei mistään löydy w202 200cdi perää mistä sais sisuskalut?

Re: w123 300tdt
Viesti Kirjoittaja jari_w123 »
Ei olekkaan koska perä ei suoraan sovi. Mutta jos katsot perän osien, lautaspyörän ja pinionin numeroita pitäisi 123 tulla esille
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: w123 300tdt
niin olen katsonutkin mutta ei tule 123 numerolla mitään esille..jari_w123 kirjoitti:Ei olekkaan koska perä ei suoraan sovi. Mutta jos katsot perän osien, lautaspyörän ja pinionin numeroita pitäisi 123 tulla esille
Re: w123 300tdt
En ole, täytyy kattoajari_w123 kirjoitti:Hmm, olisko tullut numeromuutoksia. Ootko kahtonu millä numeroilla tdt alkuperäiseen perään tarjotaan osia?


Re: w123 300tdt
Mitä eroa noissa perissä on joissa poskilaakereiden päällä noi laipat? Näkyy munkin varaosaraadossa olevat tuon näköinen perä, 280E mallista 3,69 välityksellä. Takakannessa myös jäähdytysrivat.
W123 300TDT projekti
Land Cruiser kdj120
Land Cruiser kdj120
Re: w123 300tdt
Sitä en kyllä tiedäS202 kirjoitti:Mitä eroa noissa perissä on joissa poskilaakereiden päällä noi laipat? Näkyy munkin varaosaraadossa olevat tuon näköinen perä, 280E mallista 3,69 välityksellä. Takakannessa myös jäähdytysrivat.

Re: w123 300tdt
Noniin tiiviste vaihdettu kardaaniin päin ja siihen jouduin tekemään 2hylsyä.. Laitoin sitten uudemman tyypin mutterin siihen jonka pysty taltalla lukitsemaan

Siinä on sitten perä paikallaan
Aika mötikkö se on ja painava

Kokeilin eilen autoa ja hyvin toimii, tosin saan vaihteistoa säätää vähäsen mutta nyt on seuraava homma moottorin ja laatikon irroittaminen autosta ja alan sitten konehuonetta laittamaan kuntoon

Siinä on sitten perä paikallaan


Kokeilin eilen autoa ja hyvin toimii, tosin saan vaihteistoa säätää vähäsen mutta nyt on seuraava homma moottorin ja laatikon irroittaminen autosta ja alan sitten konehuonetta laittamaan kuntoon

Re: w123 300tdt
Moi
Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.
TJ
Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300tdt
Eikös kuvernööri ole keskipakosäädin pelkästään ja se sekä vacuum box vaikuttavat yhdessä vaihtohetkeen. Siksi perävälityksiä muttetaan että moottori toimisi eri kierroslukualueella kuten alunperin. Paineiden muutos eli se W/S kytkin toki vaikuttaa mutta en osaa sanoa miten, ihan kun se säätäisi TV cablen perusasetusta koska se muuttaa vaihtohetkeä.Maastis kirjoitti:Moi
Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.
TJ
Toki olet oikeassa että itse vaihtohetki muuttuu ja esim manuaalivehkeissä jos tuohon löytyy tiheämmin porrastettu niin sittenhän muutos on toivottu.
Valitettavasti usein tehtaalla on nuo välitykset optimoitu aika hyvin

1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Re: w123 300tdt
Mulla ei ole mitään w/s kytkintä koska on 722.3 vaihteisto kyseessä. Kytkin tuli vasta 722.4 vaihteistoihin ja silloin se oli E/S kytkin, eli economy ja standard. S/W kytkin tuli 722.6 laatikoihin (summer/Winter).karra kirjoitti:Eikös kuvernööri ole keskipakosäädin pelkästään ja se sekä vacuum box vaikuttavat yhdessä vaihtohetkeen. Siksi perävälityksiä muttetaan että moottori toimisi eri kierroslukualueella kuten alunperin. Paineiden muutos eli se W/S kytkin toki vaikuttaa mutta en osaa sanoa miten, ihan kun se säätäisi TV cablen perusasetusta koska se muuttaa vaihtohetkeä.Maastis kirjoitti:Moi
Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.
TJ
Toki olet oikeassa että itse vaihtohetki muuttuu ja esim manuaalivehkeissä jos tuohon löytyy tiheämmin porrastettu niin sittenhän muutos on toivottu.
Valitettavasti usein tehtaalla on nuo välitykset optimoitu aika hyvin
TV kaapelia olen säädellyt ja alkaa olla nyt aika kohillaan, autossahan kuuluu ollakin 3,07 välitys alun perin ja nyt mulla on siis 3,06. Aikasemmin remontoin venttiilipaketin laatikosta koska luisti vaihtojen välissä. Se luistaminen hävisi sillä remontilla.
Re: w123 300tdt
Joo tuosta en tiedä kylläMaastis kirjoitti:Moi
Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.
TJ


Re: w123 300tdt
Miten, kun vaihdoit tuo isonperän pikkuprän tilalle niin kävikö pikkuperän vetarit tähän, ettei olleet vetoakselit liian pitkät? Entä kartaanin takaosa? Eikös tuo isoperä oo kuitenkin sentitolkulla isompi.pasi84 kirjoitti:Noniin tiiviste vaihdettu kardaaniin päin ja siihen jouduin tekemään 2hylsyä.. Laitoin sitten uudemman tyypin mutterin siihen jonka pysty taltalla lukitsemaan![]()
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/qjtrg7zfagsr3i8npb9a741] ][/url]
Siinä on sitten perä paikallaanAika mötikkö se on ja painava
![]()
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/jt426r2kgyta729bm39gc7x] ][/url]
Kokeilin eilen autoa ja hyvin toimii, tosin saan vaihteistoa säätää vähäsen mutta nyt on seuraava homma moottorin ja laatikon irroittaminen autosta ja alan sitten konehuonetta laittamaan kuntoon
Hyppää
- Mersuforum.net
- ↳ Yhteistyökumppanit
- ↳ Kirjoittajien ohjeet
- ↳ Mersuforumin ylläpito tiedottaa
- MB-Keskustelut
- ↳ Suomen Mercedes-Benz -Klubi
- ↳ Tekniikka
- ↳ Muuta Mersuasiaa
- ↳ Tuning
- ↳ Turbot
- ↳ Projektit
- ↳ Äänentoisto
- ↳ Oldtimers
- ↳ MB-linkit
- ↳ Hyvät huollot
- ↳ Koeajot
- ↳ Raskas kalusto
- ↳ Shoppailu
- Kauppatori
- ↳ Yhteistyökumppaneiden ilmoitukset
- ↳ Myydään Mersuja
- ↳ Myydään osia
- ↳ Ostetaan Mersuja
- ↳ Ostetaan osia
- ↳ Renkaat ja Vanteet
- ↳ Race- ja viritysosat
- ↳ Oldtimers-kauppatori
- ↳ Lahjoitetaan
- Muut forumit
- ↳ English forum