W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Re: w123 300tdt
Mun ihana vaimo osti mulle pistehitsin, vaikka oltiin sovittu ettei osteta tänä vuonnakaan joululahjoja.. Kuvia tulee välipäivinä
Viimeksi muokannut pasi84, Pe 25.12.2020 17:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: w123 300tdt
Oho, sellainen olis ollut kätevä. Suomessa puuilo myy pistehitsauslaitetta 199€ hintaan. Tosin ei silläkään olisi saanut kuin pienen osan hitsattua
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w123 300tdt
Joo ei pistehitsauksia ole kyllä paljon tässä missä voi sellaisella pihtimallilla hitsailla mutta kynnyksen kohat menee kätevästi sillä jossa helman ja lattian reunat yhistyvät yhteen Laittelen kuvia tässä lähipäivinä kun olen kokeillut sitä
Re: w123 300tdt
Sulla vaimo näki sinun hitsaus savotan laajuuden ja laski että näkee sinua enenmän kun hommaa kunnon työkaluja jotka nopeuttaa hommaa
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: w123 300tdt
Tänään työt jatkui joululoman jälkeen
Tarvii paljon tehä peltitöitä ennenkuin pääsen helmaa ja lattiaa laittamaan..
Vasen lokarin reuna vaihettu joskus, oikealla puolella sama homma. Vaihdan ne myös koska on huonosti tehty..
Vanhat helmajätteet otettu pois
gratis bilder online
Helman passailua, aika hyvin se sinne käy heti , tästä jatkan huomena
Tarvii paljon tehä peltitöitä ennenkuin pääsen helmaa ja lattiaa laittamaan..
Vasen lokarin reuna vaihettu joskus, oikealla puolella sama homma. Vaihdan ne myös koska on huonosti tehty..
Vanhat helmajätteet otettu pois
gratis bilder online
Helman passailua, aika hyvin se sinne käy heti , tästä jatkan huomena
Re: w123 300tdt
Ei oikein sanojakaan löydy Itte olis lannistunu jo monta kertaa.
Mutta uteliaisuus tuosta happokylvystä heräsi. Mitä happoa tuo on ja millainen seossuhde? Pinnoitatko tossa kohtaa vaiko poistatko? Anodissako on jokin viila vai sinkkitanko tms ja katodissa alumiini vai? Millaisella prosessilla poistit ruosteen jos pinnoitus on menossa?
Edit: Niin ja kumpikos se luovuttaa materiaalia anodi vai katodi? Mites se meni....Virta menee + --> - mutta elektronit - --> + ja niitten mukana materia liikkuu --> miinus luovuttaa?
Joskus miettinykkin osien kunnostamista muullakin tapaa kuin maalaamalla. Sinkkiä ja muitakin metallipuikkoja tms. se sitten vaatisi ilmeisesti? Säädettäviä tasajännitelähteitä olisikin mistä joku valjastaa tuohon hommeliin.
Re: w123 300tdt
Tuossa on vain vettä ja leipomapulveria. 1ruokalusikallinen pulveria viiteen litraan vettäJari Ke kirjoitti: ↑Pe 01.01.2021 09:28
Ei oikein sanojakaan löydy Itte olis lannistunu jo monta kertaa.
Mutta uteliaisuus tuosta happokylvystä heräsi. Mitä happoa tuo on ja millainen seossuhde? Pinnoitatko tossa kohtaa vaiko poistatko? Anodissako on jokin viila vai sinkkitanko tms ja katodissa alumiini vai? Millaisella prosessilla poistit ruosteen jos pinnoitus on menossa?
Edit: Niin ja kumpikos se luovuttaa materiaalia anodi vai katodi? Mites se meni....Virta menee + --> - mutta elektronit - --> + ja niitten mukana materia liikkuu --> miinus luovuttaa?
Joskus miettinykkin osien kunnostamista muullakin tapaa kuin maalaamalla. Sinkkiä ja muitakin metallipuikkoja tms. se sitten vaatisi ilmeisesti? Säädettäviä tasajännitelähteitä olisikin mistä joku valjastaa tuohon hommeliin.
Ite prosessia en tiedä muuten, jenkatappia käytän tuossa ihan tavallista rautaa. Joutuu kyllä ne välillä vaihtamaan. Tämä on siis vaan ruosteen poistoa varten, täytyy maalata sitten kuitenkin.
Re: w123 300tdt
Takimmainen tunkin kiinnike on ihan pilalla joten jätän ne pois kokonaan, helmasta tunkin reiät umpeen siis koska aina ruostuvat niistä rikki
Re: w123 300tdt
Hydrometallurgian elektrolyysissä mielestäni anodi luovuttaa koska siitä irtoaa sakkaa joka ei mene katodiin, puhutaan anodisakasta. Mutta, toisaalta puhutaan myös kuparikatodeista jotka tehdään valamalla. Ja ne kyllä liuotetaan eletrolyysissä ja tuloksena on puhdasta kuparia (anodi siis). Googlella varmaan selviää.Jari Ke kirjoitti: ↑Pe 01.01.2021 09:28Mutta uteliaisuus tuosta happokylvystä heräsi. Mitä happoa tuo on ja millainen seossuhde? Pinnoitatko tossa kohtaa vaiko poistatko? Anodissako on jokin viila vai sinkkitanko tms ja katodissa alumiini vai? Millaisella prosessilla poistit ruosteen jos pinnoitus on menossa?
Edit: Niin ja kumpikos se luovuttaa materiaalia anodi vai katodi? Mites se meni....Virta menee + --> - mutta elektronit - --> + ja niitten mukana materia liikkuu --> miinus luovuttaa?
Onko tuo ruosteenpoisto tehokasta. Kauanko piti tuon palan olla? Millainen tuli? Se puhdistettava osa siis menee miinuksen. Paljoko ottaa ampeereota eli laturin kokoa mieltin? Itse nyt Geen osia puhdistanut sitruunahapolla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: w123 300tdt
Elektrolyysillä lähtee kaikki ruoste pois, kun antaa riittävästi aikaa. Esim reiässä olevasta tapista lähtee.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: w123 300tdt
On siinä kyllä pikkusen hommaa, mutta hetihän se näyttää mukavemmalta kun on uutta lattiaa ja helmaa tilalla
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: w123 300tdt
Joo on mukavampaa homma heti kun pystyy lattiaa ja helmaa kokeileen paikalleen. En pysty niitä vielä kuitenkaan laittaan paikalleen koska täytyy vähän tehä muuta ennekuin se on mahdollista
Re: w123 300tdt
pasi84 kirjoitti: ↑Ma 14.12.2020 20:49Ahaa, no mun on pakko vaihtaa helmat ja lattiapellit yhtäaikaan.. koska lattiapellissä on ne helman sisäreunat myös mukana. jotka yhistyvät sitten helmoihin.. Eli lattiapellit on reunojen kanssa eikä pelkät lattiaosat vaan..S202 kirjoitti: ↑Ma 14.12.2020 12:57 A-pilari ei mene helman sisälle, se tunkin nostokohdan vahvike on sielä sisällä. Välttäisin helmapeltien vaihtamista viimeiseen saakka koska ne on alunperin paksua tavaraa ja noi tarvikkeet on tuota samaa ohutta 0,8mm mitä kaikki muutkin osat. Ja kun se on paksua, niin sitä on myös helppo hitsata. Kun irrotat ne lattiapellit ensin, niin voit korjailla helmoja myös sisältä päin hitsaten ja jopa putsata ja maalata epoksilla.
Laittaisin kotelon sisään laipion paksusta tavarasta, tarvikepellillä ei korista tule alkuperäisen veroista tukevuudeltaan, varsinkaan farkkuna.
Re: w123 300tdt
Tästähän näyttää tulevan täysin uusi auto
Re: w123 300tdt
Sen takia minäkin olisin jättänyt helmat paikalleen ja lattioiden irrottamisen jälkeen korjannut ne. Paksua tavaraa niin saa kunnon virralla hitsatsa ja ne olis voinut maalata epoksilla sisäpuolelta. No eipä se enää auta.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w123 300tdt
Tulee tarpeeksi tukeva kun kaikki on hitsattu paikalleen. Tuo ei liikaha yhtään mihinkään eikä anna periksi. Onhan se kestänyt auto ajella ihan mätäpeltilöillä nytkin Tulee tukeva kun helma yhistetään(hitsataan) alapuoleltakin vielä lattiaan kiinni.Andreas kirjoitti: ↑Su 03.01.2021 11:06pasi84 kirjoitti: ↑Ma 14.12.2020 20:49Ahaa, no mun on pakko vaihtaa helmat ja lattiapellit yhtäaikaan.. koska lattiapellissä on ne helman sisäreunat myös mukana. jotka yhistyvät sitten helmoihin.. Eli lattiapellit on reunojen kanssa eikä pelkät lattiaosat vaan..S202 kirjoitti: ↑Ma 14.12.2020 12:57 A-pilari ei mene helman sisälle, se tunkin nostokohdan vahvike on sielä sisällä. Välttäisin helmapeltien vaihtamista viimeiseen saakka koska ne on alunperin paksua tavaraa ja noi tarvikkeet on tuota samaa ohutta 0,8mm mitä kaikki muutkin osat. Ja kun se on paksua, niin sitä on myös helppo hitsata. Kun irrotat ne lattiapellit ensin, niin voit korjailla helmoja myös sisältä päin hitsaten ja jopa putsata ja maalata epoksilla.
Laittaisin kotelon sisään laipion paksusta tavarasta, tarvikepellillä ei korista tule alkuperäisen veroista tukevuudeltaan, varsinkaan farkkuna.
Re: w123 300tdt
Ei ollut enään mitään mihin hitsata ku kaikki oli enemmän tai vähemmän keksiä. Eikä nuo pilarit ja mitat muutu mihinkään tuossa, et arvaakkaan miten tukeva tuo palkkituki on tuossa. Ja en ala paikkaileen sieltä täältä ja sit ens vuonna saa jostain muualta paikata kun sisäpuolelta helmaa on ihan paskaa suoraan sanottuna.
Re: w123 300tdt
Hyvä siitä tulee! Ylimääräinen laipio helman sisälle niin pysyy Mersuna, kuvan vihreästä inspiraatiota.pasi84 kirjoitti: ↑Su 03.01.2021 22:27Ei ollut enään mitään mihin hitsata ku kaikki oli enemmän tai vähemmän keksiä. Eikä nuo pilarit ja mitat muutu mihinkään tuossa, et arvaakkaan miten tukeva tuo palkkituki on tuossa. Ja en ala paikkaileen sieltä täältä ja sit ens vuonna saa jostain muualta paikata kun sisäpuolelta helmaa on ihan paskaa suoraan sanottuna.
Re: w123 300tdt
Jos jotain vahvistusta laitan niin en ainakaan kuvan mukaista, sehän ruostuu ensimmäisen vuoden jälkeen jo rikki ku saumoihin jää kosteus. Katotaan miten laitan ja laitanko ollenkaan. Penkin alle tuleva poikittaispalkki vahvistaa koko rakennetta myös joten tuollasiet laipiot ovat aivan turhia minun mielestä.Andreas kirjoitti: ↑Ma 04.01.2021 10:08Hyvä siitä tulee! Ylimääräinen laipio helman sisälle niin pysyy Mersuna, kuvan vihreästä inspiraatiota.pasi84 kirjoitti: ↑Su 03.01.2021 22:27Ei ollut enään mitään mihin hitsata ku kaikki oli enemmän tai vähemmän keksiä. Eikä nuo pilarit ja mitat muutu mihinkään tuossa, et arvaakkaan miten tukeva tuo palkkituki on tuossa. Ja en ala paikkaileen sieltä täältä ja sit ens vuonna saa jostain muualta paikata kun sisäpuolelta helmaa on ihan paskaa suoraan sanottuna.
Re: w123 300tdt
pasi84 kirjoitti: ↑Ke 06.01.2021 13:42Jos jotain vahvistusta laitan niin en ainakaan kuvan mukaista, sehän ruostuu ensimmäisen vuoden jälkeen jo rikki ku saumoihin jää kosteus. Katotaan miten laitan ja laitanko ollenkaan. Penkin alle tuleva poikittaispalkki vahvistaa koko rakennetta myös joten tuollasiet laipiot ovat aivan turhia minun mielestä.Andreas kirjoitti: ↑Ma 04.01.2021 10:08Hyvä siitä tulee! Ylimääräinen laipio helman sisälle niin pysyy Mersuna, kuvan vihreästä inspiraatiota.pasi84 kirjoitti: ↑Su 03.01.2021 22:27Ei ollut enään mitään mihin hitsata ku kaikki oli enemmän tai vähemmän keksiä. Eikä nuo pilarit ja mitat muutu mihinkään tuossa, et arvaakkaan miten tukeva tuo palkkituki on tuossa. Ja en ala paikkaileen sieltä täältä ja sit ens vuonna saa jostain muualta paikata kun sisäpuolelta helmaa on ihan paskaa suoraan sanottuna.
Jos kotelossasi seisoo vesi on ihan sama onko rakenne löysä vai tukeva, mätäneehän se.
Ja rautalangasta vielä, etten kehoita kääntämään alasaumaa vertikaaliin vaan vahvistamaan heikkoa tarvikekoteloa sisäisellä laipiolla. Jos laipion vielä kallistaa kuvan mukaisesti muodostuu entistä kiertojäykempi rakenne.
Pelkällä 0.8mm kotelolla farmarikori tulee natisemaan takuuvarmasti kiertojännityksen alla.
Pahoittelut, että yritin auttaa.
Re: w123 300tdt
Valmistajan kanssa sähköpostitse eilen ollut yhteydessä ja sanoivat että ovat myyneet paljon näitä eikä ikinä ole tullut valituksia jäykkyydestä. Tunkkien kohalle kehoittivat tietenkin laittamaan tunkkirakenteen vahvistukset takasin. Jos vahvistan niin vahvistan tolppien alareunan kohilta nelikanttiputkella,silloin ei kosteus seiso siellä koska on helman alareunasta ylempänä.Andreas kirjoitti: ↑To 07.01.2021 08:54pasi84 kirjoitti: ↑Ke 06.01.2021 13:42Jos jotain vahvistusta laitan niin en ainakaan kuvan mukaista, sehän ruostuu ensimmäisen vuoden jälkeen jo rikki ku saumoihin jää kosteus. Katotaan miten laitan ja laitanko ollenkaan. Penkin alle tuleva poikittaispalkki vahvistaa koko rakennetta myös joten tuollasiet laipiot ovat aivan turhia minun mielestä.Andreas kirjoitti: ↑Ma 04.01.2021 10:08Hyvä siitä tulee! Ylimääräinen laipio helman sisälle niin pysyy Mersuna, kuvan vihreästä inspiraatiota.pasi84 kirjoitti: ↑Su 03.01.2021 22:27Ei ollut enään mitään mihin hitsata ku kaikki oli enemmän tai vähemmän keksiä. Eikä nuo pilarit ja mitat muutu mihinkään tuossa, et arvaakkaan miten tukeva tuo palkkituki on tuossa. Ja en ala paikkaileen sieltä täältä ja sit ens vuonna saa jostain muualta paikata kun sisäpuolelta helmaa on ihan paskaa suoraan sanottuna.
Jos kotelossasi seisoo vesi on ihan sama onko rakenne löysä vai tukeva, mätäneehän se.
Ja rautalangasta vielä, etten kehoita kääntämään alasaumaa vertikaaliin vaan vahvistamaan heikkoa tarvikekoteloa sisäisellä laipiolla. Jos laipion vielä kallistaa kuvan mukaisesti muodostuu entistä kiertojäykempi rakenne.
Pelkällä 0.8mm kotelolla farmarikori tulee natisemaan takuuvarmasti kiertojännityksen alla.
Pahoittelut, että yritin auttaa.
Re: w123 300tdt
Heps,
On muuten valtava ero korin jäykkyydessä kun vertaa ruosteista, korjaamatonta ja sitten ruostekorjattua. Ainakin omassa Coupessa sen huomasi ihan koria tunkilla nostellessa.
Mitä tulee tuohon Andreaksen esitykseen jäykistää kynnys ja näin kompensoida ohuempaa tarvikepeltiä, niin ehdotushan on sinänsä hyvä ja olisi kaiketi jopa aika helppo toteuttaa, eikä maksaisikaan juuri mitään... mielestäni se ei myöskään mitenkään lisäisi/muuttaisi kotelon kosteusriskiä tms. Mutta onko jäykistys tarpeen... se onkin sitten varmaan ihan eriasia. Jos pysyy perus autona niin tuskin mitään merkitystä, mutta jos pellin alle ja voimansiirtoon tulossa päivityksiä ja reilua tehonlisäystä niin sitten merkitys kasvaa...
TJ
On muuten valtava ero korin jäykkyydessä kun vertaa ruosteista, korjaamatonta ja sitten ruostekorjattua. Ainakin omassa Coupessa sen huomasi ihan koria tunkilla nostellessa.
Mitä tulee tuohon Andreaksen esitykseen jäykistää kynnys ja näin kompensoida ohuempaa tarvikepeltiä, niin ehdotushan on sinänsä hyvä ja olisi kaiketi jopa aika helppo toteuttaa, eikä maksaisikaan juuri mitään... mielestäni se ei myöskään mitenkään lisäisi/muuttaisi kotelon kosteusriskiä tms. Mutta onko jäykistys tarpeen... se onkin sitten varmaan ihan eriasia. Jos pysyy perus autona niin tuskin mitään merkitystä, mutta jos pellin alle ja voimansiirtoon tulossa päivityksiä ja reilua tehonlisäystä niin sitten merkitys kasvaa...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300tdt
Hei. Pyydän anteeks jos vaikutin "jäykälle".. Olen miettinyt tätä hommaa moneen kertaan sen jälkeen kun kirjotit tästä ja tullut siihen johtopäätökseen että teen tuon vahvistuksen niinkuin sanot. peltihän on ohuempaa kuin originaali, ois se siinä vaiheessa tylsää kun auto on valmis ja huomais että jostain natisee tai että ovet eivät mene joka korin asennossa kiinni ja auki niinkuin pitää. Kiitos vinkistä, teen siihen vahvistukset koska en halua riskeerata että maalauksen jälkeen ja kun autoa ajoonottaessa huomaisi että tuosta syystä tulisi ongelma,jättäessä vahvistuksen pois. Ei ole siinä vaiheessa kiva purkaa koko helma pois..Andreas kirjoitti: ↑To 07.01.2021 08:54pasi84 kirjoitti: ↑Ke 06.01.2021 13:42Jos jotain vahvistusta laitan niin en ainakaan kuvan mukaista, sehän ruostuu ensimmäisen vuoden jälkeen jo rikki ku saumoihin jää kosteus. Katotaan miten laitan ja laitanko ollenkaan. Penkin alle tuleva poikittaispalkki vahvistaa koko rakennetta myös joten tuollasiet laipiot ovat aivan turhia minun mielestä.Andreas kirjoitti: ↑Ma 04.01.2021 10:08Hyvä siitä tulee! Ylimääräinen laipio helman sisälle niin pysyy Mersuna, kuvan vihreästä inspiraatiota.pasi84 kirjoitti: ↑Su 03.01.2021 22:27Ei ollut enään mitään mihin hitsata ku kaikki oli enemmän tai vähemmän keksiä. Eikä nuo pilarit ja mitat muutu mihinkään tuossa, et arvaakkaan miten tukeva tuo palkkituki on tuossa. Ja en ala paikkaileen sieltä täältä ja sit ens vuonna saa jostain muualta paikata kun sisäpuolelta helmaa on ihan paskaa suoraan sanottuna.
Jos kotelossasi seisoo vesi on ihan sama onko rakenne löysä vai tukeva, mätäneehän se.
Ja rautalangasta vielä, etten kehoita kääntämään alasaumaa vertikaaliin vaan vahvistamaan heikkoa tarvikekoteloa sisäisellä laipiolla. Jos laipion vielä kallistaa kuvan mukaisesti muodostuu entistä kiertojäykempi rakenne.
Pelkällä 0.8mm kotelolla farmarikori tulee natisemaan takuuvarmasti kiertojännityksen alla.
Pahoittelut, että yritin auttaa.
Minkähän paksuseista pellistä tuon tekis? riittääkö 0,7mm vai pitääkö olla esim 0,9mm?
Re: w123 300tdt
Joo on ero varmasti korjatulla ja ruosteisella korilla Olen päättänyt laittaa vahvistukset ja dokumentoida se koska jos tämä OM617 joskus lakkaa toimimasta niin ois tarkotus laittaa vähän vahvempaa konetta pellin alleMaastis kirjoitti: ↑To 07.01.2021 16:33 Heps,
On muuten valtava ero korin jäykkyydessä kun vertaa ruosteista, korjaamatonta ja sitten ruostekorjattua. Ainakin omassa Coupessa sen huomasi ihan koria tunkilla nostellessa.
Mitä tulee tuohon Andreaksen esitykseen jäykistää kynnys ja näin kompensoida ohuempaa tarvikepeltiä, niin ehdotushan on sinänsä hyvä ja olisi kaiketi jopa aika helppo toteuttaa, eikä maksaisikaan juuri mitään... mielestäni se ei myöskään mitenkään lisäisi/muuttaisi kotelon kosteusriskiä tms. Mutta onko jäykistys tarpeen... se onkin sitten varmaan ihan eriasia. Jos pysyy perus autona niin tuskin mitään merkitystä, mutta jos pellin alle ja voimansiirtoon tulossa päivityksiä ja reilua tehonlisäystä niin sitten merkitys kasvaa...
TJ
Re: w123 300tdt
Hmm, farkussahan on siinä helmasta taaksepäin lähtevän palkin sisällä vahvikepalkki joka näkyykin tuossa yhdessä kuvassa. Taitaa olla 1,5mm levyä, taitettu ylä ja alareunasta pari milliä ja pätkillä hitsattu palkin sisään. Eli samalla tyylillä vois helman sisään hitsata sellaisen. Millisestä vähintään. Hyvä tulis silläkin konstin mitä ehdotettu eli yläreunasta siihen helmapellin ja lattiapellin väliin pystyyn pelti, mutta alareuna on vähän vaikeampi tehdä siististi.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500