W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Mun ihana vaimo osti mulle pistehitsin, vaikka oltiin sovittu ettei osteta tänä vuonnakaan joululahjoja.. Kuvia tulee välipäivinä :)
Viimeksi muokannut pasi84, Pe 25.12.2020 17:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja S202 »

Oho, sellainen olis ollut kätevä. Suomessa puuilo myy pistehitsauslaitetta 199€ hintaan. Tosin ei silläkään olisi saanut kuin pienen osan hitsattua
S124 300TE
S211 E500
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti: Pe 25.12.2020 14:07 Oho, sellainen olis ollut kätevä. Suomessa puuilo myy pistehitsauslaitetta 199€ hintaan. Tosin ei silläkään olisi saanut kuin pienen osan hitsattua
Joo ei pistehitsauksia ole kyllä paljon tässä missä voi sellaisella pihtimallilla hitsailla mutta kynnyksen kohat menee kätevästi sillä jossa helman ja lattian reunat yhistyvät yhteen :) Laittelen kuvia tässä lähipäivinä kun olen kokeillut sitä :)
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Sulla vaimo näki sinun hitsaus savotan laajuuden ja laski että näkee sinua enenmän kun hommaa kunnon työkaluja jotka nopeuttaa hommaa :)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

joop79 kirjoitti: Pe 25.12.2020 21:09 Sulla vaimo näki sinun hitsaus savotan laajuuden ja laski että näkee sinua enenmän kun hommaa kunnon työkaluja jotka nopeuttaa hommaa :)
Voi olla niin :D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tänään työt jatkui joululoman jälkeen :)
Kuva
Tarvii paljon tehä peltitöitä ennenkuin pääsen helmaa ja lattiaa laittamaan..
Kuva
Vasen lokarin reuna vaihettu joskus, oikealla puolella sama homma. Vaihdan ne myös koska on huonosti tehty..
Kuva
Vanhat helmajätteet otettu pois :)
Kuvagratis bilder online
Helman passailua, aika hyvin se sinne käy heti , tästä jatkan huomena :D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Yks penkin kiinnike..
Kuva
Laitoin sen uimaan :D
Kuva
Tein uuden kantin tuonne helman sisäreunaan.
Kuva
valmis
Kuva
Kuva
maalattu
Kuva
Lattian ja helman passailua
Kuva
Kuva
Kuva

Täytyy vielä tehä muunnoksia ja ottaa pois enemmän vanhaa lattiaa tuolta edestä ennenkuin voin ajatella että alkaa laittamaan noita kiinteesti :D Tästä se sitten jatkuu :P
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

pasi84 kirjoitti: To 31.12.2020 20:18
Laitoin sen uimaan :D
Kuva

Ei oikein sanojakaan löydy :) Itte olis lannistunu jo monta kertaa.

Mutta uteliaisuus tuosta happokylvystä heräsi. Mitä happoa tuo on ja millainen seossuhde? Pinnoitatko tossa kohtaa vaiko poistatko? Anodissako on jokin viila vai sinkkitanko tms ja katodissa alumiini vai? Millaisella prosessilla poistit ruosteen jos pinnoitus on menossa?

Edit: Niin ja kumpikos se luovuttaa materiaalia anodi vai katodi? Mites se meni....Virta menee + --> - mutta elektronit - --> + ja niitten mukana materia liikkuu --> miinus luovuttaa?

Joskus miettinykkin osien kunnostamista muullakin tapaa kuin maalaamalla. Sinkkiä ja muitakin metallipuikkoja tms. se sitten vaatisi ilmeisesti? Säädettäviä tasajännitelähteitä olisikin mistä joku valjastaa tuohon hommeliin.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Jari Ke kirjoitti: Pe 01.01.2021 09:28
pasi84 kirjoitti: To 31.12.2020 20:18
Laitoin sen uimaan :D
Kuva

Ei oikein sanojakaan löydy :) Itte olis lannistunu jo monta kertaa.

Mutta uteliaisuus tuosta happokylvystä heräsi. Mitä happoa tuo on ja millainen seossuhde? Pinnoitatko tossa kohtaa vaiko poistatko? Anodissako on jokin viila vai sinkkitanko tms ja katodissa alumiini vai? Millaisella prosessilla poistit ruosteen jos pinnoitus on menossa?

Edit: Niin ja kumpikos se luovuttaa materiaalia anodi vai katodi? Mites se meni....Virta menee + --> - mutta elektronit - --> + ja niitten mukana materia liikkuu --> miinus luovuttaa?

Joskus miettinykkin osien kunnostamista muullakin tapaa kuin maalaamalla. Sinkkiä ja muitakin metallipuikkoja tms. se sitten vaatisi ilmeisesti? Säädettäviä tasajännitelähteitä olisikin mistä joku valjastaa tuohon hommeliin.
Tuossa on vain vettä ja leipomapulveria. 1ruokalusikallinen pulveria viiteen litraan vettä :D
Ite prosessia en tiedä muuten, jenkatappia käytän tuossa ihan tavallista rautaa. Joutuu kyllä ne välillä vaihtamaan. Tämä on siis vaan ruosteen poistoa varten, täytyy maalata sitten kuitenkin.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Takimmainen tunkin kiinnike on ihan pilalla joten jätän ne pois kokonaan, helmasta tunkin reiät umpeen siis koska aina ruostuvat niistä rikki :wave:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja karra »

Jari Ke kirjoitti: Pe 01.01.2021 09:28
pasi84 kirjoitti: To 31.12.2020 20:18
Laitoin sen uimaan :D
Kuva
Mutta uteliaisuus tuosta happokylvystä heräsi. Mitä happoa tuo on ja millainen seossuhde? Pinnoitatko tossa kohtaa vaiko poistatko? Anodissako on jokin viila vai sinkkitanko tms ja katodissa alumiini vai? Millaisella prosessilla poistit ruosteen jos pinnoitus on menossa?

Edit: Niin ja kumpikos se luovuttaa materiaalia anodi vai katodi? Mites se meni....Virta menee + --> - mutta elektronit - --> + ja niitten mukana materia liikkuu --> miinus luovuttaa?
Hydrometallurgian elektrolyysissä mielestäni anodi luovuttaa koska siitä irtoaa sakkaa joka ei mene katodiin, puhutaan anodisakasta. Mutta, toisaalta puhutaan myös kuparikatodeista jotka tehdään valamalla. Ja ne kyllä liuotetaan eletrolyysissä ja tuloksena on puhdasta kuparia (anodi siis). Googlella varmaan selviää.

Onko tuo ruosteenpoisto tehokasta. Kauanko piti tuon palan olla? Millainen tuli? Se puhdistettava osa siis menee miinuksen. Paljoko ottaa ampeereota eli laturin kokoa mieltin? Itse nyt Geen osia puhdistanut sitruunahapolla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja moska »

Elektrolyysillä lähtee kaikki ruoste pois, kun antaa riittävästi aikaa. Esim reiässä olevasta tapista lähtee.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja joop79 »

On siinä kyllä pikkusen hommaa, mutta hetihän se näyttää mukavemmalta kun on uutta lattiaa ja helmaa tilalla :)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

moska kirjoitti: Pe 01.01.2021 17:30 Elektrolyysillä lähtee kaikki ruoste pois, kun antaa riittävästi aikaa. Esim reiässä olevasta tapista lähtee.
Joo tarvii vähintään vuorokauden aikaa.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

joop79 kirjoitti: Pe 01.01.2021 20:03 On siinä kyllä pikkusen hommaa, mutta hetihän se näyttää mukavemmalta kun on uutta lattiaa ja helmaa tilalla :)
Joo on mukavampaa homma heti kun pystyy lattiaa ja helmaa kokeileen paikalleen. En pysty niitä vielä kuitenkaan laittaan paikalleen koska täytyy vähän tehä muuta ennekuin se on mahdollista :)
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Andreas »

pasi84 kirjoitti: Ma 14.12.2020 20:49
S202 kirjoitti: Ma 14.12.2020 12:57 A-pilari ei mene helman sisälle, se tunkin nostokohdan vahvike on sielä sisällä. Välttäisin helmapeltien vaihtamista viimeiseen saakka koska ne on alunperin paksua tavaraa ja noi tarvikkeet on tuota samaa ohutta 0,8mm mitä kaikki muutkin osat. Ja kun se on paksua, niin sitä on myös helppo hitsata. Kun irrotat ne lattiapellit ensin, niin voit korjailla helmoja myös sisältä päin hitsaten ja jopa putsata ja maalata epoksilla.
Ahaa, no mun on pakko vaihtaa helmat ja lattiapellit yhtäaikaan.. koska lattiapellissä on ne helman sisäreunat myös mukana. jotka yhistyvät sitten helmoihin.. Eli lattiapellit on reunojen kanssa eikä pelkät lattiaosat vaan..

Laittaisin kotelon sisään laipion paksusta tavarasta, tarvikepellillä ei korista tule alkuperäisen veroista tukevuudeltaan, varsinkaan farkkuna.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Tästähän näyttää tulevan täysin uusi auto :-)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sen takia minäkin olisin jättänyt helmat paikalleen ja lattioiden irrottamisen jälkeen korjannut ne. Paksua tavaraa niin saa kunnon virralla hitsatsa ja ne olis voinut maalata epoksilla sisäpuolelta. No eipä se enää auta.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Andreas kirjoitti: Su 03.01.2021 11:06
pasi84 kirjoitti: Ma 14.12.2020 20:49
S202 kirjoitti: Ma 14.12.2020 12:57 A-pilari ei mene helman sisälle, se tunkin nostokohdan vahvike on sielä sisällä. Välttäisin helmapeltien vaihtamista viimeiseen saakka koska ne on alunperin paksua tavaraa ja noi tarvikkeet on tuota samaa ohutta 0,8mm mitä kaikki muutkin osat. Ja kun se on paksua, niin sitä on myös helppo hitsata. Kun irrotat ne lattiapellit ensin, niin voit korjailla helmoja myös sisältä päin hitsaten ja jopa putsata ja maalata epoksilla.
Ahaa, no mun on pakko vaihtaa helmat ja lattiapellit yhtäaikaan.. koska lattiapellissä on ne helman sisäreunat myös mukana. jotka yhistyvät sitten helmoihin.. Eli lattiapellit on reunojen kanssa eikä pelkät lattiaosat vaan..

Laittaisin kotelon sisään laipion paksusta tavarasta, tarvikepellillä ei korista tule alkuperäisen veroista tukevuudeltaan, varsinkaan farkkuna.
Tulee tarpeeksi tukeva kun kaikki on hitsattu paikalleen. Tuo ei liikaha yhtään mihinkään eikä anna periksi. Onhan se kestänyt auto ajella ihan mätäpeltilöillä nytkin :D Tulee tukeva kun helma yhistetään(hitsataan) alapuoleltakin vielä lattiaan kiinni.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti: Su 03.01.2021 13:16 Sen takia minäkin olisin jättänyt helmat paikalleen ja lattioiden irrottamisen jälkeen korjannut ne. Paksua tavaraa niin saa kunnon virralla hitsatsa ja ne olis voinut maalata epoksilla sisäpuolelta. No eipä se enää auta.
Ei ollut enään mitään mihin hitsata ku kaikki oli enemmän tai vähemmän keksiä. Eikä nuo pilarit ja mitat muutu mihinkään tuossa, et arvaakkaan miten tukeva tuo palkkituki on tuossa. Ja en ala paikkaileen sieltä täältä ja sit ens vuonna saa jostain muualta paikata kun sisäpuolelta helmaa on ihan paskaa suoraan sanottuna.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Behemoth kirjoitti: Su 03.01.2021 13:15 Tästähän näyttää tulevan täysin uusi auto :-)
No se on kai tuo katto mikä siinä on sitten originaalia :D
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Andreas »

pasi84 kirjoitti: Su 03.01.2021 22:27
S202 kirjoitti: Su 03.01.2021 13:16 Sen takia minäkin olisin jättänyt helmat paikalleen ja lattioiden irrottamisen jälkeen korjannut ne. Paksua tavaraa niin saa kunnon virralla hitsatsa ja ne olis voinut maalata epoksilla sisäpuolelta. No eipä se enää auta.
Ei ollut enään mitään mihin hitsata ku kaikki oli enemmän tai vähemmän keksiä. Eikä nuo pilarit ja mitat muutu mihinkään tuossa, et arvaakkaan miten tukeva tuo palkkituki on tuossa. Ja en ala paikkaileen sieltä täältä ja sit ens vuonna saa jostain muualta paikata kun sisäpuolelta helmaa on ihan paskaa suoraan sanottuna.
Hyvä siitä tulee! Ylimääräinen laipio helman sisälle niin pysyy Mersuna, kuvan vihreästä inspiraatiota.

Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Andreas kirjoitti: Ma 04.01.2021 10:08
pasi84 kirjoitti: Su 03.01.2021 22:27
S202 kirjoitti: Su 03.01.2021 13:16 Sen takia minäkin olisin jättänyt helmat paikalleen ja lattioiden irrottamisen jälkeen korjannut ne. Paksua tavaraa niin saa kunnon virralla hitsatsa ja ne olis voinut maalata epoksilla sisäpuolelta. No eipä se enää auta.
Ei ollut enään mitään mihin hitsata ku kaikki oli enemmän tai vähemmän keksiä. Eikä nuo pilarit ja mitat muutu mihinkään tuossa, et arvaakkaan miten tukeva tuo palkkituki on tuossa. Ja en ala paikkaileen sieltä täältä ja sit ens vuonna saa jostain muualta paikata kun sisäpuolelta helmaa on ihan paskaa suoraan sanottuna.
Hyvä siitä tulee! Ylimääräinen laipio helman sisälle niin pysyy Mersuna, kuvan vihreästä inspiraatiota.

Kuva
Jos jotain vahvistusta laitan niin en ainakaan kuvan mukaista, sehän ruostuu ensimmäisen vuoden jälkeen jo rikki ku saumoihin jää kosteus. Katotaan miten laitan ja laitanko ollenkaan. Penkin alle tuleva poikittaispalkki vahvistaa koko rakennetta myös joten tuollasiet laipiot ovat aivan turhia minun mielestä.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Hommat jatkuu :D Mulle löytyy jatkuvasti lisää työtä :D
Kuva
Tuossa on ollut 3kerrosta peltiä..
Kuva
Saan vahvistaa kunnolla tuolta koska originaalina on vahvistuspelti tuossa kardaanitunnelin kohalla..
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Andreas »

pasi84 kirjoitti: Ke 06.01.2021 13:42
Andreas kirjoitti: Ma 04.01.2021 10:08
pasi84 kirjoitti: Su 03.01.2021 22:27
S202 kirjoitti: Su 03.01.2021 13:16 Sen takia minäkin olisin jättänyt helmat paikalleen ja lattioiden irrottamisen jälkeen korjannut ne. Paksua tavaraa niin saa kunnon virralla hitsatsa ja ne olis voinut maalata epoksilla sisäpuolelta. No eipä se enää auta.
Ei ollut enään mitään mihin hitsata ku kaikki oli enemmän tai vähemmän keksiä. Eikä nuo pilarit ja mitat muutu mihinkään tuossa, et arvaakkaan miten tukeva tuo palkkituki on tuossa. Ja en ala paikkaileen sieltä täältä ja sit ens vuonna saa jostain muualta paikata kun sisäpuolelta helmaa on ihan paskaa suoraan sanottuna.
Hyvä siitä tulee! Ylimääräinen laipio helman sisälle niin pysyy Mersuna, kuvan vihreästä inspiraatiota.

Kuva
Jos jotain vahvistusta laitan niin en ainakaan kuvan mukaista, sehän ruostuu ensimmäisen vuoden jälkeen jo rikki ku saumoihin jää kosteus. Katotaan miten laitan ja laitanko ollenkaan. Penkin alle tuleva poikittaispalkki vahvistaa koko rakennetta myös joten tuollasiet laipiot ovat aivan turhia minun mielestä.

Jos kotelossasi seisoo vesi on ihan sama onko rakenne löysä vai tukeva, mätäneehän se.

Ja rautalangasta vielä, etten kehoita kääntämään alasaumaa vertikaaliin vaan vahvistamaan heikkoa tarvikekoteloa sisäisellä laipiolla. Jos laipion vielä kallistaa kuvan mukaisesti muodostuu entistä kiertojäykempi rakenne.

Pelkällä 0.8mm kotelolla farmarikori tulee natisemaan takuuvarmasti kiertojännityksen alla.

Pahoittelut, että yritin auttaa.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Andreas kirjoitti: To 07.01.2021 08:54
pasi84 kirjoitti: Ke 06.01.2021 13:42
Andreas kirjoitti: Ma 04.01.2021 10:08
pasi84 kirjoitti: Su 03.01.2021 22:27
S202 kirjoitti: Su 03.01.2021 13:16 Sen takia minäkin olisin jättänyt helmat paikalleen ja lattioiden irrottamisen jälkeen korjannut ne. Paksua tavaraa niin saa kunnon virralla hitsatsa ja ne olis voinut maalata epoksilla sisäpuolelta. No eipä se enää auta.
Ei ollut enään mitään mihin hitsata ku kaikki oli enemmän tai vähemmän keksiä. Eikä nuo pilarit ja mitat muutu mihinkään tuossa, et arvaakkaan miten tukeva tuo palkkituki on tuossa. Ja en ala paikkaileen sieltä täältä ja sit ens vuonna saa jostain muualta paikata kun sisäpuolelta helmaa on ihan paskaa suoraan sanottuna.
Hyvä siitä tulee! Ylimääräinen laipio helman sisälle niin pysyy Mersuna, kuvan vihreästä inspiraatiota.

Kuva
Jos jotain vahvistusta laitan niin en ainakaan kuvan mukaista, sehän ruostuu ensimmäisen vuoden jälkeen jo rikki ku saumoihin jää kosteus. Katotaan miten laitan ja laitanko ollenkaan. Penkin alle tuleva poikittaispalkki vahvistaa koko rakennetta myös joten tuollasiet laipiot ovat aivan turhia minun mielestä.

Jos kotelossasi seisoo vesi on ihan sama onko rakenne löysä vai tukeva, mätäneehän se.

Ja rautalangasta vielä, etten kehoita kääntämään alasaumaa vertikaaliin vaan vahvistamaan heikkoa tarvikekoteloa sisäisellä laipiolla. Jos laipion vielä kallistaa kuvan mukaisesti muodostuu entistä kiertojäykempi rakenne.

Pelkällä 0.8mm kotelolla farmarikori tulee natisemaan takuuvarmasti kiertojännityksen alla.

Pahoittelut, että yritin auttaa.
Valmistajan kanssa sähköpostitse eilen ollut yhteydessä ja sanoivat että ovat myyneet paljon näitä eikä ikinä ole tullut valituksia jäykkyydestä. Tunkkien kohalle kehoittivat tietenkin laittamaan tunkkirakenteen vahvistukset takasin. Jos vahvistan niin vahvistan tolppien alareunan kohilta nelikanttiputkella,silloin ei kosteus seiso siellä koska on helman alareunasta ylempänä.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Heps,

On muuten valtava ero korin jäykkyydessä kun vertaa ruosteista, korjaamatonta ja sitten ruostekorjattua. Ainakin omassa Coupessa sen huomasi ihan koria tunkilla nostellessa.

Mitä tulee tuohon Andreaksen esitykseen jäykistää kynnys ja näin kompensoida ohuempaa tarvikepeltiä, niin ehdotushan on sinänsä hyvä ja olisi kaiketi jopa aika helppo toteuttaa, eikä maksaisikaan juuri mitään... mielestäni se ei myöskään mitenkään lisäisi/muuttaisi kotelon kosteusriskiä tms. Mutta onko jäykistys tarpeen... se onkin sitten varmaan ihan eriasia. Jos pysyy perus autona niin tuskin mitään merkitystä, mutta jos pellin alle ja voimansiirtoon tulossa päivityksiä ja reilua tehonlisäystä niin sitten merkitys kasvaa...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Andreas kirjoitti: To 07.01.2021 08:54
pasi84 kirjoitti: Ke 06.01.2021 13:42
Andreas kirjoitti: Ma 04.01.2021 10:08
pasi84 kirjoitti: Su 03.01.2021 22:27
S202 kirjoitti: Su 03.01.2021 13:16 Sen takia minäkin olisin jättänyt helmat paikalleen ja lattioiden irrottamisen jälkeen korjannut ne. Paksua tavaraa niin saa kunnon virralla hitsatsa ja ne olis voinut maalata epoksilla sisäpuolelta. No eipä se enää auta.
Ei ollut enään mitään mihin hitsata ku kaikki oli enemmän tai vähemmän keksiä. Eikä nuo pilarit ja mitat muutu mihinkään tuossa, et arvaakkaan miten tukeva tuo palkkituki on tuossa. Ja en ala paikkaileen sieltä täältä ja sit ens vuonna saa jostain muualta paikata kun sisäpuolelta helmaa on ihan paskaa suoraan sanottuna.
Hyvä siitä tulee! Ylimääräinen laipio helman sisälle niin pysyy Mersuna, kuvan vihreästä inspiraatiota.

Kuva
Jos jotain vahvistusta laitan niin en ainakaan kuvan mukaista, sehän ruostuu ensimmäisen vuoden jälkeen jo rikki ku saumoihin jää kosteus. Katotaan miten laitan ja laitanko ollenkaan. Penkin alle tuleva poikittaispalkki vahvistaa koko rakennetta myös joten tuollasiet laipiot ovat aivan turhia minun mielestä.

Jos kotelossasi seisoo vesi on ihan sama onko rakenne löysä vai tukeva, mätäneehän se.

Ja rautalangasta vielä, etten kehoita kääntämään alasaumaa vertikaaliin vaan vahvistamaan heikkoa tarvikekoteloa sisäisellä laipiolla. Jos laipion vielä kallistaa kuvan mukaisesti muodostuu entistä kiertojäykempi rakenne.

Pelkällä 0.8mm kotelolla farmarikori tulee natisemaan takuuvarmasti kiertojännityksen alla.

Pahoittelut, että yritin auttaa.
Hei. Pyydän anteeks jos vaikutin "jäykälle".. Olen miettinyt tätä hommaa moneen kertaan sen jälkeen kun kirjotit tästä ja tullut siihen johtopäätökseen että teen tuon vahvistuksen niinkuin sanot. peltihän on ohuempaa kuin originaali, ois se siinä vaiheessa tylsää kun auto on valmis ja huomais että jostain natisee tai että ovet eivät mene joka korin asennossa kiinni ja auki niinkuin pitää. Kiitos vinkistä, teen siihen vahvistukset koska en halua riskeerata että maalauksen jälkeen ja kun autoa ajoonottaessa huomaisi että tuosta syystä tulisi ongelma,jättäessä vahvistuksen pois. Ei ole siinä vaiheessa kiva purkaa koko helma pois..
Minkähän paksuseista pellistä tuon tekis? riittääkö 0,7mm vai pitääkö olla esim 0,9mm?
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Maastis kirjoitti: To 07.01.2021 16:33 Heps,

On muuten valtava ero korin jäykkyydessä kun vertaa ruosteista, korjaamatonta ja sitten ruostekorjattua. Ainakin omassa Coupessa sen huomasi ihan koria tunkilla nostellessa.

Mitä tulee tuohon Andreaksen esitykseen jäykistää kynnys ja näin kompensoida ohuempaa tarvikepeltiä, niin ehdotushan on sinänsä hyvä ja olisi kaiketi jopa aika helppo toteuttaa, eikä maksaisikaan juuri mitään... mielestäni se ei myöskään mitenkään lisäisi/muuttaisi kotelon kosteusriskiä tms. Mutta onko jäykistys tarpeen... se onkin sitten varmaan ihan eriasia. Jos pysyy perus autona niin tuskin mitään merkitystä, mutta jos pellin alle ja voimansiirtoon tulossa päivityksiä ja reilua tehonlisäystä niin sitten merkitys kasvaa...

TJ
Joo on ero varmasti korjatulla ja ruosteisella korilla :) Olen päättänyt laittaa vahvistukset ja dokumentoida se koska jos tämä OM617 joskus lakkaa toimimasta niin ois tarkotus laittaa vähän vahvempaa konetta pellin alle :D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja S202 »

Hmm, farkussahan on siinä helmasta taaksepäin lähtevän palkin sisällä vahvikepalkki joka näkyykin tuossa yhdessä kuvassa. Taitaa olla 1,5mm levyä, taitettu ylä ja alareunasta pari milliä ja pätkillä hitsattu palkin sisään. Eli samalla tyylillä vois helman sisään hitsata sellaisen. Millisestä vähintään. Hyvä tulis silläkin konstin mitä ehdotettu eli yläreunasta siihen helmapellin ja lattiapellin väliin pystyyn pelti, mutta alareuna on vähän vaikeampi tehdä siististi.
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin