ATa:n W123 200

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja karra »

ATa kirjoitti: Ma 26.04.2021 09:54
Mikä on jarruputkien väri tehtaalta lähitessä? Jokin vihreän sävy? Mitä ylipäänsä museotarkastaja sanoo käsittelemättömistä kupariputkista?
Taitaa olla niin että itsellä kaikissa tekemissäni museoinneissa oli vielä orkkis putket, kun on ollut niin hyvät lähtökohdat. Käyttiksiin niitä on vaihdettu, jotka ovat suolamöhjössä uitetut.

Nyt laitoin ihan kuparinväristä G-wageniin, oletan että ne kelpaa. Minkähän värisiä ne on jos tilaa merkkiliikkeestä, nehän tulee nykyään kiepissä metritavarana. En usko että vihreitä ovat. Mitä sanoo Timo L.?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Minulla tuli tuon värinen putki konehuoneeseen. On hiukan haaleampi kuin kuparinen. Taakse menevä putki on taas kuparin värinen.

Kuva
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Hyvä jos kupariputki sellaisenaan käy, silloin selviää tuon yhden silmiäsärkevän putken vaihdolla ja muut saavat jäädä sikseen. Niillä on kuitenkin vielä paljon vuosia edessään, ovat vaihdettu vähän ennen auton minulle siirtymistä.

Mitä olen eri kuvia selaillut niin näyttäisi siltä että kallistuksenvakaajan kiinnityslaput ovat alun perin keltapassivoidut. Puolasta löytyi kunnostettu pari joten niitäkään ei tarvitse murehtia. Lisäksi tilaukseen meni uudet alkuperäiset jarrulevyjen suojakilvet.
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Nyt todennäköisesti selvisi syy mikä sai alun perin epäilemään tuota kiinalaisten työkalua. Purin eilen apumiehen puolen, eli sen mitä alun perin yritin irroittaa ja kappas, jousikumin reuna oli yhdestä kohdasta kaksin kerroin jousen päällä. Yläpää oli tuon takia kiilautunut melko mojovasti paikoilleen ja myöskin jätti jousen pidemmälle joten sekin vaikutti pois ottoon. Tuo ainakin osittain selittänee miksi toinen puoli keulasta oli korkeammalla. Jouset olivat myöskin selkeästi eri paria, langan vahvuudet sekä pituus vapaana poikkeavat selvästi. Eli on syytäkin vaihtaa ne uusiin.

Alapallojen kumit olivat molemmilta puolilta täysin riekaleina joten remontti olisi tullut vastaan joka tapauksessa piakkoin.
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Huomasin jarruja purkaessani että pa-putkien etupäässä on vielä alkuperäistä väriä jäljellä, näyttäisi jonkinlaiselta likaisenvihreältä, oliivi tms. Ilmeisesti sekä pa- että jarruputket ovat olleen alun perin samaa väriä. Mahdoton sanoa mikä sävy on alun perin ollut mutta värikarttaan verraten se liikkuu jossain RAL6003/6011 välimaastossa.

Viikonloppuna pääsee kenties jo laittamaan osia paikalleen. Tällä hetkellä purettuna etuakseli, kallistuksenvakaaja, pääsylinteri ja jarrutehostin. Ruosteiset osat on putsattu ja hapotettu ja osittain jo maalattukin. Kallistuksenvakaajan puslien läheltä löytyi pieniä pintaruostepaikkoja, ei mitään dramaattista. Niissä on aineet muhimassa. Täytyy tällä erää tyytyä paikkamaalaukseen, koko konehuone on maalattava jossain vaiheessa ajan kanssa jottei jää kirjavaksi.

Kävin lähikaupungin mersukorjaamoista kysymässä alapallojen vaihtoa - ei löytynyt työkaluja. Tilasin C-mallin puristimen työkaluksi ja vaihdan itse. Toisesta etujarrusatulasta napsahti ilmausruuvi pois liottelusta ja lämmityksestä huolimatta, oli melkoisen marinoitunut. Kun kerran ATE:n satuloita saa vielä uutena laitoin sellaiset tilaukseen niin ehtii katsomaan vanhoja jossain vaiheessa ajan kanssa.

Apumiehen penkin ja takapenkin saa tänään verhoilijalta pois, nyt ei pitäisi enää pehmustepaali murentua lattialle. Kenties ensi viikon viikonloppuna pääsee koeajolle.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja S202 »

Jos maalaat jarruputkia niin kannattaa hio ja pohjustaa ne että maali tarttuu.
S124 300TE
S211 E500
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Tulikin jo tuolla toisen keskustelun puolella ihmeteltyä keulan harmaiden muoviosien väriä. Omassani maskin muovi oli haalistunut lähes valkoiseksi. Katselin Hellan uutta umpiota ja siinä silmämääräisesti umpion sisällä olevan alareunan ritilän väri näytti samalta kuin umpion runko ja takakansi. Siispä kannen kanssa maalikauppaan ja teetättämään sävy sen mukaan. Luulin jo saaneeni sävyn riittävän lähelle kohdalleen kun sitä vertasi vaikkapa MB:n Public archiven aikalaiskuviin. Mainoskuvien kanssa toki pitää sekin huomioida että ne ovat todennäköisesti valotettu pitkäksi.

Autossa on nyt myös uudet jouset ja iskarit joka kulmassa ja samalla etuakseli on käyty kokonaan läpi. Asento on nyt paljon silmälle miellyttävämpi kun ei kuljeta enää ylpeänä nokka pystyssä vaan sen sijaan korilla on aivan pieni etukeno.
IMG_4214_sf.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut ATa, Ke 07.07.2021 14:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Minkä merkkiset iskarit tuli alle?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Pontus kirjoitti: Su 04.07.2021 15:15 Minkä merkkiset iskarit tuli alle?
Bilsteinin HD:t. Otin nuo jäykemmät alkuperäisiä mukaillen mutta pakko myöntää että melkoinen kivireki siitä tuli - ainakin näillä korpiseudun huonoilla teillä. Pikipinnalla tosin ihan ok. Täytyy vielä harkita josko kokeilisi normaaleja.
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Minkä kokoiset on jousen kumit sulla?
Laittaisitko sivukuvan ennen ja jälkeen?
Itsellä tuossa 300D on kyllä häiritsevän ylhäällä ja pitää miettiä mitä sille tekee kunhan kerkeän...
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Alla on sivukuva tämän hetken tilanteesta. Jonkinlainen ennen-kuvakin pitäisi olla, en sitä tosin tähän hätään löytänyt. Kumit ovat edessä 3 ja takana 2. Korkeudet ovat manuaalin mukaiset, automaatti nostaa etukumit 2:sta 3:een. Alkuperäiset olivat myös samat.

Jousien kanssa olikin sitten mutkikkaampaa. Ajatus oli ensin hankkia alkuperäiset, taakse ei tosin löytynyt epc:stä vahvistettua vaihtoehtoa, eteen kylläkin. Katsoin sitten Saksan merkkiliikkeen sivustolta että manuaalin autoon tarjoamaa takajousta olisi kuitenkin saatavilla, hinta tosin oli turhan korkea, n 180€/kpl. Päädyin kokeilemaan Bilsteinin vahvistettuja jousia. Takajouset olivat ok, ne ovat autossa tällä hetkellä paikallaan. Etujouset olivat sen sijaan aivan liian jäykät, auton ollessa maassa iskarit eivät edes tavanneet yläpäästä koriin. Keula oli noin viitisen senttiä liian korkea. Tilapäisratkaisuksi hain paikallisesta Motonetista sieltä löytyneen KYB:in vakioparin (ei vahvistettu) ja laitoin ne alle. Totesin että kokonaisuushan näyttää varsin tasapainoiselta. Kuvista korin asentoa ei oikein näe kunnolla, ovien alareunan listan linja on takapyörän kohdalla reilun sentin etupyörän kohtaa korkeammalla eli auto on melkein vaakatasossa, mainitsemani etukeno on siis minimaalinen.

Täytyy jossain vaiheessa vielä selvitellä tuo alkuperäisten jousienkin tilanne uudelleen.
IMG_4202_s.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut ATa, Ke 07.07.2021 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Pontus »

ATa kirjoitti: Su 04.07.2021 18:14 Alla on sivukuva tämän hetken tilanteesta. Jonkinlainen ennen-kuvakin pitäisi olla, en sitä tosin tähän hätään löytänyt. Kumit ovat edessä 3 ja takana 2. Korkeudet ovat manuaalin mukaiset, automaatti nostaa etukumit 2:sta 3:een. Alkuperäiset olivat myös samat.

Jousien kanssa olikin sitten mutkikkaampaa. Ajatus oli ensin hankkia alkuperäiset, taakse ei tosin löytynyt epc:stä vahvistettua vaihtoehtoa, eteen kylläkin. Katsoin sitten Saksan merkkiliikkeen sivustolta että manuaalin autoon tarjoamaa takajousta olisi kuitenkin saatavilla, hinta tosin oli turhan korkea, n 180€/kpl. Päädyin kokeilemaan Bilsteinin vahvistettuja jousia. Takajouset olivat ok, ne ovat autossa tällä hetkellä paikallaan. Etujouset olivat sen sijaan aivan liian jäykät, auton ollessa maassa iskarit eivät edes tavanneet yläpäästä koriin. Keula oli noin viitisen senttiä liian korkea. Tilapäisratkaisuksi hain paikallisesta Motonetista sieltä löytyneen KYB:in vakioparin (ei vahvistettu) ja laitoin ne alle. Totesin että kokonaisuushan näyttää varsin tasapainoiselta. Kuvista korin asentoa ei oikein näe kunnolla, ovien alareunan listan linja on takapyörän kohdalla reilun sentin etupyörän kohtaa korkeammalla eli auto on melkein vaakatasossa, mainitsemani etukeno on siis minimaalinen.

Täytyy jossain vaiheessa vielä selvitellä tuo alkuperäisten jousienkin tilanne uudelleen.

Kuva
Ainakin 4 vuotta sitten sain täysin oikeat jouset Veholta, pitää olla vain osaava varaosamyyjä joka tietää nuo jousien erot. Takajpousia on vain kahta eri mallia tarjolla. Joko "matkamalli" tai "Taksimalli" Melkein kaikissa Suomiautoissa on tuo "taksimallin "jousitus.

Kuulutko muuten Suomen Mercedes-Benz Klubiin, jos kuulut niin voin antaa yhden klubilaisen Sähköposti osoitteen joka osaa auttaa tuossa jousiasiassa, Laita vaikka viestiä mulle Yv:llä
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Kiitoksia, täytyy katsoa jos ja kun jousirumba tulee uudelleen ajankohtaiseksi. Olen kyllä klubin jäsen.

Variaatioita on itseasiassa paljon enemmän. Porrasperälle on puolen tusinaa erilaista alustaa, tämän jälkeen jokaiselle näistä on oma vaihtoehtonsa eri mallivariaatiolle (123.XXX). Sitten tulee kumien pisteytys varustelun mukaan ja lopuksi kumeille vielä kaksi vaihtoehtoa jousen värikoodin mukaan.

Omaan 200:n (123.220) on ruksattu korotettu alusta jäykemmillä jousilla ja iskareilla ja jousiksi valikoituu:

Eteen: 1233213904
Taakse: 1233242704

Etukumi: sin/13, pun/18
Takakumi: sin/9.5, pun/14

Vakioalustalla jouset olisivat:

Eteen: 1233213704
Taakse: 1233240604

Etukumi: sin/18, pun/23
Takakumi: sin/9.5, pun/14
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Kiitti, mulla on todennäköisesti edessä 23 ja takana 9.5 kumi koska keula on jotain 2.5cm korkeammalla.
Kiinnostus olisi saada eka stanssiin eli keula alas ja sitten ehkä koko auto hiukan matalammaksi koska häiritsee renkaan ja lokarin välinen tyhjyys liikaa.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Toinen kerta toden sanoo? Kävin teetättämässä uuden satsin maalia, tällä kertaa tilaamani avauskahvan perusteella. Testipalan perusteella sävy onnistui niin hyvin ettei silmällä huomaa eroa muoviosaan vaikka maalatun pinnan ja muovin luonne hieman erilainen onkin. Maalasin maskin muovin sekä umpioiden muoviraamit ja ei tulos nyt kovin pahalta näytä.
IMG_4230_s.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Kuuntelin että vaihde päällä paikallaan ollessa jostakin kuuluu pientä narinaa tms ääntä. Tarkemmin kuunneltua tulee öljypohjan alla olevasta rajoittimesta. Tukikumit lienee sen verran väsähtäneet ettei rajoitin ole enää säädöissään. Tilasin uudet kumit moottorin ja vaihteiston alle sekä uuden rajoittimen. Tarkoitus on vaihtaa samalla kun laitan kunnostetun pakosarjan paikalleen.

108-kuume ei ota laantuakseen. Luulin jo löytäneeni sopivan yksilön mutta into laantui kun selvisi että väri on vaihdettu jossain vaiheessa. Jos yhtään itseäni tunnen niin tiedän että olisi jäänyt vaivaamaan.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Mitäs tälle W123 kuuluu? :wave:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Pontus kirjoitti: Ti 02.05.2023 11:00 Mitäs tälle W123 kuuluu? :wave:
Kiitos kysymästä, leppoisaa kiireetöntä harrasteluahan sille. Ei mitään suurempia laittoja pariin vuoteen, huoltoja vain. Lähinnä pientä kosmeettista virittelyä ulkopuolessa, kohti museointia jonka kenties joskus saan aikaiseksi viedä loppuun. Kesäisin matkamittariin on kertynyt 1-2tkm hupiajelua.

Olenpa näköjään taannoin kirjoitellut vallitsevasta 108-kuumeesta. Kyllä, sekin on edelleen pienenä lämpöilynä päällä mutta todellinen autokuume on jo pidemmän aikaa ollut W187/191 -akselilla. Useampaakin olen katsellut ja katsonut mutta taidanpa olla muutaman vuosikymmenen myöhässä kun etenkin 187:n arvo on karannut jo kovin kauas palkkatyöläiseltä joka ei velkaa suostu tekemään. Ehkä vielä joskus...
Vastaa Viestiin