ATa:n W123 200

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
apa100
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ke 02.01.2019 21:31

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja apa100 »

Olisiko tuo sivujyrsittyjen avainten haittalajitelma kaupan? Olisi tarve slk:n paksin lukon elvytykseen..
W219 2008
W204 2008
R170 1998

ex:W205 2020
ex:W169 2005
ex:W209 2003
ex:W246 2013
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

apa100 kirjoitti:Olisiko tuo sivujyrsittyjen avainten haittalajitelma kaupan? Olisi tarve slk:n paksin lukon elvytykseen..
Laitetaan vaan eteenpäin kun kerran tarvetta löytyy. Laitoin vastausta tuonne yv-puolelle...
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Ajovalojen pyyhkijöillekin löytyi etsinnän jälkeen toimiva moottoripari. Mustalle värille on varmaankin tehtaan koodi? Käykö sama sävy myös ilmanputsarin koteloon, jarrutehostimeen yms?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mustalle ei varmaan oo mitään koodia, ral 9005 puolikiiltävänä on hyvä. Ja oikealla 2k maalilla maalattuna, ei millään mastonin sprayllä.
S124 300TE
S211 E500
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Kiitoksia, laitanpa sitä.

Ja tosiaan, ei paukkupulloja. Pienoismallikuvioissa on tullut automaalit tutuksi joten automaaliliikkeestä teetettynä tämäkin.
apa100
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ke 02.01.2019 21:31

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja apa100 »

ATa kirjoitti:
apa100 kirjoitti:Olisiko tuo sivujyrsittyjen avainten haittalajitelma kaupan? Olisi tarve slk:n paksin lukon elvytykseen..
Laitetaan vaan eteenpäin kun kerran tarvetta löytyy. Laitoin vastausta tuonne yv-puolelle...

Kiitoksia , haitat saapuivat ja sain niistä tehtyä sopivat SLK:n lukkoon :thumbup:
W219 2008
W204 2008
R170 1998

ex:W205 2020
ex:W169 2005
ex:W209 2003
ex:W246 2013
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Päädyin hankkimaan käytetyn pakosarjan joka - yllätys yllätys - on halki täsmälleen samasta paikasta kuin paikallaan olevakin. Se on viety hitsattavaksi joten lähiaikoina päässee eroon tuostakin vaivasta. Siitäkin huolimatta lyhyt ulkoilutus kauniissa säässä.
MB06031.JPG
MB06032.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Ajovalopyyhkijöiden moottorit aiheuttavatkin sitten päänvaivaa. Uudet käytetyt moottorit olivat kohtuullisen hyvässä kunnossa, puhdistus ja uudet vaseliinit riittää. Työpöydällä molemmat toimivat niinkuin pitääkin. Autossa paikallaan kuljettajan puoleinen moottori pyöri hyvin niin kauan kuin viiksen päätä painoi mutta irti päästäessä poltti sulakkeen. Sama kävi apumiehen puoleisen moottorin kanssa. Pesurin pumppukaan ei näyttänyt pyörivän mutta se ei aiheuttane edellämainittua koska sama tapahtui myös kun moottorin töpseli oli irti. Seuraavaksi täytynee kokeilla vaihtaa releen tilalle toinen ja kokeilla sillä, kunhan saa ostettua lisää sulakkeita...

Edit:
Korjaanpa itseäni siltä varalta että joku muukin tuskailee saman ongelman kanssa. Kaivoin moottorin leveämpään päähän valetun hartsin pois ja löysin johtojen lisäksi diodin. En ole sen tarkemmin tutkinut sitä mihin se on kytketty mutta voisi olettaa että diodin tarkoitus on estää pesurin pumpun käyttöjännitteen vuotaminen takaisinpäin maihin pyyhkijämoottorin kautta. Joka tapauksessa kuvatun kaltainen oireilu selittyisi sillä että diodi päästää läpi molempiin suuntiin.
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Tuli sattumalta vastaan niin korjasin pois kuleksimasta. Norev 1:18 200 (M102) manuaaliaskilla. Ennestään löytyy jo kiinalaisten tekemä 1:35 rakennussarja josta olisi tarkoitus muokata malli ketjun aiheena olevasta autosta.
20200625_181147.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Onko kukaan nähnyt myynnissä ilmansuodattimen kotelon kannessa olevaa tarraa, joko alkuperäisenä tai jälkituotantona?
MB_sytytystulppa_tarra.jpg
Laitetaan tähän väliin ketjun otsikon vastainen kuva, sanottakoon vaikka 1983-2011 -vertailukuvaksi ketjun ensimmäisen viestin kuvalle.

Kuten tuolla tuontiautoketjussa mainitsin, uudeksi (vanhaksi) käyttöautoksi valikoitui vm 2011 E350 CGI. Mittarilukema autolla oli ostaessa 55tkm. Koska automerkki jolla olen ajanut viimeiset 25 vuotta ei ole enää aikoihin tarjonnut takavetoista vaihtoehtoa edessä oli merkin vaihto. Auton valintakriteereinä olivat samat kuin ennenkin; saksalainen, noin viisi metriä pitkä ja kardaani. Ketjun aiheena oleva harrasteauto vaikutti tällä kertaa vahvasti merkin valintaan. Auto on ollut nyt viikon käytössäni ja en voi olla muuta kuin tyytyväinen. Edellinen käyttöauto ehti olla ajossa liki vuosikymmenen, toivottavasti tälle kertyy yhteisiä vuosia vähintään saman verran.
MB_E350_s.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Löytyisikö keneltäkään kuvaa 123:n jarrutehostimessa (Bendix) alun perin olleesta valkealla maalatusta johtotähdestä? Omassani ei siitä ole kovin paljoa jäljellä joten sen toistaminen maalauksen jälkeen riittävän tarkasti alkuperäisen kaltaisena on kovin vaikeaa.

Ainakin ATE:n ja Girlingin tehostimissa on uutena ollut tarra, entä Bendixin näkemyksessä?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Nozki »

89B56000-81BF-4D5F-91E0-8569B749667F.jpeg
Tämmöinen? Kävin omastani ottamassa tuon kuvan, vähän sekin on kulunut (jos on koskaan ihan täydellinen ollutkaan), mutta kai vielä aika selkeä kuitenkin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Kiitos, juurikin tuo. Eiköhän tuosta jo pääse riittävästi jäljille. Vaikuttaisi jonkinlaisella leimasimella tehdyltä, omassanikaan ei siis välttämättä ole niinkään häipynyt ajan saatossa vaan alun perin huolimattomasti läiskäisty. Se on haettava kellarista kapallinen perunoita ja ryhdyttävä perjantai-illan ratoksi veistelemään vanhan liiton perunaleimasinta...
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Täytyneepä muistaessani hieman päivitellä auton tapahtumia.

Viime vuoden puolella kuljettajan penkki kävi verhoilijalla. Istuinosan ja selkänojan verhoilut uusittiin kauttaaltaan. Niskatuelle ja käsinojalle riitti pelkkä puhdistus. Samalla pysäytettiin alkuperäisen pehmustepaalin mureneminen ja lisättiin sen alle hieman uutta materiaalia jotta alkuperäinen muoto palautui. Osa istuinosan jousista vaihdettiin.

Alkuperäistä verhoilukangasta löytyi useammaltakin toimittajalta. Ostopaikaksi päätyi cabrio.de, josta kangasta sai reilun 90€:n metrihintaan. Ostin varuiksi kangasta tarpeeksi vaikka koko sisustan uudelleenverhoiluun jotta sitä ei tarvitse enää uudestaan etsiä mistään. Täsmälleen oikeanlainen istuimen sivujen tekonahka löytyi verhoilijan kontaktien kautta. Kanttinauhat olivat niin hyvässä kunnossa että ne käytettiin uudestaan.

Etukäteen varauduin siihen että vanha kangas on sen verran haalistunutta että uudet osat erottuvat liikaa sisustuksesta mutta yllätykseksi näin ei käynyt. Uutta ja vanhaa kangasta ei erota toisistaan edes vierekkäisistä osista joten tällä erää muuta verhoilua ei tarvitse uusia. Tarkoitus on kuitenkin tehdä muidenkin penkkien pehmusteille vastaava operaatio jotta ne säilyvät hyvinä jatkossakin.

W123_verhoilu.jpg

Autossa ei ole koskaan ollut lohkolämmitintä joten päätin hankkia ja asentaa siihen sellaisen jotta moottorin käyttäminen talvisäilytyksen aikana olisi paremmin mahdollista. Imusarjan alla oleva valurautainen tulppa onkin ennakoimaani lujemmin kiinni, siihen ei pure lämmitys, jäähdytys, ruosteenirrotusaine saatikka pulttikoneella moukarointi. Koska tarkoitus on huoltaa kaasutin ennen kevättä joka tapauksessa niin harkinnassa on imusarjan irroitus samalla. Näin tulpaan saisi avaimen kiinni ilman jatkovartta ja sitä pääsisi paremmin vääntämään pidemmällä varrella.

Vaihdekepin ympärysmuovissa on reiät muistona autossa joskus olleesta puhelimesta, siihen olen jo pidempään etsinyt oikeanlaista, hyväkuntoista osaa. Sellainen löytyi viimein käytännössä uudenveroisena Kreikasta.

W123_konsolin_muovi.jpg

Koska autossa on nyt myös toimiva kasettisoitin, siihen oli toki hankittava myös asiaankuuluvaa soitettavaa, ainakin rekvisiitaksi.

Kasetti.jpg

Ebayssa tuli sattumalta vastaan M102:n venttiilisäätötyökalu joten sitäkään en malttanut jättää muille.

W123-M102_venttiili.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Kiitos tuosta tiedosta että mistä olet tilannut tuota kangasta. Just tuli itselle vuoroon hakea juurikin tuon sävyistä kangasta. :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Muistaakseni se oli hieman hankalasti kaivettavissa sivuilta mutta tuolta löytyy:

https://www.cabrio.de/en/interiors-khm/ ... y-material

Ja siellä: Polsterstoff Nr. 855Streifen creme055

Suoraa nettikauppaa ei heillä ole mutta laitoin sähköpostin mitä tarvitsee ja kuinka paljon ja lähettivät laskun jonka maksoin tilisiirrolla.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Pontus »

ATa kirjoitti: To 11.02.2021 12:45 Muistaakseni se oli hieman hankalasti kaivettavissa sivuilta mutta tuolta löytyy:

https://www.cabrio.de/en/interiors-khm/ ... y-material

Ja siellä: Polsterstoff Nr. 855Streifen creme055

Suoraa nettikauppaa ei heillä ole mutta laitoin sähköpostin mitä tarvitsee ja kuinka paljon ja lähettivät laskun jonka maksoin tilisiirrolla.


Kiitos linkistä mä otan tuosta kankaasta selvää kunhan pääsen takaisin Helsinkiin lomareissulta! :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Ja jos jostain syystä tuolta ei sattuisi saamaan niin minulla on jossain ylhäällä pari muutakin paikkaa missä ainakin kesällä oli saatavilla osapuilleen samaan hintaan.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Pontus »

ATa kirjoitti: To 11.02.2021 12:58 Ja jos jostain syystä tuolta ei sattuisi saamaan niin minulla on jossain ylhäällä pari muutakin paikkaa missä ainakin kesällä oli saatavilla osapuilleen samaan hintaan.
:thumbup: Juu mä laitan vaikka yv:tä jos tuolta ei enää saisi kangasta.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Mahtaako kukaan olla törmännyt takaiskarien alkuperäisen kaltaisiin kankaisiin pölysuojiin? Originaalit alkavat olla sen verran rapeassa kunnossa etten niitä takaisin tohtisi laittaa. Osanumeroa moisille en ole löytänyt.
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Täällä tiettömien taipaleiden takana odotellaan vielä paikkojen kuivamista ennenkuin ajokautta uskaltaa aloittaa, sen verran kuravelliä ovat ainoat tiet joita pitkin sivistyksen pariin pääsee. No, osa penkeistäkin on vielä verhoilijalla elvytettävänä joten suurempaa kiirettäkään ei ole.

Hankin taannoin The Kentinkin esittelemän kiinalaisen kopion jousipuristimista. Takajouset sillä vaihtuivat näppärästi mutta etujousien kanssa laulu on toinen. Puristimen lautanen ei sitten millään mahdu jousen alapään kierteiden väliin (iskari irti ja ylätukivarsi topparia vasten -> ei aukea enempää). Lisäksi näyttäisi siltä että vaikka lapun sinne väliin murjoisinkin, se jää jousen alapään mutkalle menon takia niin vinoon että puristimen varsi ei mene lapun reiästä läpi. Muilla kokemuksia aiheesta?

Ajatuksena oli purkaa koko hoito pöydälle ja maalata sekä vaihtaa kaikki kuluvat osat samalla. Nyt taidan viedä koko hoidon johonkin pajalle ja elvyttää alatukivarren ja olkavarren paikallaan sen verran mitä mahtuu tekemään.

Vielä ennen kesän ajeluja pitää vaihdella uusiin muutamia pienempiä osia joita talven aikana on haalittu, akun teline, ilmanputsarin kannen kiinnityslinkut, konepellin tassut, ovien alipaineletkujen läpivientikumit, kaasarin automaattiryypyn bi-metallijousipaketti, kynnyslistojen metallisomisteet yms.
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja seppola »

Minulla täsmälleen sama kokemus W123-etujousien kanssa jokunen vuosi sitten, aikani yritin mutkaisen jousen kanssa taistella, mutta jäi irrottamatta. Saa nähdä, tuleeko sama homma joskus vielä vastaan, joten kikka3 kiinnostaa myös...
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Puhutteko nyt juuri sellaisesta puristimesta jonka kierreosa pudotetaan jousen sisään konetilan reijästä? Sellaisella oti omastakin jouset irti. En muista muuta ongelmaan kun että ei meinannu mahtua reijästä sisään... joutui vähän vinguttaa... ehkä jousen malli vaikuttaa sen verran. Nämä olk R&H madallusjouset niin varmaan sen verran lyhyemmät jotta kiepit harvemmassa.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Juuri sellaisesta puristimesta on kyse. Varsi mahtui kyllä korin reiästä kun oli ensin putsannut kantissa olevat ruosteet pois mutta ongelma oli lapun/lautasen saaminen jousen kierteiden väliin. Yläpään lappu menee mutta alapäässä ei koska jousen alapää jää niin reilusti mutkalle. Alapään lapun saa kyllä kierteen väliin kun laittaa jousen puoleen väliin mutta siitäkään sitä ei saa pyöritettyä tarpeeksi alas -> puristinta ei saa tarpeeksi lyhyelle.

Saisihan sen lapun varmaankin lekalla survaisemalla alemmaskin mutta samalla kolhii jousen ja saako tuota sitten enää sieltä pois.

Kyseessä siis tämä samainen työkalu: https://www.youtube.com/watch?v=Qq0KyuNkvy4

Jonkinlaisen lisämausteen tuonee myös se että autossa on vahvistetut jouset mutta tokkopa 14.3 -> 14.7 mm ero langan paksuudessa noin paljoa vaikuttaa.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Ok, juuri samanlaisella otin jouset myös. Auttaako jos sulloo kiekot sinne väliin ja nostaa sitten tunkilla pyörännavasta jousta suppuun niin se myös oikenee?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
rrainer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 29.07.2013 16:36

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja rrainer »

Monesti sen alemman läpyskän on joutunut moskaamaan jousen väliin. Jollain rekkarilla tai muulla vääntää jousta sen verran suoraan, että puristimen saa vängättyä paikoilleen. Liian alas sitä ei kannata tunkea. Puristinta kiristäessä se kierreosa tulee ulospäin, osuu jousikuppiin ja puristaminen loppuu siihen. Näin ainaki eBayn kopiopuristimella. Laikkaamattoman etujousen kanssa on yleensä semmonen taistelu, että voisi luulla koko auton kasaaminen on tehtaallakin alotettu etujousista :D
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Muistaakseni alhaalta lukien kolmanteen väliin sain sen lyömällä menemään. Taisi olla niin että kun tunkilla avitin sen verran että puristimen pään sai siitä läpi, ei enää sen kiristysvara riittänyt. Täytyy kummailla josko vielä kertaalleen saisi aikaiseksi kokeilla, todennäköisesti annan jonkun muun murehtia tuon.

Yksi mahdollisuus voisi olla ajaa lapusta pois puolen kierroksen matkalta ulkokehän reunus jotta se menee paremmin kierteiden väliin mutta luonto ei anna periksi lähteä tuohon, muutenkin saa henkensä edestä varoa noiden etujousien kanssa...
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Tohdinko poiketa aiheesta?

Löysin W212:een pitkällisen etsinnän jälkeen satsin 17'' versiota ylempänä olevassa kuvassa näkyvistä vanteista (Elegancen R15). Auton mukana tulleet ovat siis 16''. Tilaamani renkaat saapuivat eilen ja kävin laitattamassa ne vanteille ja illalla alle. Kieltämättä tuuman isompi näyttää sopusuhtaisemmalta tuossa autossa, vaikken mikään isojen vanteiden ystävät ry:n jäsen olekaan. 16'':lla oli talven yli talvirenkaat ja jäänevätkin siihen käyttöön.

Kohta täytekakkukahvien paikka, autolle tulee 10v ikä täyteen. Tietä se on tähän mennessä nähnyt 61tkm verran.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Zac »

No siinä 10v. kohdalla alkaa olemaan sisäänajettu :wink:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Lähteehän se etujousikin tosiaan tuolla kiinalaisten puristimella kun oikea tekniikka löytyy. En saanut lappuja aivan riittävän lähelle jousen päitä, alapäässä kolmanteen väliin joten puristimessa tuli kiristysvara vastaan ennenkuin jousen sai pois. Tunkki pyörännavan alle, ylätukivarren liitos irti ja napaa pari senttiä alaspäin niin onnistui.

Loput penkit saa verhoilijalta parin- kolmen viikon päästä joten totesin että tässä välissä on paikka tehdä listalta muutama kohde pois. Nyt siis vaihtoon menee etuakselilta jouset ja iskarit, kaikki kumit, ylätukivarret ja alapallot. Kallistuksenvakaajan puslien laput ovat pintaruosteessa, ne täytyy kunnostaa. Lisäksi jarrutehostimen ja pääsylinterin kunnostus sekä oikean puolen etujarruputken vaihto nätimpään käsin taivutellun tilalle.

Mikä on jarruputkien väri tehtaalta lähitessä? Jokin vihreän sävy? Mitä ylipäänsä museotarkastaja sanoo käsittelemättömistä kupariputkista?
Entä mikä on kallistuksenvakaajan kiinnityslappujen alkuperäinen väri/pintakäsittely? Korinväriset, mustat, keltapassivoidut, jotain muuta?
Vastaa Viestiin