ATa:n W123 200

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Tervehdys muille MB-harrastajille! Menneenä kesänä minulle tarjoutui mahdollisuus hankkia nuoruuden ihailuni kohde, W123. Kyseinen yksilö on vuoden 1983 200 automaattivaihteistolla ja sillä on ajettu n. 260tkm. Auto on kesän aikana herätelty yli vuosikymmenen kestäneiltä uniltaan ja olen loppukesän aikana ajanut sillä joitain satoja kilometrejä selvittääkseni mahdollisia tulevan talven korjauskohteita. Mitään vakavaa ei kuitenkaan vastaan ole tullut, päin vastoin auto on toiminut mainiosti.

Rohkenin avata palstalle uuden keskusteluaiheen väistämättä eteen tulevia kysymyksiä - ja miksei myös auton tulevista vaiheista kertomista varten.
ATaMB200.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tervetuloa foorumille, onpa ryhdikäs auto! Kerro lisää auton historiasta varusteita unohtamatta. Väri taitaa olla petrol 877?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Auton historia on melko hyvin tiedossa, uutena se on myyty Helsinkiin josta vieläkin kertoo sen alkuperäinen A-alkuinen rekisteritunnus. 2000-luvun alussa ensimmäisen omistajan kuolinpesä kauppasi sitä silloisella kotipaikkakunnallani ja sitä kautta se päätyi minua edeltävälle omistajalle. Edellinen omistaja on tuttu joten olen päässyt tutustumaan autoon jo vuosia sitten.

Nähtävästi autolla ei ole ajettu talvisin lainkaan, tästä kertoo sen lähes täysin ruosteeton kunto. Kunnossapitoa ajatellen onkin rohkaisevaa tietää että ensimmäiseksi ei ole aihetta ryhtyä peltitöihin. Akuuteimmat korjauskohteet löytyvät sisätiloista, kaikkien ollen enemmän tai vähemmän tavallisia W123:n ongelmia. Tulevan talven työlistalla sisätiloissa on näillä näkymin kuljettajan penkin kahden katkenneen jousen vaihto, kojetaulun irtoavien puuosien suoristus ja uudelleenkiinnitys ja mittariston valaistuksen korjaaminen. Lisäksi tehtävänä on lukkojen kunnostus ja uudelleensarjoitus alkuperäisille avaimille, ajovalonpesimien kunnostus ja takaisinasennus sekä ovien tiivisteiden vaihto.

Väri on tosiaankin petrolinvihreä 877. Verhoilu on beigenvärinen kangas 055. Radiona on aikakauden Pioneerin kasettisoitin. Epäilen tosin että kyseessä ei ole alkuperäinen maahantuohan asentama laite koska hansikaslokerosta löytyy Grundig:in radion ohjekirja. Varusteita ei ostaja ole liikaa tilaukseen rastittanut - harrasteauton kohdalla pidän sitä enemmänkin etuna koska ylläpidettävää on vähemmän. Valmistenumeron mukainen varusteluettelo on:

260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
436 ELIMINATION OF FRONT AND REAR SAFETY BELTS
466 CENTRAL LOCKING MECHANISM
482 HARDER SPRINGS AND SHOCK ABSORBERS
504 OUTSIDE REARVIEW MIRROR, RIGHT; ELECTRICALLY CONTROLLED; L.H.D
524 PAINTWORK - PRESERVATION
570 FOLDING ARMREST, FRONT
593 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET
SAFETY GLASS), BAND FILTER
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
630 ECE - WARNING TRIANGLE
656 MICHELIN TIRES
668 MODE OF PACKING VE III WITH STYROPOR BUMPER RAILS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Talvi saapui joten Mersu on laitettu talvisäilöön ja pikkuvikojen korjaus alkoi.

Kojeluadan käytännössä irti olleet puut on otettu irti. Kaksi pitkää olivat sen verran pahasti käyriä että niiden oikaisuyritys on meneillään. Reunimmaiset lyhyet palat olivat sen verran suorat että laitoin ne takaisin sellaisenaan. Löysin Etrasta suuresti alkuperäistä muistuttavaa kaksipuolista teippiä jolla päätin puut kiinnittää. Sen myönnytyksen tein että valitsin kapeamman teipin jota mahtuu puiden taustapellille kaksi rinnakkain. Näin sekä ylä- että alareunaan saa teipin tehdasreunan eikä teippiä tarvitse yrittää muotoilla sen kummemmin.

Auton mukana tuli useampia avaimia ja koska en ollut varma mikä/mitkä niistä ovat alkuperäisiä, tilasin Saksasta valmistenumeron mukaan uudet avaimet. Avaimet saapuivat reilusti alle viikossa mikä oli positiivinen yllätys. Näiden perusteella toinen ovi ja virtalukko on sarjoitettava uudelleen. Paikallinen lukkoseppä kehotti hankkimaan Ebaystä kiinalaisilta haittalajitelman, kuulemma aiempien kokemusten perusteella laatu on enemmän kuin riittävä. Haittoja olisi voinut teettää itsekin pienoismallipuuhista tutulla syövytysmenetelmällä (oletan että näin nuo kiinalaistenkin haitat on tehty) mutta sadan kappaleen lajitelman kahdenkymmenen euron hinta ei motivoi tekemään itse. Tarkoitus on siis avata ja pudistaa kaikki neljä lukkoa ja uusia sisukset ainakin kahteen, kulumista riippuen muihinkin.

Apumiehen ovenkahvasta on yläpään kiinnityspelti poikki. Sen tilalle löytyi Ebaystä varsin kelvollisessa kunnossa oleva käytetty osa.

Ovien sisäpuolisista peilikolmioiden peitelevyistä on kiinnityskäpäliä poikki, uudet tehtaan paketissa olevat levyt löytyivät Ebaystä.

Myös Ebaystä on hankittu kaksi uutta jousta kuljettajan penkin katkenneiden tilalle.

Marmorilta on tilattu uusi dimmeripotikka mittaristoon ja peitelevyt ikkunaveiveihin huonokuntoisten tilalle.

Etuovien karttataskujen yläreunan kiinnitykset ovat rikki molemmilla puolilla, ne on joko korjattava tai hankittava korvaavat. Riippuen tarvittavien korjauspalojen muodosta, ennestään tuttu menetelmä, 3d-tulostus, saattaisi olla varteenotettava vaihtoehto.

Koska kaikki penkkien pehmusteet ovat kovaa vauhtia murenemassa, niiden elvytys tulee kyseeseen ehkä jo tänä talvena, saa nähdä.

Onneksi suhteellisen yksinkertaisia kohteita siis tiedossa tälle talvelle.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja S202 »

Vanhoista lukoista saa haittoja, niitä on muistaakseni vaan 4 erilaista. Hyvällä tuurilla ei tarvi kuin muutaman niin saa haitat järjesteltyä oikeaan järjestykseen. Sen ovitaskun kiinnityksen saa korjattua helposti kun ottaa ovipahvin pois, ja sitten vaan tarkasti poraa jollain 3mm poralla reijän siihen katkenneeseen muovikieleen ja ruuvi ja sopiva pala vaikka muovia prikaksi alle.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hienon Näköinen W123 :thumbup: Paljonko nuo ikkuna veivit kustansivat merkkiliikkeessä?

Mulla on tuossa omassa W123 230E:ssä saman värinen kangassisusta, hankala on löytää ehjiä etupenkkejä..
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Vanhoista lukoista tosiaan saa purettua varaosia elvytettäviin lukkoihin. Ne tahtovat tosin olla jokseenkin yhtä kuluneita, kuitenkin viimeiset haitat ovat usein hyödynnettävissä. Tällä keinoin ensi hätään kunnostin lukot ja sarjoitin ne autonalkuperäiselle avaimelle. Aivan täyttä kymmentä haittaa ei kaikkiin lukkoihin riittänyt mutta tarpeeksi kuitenkin. Kuten aiemmin mainitsin, tilasin Ebaystä lajitelman haittoja, en tosin huomannut tilanneeni sivujyrsityn avaimen (eli ilmeisesti esim W124) kattauksen joten se tilaus meni suteen. Minulla on tosin tulossa kokeeksi GM:n lukkoihin tarkoitettu paketti joka vaikuttaa kovasti oikealta, lisäksi toisesta lähteestä lukkoseppien käyttämä haittalajitelma nimenomaan 123:n lukkoihin.
20191127_181147_800x600.JPG
Ikkunaveivien pintamuovit maksoivat n. 15€/kpl. Ainakin kermanvärisiä oli vielä saatavissa valmistajalta.
20191127_181054_800x600.JPG
Muitakin tarpeita ehti saapua ennen Postin lakkoa.
20191127_181248_800x600.JPG
Penkkejä tai niiden verhoiluja on tosiaan kovin vähän tarjolla. Tästä syystä tarkoitus on teetättää verhoilijalla uudet päälliset kuskin penkkiin ja kunnostaa kaikkien penkkien pehmusteet. Onneksi alkuperäistä kangasta näyttäisi olevan vielä saatavilla.

Kojelaudan puut alkavat olla oikaistu ja laitettu paikalleen. Kostutusta ja kuivatusta käyttämällä sain puut suoristumaan niin että ne voi laittaa takaisin paikoilleen ilman jännityksiä joten paikallaan pysyminen pitäisi olla varmempaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Hieno auto kerrassaan! :thumbup:
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Something for the weekend: lisää tavaraa saapuu Postin hoteista. Toinen yritys Kiinasta tilattujen lukkohaittojen kanssa onnistui eli GM:n lajitelma toimii myös Mersun lukossa.

Lisäksi saapui Classic Centerin verkkokaupasta tilattu "Information for classics, Service & Parts" -DVD. Levy näyttäisi tosiaan sisältävän mainostetut kattavat varaosakatalogit, huolto-ohjeet, ohjekirjat yms.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

ATa kirjoitti:Something for the weekend: lisää tavaraa saapuu Postin hoteista. Toinen yritys Kiinasta tilattujen lukkohaittojen kanssa onnistui eli GM:n lajitelma toimii myös Mersun lukossa.

Lisäksi saapui Classic Centerin verkkokaupasta tilattu "Information for classics, Service & Parts" -DVD. Levy näyttäisi tosiaan sisältävän mainostetut kattavat varaosakatalogit, huolto-ohjeet, ohjekirjat yms.
Hei voitko laittaa linkin tuohon DVD-tuotteeseen? Jotain pitäisi keksiä kun WIS ei kuulu enää klubietuihin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Timo L. kirjoitti: Hei voitko laittaa linkin tuohon DVD-tuotteeseen? Jotain pitäisi keksiä kun WIS ei kuulu enää klubietuihin.
Toki! Täältä löytyy, samassa paikassa on vastaava tuote muutamaan muuhunkin malliin:

https://www.mercedes-benz-classic-store ... -1986?c=74" onclick="window.open(this.href);return false;
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Timo L. kirjoitti:
ATa kirjoitti:Something for the weekend: lisää tavaraa saapuu Postin hoteista. Toinen yritys Kiinasta tilattujen lukkohaittojen kanssa onnistui eli GM:n lajitelma toimii myös Mersun lukossa.

Lisäksi saapui Classic Centerin verkkokaupasta tilattu "Information for classics, Service & Parts" -DVD. Levy näyttäisi tosiaan sisältävän mainostetut kattavat varaosakatalogit, huolto-ohjeet, ohjekirjat yms.
Hei voitko laittaa linkin tuohon DVD-tuotteeseen? Jotain pitäisi keksiä kun WIS ei kuulu enää klubietuihin.
Suosittelen kyllä lämpimästi hankkimaan WIS:n eBaysta tms valmiiksi asennettuna virtuaalikoneimagena. DVD:nä ja USB-tikulla niitä myydään. Laillistahan se ei toki varsinaisesti ole, joten en jaa linkkejä mihinkään. Mielestäni kuitenkin Daimlerin päätös poistaa pääsy WISiin on sen verran harrastajavihamielinen, että vaihtoehtoja ei hirveästi ole. Itse softa-alalla työskentelevänä olen näin aikuistumisen jälkeen ollut yleisesti ottaen kategorisesti piratismia vastaan, mutta tässä nimenomaisessa asiassa kyse ei ole siitä, että joltakulta vietäisi leipä suusta.

Ylläpito poistakoon viestin jos se koetaan rikollisuuteen kiihottavaksi.

Ps. hienon näköinen auto, laitahan ATa lisää fotoja :)
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Itse en lähde heittelemään kiviä mihinkään suuntaan tuon WIS:in hankinnan suuntaan. Oma ratkaisuni tilata tuo kyseinen paketti Classic centeristä oli selkeä, halusin nimenomaan sen - ihan jo keräilymielessä.

Lisää kuvia siis. Kojelaudan puut on nyt kaikki laitettu takaisin paikalleen. Hanskalokeron kansi on vanhuuttaan hieman kiero ja se ei säätöjen puitteissa oikein istu paikalleen. Aika näyttää vaivaako se mieltä niin paljon että asialle on tehtävä jotain. Jostakin pitäisi kaivaa nuo jo aiemmin kadonneet alamuovin ruuvien peitelevyt ja yksi puuttuva hanskalokeron kannen sisäpuolen ruuvi.
MB_puut.JPG
Pelkääjän oven kahva on vaihdettu käytettynä hankittuun, nyt yläpäänkin sai kiinni.
MB_kahva.JPG
Auto käväisi aiemmin viikonloppuna viimeistä kertaa ulkona ennen kevättä kun se siirtyi viereiseen pilttuuseen. Seuraava isompi työ on verhoilujen puhdistus. Jospa keväällä tallista tulee ulos kaikin puolin esittelykelpoinen vaunu.
MB_talvi.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kiva väri ja muutenkin siistin näköinen auto. :thumbup:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja sawyer »

ATa kirjoitti:Something for the weekend: lisää tavaraa saapuu Postin hoteista. Toinen yritys Kiinasta tilattujen lukkohaittojen kanssa onnistui eli GM:n lajitelma toimii myös Mersun lukossa.

Lisäksi saapui Classic Centerin verkkokaupasta tilattu "Information for classics, Service & Parts" -DVD. Levy näyttäisi tosiaan sisältävän mainostetut kattavat varaosakatalogit, huolto-ohjeet, ohjekirjat yms.
Mielenkiinnosta kysyn että eroaako w123 noiden lukkohaittojen muoto oleellisesti w124 vastaavista. Tuolla aiemmin sanoit tilanneesi w124 (?) tarkoitetun sarjan mikä näyttää samalta mitä ebay ehdottaa ensimmäisenä. Ainaki mitä vertailin omien kuvieni lukkohaittoihin niin purkamissani tuo haitan ulkolaita on täysin tasainen kun tuossa sarjassa ne on eri muotoisia ja eri korkeudella (eri numerolla ei ole väliä vaan kuinka paljon ulos tulee haitan ulkolaita?). Eihän sillä muodolla sinällää toki väliä kunhan mahtuu sinne sylinterin loveen...

Hämää vain kuin toisessa lukossa kokonaiset haitat pyörii tyylii 9-11 numerojen väliltä ja toisessa 2-4. Samoin puolikkaat toisessa 2-5 ja toisessa 22-24 :shock:

Niin ja vielä niin tuo sisäuloke on tuossa sarjassa siinä haittajousen puolella kun itsellä eräissä on se uloke toisella puolella. Sitten puolikkaissa on alakulmassa monesti sisälovi. Eli pitääkö noita muokata myös ennen asennusta eli eivät ole bolt-on tyylisiä? :o

En löytäny tuota mainitsemaasi GM-sarjaa kun ebay on täynnä noita hondan/VW/toyotan lukkohaittoja. Pistähän ihmeessä kuvaa sarjasta mikäli löytyy. Itseä ainakin kiinnostaa saada tuo oma vehje 3-avainjärjestelmästä ainakin alkuun 2-avainjärjestelmäksi. Todennut myös että väljiä haittoja joutuu aika paljon muokkailemaan ja liekö kuinka pitkäikäisiä sitten sen jälkeenkään. Timmi orkkisavain ainakin löytyy niin uusilla haitoilla saisi enemmä pitkäikäisyyttä.
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

En ole aivan varma tuosta 124:n avaimesta. Luulin lukeneeni täällä tai jossain muualla että 124:ssä on sivujyrsitty avain, eli että avaimen kuvio on sen lappeella eikä reunassa. Joka tapauksessa tuo aiemmin tilaamani sarja on sivujyrsitylle avaimelle, haitoissa on pykälät reiän pitkällä sivulla, siis jousen nokan puolella. Jos ei 124:ään niin olettaisin että johonkin 123:a uudempaan autoon nuo on tarkoitettu.

Nyt hankkimani ovat oikeaa tyyppiä, eli haitan reikä on suorakulmainen ja avaimen kuvio vastaa siis reiän lyhyeen sivuun. Kokosin viikonloppuna kokeeksi yhden irrallisen lukon niitä käyttäen ja lukko toimi ilman sen kummempaa säätöä. Kiinalaisten haittojen numerointi vastaa 123:n myöhemmin hankittua, eli 1-4. Oman 123:n alkuperäisissä lukoissa numerointi on 65-68, vaikka haitat ovat muutoin identtiset.

Haitat tilasin täältä, tyyppivalinnalla Buick Excelle:

https://www.ebay.com/itm/Car-Lock-Reed- ... Vt9eqbqWMA" onclick="window.open(this.href);return false;

Excelle lienee jokin kiinalaisten merkkiviritetty Astra, joten lienee mahdollista että meikäläisissä Astroissa on myös yhteensopivat haitat näiden vanhempien Mersujen kanssa.

Koetin aiemmin hankkia ammattilaisten käyttämän Auto Security Products:in haittalajitelmaa, ikävä kyllä kaikki myyjät joita löysin olivat tukkukauppiaita joten se suunta kuivui kokoon. 123:een sopiva setti on tuotenumeroltaan A-13-101, valmistajan mukaan kelpaa: Mercedes-Benz, BMW, General Motors, Eagle, Daewoo, Suzuki, Saturn. Samalta valmistajalta löytyy myös laajempi Mersun lajitelma A-21-101 ja nämä 123:een sopivat osat löytyvät myös GM-lajitelmasta A-41-152. Yksittäiset haitat ovat tuotenumeroilla P-21-111/112/113/114. Haittojen jousia myydään tuotenumerolla P-31-100.

Edellämainittu siksi jos joku sattuu noihin tuotteisiin törmäämään, itse en niitä tosiaan löytänyt.
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja sawyer »

ATa kirjoitti:En ole aivan varma tuosta 124:n avaimesta. Luulin lukeneeni täällä tai jossain muualla että 124:ssä on sivujyrsitty avain, eli että avaimen kuvio on sen lappeella eikä reunassa. Joka tapauksessa tuo aiemmin tilaamani sarja on sivujyrsitylle avaimelle, haitoissa on pykälät reiän pitkällä sivulla, siis jousen nokan puolella. Jos ei 124:ään niin olettaisin että johonkin 123:a uudempaan autoon nuo on tarkoitettu.

Nyt hankkimani ovat oikeaa tyyppiä, eli haitan reikä on suorakulmainen ja avaimen kuvio vastaa siis reiän lyhyeen sivuun. Kokosin viikonloppuna kokeeksi yhden irrallisen lukon niitä käyttäen ja lukko toimi ilman sen kummempaa säätöä. Kiinalaisten haittojen numerointi vastaa 123:n myöhemmin hankittua, eli 1-4. Oman 123:n alkuperäisissä lukoissa numerointi on 65-68, vaikka haitat ovat muutoin identtiset.

Haitat tilasin täältä, tyyppivalinnalla Buick Excelle:

https://www.ebay.com/itm/Car-Lock-Reed- ... Vt9eqbqWMA" onclick="window.open(this.href);return false;

Excelle lienee jokin kiinalaisten merkkiviritetty Astra, joten lienee mahdollista että meikäläisissä Astroissa on myös yhteensopivat haitat näiden vanhempien Mersujen kanssa.

Koetin aiemmin hankkia ammattilaisten käyttämän Auto Security Products:in haittalajitelmaa, ikävä kyllä kaikki myyjät joita löysin olivat tukkukauppiaita joten se suunta kuivui kokoon. 123:een sopiva setti on tuotenumeroltaan A-13-101, valmistajan mukaan kelpaa: Mercedes-Benz, BMW, General Motors, Eagle, Daewoo, Suzuki, Saturn. Samalta valmistajalta löytyy myös laajempi Mersun lajitelma A-21-101 ja nämä 123:een sopivat osat löytyvät myös GM-lajitelmasta A-41-152. Yksittäiset haitat ovat tuotenumeroilla P-21-111/112/113/114. Haittojen jousia myydään tuotenumerolla P-31-100.

Edellämainittu siksi jos joku sattuu noihin tuotteisiin törmäämään, itse en niitä tosiaan löytänyt.
Kuva
Tosiaan jos tämän kuvan tuo vasemmanpuoleinen passaa w123 niin tietää että silloin on täysin erilainen kuin itsellä. Eli tuo kiinan mersun oma olisi noista sinällään lähimpämä ainakin purkamieni mukaisia. Miettinyt että oisko ne ulkohaitan lovet osittain katkaisua helpottamiseksi laitettu noihin. Anixter.comista löyty joitakin hyviä esimerkkejä, esim tuo kuvan oikeanpuoleinen puolikas haitta on eri muotoinen monelta osin mutta vastaa täysin muodoltaan sitä mihin olen törmännyt. Tuossa lähinnä on se sisälovi viistosti mikä ei yksinkertaisessa kuvassa välity ja haittajousen väkänen on vähän eri muotoinen.
Taidan harkita tuon mersun oman lajitelman tilaamista mutta on odotettavissa ongelmia noiden puolikkaiden haittojen kanssa. Carlocks.comin catalogista löytyi noi sun mainitsemat koodit ja tuo A-21-101 olisi ns. keying set tarkoitettuna tosiaan w124.
Kivenalla näyttää tosiaan olevan nuo ASP:n omat tuotteet ja löysin tähän asti vain tuolta anixter.comista jossa tarjotaa tuotteiden kohdalla "Call for Availability".
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hieno väri. Onko etujouset uusittu vasta? Keula näyttää olevan hieman koholla? Kuuluisiko suomiautossa olla roiskeläpät?
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Apumiehen puoleinen jousi on itseasiassa vaihdettu, edellinen oli poikki. Jossakin välissä pitäisi tarkistaa jousitus muutenkin. Noissa varustekoodeissa löytyvä koodi 482 viittaa joissain lähteissä jäykempiin jousiin, toisaalla korkeampaan maavaraan, minulla ei tosin ole tiedossa minkälaisia jousia auton missäkin kulmassa on tällä hetkellä.

Roiskeläpät toki kuuluu olla, alkuperäiset ovat tallessa ja tarkoitus on laittaa ne kesäksi takaisin. Olen vielä säästellyt niiden laittoa jos vaikka vastaan sattuisi tulemaan uudet.

Onko muuten kenelläkään kokemusta Motorformin ovien tiivisteistä? Kovasti ainakin itse kehuvat että sopivat hyvin, tiedä sitten mikä todellisuus on.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

482 tai vastaava koodi oli vakiona suomiautoissa. Yläpään kumit voivat olla ehkä kolmoset. Jouset vaihtaisin vähintään pareittain. Jos osuvuuden ja korkeuden haluaa oikeaksi, kannattaa hankkia alkuperäiset sarjanumerolla esim. Saksasta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Ok, hyvä tietää ettei tuossa ole sen kummemmasta erikoisvarustelusta kyse. Tuo yksittäinen jousi vaihdettiin autoa säilytyksestä käyttöön ottaessa jotta sen sai leimattua. Kun en ollut varma tuon 482:n merkityksestä niin suunnitelmissani oli kaikkien jousien (+iskarit ja kumit) vaihtaminen uusiin jotta alla on varmasti yhtenäinen kattaus. Tuo kannattanee tehdä joka tapauksessa niin on myös yksi asia vähemmän murehdittavana tulevaisuudessa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kyllä mie olen samaa mieltä. Kolmeen autoon neljästä olen vaihtanut orkkiskattauksen kokonaan alle, ja museofarkkuunkin 4x jouset odottavat ensi kevättä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Vihdoin löytyi Saksasta auton henkeen sopiva Beckerin radio (Europa 591). Pintapuolisen tutkimuksen jälkeen totesin että auton kaikki neljä alkuperäistä kaiutinta ovat siinä määrin palasina että ne on syytä uusia samalla. Jos olen oikein ymmärtänyt niin kummankin puolen etu- ja takakaiutin on kytketty rinnan faderin perään joten uudet kaiuttimet ovat näin ollen oltava 8-ohmisia. Alkuperäisten Jensenin takakaiuttimien kannet/kotelot ovat sen verran kookkaat että uusikin kaiutin mahtunee niiden sisään ja näinollen alkuperäinen ulkonäkö säilyy.

Osaako kukaan suositella valmistajaa/ostopaikkaa josta saisi kelvolliset ja auton olemukseen sopivat 3 ½ ja 5 1/4 8 ohmin kaiuttimet?


Jousitukseen löytyi lisätietoa noista tehtaan huoltomanuaaleista. Jäykemmässä alustassa on tosiaankin eri jouset kuin vakiossa. Dokumentista 32-010 löytyy: "B. Special version 10 881 Harder springs (higher vehicle level) - sedans and coupes"

Tämän mukaan autoon kuuluu:
Etujousi: 123 321 39 04 14.7mm/460mm (vakioalustassa 123 321 37 04 14.3mm/460mm)
Takajousi: 123 324 27 04 16.45mm/356mm (vakioalustassa 123 324 06 04 15.95mm/359mm)

Kumit valitaan varusteiden ja jousien sininen/punainen merkinnän mukaan:

Eteen: sininen=13mm, punainen=18mm (vakioalustassa sininen=18mm, punainen=23mm)
Taakse: sininen=9.5mm, punainen=14mm (vakioalustassa samat)

Samassa dokumentissa olevien jousien tietojen perusteella karkeasti laskettuna kori on kovemmalla alustalla 10...15mm korkeammalla.
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Kaiutinkysymys ratkesi viimein. Visaton (http://www.visaton.de" onclick="window.open(this.href);return false;) valmistaa sopivan kokoisia 8-ohmisia kaiuttimia. Tilasin eteen 4'' ja taakse 5'' elementit, molemmat menivät sen kummemmitta rekkiliikkeittä vanhojen paikalle. Etukaiuttimien kiinnityskorvakkeita piti hieman muotoilla samoin kuin alkuperäisillekin oli tehty. Äänenlaadusta en tiedä sen kummempaa kuin että tuntuvat noista uutiset kuuluvan - riittää minulle.
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Muovinen kannatin jossa lämmityslaitteen säätimet ovat kiinni näkyy olevan poikki useammastakin kohtaa. Tilasin uuden ja tutkittuani asiaa huomasin että kannatin on kiinnitetty lämmityslaitteeseen pop-niiteillä - sisältäpäin. Sen vaihto ei taida onnistua muuten kuin ottamalla koko värkki pöydälle?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja S202 »

Koko lämmityslaitetta ei varmaan tarvi ottaa, mutta pitäiskö kojelauta irrottaa? Se lämmityslaitteen kotelo on koottu sellasilla klipseillä ja sitten sellasilla kiilaantuvilla pellinpaloilla.
S124 300TE
S211 E500
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Kiitos vihjeestä, täytyypä huomenna tutkia ensimmäisenä missa lämmityslaitteen saumat ovat jos tuon etu/alaosan saisi sinällään irti. Tehtaan manuaalin mukaan laite pitäisi tulla pois kojelautaa irroittamatta mutta nähtäväksi jää.
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Kannakkeen vaihto tosiaankin onnistuu lämmityslaitetta irroittamatta. Lattiakanavien lähdön ulkosivuista saa kämmenen kokoisen palan irti jonka jälkeen ilmaläpän vapaan pään saa pujoteltua irti. Tämä ei antanut tarpeeksi tilaa jotta kättä olisi saanut pujotettua ylemmälle niitille asti mutta popniittipihdit sinne sai, eli bonuksena uudet niitit sai samoin päin kuin alkuperäiset - jos sillä nyt mitään merkitystä on.
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

M102.920 ilmanputsarin kärsä on kiinni neljällä peltiruuvilla, omassa kaksi on enää jäljellä. Toinen on urakanta ja toinen ristipää, kupukannat, ilmeisesti 4.2x13. Minkälaiset ruuvit (kanta, materiaali/pintakäsittely) tuossa on alun perin ollut? Varaosanumero antaa pelkkiä huteja.
Viimeksi muokannut ATa, Su 17.05.2020 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ATa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 22.10.2019 21:01

Re: ATa:n W123 200

Viesti Kirjoittaja ATa »

Kävin läpi talven ja kevään aikana autolle tehtyjä remontteja ja samalla ne tulevat lisätyksi tännekin. Mitään erityisen järisyttävää kerrottavaa ei ole, tehty on mm:
-Sisustan puhdistusta, penkit, hattuhylly ja matot käytetty autosta ulkona
-Kuskin penkin kahden katkenneen jousen vaihto ehjiin
-Notkahtaneen katon etupahvin suoristus ja kiinnikkeiden uudelleenliimaus
-Toimimattoman radion vaihto maailmalta löytyneeseen Beckeriin ja kaikkien neljän kaiuttimen vaihto uusiin
-Lukkojen purku, kunnostus ja sarjoitus alkuperäiselle avaimelle
-Ovien käsinojien, avauskahvojen, topparien ym vaihtoja ehjiin
-Tankin irroitus vuotavan imuletkun ja sihdin vaihdon vuoksi
-Lämmityslaitteen säätimien kannattimen vaihto ehjään

Alkuperäiset roiskeläpät olivat sen verran rapeat etten halunnut niitä laittaa takaisin autoon. SL-shop mainosti myymiensä läppien sopivan myös 123:een joten tilasin sellaiset. Takaläpät on laitettu paikalleen, hyvin sopivat. Läpissä jopa lukee "123".

Kaikkiin neljään oveen on vaihdettu uudet tiivisteet. Päädyin hankkimaan MB Classicsilta alkuperäiset jotta ne sopisivat vaivatta paikalleen ja näin olikin.

Kulunutta kuljettajan penkkiä varten on hankittu alkuperäistä kangasta. Kangasta tuli saman tien neljän metrin siivu jottei sen saatavuutta tarvitse murehtia tulevaisuudessa.

Uudet Bilsteinin jouset on tilattu joka kulmaan muutaman erikorkuisen kumin kera. Näitä ei ole vielä laitettu alle joten auto kulkee edelleen hieman nokka pystyssä. Muuten olisin ostanut alkuperäiset jouset mutta jostain syystä vahvistetut takajouset ovat aivan hillittömän hintaiset joten päätin kokeilla ensin josko Bilsteineillä pärjäisi.

Kevään ensimmäisissä kylmäkäynnistyksissä huomasin että kone kävi ryypyn kanssa todella huonosti. Ryypyn pa-venttiili näkyi olevan täysin jumissa joten se on herkisteltävä. Kaasarin tiivistesarja saapui taannoin joten asiaan pääseen paneutumaan tarkemmin.

Pintaruosteinen ilmanputsarin kansi olisi tarkoitus ehostaa. Uuden salamatarran jo löysinkin mutta apukuskin puolella oleva sytytystulpista ohjeistava tarra onkin sitten toinen juttu, uutta tai edes reproa ei löydy mistään. Tarra lienee pakko piirtää itse ja teetättää tarra jossain.

Pakoputken etupään liitoksen yksi katkennut pinnapultti on vaihdettu uuteen ja vuoto niiltä osin loppui. Kuitenkin jostain kuuluu vielä hienoinen vuodon ääni ja tarkemmin katsoessa näyttäisi siltä että pakosarjan alapuolella on 3-pytyn kanavassa noin tuuman mittainen halkeama. Ehjiä pakosarjoja näkyy olevan todella vähän liikkeellä, ainoat löytämäni myynnissä olevat olivat halki täsmälleen samasta paikasta.

Olisiko kenelläkään suositella Kouvola-Lahti -akselilla paikkaa jonne tuota uskaltaisi tarjota hitsattavaksi?
Vastaa Viestiin