S202 C230 T käyttöauto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3641
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja tomant »

Käyttöautojen joukkoon tuli joulukuussa 2019 farmari S202 C230 T Elegance, joka on otettu käyttöön tammikuussa 1997 ja tuotu Suomeen 2005. Moottori on 2,3-litrainen 111.974 (M111 E23) ja viisivaihteinen automaattivaihteisto on tyyppiä 722.600. Autolla on ajettu mittarin mukaan noin 222000 km. Muista käyttöautoista löytyy juttua sieltä sun täältä.

Autossa on vakionopeudensäädin, lohkolämmitin (penkinlämmittimet puuttuvat ,-(. Siinä on ilmastointi ja sähkökäyttöiset ikkunat sekä sähkökäyttöinen lasinen kattoluukku. Tuulilasi ei yllättäen ole halki eikä päällepäin näy isompia ruostekukkia. Autossa näkyy käytön jälkiä, kuten tällaisessa 23-vuotiaassa autossa yleensä onkin. Pyyhkijän viiksessä on kosketushäiriöitä, joihin täytyy syventyä tarkemmin.

Ensihuollossa vaihdan koneen öljyt ja suodattimet ml. raitisilmasuodatin. Takaluukun pumput olivat hengettömät, joten vaihdoin nekin. Tyhmä kun olin, pudotin luukun alas vaihdon yhteydessä, jolloin pumppu jäi luukun ja korin väliin rikkoen takalasin. Takalasin virkaa hoitaa toistaiseksi yhden millin pleksi, Onneksi en jäänyt itse väliin, joten selviän turmasta rahalla ja henkisillä vammoilla. Tarina jatkuu, kun saan uuden takalasin.

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13464
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvä että kalusto kasvaa ja täytyy ihailla paneutumista tiettyyn segmenttiin. Vaikka 202 olikin eräänlainen konsernin "pelastusauto", siinä on vielä tietynlaista perinteistä "ei-urheilullisuutta" ulkonäössä. Mikä lienee ollut syy, että 2,2-M111 suurennettiin desiä suuremmaksi? Isku ja poraus muuttui, teho säilyi samana.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 230 E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3641
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja tomant »

Timo L. kirjoitti:Hyvä että kalusto kasvaa ja täytyy ihailla paneutumista tiettyyn segmenttiin. Vaikka 202 olikin eräänlainen konsernin "pelastusauto", siinä on vielä tietynlaista perinteistä "ei-urheilullisuutta" ulkonäössä. Mikä lienee ollut syy, että 2,2-M111 suurennettiin desiä suuremmaksi? Isku ja poraus muuttui, teho säilyi samana.
Kiitos kommenteista. Tämä 202 tuntuu kuskin paikalta katsoen väljemmältä kuin 203, toki uudemmassa on tukevammat istuimet. Simpukkaohjaus ja jousitus ovat myös mukavammat kuin 203:sen vastaavat. Rauhoittavaa on myös ajaa tuijottamatta näytön malfunctioneita, joista osa on todellisia ja osa haamuilmoituksia ,-) Koripellit ovat paremmin näkyvissä kuin mallissa 203. Erityisesti pohjasta puuttuvat muovisuojat, jotka keräävät maantiesuolaa ja ruostuttavat alustaa.

Tuosta 2,3 litran koneen synnystä en ole löytänyt tietoa. Luultavasti tarkoitus oli lisätä vääntömomenttia alakierroksilla Mersun filosofian mukaisesti. Delius Klasingin käsikirjojen mukaan sitä on käytetty vaparina E-malleissa (210) 6/95-6/98 ja C-malleissa (202) 6/96-5/97 eli vain yhdessä vuosimallissa. Ahdettuna sitä on käytetty C-malleissa (202) 8/95-5/00 ja EVO-versiona (203) vielä 3/01-5/02. (Jälkiasennuksena se löytyy mm. turboahdettuna maailman nopeimmasta 190E-mallista ,-) Olen tutustunut M111-moottoriin 2,0-2,3 litran tilavuuksilla ahdettuna ja vaparina ja moottori on osoittautunut hyvin toimivaksi ja kestäväksi. Tosin olen vasta ajanut vaparikoneilla noin 156000 km ja ahdetulla noin 13000 km.

Ulkonäöltään 202 ei ole yhtä kaunis kuin 201, mutta pyöreämpiin muotoihin alkaa vähitellen tottua. Onhan se kuitenkin auton näköinen verrattuna moneen nykyajan Mersun malliin.

EDIT: Maininta E210 230K-mallista poistettu.

tomant
Viimeksi muokannut tomant, Pe 13.12.2019 00:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3641
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kylmänä liikkeellelähtiessä kuuluu kummaa vinkunaa auton etuosasta noin 40-50 nopeusalueella. Ääni on sama vaihteesta riippumatta (moottorin kierroksilla ei merkitystä) ja katkeaa kuin veitsellä leikaten, kun nopeus nousee 55:een ja taas nopeuden laskiessa lähemmäs 40:ää. Tätä esiintyy muutaman kilometrin matkalla ja sen jälkeen sitä ei enää kuulu. Liittyyköhän se vaihteiston 722.6 lämpiämiseen, öljyn määrään tms.? En ole ehtinyt öljyn määrää tarkistamaan. Tuossa W203:sessa vastaavaa ääntä ei kuulu samanlaisesta vaihteistosta.

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1545
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Olisko mittarivaijeri? Tässähän muistaakseni on se vielä?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3641
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja tomant »

joop79 kirjoitti:Olisko mittarivaijeri? Tässähän muistaakseni on se vielä?
Onko mittarinvaijeria vielä sähkölaatikon kanssa, täytyy kurkistaa mittariston taakse?. Samalla saan lisätä niitä pikkulamppuja palaneiden tilalle.

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3641
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja tomant »

Km 221990

Uusia alkutaipaleen yllätyksiä. Sadesäällä kone alkoi yskiä ja melkein sammui kotipihaan ajaessani. Uudelleenkäynnistys auttoi asiaan. Maantiellä pikkuvauhdista täyskaasukiihdytyksessä veto loppui myös eivätkä kierrokset nousseet millään eikä kick-down toiminut. Vaihdoin ilmansuodattimen ja pesin maffia jarrukliinerillä, mutta tämä ei auttanut asiaan. Seuraavaksi vaihdoin tarvikemaffin tilalle Bilteman maffin, joka oli esim. satasen halvempi kuin alkuperäinen Bosch Motonetista. Ensivaikutelmat ovat hyvät ja kone vetää niin kuin pitääkin. Uutena asiana tuli sellainen, että neljänkympin nopeusrajoituksella laatikko jää neloselle ja kierrokset tippuvat tasaisella tuonne 1300 kierroksen huitteille. Onko näin pienillä kierroksilla terveellistä ajaa vai pitäisikö käyttää pakkokolmosta?

Istuinlämmittimiksi hankin halvat tarvikelämmittimet. Jos joskus löydän siistit ja edulliset tummansiniset 202:sen omat penkit lämmittimillä, niin pitää harkita vaihtoa. Takalasin korjaaminen on myös vaiheessa, järkevänhintaista vaihtoehtoa ei vielä ole löytynyt, täytyy laittaa osto-osastolle ilmoitus asiasta.

Kustannukset 2019-12-10: km 221990, ajettu 166 km, rahaa käytetty 389 €. Pääoma 0,00 €/km, polttoaine 0,42 €/km ja muut 1,92 €/km, yhteensä 2,35 €/km.

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3641
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja tomant »

Uusia takalaseja löytyy markkinoilta ja hintahaarukka näyttää olevan noin 300-500 €. Tämän lisäksi tulee asennustyö, noin 100-200 €. Menee yli bubjetin, joten ostin käytetyn takaluukun ja yritän irrottaa lasin siitä ehjänä. Lasiliikkeet eivät halua irrottaa käytettyä lasia, ehjänä pysymistä ei voi taata. Varmasti katteet myös pienenisivät, jos uusia laseja ei tarvitsisi ostaa. Jos saan varovasti sen irrotettua, yritän myös liimata sen itse, niin ei tarvitse autolasiliikkeitä vaivata.

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 407
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja acparma »

tomant kirjoitti:E-mallissa (210) lienee myös käytetty ahdettua 2,3-litraista
W210 ei ole käytetty 2,3 ahdettuna vain 2 litraisena.
W124 300 E -87 Aut.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3641
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja tomant »

acparma kirjoitti:
tomant kirjoitti:E-mallissa (210) lienee myös käytetty ahdettua 2,3-litraista
W210 ei ole käytetty 2,3 ahdettuna vain 2 litraisena.
Kiitos tarkennuksesta. Otin tuon tiedon Autowikistä, mutta esim. Etzoldin kirjassa Mercedes E-Klasse, So wied's gemacht ei esiinny tuota 230-mallia ahdettuna. Ei sitä löydy myöskään carfoliosta, joten Autowikissä taitaa olla virhe.

tomant
Viimeksi muokannut tomant, Pe 13.12.2019 00:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 407
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja acparma »

Jep, normi wikipediaa :)
W124 300 E -87 Aut.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3641
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja tomant »

Takalasi löytyi ja se on luukussa kiinni. Yritin varovasti irrottaa liimausta ohuella polkupyörän vaijerilla ja rautasahanterällä sahaamalla, mutta mitään ei tunnu tapahtuvan. Onko joku onnistunut irrottamaan jostakin farkusta takalasia ja millä konstilla se voisi onnistua? Auttaisiko jonkinlainen lämmittäminen tai liuotin?

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3641
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja tomant »

Km 222401

Pientä yskimistä esiintyi edelleen tyhjäkäynnillä ja parkkipaikkapyöritykseessä, mutta tasakaasulla kaupungissa ja maantiellä auto kulkee tasaisesti. Katsoin systytyspuolien johtoja ja siellä oli jotain omia juotoksia, mutta tuskin ne olivat syynä yskintään. Foorumilta luin ja sitten juutuubista löytyi juttua W202:sen kaasuläpästä ja sen kotelosta, jotka kannattaa puhdistaa silloin tällöin. Tuon kaasuläpän osanumero on A000 141 97 25 (Partsin mukaan pitäisi olla A000 141 04 25) ja se on muuten mekaaninen, mutta tyhjäkäyntiä ja cruisea ohjataan sähköisesti. Avasin kotelon ja siellä oli jonkun verran karstaa läpässä ja kotelon seinissä. Puhdistin ne brake cleanerillä ja rätillä ja laitoin uudestaan nippuun sekä öljysin kaasuläpän akselin ja nivelet. Kaasuläpän alla olevan sihdin reuna on ainoa tiiviste läppäkotelon ja imusarjan välissä ja reuna voisi olla hieman enemmän kohollaan. Täytyy selvittää, saako tuota sihtiä mistään samoin kuin huohotusletkuja, jotka eivät ole niin pehmeitä kuin 23 vuotta sitten. Ohessa muutama kuva puhdistusoperaatiosta:


Tässä kaasuläppäkotelo selällään ennen puhdistusta
Kuva

Ja tässä hiemen siistittynä
Kuva

tomant
Viimeksi muokannut tomant, Ma 23.12.2019 17:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14572
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olen tutustunut M111-moottoriin 2,0-2,3 litran tilavuuksilla ahdettuna ja vaparina ja moottori on osoittautunut hyvin toimivaksi ja kestäväksi.
Sitä se on. Meillä on ollut väyrynen 2,3 ja nytkin pari 1,8 202:ta eikä pahaa sanottavaa. Hetken oli pihassa 202 230K ja se oli kyllä kiva auto. Harmi kun koppa oli niin rujo kuin oli siinä yksilössä.
mbosa.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3641
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja tomant »

Km 222421

Ensivaikutelmat kaasuläppäkotelon puhdistamisen jälkeen ovat myönteiset. Yskiminen on poistunut ja auto käy tasaisemmin tyhjäkäyntiä. Moottorijarrutus on entisestään vähentynyt ja auto ryömii lujempaa tyhjäkäynnillä kuin ennen, en tiedä onko hyvä vai huono asia. Samoin viidenkympin alueella vaihde menee viitoselle ja kierrokset putoavat tuonne 1300 korville. Saas nähdä, kuinka paljon moottorin ja vaihteiston ohjaimet oppivat uusia temppuja, kun röörejä puhdistaa. Ilmeisesti koneella voi ajaa tasaisella noin pienillä kierroksilla, ettei tarvitse pakottaa pienemmälle vaihteelle? Vinkunaa esiintyy ajoittain kylmällä koneella/vaihteistolla (lämpötila kuitenkin plussan puolella) tuossa 40-50 kaupunkiajossa, hieman alle 60 nopeudessa vinkuminen loppuu ja häviää kokonaan muutaman km ajon jälkeen.

Hyvää Joulua kaikille!

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3641
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja tomant »

km 222673, ensimmäinen kuukausi ajettu

Kustannukset 2020-01-04: km 222673, ajettu 849 km, rahaa käytetty 707 €. Pääoma 0,09 €/km, polttoaine 0,21 €/km ja muut 0,53 €/km, yhteensä 0,83 €/km.

EDIT: päivitetty 1. kuukausi

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3641
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja tomant »

km 222706

Virta-avain rupesi temppuilemaan ja lähdin selvittelemään ongelmaa. Avain on ns. linkkuavain ja kävi ilmi, että se oli tarvikemallia ja kuoret oli liimattu kiinni. En siis päässyt helposti avaimen sisään. Edellinen patterinvaihtaja oli tunkenut sisään kaksi CR2032-paristoa, vaikka siellä pitäisi olla ohuemmat tyyppiä CR2025. Peilin valot vilkuttivat punaista ja vihreää, minkä pitäisi tarkoittaa, että paristot ovat loppu. Tyhmänä vaihdoin samanlaiset CR2032:set ja mahdollisesti rikoin lisää avaimen piirikorttia. Paristoissa oli lisäksi kontaktiongelmia, joten muutamien paristonvaihtojen jälkeen (siis CR2025) sain katkaistua paristojen plusnavalle tulevat johtimet. Erinäisten korjaus- ja teippausyritysten jälkeen sain avaimen toimimaan satunnaisesti, mutta en säännöllisesti. Vaihtoavain maksaisi lähes 250€, mikä tuntui turhan paljolta.

Onneksi apu löytyi lähempää. Toinen virta-avain osoittautui alkuperäismalliseksi ja siinä oli Mersun varaosanumerot ym. Painonapista oli mersun merkki kulunut pois, joten sitä oli muutaman kerran paineltu 23 vuoden aikana. Sain avaimen kuoret auki ja sisällä oli ruosteenruskeaa töhnää ja hapettuneen näköisiä liitoksia eikä se toiminut kännykän kameratestissä kokoonpanon jälkeen. Ilmeisesti sitä oli uitettu jossain ja se oli lakannut toimimasta. En ole erikoistunut elektroniikkaan, mutta automiehenä suihkutin avaimen täyteen ruosteenirrotusöljyä ja ravistelin sitä. Purkamisen jälkeen kuivasin osat ja painelin napin alla olevaa pientä kytkintä monta kertaa ja myös siten, että painoin kytkimen pohjaan ja päästin sen pomppaamaan nopeasti ylös. Laitettuani paristot takaisin ja linkun jousen paikalleen, se virta-avain perhana vieköön lähti toimimaan! Nyt siis tiedän, että "risat" elektroniset laitteet tarvitsevat joskus vain puhdistusta ja kovaa käyttöä (ja sopivankokoiset paristot) ,-)

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3641
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja tomant »

km 224010, ensimmäinen katsastus

Ensimmäinen katsastus takanapäin ja hylkäämisestä huolimatta hyvät tunnelmat. Auto silloin tällöin yskii ja pelkäsin päästöjen puolesta, mutta muutaman kilometrin ajo satasen vauhtia kolmosvaihteella (noin 4500 rpm) antoi loistavat päästöarvot. Käyttöjarruissa oli ero 0% vasemman ja oikean puolen välillä, mutta seisontajarru ei ottanut lainkaan vasemmalla puolella. Täytyy katsoa, ovatko kengät kadonneet, vaijeri irti tms. Takana olivat jarruletkut vaihtokunnossa, samoin vakaajan ulompi kumi edessä. Perästä oli vuotanut öljyä, täytyy katsoa, onko se takalevy vai joku stefa. Kaiken kaikkiaan selviän kulutusosilla, joista jarruletkuihin, vakaajankumeihin ja Hylomariin meni 40€, peräöljyyn menee vielä ehkä pari kymppiä. Kyllä tässä S202:sessa näkyy sama varma perustekniikka kuin W201:sessä eikä sen huoltamiseen tarvitse ydinfyysikon taitoja.

Kustannukset 2020-02-24: km 224010, ajettu 2376 km, rahaa käytetty 1314 €. Pääoma 0,07 €/km, polttoaine 0,19 €/km ja muut 0,34 €/km, yhteensä 0,60 €/km.

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3641
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja tomant »

km 227389, 4 kk täynnä, elämää koronaviruksen aikana

Ajoa on tullut noin 2200 km kuukaudessa, kun olen vienyt emäntää töihin turvallisesti koronaviruksen aikakaudella. Ajoa tulee maantiellä ja moottoritiellä noin 280 km / työpäivä. Onneksi tähän jaksoon sattui myös lomapäiviä. Keskikulutus on samalla laskenut alusta asti laskettuna helmikuun lopun 10,8:sta 9,6:een litraan sadalle (maaliskuun aikana kulutus on ollut noin 8,8 litraa sadalle).

Lämmönsäädin rupesi temppuilemaan s.e. toiselta puolelta tuli kuumaa ja toiselta viileää vähän miten sattui. Neuvoja löytyi foorumin lisäksi mesestä ja juutuubista. Syyksi paljastuivat ainakin magneettiventtiileiden männät, jotka olivat hieman likaantuneet 23 vuoden aikana ja vaativat puhdistusta. Avasin vain yläosan ja puhdistin sitä kautta irtoavat osat brakekliinerillä ja rätillä ja sen jälkeen öljysin niitä kevyesti. Venttiilien alaosaa en ehtinyt avata, siellä olisi ehkä ollut lisää puhdistettavaa, mutta tuo ylempien mäntien puhdistuskin tuntui auttavan. Nyt ainakin lämpätilan säädöt toimivat kohtuuhyvin molemmin puolin autoa. Yksi perusvika tässä 202-sarjassa on se, että jaloille ei saa lämmintä ilmaa samalla kun kasvoille viileää, kuten vanhemmassa W201:sessä sai. (203-sarjassa tämä ongelma korostuu entisestään: kesälläkin pitää kabiini laittaa saunalämmöille, jos haluaa jaloille vähän lämmintä.)

Katsastusremonttiin ei ole ollut aikaa, joten sekin pitää maksaa kahteen kertaan kahden kk ajoluvan myötä, onneksi päästötesti on voimassa 3 kk.

Alla olevista arvoista näkee, kuten hullujen päivien shoppailusta, että mitä enemmän ajaa, sen halvemmaksi se tulee ,-)

Kustannukset 2020-04-04: km 227389, ajettu 5565 km, rahaa käytetty 2086 €. Pääoma 0,05 €/km, polttoaine 0,15 €/km ja muut 0,17 €/km, yhteensä 0,37 €/km.

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3641
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja tomant »

km 234009, 6 kk täynnä, elämää koronaviruksen aikana

Katsastus hoidettu lisäajalla, kaikki OK. Ajoa tullut koronaviruksen vuoksi kohtuullinen määrä. Keskikulutus alusta asti 12185 km matkalla on tippunut alle 9l/100km johtuen runsaasta maantie- ja moottoritieajosta.

Kustannukset 2020-06-04: km 234999, ajettu 12185 km, rahaa käytetty 3330 €. Pääoma 0,04 €/km, polttoaine 0,13 €/km ja muut 0,11 €/km, yhteensä 0,27 €/km.

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3641
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja tomant »

km 236468

Sain lopulta vaihdettua vilkun/pyyhkijän viiksen. Nyt pyyhkijät toimivat taas niin kuin pitääkin. Toisaalta vilkun palautus ei enää toimi, osa saattoi olla viallinen tai sitten rikoin sen asennuksen aikana. No, eipä sitä juuri tarvitsekaan, saahan sen vilkun itsekin pois päältä. Taitaa uusi lakikin käskeä pitämään vilkun kauemmin päällä kuin mihin on tottunut. Isompi ongelma on se, että SRS-valo palaa käynnistäessä, kuten ennenkin, mutta hetken päästä vilkahtaa pois päältä ja sitten syttyy uudestaan. En ottanut miinusnapaa irti, kun otin turvatyynyn pois, olisikohan auto suuttunut siitä. Virtaa en mielestäni kääntänyt päälle, kun turvatyyny oli irti. Saakohan tuota SRS-valoa sammumaan Motonetin pihalla vai vaatiiko se jotain tähdellisempää laitetta?

Jonkun aikaa sitten takaluukku jäi kiinni eli ei suostu kahvasta aukeamaan. Kahva liikkuu lähes normaalin verran, mutta lukitussalpa ei irrota. Kaukosäätö toimii normaalisti. Sain sisäkautta purettua takaluukun verhouspahvin ja pääsin lukon ja kahvan koneistoon käsiksi. Yläkautta ei pääse lukitussalvan kimppuun ja oven alta raosta en onnistunut saamaan salpaa auki. Saakohan salvan vastakappaleen irrotettua tavaratilan puolelta? Mitään reikiä tai ruuveja ei vielä ole löytynyt, joiden avulla saisi salvan tai vastakappaleen irti. Luukun raosta näkyy pyöreitä kantoja, voivat olla torxeja tai kuusiokoloja, mutta niihin ei pääse kiinni (vanhanajan kuusiokantaan olisi voinut säkällä päästä).

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3641
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: S202 C230 T käyttöauto

Viesti Kirjoittaja tomant »

km 243348

Kesärenkaat tuli kesällä uusittua, kun alla olleet vanhat Kiinan ihmeet alkoivat sadekelillä kiertoliittymissä heittää perää rinnalle. Uudet 195/65R15-rinkulat ovat mukavan pehmeät ja pitävät sateellakin hyvin. Paineita pidän edessä 2,3 ja takana 2,5 bar.

Sain takaluukun auki irrottamalla lukitussalvan lukkopihdeillä ruuvien varresta kiertämällä ja tuunatuilla amppipihdeillä kannan alta kiertämällä. Lukitussalpa laukesi itsestään ja pienen puhdistuksen ja öljyämisen jälkeen takaluukun lukitus toimii normaalisti ja luukku aukeaa normaalisti kahvasta. Varsinaista vikaa en saanut selville, ehkä jokin muovinpala oli herkän lukitussalvan aukeamisen esteenä. Nyt lukitussalpa on kiinni normaaleilla M6-kuusioruuveilla, joihin pääsee ohuella kiintoavaimella käsiksi, jos ongelmia jatkossa esiintyy.

Takaluukun lasin sain lopulta myös vaihdettua. Toisesta luukusta irrotin ensin lasin Bilteman leikkausvaijerilla ja sitten leikkasin mattoveitsellä butyylinauhat pois lasista ja luukusta niin hyvin, kuin kertavedolla sai. Uuden 6 mm butyylinauhan (lakunauhan) löysin Saksan eBaystä. Laitoin butyylinauhan luukkuun entisen nauhan kohdalle ja painelin lasin kiinni. Saas nähkä, kuinka hyvin se pysyy paikallaan ja tiivistää. Hintaa lasin vaihdolle tuli: lasi 40€, leikkausvaijeri alle 10€ ja butyylinauha noin 25€ rahteineen eli koko lasinvaihto alle 80€, joka on sopivampi hinta kuin lasiliikeiden 400-500€, vaikka vaatikin vähän jumppaamista ,-)

SRS-valo palaa vielä ja siihen pitää palata ennen ensi vuoden katsastusta, kun siihen en ole vielä neuvoa saanut.

Kustannukset 2020-10-15: km 243348, ajettu 21524 km, rahaa käytetty 5331 €. Pääoma 0,03 €/km, polttoaine 0,12 €/km ja muut 0,09 €/km, yhteensä 0,25 €/km.

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin