hhauen 200ceedeeii

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Suutinkärjet tuli kiinasta.

Kuva
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2521
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mitkä kärjet otit? Jotkut oikeasti isot?
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja HHauki »

dlla145p1655 kärjet
Pitäs ostaa jostai 10mm kuusiokolo missä ois 7mm reikä keskellä. Ei tuo 6mm jatkomutteri oikein vakuuta :?

Eilen sain ekan suuttimen kasattua
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3984
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

HHauki kirjoitti:dlla145p1655 kärjet
Pitäs ostaa jostai 10mm kuusiokolo missä ois 7mm reikä keskellä. Ei tuo 6mm jatkomutteri oikein vakuuta :?

Eilen sain ekan suuttimen kasattua
Suutimen purkamiseen ?
jos niin halvan suutimen ulosveto työkalun mukan tulee
semmoisen missä suutimen sähkö pää puretaan

on niitä tehty ihan vaan poralla ja kyllä se jatko muterrikin toimii mieluten kovaa laatua olevan
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2521
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Onko sulla tiedossa noille kärjille kalibrointi kartta, suuttimen aukiololle? Saattaa muuten olla hankala saada käymään kunnolla.
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja HHauki »

kaks suutinta testasin eilen
https://streamable.com/8mhufy

pitää jostai katella vaikka jonku rekan ohjelma, misä ois samankokoset kärjet. Ja siitä sitte kopiois osittain kartat.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2521
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Eli pelkät kärjet vaan vaihtu, kalibrointi shimmit ei? No saattaa olla mielenkiintoista askarreltavaa tai sit lähetät suuttimet penkkiin että saat jotain osviittaa karttoihin.
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Siis vaihoin kans teflontiiviste rinkulan ja metallisen tukirenkaan. Simmaus jäi kyllä tekemättä ku ei ole sitä heittokellon jalkaa suutinrunkoon. Eikä mitään testipenkkiä millä näkis avautumispaineen.

Olen kyllä kuullut et sais pelaamaan iha kohtalaisesti ilman shimmausta :?
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja HHauki »

En vielä tiedä miten saa yli 100mm3 näkymään diagnostiikas.
Yks vaihtoehto ois lähettää ruutat johkain testattavaks et paljonko tulee tavaraa vaikka 1500bar 1ms.
Tarkotus ois ajaa 1500bar noita, kun pumppu sallii nyt sen.

Kp-pumppuhan vaihtu om646 pumppuun.
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Tänään tuli hankittua 320cdi ahdin garret gt2359.
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Isompi turbo tuli vaihettua.
3bar mappi pitäs hankkia.
Tällä hetkellä 100mm3 1500bar ja 1.5bar.


Kuva
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Kuva

Isommille kärjille ois tarkotus ajaa kartta kun saadaan suutinpenkkiin sähköt valmiiks.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2521
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä tuottoja tulee noilla kärjillä ja vakio hilppeillä suuttimessa.
Minkälainen penkki teille on tulossa?
123CDI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 17.03.2016 20:11

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja 123CDI »

Sen verran tiedetään pelkällä kärkien vaihdolla, että syöttöjen tuplaaminen ei ole mikään ongelma. Toki shimmittämättä pikkusyötöille tulee aikas isoja heittoja, mutta ei ne ole mikään ongelma enään kun päästään perus ajo syöttöihin. Tuolle dlla144p1417 on mittautettu tuloksia joista laskettu kartta..
123CDI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 17.03.2016 20:11

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja 123CDI »

MJPfin mitä tarkoitat suuttimen vakiohilppeillä? Mitä mielestäsi olisi suuttimeen hyvä vaihtaa?
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3984
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

123CDI kirjoitti:MJPfin mitä tarkoitat suuttimen vakiohilppeillä? Mitä mielestäsi olisi suuttimeen hyvä vaihtaa?
Arvaus suutimen muita sisä osia
(vaikutavat kärkien lisäksi)
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2521
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos meinaa jostain kuormurista ottaa kartat niin silloin tarvitsisi ottaa myöskin neulan nosto huomioon ja sähköpään shimmin paksuus millä nosto säädetään. Neulajousen ja ns DNH shimmin vaikutus ala alueeseen ja kokonais syöttöön saattaa olla luokkaa 5-30% ja kyse on pienistä eroista shimmien paksuudessa.

Se pelkkä kärjen vaihto ja tuplata syöttö on varma tapa saada alhaalta kilisevä moottori jonka säätäminen on sitten oma episoodinsa miten sen saa tehtyä käryttämättä. Noi mielellään työntäisi raakaa diesel pöllyä putkesta alhaalla kun suutin aukeaa liikaa liian pienillä paineilla.

Editoidaan nyt vielä kertaalleen, kun ei kaikkea tajua laittaa. Se kuulakuppi mikä ohjaa avautumista sen kanavien koko vaihtelee suuttimien välillä, isoissa suuttimissa kuula kanava on isompi että sen saa auki nopeammin, paluu virtaus kanava työntötangon / plungerin päälle on myös isompi että sulkeva virtaus on nopeampi. Epäilen että tämä on se osa mikä erottaa ilmeisesti AMG suuttimen tavallisesta.
En tiedä, ja osa havainnoista perustuu olettamukseen kun tietää suuttimen toiminnan.
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Noniin huomenta

Eilen sain isommat suuttimet paikoilleen ja pienen kuumotuksen saattelemana auto lähti vielä käyntiin :)

Suuttimet toimii yllättävän hyvin. Aukioloaikoja saa hieman laskea, käy aikas paksulla tyhjäkäynnillä.
Muuten kierroksilla toimii suht hyvin vakio suutinkarttaan nähden.

Omasta mielestä kyllä aika kova saavutus, että auto toimii itse kasatuilla suuttimilla ja kiinasta tilatuilla kärjillä :D
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2521
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tarkoitus ei ole vinoilla, eikä latistaa mitenkään saavutustasi. Ihan hienoa kyllä, varsinkin jos ihan ekaa kertaa suuttimia näprää.
Mutta se että auto toimii ja käy on kaksi eri asiaa. Sitten kun se käy alhaalta nätisti ja hiljaisesti savuttamatta ja vetää koko alueen läpi tasaisesti ilman savua niin se toimii. Ylhäällä tietysti voi jo jotain huntua tulla ja hetken herätys pölähdys ennen kuin ahdin reagoi mutta muuten ei saisi savua tulla jos kaikki oikeasti on kohdallaan ja toimii.

Nyt on sitten hyvä lähteä etsimään sitä osia särkevää voimaa :D

Paljonkos suuttimista tulee lientä läpi 1500bar tai 1600bar?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5622
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja MiHe »

juu dieselihän nyt käy kunhan saa vaan (melkein) mitä tahansa palavaa sinne sylinteriin asti :D

Mutta tällaset hieman laukalle lähtevät projektiseurannat on ihan hauskoja ja mielenkiitoisia luettavia, tämäkin lähti visiin sanamukaisesti 'from the scratch' (tai vähän isommasta lommosta) liikkeelle... ei muuta kun jatka raportointia miten hommat etenee :thumbup:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
123CDI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 17.03.2016 20:11

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja 123CDI »

Noniin kiitos asiallisesta vastauksesta. Samaa asiaa olen olettanut eroksi amgssä ja tavallisessa. Se ero taitaa kuitenkin olla aika pieni. Ei sinne suuttimeen tarvita isompia muutoksia kärjen lisäksi saavuttaakseen hyvänkin lopputuloksen. Oleellisinta on hyvät aihiot. Jos kaikki on oikeasti kunnossa, saa kärki vaihdetuilla kyllä aivan hyvin käyvän ja käyttäytyvän vehkeen. Sitten vetoalueella savutus asiat määrittyy suutinkartan ja suuttimen vastaavuuden mukaan. Hhauen kanssa yhteistyössä rakenteilla suutinpenkki ecu ohjattuna..
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Nyt on suutinkartta suht hyvin kohdallaan.
Ihan taustapeilistä säätämällä ja hieman loggaamalla.

Tuo kärki ei anna tavaraa pienillä aukioloilla mitään. Tyhjäkäynnin kans meinas olla hieman ongelmia, mutta nyt käy tyhjää yllättävän hyvin vaikka shimmausta ei tehty.

Turbon ahtoletkun kiinni pysymisessä oli ongelmia mikä vaikeutti säätämistä hieman :D Ahtopyynti 2.1bar ja tavaraa tulee noin 120-130mm3 kiihtyvyyden perusteella.

Väittäisin että neulan nostoa sais olla enempi suuttimessa?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2521
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Paljon sieltä pitäisi tulla tavaraa? Ei noi ainakaan Hinosta mitään ihmeellisiä lukemia ole ottanut ulos. Hino truck ainakin käyttää tuota kärkeä jos en ihan väärin tulkinnut.
Minkä paksuinen neulan shimmi äläkä sano että vakio, niitä on eri paksuisia.
Hyvä että vetoja on enempi, tuon 120mm3 saa ihan siitä vakio 153p1494 suuttimesta ulos, että ei ne kauhean isot kärjet voi olla.
Paljon rail paine?
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Totta puhuen en tiedä paljonko sieltä saa tulemaan.
En ole tarkastanut shimmin paksuutta tai vaihtanut sitä, joten vakio siellä on. Joku varmaankin tietää vakio 1350bar rungon shimmin paksuuden?

Ruiskutusaika on nyt jotakin 1.1 ja paine 1500bar

Ajoin testejä 1.2ms ja sitä luokkaa niin savutus lisäänty ja vedot hieman kasvo.

Vnt kartassa on vielä hieman säätöä, kun ahdot nousee tietyissä tilanteissa hitaasti ja pid säätö on pois käytöstä.

vakio kärjillä ruiskutusaika on jo aika pitkä, mikä saattaa jo syödä tehoa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2521
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllähän se vaikuttaa vetoihin se vakio kärkien pitkä ruiskutus. Ei muuta kuin lisää ilmaa ja vetoja.
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Noniin

3 pytyn suuttimessa oli jotakin häikkää kun ruiskutti liikaa, vaihdoin sen isomman kärjen toiseen runkoon ja nyt pelaa täydellisesti :)

Isompaa kuulalaakeri ahdinta on tullu vähä kateltua, saas nähä hennooko ostaa..

Tänään tuli irroteltua isompi 722.6 loota 270cdi purkuautosta.
Öljyiksi ostin teboil fluid ässää. Venttiilikoneiston meinasin putsata ja uuden suodattimen pistää. Sen yhen reiän meinasin kans porata isommaks. Kuuluuko muuten sen kytkinakselin heilua vähäsen ilman turbiinia, itellä se heiluu noin 1.5mm??

Inttiin lähtö nyt hieman rajottaa säätö hommia mut kaippa sitä viikonloppusin kerkeää aina vähä värkätä :mrgreen:
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2521
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No homma etenee siinä vauhdissa kun ehdit tekemään. Pidä hauskaa intissä, paljon uusia naamoja eikä tarvitse ajatella itse ollenkaan.
Miksi pid säätö pois käytöstä? Pyynti kartta kohdalleen vain ja VNT kartalla katsot että pyydetty toteutuu, ei tuo niin erilainen ahdin ole etteikö pid olisi hyödyllinen.
Suuttimien shimmauksesta, ne ei ole "vakioita" koskaan keskenään. Tehtaalla mitataan tuotot erilaisilla sykleillä ja shimmataan kukin suutin aina erikseen, joten samoja shimmejä ei kauheasti ole. Alue on samankaltainen mutta siihen se sitten jää.
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3984
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

HHauki kirjoitti:Noniin

3 pytyn suuttimessa oli jotakin häikkää kun ruiskutti liikaa, vaihdoin sen isomman kärjen toiseen runkoon ja nyt pelaa täydellisesti :)

Isompaa kuulalaakeri ahdinta on tullu vähä kateltua, saas nähä hennooko ostaa..

Tänään tuli irroteltua isompi 722.6 loota 270cdi purkuautosta.
Öljyiksi ostin teboil fluid ässää. Venttiilikoneiston meinasin putsata ja uuden suodattimen pistää. Sen yhen reiän meinasin kans porata isommaks. Kuuluuko muuten sen kytkinakselin heilua vähäsen ilman turbiinia, itellä se heiluu noin 1.5mm??

Inttiin lähtö nyt hieman rajottaa säätö hommia mut kaippa sitä viikonloppusin kerkeää aina vähä värkätä :mrgreen:
Heiluu yhtensä tuon vai suuntaansa, mutta ei vielä paha ja jos yhteensä niin ei varsinkaan
vielä paha aina ne vähän heiluu
(oli sille joku arvokin paljonko on remontti raja ulkoa ei muista)
laita siihen turbinille samalla uusi stefa niin ei heti vuoda


. .
Mökkillä
'
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Suuntaansa heiluu noin 1.5mm.

Pid säätö voi heittää sinne iha mitä sattuu pulssisuhdetta (?)
Eikö toi vnt kartta oo vaan hienosäätöä varten ja kyllä se paremmin herää alhaalta ilman pidiä.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2521
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: hhauen 200ceedeeii

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Pid säädön tarkoitus on seurata pyydettyä arvoa nopeasti ja mahdollisimman tarkkaan, ilman ali jäämistä, ylilyöntejä tai oskilointia.
Ilman pid säätöä esiintyy joissain tilanteissa varmasti kartan ohi meneviä arvoja, ahtopiikkejä ja ahtojen karkaamista kun ei ole pid säätöä rajoittamassa ylityksiä.
Kannattaa lukea ja ymmärtää mitä se PID pitää sisällään. Ja mitä eri termit vaikuttavat ohjauksen vasteeseen.

Vastaa Viestiin