124 kunnostusta sekä päivityksiä

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
rame
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 05.03.2020 18:24

124 kunnostusta sekä päivityksiä

Viesti Kirjoittaja rame »

Ajattelin tänne raapustaa oman topicin muiden keskusteluiden innoittamana. Samalla pähkäilin josko tämä olisi hyvä kanava saada asiantuntevilta apuja sekä vinkkejä ettei kaikkea tarvitsisi kantapään kautta oppia ja keksiä.

Hieman taustoja autosta, reilu 400tkm rullailtu sedani joka oli muutamia vuosia sitten vielä oikein hyvässä kunnossa pelleiltään ja alustaltaan (oli entisellä omistajalla ollut kesä-autona). Itellä se oli käyttöautona ympäri vuoden useamman vuoden ajat. Kauhistuksekseni huomasin liian myöhään miten alkaa ruostetta keräämään jos ei pidä säännöllisesti hyvää huolta.

Nyt auto on ollut tallissa odottelemassa vuoden päivät että elämäntilanne antaa periksi päästä puuhastelemaan auton kanssa.

Suunnitelmana on vaihtaa vähän vahvempaa konetta, om605 tai om606. Mitään en ole vielä lyönyt lukkoon tekniikan suhteen vaan vasta alkanut luomaan perinpohjaista suunnitelmaa minkä mukaan edetä, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty vai miten se meni.. :D

Tahtoisin voimansiirron puolesta pidättäytyä manuaali laatikossa. Varmaan tuo bmw:n zf loota olisikin tähän se kestävin ratkaisu. Hieman yrittänyt sen puolesta lueskella mutta kauheasti ei tietoa ole löytynyt. Jos jollakin olisi tallessa topicceja zf:n istutuksesta ja toteutuksesta 124:seen niin ilomielin ottaisin vastaan.

Tämän "kesän" tavoitteena on ottaa auton alustan sekä korin ruosteet sekä mahdolliset reikiintymät kiinni. Samoin kaikki puslat ja kumit vaihtaa p.uretaanisiin tai uusiin "kumisiin" tilanteen mukaan.
Sen jälkeen voi vasta suunnitella tekniikan vaihtoa kun kori on siinä kuosissa että sille jotain viitsii tehdä :thumbup:

Täytyypä tänne tilanteen muuttuessa ja projektin edetessä raapustella lisää tekstiä :wave:
Viimeksi muokannut rame, Su 08.11.2020 12:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w124 250D
w126 380
W201 2.0L
w209 270 Cdi
w211 220 Cdi
rame
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 05.03.2020 18:24

Viesti Kirjoittaja rame »

Pitäähän siitä toki yksi kuvakin laittaa. Tässä kuva kuuden vuoden takaa kun auto tuli haettua
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut rame, Su 08.11.2020 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w124 250D
w126 380
W201 2.0L
w209 270 Cdi
w211 220 Cdi
comanche
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 16.07.2014 15:06

Re: W124 Goes ST + hypistelyä ja hipelöintiä

Viesti Kirjoittaja comanche »

Kuinka on yleensä näissä tapauksissa ratkaistu nopeusmittarin toiminta kun on laitettu bemarin tai uudemman mersun lootaa?
rame
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 05.03.2020 18:24

Viesti Kirjoittaja rame »

comanche kirjoitti:Kuinka on yleensä näissä tapauksissa ratkaistu nopeusmittarin toiminta kun on laitettu bemarin tai uudemman mersun lootaa?
Tämä kiinnostaisi myös itseäni!
Viimeksi muokannut rame, Su 08.11.2020 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w124 250D
w126 380
W201 2.0L
w209 270 Cdi
w211 220 Cdi
rame
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 05.03.2020 18:24

Viesti Kirjoittaja rame »

Tuli hommattua 300 farkun jarrut eteen sekä kallistuksen vakaaja.

Jarrut oli aika heikossa hapessa ulkoisesti mutta hapettumaa ei sylinterin sisällä ollut. Otin satulat pöydälle tarkasteluun ja puhalsin kärsivällisesti kaiken ruosteen irti, parhaimmillaan ruostetta varmaan oli 5mm paremmalla puolella.
Kaiken ruosteen alta kuitenkin tuli Mersun logo esiin eli alkup. satulat kyseessä.. :thumbup:

Kuvat olivat liian suuria joten en niitä puhelimella jaksanut alkaa muokkaamaan että saisin suoraan näkyville. Linkin takaa löytyy kuvia jarruista sekä kannatinraudoista.

Tilasin satuloihin uudet männät sekä tiivisteet. Kannatinrautoihin uudet liukutapit kumeineen, sekä myös uudet pultit jolla tulee napaan kiinni.

Osat maalasin hempelin mustalla epoxyllä. Vene käyttöön tarkoitettua, kauppana motonet.

Kallistuksen vakaaja on nyt puhallettu ja pohjamaalissa mutta huomasin että vakaajan päädyt ovat ajanmyötä kuluneet käytössä, eli ei ole tasapaksut. Pitää miettiä saisiko pellistä tai putkesta tehtyä sopivan holkin ja holkki pienellä hitsi täpillä vakaajan päätyyn kiinni.. :think: Jousiterästä kun ei hirveästi saisi hitsailla :D

Linkin takaa taitaakin saada pääsyn koko albumiin jossa kaikki kuvat jarruista.
https://aijaa.com/Gl2488" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut rame, Su 08.11.2020 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w124 250D
w126 380
W201 2.0L
w209 270 Cdi
w211 220 Cdi
rame
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 05.03.2020 18:24

Viesti Kirjoittaja rame »

Ei ole suurta kyllä tämän kesän aikana saanut aikaiseksi kun meinannut työt ja muut harrastukset viedä vapaa-ajan Mersun parista..

Tuli vielä hankittua yksi vanhus lisää perheeseen kun sattui erittäin sopiva yksilö kohdalle, mutta siitä pitää kirjoitella jonnekin muualle :thumbup:

Kun ei vielä ole vakituista paikkaa missä autoa voisi roikottaa pukeilla tai nosturilla talven yli niin on edettävä maltilla..

Hommasin takakelkan kaikkineen peleineen päivineen lankkuun. Ajattelin jos talven aikana saisi tämän valmiiksi.
Tarkoitus siis rakentaa tuosta hyvä ja valmis jonka voikin sitten heittää suoraan auton alle.
Hyvä aihio sinällään kun ei ole pahasti edes ruosteessa.

Ps. Miten olette vahvistaneet w124 takakelkkoja kun tehoja otettu irti?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 250D
w126 380
W201 2.0L
w209 270 Cdi
w211 220 Cdi
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 Goes ST + hypistelyä ja hipelöintiä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Käsittääkseni se on rungon puoli aluksi joka pitää varmistaa että kelkan kiinnityspisteet ovat ruosteettomat.

Jenkeistä saa GPS-modattua nopeusmittaria.
rame
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 05.03.2020 18:24

Viesti Kirjoittaja rame »

Sharedoc kirjoitti:Käsittääkseni se on rungon puoli aluksi joka pitää varmistaa että kelkan kiinnityspisteet ovat ruosteettomat.

Jenkeistä saa GPS-modattua nopeusmittaria.

Ilman muuta kiinnityspisteet myös. Ja sielä varmasti tekemistä riittää jos auton ikää katsoo.

Tuosta GPS:stä. Ei taida olla laillinen katsastaa gps nopeusmittari? En tiedä kuinka tarkasti seuraavat miten nopeusmittari toteutettu.. Kuulin juttua että polkupyörään tarkoitetulla sigmalla joku olisi autonsa leimannut pari kertaa. Oli pitänyt vaan "mittariston valot" rakentaa sigman juureen
Viimeksi muokannut rame, Su 08.11.2020 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w124 250D
w126 380
W201 2.0L
w209 270 Cdi
w211 220 Cdi
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W124 Goes ST + hypistelyä ja hipelöintiä

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Eikait sillä ole väliä mistä se nopeusmittari tietonsa saa, edes inssille? Kyllä itte aattelin GPS mittaria käyttää.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
rame
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 05.03.2020 18:24

Viesti Kirjoittaja rame »

joop79 kirjoitti:Eikait sillä ole väliä mistä se nopeusmittari tietonsa saa, edes inssille? Kyllä itte aattelin GPS mittaria käyttää.
Voi olla sitten vain kuulopuheita. Pitääpä kysäistä inssin mielipide tuohon niin tietänee varmaksi vielä. Aika moni tuntuisi käyttävän gps:ää kuitenkin
Viimeksi muokannut rame, Su 08.11.2020 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w124 250D
w126 380
W201 2.0L
w209 270 Cdi
w211 220 Cdi
rame
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 05.03.2020 18:24

Viesti Kirjoittaja rame »

Kelkkaa päästy aloittelemaan. Purin jarrut ensimmäisenä auki ja puhalsin satulat taas puhtaaksi. Pitää vielä hommata korjaussarja satuloille niin saa uudet tiivisteet ja männät.

Pyöräntuenta

Sain kuulla mielestäni ihan hyvän idean pyöräntuennan toteuttamisesta. Jos kaikkiin poikkitankoihin jne ei laittaisikaan kelkan välillä uretaanipuslaa vaan kokeilisi jos narinahelan tapaisen helan saisi sopimaan. Idean esittäjä perusteli tämän kyllä todella hienosti enkä ole koskaan kuullut kenenkään niin tekevän.. Onkos teillä tullut vastaan nimittäin kiinnostaisi kuulla kokemuksia?

GPS nopeustieto

Aivan ja tuosta gps nopeudesta oli katsuri sitä mieltä että, pitää todistaa jollain dokumentilla tms että nopeustieto pitää paikkansa ja se että nopeusmittari toimii aina. Kysyin milläs tämän nopeustiedon voi todistaa mihin katsuri totesi siinäpä se. Kysyin mitä jos ajan poliisin tutkaan vaikka 100 ja otan sen videolle niin alkoi katsuri nauramaan ja toivotti päivänjatkoa kun olin muutenkin poistumassa :!:

Perä sekä vetarit

Muistan joskus lukeneeni erään herran tekevän vahvistettuja vetareita w124:siin.. Yritin selailla nettiä mutta en löytänyt vaan tietoa. Sattuisiko mahdollisesti löytymään tarkemmin tietoa tai nimeä?

Perän valinnassa tarvitsisin myös apua. Asd perällä tarkoitus lähteä liikkeelle mutta niitäkin tuntuu ajoittain olevan niin paljon erilaisia tarjolla. Jos saisin apua mikä perä ja millä välityksellä olisi hyvä. Olisin erittäin kiitollinen :thumbup:
Johonkin om60x moottoriin löytyy tandem pumppu millä saisi luotua paineen Asd perälle. Tälle pystyisi rakentamaan oman ohjauksen että olis paine päällä/pois
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 250D
w126 380
W201 2.0L
w209 270 Cdi
w211 220 Cdi
rame
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 05.03.2020 18:24

Viesti Kirjoittaja rame »

Tämän näköisen puhaltimen sain käsiini. Kuorma-autosta peräisin. Saapa nähdä saisiko tuon ujutettua pellin alle joskus... :think:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 250D
w126 380
W201 2.0L
w209 270 Cdi
w211 220 Cdi
rame
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 05.03.2020 18:24

Viesti Kirjoittaja rame »

Kelkka edistyy hieman.

Toiselta puolelta sain purettua olka-akselin irti ja painettua laakerin pois sekä purettua ylimääräiset edestä.
IMG_20201119_170136.jpg
IMG_20201119_165623.jpg
Ripustus puhallettu puhtaaksi. Mietin vielä tukirautojen kohdalla ostanko suoraan uudet enkä rupea vanhoja puhdistamaan kun maksaa n. 10e/kpl.
Pitää kuitenkin painaa vanhat puslat pois ja sommitella saisiko narinaheloja sovitettua tukivarsiin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 250D
w126 380
W201 2.0L
w209 270 Cdi
w211 220 Cdi
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: 124 kunnostusta sekä päivityksiä

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

01.01.1984 tai sen jälkeen käyttöön otetun
- auton ja moottoripyörän nopeusmittari pakollinen
01.01.1990 tuli voimaan säädös, jonka mukaan
- auton ja moottoripyörän nopeusmittarin katsottiin olevan hyväksyttyä mallia, jos ajoneuvo on hyväksytty E 39 tai e- säännön 75/443/EEC mukaisesti
01.10.1998 tai sen jälkeen käyttöönotetun auton nopeusmittarin on vastattava E 39 tai e –97/39 vaatimuksia

Noin kertoo Katsastajan käsikirja
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
rame
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 05.03.2020 18:24

Re: 124 kunnostusta sekä päivityksiä

Viesti Kirjoittaja rame »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: To 19.11.2020 17:51 01.01.1984 tai sen jälkeen käyttöön otetun
- auton ja moottoripyörän nopeusmittari pakollinen
01.01.1990 tuli voimaan säädös, jonka mukaan
- auton ja moottoripyörän nopeusmittarin katsottiin olevan hyväksyttyä mallia, jos ajoneuvo on hyväksytty E 39 tai e- säännön 75/443/EEC mukaisesti
01.10.1998 tai sen jälkeen käyttöönotetun auton nopeusmittarin on vastattava E 39 tai e –97/39 vaatimuksia

Noin kertoo Katsastajan käsikirja

Kiitos tarkasta vastauksesta. Nuo pykälät kun osaisi vielä kääntää ymmärrettäviksi, kai jostain kirjasta tai netistä löytyisi pykäliin selitykset :)
w124 250D
w126 380
W201 2.0L
w209 270 Cdi
w211 220 Cdi
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: 124 kunnostusta sekä päivityksiä

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

W124'sessa jonkinlainen nopeusmittari on aina pakollinen.

1.1.990 jälkeen onkin hieman hankalampaa: pitäisi tietää miten auto on hyväksytty aikoinaan Suomeen, mutta joka tapauksessa tuolloin on sitten jo muutakin vaatimuksia kuin pelkkä olemassa oleminen.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
rame
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 05.03.2020 18:24

Re: 124 kunnostusta sekä päivityksiä

Viesti Kirjoittaja rame »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: To 19.11.2020 22:01 W124'sessa jonkinlainen nopeusmittari on aina pakollinen.

1.1.990 jälkeen onkin hieman hankalampaa: pitäisi tietää miten auto on hyväksytty aikoinaan Suomeen, mutta joka tapauksessa tuolloin on sitten jo muutakin vaatimuksia kuin pelkkä olemassa oleminen.
Eiköhän tämäkin ajan kanssa selviä tarkemmin. Omahan on nimittäin 1990 sopivasti :thumbup:
w124 250D
w126 380
W201 2.0L
w209 270 Cdi
w211 220 Cdi
Vastaa Viestiin