S124 300TE 4Matic Jakolaatikon tiivisteet laakerit ja pakkimäntä --> Ajossa

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

rautalanka kirjoitti: Ma 10.05.2021 15:26 Linkki galvaanisen korroosion austeniittisten terästen ja muiden melallien sähköparista;https://www.worldstainless.org/Files/is ... her_FI.pdf

Viidessä vuodessa polttoainetankissa on reikä syöpymisen seurauksena.
Tuo on saman minkä luin läpi aamulla. Luinko huolimattomasti meinaan siellä ei mielestäni ole mainintaa tankin ruostumisesta? Mistä sivulta sen löysit?
Mietin sitäkin että oliko saamani metalurgin kommentit sitten vääriä :shock:
oem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 20.07.2020 07:58

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja oem »

Jos saa elektrolyytin pysymään poissa niin ei paljon tapahdu.
A250e 2020 W177
rautalanka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 24.02.2021 09:42

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja rautalanka »

oem kirjoitti: Ma 10.05.2021 16:27 Jos saa elektrolyytin pysymään poissa niin ei paljon tapahdu.
Happi on se väliaine, joka galvaanisen korroosion aiheuttaa, ja sitä happea ilmakehästä ei saa pois. Sellaista eristystä ei ole vielä keksitty, joka poistasi mainitun ilmiön. Mitä enemmän eristää sitä paremmat olosuhteet korroosiolle on eristyksien vuoksi, koska happi tunkeutuu joka paikkaan ja tekee tuhojaan.
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja moska »

Vähän reilu 30 vuotta sitten korjasin Mantan tankin yläpinnassa olevat läpi syöpymät tinalla ja vielä on tiivis. Tuo hiekkapuhallettiin ja auton peltitöissä käytettävän tinanjoksutteen ja koritinan kansa isolla 300W kolvilla tinattiin. Silloin ei tiedetty räjähdysvaarasta hiekkapuhalluksen yhteydessä, niin se onnistui. 🤪
Eräs tuttava sanoi pöläyttävänsä sammuttimella tankin sisään, jos joutuu paikkaamaan, tai muuttelemaan.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

No peeveli. Mistähän mulla on päähän pinttyny tuo ettei tinapaikkaus kestäisi?

Hiilisammutin varmaan muuten toimiikin. Hapenhan sieltä kun pois saa ni eipä se käsittääkseni mossahda? Siitä se ajatus hitsauksen suojakaasusta. Jauhesammuttimen jauhe ilmeisesti on voimakas emäs joten sitä ei ensmäisenä ilmeisesti kannata käyttää? Tai tietty jos pakko käyttää ni kun sit vaan pesee hyvin niin mikäs siinä.
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja moska »

No joo, empäs muista että oliko sammuttimen mallista puhetta, mutta jauhe kyllä täytyy saada kaikki pois jos semmoista käyttää.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pintamaalailtu viimeisiä aiemmin puhallettuja ja hapotettuja osia tänään. 3 viikkoa sitten tilattujen varaosienkin pitäisi loppuviimein saapua tulevana maanantaina kun niitten perään taasen soittelin. Hyvä. Toinen tasosäätöputki oli haussa pitkään.

Muutama kuva maalatuista osista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tankki pistetty paikalleen. Laitoin nyt vielä nylon -prikat silleen et se tuki on taatusti omassa "potentiaalissaan". On siis eristetty autonrungosta sekä tankista. Ne takatuen kulmapalat joissa on se vaijerikin niin on muutenkin muovikiinnikkeillä kiinni. Vaijerin kiinnityksen kun vielä nylonprikat laittaa ni on sit se osasto tehty. Nehän tulee kiinni takaäänenvaimentajan kannattimiin. Niin ja siinä tuessa on kaksi maalikertuustakin ni ei jää jossitteluun sijaa.

Happosia tai rosterisia käsittääkseni on alkuperinkin leveälistakiinnityksissä. Myös C -pilarin ikkunasuojalista on sellaisella kiinni ja sit on prikkojakin ja kattokuukussa on myös ja onhan niitä muuallakin. Nuissa muuten on monissa ruuveissa muovialuslevyt tai prikoissa kumi jne.

Pidin tankkia vielä auringossa pitkän tovin. Allahan on hapot puhalletussa pinnassa ja sit vaalea polyuetaanimaali ja sit pintamaali.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt sitte ajovalolyhtydyt vuorossa. Eli irroitin lasit niistä muovirungoista koonaan irti kun olivat vuotaneet vettä tupaan. Kudotulla siimalla nuo lähti eikä vahinkoja sattunu. Vääntämällä pelkästään joko lasi tai se runko voi mennä rikki. Sit ihan kaikki pienimmätkin vanhat liimajäämät pois lasista. Lasissa liimasaumankohta on "moniulotteinen" joten siinä vierähtikin tovi et sain kaiken pois. Metallivillalla sit sain ihan kaiken pois.

Sit muovikehyksien vuoro. Ensin puhdistin kehysten hopeanväriset osat ja maalasin & lakkasin ne. No kun otin teipin pois joka vanhan liimamasan suojana oli ettei me maalia eikä lakkaa ja kattelin tarkemmin niin liimamassastahan löyty pykimää. Se tarkoitti sit sitä että otin kehyksestäkin kaiken massan pois ja hyvä et otin meinaan kummassakin kehyksessä oli paikkoja jossa masssa oli irti. Syykin selvisi eli kehyksen alkuperäinen hopea väri on ilmeisesti tehty metalloimalla ja maski jolla liimauran metallointi blokataan oli vuotanu. No liimahan ei metalloidussa pinnassa kauaa pysy. SItä tuli jossain kohtaa ihan testattuakin labratouhuissa. Jotkin liimat eivät tartu ollenkaan ja mikään testatuista ei kauaa pysy.

No keksin työkalun ja massa lähti kohtuudella pois. Kirurginveitsellä sivuseinät ensin ja sit vanhasta talttaruuvarista teroitin sopivantylsän työkalun ni massahan läx helpola. Sit lopuksi kaikki pois mitä ekakierroksella jäi. Uutta liimaa uraan noin lyijykynänpaksuinan palko ja lasi päälle ja kuivumaan.

Heijastajien kanssa sit tein töitä vähä enemmänkin. Mullahan oli 7kpl lyhtyjä nitten omien lisäksi ja sain kuin sainkin kaksi kohtuuhyvää lyhtyä niistä. 100% priimoja ei ole kuin yksi sumarin heijastaja mutta toki nuo muutkin on kelvollisia.

Sumarien metallikupit oli niin rumat et päätin koittaa josko ne saisi hiukan siistimmäksi. Sainkin ja saa nähdä kestääkö käytössä. Lyhdyt odottaa nyt et liimasauma lasissa kuivaa ja sitpä ne olis valmiita asennettaviksi.

Alla kuvia maalatusta kehyksestä jossa vielä liimamassa urassaan. Sit on toinen kuva jossa lasi on jo liimattu paikalleen. Pari kuvaa sumarien metallikupeista ennen ja jälkeen hoitojen. Muuttu aika radikalisti toisennäköisiksi myös kupin sisäpuolelta. Valoon ei varmaankaan vaikutuksia ole mutta ulkonäköön saattaa jopa ollakin vaikka sumarissa on voimakas rihlaus. Jää nähtäväksi. Saiskohan ajovalojenkin metalliosille hoidon tehdyksi jos oikein yrittäisi? Mullahan on ihka -uusiakin 4kpl jemmassa. No kattotaan innostuuko. Boshin kuppi on tosiaan kuppi ja Hellalaisessa on sellainen rengas.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Viimein putket saapui. Pistin vaseliinia tuohon pyörivän nippan ja putkenväliin ettei ruostuisi kiinni. Oletettavaa on että jos autolle riittää metrejä niin tasonsäädön osia jossain kohtaa tarttee kuitenkin vaihtaa ja helpottaa huomattavasti jos nuo nipat pyörii vielä siinä kohtaa kuten kuuluu.

Alatukivarsien sisemmät puslat tuli myös ja seisontajarruun uusi palautinjousi ja vaijerien lukot + muuta pientä sälää.

Putket jo löysikin loppusijoituspaikkansa. Kiva laittaa paikalleen osia jotka passaa paikalleen ihan suorilta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Hapotin nuo uudet tasonsäätöputket ja pistin mustiin väreihinkin. Samoin näkyville jäävät vanhat pulttien sekä muttereittenkannat hapoilla alle.

Tänään sitte vuorossa perän öljynvaihto. Kun auto oli käyntikunnossa ni ruuttasin polttoöljyt perään ja pistelin noin 7km ja laskin pois. Huomenna uudelleen sama hommeli. Takasilta uusne osineen on siis paikoillaan. Kiristelin uudet pultit ja kumipuslat sen stanssin mukaan mitä auto tulee olemaan ettei tukivarsienpusliin jää ylimääräisiä vääntöjä.

Pakoputki on vielä vanha mutta se vaihtuu uuteen vaikka tuo ehjä onkin. Joku Walkeri se on ja vaikka ilmeisesti kohtuu uusi ni ruostetta on. Ts keskipönttö ja takapönttö vaihtuu eberiin ellei maa ympäri käänny. Niitä ainakin jokin aika sitten vielä Saksasta sai. Etuputkihan onkin hyvässä kunnossa mikä paikalleen menee. Paikallaanolevakin on kunnossa mutta lämpökilven kunto ei miellytä. Katti siinäkn näyttää virheettömältä.

Jokohan tulevalla viikolla ihkauudelle leimalle? Joku ostajakandi kävi jo kattelemassakin pukeilla olevaa kulkinetta yltä ja altakin päin :wink:

Kotelosuojaahan tuo vielä huutelee joihinkin paikkoihin edessäkin ja ehkä massaa takasillan kulutuspaikkoihin.

Muutama kuvatus alakerrasta ennen pintapesuja
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pesin murikan sisuksia kolmannenkin kerran jolloin pois tuleva p-öljy oli jo kirkasta. No sit perusteellinen kuivaus ja siitä sitte 235.7 Febit sisuksiin. Tällä kertaa kattoin määränkin ja kyllä se todella tarkkaan on se 1.1l

No myöhemmin sit kävin vielä jotain tekemässä ja huomasin et ihan kuin pinionin pää olisi kostea. Pyyhin sen kuivaksi ja ajattelin että noinko poistulevaa p-öljyä olisi roiskunut paljusta. Aamulla sit tarkistamaan aihe ja selvä hommeli se sitten on eli kostea oli ja stefa siis menee vaihtoon.

Kardaanihan ei lähde pois perän "kohdistintapin takaa" ellei kardaanin keskitukea irroita niitä kahta pulttia. Tulipahan nyt sitte sekin tarkistettua ja on vaihdettu uuteen jossain vaiheessa meinaan kannatin kumeineen oli moitteettomassa kunnossa ja se haitarikumi ja pölysuojatkin ovat paikallaan. Varsinkin se haitarikumi monesti rikotaan varomattoman purkamisen seurauksena kun kardaanin takaosa otetaan pöydälle. Pakoputkenhan mä irroitin ennen tuota touhua kun se vaihtuu jokatapauksessa.

Uusi stefa mulla on mutta ihan varmaa ei ole se että passaako se kun on 2.65 lukkoperän etustefa. Senhän näkee kun sen "kolmisakaran" saa käsiinsä enkä meinaa irroittaa ja rikkoa paikallaanolevaa ennen kun varmasti soppeli stefa on käsissä.

Pakoputkiasiakaan ei sit menny ihan niin kuin suunnittelin. Eberiä on myynnissä Saksassa vielä jossain mutta peeveli eivät toimita takapönttöä "logistisista syistä" Suomeen :roll: Keskipöntön olis saanu. Perhana. En sit tilannu yhtään mitään sieltä. Kait se täytyy nöyrtyä ja laittaa Walkeri. Fennosta kuulin sellaista palautetta etten sitä laita. Myös antaa selvästi ymmärtää nettisivuillaan tekevänsä Suomessa putket mutta silleen se asia ei kyllä kaikkien putkien osalta ole sen perusteella (esim. S124TE) mitä selville sain. Parkanossahan heillä tehdas on. Oikein "hyvää imagon nostoa" tuollainen "ymmärtämisen antaminen" :shock: Sanoisivat selkeästi käyttävänsä myös alihankkijoiden palveluja kun kuitenkin niin tekevät! Jäis tuo negatiivinen mielikuva väärästä informaatiosta pois.

No nyt kun jakoaskin alla on tilaa ni vaihdan sinnekin öljyt. Nyt vaan ei voi pyöritellä ja pestä sitä osastoa kun putki ei ole paikallaan. Sen öljytilavuus on niin pieni ja öljy halpaa et olen pessy tuota osastoa toisesta matikista öljyllä joka sinne kuuluu. Täyttöpropusta päätelleen sitä on joskus auki käytettykin ja siis öljyjä joskus vaihdettu.

Toivottavasti "ylläripyllärilaskuri" on tapissa!
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jakoaskinöljyt olikin puhtaat mutta askinöljyt oli selkeästi vaihdontarpeessa. Suodinhan vaihtui samalla.

Joku neronleimaus jollain ollu jossain vaiheessa kun oli pölttoöljyä laittanu hydrauliöljysäiliöön :o Punaista se oli mutta aivanselvästi haisi pölttoöljylle. No alipaineimurilla säiliö ja ohjaustehostimenkin kippo tyhjäksi sekä suodin pois. Hyde -osastoa sit huuhtelin oikein kunnolla ja sit tasonsäädön ilmanipasta irtosi aseteltu kumiletku joka piti ohjata öljy oikeaan paikkaan ni lurahti lattialle hyvänlainen lätäkkö. Askiöljyn oikeaa määrää kun timmailin auto käynnissä ni havahduin kun hydraulisäiliö oli aivan tyhjä. No eipä siinä mitään. Auto sammuksiin sekä sahanpurua lattialle ja nippa kiinni. Tasonsäädöniskarit mä pumppasikin tyhjäksi tossa takasiltahommelissa aiemmin. Sillon muuten kans ihmettelin "omituista" haisua. Nyt se osasto on vielä tyhjät kun tasonsäätöventtiili on ns. ala-asennossaan.

Ohjaustehostinta huuhtekin yhteen kertaan puhtailla öljyillä ennen kun sit laitoin uuden suotimen sinnekin ja oikean määrän öljyä.

Nyt on sit kaikki huollot tehty mitä suunnitelmissa oli. Huomenna pukeilta pois ja helmamuovien asentelua ja etusiivet ja lamput ja apparin jalkatilan matot. Ne kun piti ottaa pois kun lamdan tökkelit auoin. Ja onhan sitä touhua vielä yhdeksi päiväksi hyvinkin.

Niinmuuten.
Etuosa pakoputkesta on sitten erilainen tuon lamdan osalta bensa -Matikeissa vs takapotkaisissa. Näissä se pitää olla aikapaljon etuviistoon kun se muissa on lähes pystyssä. Tästä sit pienellä laikalla irroitin nipan tuosta putkesta melki kokonaan ja käänsin nippaa. Sit käytin putkea paikallaan ja varmistin et lamda sopii olemaan jakolaatikon kanssa kiltisti. Sit putki taas pois ja hitsasin nipan paikkaansa. Jos ei tee mitään ja laittaa takapotkaisen putkiston niin se menee kyllä paikkaansa mutta lamdan johdot ottaa kiinni jakoaskiin tuli sekin todettua ennen kun päätin muutta nipan asentoa.

4-veto vaikuttaisi toimivan kuten kuuluu. Hyvä!

Toi öljy on sit keltaista mutta kameran valo jotenkin muuttaa väriä ja öljy näyttää punaiselta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ensimmäiset noin 25km ajettu autolla kun konttorilla kävin ja nyt on Matikissa ihkauusi leima eikä huomauttamisiakaan ollut :thumbup: Päästömittaustuloksetkin olivat oikeinkin mainiot.

No, hommahan ei pysädy vielä tähän. Täytyypi ajella joku tovi ja kattella sekä kuulostella. Se nyt selvisi että perämurikka taitaa vaihtua tai sit tehdä sille jotain. Vähä aavistelinkin etukäteen kun sitä osastoa huollin. Juttuahan siitä olikin jotain tuolla muualla.

Visko ei myöskään tarrannu kiinni mutta nyt sitte jo pelasi kun sitä hieman "kopeloin". Olisko sit saanu liikettä tarpeeksi pitkän tauon jälkeen? Sehän on nahea kuten pitääkin eikä laakerissakaan ole välystä. Niin ja ilmastoinniflektillä on vielä toistaiseksi "oma omituinen tahtonsa" :)

Jahka nyt aiheet selkenee ni vien auton maalarille ni laitetaan nuo muutamat pikkujutut. Mäkun vaan en osaa penslata :)
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Laitan nyt sitte muuatman kuvan autosta. Alla 8-reiät aivan väärällä ET:llä eli 25 (nämä on myynnissä). Auton stanssi olis tuolleen "hieman korkea" ensisijaisen ostajakandin toiveitten mukaisesti. Ja ei siinä mitään myynnissä tää on kelle vaan :lol:

Etusiivet istui melkohyvin. Toki kumpikaan niistä ei istu täydellisesti. Vaikka muutoin onkin liki täydellinen niin etuovien yläreunan rako ei sitä ole. Ei vaikka loksu olis alkuperäinenkin :roll: . Mutta joo. Auto ei muutenkaan sitä ole joten siltä pohjalta.

Edit: No,,,, Ehkä on niin että tarkkasilämäinen huomaa tuon "epäistuvuuden" kuvistakin? Livenä voi näkeä paremmin kun tietää miten sen pitäisi olla? Vaatii ehkä perusteellisempaa perehtymistä että "epäistvuuden" huomaa livenäkään? No mulle paistaa jo kaukaa :roll:

Etuoven lista on pois paikaltaan samoin takakaaren kapea pala. Jokunen tulppa takakaresta samoten kotelosuojan kuivumisen edistämiseksi. Jos satelee ni en ajele tällä ni ei me vettä jos tulpat on vielä pois paikaltaan. Siksi maalarinteippi kuskinovessa kun "kevytpesin" puhallushiekkapölyn pois ettei vesi me ovensisään.

No mutta asiaan eli nyt nuo 8-reiät väärällä ET:llä alla. Olisko ehdotuksia normikoon vanteita mitä muita kannattaiskoittaa?

Niin ja kuskinoven lista on pois siksi et kattotaan yx rupi peilin alla jos sen sais korjattua ja sit 3M teippi listarajaan maalarin tarkistuksen jälkeen ja vasta sit lista paikalleen. Listan kiinnityskohdat on kait virheettömät. Listarajassa maalipinta on kulunut mutta varsinaista rupea ei vielä ole. Kaivannee kuitenkin hoitoa. Apparinpuolella vain yhden listakiinnikereiän kohdalla pieni rupi. Muualla ei ole ja ovi muutenkin on virheetön. Hyvä!

Mutta joo Siis vanne-ehdotuksia "pöytään" vakiokoossa :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kuskin kynnysmuovista otettu pois alkuperäiset osin rispaantuneet alumiinit kokonaan pois ja kokeilumielessä kunnostettu alumiiniteipillä. Silleen näköjään saisi oikeinkin siistit kun vaan vaivaa näkee.

Alkuperäisten alla mistä liima on irronnu niin vesi on tehny tehtäviään ja hapettuma on tarttunu myös muoviin kiinni. Otin hapettumat pois keraamisen lieden pinnanpuhdistukseen tarkoitetulla "lastalla". Joskus "Liiteristä" ostettiin kaksi ja toinen on nyt tallissa :) Ihan toimiva työkalu paperisten tiivistejäämien poistoon jne. Kahvassa on varateriä vissiin 5kpl. Terät näyttää samalle kuin partakoneenterät.

Tällä viikkoa meinasin koittaa korjata nuo muutamat pintaruostekohdat. Kuskin ovessa peilistä noin 20cm yksi ja toinen tavanomaisemmassa paikassa eli anteenin läpiviennissä ja takaluukun tiivisteen kohdilla. Kaikissa kohdin lähtökohtaisesti vaikuttaisi sille että pelti on hyvässä kunnossa? Takalikasuojan se normikohta joka kaikissa farkuissa taitaa enempi tai vähempi olla (jos ei ole jo korjattu) ni se oletettavasti kaipaa jotain muutakin. Läpireikää siinäkään ei näy eikä ole juurikaan peukalonkynttä suurempi rupi mutta mutta...

Takasivuikkunoitten alapuoli on tässä niin hyvät ettei sille osastolle tartte kajota. Kattotaan laitanko mitä ulkopuolelle tiivisteenalle vesitiivisteeksi et säilyisikin nuo sisäpuolet jatkossakin.

Pistin alle "kantikkaillla rei'illä" olevat 15 aukkoiset. Nepä taitaa myös jäädä tuohon?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE 4Matic Vuorossa pintaehostusta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kynnysmuoveihin saa uusia teippejä, aikoinaan tilasin Ebaysta.
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 300TE 4Matic Vuorossa pintaehostusta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti: Ma 05.07.2021 08:28 Kynnysmuoveihin saa uusia teippejä, aikoinaan tilasin Ebaysta.
OK
Muistatko millaisia hintalappuja koko sarjalle oli?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE 4Matic Vuorossa pintaehostusta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei olleet kalliit, ei toki mitään alkuperäisosia mutta kuitenkin juuri 124 tehtyjä. Joitain kymppejä ? En löytänyt enää tilausta
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: S124 300TE 4Matic Vuorossa pintaehostusta

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuo apparinpuolen takalikasuojankaaren taaempi alaosa joka siis varsinkin farkuissa tuntuu ruostuvan puhki yksilöstä riippumatta ni saatto selvitä syy sihen? Eli nyt kun olen sitä koukkinu niin niillä kohdin on käytetty korikittiä samoin kun puskurin alapuolisen peltiosan ja takahelmapellin saumassakin. Tuossa kaaren ja em. peltien yhtymäkohdassa kittiä on sitte reilumpi knööli ja olisko niin että ajansaatossa vettä pääsee tuohon ja vesi ei pääse mistään pois :o On sellanen "tasku" ja sen sit tietää miten siinä käypi. Tätä puoltaa havainnot siitä että ruostuminen vaikuttaisi aina alkavan maalipinnan takaa?

Eli jos tuo kohta on vielä terve niin se ehkä kannattaisi kaivella kitistä auki ja kuivatella perusteellisesti sekä laittaa jotain soppelimpaa tilalle? (Tuon kohdan näkee kun ottaa tunkin pois.) Tuosta samasta kohdasta lähtee sauma vaakatasossa sisälisasuojallekin jossa siinäkin on kaksi peltiä päälekkäin. Kaivelin pintamassat pois renkaanpuolelta ja puhdistin sauman. Sama sauma näkyy sisäpuolellakin kun tunkin ottaa pois. Ilmeisesti kun tuo tasku täytyy vedestä ni se sit ryömii kapillaarin ansiosta tuota samassa tasossa olevaa toista saumaa myöten ja ruostuttaa sitäkin. Tajusin tuon kun tökin tuota varaosa-autoa reilummin ni tiesin sit tuosta avata ja hyvä et avasin. Oli helposti pelastettavissa.

No nyt on poistettu ruoste sekä peukalonkokoinen mätäpelti pois ja tilalle on laitettu ehjää peltiä. Samoin kaikki pintapeltien piskut ja nuo muutama isompi on hoideltu ja ovat odotamassa jatkokäsittelyjä. Huomenna jatkuu touhut. Tiä josko tulevalla viikolla vois pinat pistää lopullisesti nippuun eli laittaa kylkimuovit ja lähtä hiukan pidemmälle ajelulle :wink:
Avatar
Lapio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Lapio »

Jari Ke kirjoitti: Pe 04.06.2021 23:13
Mutta joo Siis vanne-ehdotuksia "pöytään" vakiokoossa :)
Minä tykkäisin Tolimaneista, jos 16" lasketaan vakiokooksi
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pistetääs korvantaakse nuo tolimanit. Nythän siinä on alla 15 reikäiset hyväpintaisilla misukoilla.

Olen nyt niputtanu autoa meinaan pinta korjaustavaativista kohdistaan on kunnossa. Kattotaan nyt sitte millaiselta lopullinen tulos näyttää jahka siihen asti päästään. Tästähän on käyttöpeli tulossa joten pintaakin on tehty siitä lähtökohdasta.

Takaluukku tässä oli jo lähtiessä mielestäni ihan kohtuukuntoinen mutta laitettiin sitte kokonaan. Askareita vielä riittää ja kun aikaakin on sopivasti ni mikäs siinä sehän passaa :)

Lähempää kuvaa takaluukunpinnasta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt alkaisi olla keulatähteä vaille valmista. Tai no kunnollisen pesun tuo vielä kaipaa ja vahan & kovapinnoitteen. Ja onhan siinä vielä jotain ihan pientä. Pohjamuovi saa olla viel pois paikaltaan et nään ettei tiputa mistään lätäköitä.

Tässä sit pari kuvaa kun just tulin pihaan. Alla ne 15 reikäalut ??? Eipä se sit onnistukaan kuvin liittäminen No laitan myöhemmin

Laitoin sitte vähä toisella tapaa...

Kuva

.
.
Kuva
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Tankkitouhuja --> Kovajuotettu kaikki pienetkin huokoset --> Tyhjätty vedestä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt on autoa pesty ja kuvia otettu. Pieniä juttuja vielä teen eli jäähdyttimen siivikko vaihtuu uuteen ja jotain muuta pientä. Kun kerta merkkejä ei tallinlattialle ilmaannu ni pohjamuovi menee paikoilleen. Sitpä se alkaisi olla valmiina vakituisempaankin ajoon. Ittellä kun yksi Matikki on ja muitakin 124:sia muitakin ni tämä tulee myyntiin. En vielä laita tsättiautoon ennen kun on täysin kaikki tehty mutta eipä nuihin touhuihin kauaa kait mene. Kattotaan alanko vielä tuon ilmastoinnin kanssa touhuamaan. Kaikki muu tuossa toimiikin kuten kuuluu.

Ihan virheetön tämä ei ole mutta käsittääkseni oikeinkin hyvässä käyttökunnossa. Bekkeri ei ole painettu perille asti syystä että jos mahdollinen ostaja haluaa muun soittimen ni se vaan passaa. Nkamichi joka taitaa olla liki käyttämätön tai Alpine kahtakin sorttia jossa toisessa on CD -boksi ja vielä joku muu. Saapi valita minkä tahtoo :wink:

Tässä kuvia. Otan kuvia vielä auton altakin vaikka niitä taitaa jotain tässä threidissä tuolla aiemmin ollakin?

Takimmaisessa "laatikossa" joku edeltäjistä oli paiskannu sinne pyöränpultteja ja kun ne siellä jonkin aikaa ovat ni nehän ottaa ruosteen pintaan. Tarkistin laatikon pohjapellin ja sehän oli oikeastaan moitteettomassa kunnossa. Jossain vois löytyä oikein kuviakin. Väri on siis vain nuissa verhoiluissa.

Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva


Kuva
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: S124 300TE 4Matic Valmis ajoon --> Kuvia valmiista kulkineesta

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kyllä näyttää hyvälle!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: S124 300TE 4Matic Valmis ajoon --> Kuvia valmiista kulkineesta

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hyvältä näyttää! :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Getriebe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Pe 16.09.2016 11:08

Re: S124 300TE 4Matic Valmis ajoon --> Kuvia valmiista kulkineesta

Viesti Kirjoittaja Getriebe »

On kyllä upean näköinen ja kun vielä on lukenut kaikki mitä olet laittanut viimeisen päälle kuntoon :thumbup:
k 2.0t SW -98
ex. 300 TE -91
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S124 300TE 4Matic Valmis ajoon --> Kuvia valmiista kulkineesta

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Vähän off-topikkia mutta nyt jos auto lähtee myyntiin niin mietityttää saako kaikelle kunnostukselle ja siistimiselle ja siihen käytetylle ajalle palkan? Hintalappu varmasti eri kuin "raakileella" ja kaikki investointi varmasti kannattavaa omaksi käyttöautoksi mutta myyntiin laitto arveluttaa. Uteliaisuuttani kyselen kun ei näiden mallien markkinat ja hinnanmuodostus ole mitenkään hanskassa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 300TE 4Matic Valmis ajoon --> Kuvia valmiista kulkineesta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kiitokset komppauksista!

Ei varmasti saa työlle yhtään mitään joka oli kyllä tiedossa heti kättelyssä ennen kun hommaa aloin. Eli harraste ja jos se ei kovin paljoa ittelle maksa ni on halpa harrastus :) Kuitenkin arviolta useampi sata tuntia tullu tehtyä. Ts. jonkintyyppinen "rescue" -operaatio jossa välttämättä ei niin sitä selkeää järjellistä funktiota ollut? Riippuu ehkä hiukan siitäkin miltä kantilta aihetta kattoo? Toki aihio lähtökohtaisesti oli sellainen että se oli pelastettavissa ilman isoja peltitöitä joten ihan summissa tämä aihio ei pihaan tullu. Jos ostaessa jätin autonpohjan katsomatta kun jo lähtöä olin tekemässä ni ei olis kauppoja tullu. Tipoilla siis oli jäädä.

Ihan alkuun suunnittelin tästä ittelle koiraharrasteisiin sellaista ajopeliä jolla tohtii ajella syksyisin vähä huonomillakin itä-Suomen sorateillä joissa tienvarsivesakko, montut ja joskus kivetkin ovat raiteilla. No sit hommeli vähän karkasi käsistä ja edelleen puuttuu tuolainen ajokki :)

Kun yritys muutti kaikki toiminnot Romaniaan ja tuli ns. luppoaikaa ni tämä touhu sopi oikein mainiosti. Sohvalla kun ei aika oikein kulu. Nyt sit alkaa sopivasti uudet kuviot joten tallitouhuilut jää vähemmälle.

Kun kaikki kulkineet ei katonalle sovi ni joku joutaisi taipaleelle ja ajattelin että ketä tämän ostaa ni taatusti tietää ainakin joiltain osin sen mitä on ostamassa. Mutta,,, voi tuo pihaankin jäädä hieman pidemmäksikin aikaa sillä ittekin tietää tuon aikahyvin mikä se on :lol:
Vastaa Viestiin