S124 300TE 4Matic Jakolaatikon tiivisteet laakerit ja pakkimäntä --> Ajossa

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W124 300TE 4Matic Kantta nippuun. Nostimien purkuo --> K

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Jari Ke kirjoitti:Niin eli nokkapukkikehdon pultit ja niitten momentti hiukan hakusessa. 4kpl niitä on aina yhdessä keinuvipupaketissa. Ne oli mielestäni lujaa kiinni ja pultithan ovat 10.9 ja kannessa taitaa olla metalliholkitetut nuitten pultin reiät ja jengat?

Löysin jonkin ohjeen jossa alkumomentti vedettäisiin 21Nm ja sit kun kaikki 4 on vedetty tuolleen ni sit avataan ja vedetään 15Nm? Tuolleen meneteltynä ajateltu että "kehto" menee paikoilleen 21Nm? Muttako ettäkö 15Nm jätetään lopulliseksi momentiksi? Paljon lujempaa kyl olivat kiinni.
Autodatan mukaan Camshaft Carrier/cap 21Nm (Engine code 103.980).

Yleensä M8 -konepultit ovat tuota luokkaa, M6 puolestaan yleensä max. 10Nm.

Toinen malli 104.980 (300TE-24) sama momentti 21Nm
Jaiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: La 01.12.2018 22:33

Re: W124 300TE 4Matic Kannenkasaus Nostimien purkuohje--> Ku

Viesti Kirjoittaja Jaiko »

Olikohan tuo Eyquem-merkki joskus aikaa sitten B..teman valikoimissa.
Jos ehdottaa saa: Beru. Ko merkistä hyviä kokemuksia menneisyydessä.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Kantta nippuun. Nostimien purkuo --> K

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kyl se ohje minkä luin varmaan sitte ymmärsin ihan oikein.

Paljon ollu juttua bensojen siis näiten vanhempien ketjukiristimestä ja siitä että se täytyy löysätä ennen kun nokkapyörää kiinni laittaa. Niitä on nokka-akseleitakin menny poikki kun on jääny kiristin vapauttamatta.

No kuvin yritetty ohjetta väsätä tuolle kiristimen vapauttamiselle.

Joo ja tuo eque jää laittamatta meinaan siitä löyty juttua tältä foorumilta ja eikä niinkään mairittelevaa. Beru laitetaan kuten ehdotit.

Kuvat kiristimenvapauttamisesta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Kantta nippuun. Nostimien purkuo --> K

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Loputkin osat tuli eilen illalla ja nyt vaan suuttimen sekä niitten tukikumit tulematta. No tänään sitte jatkoin kannen niputtamista. Uusia letkuja paikalleen jne. Sitä ennen kattelin sitä öljyjakotukkia jossa on öljyreiät jokaiselle keinulle.

Ihmettelin purkaessani sitä että ykkösen toisessa nokka-akselin nokassa oli naarmuja :o Ihmettelin miksi ihmeessä kun kaikki muut näytti moitteettomilta. Itte keinussa ei onneksi näkynyt mitään sellaista että sitä uusaamaan olis tarttenu alkaa ja akselistakin naarmut sai tasoitettua vesihiomapaperilla. Ajattelin sitte niin että niinkö ne öljytukin löysällä olevat pultit olis sen aiheuttanu mutta aihe jäi vaivaamaan

No tänään sitte syy selvisi. Aloin puhdistamaan päälipuolin sitä öljytukkia ja sit huomasin ykkösen öljyreijissä jotain poikkeavaa. Tarkemmin kun perehdyin ni toinenhan oli lähes tukossa ja reiässä oli aivan selvästi jokin kikkare. Sit miettimään että mitenkäs sen saisi pois. Vakumipumppu tuotti yli 0.5 alipaineen tuohon reikään ja ei toivoakaan et pois olis tullu.

No sitte keksin pestä cleanerilla tukin ulkoa ja sisältä. Sit taitoin tukkia silleen että pienellä kalistelulla nuo kikkareet kokoontuu siihen isoon öljynmenoreikään. Sit kun näin siinä kikkareen ni pumpulipuikon varteen butyylimassaa ja tökkäsin kikkareeseen ja niin sain ne sieltä tukinsisältä pois. Yhdestä kikkareesta sain puolet öljyruiskureiästä ja toiset puolet tuli sit tuosta ison reiän kautta puikolla.

Tutkailin tarkemmin mitä nuo kikkareet ovat. Magneetti ei ottanu kiinni ja kun kynnellä niitä murskasin niin niissähän oli aivan selvästi kuituja :o Mistä ihmeestä tuollaisia voi tulla? Ettei vaan jonkinmerkkinen öljysuodin ole näissäkin sitä raakapuuvillapaskaa meinaan siltä tuo vähä näytti? Värikin täsmää niihin mitä aiemmin Dieselin öljystä löysin. Keräänty jonnekin ja lopulta sitte lähtee liikkeelle ja tässä tukki sit tuon öljyreiän?

Kun muistelen että joku olis joutunu uusimaan n-akseleitakin kulumisen takia? Miksi? Ettei vaan ollu siinäkin öljytukin reiät tukossa ja siitä syystä sit vaurio? En meinaan usko sitä että tuon auton moottori on poikkeuksellinen yksilö ja että vain tuossa oli kikkareita.

No jokatapauksessa onneksi huomasin tuon meinaan se nokka jossa alkavat naarmut oli niin olis jossain kohtaa menny piloille jos en olis huomannu et sen öljyreikä oli tukossa.

Kuvia aiheesta:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jari Ke, La 11.07.2020 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300TE 4Matic Keinujen öljytukissa kikkareita!!! Ku

Viesti Kirjoittaja atlas »

Oisiko hengst öljyn suodattimesta jossa puuvillaa ja siemeniä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Keinujen öljytukissa kikkareita!!! Ku

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Dieseleissä ei ole muita paperisia kuin M-Filter. Ihan kaikki muut on sitä raakapuuvillaa. Orkkiskin. Mähän ostin vuosia takaperin montaa merkkiä kun aihetta perusteellisemmin pengoin ja purin ne käyttämättöminä ja otin kuvia tänne foorumillekin. Toki voi paperinen joku muukin olla mutta muuta paperista kuin M-filter ei yleisesti saatavilla ole. Mulla on hyllyssä ollu usean vuoden ajan vain M-Filtereitä dieseliin. Joku suodin on mersun logoilla varustettu. Sen saa ilmatteeksi jos joku kokee tarvitsevansa :lol:

Nyt viimeistään mielestäni on aivanselvää se että suodin missä raakapuuvillaa on niin sitä EI KUULU KÄYTTÄÄ!!!

Meinaan en keksi mitään muuta tietä nuille orgaanisille kikkareille ja nuo olivat oikeasti kriittisessä paikassa ja naarmut akselissa kiistatta puolustaa teoriaa. Tuossa oli nyt paikoillaan Bosch. Purin sen ja se on paperinen. Uusi on Mahle ja kun varakappaletta ei ole niin en sitä meinaa purkaakaan ainakaan vielä.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300TE 4Matic Keinujen öljytukissa kikkareita!!! Ku

Viesti Kirjoittaja Nozki »

...vähän ohi aiheen, mutta 124 dieselin öljynsuodattimista Bosch on myös kokopaperinen. Ainakin viimeksi oli, kun Motonetista sellaisen ostin.

Edit siis sitä meinasin, että tuo on sekä paperinen että ainakin taannoin helposti saatavilla, mutta piti sitä toki erikseen pyytää, että ottivat juuri sen merkkisen hyllystä. Maksaakin toki vähän enemmän kuin halvimmat, mutta nimenomaan vähän enemmän.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Keinujen öljytukissa kikkareita!!! Ku

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Joo ja nyt näyttää paperisia olevan tarjolla enemmänkin. Hyvä! No nyt näytti olevan sitäkin mallia mitä Purflux vai mikä se ihan alkuperäinen on? Mä suosin Mfilteriä. Liki samanlainen kuin ihan tuo alkuperäinen vissiin ja Suomalainenkin ilmeisesti?

Sillon mätänetissä ei ollu muita kuin Wigs ja Man ainakaan täkäläisessä mätänetissä joista tuo Man oli pistehitsauksiltaan parempi kuin KL:n tähdellisen laatikossa myyty mutta sisältö samaa paskaa ja se keskiputkenpaperi läpinäkyviä reikiä täynnä kuten kaikissa muissakin näissä silloin oli. Tuskimpa muuttunu on?

Valukuvia vois löytyä edelleen niistä :wink: Siinä sit oli ne mikronit mitä suodatettavuudesta lupailivat mulle s-postissa rekkulan vastineena.

Siihen ei tullu vastinetta kun lähetin suotimen keskiputkesta löytyneitä kikkareita . Yllättäen ei tullu vastinetta enää siihen. :)

Bensoissa taitaa olla samaa vaivaa? Ja kuka osaa epäillä suodinta jos ylipäätään mitään tai vaihdettuja osia tai laakereita silmäilee? Mähän niitä dieselin laakereita aikanaan kattelin ja siitäkin joku juttu täällä on. Ihmettelin niissä olevia pitkittäisiä naarmuja ja sitä että mikä ihme sellaisia aikaan voi saada. Samanlaisia naarmuja löyty öljypumpuistakin kun niitä auoin ja ihmettelin... Jos puuvillasiemenen kota risahtaa kärkipihtien välissä kuin hiekanjyvä ni ei ihme jos naarmuja laakeriin tulee :roll:

No mutta joo M-filter ainakin ja bensoissa ehkä Bosch :lol:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300TE 4Matic Keinujen öljytukissa kikkareita!!! Ku

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voihan se nöytä olla ihan paperi suodattimestakin kun ainakin toi neloskoneisissa tekee jos liian pitkään ajaa suotimella tai ei vaihda öljyä ajoissa alkaa ylipaine venttiili purkaa ohi suotimen tavaraa ja sen näkee paine mittarin heilahduksina...yhden kerran teki mulle ton omassani ja heti välähti.
Uudestakin paperista lähtee kuituja vaikka mitä tekisi kun se kastuu...toikaan ei ole hetken tulos mikä sulla oli tukkeena vaam vuosien tulos ja se on liikkunut siellä ees taas.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W124 300TE 4Matic Keinujen öljytukissa kikkareita!!! Ku

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Tuollasen öljynsuodattimen hommasin SECiin, näyttä kyllä ihan paperiselle.
20200712_144521.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300TE 4Matic Keinujen öljytukissa kikkareita!!! Ku

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mielestäni bensamersuissa on paperiset ja dieseleissä ollut puuvilla suotimia...mutta ei faktaa...eikä tietoa miksi olisi näin.
toi puuvilla suodatin pitäisi kyllä lailla kieltää mutta noen poistoon öljyssä pitää käyttää järeämpiä keinoja kun bensa auto ei paskaa öljyjään niin paljon kuin diesel.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Keinujen öljytukissa kikkareita!!! Ku

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Voi se noinkin olla että paperisesta. Tässä on peltinen purkki jonka sisässä on suodinelementti. Purkamaan joutuu jos meinaa kattoa mitä sisus on.

Olen pessy osia ja tehny muitakin valmistelevia touhuja et kun kantta alkaa laittamaan paikoilleen ni ei sit siinä kohtaa tartte alkaa. Suunnitellu tuota liiman laittamista ja miettiny vaihtoehtoja. Kun ei viittis laittaa liimaa silleen et sitä joutuu vesikanaviin. Miettiny sit vaihtoehtoja ja tänään sitte vertasin kannentiivisteitä siis vanhaa ja uutta et onhan kaikki reiät varmasti kohdillaan. Yhtä on hieman siirretty ja se on ollutkin alkuperäisessä aivan vesikanavan reiänreunassa. Uudessa se on sit jo keskellä vesikanavaa.

Sit aloin kattelemaan vanhaa tiivistettä sitä kohtaa mistä se öljyä vuosi. Sithän mä huomasin että kanteen tulee kaksi öljykanavaa. Takaa yksi ja edestä toinen. Etumainen on kannentiivisteellä tukossa. Takana onkin sit kannessa iso avaus ja kannenpulttikin tulee tuon avauksen läpi. Löytyi siis todennäköinen vuotopaikka meinaan tihkuaminen alkoi välittömästi kun mosan käynnisti. Vuotokohta on siitä avauksenkohdalta koskapa tiivistävä "kannas" kannessa on ohkainen tuolta kohdin. Nyt taidankin tehdä silleen et laitan liimaa vaan tuohon ja en muualle?

Kuvissa näkyy lohkon etummainen ohjuripulttikin ja samanlainen on takana mutta jos en laita liimaa muualle kuin tuohon öljykanavan kohtaa ni eipä nuita taitais tarvita?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300TE 4Matic Kannentiiviste ihmettelyä Kuvia

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Mitenmuuten toi kannentiivisteen liimaaminen; onko siitä oikeasti todettuja hyötyjä? Ihan vaan kun itsekin ostin OM603 kannentiivisteen asennukseen jotain kuparisprayliimaa, jota on näillä foorumeilla suosittu ja kun kansikoneistamosta kysyin, että kannattaako laittaa, niin sain hyvin selkeän vastauksen, että älä laita, siitä ei ole mitään hyötyä, mutta haittaa voi olla, jos sopivasti epäonnistuu sen laittamisessa. Yritin oikein vielä tentata, että ihanko tosissaan ei pitäisi laittaa, niin edelleen hyvin selkeä kanta oli, että ei. Ja toki nuo kyseinen firma tekee työkseen koneremontteja, eikä pelkästään irto-osien koneistusta, joten oletan heidän tietävän, mistä puhuvat. Sittemmin olen vastaavia kannanottoja foorumeiltakin lukenut, joskaan en enää muista, että mistä kaikista keskusteluista. Tiiä sitten, itse uskoin ammattilaista ja jätin laittamatta liimat. Eipä niitä tehtaallakaan ole laitettu, mikä nyt ei tietty ole suoraan sama asia kaikin puolin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Kannentiiviste ihmettelyä Kuvia

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Samoilla linjoilla varsinkin kun kyseessä on aivan perusmosa jota ei ole eikä ole aiekaan rikittää. Liimaus ehkä puolustaa paikkaansa Dieseleissä kun mosasta otetaan tehoa huomattavasti enemmän kuin mitä siinä alkuperin on ja miksi ei noin myös Bensavehkeissäkin.

Dieseleissä varsinkin kutosen takaa ekkana pettää kun syöttöjä sekä ahtopaineita nostetaan. Siinä kohtaa liimaaminen ehkä puolustaa paikkaansa ja jos lisäksi sen "veriuran" tekee jos massatiivistettä käyttää. Itse en pidä tuota kupariliimaa ihan samanveroisena kuin tätä Loctiten liimaa ja peruste on juurikin se että kumpaakin olen laittanu ja melkopian joutunu purkamaan.

Teen varmaankin nyt niin että kun tuo kohta tuosta mosasta kerta alkoi vuotaa ni laitan liimaa vaan siihen ja en mualle. Eipä sit tosiaan ole vesikierron haittana. Tai sit jos maskaa tiivisteestä vesikanavien kohdat tai sitte peittelee lohkosta sekä kannesta nuo. Palotilat ja männänpäälyset saa pahvikiekoilla heposti suojattua jos metallipintoihin liimaa laittaa ja vanhoilla pulteilla kierteet. Toisaalta jos samat 30v kestää ni aikaturhaa pohdiskelua koko juttu :D

No ehkä kuitenkin liimaan vaan tuon öljyn painekanavankohdan kevesti tiivisteen molemmin puolin ja en muuta. Sit jos lohkonkin plaanais ni aivan turha toimenpide olis.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Kannentiiviste ihmettelyä Kuvia

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kapulat alkaa olla paikoillaan ja uudet suuttimet mallia alkuperäiset kun tulee alkuviikolla ni voi loputkin laittaa paikoilleen. Paljoahan niitä ei olekaan. Ilmansuodatinkotelo ja muutama sähköjohto ja sit voi koittaa. Tjaa mutta joku alipaineyhde menee uusiksi oli meinaan senverta pykineitä. Pelais ne kyllä vielä mutta uusaan jokatapauksessa nekin ni ei sit tu murheita sieltä. Koppa ja viranjakajan alukopan ainakin koitin laittaa silleen et alipaineitten eikä öljyvuotojen kanssa pitäis murheita tulla. Ohjehan oli nuille jakajankopan pulteille et alimmat ekkana kiinni 21Nm ja vasta sit muita. Nokan stefahan tulikin uusi ja venakopantiiviste kans kuten kaikki muutkin eli periaatteessa pitäis pelittää sen puolesta. No sen sit näkee meneekä leuka rintaan :D

Nyt sitte ajattelin että pitäisköhän joutessaan kattoa sytkäboksin vai puolako tuo on ni sen jäähdytys? Muistelen jostain lukeneeni että bensoissa se tahna jonka tarkoitus on siirtää lämpöä pois ni se jähmäytyy ja menettää lämmönsiirtokykynsä ja että niitä on menny myös rikki?

Jos oikein kattoin ni se on kahdella mutterilla kiinni ja siten helppo tässä vaiheessa tarkistaakin. Sattuneesta syystä mulla on mahdollisuus valita tahna usean erilaisen lämmönsiirtokyvyn sekä sähköjohtokyvyn mukaan erilaisia. Sähköjohtavuudellahan tuossa ei ole mitään merkitystä eli hopeatahnaa taidan laittaa koskapa lämmönsiirtokyky taitaa sillä olla kaikein paras :) Tai olenko aivan hakoteillä meinaan mähän en tiedä missä tuo tahnalla jäähdytettävä kapistus on? Arvaan vaan et olis justu tuo mikä minusta on puola?

Kunhan saan mosan taas käyntikuntoon ni sit alkaa sisustan perusteellinen pesu. Ts puran aivan kaiken pois ja pesen ne sit ja kunnolla. Penkit on nahkaa tai jotain sellaista joten niitä ei vedellä. Samalla laitan äänieristeen konepeltiin jota siinä nyt ei ole lainkaan. Ja sit etusiivet uudet ja .... No kattotaan mitä kaikkea sille vielä tehdään. Harrasteitahan täytyy olla :)

Kyllä tästä vielä iisakinkirkko valmistuu :lol:

Edit: Niin ja liimaa laitoin kannentiivisteelle vain pääöljykanavan kohdille molemmpin puolin ja venakopan tiivisteuralle sekä aivan ohut sumu pinnalle joka tiivistyy kannenpintaan sekä sit jakajan alukoppaan reilummin. Päälipuolin se näytti kyllä hyväle kiristysmomenttien jälkeen. Venakopanhan mä puhdistinkin päälipuolin sekä tiivistepinnat huolella
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300TE 4Matic Mosaa laitettu nippuun

Viesti Kirjoittaja atlas »

Puolan tunnistat johdon päästä ja sitten sytty yksikkö on boxi johon tulee kampiakselin asento tunnistimelta piuha ja itse eculta..alipaine letku...sen alle sitä tahnaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Mosaa laitettu nippuun

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kiitokset atlakselle :thumbup: Vielä en ole tarkistanu mutta tulen kattomaan tuon vielä.

Tänään sitte autoa käytetty lämpimäksi ja loppu moottoriöljyvuodot paikoista mistä sitä tuli. Tallinlattia pysyy nyt puhtaana.... ainakin toistaiseksi. Alkuun tietty tyhjien nostimien vuoksi venttiilikoneisto piti ääntä mutta nyt sitte käy jo siististi. Muuta eroa suuttimien vaihdost oikeastaan näin alkuun osaa sanoa kuin se että voimakas palaneen bensanhaju väheni roimasti. Lämpimänä tartte nyt startata hetken pidempään kuin vanhoilla suuttimilla. Tai no kattotaan nyt muutaman käyttökeran jälkeen.

Kuvasin kakkosnokan öljysuihkun kun mosa käy tyhjäkäyntiä. Ykkösenkin näkyy kun osaa kattoa. Ne voi siis tarkistaakin. Moottoritilastakin on yksi lähikuva. Nyt kun moottoritilan voi pestä ni voi sitte ottaa kuvia vähä laajemminkin. Niin ja äänieristematto täytyy laittaa konepeltiin ja lohkon johto täytyy uusata. Sit se puoli alkaa olla kohtullisessa kunnossa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Mosaa laitettu nippuun

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jaaha... Löyty sitte seuraava kohde m-öljylle pois ö-pohjasta :eh: Eilen vielä sitte käytin etuperän proppua auki meinan etuperän ympäristö näytti sille et joskus on saanu öljyä niskaansa. Onneksi varauduin ja hain paljun. Kun propun aukaisin ni sieltähän lorahti tummanpuhuvaa öljyä varmaan liki puoli litraa. Tarkoittaa siis sitä että m-öljy pääsee m-öljypojhjanpuolelta etuperän puolelle. Etuperän öljypintatarkistus propu on selvästi alempana kuin m-öljyn pinta jos merkkien välissä on ja varsinkin jos on liki ylärajaa.

No tuo ei ole niin vaarallista mutta toimenpiteitä se kuitenkin vaatii. Teinkin vielä silleen et käytin autoa samalla kun etuperän proppu on pois paikoiltaan. Tippa tai pari sieltä tuli ja täyty nyt aamulla vielä uudelleen kattoa paljonka m-ölyä yöaikaan on etuperänpuolelle menny. Sen kattoinkin et m-öljytaso on liki ylämerkkiä. Siitä sit riippuu kuin kuin akuutti tuo touhu tulee olemaan. No ainakaan etuperä ei ole kuivana pyöriny :)

No Tuon ehjääminen ei välttämättä ole ihan mahdoton homma ja jos nyt ei pahasti hanttiin laita ni jopa kohtuu helppokin. Aikaa siinä tosin menee kun hanttarin vetoakseli ja kumpikin ö-pohja pitää pois irroitella. M-öljypohjan tiiviste mulla sattuneesta syystä uusi onkin ja se onkin se tärkeämpi. Muut varmaankin saa hankituksi ihan hydrauliliikkeestä.

Räjäytyskuva mosan öljypohjasta ja siinä samassahan se etuperäkin on. Mitat tarvittavista O-renkaista eli kuvassa olevat O-renkaat 37, 37a sekä 38 tarttee ainakin hommata. 37 tai 38 on ne mikä m-öljyn etuperänpuolelle vuotaa. 37a kannattaa vaihtaa sen takia kun tuo puoli täytyy avata et pääsee käsiksi nuihin vuotaviin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Mosaa laitettu nippuun

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mites se nyt näitten tulppien kanssa oikein on meinaan olin vakaasti siinä uskossa et kuuluu olla sellaiset tulpat joissa ei ole resistoria? Mosahan on 12 venttiilinen M103. Meinaan laitoin NGK:t joisa resistoria ei ole ja muutaman kerran kun käynnistin niin aloin ihmetellä et miksikäs kylmänä ei meinaa jaksaa käydä tyhjäkäyntiä. Tarkistelin jo alipaine ja sähkökytkentöjänkin. Alkuun ajattelin et on vaan ilmaa vielä rempan jäljiltä ja siitä syystä.

No tänään ennen starttia sit mittasin ja totta, NGK:ssa mittaamallakin noin 0 ohmia. Fluken ihan pätevä mittari jolla mittailin. Sit otin ne mitä siinä paikallaan oli ja joilla tyhjäkäynti ennen remppaa oli ihan kuosissa. Niistä mittasin noin 3.5Kilo-ohmia. Jossain on muutama sata enemmän joissain vähemmän. No puhdistin ne ja laitoin paikoilleen ja jo vain kylmästartti oli kuten ennekin. Hieman yli 1000r/m alkuun ja kun lämpesi ni laski sinne noin 750 tienoille eikä tarttenu pedaalilla avitella.

No nyt sitte kyssäri et mitäs tulppia näihin oikein kuuluu laittaa meinaan nuo NGK:t on selkeästi väärät. Pyörijä tai lähetys-saarnaaja mikä nimi sillä nyt onkaan ni on ilmeisesti 1k ohmin vastus ja johdoissa oli noin 5 kilo -ohmia kun ne mittasin jo aiemmin. Tota pyörijää en mitannu mutta minusta siinä oli leima et olis 1K ohmin?

Nää jotka paikoilaan oli aiemmin ja siis nyt ni on kolmekärkiset jotku Eqyekumit ja uudet joilla ei pelaa ovat NGK:t perinteisemmät yksikärkiset.

Mielestäni kattoin taulukosta että nuitten NGK:t pitäis olla soppelit? Kärkiväli ei ollu ihan 0.8 mut eikait sen noin radikaalisti pitäis vaikuttaa et ei käy kylmänä ilman kaasupedaalilla avittamalla ja sittenkin todella vaivoin.

Kuvat alla nuista kynttilöistä:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W124 300TE 4Matic Kantta nippuun. Nostimien purkuo --> K

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Jari Ke kirjoitti:Niin ja mistäs saapi tällaiset tulpat hankituksi? Tuollaiset siinä on ollu ja palotilojen kunnosta päätellen ajattelin hankkia samanlaiset. Jos nuita ei löydy ni mitäs sit vois ajatella? Boshit nyt on ehdoton ei mut eipä niitä varmaan kukaan olisi ehdottanutkaan :)

Eyquem Spark Plug J65

https://www.eyquem.com/en/product/eyque ... -plug-j65/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikäs siinä Boshissa on vikana? Secissä toimii hyvin ja ihan käyttöohjekirjassakin suositellaan.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Kantta nippuun. Nostimien purkuo --> K

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ittellä ei ole kokemusta mutta monesta suusta kuultuna Boshilaiset vaan ovat huonossa maineessa ja monen eri merkin osalta. Yhdestä varaosaliikeestä kun Beruja kyselin ni hänkin sano et Bosheja ei kannata laittaa. Toisaalta tiedän ja tunnenkin Foorumilaisia jotka ei muuta käytäkään kuin Bosheja.

Mikäettei voi kait Bosheja tai Berujakin koittaa mutta pieni epäily vaan on se ettei nekään pelaa meinaan jokin vertailutaulukko taisi kertoa tuon ostamani NGK:n ja Boshin olevan vastaavia ja kävisi paikoilleen juurikin tuohon mosaan. Samassa listassa vastaavaksi oli mainittu myös alkuperäsuositusten Berut mutta niitä on vaikeampi saada. Tietty netistä tilaamalla saa.

Mietin vaan sitä että olisiko tuon sähkölaitteita sit vaihdettu jossain vaiheessa esim M104:sta? Niissähän vissiin on jo korkeapainepuola ja siten tulppakin täytyisi olla eri? Edelleen vaan mietin että mikä muu voisi selittää tuon ettei vastuksettomilla pelaa ja loppuunajetuilla monen suulla huonoiksi haukutuila monikärki Equekymeillä vastuksellisilla pelaa? En meinaan oikein usko sitä että nuo NGK:t olisi jotenkin rikki? Ovat vaan sopimattomat?

Mitäs johtojen vastusarvo pitäisi olla? Minusta nuiden johtojen vastusarvo oli hyvin lähellä toisiaan sama sitte mittasiko lyhintä vai pisintä johtoa. Entä pyörijän/lähetyssaarnaajan vastusarvo jos nyt lainkaan aihetta oikein tulkitsin mosaa niputtaessani? Tuosta pyörijän vastusarvosta mielestäni täällä on vähempi juttua jos lainkaan. Mistä tunnistan M104:n puolan?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Kantta nippuun. Nostimien purkuo --> K

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tiedustelin tulppa-aihetta yhdeltä tutulta Foorumilaiselta ja hän ehdotti kokeilua hänen 100% varmasti toimivilla Bosheilla. Hänhän vaihtaa tulpat vuodenvälein joten ovat aivan varmasti kunnossa. Ehdotus on mainio ja hän jo pisti postia minulle :thumbup:

Mutta nostetaas kysymykset uudelleen eli:
...................... -Mitä johtojen vastusarvo pitäisi olla?
...................... -Entäs pyörijän vastussarvo jos siinä sellainen kuuluu olla?
...................... -Mistä päälipuolin tunnistan M103 tai M104 puolan?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Kantta nippuun. Nostimien purkuo --> K

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ilmeisesti vähemmän perehdytty aihe nuo tulpanjohdot sekä pyörijä? Noo selviää se vielä. Täytyy vaan itte alkaa penkoa aihetta perusteellisemmin.

Sisustanpesu siis sellainen perusteellisempi alkamassa. Aikeissa ainakin vielä toistaiseksi on irroittaa kattoverhoilunkin jota koskaan ennen en ole tehny. Täytyy perehtyä siihenkin ennen kun alkaa. Jos osoittautuu kohtuuttoman hankaleeksi ni saapi sitten olla paikoillaan ja pesu sit siinä. Turvavyöt pesen ja putsaan rullat sieltä B-pilarin sisästä. Sompa pitäis varmaankin päivittää meinaan nahka on huonona.

Nyt kulkinetta on korjailtu siihen malliin et ainoa joka ei toimi on sähköanteeni. Sekin kuntoutuu kyllä meinaan yksi varapiiska uusi sellainen on jemmassa. Niin ja ilmastointi ei pelaa. Se voi vaatia hieman enemmän askartelua mut kattotaan mitä senkanssa teen. Niin ja lohkolämmittimen välijohto yksi sellainen on saanu lämpöjä pakosarjasta. Siihen löytyy varaosa.

Lyhyesti lähiaikoina korjattuja juttuja on sulakerasian pohja vaihdettu virheettömään. Samalla alko puhallinkin pelaamaan. Virtaahan auto nieli seisoessaan 430mA jota on ilmeisesti tehnyt jo kauan koskapa moottoritilaan on asennettu Defan akkulaturi johtosarjoineen et kun auto on lohkossa ni samalla lataa akkua. D-pilarin lamput oli pilarin sisässä piilossa ilmeisesti siksi että lamput on palanu milloin sattuu. No kun sulakerasianpohjan vaihdoin ni mittasin minne virta karkaa ja 9 ja C sulakkeeseen sitä meni. No sit olikin jo helppo tie eli pikkupähkäilyn jälkeen takaluukun imumoottorin sähkömoottorin vaihdolla sit loppu virran syönti ja samalla alko D-pilarinvalot toimimaan kuten pitää ja luukun lukkokin. Toki pesin lukon huolella vanhoista rasvoista ja laitoin uudet voiteet. Lukosta tuli kuin lähes uusi. Nyt lepovirta on se noin 40mA ja jälkiasennettu varashälytin on se mikä tuon noin 30mA haukkaa. Kattotaan jääkö se vai lähteekö roskiin. Niin ja olihan se takalasin pissapoika joka ei pelannu ja paljon muutakin pientä.

Kattotaan myös mitä käy jälkiasennetulle radiolle lähteekö se ylimääräisine johtoineen kaikkineen taipaleelle ja laitanko tilalle Bekkerin. Ainakin etujalkatilasta lähtee puhelimen ohjausboksi ja sen johdot roskiin.

Kuva lähtökohdista sisustanpesuun :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Kantta nippuun. Nostimien purkuo --> K

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kattoverhoilu on tallissa odottamassa perusteellista pesua :wink:

Tulpat saapui mallia Bosch ja just sellaiset mitä kirja sanoo. Käytetyt mutta kuin uudet ja ihmekös tuo jos harrastepelissä vuoden ovat paikallaan olleet :)

Mutta ennen kun laitoin paikoilleen ni mittasin kärkivälin ja sitten keksin yhdestä mitata resistanssin ja sehän olikin 4.5 Kilo-ohmia :eh: No sit mittasin muutkin ja kaikissa hyvin lähelle sama paitsi yksi joka ilmeisesti on jossain kohtaa pudonu lattialle? Meinaan jos mittasi silleen että painoi toisen mittapään elektrodin sivuun ni tulos oli ääretön. Sit jos painoi elektrodin suntaisesti niin sama tulos kuin muilla. Tarkoittaa siis sitä että elektrodi on poikki.

No laitoin kuitenkin senkin paikoilleen meinaan kipinähän hyppää tuollaisen murtuman yli mutta kauaahan se ei pelaa kun alkaa syömään materiaalia siitä murtumasta. Murtuma se on koska pienientäkään sivusta painamista ei salli ja päästä ihan kevyt painaminen saa aikaan tuon 4.5 kilon tuloksen --> tulkitsin että voi koittaa puolaa rikkomatta. Niin ja saattaahan se männänpäälekin pudota jos huono tuuri käy ja se onkin jo sitten vakavampi juttu. No otin kuitenkin riskin.

Autohan lähti käymään kuten pitääkin. Loppupäätelmä on siis se että tulppien kuuluu olla mallia resistolliset. Mistäkähän mä olen päähäni saanu tuon että ei resistoria? Sitäkin kummastelen että kun foorumilaiset ovat nuita samoja NGK:ta paikalleen laittaneet ja kertoman mukaan mosa pelannu hyvin ? Ja sit nuo vertailutaulukot :( Niin tai en vaan sit osaa lukea sitä vai mikä tämän nyt oikein selittäisi?

Tuossa ainakaan ei NGK:t pelaa lainkaan tai oikein huonosti vaikka kuin ko tulpan taulukko kertookin sen M103:seen passeliksi.

Alla Beru vs. NGK. Klikkaamalla aukeaa jos suoraan ei näy
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Kantta nippuun. Nostimien purkuo --> K

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Autoa alettu pistää sisustan osalta nippuun kun ehjä kattoluukun hissimekanismi saapui. Purin siis kokonaan tuon osaston, imuroin lehdet neulaset ja hiekan pois kattoluukun vesiränneistä ja muualtakin. Otin pois se etulipankin ja huolsin myös sen. Sit jynssäsin kiskot puhtaaksi ja voitelin ne sopivalla rasvalla. Nyt olis sitte lippa, hissi ja luukkukin jo paikoillaan ns kohdistamista vaille valmis. Nuo kun saadaan ni sit alkaa sisustan niputtaminen todenteolla.

Nahkaistuimet edestä ja takaa on puhdistettu ja hoitoaineella käsitelty. Sama koskee ihan kaikkia sisäosia tuhkakuppeja myöten. Ylimääräiset härpättimet purettu johtoja myöten pois ja lattia imuroitu osin harjaa apunakäyttäen huolellisesti. Peltikoppa sekä ihan kaikki sisustan osat on myös otsonoitu huolella ja hajut kyllä läx :thumbup: Sisustaosat laiton tallinlatialle ja pressu niskaan. Sit otsonaattori ja pöytäflekti pressunalle. Kahdessa eri erässä sai tehdyksi silleen et ei tarttenu tiivistä kasaa tehdä. Hyvä.

Kun sisusta on nipussa ni sit etuiskareitten yläkumit odottaa asennustaan ja sit varmaankin täytyy hillitsimet käydä läpi. No ,, voimassaoleva leimahan tuossa autossa on mutta silti käyn nuo läpi ni tiedän sit satavarmasti niitten kunnon. Vaihdan kaikki ne osat mitä vähänkin sellaiselta näyttää. Sit kun nuo kaikki on tehty ni voisi ajatella käydä maantiellä koittamassa.

Sit on vielä jotain pikkuhommaa kuten sähköanteeni ja ratti ja kuskin ikkuanostin ja ... :lol:

Nuitten jälkeen vaihtuu ihan kaikki öljyt alkaen perästä ja päättyen ohjaustehostimeen.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Kantta nippuun. Nostimien purkuo --> K

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Menny aika hieman muissa puuhissa. Tänään sitte otin etusiivet irti ja sovitin ehjiä ehdokkaita. No kuskinpuoli istuu jopa ihan hyvin mutta apparin ei istu. Konepellin sauma on liian leveä mun silmään ikkunanpuoleisesta päädystä. Muuten sekin olis ok. Täytyy tilata siihen kunnollinen pelti ja kattoa sitte maalarin kanssa kannattaako tuota kuskinpuolenpeltiäkään alkaa työstämään meinaan on diy -maalari maalannu keltaiseksi ja valumia on. Voi mennä uusiksi sekin ennen kun alkaa tota hiomaan vaikka se hyvin istuisikin. Maalistakaan kun ei ole tietoa mitä on käytetty.

Yllätys oli se että kummatkin ovet listan alta oli oikeinkin hyvässä kunnossa. Pystysauma jonka etusiipi peittää ja jotka saattaisi olla huonona niin appari on oikeastaan virheetön. Kuskinpuolikin on kunnossa jahka hiekkapuhallan pintaruosteet pois sen jälkeen hapot & Raptorit niskaan. Kaivelinkin jo ne liimamassat pois.

Apparin etukulma vaatii sit jo ihan uutta peltiä kuten se melki kaikissa näissä niin on. Kuskinpuoli on hyvä ja sille vaan pinnan puhdistus ja samat hoidot kuin tuolle pystysaumallekin.

Pari kuvaakin on ja kuskinpuolelta otettu kuva het kun ovipaneli ja siipi on otettu pois. Apparinpuolta hieman siivosin ennen kuvanottoa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Peltitouhuja alkamassa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Laitetaas jotain tästäkin meinaan kaikkea pientä ja vähä isompaakin tullu tehtyä. Purin ajonesto/hälyttimen kokonaan pois ja palautn kaiken ennalleen kun ei minusta toiminut luotettavasti. Eikä ihme meinaan yhtään ainutta kunnolista sähköliitosta ei löytynyt vaan kaikki oli surraamalla tehty ja sit erkkaa lapaan :(

Liitin katkotut johdot tinalla ja 2x liimakutistesukalla.

Huollin vakkariboksin sekä laitoin Hirsmanniin uuden piiskan ja konsoliin Becerin ja viskoin siinä olleen jonkun mankan roskiin. Rupes sekin puoli pelaamaan kuten pitää paitsi että toinen etukajari vaihtuu vielä.

Sit pissapojansäiliö on vuotanu varmaan kauan ja ihan rehellinen reikä sen alla sit oli. No leikkelin kaikki vähänkin mädät pellit pois ja laitoin tuosta varaosa-autosta ehjän paikalleen kun siinä se ehjä sattu olemaan. Nyt sitte aloin hiekkapuhaltamaan mutta keskeytin sen kun kiinnitin huomion kuskinpuolen jousikuppiin kun siltäpuolen aloin enste puhaltelemaan. No ensin kittiä pois rälläkällä ja sit vetoakseli pois ja jousi ja... :lol: Iskarin yläkumi läx kans roskiin ja tilalle tulee uusi kun sopeli hyllyssä on. Sieltä osastolta löyty ihan oikea aihekin. Samalleen lähtee kans kaikki mätä pois ja ehjää tilalle pl pintaruosteen puhallan hiekalla ja sit kaxkomponenttihapot sekä sit raskaskaluston epoksimaali ja vielä raptori nämäkin 2komponentteja.

Ja sit täsmälleen sama homma toiselle puolen :) Apparinpuolta en ole vielä jousikuppia koukkinu mutta puhdistan senkin ja tarkistan et mitä löytyy. Se kitinpaska on varsinkin kupinpäältä työläs irroittaa kokonaan mutta saa sen kun vaivaa näkee. Ja tältäkin puolen puhallan iskaritornin ja samat hoidot kun nuille jousikupillekin. Pieniä piskuja on ja kun kumeksetkin on pois ni helpo puhallella ja maalata.

Kun etupuskuri on pois ni näkee runkopalkin sisään aikas hyvin. Ainakin kuskinpuoli on hyvä seltä matkalta mitä näkyy. Täytyy tohottaa kotelosuojaa erikoispitkällä letkulla kumpaankin palkkiin jahka korjaukset on tehty.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Peltitouhuja alkamassa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jotain valmistakin alkaisi olla eli kuskinpuolen pystysauma ja jousikupi korjattu ja samalla iskaritornista puhallettu piskut pois. Leikkelin jousikupista lopulta peltiä pois ja laitoin uutta tilalle. Kun sain muotoiltua mieleiseni uuden ni pistin enste kiinni ylhäältä ja sit ihan alhaalta. Sit pistelin kiinni molemminpuolin.

Puhalluksen jälkeen ensin happomaali sit epoksi ja lopuksi raptori.

Jätin jousikupin uuteen runkopalkkiaolevaan peltiin juorureiän et kun tuuppaan kotelosuojaa edestä etupalkin kautta ni kun alkaa valua juorusta on se osasto hoidettu. Kokeilinkin ennen hitsailuja et mihin asti pistoolinletkua täytyy työntää et on justiin kohdilla. Keskimmäisessä kuvassa noin puolessavälin hitsaussaumaa on se juoru. Voi olla et tukin sen sitte ihan lopuksi massalla. Poistin runkopalkinvierestä kuppaantuneen pellin pois ettei jää muhimaan. Ehkä reilun peukalonkokoinen aukko siihen tuli. Pistin ton paikkapellin ehkä turhankin ison näin jälkikäsin ajatellen ?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Peltitouhuja alkamassa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Apparinjousikuppi koukittu massasta puhtaaksi ja pintaruostetta paljasui liimamassan alta ja saattaa olla et pienen palan uutta peltiäkin laitan? Katton tarkemmin kun puhallan puhtaaksi et miltä näyttää.

Kävin hommaamassa O-renkaat ö-pohjan ja etuperän "väliseinään" ja vaihdan myös ne nyt kun etuvetoakseli on kerta irti muutenkin. Tuo homa ei ehkä olis niin tarpeellinenkaan mutta ompahan sit sekin korjattu. M öljy kun tuntuu pysyvän omalla puolellaan vaikka olen autoa useaan otteeseen käyntilämpöön käyttäny. Toki pitkän ajan kukuessa etuperän puolelle menee m-öljyä kun sitä kerta siiellä oli. Saapi nähdä miten iso hommeli tuosta kehkeytyy. Periaatteessa sen ei pitäisi olla mutta mutta...

Vetoakseleitten suojakumit ovat ehjät ja vakaaja päineen kaikkineen on uusattu meinaan ne on täysin välyksettömät :clap: Samoin etuiskarit on uusattu kohtuuäsken.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Peltitouhuja alkamassa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ei se etuperän väliseinän tiivisteenvaihto ole mitenkään ihmeellinen juttu varsinkin kun jousi on pois paikaltaan muutenkin. Irroitin etutolpan alapalloinen irti et se mosan sisällä oleva akseli sopii tulemaan pois ja tulee tiloja työjellä. Ensin perusteellinen tiskaaminen ja sit painepesurilla ja liukkarilla. Lopuksi sit paineilmalla puhaltelin vedet poies. Sit vaan öljyt pihalle ja perästä imurilla. Pohjat pois ja sittempä se varsinainen huoltokohde jo näkyykin.

Sokka pois peränpuolelta vetoakselinpäästä ja akseli lähtei helposti pois. Sit se suojaputki m-oljypuolella ni papukaijoilla vaovasti pyöritin ni napsahti vanhoista tiivisteistä irti. Sitpä se lähteekin ihan käsivoimin. Tiskausta ja se väliseinänlaippa irti. Käytin siihen ulosvetäjää ja liukuvasaraa mut ei olis tarvinnu lähti niin helpolla pois. Sit o-renkaitten asennukseen ja niin siinä vain kävi että 79x2.5 ei ollu 79 vaan pari milliä pienempi. Siihen se sitte tyssäsi. Paikallaanoleet oli kivikovia ja muotopuoliakin joten ei ihme jos falskasivat. No huomenna samaan kauppaan ja pyydän uudelleen o-renkaan. Tällä kertaan tarkistan mitä käteen annetaan.

Muutama kuva:

Toisessa näkyy se laippa joka on m-öljypohjan ja teuperän välissä. Kolmannessa näkyy vetarinpuoleinen "seinä" ja siellä o-rengas. Pesin cleanerilla sisäosia ni ne näkyy lähes valkeina laikuina.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin