W124 300TE 4Matic Viimeisiä osia maalailtu

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

W124 300TE 4Matic Viimeisiä osia maalailtu

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tollanen kampe pihassa. Mittariston kaikki merkkivalot toimii kuten pitää auto sammuksissa virta päällä ja kun mosa käynnistyy. 4-veto ei kytkeydy lainkaan eikä myöskään ASD. Koitin silleen että auto on joka nurkasta ilmassa ja sit vaihde päälle. Etuset ei inahdakaan ja jos toisen takapyörän kiilaa puukapulalla vasten tallilattiaa nahnikkaan ni huomaa ettei lukko mene ollenkaan päälle. ASD kolmiovalo kyllä syttyy joten info lukkojen tarpeesta menee perille.

Öljyä on säiliössä. Niin ja jarrukatkaisija toimii kait oikein kun lukkoja testatessa kolmiovalo sammuu jos jarrua hiemankin painaa.

No nyt sitte pitäis alkaa perkaamaan vikaa. Jos diagnostikkatökkelin nastat 1 - 5 kytkee johdolla ja vapauttaa ni mikään valo ei reagoi mitenkään. Pitäisikö? Tai sit tuo johto ei yltäny kontakteihin. Pitää vielä varmistaa se.

Sellanen jäi koittamatta että saako perän nousemaan jos tasosäätöventtiiliä manipuloi. Jos se pelaa ni pumppu on kunnossa. Perä on kyllä oikeassa tasossa.

Tämä kampe on mulle ihan uusi tuttavuus ja tyypilisiä vikoja on eli mosa vuotaa öljyä kuten ilmeisesti usein tämä mosa niin tekee. No sille on muutama tärppi täältä jo hankittukin.

Mut toi ASD ja 4-veto mietityttää. Ketään taistellu saman ongelman kanssa?
Viimeksi muokannut Jari Ke, Ti 11.05.2021 20:14. Yhteensä muokattu 28 kertaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13573
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 300TE 4Matic 4-veto ei toimi

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sullahan on toinen 4Matic. Oletko kokeillut toisella ohjainlaitteella?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 230 E (siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä)
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: W124 300TE 4Matic 4-veto ei toimi

Viesti Kirjoittaja nes2 »

Jotenkin vähän kuulostaa ettei tekisi painetta järjestelmään.

Mutta koska ilmeisesti sähköisesti järjestelmä toimii kun merkkivalot pelaa niin järjestelmä ainakin luulee että painetta on eli painekytkinkin täytyisi olla silloin sen varsinaisen paineettomuusvian lisäksi jumissa tai katkos sen johdossa.

Tietty voi se ohjainlaittessakin olla vika taikka ohjausventtiilistössä mekaaninen vika.
S124 300 TDT 4Matic -87
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2113
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: W124 300TE 4Matic 4-veto ei toimi

Viesti Kirjoittaja cuuno »

...ettei testi vipu ole takaveto asennossa :think:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic 4-veto ei toimi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kierrettävä testinuppi tuossa laitteessa ja sen jos kiertää Test -asentoon ni sit pitäis valon palaa kokoajan taulussa. Nupikka on siinä diagnostiikkatökkelin vieressä akun kanssa samassa tilassa. Tuo on oikeassa asennossa sen tarkistin mutta en huomannu koittaa että jos kääntää Test-asentoon ni syttyykö lamppu taulussa. Kokeillaan

No kokeilen nouseeko perä jos tasosäätöventtiiliä manipuloi. Siitä tietää varmasti toimiiko pumppu. Se on totta että jos se 4bar tunnistin on ehjä ja käytössä ni se vaatii pienen paineen et valo sammuu. Lähtökohtaisesti pumppu siis pelaa kun valo pelaa oikein. Mut koitetaan.

Totta mulla on ohjainyksikkö justiin vastaavasta purkuautosta ihan joutilaana. Jos painetta tulee ni sit toi ohjain vaihtoon

Kiitokset vinkeistä! Palaan aiheeseen korjautui tai ei
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic 4-veto ei toimi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Noniin Löytyihän tuohon vehkeeseen nelivetokin. Kun tasosäätö ei toiminu ni tuomitsin tandempumpun rikkiolevaksi. No sitä vaihtaessa korjasin hihnakiristimen jenkapulttisysteemin siinä samalla. Nyt siinä on sitte oikeakätinen kierre ja se kannattaa sit muistaa kun hihna tarttee vaihtaa. Niin ja uusi hihnakin meni paikoilleen.

No kun ehjä pumppu oli paikoillaan ja kaikki nipussa ni auto käyntiin. Huomasin heti että öljyä läx säiliöstä. Hyvä merkki. No samalla sit että minnekkäs sitä menee. Olipa yllätys.... tallin lattialle. No pensapumpun ja sen venttiilipöydän suoja irti ni syy selvisi eli putki vuoto. Joku oli sit jo koukkinu tuota osastoa mutta yksi helmiliitos oli silleen et putki lähti nykäisemällä irti ja vain helmi oli kiristetty :) No se kuntoon ni sit koittamaan. Selvisi että kaksikin putkea oli huonokuntoisia. Sit päätinkin uusata nuo kaikki tasosäätöventtiililtä alkaen.

No kun homma oli pulkassa ni auto käyntiin ja jo vain tasosäätö toimii ja nelivetokin. HYVÄ! Pohjahan tuossa laitteessa vaikuttaisi olevan yllättävänkin hyvässä kunnossa takaakin.

Sit moottoriöljyvuoto. Vuotaa reilusti ja tippuu apparinpuolelta kytkinkopan kohdilta lattialle. Joku varmana tietää meinaan näitä M103 mosia on liikkeellä vieläkin ja paljon. Mistäs se tämä vuotokohta löytyy?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19214
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300TE 4Matic 4-veto ei toimi Toimii M-öljyvuoto?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Venttiili kopan tiiviste olisi yksi paikka ja nokka akselin uran kohdalta ei olisi puolikuu tiiviste kohdallaan kun se on ahdas asentaa ja ei näe kunnolla tuleeko se paikalleen....kampiakselin tiiviste ei mielestäni näistä kovin herkästi vuoda.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic 4-veto ei toimi Toimii M-öljyvuoto?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Moottoriöljyvuoto ei ole vielä saanu hoitoa mut muuta sit on. Laitoin nuille uusatuille tasosäätöputkille hapantuneen kiinnikepellin tilalle happosen ni enään ei pehmene :lol: No yksi niitä vain oli. Pohja ympäriltä virheetön ni tuo kiinnike hapan. Mutta mikäs siinä helppohan tuollainen korjaaminen on. Paitsi vähä pahassa paikassa kun siellä takasillan ylälaidassa. Nyt on putket mielestäni hyvin paikoillaan suurinpiirtein alkuperäisin taitoskohdin. Eivät nojaa pohjaan eikä takasiltaan ja ovat niille kuuluvien kiinnikkeitten varassa paikoillaan.

Tandemilta lähtevä banjoliitosputki tiputti minusta aiheeksi asti. Cleaneria kehiin ni löyty syy ja oli vain tuo banjo hiukan löysällä. Loppu sekin mehustaminen.

Sit ajattelin antaa hoitoa bensaputkelle siinä tasosäätöputkien vieressä. Ehjä se on mutta minusta sen näköinen et täytyy sille hoito antaa. Meneekö tankin tyhjäämiseksi meinaan ajattelin silleen että kun putki on oikeinkin hyväkuntoinen muuten paitsi siitä letkuliitoksen läheltä ni jos pätkäisee pois tuon huonon osuuden ja laittaa letkun kiinni uuteen kohtaan? Se letku kun näyttäisi yltävän ihan mainiosti. Kaveri jos olis ni sitten olisikin helppo mutta kun on vaan kax kättä.

Reipas neljäsosa ainetta jäljellä ni ei taida kahdenkympin pönttöön mahtua ja oma puljaaminen siinäkin on. Mitenhän ton oikein tekis ettei itteä bensalla pahasti huutelisi? sähkötoiminen alipainepumppu mulla kyllä on mutta korvausilmarööri taitaa huolehtia aiheen silleen ettei siitäkään apuja ole? Sehän ei paljoa alipainetta tarttis kun putkesta ei bensaa valuis vaikka se poikki olisikin uuden liitoksenteon ajan.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19214
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300TE 4Matic 4-veto ei toimi Toimii M-öljyvuoto?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pistä lukkopihdit vaikka kahden pienen kiinto lenkki avaimen väliin kumiputki ja purista pihdillä ne lukkoon mutta voi olla että pumpun läpi ei aine tule kuitenkaan vapaasti...imu puolelta kyllä tulee sitten ja reippaasti...sedanin tankki kun ylempänä farkkua niin sekin auttaa että se ei herkästi valu itsekseen.
Painettahan on bensalinjastossa yli 6baria mutta vaikka tupla klemmarit niin pitää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic 4-veto ei toimi Toimii M-öljyvuoto?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Huono ulosantini minulla.

Eli justiin se tuloputki on siitä kumiletkun läheltä pätkä joka joutais pois välistä. Painepuolen putket ovat oikeinkin hyvässä kunnossa.

Ilmeisesti kun auon pohjaa on useampaankin kertaan matkanvarrella hoidettu ni se pumpun / suotimen / Matic -ohjausventtiilistön suoja on estänyt suoja-aineitten pääsyn just tuolle kohdin ja siksi pensa ja nuo tasosäätöputket oli just siitä kohdin huonona. Nuo tasosäätöventtilistöltä 4-Matic venttiilistölle lähtevät putket jotka siis kokonaan uusasin kesti taivuttelua muualta kuin uudet paitsi just tuolta kohdin. Auton pohjahan ainakin näyttää oikeinkin hyvältä. Se oikeastaan on syy miksi kunnostan tätä laitetta hiukan perusteellisemmin. Ihan pientä pintaruostepisaroita on etutolppien tunnelissa. Hiekkapuhallan ne ja maalaan raskaskaluston uretaaanimalilla ja pistän suojaan. Uskoisin siis että tällä kulkineella on vielä metrejä edessä.

Ovissa niissä tyypillisimmissä paikoissa ei ole yhtään virhettä. Kuskinoven alareunakin tiivisteen alta on liki virheetön ja se on kyllä näissä jo mielestäni poikkeuksellista. Samoin vakaajatanko päätyosineen on vaihdettu kohtuuäskettäin koskapa vakaaja on hyvässä maalissa ja päätyosien kumit virheettömät. Jakoaski on myös täysin kuiva eli oletettavasti sekin on täydessä kunnossa.

Ajattelin että käyn auton huolella läpi kohdista mitkä huoltoa/korjausta vaatii ja senjälkeen laitan tän myyntiin. Kun tämä kunnossaollessaan ei ihan ykköstonnien auto ole niin haluan että mahdollinen ostaja saa ihan oikeasti ajoauton alleen. Oletan siis että 124 sarjalaisiin vihkiytynyt on se ostaja ja hän kuten ittekin luulen jo jotain oppineen näitten kanssa :lol:

No täytyy miettiä mitä teen ton pensaputken kanssa. Korjaan sen kyllä mutta täytyy miettiä meneekö tankin tyhjäämiseksi.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3402
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300TE 4Matic 4-veto ei toimi Toimii M-öljyvuoto?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tankin alipaineistamisesta, niin ainakin dieselsedanissa se tankin huohotusputki tulee tankin pohjasta ulos, meno- ja paluuputkien vierestä, siinä on päässä roikkumassa kumiletkussa jonkun sortin tötterö, josta en tiedä, mikä se on; takaiskuventtiili tai filtteri tai molemmat tai ei kumpikaan. Että se olisi kyllä suht helppo tukkia alipaineistamisen ajaksi, jos bensafarkussa on sama systeemi; tötterö vaan letkusta irti ja joku umpitappi tilalle.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic 4-veto ei toimi Toimii M-öljyvuoto?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tutkailin tänään m-öljyvuotoa ja kyllä se on nyt paikallistettu. Cleaneria jälleen ensin kehiin ja sit huolellinen kuivaus paineilmalla. No auto käyntiin ja alle katomaan et mistä tulee. Parikin eri kertaa tein tuon tempun et on kans varmaa ja kannen välistä se tulee. Vuotopaikka on auton edestäpäin katsottuna kannen äärimmäinen vasen takakulma. Tai no ei ihan se kulma vaan siitä pari senttiä kohti öljynsuodatinta. Mahtaako tuolla kohtaa olla öljykanava samalla tapaa kuin dieseleissäkin?

No jokatapauksessa kansi täytyy kiskaista pöydälle ja uusien osien kanssa niputtaa toki muitten tarpeelisten temppujen kera.

Mites se näissä on ketjuohjurit? Eli onko niitten kiinnikkeitä kannessa? Kampuranmerkit? Entäs virranjakajan touhut? N-akselissa lie on kans merkit? Ketjukiristimen mä tiedänkin et se täytyy "nollata" ennen paikalleenlaittoa. Entäs mitäs muita eroja dieselin kannenirroitukseen verrattuna mahtaa olla? Dieselistä olen kannen irroitellu ja niputtanu sitämyöten monta kertaa et sen ehken jo osaa :)

Mitäs muuta kannattaa samalla ns. vaihtaa?
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic 4-veto ei toimi Toimii M-öljyvuoto?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Vastaan ainakin osin itse itselleni. Eli kaivelin eilen illalla aihetta ja löysinkin M103:n kannenirroitukseen hyviä ohjeita. Merkit löytyi myös jakajalle, kampuralle ja n-akselille. Ketjuohjureitten kiinikkeitä ei ole kannessa jos oikein aiheen tulkitsin? Dieselissä niitä on kaksikin. Kiristysmomentti kannenpulteille (14kpl) ilmeisesti on 55Nm +90° ja + 90° ? Nokka-akselia ei irroiteta vaan jää kanteen näin ymmärsin?

Ennen kun kansi on poisnostokunnossa niin kuskinpuolella olisko imiusarja on tuettu ilmeisesti tukiraudalla lohkoon kiinni? Ilmeisen hankalassa kohdassa tuo? Vesiletkut on kokolailla selviä eli kannen takaosassa yksi sekä etuosassa toinen. Muita ei vissiin ole. Sit on alipaineletkuja sekä johtoja ja kaasuvivun osia jne. Nuo varmaankin kannattaisi merkata jotenkin ennen irroitusta?

Täytyy miettiä mistä kohtaa pakosarjan irroittaa. Putkien pultit taatusti menee poikki jos niitä aukoo. Sehän ei haittaa lainkaan mutta millainen pääsy etumaisen putken pultteihin mahtaa olla? Takimmainen varmaankin on hyvin hollilla. No se selkenee kyllä.

Uusia muita osia tarttee ainakin sen ylemmän ketjukopan tiivisteen vai tuleeko tämä uuden tiivistesarjan mukana? Sellainen tasapohjainen U -tiiviste ja siihen jokin sopiva liima. Tämä ilmeisesti on yksi tämänsarjan moottoreiden yleisin m-öljyn vuotokohta? Löysin jo aiemmin täältä juttua ja nm. Tomi on listannut ilmeisesti juurikin nämä osat numeroitten kera täällä: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;

Täytyy nyt tutkia vielä vesipumpun kunto tarkkaan ennen kun osia alkaa tilaamaan. Niin ja taidan korjata tuon bensaputken enste ja miettiä tätä kansihommelia senaikaa.

Tuo Nozkin ehdottama tukkiminen ilmausaukolle täytyy kartoittaa. Senhän huomaa kyllä millon alipainetta on sopivasti kun irroittaa letkua putkesta. Kun bensaa ei valu ni sit voi työjellä rauhassa ja vakuumipumppu saa pyöriä kun saa korvausilman avatusta liitoksesta. No näin ainakin teoriassa menisi. Katotaan mitä käytäntö tulee olemaan. Saattaa se olla että käsistä irtorasva tulee silti huuhtoutumaan :D

Edit: Niin ja tuo vakuumipumpu on liukusiipipumpu ni ei mossahda vaikka bensahöyryjä saakin. Essonbaarin juttuja varmaan mutta pölyimuria ei sit kannata käyttää bensan imemiseen eikä varmaankaa vakuumin tuottamiseen eikä kyllä paineilmakompuran ilmanottoakaan :lol:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19214
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300TE 4Matic M-öljyvuoto on nyt paikallistettu

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tukiraudan saat irti aika helposti kun otat määränjakjan irti ja sen reiästä irroittelet raudat mutta voisi kannattaa irroittaa koko imusarja kun on kookaskin.
Kannessa on ohjuri tappi joka irti ja tässäkin taisi olla vesipumpun ja kannen välillä lyhyt vesi letku jonka voi vaihtaa vain jos vaihtaa joko kannen tiivisteen tai vesi pumpun....muuten sitä ei voi vaihtaa....pakosarjankin voit otttaa irti kannesta niin lähtee painoa pois paljon koksa kansi on iso ja painaa kuitenkin paljon ilman sarjojakin.
Uudet kansi pultit,etu kopan tiivisteet,vesipumpun pikku letku...ainakin 300-24 on tälläinen....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic M-öljyvuoto on nyt paikallistettu

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuo kannessa oleva ohjuritappi ja sen poisto onkin juttu jota en tiedä missäkohtaa kantta se on?
No linkitän täähän nuita ohjeita jos joku muukin joskus satuu tarttemaan niitä.
En muuten näistäkään kuvista het tajunnu missä tuo tappi on?

Linkit: http://www.124performance.com/service/I ... eneral.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Ja tuolta löytyy alimmasta osiosta klikkaamalla sylinterikannen irroitus eli 01-4150 ja kaikkea muutakin tarpeellista tietoa kannentiivisteenvaihtoa ajatellen
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Bensaputki / letkuliitos korjattu Kyss

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Bensaputkea lyhennetty noin 4cm. Laitoin täyttöaukoon sopivankokoisen muovipurkin puolikkaan ja porasin purkinkorkkiin 6mm reiän. Siihen sitte vakuumipumpun nylokkiletku. Pumpun ja letkunvälissä toki on "tankki" koska laite on hyvä ohjaustehostimen ja muittekin nesteitten tyhjennyksessä.

Laitoin alkuun senvarran alipainetta että bensatankin pohjasta erotti alipaineen. Sit bensaletu putkesta irti ja vakuumipumppu jatkuvalle käynnille. Yllättäen en lainkaan sotkenu edes käsiä ja hommeli onnistui vaivattomasti.

Sit kyssäri. Onko farkun tankissa huohotusventtiili ja jos se on niin missä?

Meinaan kävi hommelissa silleen että alkuun tankkiin olisi muodostunut alipainetta vaikka kuinka ellei oisi vakumipumun käyntiä rajoittanut. Kun homma oli valmis ja uusi letku/putkiliitos klemmaroitu ni silti tankista kuuluu selvästi korvausilman aiheuttama pulputtava ääni kun vakuumipumppu käy mutta nyt tankin pohja pysyy suorana? Tankista ei kuitenkaan valu ainetta vaikka alipaine onkin tasattu. Autokin käy joten ainetta se saa eli siinäkin mielessä hommeli kunnossa.

Nyt ootellaan osia kansitouhuihin
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Bensaputki / letkuliitos korjattu Kyss

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ei taida tankissa olla erillistä huokumisventtiiliä? Hoituu korkin kautta?

Syykin löytyi sille kurlaamiselle. Se putki jota lyhensin sen noin 4cm ni näytti tosiaan oikeinkin hyvältä. No kiinnike on aivan takakelkan yläpuolella ja sieltä oli sit hapan. Onneksi meni tossa operaatiossa ni ei jääny piiloon tuo putken heikko kohta. Meni varmaan siinä kohtaa kun hiukan joutui taittamaan putkea et sai putkileikurin pyörittämään. Bahcolla on sellaisia näppärän kokoisia leikkureita.

Löysin heikon kohdan silleen että puhalsin tankkiin ni lorotushan sieltä alko. Laitoin sit kokonaan uuden putken tankilta asti ja niihin kiinnikkeisiin mihin se kuuluukin laittaa. Ei pääse hakkaamaan takakelkaan eikä pohjaankaan. Uusasin happosesta myös sen U-kiinnikkeen joka putkea kiinni pitää takakelkan yläpuolella.

Vieläköhän koukkisi tuota osastoa kannenosia odotellessa. Sit vois kuskinoven sähkönostinta kattoa saisiko sen ehjättyä. Lasihan ei nouse aivan ylös vaan jää vajaan sentin auki. Käsin sen sit voi nostaa ni ei sade mene tupaan.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Bensaputki / letkuliitos korjattu Kyss

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Osat on lähetetty matkaan kaikesta päätellen Ruotsista. Saapi nähdä millon ovat postissa noudettavissa. En ala hommaan ennen kun osat ovat pihassa et tietää kaiken tarpeellisen tultua tilatuksi.

Koskaan en ole bensasta kantta nostanut pois. Nyt sitte mikä tai paremminkin missäkohtaa kantta on se kannessa oleva ohjuritappi joka täytyy ottaa pois ennen kannen nostoa?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3730
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W124 300TE 4Matic Bensaputki / letkuliitos korjattu Kyss

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jari Ke kirjoitti:...Koskaan en ole bensasta kantta nostanut pois. Nyt sitte mikä tai paremminkin missäkohtaa kantta on se kannessa oleva ohjuritappi joka täytyy ottaa pois ennen kannen nostoa?
Jos tarkoitat nokkaketjun laahaimen tappia, niin ainakin M102:sessa (vai oliko M111?) se löytyy kannen etupäästä samassa kohdassa kuin linkittämässäsi ohjeessa (osa 74 kuvassa p01-0109-59). Siinä on M6-sisäkierre ja siihen kun kiertää pitkän m6-ruuvin, jossa on pitkä holkki, putkenpätkä, isompia muttereita tms. vasteeksi ja sitten prikka ja m6-mutteri, jota rauhallisesti kiertämällä vedät tapin ulos. Tapin paksuus on muistaakseni noin 10-12mm) ÄLÄ kierrä ruuvia, ettei se katkea tapin sisään, kuten itse tein ensimmäisellä kerralla ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3186
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W124 300TE 4Matic Bensaputki / letkuliitos korjattu Kyss

Viesti Kirjoittaja jackie »

tomant kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:...Koskaan en ole bensasta kantta nostanut pois. Nyt sitte mikä tai paremminkin missäkohtaa kantta on se kannessa oleva ohjuritappi joka täytyy ottaa pois ennen kannen nostoa?
Jos tarkoitat nokkaketjun laahaimen tappia, niin ainakin M102:sessa (vai oliko M111?) se löytyy kannen etupäästä samassa kohdassa kuin linkittämässäsi ohjeessa (osa 74 kuvassa p01-0109-59). Siinä on M6-sisäkierre ja siihen kun kiertää pitkän m6-ruuvin, jossa on pitkä holkki, putkenpätkä, isompia muttereita tms. vasteeksi ja sitten prikka ja m6-mutteri, jota rauhallisesti kiertämällä vedät tapin ulos. Tapin paksuus on muistaakseni noin 10-12mm) ÄLÄ kierrä ruuvia, ettei se katkea tapin sisään, kuten itse tein ensimmäisellä kerralla ,-)

tomant
Helpoiten onnistuu ku o syyläri pois eestä, et saap liukuvasaralla kiskoo sen tapin.

Tuo m102-3 moottorien kannentiivisteen vaihto on nii simppeli homma, et mieki oon osannu ne tehä, eli otetaa vanha pois ja laitetaa uus tilalle, ja kyllä työ tekijäänsä neuvoo :mrgreen:
w126 300 SEL -89
w124 200D -89 (käyttis, saattohoidossa) ja -92 (tuon -89:n edeltäjä ja ehkä vielä seuraajakin)
w124 250D -90 (seuraava käyttis)
w124 300D -90 (pyhäauto)
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
s202 C180 -98
w460 300GD -83
w638 Vito 110CDI -03
w168 A160 automatic Avantgarde -01
Mazda B2000 GLX -89 :oops:

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Mosan sivuääni korjattu.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Osat ovat saapuneet. Täytyy nyt sitte kattoa joko tulevana v-loppuna kerkeis alkamaan. Eilen kerkesin blokkaamaan pois sivuäänen jota hiukan ihmettelin kun en ollu ihan varma mistä kuuluu. No selvisi et hihnan kiristinrullan laakeri se hieman kapeloi. Nyt on sit sekin vaihdettu ja äänimaailma on sitä mitä se tuolla mosalla pitääkin olla.

Autossahan on ilmastointi joten en taida syylaria alkaa nyppimään kun kuitenkaan ei lauhdutinta kannata alkaa irroittelemaan jos se vaikka sattuis olemaan ehjä. Monestihan nuo alukierteet menee rikki jos liitoksia availee. Kompura käsin pyöriteltynä vaikuttaa just sellaiselta kuin pitääkin. Vielä en ole kerenny koittelemaan toimiiko ilmastointi koskapa lämppärissä on jokin vika. Tuuletin ei pyöri. Ei vielä tiedä onko koko keksintö ilman sähköä vai mikä sitä vaivaa. No se vika löytyy kyllä. Otetaan alkuun tuo mosa käsittelyyn.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Kantta irti

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt on sitte kantta alettu roplaamaan irti. Olis se irti mutta nosto jää huomiselle meinaan en sit lähteny yksin käsipelissä nostamaan. Vois sen pois siitä saadakin mutta paikalleenlaittaessa sit jokatapauksessa tarttis kaverin tai nostimen. Hankin nostimen ni on sitte jatkossakin jos tarttee tai kun tarttee.

Ei tuo kannen irroitus ole kummoinenkaan homma. Nyt tietty ekaa irroittaessa menee aikaa kun miettii ja napsii kuvia putkista ja letkuista ja muutenkin. Onneksi lähti pakosarjanpultit irti. Tai no yksi ei lähde ja en viitti isosti komentaakaan. Menee vaan poikki ja siitä se riemu voi alkaa. Saa pakosarjaa kohtuudella siirettyä senverran ettei tarte alta lähtä kiinikeitä irroittelemaan.

Huomenna kansi pöydälle ja sit imusarja irti. Sitpä sen voi kuskata pajalle. Jotain osatilauksiakin täytyy vielä tehdä. Virranjakajan pohjalevystä on O-renkaasta pätkä kadonnu jonnekin. Sadekeleilä on saattanu tehdä kiusaa meinaan vettä tuolla osastolla ei varmaankaan kaivata. Samalla jos vaan löytyy ni uusaan ne venakopasta lähtevät kumiletkut. Ovat aivan kivikovia. Ilmeisesti ne ei kuitenkaan vuotanu kun käynti oli siistiä.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Kantta irti

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kansi on viety pajalle ja lohkonpintaa siistitty. Löytöjäkin tuli tehtyä nelos ja vitospytyn välistä vesikanavasta. Joku "putkimies" käyttäny saniteettisilikonia tiivstysmassana? Olisko tiivistäny sitä lyhyttä vesiletkupätkää termarin ja lohkonvälissä?

No jokatapauksessa onneksi oli tuossa eikä muualla. Tyhjäsin sit ihan kaikki nesteet alipainepumpulla varuiksi.

Kannentiiviste olis lähiaikoina aiheuttanu oikeata harmia meinaan jokaisesta vesikanavasta oli korrosoitunu pahoin ja ykksen pakopuolenkohdilta puhki :shock: Josain kohtaa jokin pytty olis jääny lman kunnolista vesikiertoa.

Sit löyty vakavakin juttu eli keinujen öljyruiskun jakotukin kaksi pulttia oli sormin kierrettävissä irti. Kauaa ei oli menny kun ne olis ollu kellarissa ja pahimmassa tapauksessa ketjunvälissä :o

Palotilat sensiaan olivat poikkeuksellisen siistit ja en taida suuttimiin paljo koskea kun tuolleen olivat.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3186
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W124 300TE 4Matic Kantta irti --> Kuvia

Viesti Kirjoittaja jackie »

Sosiaalisten meedio toi muiston kuuen vuuen takaa, ku ite tein matickii kansiremppaa. Kyllä sen kannen nostaa yksinää vaik paikoilleenki, jos pakko on :mrgreen: Olin siis suihkinu tiivisteesee VHT Copper Gasketin, ja sit vast luin käyttöohjeen...


" onclick="window.open(this.href);return false;
w126 300 SEL -89
w124 200D -89 (käyttis, saattohoidossa) ja -92 (tuon -89:n edeltäjä ja ehkä vielä seuraajakin)
w124 250D -90 (seuraava käyttis)
w124 300D -90 (pyhäauto)
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
s202 C180 -98
w460 300GD -83
w638 Vito 110CDI -03
w168 A160 automatic Avantgarde -01
Mazda B2000 GLX -89 :oops:

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Kantta irti --> Kuvia

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tullu jo opittua se että selkä vihoittelee tuollaisen jälkeen siihen malliin etten yksin viitti käsipelissä alkaa :)

Loctiten 3020 meinasin tiivisteeseen laittaa. Olen liimannu myös tuolla VHT:lla ja mielestäni tuo Loctite saattaisi ottaa lujempaa kiinni? Kummallakin liimatun olen aika pian joutunu poiskin ottamaan. 20t taisi tuo VHT:lla liimattu kansi keretä olemaan ja visiin vajaat 10t tuo Loctitella ollut. Tosin sellainen ero liiman annostelussa oli että VHT:n laitoin tiivisteeseen ja Loctiten kanteen ja lohkonpintaan. Pultinreiät sekä pytyt / palotilat joutuu tuolleen tehtynä suojaamaan.

Kannenasennuksessa taidan tehdä silleen että laitan pari vanhaa pulttia (joista pää on katkaistu pois) lohkoon kevyesti kiinni. Osuu kansi taatusti oikein ja kerralla.

Joo eli tilasin kaikki kumiputket imusarjaan uutta. Hihnakiristinrulla tulee myös ihan uusi ja suotimet sekä etuiskaritolpien yläkumit. Tulpat jäi tilaamatta. Meinasin laittaa justiin samanlaiset mitä siinä nyt on mutta ne on nyt kannenmukana pajalla puoli-irtonaisina. Semmoset kolmikärkiset ne on mutta en muista merkkiä enkä tyyppiä.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Kantta irti --> Kuvia

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Joutessani ajattelin loraurraa m-öljyt pois. No sepä ei ollukaan ihan niinvain tehty. Joku oli pistäny propun oikein kiinni asti :) Vähä jo kattelin pultinpäätä alkaessani ja mietin että kuinkahan lujaa on kiinni. Niin siinä sit kävi että 13mm hylsy muljahti yli. No sit vaan dremelillä kantteja uusiksi ja taoin 12mm hylsyn paikalleen. Taoin silleen kevyellä kädellä ja aikaa siinä menikin ennen kun oli kunnolla paikoillaan.

Sit T -vääntimellä sopivilla jatkokapuloilla koittamaan. Meinasin että hiukan koitan ennen kun hitsaan se hylsyn siihen pulttiin kiinni. Ilmeisesti se kevyt takominen auttoi meinaan nyt propu aukesi kohtuullisen helposti jopa normaalinoloisella voimalla. Sit suodinta irti. Kiinni oli sekin ja siihenkin piti konstia käyttää kun ei viittiny kyljestä isoa ruuvaria läpi iskeä. Kuormaliina sopivasti kiedottuna ja vääntövarsi ni se lähti sit. Suotimenavaustyökalua ei ole kun sellaiselle ei tarvetta vielä ole ollu :)

Tilatut osat ovat lähdössä matkaan joten tulevalla viikolla ne saapunee perille. Samoin kansi valmistunee myös joten tulevalle v-lopulle askareet on valmiina.

Mitäs m-öljyä näissä bensakulkineissa kuuluisi käyttää?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19214
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 300TE 4Matic Kantta irti --> Kuvia

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi proppu pultti on monesti aika tiukassa..pieni isku vasaralla pulttiin litistää kupari tiivistettä ja huomattavasti helpompi irroittaa...on joutunut monesti hitsaamaan pulttiin isomman mutterin että irtoaa.
Niin mitä öljyä...itse käytän ja monet muutkin 5w-40 ympäri vuoden ja ilman ongelmia ...toki pakkasilla lohkossa sitten....merkistä sitten jokainen voi päättää rahapussinkin mukaan ja samalla sekin että missä km määrässä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Kantta nippuun. Nostimien purkuo --> K

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt on sitte kantta alettu pistämään nippuun. Koitin jo alkuun että nostajat ovat kivikovia. Nyt sitte irroitin ne keinuista pois ja tyhjäsin öljyistä. Sit pistin n-akselin paikoilleen ja laitoin jokaisen pukin vuorollaa paikoilleen ja koitin että venttiilit ei kanna. (N-akselin tietty täytyy olla niin ettei nokat panttaa keinuja) Kun nostin on tyhjä niin selkeä välys löytyi jokaisesta. Hyvä. Sit vaan pesin osat p-öljyssä ja pistelin pukit paikoilleen.

Mikäs se on pukin pulttien kiristysmomentti?

Kuvia aiheesta:

Kolme ekaa kuvaa eivät ole oikeassa paikassa kun miettii kronologista järjestystä mutta aihe varmaankin selkenee
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Kantta nippuun. Nostimien purkuo --> K

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Niin ja mistäs saapi tällaiset tulpat hankituksi? Tuollaiset siinä on ollu ja palotilojen kunnosta päätellen ajattelin hankkia samanlaiset. Jos nuita ei löydy ni mitäs sit vois ajatella? Boshit nyt on ehdoton ei mut eipä niitä varmaan kukaan olisi ehdottanutkaan :)

Eyquem Spark Plug J65

https://www.eyquem.com/en/product/eyque ... -plug-j65/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4833
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TE 4Matic Kantta nippuun. Nostimien purkuo --> K

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Niin eli nokkapukkikehdon pultit ja niitten momentti hiukan hakusessa. 4kpl niitä on aina yhdessä keinuvipupaketissa. Ne oli mielestäni lujaa kiinni ja pultithan ovat 10.9 ja kannessa taitaa olla metalliholkitetut nuitten pultin reiät ja jengat?

Löysin jonkin ohjeen jossa alkumomentti vedettäisiin 21Nm ja sit kun kaikki 4 on vedetty tuolleen ni sit avataan ja vedetään 15Nm? Tuolleen meneteltynä ajateltu että "kehto" menee paikoilleen 21Nm? Muttako ettäkö 15Nm jätetään lopulliseksi momentiksi? Paljon lujempaa kyl olivat kiinni.
Vastaa Viestiin