Kommari suutin penkki projektia.
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Mulla on vähän vaatimattomampi penkki.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 320cdi, w108projekti
Ex:W115 240 stt turbo, W638 112cdi, w126 300sd, w124 230E, w124 300d, w210 320cdi, w163 430 v8,
Ex:W115 240 stt turbo, W638 112cdi, w126 300sd, w124 230E, w124 300d, w210 320cdi, w163 430 v8,
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Minkälaista elektroniikkaa sulla tulee tuohon systeemiin?
W211 320cdi, w108projekti
Ex:W115 240 stt turbo, W638 112cdi, w126 300sd, w124 230E, w124 300d, w210 320cdi, w163 430 v8,
Ex:W115 240 stt turbo, W638 112cdi, w126 300sd, w124 230E, w124 300d, w210 320cdi, w163 430 v8,
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Meinasin ensin tehdä tuollaisen samanlaisen penkin mutta jäi yksi om646 pumppu jouten.
Arduino tulee tarkkailemaan rail painetta ja säätää paineen säätimen pulssisuhdetta.
Tietenkin unohdin mainita tuon suutin ajurin, joku kaukoidästä kotoisin oleva suutin testeri. Saa säädettyä pulssin pituuden sekä taajuuden ja testaus ajan.
Pystyy sitten eri paineilla testailla avautumisaikoja ja tuottoja.
Arduino tulee tarkkailemaan rail painetta ja säätää paineen säätimen pulssisuhdetta.
Tietenkin unohdin mainita tuon suutin ajurin, joku kaukoidästä kotoisin oleva suutin testeri. Saa säädettyä pulssin pituuden sekä taajuuden ja testaus ajan.
Pystyy sitten eri paineilla testailla avautumisaikoja ja tuottoja.
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Ei sitten löytynyt nurkista sopivaa siirtopumppua. No pumpun vaihto ja josko sitä tänään saisi ilmat pois ja lientä läpi.
Rail paineelle teen pika mittaus virityksen, jännitteen tarkkailu paineanturilta. Näkee tuleeko sinne mitään painetta.
Boschin anturi mittaa 35-1800bar 0.5-4.5v alueella. Saa edes jotain osviittaa mitä pumppu tekee.
Toi ei siirtopumppua kaipaa.
Rail paineelle teen pika mittaus virityksen, jännitteen tarkkailu paineanturilta. Näkee tuleeko sinne mitään painetta.
Boschin anturi mittaa 35-1800bar 0.5-4.5v alueella. Saa edes jotain osviittaa mitä pumppu tekee.
Toi ei siirtopumppua kaipaa.
Re: Kommari suutin penkki projektia.
No saihan sen ilmaantumaan, ei meinannut oikein tehdä painetta. Oli railipaineen säädin löysällä edellisen sankarin jäljiltä enkä sitä heti tajunnut katsoa.
Nyt sitten arduinoa ihmettelemään että saa paineennsäädön pelaamaan muutenkin kuin kylmästi kaikki tai ei mitään.
Videota aiheesta https://youtu.be/mCPwpLKNNjw
Nyt sitten arduinoa ihmettelemään että saa paineennsäädön pelaamaan muutenkin kuin kylmästi kaikki tai ei mitään.
Videota aiheesta https://youtu.be/mCPwpLKNNjw
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Jos ei tuho boxsia löydy niin jostain vanhasta radiosta äänen säätö potikka tai sähkö kiukaastaMJPfin kirjoitti:Railpaineensäädin rakennettu H-sillasta ja arduino ministä, jos tänään ehtisi kokeilemaan toimintaa. Pitää etsiä ikuisuuden vanha tuhoboksi jos en ole roskiin nakannut. Saa kätevästi säädettyä painetta lennossa ilman tietokonetta.
[ [url=https://img.aijaa.com/m/00800/14836637.jpg] ][/url]
Mökkillä
'
'
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Ihan normi potikan laitan arduinon kylkeen, tuhoboksi on jo roskissa kun en löydä.
Ei se koodi ihan suoraan toiminut https://youtu.be/btjpio1XWgM
Ei se koodi ihan suoraan toiminut https://youtu.be/btjpio1XWgM
Re: Kommari suutin penkki projektia.
No jotenkin se nyt toimii, ainakin paine pysyy vakaana jo. Pitää potikka vielä rakentaa tuohon että saa lennosta säädettyä.
https://youtu.be/wcPVydeyJx0
https://youtu.be/wcPVydeyJx0
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Ekat testit vedetty uusimmalla arduino versiolla. Paineet pysyy ja pääsin paria suutinta ajamaan.
Testi paine 1600-1650, en jaksa tarkistaa kun tää on vasta testiä.
1000us aukiolo ja 2 pulssia sekuntti. Kaikissa sama vakio shimmaus ja runko. 153p ajettu samalla rungolla.
Eka kärki 153p1270+ n.110mm3 (ei mitään käryä kuinka vanha ja paljon kulunut kärki)
Toka kärki MAN? n.190mm3
Kolmas kärki 153p1494 n.120mm3
Lukemat on likiarvoja kun ei ole tarkkaa mittalasia vielä. Paine pitää tarkistaa yms, mutta penkki toimii.
Testi paine 1600-1650, en jaksa tarkistaa kun tää on vasta testiä.
1000us aukiolo ja 2 pulssia sekuntti. Kaikissa sama vakio shimmaus ja runko. 153p ajettu samalla rungolla.
Eka kärki 153p1270+ n.110mm3 (ei mitään käryä kuinka vanha ja paljon kulunut kärki)
Toka kärki MAN? n.190mm3
Kolmas kärki 153p1494 n.120mm3
Lukemat on likiarvoja kun ei ole tarkkaa mittalasia vielä. Paine pitää tarkistaa yms, mutta penkki toimii.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Tuokin autta jo paljon kun näkee suurus luokan,MJPfin kirjoitti:Ekat testit vedetty uusimmalla arduino versiolla. Paineet pysyy ja pääsin paria suutinta ajamaan.
Testi paine 1600-1650, en jaksa tarkistaa kun tää on vasta testiä.
1000us aukiolo ja 2 pulssia sekuntti. Kaikissa sama vakio shimmaus ja runko. 153p ajettu samalla rungolla.
Eka kärki 153p1270+ n.110mm3 (ei mitään käryä kuinka vanha ja paljon kulunut kärki)
Toka kärki MAN? n.190mm3
Kolmas kärki 153p1494 n.120mm3
Lukemat on likiarvoja kun ei ole tarkkaa mittalasia vielä. Paine pitää tarkistaa yms, mutta penkki toimii.
[ [url=https://img.aijaa.com/m/00823/14837232.jpg] ][/url]
minkä numeroinen man
Mökkillä
'
'
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Tarkka vaaka on ihan hyvä 'mittari'... laskee vaikka sadan ruiskutuksen keskiarvosta, kuutiomillin heitto on sen kymmenosagramman karkeesti?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Kannattaa kattoo scoopilla mitä tuo kiinanpurkki sylkee. Vastaavaa purkkia tässä juuri katottiin niin aika potikka ei tehnyt oikeastaan mitään ja taajuutta sai hiukan muutettua. Eli aivan susi vehje.
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Toi näytti kohtuullisen hyvältä toi pulssin pituus tuossa, mut toi ei olekkaan se halvin kiinan purkki.
Toi on laskettu sadan syklin keskiarvosta noi arvot et on ne nyt hehtaarilla kuitenkin.
On mulla ruutivaaka mutta en viittis kaikkea sotkea dieseliin. Jostain syystä tä on vähän sottaista puuhaa.
Toi on laskettu sadan syklin keskiarvosta noi arvot et on ne nyt hehtaarilla kuitenkin.
On mulla ruutivaaka mutta en viittis kaikkea sotkea dieseliin. Jostain syystä tä on vähän sottaista puuhaa.
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Kelan magnetointi pulssin pituus on ehkä vähän pitkä melkein 500us jonka jälkeen aukipito pulssi on pwm ja sen pituus on hyvin niillä luokilla mitä laite näyttää. 1000us on tuhannen paikkeilla 64 pulssin keskiarvosta mitattuna.
Kuva on ilman suutinta mitattu pelkästään laitteen antama ja toi magnetointi pulssi varman lyhenee tuosta kun suuttimen laittaa kiinni. En vaan omista pihti sondia ja normi sondi ei mahtunut liittimeen.
Näillä mennään. Saa ainakin mitattua eroja mitä on ja mitä muutos vaikuttaa. Man kärki oli about kartalla kymmenen eri aukiolon mittauksessa 1650bar paineella. Toi oli tarkistettu paine jännitteestä millä mittasin.
Kuva on ilman suutinta mitattu pelkästään laitteen antama ja toi magnetointi pulssi varman lyhenee tuosta kun suuttimen laittaa kiinni. En vaan omista pihti sondia ja normi sondi ei mahtunut liittimeen.
Näillä mennään. Saa ainakin mitattua eroja mitä on ja mitä muutos vaikuttaa. Man kärki oli about kartalla kymmenen eri aukiolon mittauksessa 1650bar paineella. Toi oli tarkistettu paine jännitteestä millä mittasin.
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Mittaaminen jatkuu tänään, eilen pääsin MAN kärjen kanssa 1650-1200bar asti 100bar välein ja minimi ruiskutus mitä sain oli 35mm3 100us pulssilla. Pulssien pituutta ei kannata tuijottaa liikaa mitä mainitsen, johtuen tuosta pitkästä magnetointi pulssista, mua kiinnostaa muutos, ja kartan saa aina skaalattua oikeaksi jälkikäteen. Vakio suutin ei tee millään 110mm3 1000us pulssilla ellei mersun karttojen arvot ole kokonais arvoja esiruiskutuksen kanssa?
Syy miksi eilen lopetin tuohon 1200bar oli lämpö, alkoi nafta olemaan sen verran lämmintä että en viitsinyt jatkaa.
Vaikuttaa siltä että runko kaipaa isomman paluu kanavan "plunger" kammioon että saisi nopeammin kiinni. Voi olla että tilaan mannin tapin ja kuulapään sinne.
Koitan myös matalampaa shimmiä neulalle, katsotaan mitä vaikuttaa vakio suuttimen kanssa.
Mutta joo muutosta seurataan samoilla arvoilla samassa penkissä, vertailukelpoisia numeroita muiden testerien kanssa haluavat voivat ostaa oman penkin
Syy miksi eilen lopetin tuohon 1200bar oli lämpö, alkoi nafta olemaan sen verran lämmintä että en viitsinyt jatkaa.
Vaikuttaa siltä että runko kaipaa isomman paluu kanavan "plunger" kammioon että saisi nopeammin kiinni. Voi olla että tilaan mannin tapin ja kuulapään sinne.
Koitan myös matalampaa shimmiä neulalle, katsotaan mitä vaikuttaa vakio suuttimen kanssa.
Mutta joo muutosta seurataan samoilla arvoilla samassa penkissä, vertailukelpoisia numeroita muiden testerien kanssa haluavat voivat ostaa oman penkin
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Tuli tuosta miellen että oletko katsontu myös autosta jollain painella sillä tavalla voisi saadaMJPfin kirjoitti:Kelan magnetointi pulssin pituus on ehkä vähän pitkä melkein 500us jonka jälkeen aukipito pulssi on pwm ja sen pituus on hyvin niillä luokilla mitä laite näyttää. 1000us on tuhannen paikkeilla 64 pulssin keskiarvosta mitattuna.
Kuva on ilman suutinta mitattu pelkästään laitteen antama ja toi magnetointi pulssi varman lyhenee tuosta kun suuttimen laittaa kiinni. En vaan omista pihti sondia ja normi sondi ei mahtunut liittimeen.
Näillä mennään. Saa ainakin mitattua eroja mitä on ja mitä muutos vaikuttaa. Man kärki oli about kartalla kymmenen eri aukiolon mittauksessa 1650bar paineella. Toi oli tarkistettu paine jännitteestä millä mittasin.
[ [url=https://img.aijaa.com/m/00696/14837662.jpg] ][/url]
"kalibroitua systeemiiä lisää" mitenkä toimis väli johto minkä liitimen sondin sopisi laittaman
muistin mukaan 2000 alkupään pakuissa näkyy esiruiskutuksen alku erikseen
Mökkillä
'
'
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Ajattelin testata vakio suuttimen eripaineilla ja aukioloilla ja tehdä kartan siitä, saa laskettua sille korjausarvon mitattu vs orkkis kartta.
Se on ihan tarpeeksi tarkka siihen mihin tuota käytän, kunhan nyt saa nuo suuttimet mitattua mitä nyt on pöydällä niin mietin jatkoa sitten, jalostetaanko penkkiä pidemmälle.
Parantelin penkkiä vähän. https://youtu.be/yy93hEasVZY
Se on ihan tarpeeksi tarkka siihen mihin tuota käytän, kunhan nyt saa nuo suuttimet mitattua mitä nyt on pöydällä niin mietin jatkoa sitten, jalostetaanko penkkiä pidemmälle.
Parantelin penkkiä vähän. https://youtu.be/yy93hEasVZY
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Kartoitin karkeasti yhden vakio suuttimen, 95mm syöttöä näyttäisi tulevan. Ohjelmassa olevat aukiolo ajat on 47-52% pidemmät kuin mitä mittasin.
Joko ohjelmassa on joku kerroin, tai ajat pitää sisällään myös esi ja jälki ruiskutuksen, tai toi magnetointi pulssi sotkee todellisen aukioloajan.
Karkeasti kun käyttää 50% korjaukseen asia ei hirveästi edes häiritse. Nyt pitäisi vaan saada 190mm tulemaan läpi ohjelmasta... tai enemmän 1500us aukiololla mikä vastaisi n.2250us korjattua arvoa, 1650bar MAN kärjistä tuli 240mm3 tavaraa läpi. Alle 300bar ei tule oikeastaan mitään.
MAN suutin karttaan en ehtinyt vertaamaan tarkemmin, teen sen huomenna.
Joko ohjelmassa on joku kerroin, tai ajat pitää sisällään myös esi ja jälki ruiskutuksen, tai toi magnetointi pulssi sotkee todellisen aukioloajan.
Karkeasti kun käyttää 50% korjaukseen asia ei hirveästi edes häiritse. Nyt pitäisi vaan saada 190mm tulemaan läpi ohjelmasta... tai enemmän 1500us aukiololla mikä vastaisi n.2250us korjattua arvoa, 1650bar MAN kärjistä tuli 240mm3 tavaraa läpi. Alle 300bar ei tule oikeastaan mitään.
MAN suutin karttaan en ehtinyt vertaamaan tarkemmin, teen sen huomenna.
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Ei ne kartat kai voi esi- ja jälkiruikkausta sisällään pitää? Edc15c6 esiruiskumäärä annetaan mm3 arvona kartassa ja on n. 2mm3. Sen takia ne ruiskutuskartat on tehty sieltä 0-3mm3 niin tarkaksi että se esiruikkaus saa sieltä hyvän arvon. Näin olen itseni antanut ymmärtää.
Itsellä nyt käytössä yhdet kärjet jotka mitattu vastaavissa rungoissa boschin penkissä. Muutamien testien jälkeen muokkasin niiden karttaa nyt niin että tein n. 6% muutoksen yläpäähän ja savun perusteella ollaan jo todella lähellä todellista. Joten kyllä siitä boschin penkistä ainakin tulee juuri ne arvot jotka sinne karttaan pitää antaa.
Itsellä nyt käytössä yhdet kärjet jotka mitattu vastaavissa rungoissa boschin penkissä. Muutamien testien jälkeen muokkasin niiden karttaa nyt niin että tein n. 6% muutoksen yläpäähän ja savun perusteella ollaan jo todella lähellä todellista. Joten kyllä siitä boschin penkistä ainakin tulee juuri ne arvot jotka sinne karttaan pitää antaa.
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Boschin penkki, ja saman firman suutin, luuletko että antaisi edes eriäviä arvoja? Kuten sanoin niin vaihtoehtoisesti toi pulssin pituuden ero tulee tuosta alku pulssista. Ja mitään hajuahan mulla ei ole millä virroilla autossa suutinta käytetään.
Jännite on kyllä tiedossa.
Jos se kerran antaa juuri niitä lukemia mitä karttaan annetaan niin miksi 6% muokkaus yläpäähän?
Jännite on kyllä tiedossa.
Jos se kerran antaa juuri niitä lukemia mitä karttaan annetaan niin miksi 6% muokkaus yläpäähän?
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Näitä suuttimia ei ole mitattu penkissä. Vain tuo sama kärki samanlaisessa rungossa joten shimmaukset eivät varmasti ole samat. Siksi piti säätää karttaa.
Tarkoitukseni oli vain havainnollistaa että se suutinkartan aika on ihan oikea aika eikä sisällä esi/jälkiruikkausta tai kertoimia. Sitähän tuossa mietit.
Tarkoitukseni oli vain havainnollistaa että se suutinkartan aika on ihan oikea aika eikä sisällä esi/jälkiruikkausta tai kertoimia. Sitähän tuossa mietit.
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Olisi tärkeää saada se suuttimen testaus vastaamaan samoja olosuhteita kun autossa.
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Ei se sitä vastaa koskaan, lämpötila yms muuttujia tulee. Mutta selvisi mistä tuo ero tulee, toi ajuri kertoo vain pwm ajan, ja magnotointi ajan loppuvaiheilla suutin alkaa avautumaan, pwm on pito minkä jälkeen suutin alkaa sulkeutumaan. Ruiskutusaika on x aikaa pidempi tätä. Ja sen selvittämiseen meni tovi aikaa. Korjauskerroin noihin aikoihin ja ollaan 2-5% sisällä kartta ajoista vakio suuttimella.
Riittää mulle tarkkuudeksi, lopun voi hieroa savun ym mukaan.
Ja kun mitatut ja korjatut arvot on läiskitty karttaan alkaa se hahmottua hissukseen.
Riittää mulle tarkkuudeksi, lopun voi hieroa savun ym mukaan.
Ja kun mitatut ja korjatut arvot on läiskitty karttaan alkaa se hahmottua hissukseen.
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Pikatestiä, vakio suutin dns shimmin vaihto 1.14mm-->1.21mm ja max syöttöä hävisi 10mm3
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Suuttimen korjauksesta vähän juttua, uudemmat solenoidit 646-648 ei tarvitse erikoistyökaluja, ihan normi 10mm kuusiokolo riittää solenoidi pään sisällä purkamiseen.
Poiketen vanhemmasta suuttimesta teflon renkaan tukiprikka tulee ensin runkoon ja sitten vasta tiiviste. Näin ainakin kaikissa mitä olen purkanut on ollut.
Teflon painuu kasaan ajan myötä ja vuoto lisääntyy vaikka ei tiiviste olisikaan poikki, plunger tapin sylinteri lähtee aika helposti pois käytetystä mutta uuden tiivisteen kanssa saa käyttää jo vähän voimaa että menee paikoilleen.
Runko ja sen hilppeet
Sisuskalut lokeroituna.
Vanha tiiviste ja tukirengas.
Kasatessa puhtaus on kaikkein tärkeintä, siitä ei kannata tinkiä vaikka purettaessa ei niin väliä kun osat menee ultraäänipesuriin sen jälkeen.
Kannattaa tarkistaa shimmaus että rungot on edes samalla hehtaarilla kun sarjoja niistä tekee, pyrkii valikoimaan suuttimet missä on about saman kaltainen shimmaus. Solenoidien shimmejä on tullut vastaan 1.4-1.5mm väleillä yleisin tuntuu olevan 1.49-1.52mm ujoin oli 1.41mm mutta se oli eri sarjaa muutenkin.
611 rungot käy 64* sarjaan, mutta solenoidin sisukset on eri, runko vaikutti samalta kun mittailin niitä.
Kaikki DLLA kärjet sopii paikoilleen, että vaihtoehtoja kyllä löytyy kunhan löytää muutkin osat ja kalibrointi tiedot.
Poiketen vanhemmasta suuttimesta teflon renkaan tukiprikka tulee ensin runkoon ja sitten vasta tiiviste. Näin ainakin kaikissa mitä olen purkanut on ollut.
Teflon painuu kasaan ajan myötä ja vuoto lisääntyy vaikka ei tiiviste olisikaan poikki, plunger tapin sylinteri lähtee aika helposti pois käytetystä mutta uuden tiivisteen kanssa saa käyttää jo vähän voimaa että menee paikoilleen.
Runko ja sen hilppeet
Sisuskalut lokeroituna.
Vanha tiiviste ja tukirengas.
Kasatessa puhtaus on kaikkein tärkeintä, siitä ei kannata tinkiä vaikka purettaessa ei niin väliä kun osat menee ultraäänipesuriin sen jälkeen.
Kannattaa tarkistaa shimmaus että rungot on edes samalla hehtaarilla kun sarjoja niistä tekee, pyrkii valikoimaan suuttimet missä on about saman kaltainen shimmaus. Solenoidien shimmejä on tullut vastaan 1.4-1.5mm väleillä yleisin tuntuu olevan 1.49-1.52mm ujoin oli 1.41mm mutta se oli eri sarjaa muutenkin.
611 rungot käy 64* sarjaan, mutta solenoidin sisukset on eri, runko vaikutti samalta kun mittailin niitä.
Kaikki DLLA kärjet sopii paikoilleen, että vaihtoehtoja kyllä löytyy kunhan löytää muutkin osat ja kalibrointi tiedot.
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Ei sitten aina mene kuin elokuvissa, neljä suutinta simmaantui helposti 190mm3 muutaman mm3 sisään ja yksi sitten ei meinaa asettua mitenkään 220mm2 ja paluu melkein tupla muihin verrattuna. Et aika rohkea saa olla jos vaan heittää kärjet ja vetoja. Saattaa olla isoja heittoja. Koitan huomenna toisella rungolla jos siitä kiikastaa, oli vähän enemmän hakatun näköinen tuo yksilö.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Sinällän ei ihmetytä jos hakatun kanssa on ogelmia,MJPfin kirjoitti:Ei sitten aina mene kuin elokuvissa, neljä suutinta simmaantui helposti 190mm3 muutaman mm3 sisään ja yksi sitten ei meinaa asettua mitenkään 220mm2 ja paluu melkein tupla muihin verrattuna. Et aika rohkea saa olla jos vaan heittää kärjet ja vetoja. Saattaa olla isoja heittoja. Koitan huomenna toisella rungolla jos siitä kiikastaa, oli vähän enemmän hakatun näköinen tuo yksilö.
monsti käynnyt että suutin kun jumittunut koloonsa ja sitä on pitänyt jollain sieltä väkisin vettä
eikä edes mittän jälkiä ole näkynyt on siitä tuulut vaihto kuntoinen,
liekö sitten jotenkin venähtänyt tai muuten muuttanut muotoaan
Mökkillä
'
'
Re: Kommari suutin penkki projektia.
Ei tarvitse venähtää työntömitalla mitattavaa määrää, kun on entinen..