Kommari suutin penkki projektia.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Kommari suutin penkki projektia.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei tässä työntömitoilla mitään tekoa ole. Kyllä noissa kaikki mitat mene mikrolla. Mutta joo, siinä ne nyt olis mörkö tai bätmän suuttimet. Toivotaan että ei tule savolaista supersankaria näistä eli VituiksMän.
Kuva
Tuotot kivasti tasan 190mm3 kaikissa, ohivuodot luokkaa 5.5-6ml min. Saapa nähdä miten kilisee kun laittaa paikoilleen.
Katsotaan miten lähtee toimimaan ja sitten arvotaan tekisikö näitä jonkun sarjan lisää. Kavereita moiset tuntuisi kiinnostavan. Ensiviikon lopulla homma varmaan jatkuu ajan puitteissa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Kommari suutin penkki projektia.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei ole tätä muistanut päivittää ollenkaan. Suuttimet toimi oikein hienosti kun sai ohjelman hierottua kohdalleen.
Esiruiskutusta joutui puljaamaan aika paljon että sai hiljaiseksi.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Kommari suutin penkki projektia.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jatketaan nyt sitten tätä vähän.
Om648 rungot ja DLLA 153P 1494 kärjet
Kuva
Suuttimia niputettuna pöydällä.
Kuva
Ihan ok pienellä simmaamisella ja 1650bar paineella tuotto 140mm3
80mm asti käyttäytyy aikalailla vakion kaltaisesti. Siitä kun aukiolo pitenee alkaa lientä tulla enemmän kun suutin aukeaa täysin.
Millä vakio suuttimesta tulee 90-95mm tuosta tulee 120mm3

Eiköhän tuo amg turbiinin ja isomman kompuran kanssa kivasti voimaa tee.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Kommari suutin penkki projektia.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ja muistulappu itselle: tarkasta tyhjäkäyntimäärä aina. Kaksi käytettyä runkoa oli huonoja, suuttimen tappi ei mene keskelle vaikka kaikki kiinni ja pinnat puhtaat. Rungot vääränä ilmeisesti.
No ei oikeen jaksanut sumuttaa tyhjäkäynnillä ja härveli kävi neljällä kuudesta.
Oppia ikä kaikki, en tajunnut tarkistaa kun ajossa oli suuttimet olleet.
123CDI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 17.03.2016 20:11

Re: Kommari suutin penkki projektia.

Viesti Kirjoittaja 123CDI »

Kuinka paljon olet tehnyt mittauksia, ootko saanu laskettua kunnollisen suutinkartan?
Esiruiskujen muuttamisen tarve kertoo jonkinlaisesta virheestä liittyen suutinkarttaan?
Suosittelen kovasti todellisen syötön käyttämiseen ohjelmassa, siitä on paljon hyviä kokemuksia. Edellyttää toki todellista suutinkarttaa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Kommari suutin penkki projektia.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jaa se on virhe kun esiruiskutus ei ole sama kuin vakioilla kun suuttimet on kaksi kertaa isommat?
Selvä se, ei kai muuta kuin laskemaan ja mittaamaan kaikki uusiksi.
Tyhjäkäynti ja ala alueen paineet ja aukioloajat muuttuu aika kriittisesti kun paine muuttuu suuttimen sisällä, avautumisnopeus muuttuu suhteessa paineen laskuun mikä suuttimessa tapahtuu.
Olisin ihmetellyt jos samalla esiruiskutus määrällä menisi kuin vakionsuuttimet.
Kärjet on niin isot että aukiolo menee huomattavasti pienemmäksi ja ennakko ja esiruiskutus menee uusiksi.

Tietysti jos on jotain omakohtaisia kokemuksia ja näkemyksiä niin ei muuta kuin tekemään ketjua niistä.
123CDI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 17.03.2016 20:11

Re: Kommari suutin penkki projektia.

Viesti Kirjoittaja 123CDI »

Ei ole tarkoitus pahottaa mieltäsi. Voin pysytellä pois jos niin on parempi.
Mutta kyllä, on tapana mitata suutin läpeensä, niin suurinkartta kertoo sitten eculle kuinka pitkään pitää ruiskasta saadakseen vakion kaltaisen esituiskumäärän, jonka tarve ei kyllä juuri muutu vaikka suutin on sen kaksi kertaa isompi. Sitten toinen asia, jos piirtää kuvaajalle vakion ja isommalla kärjellä saman suuttimen suutinkartan, voi hämmästyä siitä että usein isom suuttimen pienet ruiskutusmäärät tarviikin pitemmän ohjaus ajan kiin vakio. Jossain kohtaa tilanne muuttuu sitten päälaelleen kun neula on kerennyt nousta riittävästi. Sitä on vaikea arvailla, joutuu mitata.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Kommari suutin penkki projektia.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Vähän alkoi nyppimään kun osa sun viesteistä vihjaa siihen suuntaan että muut ei osaa mitään.
Jos on oikeasti parempaa tietoa niin jakoon vain, en mä näitä työkseni tee.
En edes olettanut että ei tarvitse esiruiskutusta muokata.
Karttaa voi mitata ja viilata miten lystää mutta esiruiskutus ei mene samalla tavalla kuin vakio suuttimella, avautumispaineet on eri, shimmit on eri, samoin neulan esijännitys jousen kanssa on eri.
Auto kävi ilman käryä joka tilanteessa päästöt matalammat kuin vakiolla.
Mut voihan se olla että en vaan osaa sitä säätää. Ja se on mulle ihan sama oliko oikein tai ei jos vehkeet toimii ja kulkee, menee päästöistä läpi, käynnistyy herkästi kaikissa lämpötiloissa eikä tule ikävää käryä.
Mutta kuten sanoin tietoa jakoon vaan ilman vihjailuja että miksi noin tai toi on väärin.
Vastaa Viestiin