MB 300D - 1991 - Museoauto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2521
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hyvän näköistä setti kuten aina, vaatimattomia tuntuu nämä tekijämiehet olemaan.
"Konservatiivinen kunnostus" ja vanteet näyttää uusilta, tai vielä paremmilta.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12675
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

EVO X kirjoitti: Su 24.01.2021 09:01
No näköjään :clap: Mä muistin kyllä, että sulla oli sillon samaan aikaan tollaset vakio 236:t kun mulla oli omani. Ja hakieassani noita katsoin heti että näyttääpä L-weld tyyppisiltä merkinnöiltä.

Kaksi vanteista on tosiaan aiemmin purettu, sen näkee (anteeksi vaan :lol: ) huonosti vedetyistä liimoista. Muistan jopa ajan kun noita kauppasit täällä foorumilla. En tiedä onko tuo murtuma tullut sitten Pauligilla varastoinnissa vai ollut jo sulla?
Bongasin itse kuvastasi L-weldin merkinnät :D . Juu ja liimaus oli varmaan aika tökerö, kun en oikein osannut tehdä sitä, ois pitänyt perehtyä paremmin. Tais olla niin että alla ne oli minulla L-Weldin jäljiltä ja he sanoi että suosittelivat sisäkannujen vaihtoa jonka sitten teinkin. Olisiko se liimaus edes ilmaa pitänyt :lol: . Eli murtumia ei ollut kun ne minulta lähti Pauligille, ex-mikahäkkisen SCCiin piti mennä alle.

Mutta jostain minulle oli jäänyt myös kaksi ulkokehää, niitä en muistaakseni vaihtanut ... tai sitten vaihdoin ennen L-Weldin käsittelyä. Sergey varmaan muistaa sen speksin kun ne minulle tuli, tai sitten ei :P . Kaikki kehät ja kannut on nyt myyty.
1929 Ford Model A Roadster katsotaan mitä tästä tulee https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... st-3832425
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3120
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Juu, ja noi ulkokehät onkin suhteellisen siistit. Mullakin on 2kpl niitä aiemmista jäänyt hyllyyn, ja noistakin käytän vain ne kaksi, niin saa valkata parhaimmat. Sitä takakehän leveyttä tässä nyt vaan puntaroin. Ehdottomasti ulkonäön puolesta 2”, mutta käytännöllisyyden kannalta 1,5”.. vaikeeta on.. se on just hankala kun 1,5” vs 2” kehissä on todella iso ulkonäöllinen ero, kun taas vaikka 2” vs. 2,5” ei äkkiä näytä paljoakaan erilaisilta. Noissa leveämmissä on niin sanotusti 2-steppiä kun kapeissa vaan yksi. Ja nuo alkuperäiset taas sitten ovat reverse tyyppiset lipat, missä on 0,5” negatiivinen steppi sisällepäin ja siitä 1,5” ulos, jolloin ne on mitattuna 1” kehät.

Niin onko se punanen amg sec Häkkisen vanha?
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3120
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kuva

Maanantaina kävin hakemassa autolla muksua hoidosta, ja siinä pihaan saavuttuani kas kummaa, auto ei sammu. Ajattelin että nyt perkele ei voi olla tottakaan. Tälläkertaa se meni siis niin ettei se edes yrittänyt sammua vaan rupsutti menemään. Ajattelin, että
Sieltä on virtalukolta letku irti, kun sillätavoin kävi parikin kertaa tuolloin aiemmin syksyllä. No kävin hallilla perkaamassa taas koko vessan ja eikä mitään, kaikki letkut paikallaan. Testasin ja rassasin sitten konehuoneen puolelta kaikki liitokset ja letkut ja melkein jopa vaihdoin sen ison tehostimenkin letkun taas, mutta päätin kumminkin kokeilla sammuuko se kellosta imemällä.. ja eihän se sammu. 2kk vanha Boschin alipainekello paskana, voi elämän kevät sentään. Otin romun irti ja se tosiaan vihelsi läpi niinkuin nokkahuilu. Laitoin vanhan ehjän takasin ja taas sammui. Uuden kellon vein takasin Motonettiin ja otin rahat takasin.. kaikkea kanssa.

Kuva

Kuskinpuolen takajousi on ollut poikki jo tovin, ja katsastuskin on tulossa. Cadillac lähti peltisepän hoiviin, niin sain tallin vihdoin tyhjäksi ja vaihtelin uudet jouset taakse molemmin puolin. Tai ei ihan uudet, mutta eipä noilla montaa tonnia oltu ajeltu. Samalla sitten käsijarrun herkistely ja nyt pitäs olla kaikki leimalle ok.. ellei sitten satu joku kiintiöhylkääjä paikalle.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 681
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Karel »

"Laitoin vanhan ehjän takasin ja taas sammui." Tarkoitatko, että olit vaihtanut toimivan alkuperäisosan uuteen huonompaan?

Ei muuten olisi ensimmäinen kerta kuin joutuu toteamaan, että ihan merkkiosatkin ovat laadullisesti heikompia kuin vuosikymmeniä vanhat alkuperäiset. Itse asiassa se on varsin yleistä. Tämä pätee moneen muuhunkin kuin Mersuihin.

Harrastajien keskuudessa on valitettavan yleistä, että hyviäkin vehkeitä harrastelun nimissä korjaillaan ja parannellaan oikein urkalla. Ja sen jälkeen niitä ongelmia vasta riittääkin.

"If it ain't broke, don't fix it"...
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SE -86 "Ylli"
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3120
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Tuossa oli tuo sammumisongelma syksyllä joka paljastui lopulta tehostimen letkun rikkoontuneeksi takaiskuventtiiliksi. Silloin vaihdoin tuon alkuperäisen Boschin uuden venttilin varmuuden vuoksi tasan samanlaisen muovisen boschin tilalle mikä siellä oli paikallaan. Osat oli siis identtisiä. Tehtaalta lähtiessä tuossa on ollut sellainen metallinen kello, mitä ei ei enää ole vuosiin saanut veholtakaan, vaan marmoritiski myy mersun paketissa tuon saman Boschin muovisen kellon, mitä motonet myy 25% halvemmalla. Ei siis varsinaisesti korvattu originaalia harakirillä. Ja vanhastahan en tiennyt oliko se ehjä ennenkö sen irrotin ja testasin. Sen takia jätin sen hyllyyn kun se oli ehjä eikä silloinen vika ollut tuossa kellossa.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12675
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Ihan hyviä pointteja. Mites esim jouset, ne kun ei saisi olla ruosteessa museotarkastuksessa. Ei siis kannata vaihtaa uusiin, olivat sitten orkkis tai tarvike? Itse suosin kevyttä putsausta ja mustaa kilikalia päälle, toimii mielestäni kuten pitää eli ajaa asian.
1929 Ford Model A Roadster katsotaan mitä tästä tulee https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... st-3832425
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3120
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

karra kirjoitti: Pe 29.01.2021 18:17 Ihan hyviä pointteja. Mites esim jouset, ne kun ei saisi olla ruosteessa museotarkastuksessa. Ei siis kannata vaihtaa uusiin, olivat sitten orkkis tai tarvike? Itse suosin kevyttä putsausta ja mustaa kilikalia päälle, toimii mielestäni kuten pitää eli ajaa asian.
Joo siis nuo mitkä sinne laitoin on ihan uudenveroiset. Kiinni olleet oli vähän elämää nähneet ja kuva on niistä vanhoista. Yleensä itse olen ne putsannut teräsharjalaikalla ja maalannut.

Cadillacciin toki pulvermaalasin alkuperäisjouset. Riippuu vähän projektin kohteesta miten ne tekee.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3120
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Tänään havahduin että herranjestas nyt on jo maaliskuu ja katsastaakin pitäis tämä laite :o
Niinpä aikaa varaamaan ja pääsinkin heti nosturille. Ei nyt sinänsä itseä yllättänyt että puhtain paperein mentiin läpi. Tämä nyt sitten taisi olla viimeinen aktiiviajon aikainen leima, ja vuoden päästä sitten kirjoitellaan lappuun MR muutoksen yhteydessä neljä vuotta aikaa. Siitä tulikin mieleen, että cossun museoinkin juuri ennen tuota muutosta, joten se täytyy myös tänä vuonna leimata.

Autosta ei oikeastaan muuta mainittavaa. Käy ja kukkuu. Lumet kun näyttää hyvin sulavan, niin kohta saa ottaa loksut irti ja tehdä niihin pikku paikkamaalauksen. Sitten saiskin taas kerran myllätä läpi kun on tuota lumiharjaa saanut tänä talvena ihan riittävästi. Mutta ennen tämän projektin viimeistelyä tehdään vähän ylläpitokunnostusta Cadillacille ja cossulle.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Getriebe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 16.09.2016 11:08

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Getriebe »

Kuulostaa hyvältä :thumbup:
Miten muuten tuorein hankinta E200d on toiminut?

Edit: en huomannut W213-ketjua toisaalla joten ei tarvitse vastata tähän.
944 S2 -91
Omega 2.2 Caravan -02
ex. 300 TE -91
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3120
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Getriebe kirjoitti: Ti 02.03.2021 17:22 Kuulostaa hyvältä :thumbup:
Miten muuten tuorein hankinta E200d on toiminut?
Piti oikein hetki hakea, että mikä hiton 200D :lol: mutta sitten tajusin että tarkoitat tuota 213:sta. Joo, ei mitään ongelmaa, hyvin pörisee. Onhan siinäkin ohjelmaa ollut, mutta syy on ihan itsessä, ei autossa. Heti seuraavana päivänä kun sain auton niin kävin vaihtamassa alle 18” AMG:t contin viking 7 kitkoilla. Alla oli 17” orkkis alut linglongeilla niin ei vaan pystynyt katella.

Kuva

Kuva

Sitten vaihdoinkin kojelaudan alumiinilistan kun vanhassa oli liimaa. Samalla purin konsolin ja kiillotin sen mustan muovin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Etupuskuri oli saanut kans osumaa, niin oikaisin sen lämmöllä ja tuhersin tallissa sen vähän siistimmäksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

20” orkkis W222 Roulettet tuli Saksasta kanttarijälkineen niin ne täytyi fiksata.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Samasta maasta tuli Westfalian koukku autokohtaisella sähkösarjalla. Sen asentelin viime viikolla.

Kuva

Tulihan siihen vaihdettua sit samalla Avantgarden takahelma ja väänneltyä kylkilistat.

Kuva

Kuva

Matkalla on vielä exclusiven etupuskurin ritilät ja kromit. Niin ja tosiaan sisäpesu ja 3-step myllytys kans..

Kuva

Kuva

eilen purin ton kuskin ovipahvin ja verhoilin käsinojan uusiksi.

Kuva

Kuva


Oho, tulipa taas offtopicia.. mutta kyllähän sitä sarkaa riittää tollasessa parivuotta vanhassakin :roll:
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Getriebe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 16.09.2016 11:08

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Getriebe »

Kiitti päivityksestä, loistoduunia taas kerran! :clap:
Hienot noi 20-tuuman vanteet kun sait taiouttua kanttariosumat pois.
Kokonaisuus erittäin hillityn tyylikäs :thumbup:
944 S2 -91
Omega 2.2 Caravan -02
ex. 300 TE -91
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3120
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Getriebe kirjoitti: Ti 02.03.2021 18:26 Kiitti päivityksestä, loistoduunia taas kerran! :clap:
Hienot noi 20-tuuman vanteet kun sait taiouttua kanttariosumat pois.
Kokonaisuus erittäin hillityn tyylikäs :thumbup:
Kiitoksia! Juu tuo on mun suosikki vanne näistä uudemmista. Oon jo pari vuotta niitä himoillut, muttei ole ollut sopivaa autoa. Speksithän niillä on 20x9,5 ET43,5 ja 20x8,5 ET36.
Karvalakkivan tuo auto on, mutta kyl siitäkin asiallisen saa kun vähän laittelee.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Sipuli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 10.11.2020 16:20

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Sipuli »

Mistäs tuohon 213 tuli nuo avantgarden takahelma ja sivulistat?

Tätä ketjua on kyllä miellyttävä lukea kun tekeminen sekä sen dokumentointi on todella laadukkaalla tasolla ja autotkin miellyttää omaa silmää :thumbup: .
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3120
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Ostin käytetyn sedanin puskurin mistä nappasin helman. Sedanin helmassa ei ole anturin paikkoja, joten porasin niille reijät ja siirsin anturien kiinnityskehykset vanhasta helmasta uuteen.
RST Sivulistat on omaa tuotantoa kun alkuperäiset vaatisivat erilaiset helmat enkä ajatellut nyt niihin upottaa turhaa rahaa.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
melastinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja melastinen »

Kaikki on niin helpon kuuloista, kun osaa tehdä.. :)

Millä muuten käsittelit tuon keskikonsolin pianomustan muovin, se kun kerää melko iloisesti hiusnaarmuja? Itse taisin kesällä vetästä sen pikaisesti ihan Glymin punaisella, kun ei mitään sen kummempaa ainetta ollut siinä saatavilla, mutta eihän se siitä paljoa paremmaksi muuttunut.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3120
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

melastinen kirjoitti: Ti 02.03.2021 23:51 Kaikki on niin helpon kuuloista, kun osaa tehdä.. :)

Millä muuten käsittelit tuon keskikonsolin pianomustan muovin, se kun kerää melko iloisesti hiusnaarmuja? Itse taisin kesällä vetästä sen pikaisesti ihan Glymin punaisella, kun ei mitään sen kummempaa ainetta ollut siinä saatavilla, mutta eihän se siitä paljoa paremmaksi muuttunut.
:thumbup:

Tosiaan purin sen osiin ja kiillotin pystykiillotuskoneessa (mirkelityyppinen) rättilaikalla ja kovavahalla. Päälle laitoin vaan tavan Colliniten autovahan. Olishan sen voinut pinnoittaakin, mutta katotaan kuinka pysyy.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2521
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

On se ihmemies, vähän tuossa rapsuttelin ja putsasin, auto näyttää uudelta hetken päästä!
Itsellä ei riitä kärsivällisyys moiseen hifistelyyn, kunhan auto on perus siisti niin se riittää ja sit näplätään tekniikkaa muuten.
En tiedä jaksaisinko edes vetokoukkua itse asentaa.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3120
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

MJPfin kirjoitti: Ke 03.03.2021 08:13 On se ihmemies, vähän tuossa rapsuttelin ja putsasin, auto näyttää uudelta hetken päästä!
Itsellä ei riitä kärsivällisyys moiseen hifistelyyn, kunhan auto on perus siisti niin se riittää ja sit näplätään tekniikkaa muuten.
En tiedä jaksaisinko edes vetokoukkua itse asentaa.
Se on vähän vastaava olotila kun jois pannullisen kahvia ja menis sohvalle istumaan, kuin se että tietää autossa olevan jotakin näpräämistä..ei vaan pysty olla paikallaan :mrgreen:
Olis niiiiin mahtava joskus ostaa ”valmis” auto, mutta tahtoo tuo kustannuspuoli tulla ongelmaksi.

Kyllä tuo koukun asennus on mullekin yhtä pakkopullaa. Se onkin tehtävä heti, tai sitten se jää tekemättä. Tänään käynkin herra Hallimäen vastaanotolla niin saadaan koukun olemassa olo kerrottua väylälle ja samalla laitellaan Carplay.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
merzuE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 12.09.2017 16:02

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja merzuE »

On kyllä hienoa tekemistä taas kerran! :thumbup:

Kuinkas tämä vertautuu kulku- ja kulutuspuolelta aikaisempaan S204:seen?
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3120
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Tosi vähän kokemusta vielä tuosta kulutuspuolesta, kun tämä kolmen viikon omistusaika on ollut lähinnä kaupunkipyörittelyä. Sen vähän mitä moottoritiellä olen käynyt pari kertaa töissä, niin pienemmällä näyttää menevän kuin OM651. Kuluiltaan aika sama. Vero eurolleen saman kuin C:ssä ja vakuutus olisi ollut sama, jos olisin pitänyt ehdot samana. Nyt madalsin kaskon ja lasivakuutuksen omavastuuta ja lisäsin pysäköintiturvan niin kuluja tuli 100€/v lisää. Aika sitten näyttää miten tuossa kestää alusta ja tekniikka muuten. Tuolla on n. 150tkm vähemmän ajettu kuin C:llä oli.

Kulkuunkaan nyt en osaa oikein ottaa kantaa. Sen verran erilaiset autot on kyseessä. Tuo on kuitenkin reilusti painavampi ja iso auto. Edellinen oli se 180CDI, mutta siinä kyllä oli aivan varmasti ohjelma, sillä ei se todellakaan tuntunut 120hevosvoimaiselta. Ihan riittävästi tuntuu tämä uusikin liikkuvan käyttöautoksi.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3120
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Eemelin kanssa kävin tosiaan tänään MB labissa Laurin pakeilla, ja siellä saatiin koukun kuva pois mittarista, eli etu-ja takasameille sekä virtalukolle kerrottiin että nyt on autossa koukku. Samalla paljastui että en ollut asentanut koukun pistoketta oikein, vaan pohja oli liian sisällä. Kotona sitten avain rasian ja painoin pistokkeen pohjaan saakka ja hienosti pelittää. Samalla kertaa nyt koodattiin Carplay päälle, poistettiin takalasinpyyhkimen peruuttaessa automaattinen pyyhintä ja muokattiin Start/Stop toimimaan niin että se muistaa painetun asennon. Eli stopinnsaa päälle napista jos haluaa, mutta se ei käynnisty automaattisesti jos on painanut pois. Hienoa duunia Lauri kyllä tekee, suosittelen.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3120
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Palataanpa taas kolmesataseen vaihteeksi. Auto on tuossa ollut hieman vähemmällä käytöllä kun vaimokin on tehnyt etätöitä. Kuitenkin melkein päivittäin käytössä. Aiemmin keväällä suunnittelin, että laitan auton seisontaan kesäksi ja jatkan sitten syksyllä loppuja fiksailuita MR kilpiin saamiseksi. Tilanteet elää, ja tulikin lokareiden korjaus tehtyä nyt jo aiemmin.

Kuva

Irrottelin loksut viikko sitten autosta, eikä mitään ylläreitä löytynyt onneksi. Kuskin kaaressa jo ostettaessa ollut rupi selvisi ihan läpireijäksi, mutta siitä selvittiin postimerkin kokoisella pellin palalla. Apparin puolella oli myös rupea, muttei läpi mikään. Edellinen maalari oli vähän oikonut pohjatöissä, joten en ihmettele miksi mätäni.

Kuva

Avasin kaaren kohdat pellille asti ja putsasin ne niin hyvin vanhoista ruosteista kun pystyin. Maalit pois tukalla, kraaterit teräsharjalla, perään Rustyco mömmöt ja lopuksi käsikannulla hiekkaa perään. Hyvä rasvapesu ja tinankorvike epoksimassa päälle. Sitten hionta, kittaus, hionta ja epoksimaali lopuksi päälle korjattuihin alueisiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Maalasin loksut tallissa yli SpiesHeckerin massalla, mikä oli sävyltään aiempaa parempi. Edellinen sävy millä nuo oli maalattu oli aavistuksen liian vaalea, nykyinen on todella lähellä alkuperäistä. Lopuksi lakkaus yli ja seuraavana päivänä vesihionta 1000-1200-1500 ja kiillotus TLD/Rotary/villa + normaali 3-step epäkeskolla.

Kuva

Kuva

Kuva

Korin puolelle tein pesun ja penslasin hyvän kerroksen Dinitrolin jytkympää kotelosuojaa. Sama homma tietysti lokarien sisäpinnoille. Kasasin loksut takaisin ja myllytin uudelleen talven jäljiltä koko auton. Yleisilme kirkastui taas kummasti. Tulipa nyt siis tehtyä tuo MR fiksi vähän etupeltoon, mutta eipä se haittaa. Toisen venakopan heitin puhallukseen ja kunhan se saapuu, niin vien pulverikromiin. Yhden tuollaisen jo teinkin aiemmin ennen tämän auton ostoa, mutta se oli ei EGR malli eikä käynyt tähän autoon. Mahdollisesti fiksailen kesän aikana muitakin konehuoneen sinkittyjä/keltapassivoituja osia. Ja jostain jos löytyisi ihan virheettömät takavalot, niin nekin kiinnostaisi. Nykyiset on ehjät mutta iän tuomaa säröä näkyy joissakin kohdissa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Myös BBS projekti etenee. Nostin vanteet jo välikattoon keväällä, mutta löysinkin Torista sopivasti pari 2x17 ulkokehää, niin sain uutta intoa. Toista kehistä piti vähän oikoa ja toki hioa/kiillottaa. Alkuperäisistä 1x17 kehistä valkkasin kaksi parasta ja kiillotin myös ne. Uudet keskimutterit oli todella helppo kiillottaa, sillä koneistuspinta oli erittäin siisti.

Kuva

Kuva

Kuva

Kehäpulttien mutterit hiekkapuhalsin ja täytyisi ne viedä sinkkiin. Uudet kehäpultit tilasin kromisena Rimfixiltä. Sisäkannut ja keskiöt on tällähetkellä puhalluksessa ja kannut jatkaa siitä pulveriin.

Kuva

Kuva

Kuva

Keskiöt maalaan itse ruiskulla. Väriksi tulee se Stormsilber, mikä näkyy tuolla aiemmassa postissa. Eli kyllä nämäkin tässä valmistuu pikkuhiljaa.
Viimeksi muokannut EVO X, Ke 02.06.2021 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4759
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Missä oot käyttänyt nyt sinkityksessä, eikö se edellinen paikka lopettanut?
W123 300TDT projekti
Land Cruiser kdj120
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3120
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti: La 29.05.2021 20:01 Missä oot käyttänyt nyt sinkityksessä, eikö se edellinen paikka lopettanut?
Viime vuoden puolella käytin muutaman satsin tuossa Pinnoitus Helinillä Tuusulassa. En oikein tiedä mikä juttu siinä kävi kun varmaan 4 kaveria on kysynyt sen jälkeen niin ei ole oikein onnistunut teettäminen harrastajalle enää. En ole sitten itte vielä joulukuun jälkeen kysynyt mikä meininki. Se selviää. On tuossa sitten pari muuta paikkaa, mutta vaatii lähettelyä.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3120
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

EVO X kirjoitti: La 29.05.2021 20:50
S202 kirjoitti: La 29.05.2021 20:01 Missä oot käyttänyt nyt sinkityksessä, eikö se edellinen paikka lopettanut?
Viime vuoden puolella käytin muutaman satsin tuossa Pinnoitus Helinillä Tuusulassa. En oikein tiedä mikä juttu siinä kävi kun varmaan 4 kaveria on kysynyt sen jälkeen niin ei ole oikein onnistunut teettäminen harrastajalle enää. En ole sitten itte vielä joulukuun jälkeen kysynyt mikä meininki. Se selviää. On tuossa sitten pari muuta paikkaa, mutta vaatii lähettelyä.
Mutterit kävi Helinillä, eikä ollut mitään probleemia. Vanteiden osat edelleen puhalluksessa. Lämpötila kun tuntuu nousevan niin ajattelin varata aikaa ilmastointihuoltoon. Tällähetkellä ei kylmää puhalla, mutta vuosi sitten on kuulemma pelannut. Täytynee selvitellä.
Viimeksi muokannut EVO X, Su 06.06.2021 09:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Turder
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 09.05.2017 13:32
Paikkakunta: Klaukkala

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Turder »

Hienoa työtä kaikin puolin :clap: Siinä on w124 hyvällä värikombolla. Tuli lueskeltua koko ketju läpi ja hyvä nähdä kaiken muun lisäksi, että sisusta tuli hoidettua perusteellisesti. IMO perusteellisella sisäpesulla saa todella ison eron fiilikseen kun ei vanha verhous pölise vuosikymmenten hiekkoja ulos, tuoksuu raikkaalta ja on värit sekä kankaan kuosi ryhdikäs. 5/5. Uudempaakin autoa kun pesee niin yllättävän paljon on märkäimurin säiliössä ruskean harmaata lietettä vaikka olisi kuinka fiksattu liikkeessä myyntikuntoon.
W212 350 BlueTEC 9G-TRONIC
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3120
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Turder kirjoitti: To 03.06.2021 13:32 Hienoa työtä kaikin puolin :clap: Siinä on w124 hyvällä värikombolla. Tuli lueskeltua koko ketju läpi ja hyvä nähdä kaiken muun lisäksi, että sisusta tuli hoidettua perusteellisesti. IMO perusteellisella sisäpesulla saa todella ison eron fiilikseen kun ei vanha verhous pölise vuosikymmenten hiekkoja ulos, tuoksuu raikkaalta ja on värit sekä kankaan kuosi ryhdikäs. 5/5. Uudempaakin autoa kun pesee niin yllättävän paljon on märkäimurin säiliössä ruskean harmaata lietettä vaikka olisi kuinka fiksattu liikkeessä myyntikuntoon.
Kiitokset. Kyllähän sisustan kunto ainakin itselle äärimmäisen tärkeä. En itse voi sietää jos auto on kun roskasaavi sisäpuolelta. Mua ainakin häiritsee kesätapahtumissakin kun porukalla on siinä harrasteautossa joka on ”esillä” kaikki, navigaattorit, laturit, retkieväät ja vaihtovaatteet sikin sokin.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
pikachu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja pikachu »

Nyt vasta perehdyin tarinaan ja lukaisin koko stoorin läpi.
Oikein viihdyttävää luettavaa. Erittäin laadukasta jälkeä ja tekemisen meininkiä! 6/5 :clap:

Tälläisiä kertomuksia kun lukee niin miettii aina vain sitä omaa projektia ja sen tilaa.. No ehkä joskus sitten saisi sen samaan kuntoon kun tämä tarinan yksilö.

Kiitokset hyvistä vinkeistä ja vihjeistä miten noita eri kokonaisuuksia saa korjattua/fiksattua ilman että aina tarvitsee vaihtaa koko osa uuteen.

Nuo räsät on kyllä siistit! 8)

-jnes
w124 500e -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3120
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 300D - 1991 - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

pikachu kirjoitti: La 05.06.2021 08:39 Nyt vasta perehdyin tarinaan ja lukaisin koko stoorin läpi.
Oikein viihdyttävää luettavaa. Erittäin laadukasta jälkeä ja tekemisen meininkiä! 6/5 :clap:

Tälläisiä kertomuksia kun lukee niin miettii aina vain sitä omaa projektia ja sen tilaa.. No ehkä joskus sitten saisi sen samaan kuntoon kun tämä tarinan yksilö.

Kiitokset hyvistä vinkeistä ja vihjeistä miten noita eri kokonaisuuksia saa korjattua/fiksattua ilman että aina tarvitsee vaihtaa koko osa uuteen.

Nuo räsät on kyllä siistit! 8)

-jnes
Kiitokset!

Tästä mun 16v projektista löytyy vielä paljon enemmän noita vinkkejä fiksauksiin. Cossu on ihan täysmittainen prokkis kuitenkin tähän Dieseliin verrattuna. Paljon paljon lisää juttua sitten blogissa kun siellä on nuo jenkkiprojektit yms.

viewtopic.php?f=27&t=195230
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)

Vastaa Viestiin