Om606 300ce

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Jante
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 11.10.2020 18:02

Om606 300ce

Viesti Kirjoittaja Jante »

Morjesta! Elikkä tuli hankittua tuommoinen otsikon mukainen kulkine ja ei ole ennen tullu ropailtua näiden diiseli moottoreiden parissa! Autolla kerkesin muutaman päivän ajelemaan kun moottori päätti räjähtää totaalisesti ja nyt pitäs uusi rakennella!

Tämmöinen kokoonpano oli minulle tullessa!

-Holley Hp150 siirtopumppu+ Fuelab suodatin

-Griffin Syyläri

-Iso 450mmx300mm Laatu Cooleri

-AMW Imusarja

-Nokat+ 7000rpm venttiilijouset, imusarja kohdistettu.

-JM-Kone 722.3 Vahvistettu vaihteisto

-ASD -perä 2,65+uudet paksut Vetoakselin

-Garrett GT37 / 16Pakopesällä

-Pumppu 8mm Dieselmeken elementeillä ulkoisella syötönsäädöllä ja tupla aldoilla.

-2,5" ahtoputket, ja Coolerista imusarjaan 3"

-10mm Polttoainelinjat

Penkitetty 7mm ppd pumpulla 521/801 2.2bar ahdoilla

Faktoja kaipailisin paljon vakio veivit kestää ja millaisia on esim tarvikemotissa olevat H-profiili veivit? Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon kun tekee uuden koneen että tulee kestävä?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Om606 300ce

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tervetuloa foorumille. Kuvia autosta ja tekniikasta niin pääsemme jyvälle kuinka tehty. Myös auton aiempi historia kiinnostaa. Coupet aina kiinnostavia.
Jante
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 11.10.2020 18:02

Re: Om606 300ce

Viesti Kirjoittaja Jante »

Tuommoinen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jante
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 11.10.2020 18:02

Re: Om606 300ce

Viesti Kirjoittaja Jante »

Valittaa että kaikki muut kuvat on liian isoja niin täytyy muokkailla että saa laitettua
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Om606 300ce

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Näyttäisi olleen taidokas alumiinin hitsaaja tekemässä. Konepellin ääni/lämpöeristys on erikoinen kiiltäväpintaisena aluminoituna. Voi olla hyväkin kun iso turbo nousee noin lähelle konepeltiä. Paisuntasäiliölle ei ole enää jäänyt tilaa. Jäähdytin näyttää normaalia paksummalta. Ahtoputket vedetty alakautta ja välijäähdytintä ei näy kuvassa. Siisti selkeä konehuone.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Re: Om606 300ce

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

Tutulla oli kanssa CE + 606 vastaavalla syyläritoteutuksella.
Ei pystynyt täyttämään jäähdytysjärjestelmää täyteen kun täyttökorkki oli alempana kun "koneen korkein kohta".

Kannattaa se tarkistaa että täyttyykö koko kone nesteestä. Ainakin hänellä lämmöt laski paljon, kun muutti järjestelmän "perinteiseksi" erillisellä korkealla olevalla paisuntasäiliöllä. :think:
Muuten kyllä siististi toteutettu.
St bertils
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: To 01.03.2018 18:34

Re: Om606 300ce

Viesti Kirjoittaja St bertils »

Ai se sit hajos!.Virtasalmella sitä kuunneltiin kun kilisteli,ei ollut sit suutin/esikammio vikaa...No nyt sulle selvis mitä se vakio kestää....Jonkin verran tullut vuosien saatossa(ehkä vähän liikaakin) perehdyttyä kyseisen moottorin voiman tuottoon.tää on just sellanen peruspaketti mitä ne yleensä on pistetty paljon rahaa tyhmiin asioihin...jos minä tekisin sen moottorin laittaisin Arrowit tai PO metallin veivit,en tiedä miten tällähetkellä arrowien saatavuus.po veivit huippulaatua..en sekaantuis kiinan veiveihin 500e ei saa kuin pahan mielen kun se yläsilmä repee..mulla on käyttiksessä arrowit,mosa tehty 2005 ja nou roplem..ja saanut ihan varmasti tämän foorumin vehkeistä eniten sikaa..kilpakoneessa meillä on POn veivit mut se on sit luku erikseen..eli jos haluat pitkä ikäsen moottorin käytä siihen sisukseen rahaa..jos menet yli 1000nm ni korsetti runkolinjaan..ja 8mm pumpun vaihtaisin 7,ei tolla hyrrällä saa moottoriin ilmaa sitä mitä se tarvii,me ollaan oikeestaan nyt vasta päästy siihen pisteeseen ahtamisessa että pystytään polttamaan 8mm pumpun tuotto ilman savua 2 ahtimella..oletko jo löytänyt uuden lohkon?.
Jante
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 11.10.2020 18:02

Re: Om606 300ce

Viesti Kirjoittaja Jante »

Tänään selvisi hieman lisää moottorista... Kannessa kaikki esikammiot paskana,4 pytyn hehkun pää poikki, 2 ja 4 pytyn suuttimen kärjet hävinnyt ja yksi venttiili mutkalla tuon alakerran täystuhon lisäksi! Noh ei auta kun talven aikana rakennella
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Om606 300ce

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hehkutusrele kannattaa tarkistaa että toimii oikein kun on tuo hehku mennyt pimeäksi. Jääkö makaamaan hehkutus päälle? Nuo muuthan onkin sitten normaalia kausihuolto-osaa ST-käytössä.
St bertils
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: To 01.03.2018 18:34

Re: Om606 300ce

Viesti Kirjoittaja St bertils »

Jos tarviit jeesiä tai osia niin laita YV.ei tässä kumminkaan niin kaukana olla
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 460
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Om606 300ce

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Mielenkiinnosta kyselen että millasilla paineilla ajelit? Menikö sieltä veivi ensin poikki vai mitä oikeastaan tapahtui?
Itsellä kävi myös niin että seitsemän vuotta hyvin palvellut OM603 ST tuli tiensä päähän kun nelospytyn veivi tuli kurkkaamaan lohkon kyljistä pihalle. Molemmin puolin lohkoa ja öljypohjaan nyrkin kokonen reikä. Kone oli silti edelleen käyntikuntoinen että eipä kai sieltä muuta mennyt kun siitä nelospytystä meni sit mitä meni. Auki en ole ottanut vielä. Se oli 7 mm Mynäpumpulla, HX35 ja lyhkänen jaettu pakosarja 60 mm ulkosella portilla ja koneessa vakio sisukset. Ahtopainetta oli 1,8-1,9 baria ja pakopaineita vähemmän. Piti olla vielä turvallinen vielä vakio veiveille, mutta toisin kävi... noh saisi se toki käskytystäkin paljon sen seitsemän vuoden aikana että mielestäni hyvin palveli kaikesta huolimatta siihen nähden. :roll:

Itsellä on nyt tulossa täyshaalattu OM606, 8 mm Mynäpumpulla ja Holset HX40 kiinteellä portilla ja KKD-pakosarjalla ja jäykemmillä venttiilijousilla, sekä H-profiiliveiveillä. Mietin vain lähinnä että minkä verran kestää tämä uusi moottori tällä setupilla ahtopaineita turvallisesti särkymättä? Varmasti tulisi paljon voimaa ulos tuosta, mutta tärkeämpää olisi että kestäisi mielellään vielä pidempään kuin tuo edellinen kesti?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Vastaa Viestiin