Moukan CL

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Moukan CL

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Hivenen kulunut aikaa jo tästäkin, mutta laitetaan oma topicki pystyyn. Entinen Mersu lähti Kemiin syyskuun alussa, joten tuli kiire hankkia talveksi puuhaa ja ensi kesäksi ajokki. SLK oli hieno auto, mutta jotenkin mukavudenhaluisena ihmisenä kaipasin luksusta ja mukavuutta. Ja loppujenlopuksi ei se avoautoilu nyt niin ihmeellistä ollut alun parin kesän ajan kestännen innostuksen jälkeen. Vuoden 2006-2007 Mersun mallistoa kun katsoo niin ei ollut oikeen muuta vaihtoehtoa kuin 216 korimalli. Ja siitä se seikkailu lähtikin...

Kuva
Torstain ja perjantain välisenä yönä syyskun lopussa matkasin täältä Länsirannalta kohti Hki-Vanda lentokenttää ja Luftiksen perjantain ensimmäistä aamulentoa kohti Frankfurttia.

Kuva
Taksilla albaani kiidätti lentoasemalta rautatieasemalle.

Kuva
Frankfurtista junalla pari tuntia Erfurttiin.

Kuva
Rahat tiskiin ja auto haltuun.

Kuva
Alkumatka kiemurteli aika kaunista, mutta melko hidasta maaseutureittiä. ABC imi mutkissa tiehen helvetin hienosti.

Kuva
Hampurin ruuhkissa oli mielenkiintoista tutustua auton ominaisuuksiin. Ja myös huomata miten paljon huomiota auto keräsi. Eräs vanhempi saksalainen herrasmies kehui autoa ja toivotti hyvää matkaa. Ruosteisesta Transportterista nuori mimmi heitti lentosuukkoa hymyn kera.

Kuva
Tankkauksen yhteydessä ehti vähän kuvatakkin. Tuommonen puikula se nyt on. 2007 Performance paketilla oleva M156 moottorinen euro-malli.

Kuva
Matka jatkui yötä vasten. Väsymyksestä ei vielä tietoakaan.

Kuva
Puttgardenin lauttajonossa oli taas aikaa kuvailla. Lautalla söin hyvän lämpimän snitselin. Väsymys alkoi painaa.

Kuva
Helsingör Helsingborg lautalla. Kuvaamisen jälkeen sujahdin autoon torkkumaan. Unen saanti ei enää tässä vaiheessa ollut ongelma.

Kuva
Kuva
Aamulla seiskan jälkeen kuin ihmeen kaupalla olin selvinnyt hengissä Kapellskärin satamaan. Viimeiset 300km piti ajaa taktiikalla, jossa ajoin 20-30min ja pysähdyin nukkumaan 10-12minuutiksi.

Kuva
Lautalla ei montaa henkilöautoa ollut. Menin heti syömään lämpimän aterian ja samantien hyttiin nukkumaan.

Kuva
Lauantai iltana olin jo Suomessa. Naantalista oli lyhyt siirtymä kotiin ja 10-uutiset katsoin jo kotisohvalta. Univajeesata kertoi jotain se että vaikka olin nukkunut koko tuon 11h lauttamatkan, niin uni tuli ihan kylkeä kääntämällä.

Sairasta menoa. En suosittele kenellekkään. Jatkossa kyllä otan yhden ylimääräisen yöpymisen.
Viimeksi muokannut MouTine, Ma 09.11.2020 15:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Kuva
Tässä kuvassa näette akun.
Kysyessäni autoliikkeessa myyjältä akun kunnosta johtuen vähän laiskasta käynnistys vieteristä, niin vastaukseksi sain että akku on ihan uusi. Ja uudeltahan se näyttikin sielä konehuoneessa. Hieman vaan pisti ihmetyttämään voiko tällasessa laivassa olla vain 60Ah akku? Varsinkin kun koo'oo poteroon ei mahdu fyysisesti isompaa pökälettä. Pieni googgelointi paljasti että autossahan on kaksi akkua, eli varsinainen pääakku on takakontissa takaseinän takanä. Sarjanumeroa kun koodasi Boschin sivuilla, nin selvisi että akku on valmistettu vuonna 2006 yhteistyökumppanille. Eli suomeksi sanottuna takakonstissa lymysi auton alkupeäinen 95Ah akku. Tilalle tuli uusi Vartan 100Ah akku. Johan piristyi auton sähköiset toiminnot.

Kuva
Öljyjäkin sai vaihdella uudestaan kun liike oli vaihtanut 0w-30 rasvat. Sääli oli kaataa pari tonnia ajettua rasvaa jäteöljykannuihin, mutta kun ööli kuuluu olla 0w-40 tai 5w-40. Sisään menu Magnatec 5w-40. Pohjapanssarissa oli tuollaset hienot ilmanousut ilmeisesti öljyvaimennettujen moottoritukien jäähdyttämiseen.

Kuva
Ja sitten saatana... En nyt halua ketään loukata, mutta mikä jumalauta on tarve näihin ylivalotettuihin rekisterikilpiin?!? Helvetti että näyttää tyhmältä! Onneksi tuning-sankari ei ollut heittänyt alkuperäisiä kupuja pois vaan ne löytyivät takakontista. Kostoksi pistin 5w polttimoiden sijasta 2 wattiset. Ei aja mun etua mitenkään että kilpi on luettavissa tuhannen kilometrin päästäkin. Mahtaakohan noista ledipaskoista saada jotain rahaa vai heitänkö roskiin? Paketin mukaan pitäs sopia 204, 212, 216, 221 ja 207 koreihin. Pitää kurkata ebaystä mitä tommonen roska maksaa.

Kuva

Auton alle kurkistellessa hymyilytti. Ei ole ruostetta, ei paskaa eikä muutakaan hapettumaa. Mikä varsinkin ilahdutti, oli että missään ei näkynyt minkäänlaista vuotoa tai edes hikoilua. Täysin puhdas!

Kuva
Tarkempi tutkiskelu osoitti ettei tämä kyllä mikään uusi ole. Mistä lie romusta äkkiä käännetty kun kauppaa oli tiedossa. Kaiken lisäksi akku oli heitetty ihan päin helvettiä kaukaloonsa. Muunmuassa pohjakiinnike oli akun alla ja akku täysin vinossa. Sarjanumeron mukaan elokuussa 2017 valmistettu.

Kuva
Lähikaupasta nappasin mukaan pykälää isomman Exide Premiumin. Kyseinen akku täytti kolon maksimaalisesti. Johto oli pakko vetää tuosta lyhintä reittiä ettei hankaa kiinnikerautaan. Siksi kahva on tuolleen hauskasti. Eli nyt on takakontissa täysin uusi Vartan 100Ah ja konehuoneessa aivan pränikkä Exiden 77Ah. Perimätiedon mukaan vielä kolmaskin akku pitäisi löytyä kojelaudan alta. Pitää sen kunto ja olemassaolo vielä tarkistaa.

Kuva
Uutta kumiloista. Nokian PowerProof 255/35x20" ja 275/35x20". Vanhat renkaat oli ihan roskiskamaa. Sekalaista merkkiä, paistot 15 ja 16 ja kaiken lisäksi runkovikaisia. Vanteet kävi Pohojammaalla Temiproolla tarkastettavana, kun ovat vähän elämää nähneen oloiset.

Kuva
Homma jatkuu ihan perushuolloilla ja yleisen ilmeen siistimisellä. Kaveri saa tehdä tähän kyllä täydet ulkotyöt. Sen verran on hologrammia aika tuonut. Verot ja kilvet hoitelen vuoden vaihteen jälkeen joskus kevät'talvella. Maahantuntikatsastuksen hoidin jo ja se nyt oli ihan läpihuutojuttu.
Viimeksi muokannut MouTine, Ke 21.06.2023 12:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Onnittelut hankinnasta! Todella hieno peli, ja on kyllä sellainen viimeinen mohikaani tuo M156, että oksat pois. Ei noita älyttömän kokoisia vapareita taideta enää nähdä. Tarttis varmaan omistaa joskus moinen.

Aikamoinen sankarisuoritus tuo paluumatka :)
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Onnea uudesta hankinnasta! Hieno auto!

Oliko takakontin alkuperäinen 95Ah AGM akku? Toi tilaan menny 100Ah S4 ilmeisesti tavallinen? Mikä täs mahtaa olla latausjännite? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen kun ittellä tuossa GL:ssä alkuperäinen AGM ja pistin tilaan myös AGM akun. Ei vaan sen latausjännite riitä pitämään akkua täydessä varauksessa... vaihtoehto olis laittaa tavan lyijyakku tilalle. Mutta jos taas latausjännite on se AGM akun "vaatima" 14,8 niin on vähän korkea tavalliselle...

Itte tuli kans ajeltua toi GL vuosi takaperin kahdenyön taktiikalla baltian läpi. Yksi yö lisää olis tuonu huomattavasti lisää mukavuutta reisuun. Ei siinä nyt muuten mitään mutta sattui sen verran aikaa vieviä kommelluksia jotta meni sitte myös yöt ajelemiseksi...

Näkyikö korona muuten kuinka liikrnnemäärissä tai muuten Saksassa? Olis kans autokuumeen poikasta taas...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja karra »

Onnea! Hyvä että nuoret jaksaa innostua etenkin noista digiajan tulevista klassikoista. Itse taidan olla uudessa Mobilistissa mainittu ns setämies joka on iältään lähempänä 60 kuin 50 v. Itellä vaihtuu vaan vanhempaan kalusto ...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja MouTine »

juusmo kirjoitti: Ma 09.11.2020 15:27 Onnittelut hankinnasta! Todella hieno peli, ja on kyllä sellainen viimeinen mohikaani tuo M156, että oksat pois. Ei noita älyttömän kokoisia vapareita taideta enää nähdä. Tarttis varmaan omistaa joskus moinen.

Aikamoinen sankarisuoritus tuo paluumatka :)
Viimeinen mohikaani, sitä se kyllä on ja se siinä vähän kiehtoikin. Kannanotto, h kaikki v. :mrgreen: Kierroskone tuo on selkeesti enemmän kuin vanhat M113:set. Herää tosi herkästi ja se on kuin ruoskan isku kun näppäilee kaasulla siihen asti kun alkaa paukahdella.
Maastis kirjoitti: Ma 09.11.2020 17:04 Moi

Onnea uudesta hankinnasta! Hieno auto!

Oliko takakontin alkuperäinen 95Ah AGM akku? Toi tilaan menny 100Ah S4 ilmeisesti tavallinen? Mikä täs mahtaa olla latausjännite? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen kun ittellä tuossa GL:ssä alkuperäinen AGM ja pistin tilaan myös AGM akun. Ei vaan sen latausjännite riitä pitämään akkua täydessä varauksessa... vaihtoehto olis laittaa tavan lyijyakku tilalle. Mutta jos taas latausjännite on se AGM akun "vaatima" 14,8 niin on vähän korkea tavalliselle...

Itte tuli kans ajeltua toi GL vuosi takaperin kahdenyön taktiikalla baltian läpi. Yksi yö lisää olis tuonu huomattavasti lisää mukavuutta reisuun. Ei siinä nyt muuten mitään mutta sattui sen verran aikaa vieviä kommelluksia jotta meni sitte myös yöt ajelemiseksi...

Näkyikö korona muuten kuinka liikrnnemäärissä tai muuten Saksassa? Olis kans autokuumeen poikasta taas...

TJ
Joo tattista vaan. Ei ollut AGM. Ei kai 2007 tai 2006 vielä kauheesti ollut AGM akkuja markkinoilla..? Etuakuksi (starttiakku) moni akkuvalmistaja listaa kyllä AGM akun mutta en näe sijoitettua lisärahaa tarpeelliseksi kun en aja tällä talvella ja kaikki akut on olleet kuitenkin tavallisia akkuja tehtaalta lähtiessä. Lataus jännite keikkuu siinä 13,8 - 14,2 AMG-valikossa, mutta kymmenyksen kaksi vähemmän navoilta mitatessa.

Pandemia ei tämän uuden normaali mitoissa juuri näkynyt. Rättiä joutui pitämään lennolla ja junassa, ei muuten. Lautoilla käyttö oli hyvin vaihtelevaa. Tanskan rajalla yöllä oli jenggiä hazmat-asuissa plokkaamassa porukkaa. Lähinnä bussit kiinnosti ja minut vaan viitottiin jatkamaan matkaa. Kesällä kun kävin ajelemassa ihan huvikseni Alpeilla ja Balttiassa, niin meno oli paljon rennompaa.
karra kirjoitti: Ma 09.11.2020 20:01 Onnea! Hyvä että nuoret jaksaa innostua etenkin noista digiajan tulevista klassikoista. Itse taidan olla uudessa Mobilistissa mainittu ns setämies joka on iältään lähempänä 60 kuin 50 v. Itellä vaihtuu vaan vanhempaan kalusto ...
Kyyllä mulla on vahva kunnioitus vanhoihin klassikoihin, mutta mää tykkään silti nuoremmista :mrgreen: Ja reissua tulee ajettua pitkin Eurooppaa niin haluisi ajaa mahd. uudella. Tämäkin on mun mielestä vanha, mutta kun paskavaltio on tehnyt tästäkin niin hankalaa. Verotusteknillisesti oli pakko ostaa 12/2007. Veroprosentti lähtee aivan lapasesta kun astutaan 2008 puolelle. Toisaalta kun aikaa kuluu ja tekee arvonalenemaa niin ostovoima kasvaa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ai että... C216:sta mä oon kuolannu jo 'ikuisuuden'... :P :cry:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MarkusGL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 19.06.2017 20:21

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja MarkusGL »

Nätti, itsekin noita seuraillut Ruotsista ja Saksasta.
Ihan mielenkiinnosta, oliko jokin erityinen syy että juuri 63 eikä 55 Amg?
S124 1990 300 TE-24 Oettinger 3600
C140 1995 500
Taski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Su 21.05.2006 12:26
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja Taski »

Katselitko yhtään Japanista tarjontaa? Nämähän ovat siellä nyt ihan pohjamudissa ja aika taitaa olla aika otollinen tällaisen importtaamiseen. Ei varmasti ainakaan huonompikuntoisia ole laitteet siellä. Tuttavapiirissä on jokunen kaveri jotka näitä 2000-2010 ikäisiä laitteita on tuoneet, kunto on ollut kaikissa vähänkään valikoiduissa aika "mint" ja hinta murto-osan Saksan vastaavasta tarjonnasta, tai sanotaanko näin että samalla rahalla millä Saksasta tuot 150tkm ajetun, niin saat Japanista 50-60tkm rullatun. Toki ajoprofiili on siellä erilainen eikä välttämättä esim vaihdelaatikon osalta voi verrata kilometrisuoritusta ihan 1:1.

Mielenkiinnosta vain kyselen kun esim BTCF:ltä löytyy kymmenittäin ellei sadoittain kavereita jotka näitä sieltä rahtaavat ja Mersuforumin puolella ei tunnu olevan kuin muutama hassu kaveri jotka pitävät ko. metodia edes vaihtoehtona.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Taski kirjoitti: Ti 10.11.2020 19:03 Saksasta tuot 150tkm ajetun, niin saat Japanista 50-60tkm rullatun.
Sisältyykö hintavertailuun kaikki muutokset japsimallista paikalliseksi vai oletatko että ajetaan vaan sellaisenaan (siltä osin kuin hyväksyttyä täällä)?
Taski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Su 21.05.2006 12:26
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja Taski »

Mitäs muutoksia se sitten vaatii?
Valot saa käännettyä aika monessa mallissa ihan projektoriumpion vivusta tai vaihtamalle esim käytetyt tilalle tai sitten vaihtamalla kätisyyden fyysisesti esim projektorin varjostimesta. Dottivalot kelpaa nykypäivänä tietääkseni sellaisenaan viimeistään jos valokuvio on tasainen. Yksi uudempi CLS AMG tuli jossa sai ILS valot ihan valikosta RHD -> LHD, ei mitään rakettitiedettä. Ratti näissä on vasemmalla puolella ja muutenkaan en keksi kauheasti fyysisiä muutoksia? Soitinpuoleen / multimediapuoleen voi joutua jotakin tekemään kun kartat on Japanista, niihin en ole kovinkaan paljon tutustunut ja radiossa toimii vain parittomat taajuudet. Tuohon ko. CLS:ään ei joutunut sitäkään tekemään kun oli valmiiksi Japanian poika laittanut jonkun Android pohjaisen soittimen joka oli integroitu Comandiin.

Jos tuot vanhemman kuin 2001 niin ei tarvita edes vastaavuustodistuksia ja säästyy pari sataa siinäkin. Massat kaivat jostain ja tyyppikilven saat tulostaa vaikka itse kunhan merkinnät on oikein.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja juusmo »

MarkusGL kirjoitti: Ti 10.11.2020 18:57 Ihan mielenkiinnosta, oliko jokin erityinen syy että juuri 63 eikä 55 Amg?
Tähän on varmaan helppona vastauksena ainakin se, että jos kerran oli 216 haussa, niin ei ole paljon vaihtoehtoja :)
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Taski kirjoitti: Ti 10.11.2020 20:36 Mitäs muutoksia se sitten vaatii?
Valot saa käännettyä aika monessa mallissa ihan projektoriumpion vivusta tai vaihtamalle esim käytetyt tilalle tai sitten vaihtamalla kätisyyden fyysisesti esim projektorin varjostimesta. Dottivalot kelpaa nykypäivänä tietääkseni sellaisenaan viimeistään jos valokuvio on tasainen. Yksi uudempi CLS AMG tuli jossa sai ILS valot ihan valikosta RHD -> LHD, ei mitään rakettitiedettä. Ratti näissä on vasemmalla puolella ja muutenkaan en keksi kauheasti fyysisiä muutoksia? Soitinpuoleen / multimediapuoleen voi joutua jotakin tekemään kun kartat on Japanista, niihin en ole kovinkaan paljon tutustunut ja radiossa toimii vain parittomat taajuudet. Tuohon ko. CLS:ään ei joutunut sitäkään tekemään kun oli valmiiksi Japanian poika laittanut jonkun Android pohjaisen soittimen joka oli integroitu Comandiin.

Jos tuot vanhemman kuin 2001 niin ei tarvita edes vastaavuustodistuksia ja säästyy pari sataa siinäkin.
Ko mallia ei ole tehty vielä 2001 saatika ennen sitä,
syy miksi japan tuontia ei monet täälä pidä vaihtoehtoan on että näissä monet muutokset euroversioksi on vaikeampia kuin vaihto ehto B:en kohdalla,
monesti nissä vanhemisakin japan versiossa radioon on ympätty muutakin kuin navi
lukuisia esimerkejä missä olisi sitten muutakin pitänyt vaihtaa johtoja sun muuta,
varsinkin jos haluaa että kaikki on euro versiota vastaavaa eikä mitään sinnen päin

sitten vaikka ne on vähän ajettuja siellä niin monesti on seisonasta johtuvia ikiihnia sähkövikoja
(autot tykää kun niillä ajetaan) auto japanist = ongelmia japanista valitettavan usein

. .
Mökkillä
'
MarkusGL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 19.06.2017 20:21

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja MarkusGL »

juusmo kirjoitti: Ti 10.11.2020 20:52
MarkusGL kirjoitti: Ti 10.11.2020 18:57 Ihan mielenkiinnosta, oliko jokin erityinen syy että juuri 63 eikä 55 Amg?
Tähän on varmaan helppona vastauksena ainakin se, että jos kerran oli 216 haussa, niin ei ole paljon vaihtoehtoja :)
:D kappas, näissäpä ei ollutkaan molempia tarjolla, muutama ”rakennelma” Mobilessa hämäsi 😅
S124 1990 300 TE-24 Oettinger 3600
C140 1995 500
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Jpn ja Usa mallit ränkkäsin heti pois syystä että... Ensinnäkin NTG3 command ei toimi täällä. Vaatii päätelaitteen eteen, jonkun boksin taakse ja johtosarjaa uusimaan. Tähän päälle vielä koodaukset. Mikään itse viritelty Android tms ei tule edes kysymykseen. Näitä konversioita on joihinkin Saksassa myytäviin tehty. Toinen temppu on käyttää noita osia 221 korisesta mutta tällöin valikoissa näkyy takaovia ja väärän näköinen auto. NettiAutossakin on myytävänä noita Jpn tuonteja ja missään ei mainosteta navin toimivuutta tai kuvaa toimivasta navista.

Toisekseen harva tietää että jpn ja usa mallit on vajaa tehoisia. Koneen tunnistaa siitä neliskulmaiseta laatikosta imusarjan takana.

Kolmanekseen... En minä olisi jaksanut jonkun merikontin lillumista odotella viikko kaupalla.

Ainut mitä jenkkimalleissa himoitsen on nuo oranssit sivuvalot etu-umpioissa. XD
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Taski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Su 21.05.2006 12:26
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja Taski »

Ihan ymmärrettäviä selityksiä varsinkin navin etc. osalta, jos kerran haluaa täysin originaalina säilyttää niin homma ei ole aivan niin yksinkertainen. Monelle varmaankin se Android tmv. "viritys" kelpaa kun ominaisuuksia on yleensä huomattavasti enemmän kuin vakiossa, mutta myönnän että itekin olen sitä mieltä että orkkis on aina orkkis. Tosin näihin sitten viritellään kaiken maailman putkistoja sun muita jotka ei ole orkkiksia samojen miesten toimesta, mutta sekin lienee pitkälti makuasia :D

Sähkövioista en ole japsituonneissa kuullut, enemmänkin omissa ollut vikana hapertuvat muovi ja kumiosat mutta silloinkin on puhuttu luokkaa 20v vanhoista autoista. Vaihdelaatikot on kovilla, kyllä niillä autoilla siellä ajetaan varmasti samoja tuntimääriä kuin vaikka Saksassa tai Suomessakin, mutta kilometrimäärät jäävät olosuhteiden pakosta pieniksi.

Tuosta vajaatehoisuudesta olisikin kiva kuulla tarkemmin, mitä varsinaisia eroja näissä on? Tehomäärä on ollut mielestäni Japsituonneissa sama kuin EU Spec malleissakin, mutta sehän tietty ei kerro kuin pelkän huipputehon jos tehokäyrä on sitten taas jostain syystä X huonompi JDM tai USDM versioissa.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Taski kirjoitti: Ti 10.11.2020 22:28 Tuosta vajaatehoisuudesta olisikin kiva kuulla tarkemmin, mitä varsinaisia eroja näissä on? Tehomäärä on ollut mielestäni Japsituonneissa sama kuin EU Spec malleissakin, mutta sehän tietty ei kerro kuin pelkän huipputehon jos tehokäyrä on sitten taas jostain syystä X huonompi JDM tai USDM versioissa.
Euro-speceissä on ilmanputsarikoteloissa imuaukoissa kiihdytyskartiot. Jenkki- ja japanimalleissa ei. Sitten ohjelmassa on ajoitusta muutettu ilmeisesti yleisen polttoainelaadun takia.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Taski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Su 21.05.2006 12:26
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja Taski »

Ok, no ei periaatteessa sitten kuitenkaan mitään kovin vakavaa. Käytännössä siis kartiot veks ja softa uusiksi.
Tosin OT:n voi ainakin omasta puolestani varmaan jättää tähän, ei pilata hienon CL:n ketjua horisemalla epäolennaisuuksista :thumbup:
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Taski kirjoitti: La 14.11.2020 19:46 Ok, no ei periaatteessa sitten kuitenkaan mitään kovin vakavaa. Käytännössä siis kartiot veks ja softa uusiksi.
Tosin OT:n voi ainakin omasta puolestani varmaan jättää tähän, ei pilata hienon CL:n ketjua horisemalla epäolennaisuuksista :thumbup:
Ei tässä mitään sotkemisvaaraa ole. Hyvä vaan että tieto leviää harrastajien keskuudessa.

Joo siis euro-malleissa on nämä virtausta parantavat suppilot ja usa- ja jpn-malleissa ei. Googleen M156 ROW box. VRP näköjään myy 3d-tulostettuja suppiloita tee-se-itse-mihille: https://www.vrpspeed.com/product/rowins/ Mersulta taas saa vaan pelkkää kokonaista laatikkoa jossa ilmanmassamittarit on kiinteesti mukana.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja Häksä »

C216 on kyllä todella hieno, itekin oon selaillut näitä silloin tällöin. Tykkään nimenomaan pre-faceliftistä. Mielestäni etuvalot sössittiin faceliftissä, se ei ole enää niin elegantin näköinen. Mulle kelpaisi perus-500:nen ilman korisarjoja vaalealla sisustalla ja jollain tummanpuoleisella ulkovärillä, ei musta. Vielä ne monipuolaiset vanteet alle, eli kuten tässä :thumbup: :
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... medium=ios

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Kuva
Yksi vanne oli saanut ulkoreunastaan sen verran siipeensä ettei sitä enää järkevästi saanut oiottua. Selvisi miksi siitä puuttui AMG-logo... Ei se puuttunut, se oli vaan pakkelin alla. :lol: Onneksi Ebaystä löytyi huokeasti vajaalla 5-sataa yksi käytetty vanne. Väri toki oli väärä.

Kuva
Värinvaihto kokonaan "gunmetalliksi" kävi näppärästi ja jälkikin oli yllättävän hyvää. Nyt ei värise enää missään nopeudessa.

Kuva
Syylärin päädyssä olevan vaihteistoöljyn lämmityksen poistin turhana ja pistin keulalle tuohon tutkan taakse ulkoisen jäähdyttimen. Sen takana on vielä isompi, mutta termostaattiohjattu, orkkis jäähdytin.

Kuva
Vaihteistorasvat vaihtui näppärästi myös. Meni muuten tovi kun tongein netistä tiedon noiden magneettien oikeasta paikasta.

Kuva
Ihan siistiä ööliä vanha oli. Tummunutta niinkuin arvata saattaa. Mitään ylläreitä ei lillunut mukana. Kuva hiukan vääristää sitä vielä todellisuutta tummemmaksi. Karkeesti laskettuna sisään meni litra enempi kuin ulos tuli.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Taas vähän hääräämistä Mersun kanssa..

Kuva
Lämmetessään moottorista kuului pieni vihellys. Paikansin äänen imusarjan taakse. Googgelointi toi mailman interneteistä syyksi PCV venttiilin ja sielä imusarjan takanahan tuo pökäle majaili. Vanhassa olikin 01/07 stanssi, joten lienee alkuperäinen. Oli muuten harvinaisen vastenmielinen irroittaa. Uusi meni kyllä hienosti paikalleen.

Kuva
Samalla innolla vaihtelin uudet ilmansuodattimet. Ei olis kyllä ollu tarvetta mutta semmoset tuli tilailtua muiden osien mukana.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Sitten vähän digi'digi'digitaalista tuunaamista. Mersun NTG3 Commandia on vaivannut se niin monia muitakin naveja vaivaava bugi jossa se ei enää ymmärrä satelliittien kertomaa aikaa ja päivämäärää. Ongelma ilmenee näissä 216 ja 221 korisissa niin ettei se kykene pitämään oikeaa päivämäärää tai kellonaikaa muistissa ja analogista kelloa ei pysty mitenkään säätämään. Tähän on olemassa kaksi ratkaisua... Jonkun tornihuhun mukaan jos säädät kellon ja ajan satelliiteilta piilossa niin silloin järjestelmä hyväksyy syötetyn ajan. Toinen, se oikea ratkaisu, on ajaa firware-päivitys.

Kuva
Netistä imin pienen iso-filen ja poltin sen CD:lle. Levy sisään ja helvetin monimutkaisella näppäinyhdistelmällä enginere-modeen ja software update. Onnistuin kuitenkin ihan ekalla yrittämällä. Ja niin vaan lähti päivitys jauhamaan.

Kuva
And be hold! Vihdoin sain analogisen kellon oikeaan aikaan.

Kuva
Samaan syssyyn ajoin viimeisimmän karttapaketin sisään. Näissähän ei enää karttaa lueta levyltä vaan omasta muistista. Muistiin vaan ajetaan kartat levyltä kerran. Ihan hyvä juttu koska vanhemmiten lukupäät likantuu ja jnejne ja tulee levylukuvirheitä.

Kuva
Noin 40 minuuttia meni aikaa kun kartat päivittyi.

Tämä on yksi syy miksi halusin Euro-spec auton. Vehkeet toimii niinkuin täälä niiden kuuluukin.

Jos joku 216 tai 221 omistaja tuntee tarvetta näille, niin multa saa kyllä noi levyt.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja RH »

Päivityit sitten samalla uudelle mantereelle... :lol: :lol: :lol: :wink:
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja MouTine »

RH kirjoitti: To 17.12.2020 09:15Päivityit sitten samalla uudelle mantereelle... :lol: :lol: :lol: :wink:
Kyllä vain. Samaa itsekin vähän naureskelin mutta pääasia että toimii.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Mersu kävi Hiltula Detailingillä hierottavana. Lähtökohta oli aika kamala: hologrammia ja pinttyneitä linnun paskoja. Niin vaan kahden päivän käsittelyn jälkeen alkoi musta näyttämään karamellilta.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Maalipinnoille Fusso Coat Black 12kk synteettinen sealant ja renkaisiin Gyeon Q2.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja RH »

:thumbup:
Vielä kun maailma paranisi niin, että pääsee tien päälle tuon kanssa :)
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja MouTine »

RH kirjoitti: Ma 11.01.2021 06:27 :thumbup:
Vielä kun maailma paranisi niin, että pääsee tien päälle tuon kanssa :)
Katsotaan miten mailma makaa. Eiköhän sitä reissuun jo kesällä pääse, jos viime kesänäkin ajelin Alpeilla ja Baltiassa vailla huolen häivää. :mrgreen:
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
merzuE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 12.09.2017 16:02

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja merzuE »

Onpahan kertakaikkisen komia CL! :thumbup: :clap:

Todellinen GT-auto Euroopan turneille 8)
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 568
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Moukan CL

Viesti Kirjoittaja puunakki »

On kyllä varsin makkian näkönen vehe!!
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Vastaa Viestiin