300GE 1991 koronaprojektina

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Painevaraaja tilattu autodocista 207 euroa rahteineen.

Irroitin mittariston takaa vakionopeussäätimen boksin, vedin vaijeria sisäänpäin taltattuani ensin läpiviennistä ison kuivuneen korikittimöhkäleen irti. Vaijeri paikoilleen ja koeajo, kas nopeusmittari toimii.

Laitoin ruostuneen automaattiöljyputken tilalle kumiletkua, käytin putkien päät ja itse kumiletku jää piiloon. Tämä siis syyläriin menevä ns jäähdytyslinja.

Elvyttelin kumilistoja ja lokarin levikkeitä Korrekin muovinhoitotuotteella, levikkeet näyttää vaativan mustaa vahaa.

Sain ostettua käytettynä umpiot ja oikean etusiiven listan. Kun vaan ehtis ja jaksais asennella.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Letkuliitos automaatin jäähdytyksessä ei pitänyt, irtosi helteessä. Löysin hyllystä 450 SEL 6.9 jenkkimallin vanhat lauhduttimen letkut, jätin vanhat hyllyyn kun uusin nuo Amerikasta tilatuilla letkilla. Niistä saa oikeat letkukarat pallokartioliitoksella, mutterin koko 19 mm. Mallasin toki että liitos on sopiva. Teetän nyt hydrauliikkaliikkeessä jossa puristavat holkit.

Vasen ajovaloumpio tuli vaihdettua.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Polttoaineen paineenvaraaja vaihdettu uuteen, joutui tekee itse välille sovitenipan kun uudessa oli erikokoinen kierreliitos. Ei vaikutusta kuumana käynnistykseen; lähtee huonosti eli miten sattuu. Seuraavaksi suuttimet.

Lokarien levikkeet asennettu sekä sisälokarit myös takaisin. Alkaa näyttää kohta taas autolta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
meseilijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 06.06.2011 23:48

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja meseilijä »

Hei,
Tuohon varmaan löytyisi minulta etulokasuojan lista, ehkä muutakin.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

meseilijä kirjoitti: Ti 06.07.2021 21:37 Hei,
Tuohon varmaan löytyisi minulta etulokasuojan lista, ehkä muutakin.
Kiitos tarjouksesta, sain puuttuvan listan jo. Oikea lokasuojan levike kyllä kelpaa jos löytyy ehjä.

Kiinnitin listat Etran H-Old kaksipuoleisella teipillä mutta se ei pidä, vkl jälkeen kun kävin tallissa oli listat alkaneet irrota itsestään maalipinnasta. En uskaltanut tuoretta maalipintaa pyyhkiä millään liuottimella, mut oisko siihen jäänyt sitten jotain skeidaa pintaan maalaamosta?

Auto on kallellaan oikealle, pyöränkulmien suuntaaja ei löytänyt mitään näkyvää syytä joten täytyy olla jousissa syy. Korin ja rungon kiinnityspisteet näyttää olevan ehjät ja kori ja runko on äkkiä mittailtuna linjassa. Auto menee 4x4 spesialistille elokuussa jos siellä selviäisi jotain. Äkkiä katsottuna jouset maksaa viis satkua kipale.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
meseilijä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 06.06.2011 23:48

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja meseilijä »

Ok, Olen nyt lomamatkalla, mutta ensi viikolla palailen ja voin katsoa mitä löytyy vielä tuohon malliin. Ilmoittelen, jos löytyy.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja EVO X »

karra kirjoitti: Ti 06.07.2021 23:20
meseilijä kirjoitti: Ti 06.07.2021 21:37 Hei,
Tuohon varmaan löytyisi minulta etulokasuojan lista, ehkä muutakin.
Kiitos tarjouksesta, sain puuttuvan listan jo. Oikea lokasuojan levike kyllä kelpaa jos löytyy ehjä.

Kiinnitin listat Etran H-Old kaksipuoleisella teipillä mutta se ei pidä, vkl jälkeen kun kävin tallissa oli listat alkaneet irrota itsestään maalipinnasta. En uskaltanut tuoretta maalipintaa pyyhkiä millään liuottimella, mut oisko siihen jäänyt sitten jotain skeidaa pintaan maalaamosta?

Auto on kallellaan oikealle, pyöränkulmien suuntaaja ei löytänyt mitään näkyvää syytä joten täytyy olla jousissa syy. Korin ja rungon kiinnityspisteet näyttää olevan ehjät ja kori ja runko on äkkiä mittailtuna linjassa. Auto menee 4x4 spesialistille elokuussa jos siellä selviäisi jotain. Äkkiä katsottuna jouset maksaa viis satkua kipale.
Aina alkoholilla puhdistus ennen minkäänlaisten teippien asennusta. Ei rasvanpoistoja, ei bräkleeniä vaan puhasta alkoholia. Ipa käy hyvin. Teipille kevyt lämmitys ennen asnnusta ja asennuksen jälkeen vielä hieman lisää niin melko varmasti pysyy. 3M VHB on teollisuudessakin hyväksi todettua, joten suosittelen sitä. Kuluttajakoossa löytyy vaikkapa Puuilosta.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Kiitos Antti vinkeistä. Teippiä jäi yli niin kokeilen sillä vielä puhdistaen sekä käyttämällä lämpöä myös. Luon tuon C209 ketjustakin :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Ke 07.07.2021 12:19 Kiitos Antti vinkeistä. Teippiä jäi yli niin kokeilen sillä vielä puhdistaen sekä käyttämällä lämpöä myös. Luon tuon C209 ketjustakin :D
Takakyljessä pysyy hyvin mutta etusiiven lista on ongelma. Teippi ei pysy siinä listassa! Lista on uudemmasta Geestä (poistin tarralla olevan kiiltävän muovin joka oli koristeena) joten oisko erilaista kumia? Pitää käydä ostaas Tuota 3M VHB tarraa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Auto kävi näytillä 4x4 spesialistilla. Sanoi jo pihalla että etuakseli on vinksallaan, ja oikean pyörän camber on myös pielessä!

Nyt tein tutkimuksia huolella, mittasin (pukitkin) ja käytin pientä vatupassia. Jos tunkkaan auton keulan ylös ja tuen akseliputkesta täysin vaateriin niin auton kori on kyllä kallellaan edelleen oikealle. Itse asiassa oikea etujousi on kaarella kuin banaani, mittasin niin etuakseli on 40 mm vasemmalla, eli 20 mm pielessä. Sekin tekee tuosta jousen asennosta väärän (alakiinnikelautanen on 20 mm sisemmällä). Ohjauskulmamittaus tuotti tuloksen että etuakseli on sen puoli astetta vinossa, matemaattisesti laskettuna oikea eturengas noin 20 mm taaempana kuin vasen. Tätä on kyllä vaikea mitata, tuo vinous voi johtua siitäkin että camber on vähän pielessä. Eli akseli on saanut kipeää ulosajossa... mutta toimii edelleen hyvin.

Ostamani panhard-tanko oli myyjän mukaan osanumerolla A4633300707 joka pitäisi olla oikea. Kuitenkin se etuperämurikan vaatima mutka tangossa näyttää olevan 20 mm pielessä, eli tangon pituus on silmämääräisestikin väärä. Mikähän on tangon silmukoiden oikea mitta, tässä autossani on siis se levennetty raideleveys koodilla A52? Tangon molemmat kiinnikkeet näyttää ehjiltä ja tehtaan jäljiltä. Auto kun tuli minulle siinä oli mutkalle taipunut ja jatkettu panhard-tanko joka oli itse asiassa liian pitkä, vai olikohan se sitten oikean mittainen? Periaatteessa kaikki ongelmat on tulleet sen tangon vaihtamisen jälkeen.

Sain maaniteltua merkkiliikkeen laskemaan minulle pisteet jotka määrittää jousen vahvuuden. Oikea etujousen osanumero on A460321050461, sitä ei saa edullisesti tarvikkeena valitettavasti, katsotaan että tarviiko jouset uusia kunhan saa akselin ensin kohdalleen. Autossani on optio C27 eli vahvistettu etujousitus Stufe 1.

Opettelin käyttämään mbepc.net sivustoa, onhan sekin parempi kun ei mitään.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Laitoin auton pois liikenteestä, turha jatkaa ennen kun saa oikean panhard-tangon. Sen verran selvisi että tällainen leveämpi raideleveys on harvinainen varuste; perä on käytännössä - välityksineen - sama kuin GE500:ssa! Ja ilmeisimmin panhard-tanko on eri mittainen noissa.

Pikku näpräystä on tiedossa tallissa, eli tekeminen ei lopu. Pari koristelistaa ulkopuolelle, sisällä pitäs yritää elvyttää puuosia, jäähdytysnesteen vaihto, suuttimet on matkalla Saksasta ja pesuöljyjen vaihto kunnollisiin öljyihin. Muutamaksi ehtooksi puhdetöitä kyllä ja oikeisiin töihinkin pitäs mennä ensi viikon lopulla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Pystyykö panhard-tangon kiinnityspistettä siirtämään korin puolella?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Sharedoc kirjoitti: Pe 23.07.2021 12:38 Pystyykö panhard-tangon kiinnityspistettä siirtämään korin puolella?
Se on melko tukevasti ja pyöristetyillä muodoilla liitetty runkoon jotta se kestää ottaa voimaa vastaan. En haluaisi eikä sitä tarvitse siirtää.

Nimittäin Saksassa noita tankoja on purkaamoilla, ne ei vaan näy googlehaulla kun ne on purkaamoiden omissa portaaleissa. Tsägällä löysin ebayn kautta yhden ja heillä onkin noita kolme. He mittasivat tangon silmukoiden välin ja se on noin 81,0 ... 81,2 cm kun taas itse mittasin 76,2 ... 76,5 riippuen kummalta puolelta käyrää tankoa rullamitan vie, se kun ei ole suora.
Kun saan rahtitarjouksen (heillä normaalisti nouto tai lähetys Saksan sisällä 19,90) pistän tilaukseen.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Panhardsoppa kiehuu ja porisee. Suomesta löytyisi ison etuperän tanko jonka silmukoiden väli on noin 79 cm. Se mitta vaikuttaisi olevan kaikkein lähin mikä sopisi, jos etuakseli on 40 mm vasemmalla niin eikäs sitä pitäisi siirtää sen 20 mm, eikä vajaa 50 mm?

Kallistun nyt tähän 79cm optioon. Käyn vielä kerran mittamassa että on varmasti mitattu oikein, ennen kun ostan mitään.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Voisko ton tehdä taitteluttamalla vastaavan paksuseinäisestä putkesta ja päät niin että sopii jotkut prässättävät helat. Sitten suorenpaan päähän kierresäätö niin saa trimmata valitussa ajokorkeudessa juuri kohdilleen...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Maastis kirjoitti: Ma 26.07.2021 18:18 Voisko ton tehdä taitteluttamalla vastaavan paksuseinäisestä putkesta ja päät niin että sopii jotkut prässättävät helat. Sitten suorenpaan päähän kierresäätö niin saa trimmata valitussa ajokorkeudessa juuri kohdilleen...

TJ
Kyllä vois. Löysin netin maailmasta säädettäviä, niitä tarvitaan kun jousitusta korotetaan. Haluan kuitenkin orkkiksen, siksikin kun aion museoida. Käyttiksessä olisikin eri juttu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Ma 26.07.2021 16:32 Suomesta löytyisi ison etuperän tanko jonka silmukoiden väli on noin 79 cm. Se mitta vaikuttaisi olevan kaikkein lähin mikä sopisi, jos etuakseli on 40 mm vasemmalla niin eikäs sitä pitäisi siirtää sen 20 mm, eikä vajaa 50 mm?

Kallistun nyt tähän 79cm optioon. Käyn vielä kerran mittamassa että on varmasti mitattu oikein, ennen kun ostan mitään.
Tänään mittailin, huolellisemmin. Ihan suoraan ei pääse mittaamaan, aina vähän vinon mitan saan mutta ero on noin 40 mm eli sivusuunnassa vähän alle 40 mm heittoa. Jos sen puolittaa niin alle 20 mm on pituuseroa saatava. Nyt kun oma on niin 76,2 ... 76,5 niin se 79 mm on varmaan hyvä. Itse asiassa jos asento liikkuu kovinkin enemmin niin akselissa oleva panhardtangon kiinnike jo törmää runkoon.

Daimler AG ei pysty toimittamaan suuttimien o-renkaita, niitä piti olla Helsingin VEHO:lla 7 kpl ja tilasin siis 6 kpl. 3 tuli heti mutta kolmea on odotettu jo kohta kaksi viikkoa, suuttimetkin tuli Saksasta tarvikeliikkeestä muutamassa päivässä. No tänään kun kysyin niin lupasivat perjantaiksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Suuttimet vaihdettu sekä asennettu etuoikea kylkilista Scotchin kaksipuoleisella teipillä.

Kojetaulun jalopuulista lähtee kuulemma irti kun sitä vetää ulospäin ja kiilaa kiiloilla irti kiinnikkeistään, ovat vaan muoviholkeissa ne alumiiniset tapit listan takana.


Mutta, saakelin panhardtanko! Ostin toisen ja se olikin samanmittainen kuin edellinen eli 76,5 mm silmukoiden väli, on kuulemma vastaavasta autosta osa kumminkin.

Eli joku on autossani pielessä. Etuakselin puoleinen kiinike on ehjä ja oikeassa paikassa. Rungon puoleinen kiinnike on kuin sarvi; banaanin muotoinen korvake joka on hitsattu runkoon, se vaikuttaa ehjältä. Voihan se olla taipounut 20 mm vasemmalle kun akseli on saamut tällin oikealta. Tai runkoaisat voi olla taipuneet vasemmalle jolloin etuakseli on koriin nähden vasemmalla, mutta silloin pitäisi moottorinkin olla vasemmalla konehuoneessa - no sitä en ole mitannut mutta nyt pitää alkaa taas mittailemaan enemmin että missä on heittoa.

Kumma että gyntterit oli mitanneet tangon silmukoiden välin ja se on noin 81,0 ... 81,2 cm heillä purkaamolla kun taas itse mittasin 76,2 ... 76,5 riippuen kummalta puolelta käyrää tankoa rullamitan vie, se kun ei ole suora. Perkele, joku kun saisi mitattua omastaan niin olisi bueno juttu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Lähettiköhän gyntheri varmasti sen mitä mittasivat vai "vastaavan" valmiiksi irroitetun...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Maastis kirjoitti: Ke 11.08.2021 12:31 Lähettiköhän gyntheri varmasti sen mitä mittasivat vai "vastaavan" valmiiksi irroitetun...

TJ
Täs on just kysymysmerkkejä... no lauri.a foorumilta lupasi mitata omastaan, siinä on sama raideleveys ja tanko paikallaan. Sitten saa yhden kiintopisteen jos nyt tanko onkin jo oikean mittainen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Nyt on autoa tutkittu. Oikea tukivarsi on taipunut mutkalle siitä mistä se kiinnittyy etuakseliin, käytetty on jo tulossa Liettuasta. Tämä tekee sen että oikea etupyörä on taaempanakin kuin vasen.

Oikea akseliputki on nutkahtanut V-muotoon, ja kenties myös taaksekinpäin, tämä tekee camberista raskaasti negatiivisen. Koko etuakseli on tarkoitus pudottaa irti ja käyttää asianasa osaavalla pajalla oikaistavana. Itse asiassa akseliputken liitos banjon murikkaan vuotaa jo peräöljyä, putki on tulppahitsattu banjon koppaan joten hitsauksia ja tiivistyksiäkin joutuu korjaamaan.

Muutoin toistaiseksi kaikki vaikuttaa olevan OK rungon ja korin, sekä kiinnikkeiden suhteen. Jouset kun irtoaa samalla voi niiden pituuksia tutkailla.

Tolasin tällaisen panhard-tangon mutta myyjä ei ole vahvistanut vielä, vaikka olen pari kertaa huomauttanut. Ehtisi kaverin matkalaukkuun nykissä vielä tämän kuun aikana... https://www.aleksracing.com/hardrace-q0 ... -1990-2018

Jos en tuota jenkkiläistä ehdi saamaan niin Saksasta löytyy jotain, mutta nuo pituudet on arvoituksia: https://www.gfg-shop.de/shop/Panhardsta ... p138759259

Isoa projektia vaan pukkaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Pontus »

karra kirjoitti: Ma 16.08.2021 10:00 Nyt on autoa tutkittu. Oikea tukivarsi on taipunut mutkalle siitä mistä se kiinnittyy etuakseliin, käytetty on jo tulossa Liettuasta. Tämä tekee sen että oikea etupyörä on taaempanakin kuin vasen.

Oikea akseliputki on nutkahtanut V-muotoon, ja kenties myös taaksekinpäin, tämä tekee camberista raskaasti negatiivisen. Koko etuakseli on tarkoitus pudottaa irti ja käyttää asianasa osaavalla pajalla oikaistavana. Itse asiassa akseliputken liitos banjon murikkaan vuotaa jo peräöljyä, putki on tulppahitsattu banjon koppaan joten hitsauksia ja tiivistyksiäkin joutuu korjaamaan.

Muutoin toistaiseksi kaikki vaikuttaa olevan OK rungon ja korin, sekä kiinnikkeiden suhteen. Jouset kun irtoaa samalla voi niiden pituuksia tutkailla.

Tolasin tällaisen panhard-tangon mutta myyjä ei ole vahvistanut vielä, vaikka olen pari kertaa huomauttanut. Ehtisi kaverin matkalaukkuun nykissä vielä tämän kuun aikana... https://www.aleksracing.com/hardrace-q0 ... -1990-2018

Jos en tuota jenkkiläistä ehdi saamaan niin Saksasta löytyy jotain, mutta nuo pituudet on arvoituksia: https://www.gfg-shop.de/shop/Panhardsta ... p138759259

Isoa projektia vaan pukkaa.


Oho siitä tulikin hiukan isompi projekti. Mutta jos jotain positiivista niin nyt pystyy samalla uusimaan kaikki etuakseliston puslat. :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Pontus kirjoitti: Ma 16.08.2021 14:17
karra kirjoitti: Ma 16.08.2021 10:00
Tilasin tällaisen panhard-tangon mutta myyjä ei ole vahvistanut vielä, vaikka olen pari kertaa huomauttanut. Ehtisi kaverin matkalaukkuun nykissä vielä tämän kuun aikana... https://www.aleksracing.com/hardrace-q0 ... -1990-2018

Jos en tuota jenkkiläistä ehdi saamaan niin Saksasta löytyy jotain, mutta nuo pituudet on arvoituksia: https://www.gfg-shop.de/shop/Panhardsta ... p138759259
Oho siitä tulikin hiukan isompi projekti. Mutta jos jotain positiivista niin nyt pystyy samalla uusimaan kaikki etuakseliston puslat. :thumbup:
Ei pystynyt amerikan spede vahvistamaan panhardtangon tilaustani. Ei se mitään, uskon että nuo olemassa olevat tangot nyt toimii kun saa mutkalle menneet osat kuntoon.

Auto on nyt tuettu pukkien päälle rungostaan edestä, takaa se on pyörillään ja asento on nyt taasen suora, eli kallellisuus johtuu etuakselistosta. Ehjä tukivarsi on jo irti ja se on menossa uuden liettualaisen kanssa puhallettavaksi ja maalattavaksi.

Kuva

Tilasin tulivarsien takapäähän keltaiset uretaanipuslat Autodocista, samalla kun sieltä tulee kokonainen uusi raidetanko päineen kaikkineen merkkiä SKF, 55 euroa tanko.

Kuva

Puslat reilu 50 euroa, 4 kpl - tukivarsien etupuslat oli hyvässä ja napakassa kunnossa.

Kuva

Ne ois muuten maksaneet toistasataa euroa kappale marmorilla, en viitsi ostaa halpoja tarvikeosia kun ne saattaa olla huonompia mitä nykyiset orkkikset.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Tästähän tulee tallissa ei tapahdu-topic. Elokuu meni töissä; 4 viikon aikana tein 5 viikon tunnit ja liukumasaldo meni tappiin. Teen nykyään ns henkistä töitä niin energiat oli ihan loppu iltaisin ja vkl oli kaikkea jännää... nyt alkaa vanhat ajat palata töissä niin viiden työpäivän sisällä joutui humaltumaan kolme kertaa ja eilinen lauantai meni sitten loivennellessa kotona :roll:

Irroitin eilen ovista jalopuulistat ja tein kokeen taustapuolelle; toisen lakkasin takapuolelta ihan paukkupullon kirkaslakalla ja toiseen taasen petsasin väriä jonka sitten lakkaan tänään. Käytin samaa petsiä mikä tuli Ruotsista mustan 380 SL:n mukana. Tarkoitus saada sävy siis samaksi mitä on keskikonsolissa. Kapeista listoista kojelaudan ympäri nimittäin kesii lakkaus.

Etuperän osien irrotus jatkuu, saatiin kaverin kanssa iskarien alamutterit liikkumaan, yksin en saanut.Tukivarret tuli maalauksesta, vein kallistuksenvakaajan taasen maalattavaksi samalla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Niin, tämän perän lukon orjasylinterin sähköliitin pitäs saada irti, on ruostunut kierre jumiin, no liottelu jatkuu.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Tilasin verkkokaupasta pähkinän sävyistä petsiä laitettavaksi kirkaslakan alle kun aion korjata halkeilleet lakat.

Kuva

Tuo oli värikartasta kaikkein lähellä. Ovista irrottamani listat oli jo haalistuneet eri sävyisiksi...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Etuakseli on nyt nykäisty irti.

Kuva

Ojaanajon vauriot ovat:
panhard-tanko
oikea tukivarsi
oikea etuakselinputki vääntynyt vinoon oikealle ja ylös
iskarin alatappi vääntynyt
+ korin vauriot

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Akseliputki on puristussovitteella perämurikassa, ja se on lukittu neljällä tulppahitsillä. Kaksi tulppahitsiä on pettänyt, ja sieltä tihkuu jo öljyäkin. Yritämme oikaista putken prässissä ja avata/korjata tulppahitsit. Autohan oli ihan ok ajaa tuolla, onneksi en ehtinyt paljoa ajelemaan. Perä on kaiken lisäksi äänetön ja kallis ostaa käytettynäkin, siksi kannattaa yrittää oikaista.

Jalopuiden lakkaus menossa, pitkä lista vaatii vielä välihiontaa ja uutta lakkaa mutta petsillä sain oikean sävyn aikaiseksi.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Nyt pääsee hyvin moottorin ja laatikon alle putsaamaan runkoa ym paikkoja pintaruosteesta sekä töhnästä. Runko on hyvässä kunnossa, ainoastaan erilaisten korvakkeiden kohdalta on lähtenyt ruostumaan. Teräsharjausta ja ruosteensyöjää + maalia päälle.

Jännä että siellä on ohut kerros jotain alustamassaa, se lähtee helposti irti rungosta kun kaapii, jossain kohtaa on tiukemmassa mutta vasaralla naputtelemalla lohkeaa irti. Alta paljastuu muusta siisti tehtaan maali. Jossain kohdassa on ajan likauttama massa joka on tosi tiukassa, siihen päälle vedän vaan musta maalia jottta saa tasaisen mustan värisen pinnan.

Rungon etupää puskurin alta on jo tehty, takaosa tankin alta ja puskurin luota on tehty. Nyt menee moottorin/laatikon alue joten jäljelle jää vaan taka-akseli ja tukivarret, sitten altapäinkin kärsii tutkia MR tarkastuksessa.

No joo, on siellä hitsattavaa; vasen takaiskarikorvake on ruosteessa, siitä tuli huomautus katsastuksessa. Lisäksi jackie huomasi jotain helmassa ... tarttee syventyä siihenkin. Lisätankin putki pitäs poistaa, en ole vielä suunnitellut miten paloitelen sen kun ei taida lähteä vetämällä kun on korin ja rungon väliin tungettu tiukkaan rakoon.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Kaikinpuolin mielenkiintoinen projekti, kun paneudutaan pieteetillä. Voi olla oon jo hypettänyt tätä edellisillä sivuilla, mutta ansaitsee kyllä edelleen aploodit.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

MouTine kirjoitti: Su 26.09.2021 11:17 Kaikinpuolin mielenkiintoinen projekti, kun paneudutaan pieteetillä. Voi olla oon jo hypettänyt tätä edellisillä sivuilla, mutta ansaitsee kyllä edelleen aploodit.
No joo itselle teen tätä, etuakselin irrotus oli siis pakko tehdä, ja saa nähdä onnistuuko oikaisu. Muuten ois jääny paikoilleen. Tällaisen auton peruskunnostus vaatisi isommat tilat ja laitteet.

Ai niin sain taakse sisälle ne kattokahvat vihdoin asennettua, tässä kun voi tehdä pikku juttuja välissä.

Mitenköhän nuo jouset, niissä on pintaruostetta? Putsaus, ruosteenmuunninta ja maalaus?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin