300GE 1991 koronaprojektina

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Kiitoksia kommenteista.

Kalvoja ei ole laseissa, ja kuvia kun katselee niin aika tummennetun oloinen on tuo lasien sävytys. Halusin pitää orkkisvanteet ensinnäkin siksi koska auto museoidaan ja toiseksi ainakin se G500 oli paljon enemmin täryjyrän oloinen etenkin 19" mutta aika kova niillä vakio 18" pyörilläkin. Nämä on kivan pehmeät ajaa eikä ole mitenkään epävakaa maantielläkään, mitä nyt vähän olen ehtinyt ajaa. Pitäisi selvittää onko tuolla aikakaudella saanut sitten 16" pyöriä vaiko pitää tyytyä orkkis 15" kokoon. Tarkoitus on kuitenkin pitää autoa niin saattaahan sitä tulla kokeiltua jos löytyisi OEM 16 tuumaiset.

Kun lisäsin etuperään öljyä niin sitä alkoi vuotaa akseliputken liitoksesta, kuvasta näkee tuon lyhyemmän putken liitoksen. Laskin öljyt ulos ja putsasin raon bräkleenillä ja paineilmalla. Katsoin että ei enää tihkunut öljyä ja täytin raon ympäriinsä sikafleksillä. Toivottavasti pitää.

Kuva20211005_164538 by Kari, on Flickr
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja jackie »

karra kirjoitti: La 18.12.2021 16:50Pitäisi selvittää onko tuolla aikakaudella saanut sitten 16" pyöriä vaiko pitää tyytyä orkkis 15" kokoon. Tarkoitus on kuitenkin pitää autoa niin saattaahan sitä tulla kokeiltua jos löytyisi OEM 16 tuumaiset.
Peltivanteetha on ollu 16", mut aluista en äkkiseltää osaa sanoo onko niitä ollu tuoho aikaa ku 15". Pitkään koppaan nuo tosiaa näyttää pieniltä nuo 31"x15", mut ei ehkä pätkässä niinkään :wink: Toki 32" ois ehkä rehvakamman näköne, ja taitas mahtuu pyöriiki ilman et sisäänjoustossa ottaa kaariin kiinni. Miusta maasturissa kuuluu olla maastorenkaat, ja jos 16" vannekokoon siirryt, ni sit sietäs laittaa vaika 235/80 renkaat. Vaan ku museoit nyt ekaks noilla, ni miullaha ois ylimääräsenä ne orkkis 18" vanteet 275/70 Toyoilla :roll:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Perän tiivistys piti öljyä. Sitten eiku nelipyöräsuuntaukseen. Akseli on prikulleen suorassa ja auraus säädettiin kohdalleen eli about nollaan, taisi olla 0.4 mm haritusta.

Kuva20211221_142233 by Kari Pykäläinen, on Flickr

Kuva20211221_142803 by Kari Pykäläinen, on Flickr

Vararenkaan kortonki oli kutistunut mutta lämmöllä sen sai paikoilleen.

Kuva20211220_182108 by Kari Pykäläinen, on Flickr

Otin parit ulkokuvat matkalla säilytystalliin. Jos jompaakumpaa voisi käyttää museoinnissa, jahka tarkastuksen saisi tehtyä talven aikana.

Kuva20211219_135251 by Kari Pykäläinen, on Flickr

Kuva20211219_140348 by Kari Pykäläinen, on Flickr

Pääsi hyvään seuraan.

Kuva20211221_160526 by Kari Pykäläinen, on Flickr

Jotain pikkujuttuja on vielä mutta ainahan näissä vanhoissa on laittamista. Vasen etulevike on nyt korjattu kittaamalla, se on kuitenkin aika huomaamaton. Ratti pitää oikaista vielä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Korona jatkuu ja projekti jatkuu. Viime tiistaina tehtiin MR esitarkastus. Konepellin sisäpuolelta löyty parista kohtaa pintaruostetta, samoin konehuoneesta cruiserin telineestä. Muutama naarmu pitäs korjata touch-up maalikynällä tms. Pakoputkiston näkyvät osat maalattava mustaksi.

Olen nyt kolmena päivänä käynyt hallilla fiksaamassa ja alkaa olla valmis virallista tarkastusta varten. SAH-Kin ukot tekee tarkastuksen eli se on aika tiukka.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

G odottaa museotarkastusta. Kolme kertaa siirtynyt sairastapauksen takia, ensin MR tarkastajan kollegoiden, sitten minun, ja nyt vissiin toisen MR tarkastajan... kai se juhannuksena viimeistään saa MR kilvet ...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Esitarkastuksen tehnyt SAHKin mies (täälläkin foorumilla joskus vaikuttava) meni maan alle, toivottavasti ei korona. Eilen toinen tarkastaja katsoi auton, hyväksyi mutta tuhkakuppi oli sisältä ruosteessa sekä takaoven kynnyslistan ruuvinkannat myös ruosteessa. Korjaan nuo maanantaille jolloin kolmas tarkastaja silmäilee auton, sitten saan hyväksynnän. Meni pitkän kaavan mukaan mutta ei haittaa, olen laitellut tässä aakkosta sekä vähän kuuspistekolmosta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ohhoh, eihän nyt oikeasti maan alle, vaan ettei saa yhteyttä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Efraim »

karra kirjoitti: Pe 08.04.2022 23:23 ... tuhkakuppi oli sisältä ruosteessa sekä takaoven kynnyslistan ruuvinkannat myös ruosteessa....
...tarkaa toimintaan tarkastajalta. Jos kaikki tarkastukset olisivat edes vähän tämän kaltaisia, me emme täällä ruotisi kollaasi-kaaroja.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti: La 09.04.2022 09:56 Ohhoh, eihän nyt oikeasti maan alle, vaan ettei saa yhteyttä?
Nyt tajusin mitä kirjoitin, ei siis fyysisesti vaan ei vastaa viesteihin :D . On lisäksi yrittäjä ja välillä on ollut ns kiirettä :P

Heh, tämä on oikea koronaprojekti, kolmas museotarkastaja soitti äsken että käykö tänään, kun joutuu menee tuuraamaan maanantaina Imatralle. Tuli sen verran puskista että en ehdi joten sovittiin tämän imatralaisen kanssa että keskiviikkona, kun on silloin Lappenrannassa käymässä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja toni20 »

Efraim kirjoitti: La 09.04.2022 10:10
karra kirjoitti: Pe 08.04.2022 23:23 ... tuhkakuppi oli sisältä ruosteessa sekä takaoven kynnyslistan ruuvinkannat myös ruosteessa....
...tarkaa toimintaan tarkastajalta. Jos kaikki tarkastukset olisivat edes vähän tämän kaltaisia, me emme täällä ruotisi kollaasi-kaaroja.
Hienoa että museorekisteriin saatu. Samaa ajattelin, että kyllä on todella tarkkaa ollu. Museoinneista ei mitään kokemusta niin onko tuo Sah-ki museointi tarkempi kuin normaalisti vai mitä tässä tarkoitetaan? Vai onko museoinneissa edes helpompia ja vaikeampia asteita?
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta:
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (573tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (618tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (514tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 valmis leimalle, odottaa kesää 2024, ollut 6 vuotta katsastamatta
Päivitetty 24.03.2024
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Se on paljolti tarkastajasta kiinni se tarkkuus.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Timo L. kirjoitti: Su 10.04.2022 22:28 Se on paljolti tarkastajasta kiinni se tarkkuus.
Jep, yleensä tarkastajat on tarkimpia niissä autoissa mistä tietävät eniten. Tuntemattomampiin malleihin hyvin harva tuntuu jaksavan tehdä kotiläksyjä, niin voi mennä mitä tahansa läpi. Silloin kiinnitetään huomiota johonkin ruosteiseen ruuvinkantaan enemmän kuin totaalisen väärään sisustaan esimerkkinä. Mulla on omat autot tarkistanut joka kerta eri henkilöt, ja kaikki on kyllä omanlaisiaan persoonia.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja RH »

Vähän ohiajattelua tästä MR-touhusta nykypäivänä...
Kaikenlaisia "kauhistuksia" tosiaan päivitellään foorumeilla ja jaksetaan ihmetellä, josko jollain ajopäivät menee yli herrasmiessopimuksen.
Asia olisi helposti ratkaistavissa ja laajennettavissa näissä digiaikaan ottamalla käyttöön vaikka yleinen harrasteajoneuvoluokka, joka olisi omistajan ilmoitusasia trafin palvelussa. Siinä sitten sitoutuisi maksamaan esim. MR:n tapaan käytöstä esim. max se MR 30pv vuodessa. Jokainen ajopäivä ilmoitettava palvelussa liikennekäytöstäpoiston ja -oton tapaan. Järjestelmä laskee ajopäivät ja ne sitten täyttyy vuosittain, jolloin ei väärinkäytöksiä, ainakaan tulkinnanvaraisia. Kaikenlaiset Classic Datat kyllä korvaisi tuon MR-statuksen moninkertaisesti ja se kymmenvuotiaan avoauton omistajakin pääsisi 15 kesäisen ajopäivänsä kanssa tasa- ja yhdenvertaisena harrasteajoneuvoluokkaan ja hinnoitteluun :roll: :roll: .
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Nonnii. Eilen sain MR todistuksen käteen konttorilla ja samalla muutoskatsastettiin museoautoksi. Tilapäinen poisto liikenteestä jäi voimaan ja pitää ottaa auto ajoon kun sen ottaa oikeasti ajoon. Tarttee varmistaa vakuutustyhtiön kanssa että vakuutukset menee oikein myös.

Kolmas SAHKin tarkastaja silmäili auton ennen kun allekirjoitti paprut. Kuskin turvavyön alakiinnikkeestä puuttui muovinen suojatulppa joka peittää ison pultinkannan. Tilasin samalla reissulla marmorilta, tulee Saksasta 4 euroa :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

:thumbup:
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Ari »

Onnittelut.Upea vaunu.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Onnitelut Museoleimasta! :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Kiitos kiitos. Tämä sekä SEC sijoitetaan ajokaudeksi kotiin; talliin ja katokseen. C180 menee pihalle, pösö menee seisontaan muualle ja Ford saapi majailla isäni tallissa tässä lähellä, kunhan valmistuu ajoon.

Mokailimme ohjauskulmakaverin kanssa ohjauksen simpukan varren asennossa, eli pitman arm - se on nyt väärässä kulmassa ja auto ei käännyt hyvin vasemmalle. Ohjausvartta täytyy säätää lyhyemmäksi, muistaakseni, vai onko se pitemmäksi ... yritin talvella avata varren säädön lukkomuttereita mutta ohjauskulmamies oli vetänyt ne niin tiukalle että en saanut auton alla maatessa niitä auki. Tuo vielä pitää fiksata kunhan saan sen pois säilytystallista kotiin.

Pari pikkujuttua vielä on, apukuskin oven keskuslukko ja kuskin penkin ryhdistäminen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
eseestie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: To 16.06.2005 12:21
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja eseestie »

RH kirjoitti: Ma 11.04.2022 13:47 Vähän ohiajattelua tästä MR-touhusta nykypäivänä...
Kaikenlaisia "kauhistuksia" tosiaan päivitellään foorumeilla ja jaksetaan ihmetellä, josko jollain ajopäivät menee yli herrasmiessopimuksen.
Asia olisi helposti ratkaistavissa ja laajennettavissa näissä digiaikaan ottamalla käyttöön vaikka yleinen harrasteajoneuvoluokka, joka olisi omistajan ilmoitusasia trafin palvelussa. Siinä sitten sitoutuisi maksamaan esim. MR:n tapaan käytöstä esim. max se MR 30pv vuodessa. Jokainen ajopäivä ilmoitettava palvelussa liikennekäytöstäpoiston ja -oton tapaan. Järjestelmä laskee ajopäivät ja ne sitten täyttyy vuosittain, jolloin ei väärinkäytöksiä, ainakaan tulkinnanvaraisia. Kaikenlaiset Classic Datat kyllä korvaisi tuon MR-statuksen moninkertaisesti ja se kymmenvuotiaan avoauton omistajakin pääsisi 15 kesäisen ajopäivänsä kanssa tasa- ja yhdenvertaisena harrasteajoneuvoluokkaan ja hinnoitteluun :roll: :roll: .
30 päivää vuodessa on voimassa mikäli otat museoajoneuvoon museoajoneuvo vakuutuksen, mikäli taas otat tavallisen vakuutuksen, saat ajaa vaikka joka päivä.
Maailma tarvitsee esikuvia!

EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Marko M »

eseestie kirjoitti: Ti 19.04.2022 14:16
30 päivää vuodessa on voimassa mikäli otat museoajoneuvoon museoajoneuvo vakuutuksen, mikäli taas otat tavallisen vakuutuksen, saat ajaa vaikka joka päivä.
Kyllä joo onnistuu.

Juuri kysyin vakuutusyhtiöltä mutta sitten korvauksetkin menee normaalin käyttöauton ja ikävähennysten vuoksi, esim tuo oma coupe varmaan olisi ikävähennysten jälkeen varmaan muutaman kymmenen euron arvoinen :D
230 C 1978
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Marko M kirjoitti: Ti 19.04.2022 15:29
eseestie kirjoitti: Ti 19.04.2022 14:16
30 päivää vuodessa on voimassa mikäli otat museoajoneuvoon museoajoneuvo vakuutuksen, mikäli taas otat tavallisen vakuutuksen, saat ajaa vaikka joka päivä.
Kyllä joo onnistuu.

Juuri kysyin vakuutusyhtiöltä mutta sitten korvauksetkin menee normaalin käyttöauton ja ikävähennysten vuoksi, esim tuo oma coupe varmaan olisi ikävähennysten jälkeen varmaan muutaman kymmenen euron arvoinen :D
En halua alkaa sössimään systeemiä. Minulla on ollut museoauto jo yli 30 vuotta sitten ja olen tyytyväinen tilanteeseen. Niin, nyt on kolme museoautoa ja yksi kesäauto, niillä kyllä pärjää. Ei sitten herneitä nenään, itse vaan ajattelen noin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
eseestie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: To 16.06.2005 12:21
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja eseestie »

karra kirjoitti: Ti 19.04.2022 16:55
Marko M kirjoitti: Ti 19.04.2022 15:29
eseestie kirjoitti: Ti 19.04.2022 14:16
30 päivää vuodessa on voimassa mikäli otat museoajoneuvoon museoajoneuvo vakuutuksen, mikäli taas otat tavallisen vakuutuksen, saat ajaa vaikka joka päivä.
Kyllä joo onnistuu.

Juuri kysyin vakuutusyhtiöltä mutta sitten korvauksetkin menee normaalin käyttöauton ja ikävähennysten vuoksi, esim tuo oma coupe varmaan olisi ikävähennysten jälkeen varmaan muutaman kymmenen euron arvoinen :D
En halua alkaa sössimään systeemiä. Minulla on ollut museoauto jo yli 30 vuotta sitten ja olen tyytyväinen tilanteeseen. Niin, nyt on kolme museoautoa ja yksi kesäauto, niillä kyllä pärjää. Ei sitten herneitä nenään, itse vaan ajattelen noin.
Tähän väliin kysynkin että riittääkö esim. karra teikäläiselle tuo 30 päivää vuodessa ajoaikaa? Itselläni ei suoranaisesti ole yhtään museoajoneuvoa (ainakaan ajossa) vaikka museoikäistä kalustoa löytyykin perhepiiristä, mutta voisin kuvitella että tuo 30 päivää vuodessa riittäisi ja tosiaan asian pystyy kiertään kun ottaa museoajonuvoon tavallisen liikennevakuutuksen.
Maailma tarvitsee esikuvia!

EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

eseestie kirjoitti: Ti 19.04.2022 17:27
karra kirjoitti: Ti 19.04.2022 16:55
Marko M kirjoitti: Ti 19.04.2022 15:29
eseestie kirjoitti: Ti 19.04.2022 14:16
30 päivää vuodessa on voimassa mikäli otat museoajoneuvoon museoajoneuvo vakuutuksen, mikäli taas otat tavallisen vakuutuksen, saat ajaa vaikka joka päivä.
Kyllä joo onnistuu.

Juuri kysyin vakuutusyhtiöltä mutta sitten korvauksetkin menee normaalin käyttöauton ja ikävähennysten vuoksi, esim tuo oma coupe varmaan olisi ikävähennysten jälkeen varmaan muutaman kymmenen euron arvoinen :D
En halua alkaa sössimään systeemiä. Minulla on ollut museoauto jo yli 30 vuotta sitten ja olen tyytyväinen tilanteeseen. Niin, nyt on kolme museoautoa ja yksi kesäauto, niillä kyllä pärjää. Ei sitten herneitä nenään, itse vaan ajattelen noin.
Tähän väliin kysynkin että riittääkö esim. karra teikäläiselle tuo 30 päivää vuodessa ajoaikaa? Itselläni ei suoranaisesti ole yhtään museoajoneuvoa (ainakaan ajossa) vaikka museoikäistä kalustoa löytyykin perhepiiristä, mutta voisin kuvitella että tuo 30 päivää vuodessa riittäisi ja tosiaan asian pystyy kiertään kun ottaa museoajonuvoon tavallisen liikennevakuutuksen.
Kyllä riittää, ainakin kahdelle jotka on olleet kauemmin talossa. Uskon että G-mersulle ei ole todellista tarvetta kun muutamana päivänä vuodessa. Loppu on sitten harrasteajoa :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja EVO X »

En tiedä muista, mutta ei ainakaan omissa tahdo tulla tuota 30-päivääkään ajoa vuoteen. Kolme MR vehjettä on ajossa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja RH »

Mulla on museoikäinen ja melkein museokuntoinen mp, jolla ajetaan ei joka vuosi ja silloinkin kun ajetaan, niin vain muutamia päiviä koko kesässä. Lisäksi on tuo vasta 22-vuotias CLK, jolla kolme vuotta sitten sen ostettuani taisin ajaa vapun ja vaikenemisen eli syyskuun alun välillä sentään vähän enemmän kuin 30 päivää, mutta ei varmasti lähellekään edes tuplasti. Toissakesänä noin näppituntumalta ajopäiviä oli max 30 ja viime kesänä autolla ei ajettu yhtään. Tuleva kesä on kysymysmerkki, mutta ennen jussia tuo ei liikkune ja senkin jälkeen varmaan korkeintaan muutaman kymmentä päivää ennen syksyä. Ymmärrätte varmaan, miksi aprikoin ääneen harrasteajoneuvoluokasta... se oma lehmä... :D :wink:
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja MouTine »

RH kirjoitti: Ti 26.04.2022 12:09 Mulla on museoikäinen ja melkein museokuntoinen mp, jolla ajetaan ei joka vuosi ja silloinkin kun ajetaan, niin vain muutamia päiviä koko kesässä. Lisäksi on tuo vasta 22-vuotias CLK, jolla kolme vuotta sitten sen ostettuani taisin ajaa vapun ja vaikenemisen eli syyskuun alun välillä sentään vähän enemmän kuin 30 päivää, mutta ei varmasti lähellekään edes tuplasti. Toissakesänä noin näppituntumalta ajopäiviä oli max 30 ja viime kesänä autolla ei ajettu yhtään. Tuleva kesä on kysymysmerkki, mutta ennen jussia tuo ei liikkune ja senkin jälkeen varmaan korkeintaan muutaman kymmentä päivää ennen syksyä. Ymmärrätte varmaan, miksi aprikoin ääneen harrasteajoneuvoluokasta... se oma lehmä... :D :wink:
Mä jäin miettimään RH sun kirjotusta... Meinaatko että museauto-status muutettaisiin harrasteajoneuvoluokaksi? Vai käsitinkö väärin? Lähinnä sillä että kun harrasteautoja on niin kamalan paljon ja niiden käyttöastekin vaihtelee. Ensimmäisenä haluaisin muuttaa 30vrk vaikka 30 viikoksi. Sekin on vähän niin ja näin riittääkö.

Karralle kuitenkin onnea G:n saattamisesta hienoon kuntoon ja museo-staukselle.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Otin autoon museovakuutukset. Liikenne olisi ilman bonuksia noin 1900 euroa ja 80% bonuksilla noin 380 euroa vuodessa. Sain liikennevakuutuksen nyt 56 eurolla. Osakaskoon otin auton vakuutusarvoksi 20k, hinnaksi tuli noin 260 euroa vuodessa. Satunnaisiin ajoon todella hyvä paketti.

Ajelin päivänä parina ja vaihtelin moottoriin MaxLife 5W-40 öljyt. Sisällä oli viimekesäiset ns keräilyerän öljyt joilla nyt öljynpaine meni aika alas, mutta uusilla ölpillä paineet normalisoituivat.

Simpukka on alkanut tihkuttaa, tippa tulee silloin tällöin pitman armin mutterin päähän. Laitoin tehostomeen MAG vuodon tiivistäjää ja ainakaan heti ei tule tippaa nokkaan...

Olenkin viime vuonna ostanut kapean raidevälin mallisen raidetangon Autodocista, rekisterinumeron mukaan. Se onkin liian lyhyt joten ohjausiskari ei mene tarpeeksi lyhyeksi, estää täyden kääntymisen vasemmalle. Pistän uuden oikean mittaisen raidetangon tilaukseen, ajan nyt ilman ohjausiskaria siihen asti.

Jotain muuta pikku hipistelyä tein vkl, ja palautin eilen illalla auton säilöntäpaikalle vielä kuun loppuun.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja RH »

MouTine kirjoitti: Ti 26.04.2022 14:42
RH kirjoitti: Ti 26.04.2022 12:09 Mulla on museoikäinen ja melkein museokuntoinen mp, jolla ajetaan ei joka vuosi ja silloinkin kun ajetaan, niin vain muutamia päiviä koko kesässä. Lisäksi on tuo vasta 22-vuotias CLK, jolla kolme vuotta sitten sen ostettuani taisin ajaa vapun ja vaikenemisen eli syyskuun alun välillä sentään vähän enemmän kuin 30 päivää, mutta ei varmasti lähellekään edes tuplasti. Toissakesänä noin näppituntumalta ajopäiviä oli max 30 ja viime kesänä autolla ei ajettu yhtään. Tuleva kesä on kysymysmerkki, mutta ennen jussia tuo ei liikkune ja senkin jälkeen varmaan korkeintaan muutaman kymmentä päivää ennen syksyä. Ymmärrätte varmaan, miksi aprikoin ääneen harrasteajoneuvoluokasta... se oma lehmä... :D :wink:
Mä jäin miettimään RH sun kirjotusta... Meinaatko että museauto-status muutettaisiin harrasteajoneuvoluokaksi? Vai käsitinkö väärin? Lähinnä sillä että kun harrasteautoja on niin kamalan paljon ja niiden käyttöastekin vaihtelee. Ensimmäisenä haluaisin muuttaa 30vrk vaikka 30 viikoksi. Sekin on vähän niin ja näin riittääkö.
Oma ajatus kulki varmaan siinä linjassa, että voisi olla harrasteajoneuvoluokka sellaisille ei-museojoneuvoille, joiden käyttöaste on yhtä vähäinen ja satunnainen kuin museoajoneuvojen. Näitähän ihmisillä riittää myös. Nykyjärjestelmähän ajoneuvoharrastuksessa oikeastaan tunnustaa vain museoajoneuvojen olemassaolon. Se 30 viikkoa vuodessa, olkoonkin, että harrasteestahan se sullakin menee, on ehkä kuitenkin samalla ihka oikeasti myös ihan todellista käyttöautoilua, jota voisit ajaa myös ihan millä tahansa Corollalla. Yhtä lailla päivittäisessä tai lähes päivittäisessä käytössä esim. 3kk kesäaikaan oleva harrasteajoneuvo varmaan korvaa silloin päivittäistarpeessa normaaleja liikkumistarpeita. Rajan vetäminen toki on aina vaikeaa. Nykypäivänä tietysti voitaisiin alkaa saivarrella siitäkin, onko tässä kaiken muun ohella ilmastokriisin synkentämässä maailmassa moraalisesti oikein edes ajaa harrasteajoneuvolla puhtaasti harrasteajoa...
E: Ja sorry Karra, tää menee jo ihan poikittain raiteella... hieno G sulla tosiaan taas :thumbup: .
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Ruiskun määräjakajan kupeessa oleva paineensäädin vuotaa. Kalvon takapuolelta tuleva pilli mene ilmanputsariin ja sitä suoltaa bensaa ulos. Tästä saattaa johtua se että ei lähde kuumana käyntiin jos seisoo 5 ...15 min. Muuten lähtee aina hyvin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: To 26.05.2022 15:31 Ruiskun määräjakajan kupeessa oleva paineensäädin vuotaa. Kalvon takapuolelta tuleva pilli mene ilmanputsariin ja sitä suoltaa bensaa ulos. Tästä saattaa johtua se että ei lähde kuumana käyntiin jos seisoo 5 ...15 min. Muuten lähtee aina hyvin.
Kolme käytettyä on jo tiedossa. Saatan laittaa sellaisen aluksi, kerran saan ns lainaan. Aion ostaa kuitenkin uuden koska en halua tähän vanhoja, sellaisia osia jotka saattavat hajota taas nopeasti. Kaveri menee jenkkeihin kesällä, sieltä saa alle 400 eurolla reilusti.

MB sallii 95E10 bensiini käytön 1990 alkaen. Onkohan silloin oikeasti tehty kaikkiin malleihin muutos, kautta linjana? Tällä on saatettu ajaa savolaisten toimesta viinabensalla, koska se painevaraajakin oli tohjona. Mitähän muuta kumisia osia tämän polttoainejärjestelmässä on?

Ostamani raidetanko oli kapeaan malliin, ohjausiskari ei mahtunut toimimaan oikein. Ostin nyt TRWn oikean osan, se on 30 mm leveämpi siitä kohtaa mihin ohjausiskari tulee kiinni.

Ostin samalla S123 vaihteiston kannatinkumin, eräs sivusto näytti että sama osa käy tähän. Omaa oikeaa ei saa tarvikkeena mistään.

Oli ajatus lähteä Himokselle tällä, ei vaan ehtinyt saada kuntoon. Olisihan tuossa pari muutakin MR autoa mutta perjantaina illalla on tytärpuolen muutto niin ei nyt jaksa lähteä ryysääämään aikaisin lauantai aamusta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin