300GE 1991 koronaprojektina

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Kyllä nämä on välillä työläitä kamppeita. Sulla ei onneksi taida olla vielä korin pintapelleissä isompia ruosteongelmia. Omassa autossa on se 400tkm mittarissa ja kyllä tuntuu että ihan kaiken on saanut kunnostaa ja tekemistä riittää edelleen. Korissa on haasteena ruostuminen ja rungossa hiukan samaa vikaa, positiivisena puolena näissä ei onneksi yleensä tarvi vaihtaa metritolkulla runkopalkkia niinkun joissain itämaisissa maastureissa 8)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

lauri a. kirjoitti: Ti 09.03.2021 17:43 Kyllä nämä on välillä työläitä kamppeita. Sulla ei onneksi taida olla vielä korin pintapelleissä isompia ruosteongelmia.
Olipas outo juttu, kirjoitin tähän eilen, lainasin vielä Laurin viestiä mutta se ei kai mennyt läpi.

Korin vasemmassa takakulmassa on ruostetta saumassa, tyyppivika, eli on siellä sisällä jo alkavaa...

Sain eilen jarruihin nesteet eli jarrut on ilmattu. Pitkä jarruputki taipui paikoilleen hyvin ja ne ALB venttiilinkin putket meni omiin kiinnikkeisiin. Pitää vielä säätää kengät lähelle ja siten tarkastaa jarrunesteen taso, tähän asti yksi 0,5 l purkki käytetty.

Ostin tänään periin Teboilin 75W-90 synteettiset GL-5 öljyt ja jakovaihteistoon samanlaista mutta GL-4. Öljyt valuu parhaillaan pois, etuperässä oli vähän sameampaa, muut oli kirkkaita. Laskin takaa myös sieltä jarrukilven takaa propuista pois, sillä oli harmaata ja paksumpaa kamaa, varmaan desin verran tuli kummastakin.

Suunnittelin tankin huohotinjärjestelmän kasausta, päätin käytää vanhasta putkesta vasemmanpuolen osion kun se ei ollut ruosteessa, siitä saa T-haaran ja supistuksen samalla ja näkyville jää pyöränaukkon sitten ns OEM kamaa, museointia ajatellen. Tankin päälle ja sieltä täyttöputkelle asti tulee letkusta mutta ne jää kaikki piiloon, sisälokarin taakse.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Takajarrut aiheutti pieniä jumppahetkiä. En saanut vasenta käsijarrua pitämään, tarpeeksi kun sääti lähelle kenkiä ei mennyt enää rumpu paikoilleen. Hioin rummusta vielä pienen osan sitä reunaa kun oli hieman jäänyt olkapäätä siihen, vaikka olin aiemmin jo hionut - ei auttanut.

No sitten aprikoin jarrujen tehoa kun emäntä oli siinä auttelemassa niin totesin myös että vasemmalle ei tule varsinaista jarrupitoakaan, niin laitoin sen ALB venttiilin korkeudensäätötangon paikoilleen, jo alko löytymään käyttöjarruissa purevuutta mutta ei edelleenkään kässärissä.

Kässärin vaijeri kyllä liikkui ja veti kenkiä leveämmälle...vähän. Sitten huomasin että takakengän sylinterin männän "tappi" ei ollut paikoillaan, se oli liian ulkona eli ei mennyt kengässä pohjaan siihen koloseen. Nitkuttelin sen paikoilleen ja a vot alkoi löytyä käsijarrua kun säädin liinat sitten ns iholle.

Lopuksi itse kävin polkasemassa jarrua niin psih - takasillassa antautui jarruputki, vasen - heti liitoksen jälkeen jossa se jaetaan eri pyörille. On vaan laho, jäänyt paskan ja muhjun alla piiiloon niin en ollut huomannu, tarttee tehdä siihen uudet molemmat vielä.

Tarkotus oli nostaa tankki tänään paikoilleen mutta ensin tarttee vaihtaa ne banjossa olevat jarruputket. Ei ole onneksi kiire tällä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Satutin eilen selkäni kun asentajan alustalla oli liian matalalla ja siten ei oikein voinut olla kyykyssäkään auton alla niin piti olla kontillaan ja vaikka miten päin. Sain kuitenkin eilen illalla irti vanhat jarruputket ja kävin tänään teettäs uudet.

Odottelin jarruputkiston kiinnikkeiden sitruunahapotumista tänään niin seisoviltaan tehtävinä hommina taivuttelin putkia valmiiksi ja kun tekeminen loppui aloin kasaamaan toisiobensapumppua.

Kuva20210316_000254 by Kari Pykäläinen, on Flickr

Ensiöpumpun imuletkua sommittelin myös tarvikeletkusta, Etran FuelTek kuten tuossa yllä näkyvä pikku pätkä toisiopumpun imulinjassa. Menee vaan jyrkälle mutkalle mutta pitäs silti toimia. Orkkis letku maksaa karvan auki 300 euroa marmorilla niin kannattaa tehdä itse muutamalla eurolla.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tutun näköinen pumppupaketti. Mistä hommasit painevaraajan, vai puhdistitko vain ehjän alkuperäisen? Hintahaitari noissa aika raju.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Karel kirjoitti: Ti 16.03.2021 09:41 Tutun näköinen pumppupaketti. Mistä hommasit painevaraajan, vai puhdistitko vain ehjän alkuperäisen? Hintahaitari noissa aika raju.
Putsasin vaan vanhan, sehän on jotain rosteria.

Painevaraajasta lähtee se breather, eli huohotinlinja (varaajan kalvon toisella puolella, sallii kalvon liikkeen ? ) joka kytkeytyy bensatankin huohottimeen joka vie lopulta tankin täyttöputkeen. Autossa oleva aktiivihilipurkki onkin ihan eri systeemi, siitä menee kova putki auton alla jonnekin konehuoneeseen. Tässä se hiilikanisteri onkin jo muovia, ja oli 129 varaosanumerolla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Karel »

karra kirjoitti: Ti 16.03.2021 11:10
huohotinlinja (varaajan kalvon toisella puolella, sallii kalvon liikkeen ? )
Sallii kalvon liikkeen, mutta letkun varsinainen funktio on toimia paluu- ja vuotolinjana jos kalvo rikkoutuu. Eli jos siinä huohotinletkussa on bensaa, niin kalvo on vuotanut, eikä varaaja enää toimi niin kuin sen kuuluisi. Ensimmäisiä vianhakukohteita, jos K/KE-jetronic lähtee lämpimänä huonosti käyntiin paineiden alenemisen takia.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Mulla oli Porschessa tollainen samanlaisen jyrkän mutkan tekevä letku, uusin sen Dunlop Hiflexiltä ostamallani ”mafu” (kaiketi marine fuel), -letkulla joka pysyy muodossaan. Ensin se näyttikin pysyvän muodossaan, mutta pian ihmettelin että miten bensapumppu alkoi just nyt pitää ääntä.. letku olikin painunut lyttyyyn ja alkoi kuristaa. Piti hommata orkkisletku, onneksi ei sentään ollut tuota hintaluokkaa.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

G on miehekäs mersu saisiko siihen uusien trafisääntöjen myötä asentaa miten tehokkaan moottorin?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

201202220 kirjoitti: Ti 16.03.2021 16:26 G on miehekäs mersu saisiko siihen uusien trafisääntöjen myötä asentaa miten tehokkaan moottorin?
Mie oon nyt senverran pussihousu että ei kiinnosta :lol: myin G500:kin pois. Tää on pienen ihmisen protesti autolijoiden kurjistamista vastaan että löytyy sitten museoautona mahtisedan, iso coupe sekä kykenevä maasturi. Ajelee sitte nuo käyttisajot 1.8 litraislla four-bangerilla...

Tosiaan en ole varma miten uudet säännöt menee.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Takajarruputket uusittu takasillassa sekä lukkoperän putki.

Kuva20210316_193228 by Kari Pykäläinen, on Flickr

Tankki meni eilen illalla paikoilleen, samoin kaikki huohotinputket muutettu letkuiksi, täyttöputki laitettu uusiksi ja tuon aktiivihiilikannun kiinnike ja sen alta ruosteet käsitelty, sen ohuet letkut sai jäädä ennalleen. Webaston polttoaineletku uusittu myös.

Kuva20210317_210643 by Kari Pykäläinen, on Flickr
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

lauri a. kirjoitti: To 24.12.2020 13:41 [Suolistin joskus rikkinäisen bensamallin tankin leikkaamalla siitä kannen irti. Tankkihan näyttää alapuolelta tältä:
20201117_201256_1024x768.jpg

Tulppa johon ei mene letkua on ihan normaali tyhjennystulppa. Toinen tulppa johon menee pumpun imuletku on samalla pumpun imusihti
20201117_201044_576x768.jpg

Sihtiä irroittaessa kannattaa olla tosi varovainen sillä sen yläpuolelle kiinnittyy tuollainen tankkilaite. Laitteeseen tulee myös tankin sisällä bensan paluulinja joka rikkoutuu varomattomissa irroitusyrityksissä. Irroittamisessa on riskinä että laite lähtee pyörimään sihdin mukana jolloin paluulinja katkeaa, linjan tai laitteen korjaaminen tankkia silpomatta on hyvin vaikeaa tai mahdotonta. Jos bensa tulee ongelmitta pumpulle niin en lähtisi sihtiä vaihtamaan. Tuo kuvan näkymä on tosiaan tankin "kannen" näköisestä reiästä sen jälkeen kun se on sahattu irti, normaalisti tuonne ei näe kuin anturin reiästä.
20201117_201002_1024x768.jpg
Nyt tarvis neuvoja. Laitoin kaikki valmiiksi ja bensaa tankkiin. Surautin pumppuja muutaman kerran jotta ne nosti paineet eikä mitään vuotoja näkynyt.

Mutta, pohjasihdin alta tihkuu bensaa, tiiviste on varmaan kovettunut. Kun olen tankkia heilutellut ja siirrellyt niin se tiiviste on nyt murentumassa eli on vanha. Uusi tiiviste on ostettu.

Känsin 22 mm avaimella imuletkun juuresta ja koko sihti alkoi pyörimään, mikä oli tarkoituskin. Mutta se kääntyi helposti vaan vähän ja tankin sisältä alkoi kuulua rahinaa. Eli nyt se tankkilaite ahdistaa siellä! MIten nyt kannattaa toimia, luulisi sihdin olevan vaihdettavissa helposti? Nyt en haluaisi rikkoa mitään...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Olen saamassa illalla lisäkuvia tuosta sihdistä ja siitä mihin se kiertyy. Jos kuminen o-rengas tiivistää tankin pohjaan niin silloin on mahdollista että jos sihdin saa kierrettyä irti pitämällä jollain sitä tankin sisällä olevaan purnukkaa paikoillaan niin uusi o-rengas tiivistää vuodon. Mutta jos tuo purnukka ja sen kierreosa sihdille tulee tankin pohjan läpi, ja on tarpeeksi leveä jotta o-rengas tiivistyy siihen niin sitten vuoto on itse tankin ja sen purnukan alaosan välissä eikä sitä saa korjattua millään. Purnukka tai sen alalosa jossa kierre on valmistusvaiheessa varmaankin laitettu/valettu siihen ja sauma on vaan löystynyt 30 vuoden aikana.

Uusi tankki maksaa merkkiliikkeessä 2262 euroa. Saksassa 1700 euroa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Endoskoopilla (kuituoptinen kamerapää) pystyy katsomaan tankin sisälle. Niitä saa eBay, Aliexpress alle satasella.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Ei sinulla ole kuvaa siitä osasta. Ainakin w107 se sihti lähtee kiertämällä irti tankin pohjasta ja siellä välissä on o-rengas. Luulisin tässäkin olevan samanlainen systeemi.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

slsl77 kirjoitti: Pe 19.03.2021 18:50 Ei sinulla ole kuvaa siitä osasta. Ainakin w107 se sihti lähtee kiertämällä irti tankin pohjasta ja siellä välissä on o-rengas. Luulisin tässäkin olevan samanlainen systeemi.
On tuolla eka sivulla. Perinteisesti peltisessä tankissa sihdin vastakierre on osa tankkia, samaa metallia tai sinne on hitsattu nippa jossa kierre. Muovisessa tankissa kierre ei ole muovissa vaan vastakappaleessa joka on sulatettu sinne muovin sisään kun tankki on valmistettu. Se nippa nyt pyörii siellä... sihtiä ei voi irroittaa kun se vastakappale vaan pyörii siellä. Marmorilta haettu ah niin halpa o-rengaskin on tuossa odottamassa.

Jokaiseen omaan projektiin olen tuon sihdin irrottanu ja joihinkin vaihtanut... mut nää stn nykyautot ... muovitankki...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Jos saisi liikuteltua edestakaisin siitä letkunlähdöstä niin voisi irrota. Saako millään pidettyä kiinni tankin sisältä sitä purnukkaa. Hankalia nämä muovitankkiset näköjään.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

slsl77 kirjoitti: Pe 19.03.2021 19:47 Jos saisi liikuteltua edestakaisin siitä letkunlähdöstä niin voisi irrota. Saako millään pidettyä kiinni tankin sisältä sitä purnukkaa. Hankalia nämä muovitankkiset näköjään.
Joo vaikka saisinkin sihdin irti siitä vastakappaleesta niin se vastakappaleen ja tankin välinen liitos vuotaa. Ellei o-rengas tiivistä siihen muoviin. Saan illalla tänään lisää kuvia sihdistä ja vastakappaleesta nii pitää sitten suunnitella mitä tekee.

Jos siellä pyörii joku vastalaippa mitä ei saa tiiviiksi enää niin voisiko tuon sihdin laipan valaa kokonaan johonkin epoksiin/hartsiin, tai täyttää raon liimamassalla taikka sulattaa siihen uutta muovia ympäriinsä?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Epoksimassa “kemiallinen metalli” saattaisi onnistua siten että tekee alumiini tai kuparilevyyn sopivan kokoisen reiän ja sivelee sen yläpintaan 2k-epoksimassaa ja nostaa sen sihdin lähdön ympärille siten että tiivistää. Liitosta ei saa kovettumisen jälkeen enää auki. Rumahan siitä tulee väkistenkin. Riskinä on että metallin lämpölaajeneminen särkee tankin pakkasella.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Asia selvisi, sain lauri.a:lta kuvia, kiitos siitä. Se tankkilaite eli swirl pot on tavallaan irrallaan tankissa, siinä on kierre sihdille. Tankin pohjassa on vastalaippa jossa lukituslipareet jotka vastaa tankkilaitteen koloihin ja pitää tankkilaitteen paikoillaa sihtiä auki kierrettäessaä. Sihdin ulkolaipassa on iso o-rengas joka tiivistää tankin pohjaan.

Täytyy kurkata tankin sisälle ja yrittää pitää kiinni jollain tankkilaitteesta, mikä ei onnistune tekemättä tankiin isoa luukkua ... joten yritän liottaa sitä kierreliitosta mikä on nyt hapettunut jumiin koska tankki on ollut kuivana. Laitoin tankkiin muutaman litran käytettyä atf öljyä ja pitää odotella muutama päivä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Nyt kun googlettaa niin muillakin ollu ongelmia saada sihtiä irti. Luulen että yritän porata/jyrsiä/viilata tuon oman sihdin auki jotta saan sen vastakierteen näkyviin, sihti on alumiinia. Sitten vaan uusi sihti joka maksaa 224 euroa...

Kuva

Kierre menee siis purnukkaan joka jos pyörähtää niin tuota sihtiä ei saa mitenkään pois eikä uutta tilalle. Siksi kannattanee tuo nykyinen uhrata...

Kuva

Ensin tarttee vaan saada tuo liitäntä irti eli pitää rakentaa työkalu jolla pitää laippaa paikoillaan ja kiertää 22 mm avaimella tuo liitos auki. Sitten sopivalla reikäporalla keskusta auki ja laippa irti, ja loput viilalla. Helppoa? Saa nähdä.

Kuva

Kuva

https://clubgwagen.com/forum/viewtopic.php?t=17363
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Tein itse "haka-avaimen" jolla pidin vastaan sihdin laipasta kiinni kun väänsin tuon putken liittimen irti. Oli sitten tiukassa, meinas otsasuoni pullistua, tai se kai pullistuikin. Ihan kuivaksi hapettunut kierreliitos. Samaa on odotettavissa kun tuota sihtiä yrittäisi irti, siksi täytyy kursolla tms ajaa tuo silpuksi jotta pääsee kiertämään uuden sihdin tilalle. Pitää voidella hyvin kierre, vaikka keraamisella tahnalla sekä voidella hyvin o-rengas joka tulee vastaamaan muoviin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Vaihtelin kolmannenkin jakolaatikon tukikumin, ne kaikki kolme on nyt siis edellisestä G500:sta ja jotka oli käytössä 16 vuotta/160 tkm. Eilen illalla vaihdettiin kaverin kanssa eteen panhard-tanko, se oli siis vääntynyt. Etummaisen ohjausvarren päät eli ns raidetangon päät menee uusiksi, kumit oli rikki niin toinen oli jo ruosteessa ja se toinenkin kannattaa vaihtaa samalla. Kumit on alttiina hiekkasuihkulle tms kun ne on niin hyvin hollilla, varsinainen raidetanko on etuakselin takapuolella.

Moottorin öljypohjan huuhtelin 4.5 litralla dieseliä kaksi kertaa, toisellakin kerralla tuli aika skeidaa ulos mutta vadin pohjalle en ole vielä katsonut; eka huuhtelun jäljiltä vadin pohjalle jäi hieman mustaa sakkaa kun se laskeutui vadissa yön yli. Auto on ollut ajamatta vuodesta 2012 siis.
Viimeksi muokannut karra, Ma 29.03.2021 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kierre varmaan hartsiutunut. Jos tuota lähtee poraamaan auki, täytyy säiliö ottaa irti, kääntää nurinpäin, ja täyttää vedellä. Muuten saattaa posahtaa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Sharedoc kirjoitti: La 27.03.2021 12:36 Kierre varmaan hartsiutunut. Jos tuota lähtee poraamaan auki, täytyy säiliö ottaa irti, kääntää nurinpäin, ja täyttää vedellä. Muuten saattaa posahtaa.
Aika outo juttu. Sain tänään uuden sihdin ja katsoin siitä mallia paljonko pitä kursolla ajaa pois alumiinia. No hyvällä terällä sain ajettua sen laipan irti niin huomasin että keskiosa pyörii jo itekseen. Mutta ei tullut ulos, jumitti siihen teräksiseen holkkiin oudosti, ajoin sitten reunan niin ohueksi kun sain ja ruuvarilla nitkutin niin sisäosa kiertyi nätisti irti. Sihti oli han kuin vihreässä homeessa, samoin kuin se pa-anturi. Joka ei muutes toimi - ei ainakaan näytä mitään vaikka 20 litraa kaadoin bensaa tankkiin. Bensa pysyy tankissa ja pumput tekee paineen.

En vielä laittanut kayntiin. ABS merkkivalon lamppu oli palanut. Katsotaan sammuuko se nyt kunhan saan vaan käyntiin masiinan.

Hehe sain aika hyvän alumiinisilppukuorrutuksen auton alla, sitä oli korvissa ja kauluksessa, suojalasit toki suojasi silmiä. Mutta saunaan menon se vaati...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Onkohan G-mallissa käytetty automaattivaihteisto samanlainen kuin mersun henkilöautoissa? Kuinkahan helppo olisi hommata ja vaihtaa alkupään 82-85 malliseen G-mersuun manuaalilaatikon tilalle automaattilaatikko?
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

karra kirjoitti: Ma 29.03.2021 22:18Sihti oli han kuin vihreässä homeessa, samoin kuin se pa-anturi. Joka ei muutes toimi - ei ainakaan näytä mitään vaikka 20 litraa kaadoin bensaa tankkiin. Bensa pysyy tankissa ja pumput tekee paineen.
Ainakin minulla opiskelijavalon syttyessä tankissa on vielä n. 20 litraa ainetta jäljellä (koko tankin tilavuus 96l). Mittarihan näyttää siinä kohtaa jo nollaa kun anturin koho on laskeutunut pohjaan ja yhdistänyt ne valon nastat....kaatele vaan lisää ainetta tankkiin ennen kuin teet lopullisia johtopäätöksiä :mrgreen: Jos mittari ei reagoi mitenkään on yleensä ne 3 anturin johtoa lipsahtaneet väärin päin eli mittarin johto merkkivaloon ja toisinpäin.
Sharedoc kirjoitti: Ke 31.03.2021 10:41 Onkohan G-mallissa käytetty automaattivaihteisto samanlainen kuin mersun henkilöautoissa? Kuinkahan helppo olisi hommata ja vaihtaa alkupään 82-85 malliseen G-mersuun manuaalilaatikon tilalle automaattilaatikko?
Vaihteistoissa voi olla hiuksenhienoja eroja venttiilikoneiston asetuksissa ja huohotuksessa mutta muuten ne ovat samaa kamaa kuin henkilöautomalleissa. Olen itsekin ajellut henkilöautosta peräisin olevalla 722.3 automaattivaihteistolla G:ssä viimeiset 50tkm. Tärkeä asia on valita sellainen vaihteisto joka sopii suoraan autosi moottorilohkoon ja toki se välikardaanin laippa pitää vaihtaa kun G:ssä se on pyöreä ja henkilöautoissa kolmisakarainen malli.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

lauri a. kirjoitti: Ke 31.03.2021 23:19
karra kirjoitti: Ma 29.03.2021 22:18Sihti oli han kuin vihreässä homeessa, samoin kuin se pa-anturi. Joka ei muutes toimi - ei ainakaan näytä mitään vaikka 20 litraa kaadoin bensaa tankkiin. Bensa pysyy tankissa ja pumput tekee paineen.
Ainakin minulla opiskelijavalon syttyessä tankissa on vielä n. 20 litraa ainetta jäljellä (koko tankin tilavuus 96l). Mittarihan näyttää siinä kohtaa jo nollaa kun anturin koho on laskeutunut pohjaan ja yhdistänyt ne valon nastat....kaatele vaan lisää ainetta tankkiin ennen kuin teet lopullisia johtopäätöksiä :mrgreen: Jos mittari ei reagoi mitenkään on yleensä ne 3 anturin johtoa lipsahtaneet väärin päin eli mittarin johto merkkivaloon ja toisinpäin.
Sain auton käyntiin. Näyttäisi neula nousevan hieman ja valo kyllä palaa. Ensin se ei palanut ollenkaan.

Mutta, käynti ontuu ja ABS valo palaa, lampussa oli palanut poltin ja ihan kun se olisi ollut vielä väärässä reiässä eikä siinä ABS merkkivalon kohdalla. Tsekkaksin ja kolvasin ylijännitereleen, sitä oli jo auottu aikaisemmin, ei vaikutusta.

Nyt tarttis saada tällainen myös W124 sopiva rele eli osanumero on 2015403245 ja Hellan numero on 897162.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Oikea rele on Xentryn mukaan

A2015403845
A2015403745

Sain tuollaisen lainaan jackielta tänään, auto lähti käyntiin heti ja ABS valo sammmui. Sitten eiku relekauppaan eli marmorille, ellei arvais ostaa ebaysta tarvikemallia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 815
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Wade »

karra kirjoitti: To 01.04.2021 23:52 Oikea rele on Xentryn mukaan

A2015403845
A2015403745

Sain tuollaisen lainaan jackielta tänään, auto lähti käyntiin heti ja ABS valo sammmui. Sitten eiku relekauppaan eli marmorille, ellei arvais ostaa ebaysta tarvikemallia.
Ääni orggikselle, kun tuo tunnetusti on potentiaalinen pirulainen moneen vaivaan, niin miusta ei kantsi tuossa säästää ja laittaa "Kalkutan konepajalla"-tuotetta. Tosin se orggiskin leivotaan nykypäivänä ("Shareholder value, asiakas testaa...") ehkä samassa basaarissa jossain Gangesin alajuoksulla nippuun. Vanha hieman kulahtanut pahvilaatikko, jossa orggisosa ja laatikossa teksti "Made in Western Germany" olisi tietty paras... :thumbup:
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Vastaa Viestiin