300GE 1991 koronaprojektina

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12260
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

-230k- kirjoitti: Ti 29.12.2020 04:13 itse olen nyt suosiolla porannut tapin paksumman lukituspään pois hyvällä poranterällä,hoituu parissa minuutissa.
lyömällä tappi vain litistyy ja laajenee päästään jos ei suosiolla lähde. nimimerkillä yhden tiivistesarjan vaihtanut jarrusatulaan kun ajattelin että kyllä se lämmöllä ja lyömällä väkisin. suli kaikki kumit :lol: :D

kiva lukea g mersu projektia, näitä ei kovin usein vastaan tule :thumbup:
Illalla löysin tämän eli ihan vaan lyömällä ovat. Täytyy ottaa pora esiin.

https://www.youtube.com/watch?v=Qo5Cpd3Ti5g

Itekkin opettelen tän kanssa niin ei voi paukutella vielä henkseleitä.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12260
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Bensapumpun teline ja korin kannakkeet lähti hyvin ruosteista puhtaaksi 5% sitruunahapossa. Muutaman yön olivat hapotuksessa ja aina välillä teräsharja/puukko käsittely. Toki irtoruosteet laikkasin/neekerintukkasin ensin irti.

Kuva20210103_184414 by Kari Pykäläinen, on Flickr

Jakolaatikon kaksi kannatinkumia on nyt vaihdettu, taaimmaiset. Etummainen jossain vaiheessa vielä. Samalla putsasin rungon kannakkaista ruosteet ja käsittelin ruosteensyöjällä sekä maalilla. Kannatinkumien rungot maalalsin myös putsauksen jälkeen mustiksi - kumit oli omassa G500ssa aiemmin ja ne on visuaalisesti ehjät.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12260
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Vasen etujarrusatula täysin jumissa, siis männät 4 kpl. On käynyt niin kuumana että kulumisantureiden osat sulaneet ja jarrupalojen kitkapinta murenee. Yritin painaa mäntiä sisään pihdeillä niin jarrupalan metallilevy on ihan pehmeää ja vaan taipuu. Oikealla liikkuu kaiki 4 mäntää.

Tuo satula pitää varmaan vaihtaa kokonaan, taikka yrittää kunnostaa mutta jos on noin pahasti jumissa niin tuskin enää saa kuntoon? No kannattaa se varmaan katsoa ensin, kunhan saisi vaan irti. 19 mm kannalla olevat 2 pulttia on niin tiukassa että työkalut vaan vääntyy piloille.

Saisikohan sen niin auki etä halkaisis jarrusatilan tuossa paikoillaan, sitten ottas jarrulevyn irti - se kun taitaa olla vaan lukittu yhdellä ruuvilla kuten takarumpukin, löysin G550 videon jossa näytettiin levyn vaihto.

https://www.youtube.com/watch?v=mIWaQJ1yFtg

Sitte pääsisi poraamaan niitä pultteja auki takapuolelta, en nyt muuta keksi. Lämpöäkään sinne ei oikein saa kun on ahdasta ja isoja metalliosia joita pitäs lämmittää.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja jackie »

karra kirjoitti: Ma 11.01.2021 22:1919 mm kannalla olevat 2 pulttia on niin tiukassa että työkalut vaan vääntyy piloille
Nyt kyl kuulostaa siltä, et työkalut on pehmeempiä ku ne jarrupalojen taustat, jos kert vääntyvät etkä oo saanu ees pulttien kantoja pyöreiks :mrgreen:

Ootkos kattonu satuloitten hintoja?
w126 300 SEL -89
w124 200D -89 (käyttis, saattohoidossa) ja -92 (tuon -89:n edeltäjä ja ehkä vielä seuraajakin)
w124 250D -90 (seuraava käyttis)
w124 300D -90 (pyhäauto)
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
s202 C180 -98
w460 300GD -83
w638 Vito 110CDI -03
w168 A160 automatic Avantgarde -01
Mazda B2000 GLX -89 :oops:

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2088
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Pieni kaasupoltin voisi olla ratkaisu :wink:
...ei ole paljon nyrkkiä isompi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12260
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

jackie kirjoitti: Ma 11.01.2021 23:57
karra kirjoitti: Ma 11.01.2021 22:1919 mm kannalla olevat 2 pulttia on niin tiukassa että työkalut vaan vääntyy piloille
Nyt kyl kuulostaa siltä, et työkalut on pehmeempiä ku ne jarrupalojen taustat, jos kert vääntyvät etkä oo saanu ees pulttien kantoja pyöreiks :mrgreen:

Ootkos kattonu satuloitten hintoja?
Joo saan lainaksi järeämpi avaimia illalla. Sellainen halpis pyöränpulttiavain vääntyi kun metrin jatkovarrella yritin. Pulttien momentti on asennettaessa 265 Nm ja ne pitäs uusia joka kerran.

Satuloita saa Autodocilta 100 ... noin 360 euron välillä ja pantti päälle. Valmistaudun siihen että tilaan uudet satulat jostain sekä levyt kun ne on saksassa max muutaman kympin kappale, kun ei ole jäähdytetyt.

Cuuno, minulla on pikkuinen kaasupoltin ja olen sillä jarru- sekä polttoaineputkia tästä availlut jo, muuten ei lähteneet. Homma jatkuu toivottavasti pian.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12260
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

cuuno kirjoitti: Ti 12.01.2021 01:55 Pieni kaasupoltin voisi olla ratkaisu :wink:
...ei ole paljon nyrkkiä isompi
Cuunonkin tuntema scaniahuolto saapui paikalle kymppipyörällä. 3/4 vääntövarsi ei mahtunut sinne väliin. Järeämmällä puolen tuumalla ja yli metrin jatkovarrella väännettiin ja pam, hylsy pyörähti. Ylempi lähti kyllä sillä tavalla, pultitkin ovat erilaisia. Sitten kuumennettiin Sievert-butaanipolttimella ja otettiin toinen hylsy. Perkeleesti sai vääntää mutta lähti se alempikin.

Toinen puoli ei ollut edes tiukassa, jarriusatula siinä on uudempi eli se on vaihdettu joskus. Irroitettiin samalla panhard-tangon pultit löysälle, nekään ei ollee tiukassa; avainväli 24 mm.

(M)asentaja otti satulan mukaan ja ja lupasi yrittää irrottaa kaikki 4 mäntää, sitten tehdään päätös yritetäänkö huoltaa tuo vai meneekö molemmat uusiksi. Levyt kannattaa uusia, vasen on ihan paskana sieltä sisäpuolelta kun se saatiin jo irti. Pultit pitää kyllä uusia kun on kulmat jo menneet, jarrut on mallia Perros, ei Alfred Teves.

Onneksi saa apuja vielä kun sitä tarvii.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2088
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Lemin Scania247 ...aivan huippu :thumbup:
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Vanhemmat Mersut on siitä hyviä että yleensä paikat saa auki kunhan on hyvät työkalut ja oikeat metodit. Todellinen laatu näkyy vielä vuosikymmentenkin jälkeen.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12260
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Efraim kirjoitti: Ke 13.01.2021 09:43 Vanhemmat Mersut on siitä hyviä että yleensä paikat saa auki kunhan on hyvät työkalut ja oikeat metodit. Todellinen laatu näkyy vielä vuosikymmentenkin jälkeen.
Lemin Rieska ja Betoni laittoi viestiä että jarrusatula purettu ja männät on irti, kuulemma hyvässä kunnossa. Tarttee nyt tilata huomenna tiivistesarja, palat ja tapit - ATOYn kautta sai tukkurilta rekkarin perusteella selville että Perros jarruihin saa kaikkea - bueno.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2088
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: 300GE 1991 koronaprojektina

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Hieno homma :thumbup:
L.R.B :thumbup:
Vastaa Viestiin